https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/koneet-ja-autot/60dd86d8-3ac7-47d3-8598-fd5f0e7595a8
Vedystä kaavaillaan tulevaisuuden polttoainetta – nämä kolme päätekniikkaa ovat tällä hetkellä kehitteillä
Energiakysymyksissä vety on tämän hetken polttava puheenaihe. Sen valmistus liittyy elimellisesti tuulivoimaan. Auki oleva kysymys on, miten vety käytetään autoissa ja liikkuvissa koneissa.
vetyä voidaan käyttää polttokennon sijasta myös tarkoitusta varten suunnitellussa polttomoottorissa.
12
316
Vastaukset
- Anonyymi
🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒
😍 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#17806739W
🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞 - Anonyymi
Ihanaa turhia tampponeja ei enää tarvita.
- Anonyymi
toyotalta tulee juuri nyt täysin uudet moottorit 1,5 ja 2,0 litraa
niihin käy monenlaiset polttoaineet-käykö myös vety? - Anonyymi
Ja itse artikkeli kertoo että merkittäviä ongelmia on edelleen vedyn kanssa voimanlähteenä. Artikkelista puuttui maininta että jos vetyä syötetään mäntämoottoriin raakana polttoaineeksi, niin sitä kuluu huomattavasti enemmän kuin polttokennon kautta. Samoin työmaalle erikseen tilattu vetysäiliörekka maksaa varmasti myös jotakin itse vedyn lisäksi ja energiamääränä sitä voidaan tilata selvästi vähemmän kuin dieseliä, koska vety haukkaa ison määrän säiliön tilavuudesta.
"Polttokennotekniikan etuna on sen mekaaninen yksinkertaisuus. Itse prosessi on luotettava, mutta sen soveltaminen liikkuvissa laitteissa on haasteellista. Toinen iso etu on polttokennon kanssa tarvittava sähköinen voimansiirto, joka on suhteellisen edullinen rakentaa eikä vaadi huoltoa. Myös polttokennojen kanssa tarvitaan akkuja, mutta erotuksena tavallisiin sähköautoihin ja -koneisiin polttokennon yhteydessä tarvittavat akut ovat paljon pienempiä, mikä säästää materiaaleja ja pienentää painoa.
Haittapuolena on polttokennon hinta ja käyttöiän rajallisuus. Myös jäähdytysongelmat ovat haasteellisia suuritehoisissa laitteissa. Suurena vaikeutena voivat olla pitkän ylämäen ja hellekelin yhdistelmät, joissa jäähdytystä ei saada järkevästi hallintaan (polttokennojen lämpötila ei saa ylittää 90 astetta).
Suurimmat ongelmat, jotka haittaavat polttokennojen käyttöä työkoneissa, liittyvät korkeisiin kustannuksiin ja polttokennojen kestävyyteen. Korkea hinta johtuu suurelta osin katalyyttinä käytetyn platinan kalleudesta. Kestävyys puolestaan kärsii pölyisestä käyttöympäristöstä. Polttokenno voi tuhoutua, mikäli sen lämpötila laskee alle nollan koneen seisoessa pidemmän aikaa."
Puhdasta vetyä voidaan käyttää polttokennon sijasta myös tarkoitusta varten suunnitellussa polttomoottorissa. yötetään suoraan mäntämoottoriin niin sitä kuluu huomattavasti enemmän kuin polttokennossa eli se myös loppuu nopeammin työmaalla. Samoin vedyn toimittaminen työmaalle maksaa myös varmasti huomattavan summan vetylaskun lisäksi."
Älkää antako vetyfanaatikkojen huijata teitä!
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18315455/vetyfanaatikot-valehtelevat-sinulle-ja-houkuttelevat-vetyansaan-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17798059/vihreaa-sahkoa-ei-pida-hukata-vetyautoihin-ja-synteettiseen-polttoaineeseen- - Anonyymi
Kusettavat tosiaankin diesel faneja kun pitää ureaa käyttää?
- Anonyymi
haittaakse-toyota sen tekee
- Anonyymi
Siis tekeekö toyota vetyä?
- Anonyymi
Juu, Toyota kusettaa vetyhommilla. Tietävät kyllä ettei niistä koskaan mitään tule.
- Anonyymi
Kaasuautoja on ollut maailmansivu, ei mitään uutta, kallis polttoaina ja saatavuutta ei ole.
- Anonyymi
Tekoäly kertoo että mäntämoottorilla vedyllä ajaminen on paljon tehottomampaa, jolloin tälläisellä autolla päästäisiin kenties vain reilu 200km matka samalla vetykilomäärällä verrattuna polttokennoautoon. Vetysäiliöiden lisääminen polttomoottoriautoon ei ole realistista, koska se haukkaa liian paljon (tavara)tilaa.
"Vedyn käyttäminen polttomoottorissa on teknisesti mahdollista, mutta se on selvästi tehottomampaa verrattuna vedyn käyttöön polttokennossa, jossa saadaan suurempi hyötysuhde. Alla on selitetty, kuinka paljon energiaa saadaan irti vedystä, kun se käytetään polttomoottorissa verrattuna polttokennoon.
Vedyn energiatiheys
Vedyllä on korkea energiatiheys:
Vedyn palamislämpöarvo on noin 120-142 MJ/kg (megajoulea per kilogramma).
Vertailuna bensiini: noin 44-46 MJ/kg.
Polttomoottorin hyötysuhde vedylle
Polttomoottorit ovat tunnetusti vähemmän tehokkaita energian muuntajia kuin polttokennot:
Hyötysuhde: Vedyn käyttäminen polttomoottorissa antaa yleensä hyötysuhteen noin 20–30 %. Tämä tarkoittaa, että polttomoottori pystyy muuntamaan vedyn sisältämästä energiasta noin viidenneksen tai korkeintaan kolmanneksen käyttökelpoiseksi energiaksi, kuten pyörimisliikkeeksi (auton liikkeelle saamiseksi).
Vertailuna bensiinimoottorit: Bensiinillä toimivien polttomoottorien hyötysuhde on samassa luokassa, noin 20–25 % parhaimmillaan, riippuen moottorin tyypistä ja optimoinnista.
Polttokennon hyötysuhde
Polttokennot, erityisesti vety-polttokennot, ovat huomattavasti tehokkaampia kuin perinteiset polttomoottorit:
Hyötysuhde: Polttokennon hyötysuhde voi olla noin 50–60 %, mikä tarkoittaa, että polttokenno pystyy hyödyntämään jopa puolet vedyn energiasta sähköksi, joka sitten voidaan käyttää sähkömoottorin pyörittämiseen.
Lopullinen energiamäärä
Jos vedyn energiasta saadaan irti:
Polttomoottorissa: 20–30 % vedyn sisältämästä energiasta, eli jos käytetään 1 kg vetyä (jonka energia-arvo on noin 120 MJ), saadaan käyttökelpoista energiaa 24–36 MJ.
Polttokennossa: 50–60 % vedyn energiasta voidaan muuntaa sähköksi. 1 kg vetyä antaisi siis 60–72 MJ sähköenergiaa, mikä on selvästi enemmän kuin polttomoottorissa.
Yhteenveto:
Polttomoottorissa vedystä saadaan irti noin 20–30 % sen sisältämästä energiasta.
Polttokennossa hyötysuhde on selvästi parempi, noin 50–60 %.
Vedyn käyttäminen polttomoottorissa tuottaa siis vain murto-osan siitä energiasta, mitä saataisiin polttokennon kautta, mikä tekee polttokennon käytöstä paljon tehokkaamman vaihtoehdon energiankulutuksen kannalta." - Anonyymi
Aivan sama! Tukekekaamme Aasiaa ja sen kansoja Venäjästä Kiinaan ja Japaniin asti! On ihanaa olla aasialaisten aisankannattaja!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384108- 892019
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151941Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi581557Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541452Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1331405VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1001328- 741226
- 981131
- 691063