vetyä voidaan käyttää polttokennon sijasta myös tarkoitusta varten suunnitellussa polttomoottorissa.

Anonyymi-ap

12

374

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒

      😍 ­N­y­­m­­f­o­m­­­a­a­­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#17806739W

      🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞

    • Anonyymi

      Ihanaa turhia tampponeja ei enää tarvita.

    • Anonyymi

      toyotalta tulee juuri nyt täysin uudet moottorit 1,5 ja 2,0 litraa

      niihin käy monenlaiset polttoaineet-käykö myös vety?

    • Anonyymi

      Ja itse artikkeli kertoo että merkittäviä ongelmia on edelleen vedyn kanssa voimanlähteenä. Artikkelista puuttui maininta että jos vetyä syötetään mäntämoottoriin raakana polttoaineeksi, niin sitä kuluu huomattavasti enemmän kuin polttokennon kautta. Samoin työmaalle erikseen tilattu vetysäiliörekka maksaa varmasti myös jotakin itse vedyn lisäksi ja energiamääränä sitä voidaan tilata selvästi vähemmän kuin dieseliä, koska vety haukkaa ison määrän säiliön tilavuudesta.

      "Polttokennotekniikan etuna on sen mekaaninen yksinkertaisuus. Itse prosessi on luotettava, mutta sen soveltaminen liikkuvissa laitteissa on haasteellista. Toinen iso etu on polttokennon kanssa tarvittava sähköinen voimansiirto, joka on suhteellisen edullinen rakentaa eikä vaadi huoltoa. Myös polttokennojen kanssa tarvitaan akkuja, mutta erotuksena tavallisiin sähköautoihin ja -koneisiin polttokennon yhteydessä tarvittavat akut ovat paljon pienempiä, mikä säästää materiaaleja ja pienentää painoa.

      Haittapuolena on polttokennon hinta ja käyttöiän rajallisuus. Myös jäähdytysongelmat ovat haasteellisia suuritehoisissa laitteissa. Suurena vaikeutena voivat olla pitkän ylämäen ja hellekelin yhdistelmät, joissa jäähdytystä ei saada järkevästi hallintaan (polttokennojen lämpötila ei saa ylittää 90 astetta).

      Suurimmat ongelmat, jotka haittaavat polttokennojen käyttöä työkoneissa, liittyvät korkeisiin kustannuksiin ja polttokennojen kestävyyteen. Korkea hinta johtuu suurelta osin katalyyttinä käytetyn platinan kalleudesta. Kestävyys puolestaan kärsii pölyisestä käyttöympäristöstä. Polttokenno voi tuhoutua, mikäli sen lämpötila laskee alle nollan koneen seisoessa pidemmän aikaa."

      Puhdasta vetyä voidaan käyttää polttokennon sijasta myös tarkoitusta varten suunnitellussa polttomoottorissa. yötetään suoraan mäntämoottoriin niin sitä kuluu huomattavasti enemmän kuin polttokennossa eli se myös loppuu nopeammin työmaalla. Samoin vedyn toimittaminen työmaalle maksaa myös varmasti huomattavan summan vetylaskun lisäksi."

      Älkää antako vetyfanaatikkojen huijata teitä!

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18315455/vetyfanaatikot-valehtelevat-sinulle-ja-houkuttelevat-vetyansaan-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17798059/vihreaa-sahkoa-ei-pida-hukata-vetyautoihin-ja-synteettiseen-polttoaineeseen-

    • Anonyymi

      Kusettavat tosiaankin diesel faneja kun pitää ureaa käyttää?

    • Anonyymi

      haittaakse-toyota sen tekee

      • Anonyymi

        Siis tekeekö toyota vetyä?


      • Anonyymi

        Juu, Toyota kusettaa vetyhommilla. Tietävät kyllä ettei niistä koskaan mitään tule.


    • Anonyymi

      Kaasuautoja on ollut maailmansivu, ei mitään uutta, kallis polttoaina ja saatavuutta ei ole.

    • Anonyymi

      Tekoäly kertoo että mäntämoottorilla vedyllä ajaminen on paljon tehottomampaa, jolloin tälläisellä autolla päästäisiin kenties vain reilu 200km matka samalla vetykilomäärällä verrattuna polttokennoautoon. Vetysäiliöiden lisääminen polttomoottoriautoon ei ole realistista, koska se haukkaa liian paljon (tavara)tilaa.

      "Vedyn käyttäminen polttomoottorissa on teknisesti mahdollista, mutta se on selvästi tehottomampaa verrattuna vedyn käyttöön polttokennossa, jossa saadaan suurempi hyötysuhde. Alla on selitetty, kuinka paljon energiaa saadaan irti vedystä, kun se käytetään polttomoottorissa verrattuna polttokennoon.
      Vedyn energiatiheys

      Vedyllä on korkea energiatiheys:

      Vedyn palamislämpöarvo on noin 120-142 MJ/kg (megajoulea per kilogramma).
      Vertailuna bensiini: noin 44-46 MJ/kg.

      Polttomoottorin hyötysuhde vedylle

      Polttomoottorit ovat tunnetusti vähemmän tehokkaita energian muuntajia kuin polttokennot:

      Hyötysuhde: Vedyn käyttäminen polttomoottorissa antaa yleensä hyötysuhteen noin 20–30 %. Tämä tarkoittaa, että polttomoottori pystyy muuntamaan vedyn sisältämästä energiasta noin viidenneksen tai korkeintaan kolmanneksen käyttökelpoiseksi energiaksi, kuten pyörimisliikkeeksi (auton liikkeelle saamiseksi).
      Vertailuna bensiinimoottorit: Bensiinillä toimivien polttomoottorien hyötysuhde on samassa luokassa, noin 20–25 % parhaimmillaan, riippuen moottorin tyypistä ja optimoinnista.

      Polttokennon hyötysuhde

      Polttokennot, erityisesti vety-polttokennot, ovat huomattavasti tehokkaampia kuin perinteiset polttomoottorit:

      Hyötysuhde: Polttokennon hyötysuhde voi olla noin 50–60 %, mikä tarkoittaa, että polttokenno pystyy hyödyntämään jopa puolet vedyn energiasta sähköksi, joka sitten voidaan käyttää sähkömoottorin pyörittämiseen.

      Lopullinen energiamäärä

      Jos vedyn energiasta saadaan irti:

      Polttomoottorissa: 20–30 % vedyn sisältämästä energiasta, eli jos käytetään 1 kg vetyä (jonka energia-arvo on noin 120 MJ), saadaan käyttökelpoista energiaa 24–36 MJ.

      Polttokennossa: 50–60 % vedyn energiasta voidaan muuntaa sähköksi. 1 kg vetyä antaisi siis 60–72 MJ sähköenergiaa, mikä on selvästi enemmän kuin polttomoottorissa.

      Yhteenveto:

      Polttomoottorissa vedystä saadaan irti noin 20–30 % sen sisältämästä energiasta.
      Polttokennossa hyötysuhde on selvästi parempi, noin 50–60 %.

      Vedyn käyttäminen polttomoottorissa tuottaa siis vain murto-osan siitä energiasta, mitä saataisiin polttokennon kautta, mikä tekee polttokennon käytöstä paljon tehokkaamman vaihtoehdon energiankulutuksen kannalta."

    • Anonyymi

      Aivan sama! Tukekekaamme Aasiaa ja sen kansoja Venäjästä Kiinaan ja Japaniin asti! On ihanaa olla aasialaisten aisankannattaja!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?

      Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      355
      4560
    2. Martinan aussikulta, missä?

      Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      476
      3281
    3. Haluaisin sun kanssa yhteisen

      Elämän. Haluun sut.
      Ikävä
      75
      2271
    4. Pikkunaiselle terkkuja

      Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi
      Ikävä
      345
      1697
    5. Arto Satonen ja kokoomus 2020: Poliittiset virkanimitykset ovat koruptiota

      2025: Kokoomus on junttaamassa Arto Satosta Kelan johtoon ohi pätevämpien hakijoiden. https://www.hs.fi/politiikka/art-
      Maailman menoa
      209
      1612
    6. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

      KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      180
      1585
    7. Pystyisitkö ottamaan kaivattuasi

      Elämääsi miten pian
      Ikävä
      106
      1275
    8. Voisiko olla jopa niin

      Että kumpikin vähän pelkää totaalista heittäytymistä, koska tiedetään että se olisi menoa sen jälkeen. Samaan aikaan hal
      Ikävä
      76
      1250
    9. Saara Aalto ja Teemu Roivainen paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaus kietoi meidän kohtalomme..."

      Oho! Ex-pari on palannut yhteen musiikin merkeissä. He tekevät Rakkaustarina-nimeä kantavan 20-vuotisjuhlakiertueen syks
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1167
    10. K&T: Harvinainen haastattelu: Susanna Laine avaa suhdetta Petri Nygårdiin: "Olin sinkku vuosia..."

      Susanna Laine ei ole kertonut suhteestaan Petri Nygårdiin (Petri Laurila) julkisuudessa juurikaan. Aktiivisesti sosiaali
      Suomalaiset julkkikset
      8
      1132
    Aihe