vetyä voidaan käyttää polttokennon sijasta myös tarkoitusta varten suunnitellussa polttomoottorissa.

Anonyymi-ap

12

420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒

      😍 ­N­y­­m­­f­o­m­­­a­a­­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#17806739W

      🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞

    • Anonyymi

      Ihanaa turhia tampponeja ei enää tarvita.

    • Anonyymi

      toyotalta tulee juuri nyt täysin uudet moottorit 1,5 ja 2,0 litraa

      niihin käy monenlaiset polttoaineet-käykö myös vety?

    • Anonyymi

      Ja itse artikkeli kertoo että merkittäviä ongelmia on edelleen vedyn kanssa voimanlähteenä. Artikkelista puuttui maininta että jos vetyä syötetään mäntämoottoriin raakana polttoaineeksi, niin sitä kuluu huomattavasti enemmän kuin polttokennon kautta. Samoin työmaalle erikseen tilattu vetysäiliörekka maksaa varmasti myös jotakin itse vedyn lisäksi ja energiamääränä sitä voidaan tilata selvästi vähemmän kuin dieseliä, koska vety haukkaa ison määrän säiliön tilavuudesta.

      "Polttokennotekniikan etuna on sen mekaaninen yksinkertaisuus. Itse prosessi on luotettava, mutta sen soveltaminen liikkuvissa laitteissa on haasteellista. Toinen iso etu on polttokennon kanssa tarvittava sähköinen voimansiirto, joka on suhteellisen edullinen rakentaa eikä vaadi huoltoa. Myös polttokennojen kanssa tarvitaan akkuja, mutta erotuksena tavallisiin sähköautoihin ja -koneisiin polttokennon yhteydessä tarvittavat akut ovat paljon pienempiä, mikä säästää materiaaleja ja pienentää painoa.

      Haittapuolena on polttokennon hinta ja käyttöiän rajallisuus. Myös jäähdytysongelmat ovat haasteellisia suuritehoisissa laitteissa. Suurena vaikeutena voivat olla pitkän ylämäen ja hellekelin yhdistelmät, joissa jäähdytystä ei saada järkevästi hallintaan (polttokennojen lämpötila ei saa ylittää 90 astetta).

      Suurimmat ongelmat, jotka haittaavat polttokennojen käyttöä työkoneissa, liittyvät korkeisiin kustannuksiin ja polttokennojen kestävyyteen. Korkea hinta johtuu suurelta osin katalyyttinä käytetyn platinan kalleudesta. Kestävyys puolestaan kärsii pölyisestä käyttöympäristöstä. Polttokenno voi tuhoutua, mikäli sen lämpötila laskee alle nollan koneen seisoessa pidemmän aikaa."

      Puhdasta vetyä voidaan käyttää polttokennon sijasta myös tarkoitusta varten suunnitellussa polttomoottorissa. yötetään suoraan mäntämoottoriin niin sitä kuluu huomattavasti enemmän kuin polttokennossa eli se myös loppuu nopeammin työmaalla. Samoin vedyn toimittaminen työmaalle maksaa myös varmasti huomattavan summan vetylaskun lisäksi."

      Älkää antako vetyfanaatikkojen huijata teitä!

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18315455/vetyfanaatikot-valehtelevat-sinulle-ja-houkuttelevat-vetyansaan-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17798059/vihreaa-sahkoa-ei-pida-hukata-vetyautoihin-ja-synteettiseen-polttoaineeseen-

    • Anonyymi

      Kusettavat tosiaankin diesel faneja kun pitää ureaa käyttää?

    • Anonyymi

      haittaakse-toyota sen tekee

      • Anonyymi

        Siis tekeekö toyota vetyä?


      • Anonyymi

        Juu, Toyota kusettaa vetyhommilla. Tietävät kyllä ettei niistä koskaan mitään tule.


    • Anonyymi

      Kaasuautoja on ollut maailmansivu, ei mitään uutta, kallis polttoaina ja saatavuutta ei ole.

    • Anonyymi

      Tekoäly kertoo että mäntämoottorilla vedyllä ajaminen on paljon tehottomampaa, jolloin tälläisellä autolla päästäisiin kenties vain reilu 200km matka samalla vetykilomäärällä verrattuna polttokennoautoon. Vetysäiliöiden lisääminen polttomoottoriautoon ei ole realistista, koska se haukkaa liian paljon (tavara)tilaa.

      "Vedyn käyttäminen polttomoottorissa on teknisesti mahdollista, mutta se on selvästi tehottomampaa verrattuna vedyn käyttöön polttokennossa, jossa saadaan suurempi hyötysuhde. Alla on selitetty, kuinka paljon energiaa saadaan irti vedystä, kun se käytetään polttomoottorissa verrattuna polttokennoon.
      Vedyn energiatiheys

      Vedyllä on korkea energiatiheys:

      Vedyn palamislämpöarvo on noin 120-142 MJ/kg (megajoulea per kilogramma).
      Vertailuna bensiini: noin 44-46 MJ/kg.

      Polttomoottorin hyötysuhde vedylle

      Polttomoottorit ovat tunnetusti vähemmän tehokkaita energian muuntajia kuin polttokennot:

      Hyötysuhde: Vedyn käyttäminen polttomoottorissa antaa yleensä hyötysuhteen noin 20–30 %. Tämä tarkoittaa, että polttomoottori pystyy muuntamaan vedyn sisältämästä energiasta noin viidenneksen tai korkeintaan kolmanneksen käyttökelpoiseksi energiaksi, kuten pyörimisliikkeeksi (auton liikkeelle saamiseksi).
      Vertailuna bensiinimoottorit: Bensiinillä toimivien polttomoottorien hyötysuhde on samassa luokassa, noin 20–25 % parhaimmillaan, riippuen moottorin tyypistä ja optimoinnista.

      Polttokennon hyötysuhde

      Polttokennot, erityisesti vety-polttokennot, ovat huomattavasti tehokkaampia kuin perinteiset polttomoottorit:

      Hyötysuhde: Polttokennon hyötysuhde voi olla noin 50–60 %, mikä tarkoittaa, että polttokenno pystyy hyödyntämään jopa puolet vedyn energiasta sähköksi, joka sitten voidaan käyttää sähkömoottorin pyörittämiseen.

      Lopullinen energiamäärä

      Jos vedyn energiasta saadaan irti:

      Polttomoottorissa: 20–30 % vedyn sisältämästä energiasta, eli jos käytetään 1 kg vetyä (jonka energia-arvo on noin 120 MJ), saadaan käyttökelpoista energiaa 24–36 MJ.

      Polttokennossa: 50–60 % vedyn energiasta voidaan muuntaa sähköksi. 1 kg vetyä antaisi siis 60–72 MJ sähköenergiaa, mikä on selvästi enemmän kuin polttomoottorissa.

      Yhteenveto:

      Polttomoottorissa vedystä saadaan irti noin 20–30 % sen sisältämästä energiasta.
      Polttokennossa hyötysuhde on selvästi parempi, noin 50–60 %.

      Vedyn käyttäminen polttomoottorissa tuottaa siis vain murto-osan siitä energiasta, mitä saataisiin polttokennon kautta, mikä tekee polttokennon käytöstä paljon tehokkaamman vaihtoehdon energiankulutuksen kannalta."

    • Anonyymi

      Aivan sama! Tukekekaamme Aasiaa ja sen kansoja Venäjästä Kiinaan ja Japaniin asti! On ihanaa olla aasialaisten aisankannattaja!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

      Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      532
      8970
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

      jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      161
      6180
    3. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

      Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      375
      5230
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

      SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      66
      4749
    5. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

      Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      100
      4371
    6. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      166
      4063
    7. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

      Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      185
      3942
    8. Sinun ja kaivatun nimikirjaimet

      Mitkä ne on ? Meillä H❤️M 👩‍❤️‍👩
      Ikävä
      92
      1896
    9. Onko sinulla ja kaivatulla

      joku yhteinen tärkeä paikka?
      Ikävä
      104
      1412
    10. sä oot ehkä

      maailman omituisin tyyppi
      Ikävä
      47
      979
    Aihe