vetyä voidaan käyttää polttokennon sijasta myös tarkoitusta varten suunnitellussa polttomoottorissa.

Anonyymi-ap

12

383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒

      😍 ­N­y­­m­­f­o­m­­­a­a­­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#17806739W

      🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞

    • Anonyymi

      Ihanaa turhia tampponeja ei enää tarvita.

    • Anonyymi

      toyotalta tulee juuri nyt täysin uudet moottorit 1,5 ja 2,0 litraa

      niihin käy monenlaiset polttoaineet-käykö myös vety?

    • Anonyymi

      Ja itse artikkeli kertoo että merkittäviä ongelmia on edelleen vedyn kanssa voimanlähteenä. Artikkelista puuttui maininta että jos vetyä syötetään mäntämoottoriin raakana polttoaineeksi, niin sitä kuluu huomattavasti enemmän kuin polttokennon kautta. Samoin työmaalle erikseen tilattu vetysäiliörekka maksaa varmasti myös jotakin itse vedyn lisäksi ja energiamääränä sitä voidaan tilata selvästi vähemmän kuin dieseliä, koska vety haukkaa ison määrän säiliön tilavuudesta.

      "Polttokennotekniikan etuna on sen mekaaninen yksinkertaisuus. Itse prosessi on luotettava, mutta sen soveltaminen liikkuvissa laitteissa on haasteellista. Toinen iso etu on polttokennon kanssa tarvittava sähköinen voimansiirto, joka on suhteellisen edullinen rakentaa eikä vaadi huoltoa. Myös polttokennojen kanssa tarvitaan akkuja, mutta erotuksena tavallisiin sähköautoihin ja -koneisiin polttokennon yhteydessä tarvittavat akut ovat paljon pienempiä, mikä säästää materiaaleja ja pienentää painoa.

      Haittapuolena on polttokennon hinta ja käyttöiän rajallisuus. Myös jäähdytysongelmat ovat haasteellisia suuritehoisissa laitteissa. Suurena vaikeutena voivat olla pitkän ylämäen ja hellekelin yhdistelmät, joissa jäähdytystä ei saada järkevästi hallintaan (polttokennojen lämpötila ei saa ylittää 90 astetta).

      Suurimmat ongelmat, jotka haittaavat polttokennojen käyttöä työkoneissa, liittyvät korkeisiin kustannuksiin ja polttokennojen kestävyyteen. Korkea hinta johtuu suurelta osin katalyyttinä käytetyn platinan kalleudesta. Kestävyys puolestaan kärsii pölyisestä käyttöympäristöstä. Polttokenno voi tuhoutua, mikäli sen lämpötila laskee alle nollan koneen seisoessa pidemmän aikaa."

      Puhdasta vetyä voidaan käyttää polttokennon sijasta myös tarkoitusta varten suunnitellussa polttomoottorissa. yötetään suoraan mäntämoottoriin niin sitä kuluu huomattavasti enemmän kuin polttokennossa eli se myös loppuu nopeammin työmaalla. Samoin vedyn toimittaminen työmaalle maksaa myös varmasti huomattavan summan vetylaskun lisäksi."

      Älkää antako vetyfanaatikkojen huijata teitä!

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18315455/vetyfanaatikot-valehtelevat-sinulle-ja-houkuttelevat-vetyansaan-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17798059/vihreaa-sahkoa-ei-pida-hukata-vetyautoihin-ja-synteettiseen-polttoaineeseen-

    • Anonyymi

      Kusettavat tosiaankin diesel faneja kun pitää ureaa käyttää?

    • Anonyymi

      haittaakse-toyota sen tekee

      • Anonyymi

        Siis tekeekö toyota vetyä?


      • Anonyymi

        Juu, Toyota kusettaa vetyhommilla. Tietävät kyllä ettei niistä koskaan mitään tule.


    • Anonyymi

      Kaasuautoja on ollut maailmansivu, ei mitään uutta, kallis polttoaina ja saatavuutta ei ole.

    • Anonyymi

      Tekoäly kertoo että mäntämoottorilla vedyllä ajaminen on paljon tehottomampaa, jolloin tälläisellä autolla päästäisiin kenties vain reilu 200km matka samalla vetykilomäärällä verrattuna polttokennoautoon. Vetysäiliöiden lisääminen polttomoottoriautoon ei ole realistista, koska se haukkaa liian paljon (tavara)tilaa.

      "Vedyn käyttäminen polttomoottorissa on teknisesti mahdollista, mutta se on selvästi tehottomampaa verrattuna vedyn käyttöön polttokennossa, jossa saadaan suurempi hyötysuhde. Alla on selitetty, kuinka paljon energiaa saadaan irti vedystä, kun se käytetään polttomoottorissa verrattuna polttokennoon.
      Vedyn energiatiheys

      Vedyllä on korkea energiatiheys:

      Vedyn palamislämpöarvo on noin 120-142 MJ/kg (megajoulea per kilogramma).
      Vertailuna bensiini: noin 44-46 MJ/kg.

      Polttomoottorin hyötysuhde vedylle

      Polttomoottorit ovat tunnetusti vähemmän tehokkaita energian muuntajia kuin polttokennot:

      Hyötysuhde: Vedyn käyttäminen polttomoottorissa antaa yleensä hyötysuhteen noin 20–30 %. Tämä tarkoittaa, että polttomoottori pystyy muuntamaan vedyn sisältämästä energiasta noin viidenneksen tai korkeintaan kolmanneksen käyttökelpoiseksi energiaksi, kuten pyörimisliikkeeksi (auton liikkeelle saamiseksi).
      Vertailuna bensiinimoottorit: Bensiinillä toimivien polttomoottorien hyötysuhde on samassa luokassa, noin 20–25 % parhaimmillaan, riippuen moottorin tyypistä ja optimoinnista.

      Polttokennon hyötysuhde

      Polttokennot, erityisesti vety-polttokennot, ovat huomattavasti tehokkaampia kuin perinteiset polttomoottorit:

      Hyötysuhde: Polttokennon hyötysuhde voi olla noin 50–60 %, mikä tarkoittaa, että polttokenno pystyy hyödyntämään jopa puolet vedyn energiasta sähköksi, joka sitten voidaan käyttää sähkömoottorin pyörittämiseen.

      Lopullinen energiamäärä

      Jos vedyn energiasta saadaan irti:

      Polttomoottorissa: 20–30 % vedyn sisältämästä energiasta, eli jos käytetään 1 kg vetyä (jonka energia-arvo on noin 120 MJ), saadaan käyttökelpoista energiaa 24–36 MJ.

      Polttokennossa: 50–60 % vedyn energiasta voidaan muuntaa sähköksi. 1 kg vetyä antaisi siis 60–72 MJ sähköenergiaa, mikä on selvästi enemmän kuin polttomoottorissa.

      Yhteenveto:

      Polttomoottorissa vedystä saadaan irti noin 20–30 % sen sisältämästä energiasta.
      Polttokennossa hyötysuhde on selvästi parempi, noin 50–60 %.

      Vedyn käyttäminen polttomoottorissa tuottaa siis vain murto-osan siitä energiasta, mitä saataisiin polttokennon kautta, mikä tekee polttokennon käytöstä paljon tehokkaamman vaihtoehdon energiankulutuksen kannalta."

    • Anonyymi

      Aivan sama! Tukekekaamme Aasiaa ja sen kansoja Venäjästä Kiinaan ja Japaniin asti! On ihanaa olla aasialaisten aisankannattaja!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5294
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4478
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2591
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2274
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2018
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1968
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1617
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1551
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1297
    10. Kerranki asiat oikein

      Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1204
    Aihe