Olettaminen
Konditionaali-eläminen
Mielensäpahoittaja-eläminen
Muutama muukin olisi listattavissa, mutta kyllä noi on ne pahimmat, kun vähänkään pidemmälle niitä ja niiden esiintymismuotoja miettii. Ei mulla muuta, jatkakaa.
Modernin ihmisen kolme kuolemansyntiä ja/tai kirousta
79
51
Vastaukset
- Anonyymi
Kunnon mielensäpahoittaja on sentäs persoona.
Loukkaantujat on /c: estä.
Kyllä minä tästäkin aloituksesta mieleni taas niin pahoitin.
-keinovaginamies-- Anonyymi
🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑
🍑 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#17809951Y
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
Tuolla konditionaali-elämisellä tarkoitat varmaan "sitten kun" -elämää, mikä tuli ensimmäiseksi mieleeni.
Toiseksi "kiire".
Kolmanneksi pitäisi ymmärtää, että joskus se, ettei saa mitä haluaa, voi olla upea onnenpotku.Ylipäätään kaikki minkä sanominen päättyy -isi on puhdasta kirousta, se kertoo siitä että mitään ei tule tapahtuu, kunhan vaan toivotaan (naristaan), että joku joskus jossain jotenkin hoitaISI sen asian. Prkl.
Sen voi myös nähdä sitku -elämisenä, ovat siamilaiset kaksoset 😁
Onhan noita, useitakin, mutta nuo on semmoset arjen perkeleet. Toki kiirekin, mutta kiire on usein seurausta olettamisesta ja/tai aiemmasta konditionaalista.randombypasser kirjoitti:
Ylipäätään kaikki minkä sanominen päättyy -isi on puhdasta kirousta, se kertoo siitä että mitään ei tule tapahtuu, kunhan vaan toivotaan (naristaan), että joku joskus jossain jotenkin hoitaISI sen asian. Prkl.
Sen voi myös nähdä sitku -elämisenä, ovat siamilaiset kaksoset 😁
Onhan noita, useitakin, mutta nuo on semmoset arjen perkeleet. Toki kiirekin, mutta kiire on usein seurausta olettamisesta ja/tai aiemmasta konditionaalista.Mistä sulla meni hermo? Kerro, se voi helpottaa 🙂
Xena-183 kirjoitti:
Mistä sulla meni hermo? Kerro, se voi helpottaa 🙂
Mitä? Ei mulla hermo ole mihinkään mennyt, tämä on pidemmän ajan pohdintaa, joiltain osin itsereflektointiakin. Palstalla vaan noi kolme näkyy päivästä toiseen niin selkeästi keskusteluissa, vaikka olen niitä lähinnä IRL:n kautta pohtinut. Tänään nyt toi mielensä pahoittaminen oli taas niin hyvin framilla, että aattelin tällaisella aloituksella avautua mietteistäni 😁
randombypasser kirjoitti:
Mitä? Ei mulla hermo ole mihinkään mennyt, tämä on pidemmän ajan pohdintaa, joiltain osin itsereflektointiakin. Palstalla vaan noi kolme näkyy päivästä toiseen niin selkeästi keskusteluissa, vaikka olen niitä lähinnä IRL:n kautta pohtinut. Tänään nyt toi mielensä pahoittaminen oli taas niin hyvin framilla, että aattelin tällaisella aloituksella avautua mietteistäni 😁
Okei 👍 En ollut varma tarkoittiko tuo sun "jatkakaa" sitä, että jatketaan listausta, vai että tehkää samperi niin kuin ennenkin, nih! 😄
Toi kiire on itselläni ollut yksi pahimmista. Olen aina välillä yrittänyt parantaa tapojani ja olla enemmän läsnä. Sitten taas se itse aiheutettu kiire harmittaa. Mut kyllä se tästä. - Vuosi vuodelta opin jättämään asioita enemmän toisten hoidettavaksi, niin eihän minulla kohta olekaan muuta kuin aikaa keskittyä omaan hyvinvointiini ja olla ihan zen 😄Xena-183 kirjoitti:
Okei 👍 En ollut varma tarkoittiko tuo sun "jatkakaa" sitä, että jatketaan listausta, vai että tehkää samperi niin kuin ennenkin, nih! 😄
Toi kiire on itselläni ollut yksi pahimmista. Olen aina välillä yrittänyt parantaa tapojani ja olla enemmän läsnä. Sitten taas se itse aiheutettu kiire harmittaa. Mut kyllä se tästä. - Vuosi vuodelta opin jättämään asioita enemmän toisten hoidettavaksi, niin eihän minulla kohta olekaan muuta kuin aikaa keskittyä omaan hyvinvointiini ja olla ihan zen 😄Sen saa tulkita vapaasti. Oma tarkoitus oli, että tehkää mitä huvittaa ja voitte jatkaa keskustelua tästäkin aiheesta jos on jotain mielessä 😁
Oon ite huomannut ton saman, että kyllä se kiire kovin usein tulee itse tehtyä, tavalla tai toisella. Toki joskus joku toinen saa sen kiireen aikaiseksi, mutta loppujen lopuksi ne tapaukset on yllättävän vähissä.
Vähemmän on enemmän, monessakin mielessä, monessakin asiassa. 👍Xena-183 kirjoitti:
Toi kiire on itselläni ollut yksi pahimmista. Olen aina välillä yrittänyt parantaa tapojani ja olla enemmän läsnä. Sitten taas se itse aiheutettu kiire harmittaa. Mut kyllä se tästä. - Vuosi vuodelta opin jättämään asioita enemmän toisten hoidettavaksi, niin eihän minulla kohta olekaan muuta kuin aikaa keskittyä omaan hyvinvointiini ja olla ihan zen 😄Nuorena pohdiskelin zeniläisiä paradokseja ja haaveilin satorista.
Sanoisin, että hukkaan heitetty nuoruus. Sen verran viisastuin.randombypasser kirjoitti:
Sen saa tulkita vapaasti. Oma tarkoitus oli, että tehkää mitä huvittaa ja voitte jatkaa keskustelua tästäkin aiheesta jos on jotain mielessä 😁
Oon ite huomannut ton saman, että kyllä se kiire kovin usein tulee itse tehtyä, tavalla tai toisella. Toki joskus joku toinen saa sen kiireen aikaiseksi, mutta loppujen lopuksi ne tapaukset on yllättävän vähissä.
Vähemmän on enemmän, monessakin mielessä, monessakin asiassa. 👍Kyllä vaan. Ja sitten kun ylihuomenna saisin maailman valmiiksi, niin minulla olisi taas vuosi aikaa ottaa rennosti 😄
Xena-183 kirjoitti:
Kyllä vaan. Ja sitten kun ylihuomenna saisin maailman valmiiksi, niin minulla olisi taas vuosi aikaa ottaa rennosti 😄
Niin, siinäkin lauseessa oli taas parit konditionaalit ja oletus 😂
Gattino kirjoitti:
Nuorena pohdiskelin zeniläisiä paradokseja ja haaveilin satorista.
Sanoisin, että hukkaan heitetty nuoruus. Sen verran viisastuin.Tyyneys on mielentila. - Juuri tänään eräs kollega laittoi minulle viestin: "Hyvä kun osaat suhtautua positiivisesti pohjimmiltaan negatiiviseen ilmiöön. Sillä säästää itseään." 😄
Niin, siinäkin lauseessa oli taas parit konditionaalit ja oletus 😂
Jep ja lähes "Sveitsin äidillinen" kiire.. 😉
Xena-183 kirjoitti:
Jep ja lähes "Sveitsin äidillinen" kiire.. 😉
Mutta ei sentäs sisältänyt mielensä pahoittamista 😂
Kondiksessa joutuu välillä vähän elämään, kun yksinään ei pääse päättämään. On se isi mitä pitää kuunnella, vaikka jo arvaakin mitä se sanoo.
Se on eri tilanne, sille ei voi mitään. Mutta moni joka vo-isi muuta, elää konditionaalissa monia asioita.
Se on eri tilanne, sille ei voi mitään. Mutta moni joka vo-isi muuta, elää konditionaalissa monia asioita.
Nojoo, ehkä se on jonkinasteista uuden pelkoa ja epävarmuutta silloin? Ihminen tuppaa helposti takertumaan tuttuihin asioihin, etenkin vanhemmiten.
G-LoveR kirjoitti:
Nojoo, ehkä se on jonkinasteista uuden pelkoa ja epävarmuutta silloin? Ihminen tuppaa helposti takertumaan tuttuihin asioihin, etenkin vanhemmiten.
Sitäkin, mutta monesti se on enemmän toistuvaa haaveilua ja/tai sen toivomista että joku tek-isi asioille jotain, vaikkei itse tee mitään. No tavallaan haaveilua sekin.
Sitäkin, mutta monesti se on enemmän toistuvaa haaveilua ja/tai sen toivomista että joku tek-isi asioille jotain, vaikkei itse tee mitään. No tavallaan haaveilua sekin.
Outo ajatusmaailma tuo. Ei toisilta voi odottaa mitään, tulee muuten pitkä odottelu. 😂
G-LoveR kirjoitti:
Outo ajatusmaailma tuo. Ei toisilta voi odottaa mitään, tulee muuten pitkä odottelu. 😂
Niinhän se on, mutta yllättävän yleistä se tuntuu olevan, odotellaan että tapahtu-isi se jokin, jotta itse vo-isi jotain...
Niinhän se on, mutta yllättävän yleistä se tuntuu olevan, odotellaan että tapahtu-isi se jokin, jotta itse vo-isi jotain...
Juu, on sitä vikaa itessänikin joten tunnistan vaivan. Ja ärsyynnynkin nykyään, kun joku asia menee tollaiseksi isi muotoiseksi. Koska tykkään toimia, kun olen itse valmis.
Siinä mm. yksi syy miksi nykyään ajattelen, että sinkkuus on varsin mukavaa, kun saa tehdä just kun itestä tuntuu et nyt, eikä jossitella.G-LoveR kirjoitti:
Juu, on sitä vikaa itessänikin joten tunnistan vaivan. Ja ärsyynnynkin nykyään, kun joku asia menee tollaiseksi isi muotoiseksi. Koska tykkään toimia, kun olen itse valmis.
Siinä mm. yksi syy miksi nykyään ajattelen, että sinkkuus on varsin mukavaa, kun saa tehdä just kun itestä tuntuu et nyt, eikä jossitella.Sinkkuudessa on se etu, ettei tarvitse huomioida/odotella toista, sen antaa palaa kun huvittaa tai on tarpeen. Tai sitten olla möllöttää jos ei ole tarpeen, ei huvita, kukaan ei tule narisemaan siitäkään 😂
Sinkkuudessa on se etu, ettei tarvitse huomioida/odotella toista, sen antaa palaa kun huvittaa tai on tarpeen. Tai sitten olla möllöttää jos ei ole tarpeen, ei huvita, kukaan ei tule narisemaan siitäkään 😂
Kuulostaa mahtavilta eduilta. Sellaisilta mitä voisin itsekin kaivata ja kaipaan. Etenkin kun tunnontarkkana teen helposti nekin työt mitkä toinen jättää tekemättä, niin kuormitun ja vituttaa toisen vätystely. Sinkkuna ei olis tota vaaraa. 😄
G-LoveR kirjoitti:
Kuulostaa mahtavilta eduilta. Sellaisilta mitä voisin itsekin kaivata ja kaipaan. Etenkin kun tunnontarkkana teen helposti nekin työt mitkä toinen jättää tekemättä, niin kuormitun ja vituttaa toisen vätystely. Sinkkuna ei olis tota vaaraa. 😄
Tiedän tunteen, olen aika samanlainen tuossa asiassa... Omaa tyhmyyttäni, pitää oppia pois. Sinkkuudessa on puolensa, mutta sitten on ne toisetkin puolensa, kaikkea ei voi saada 😁
Tiedän tunteen, olen aika samanlainen tuossa asiassa... Omaa tyhmyyttäni, pitää oppia pois. Sinkkuudessa on puolensa, mutta sitten on ne toisetkin puolensa, kaikkea ei voi saada 😁
On puolensa ja puolensa. Riippuu parisuhteestakin onko siinä oikein mitään hyviä puolia, välillä tuntuu ettei ole kuin lisätyötä.
Se taas on ihmisistä kiinni tuo suhteen kuormittavuus. Mut ihan hirveesti en keksi mistä jäis paitsikaan sinkkuna. Hellyys jne. Nojoo, vaan ei niitä ole kaikissa parisuhteissakaan, jolloin mulle ainakin koko suhde on silloin aika turha.G-LoveR kirjoitti:
On puolensa ja puolensa. Riippuu parisuhteestakin onko siinä oikein mitään hyviä puolia, välillä tuntuu ettei ole kuin lisätyötä.
Se taas on ihmisistä kiinni tuo suhteen kuormittavuus. Mut ihan hirveesti en keksi mistä jäis paitsikaan sinkkuna. Hellyys jne. Nojoo, vaan ei niitä ole kaikissa parisuhteissakaan, jolloin mulle ainakin koko suhde on silloin aika turha.Niin, se olis se edellytys. Saada hellyyttä jne., saada hyvä kaveri tekemään asioita kanssaan, kaveri auttamaan arjen jutuissa ja silleen. Ai niin, sen nimi oli parisuhde 😂
Niin, se olis se edellytys. Saada hellyyttä jne., saada hyvä kaveri tekemään asioita kanssaan, kaveri auttamaan arjen jutuissa ja silleen. Ai niin, sen nimi oli parisuhde 😂
Juu, onni heillä jotka sellaisen löytää missä löytyy harmonia. 👍
- Anonyymi
Mielensä-Pahoittaja -elämäntyyli, silloin ei kannattaisi ihmetellä yhtään jos aina on paha mieli.
- Anonyymi
Innostuitko tekemään aloituksesi kun pahoitin mieleni siitä videosta. Alkaako aiheet loppumaan?
En. Ei liity suoraan siihen mitenkään, tämän on pidemmän ajan pohdintaa ja sekin oikeastaan enemmän IRL. Palstalla se vaan näkyy todella hyvin toisinaan.
Enemmän häiritsee olettaminen ja konditionaali.- Anonyymi
En. Ei liity suoraan siihen mitenkään, tämän on pidemmän ajan pohdintaa ja sekin oikeastaan enemmän IRL. Palstalla se vaan näkyy todella hyvin toisinaan.
Enemmän häiritsee olettaminen ja konditionaali.Okei.
Anonyymi kirjoitti:
Okei.
Sen myönnän, että sekein keskustelu vaikutti tämän julkaisemiseen eilen, mutta varsinainen kimmoke oli tuo pikku-Pirpanan kirjoituksia kritisoiva aloitus "En ole sellainen"
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17808971/en-ole-sellainen- Anonyymi
Sen myönnän, että sekein keskustelu vaikutti tämän julkaisemiseen eilen, mutta varsinainen kimmoke oli tuo pikku-Pirpanan kirjoituksia kritisoiva aloitus "En ole sellainen"
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17808971/en-ole-sellainenVaikka olet hänen ystävänsä niin ei se oikeuta häntä puhumaan mitä sattuun.
Minunko pitäisi tuntea hänen sanomisistaan huonoa omaatuntoa? Hänen pitää koska on paskaa ja valheita puhunut. Anonyymi kirjoitti:
Vaikka olet hänen ystävänsä niin ei se oikeuta häntä puhumaan mitä sattuun.
Minunko pitäisi tuntea hänen sanomisistaan huonoa omaatuntoa? Hänen pitää koska on paskaa ja valheita puhunut.En minä niin ole sanonutkaan. En voi puolustaa tai tuomita sellaista, mistä en tiedä mitään, koska en ole nähnyt sitä keskustelua, mistä koko homma on lähtenyt liikkeelle.
- Anonyymi
En minä niin ole sanonutkaan. En voi puolustaa tai tuomita sellaista, mistä en tiedä mitään, koska en ole nähnyt sitä keskustelua, mistä koko homma on lähtenyt liikkeelle.
Hän muistaa varmasti mitä on kirjoittanut mutta ei halua myöntää.
Anonyymi kirjoitti:
Hän muistaa varmasti mitä on kirjoittanut mutta ei halua myöntää.
En osaa sanoa kun en ole nähnyt alkuperäistä keskustelua.
- Anonyymi
En osaa sanoa kun en ole nähnyt alkuperäistä keskustelua.
En ala etsimään keskustelua kiusatunko pitäisi se tehdä? Pitäisi joskus uskoa mitä toinen sanoo mitä on joutunut muiden osalta kokemaan ja jos et pysty niin ei minun elämän asioiden jatkuvuus sinun minuun uskomisesta tai luottamisesta ole kiinni.
Anonyymi kirjoitti:
En ala etsimään keskustelua kiusatunko pitäisi se tehdä? Pitäisi joskus uskoa mitä toinen sanoo mitä on joutunut muiden osalta kokemaan ja jos et pysty niin ei minun elämän asioiden jatkuvuus sinun minuun uskomisesta tai luottamisesta ole kiinni.
Aina, kun yksi sanoo toisen tehneen/sanoneen jotain, niin se on puhtaasti höpötystä ellei ole esittää todisteita. Tottahan kuuntelen ja voin keskustella sellaisesta asiasta, mutta minulle on se on vain puhetta, jonka totuusarvo on nolla kunnes esitetään todisteita, tavalla tai toisella. Keskustelun vuoksi suostun uskomaan asian tilapäisesti, mutta muuten sen totuusarvo on minulle nolla.
- Anonyymi
Aina, kun yksi sanoo toisen tehneen/sanoneen jotain, niin se on puhtaasti höpötystä ellei ole esittää todisteita. Tottahan kuuntelen ja voin keskustella sellaisesta asiasta, mutta minulle on se on vain puhetta, jonka totuusarvo on nolla kunnes esitetään todisteita, tavalla tai toisella. Keskustelun vuoksi suostun uskomaan asian tilapäisesti, mutta muuten sen totuusarvo on minulle nolla.
Kuka nyt jauhaa ja jankuttaa?
Anonyymi kirjoitti:
Kuka nyt jauhaa ja jankuttaa?
No sinä ja sitten minä, kun en voi muuta kuin todeta etten tuomitse Pirpanaa, enkä sinuakaan, ilman todisteita. Joita ei nyt ole.
- Anonyymi
No sinä ja sitten minä, kun en voi muuta kuin todeta etten tuomitse Pirpanaa, enkä sinuakaan, ilman todisteita. Joita ei nyt ole.
Siellä ne joissain ketjussa ovat jos kukaan ei ole poistanut.
Anonyymi kirjoitti:
Siellä ne joissain ketjussa ovat jos kukaan ei ole poistanut.
Saavat ollakin, minulla ei ole mitään käsitystä edes ketjun nimestä.
- Anonyymi
Saavat ollakin, minulla ei ole mitään käsitystä edes ketjun nimestä.
Ei minullaan pirpanalla ehkä on en tiedä.
Anonyymi kirjoitti:
Ei minullaan pirpanalla ehkä on en tiedä.
Ehkä sillä ei enää ole väliäkään? Sillä alkuperäisellä, asiaa kuitenkin käsitellään toisaalla ja keskustelemalla voi syntyä jotain hyödyllistä.
- Anonyymi
Ehkä sillä ei enää ole väliäkään? Sillä alkuperäisellä, asiaa kuitenkin käsitellään toisaalla ja keskustelemalla voi syntyä jotain hyödyllistä.
En ottanut siksi puheeksi että yrittäisin toista syyllistää mutta valheet ja panettelut tuntuu aina pahalta. Minun puolesta tämän voi unohtaa.
Anonyymi kirjoitti:
En ottanut siksi puheeksi että yrittäisin toista syyllistää mutta valheet ja panettelut tuntuu aina pahalta. Minun puolesta tämän voi unohtaa.
Ainahna ne pahoilta tuntuvat, väistämättä, oli ne sitten tahattomia tai tahallisia.
Minäkin mieluiten jättäisin asian taakse ja yrittäisin ottaa opikseni sen mitä voin. Siirtyä kohti pääsiäistä levollisemmin mielin, ehkä.- Anonyymi
Ainahna ne pahoilta tuntuvat, väistämättä, oli ne sitten tahattomia tai tahallisia.
Minäkin mieluiten jättäisin asian taakse ja yrittäisin ottaa opikseni sen mitä voin. Siirtyä kohti pääsiäistä levollisemmin mielin, ehkä.En ihan ymmärrä tuota sun viestiä että mitä tarkoitat että käsitellään toisaalla ja mitä ja missä pitää jotain käsitellä?
Ei aloitus sinua koskenut vaan pirpanaa.
Sinua kohtaan ole mitään hampaan kolossa. Anonyymi kirjoitti:
En ihan ymmärrä tuota sun viestiä että mitä tarkoitat että käsitellään toisaalla ja mitä ja missä pitää jotain käsitellä?
Ei aloitus sinua koskenut vaan pirpanaa.
Sinua kohtaan ole mitään hampaan kolossa.Sitä juuri, että asiaa käsitellään toisaalla siinä nimenomaisessa ketjussa ja se riittää, sen asian ei tarvitse vuotaa muihin keskusteluihin.
- Anonyymi
Sitä juuri, että asiaa käsitellään toisaalla siinä nimenomaisessa ketjussa ja se riittää, sen asian ei tarvitse vuotaa muihin keskusteluihin.
Niin on siellä on sen asian paikka.
- Anonyymi
minua todellakin huvittavat nämä kaikki avaruussarjat... tämä deep space nine, siellä on madonreikä josta tulee läpi kaikkea aina välillä stabiili madonreikä jah hah
jos itse menet vaikka kastoemadon madonreikäänä niin pääsetkö toiseen galaksiin?
tuollainen oli kyllä ihan tietokonejätiltä IBM että ei ikinä lopu star trek -sarjarjat jos meidän rahoista on kiinni En koe tuota mielensäpahoittamista lainkaan niin negatiivisena. Idea on hyvin matalalla kynnyksellä purkaa ja jakaa harmittavat asiat esim. hevosen tai yleisönosaston murehdittavaksi jolloin ne eivät vahingoita ketään.
Sitähän elämä on että ollaan iloisia joistakin asioista ja surullisia joistain muista. Tyytyväisiä joidenkin asioiden tilaan ja joihinkin tyytymättömiä: kuten nyt siihen, että nykyään ei enää osata keittää kuorellisia perunoita eikä kuoria niitä. Että miten voi ihmiset selviytyä suuremmista henkilökohtaisesti haasteista saati ihmiskunnan kokoisista, kun ei saada edes kuoria perunoista.Olettaminen:
-Oletetaan heti, että ihminen on tietynlainen, jos hän esim. pukeutuu tietyllä tavalla.
-Nykyään, kun on internet ja keskustelupalstat, niin moni olettaa tietävänsä julkkisten asiat paremmin kuin asianosaiset itse.
Konditionaali-eläminen:
-Sitten voisin matkustella/levätä/kuunnella musiikkia/lukea kirjoja/pukeutua mukavammin tai värikkäämmin jne. kun olen eläkkeellä.
-Koskee monta muutakin tekemistä, jota voisi tehdä jos vain olisi aikaa tai jotain muuta. Osa kyllä totta, että voisi tehdä jotain jos olisi enemmän rahaa tai jos jaksaisi. Mutta vasta eläkkeelläkö pystyy tekemään kaikkea? Onko esim. musiikin kuuntelu, elokuvien katselu, kahvilaan meno tai vaikka mukavammin tai värikkäämmin pukeutuminen vain eläkkeellä oloa varten?
Mielensäpahoittaja-eläminen:
-Suutuin, kun naapuri/ystävä/sisko/veli/puoliso/työkaveri ei ole samaa mieltä kuin minä.Mielensäpahoittaja-eläminen:
-Suutuin, kun joku sukulainen tai ystävä tai vaikka naapuri ei elä samantyylisesti kuin itse elää. Ja tätä näkyy keskustelupalstoilla myös eli jos ei ole samat arvot jollain tai samanlaisia mielenkiinnonkohteita, niin saatetaan moittia toista.- Anonyymi
Woketus, suvakkius, hyvesignalointi, vihervasemmistolaisuus, kulttuurimarxilaisuus, onhan noita. Nykyajan kuolemansynnit on kaikki elinstasomielisairauksia pitkästä rauhanajasta ja että asiat ovat liian hyvin. Ihminen on luotu kamppailemaan ja siksi pitää kehittää draamaa vaikka elämälle välttämättömästä hiilidioksidista, kun kaikki on hyvin.
- Anonyymi
Paljon pahempaa kuin mielensä pahoittaminen on se, että tekee kaikkensa pahoittaakseen toisen ihmisen mielen. Sanoo jotain tosi töykeää, provoaa, käyttää ikäviä/rumia sanoja. Kun toinen luonnollisesti pahoittaa mielensä, töykeilijä syyttää siitäkin uhriaan.
Onhan se, se on totta. Kunhan nyt tuossa haarukoin ihmisen sisäisiä kirouksia, toisten kiusaaminen on enemmänkin ulkoisia kirouksia.
Itse olen noita kaikkia kolmea ja sanoisin että itselleni ne ovat olleet enemmän siunaus kuin kirous.
Itse näen tuon olettamisen enemmän tulevaisuuden ennakointina ja osittain liitän sen jopa kykyyn asettua toisen asemaan. Vielä kun minulla oli auto ja liikenteessä näin että esim lapsi oli suojatien reunassa niin lähdin siitä oletuksesta että hän yhtäkkiä ponkaisee liikenteen sekaan jolloin ennakoivasti laskin nopeutta ja tilanteen salliessa myös pysähdyin. Ilman olettamista tai toisenlaisella oletuksella olisin van jättänyt reagoimatta.
Aikana jolloin perhe oli koossa niin jos olin aiemmin kotona kuin muut niin lähdin siitä olettamuksesta etä kotiin tullessa heillä on nälkä joten tein heille ruuan valmiiksi. Samoin kun lähden kokouksiin tai palavereihin niin aina iso kasa olettamuksia löytyy matkasta.
Itse käytän konditionaalia paljon työelämässä. Jos vaikka suodattimet ei toimi niin en mene sanomaan että suodattimet pitää vaihtaa kahden viikon välein saati suoraa käskyä tyyliin "vaihda suodattimet kahden viikon välein". Käytän mieluimmin ilmaisua "pitäisi vaihtaa kahden viikon välein." Tuo on sellaine pehmeä muotoilu joka antaa mahdollisuuden vuoropuheluun eikä jätä vastakkainasetelun jännitettä kun seuraavan kerran meillä on toisillemme asiaa.
Myös itselle on hyvä olla armollinen ja käyttää tuota muotoa. Tuossa on jo tuotu ilmi että asia on ymmärretty ja annetaan aikaa sen toteuttamiseen. Tietysti on tilanteita joihin tuo ei sovi vaan asioiden pitää tapahtua tietyissä raameissa.
Taisi olla aiemmin scrg joka minusta hyvin totesi että tämä mielensä pahoittaminen on sellainen helppo tapa ilmaista olevansa eri linjoilla ja joskus siinä on sellainen positiivinen pohjavire kuten Puolangan pessimisteillä. Nykyään se on myös keino vaikuttaa, varsinkin jos isompi joukko pahoittaa mielensä niin saattaa näkyä esim ostokäyttäytymisessä.
Minun suurin ongelma on tuo olettamusten suuntautuminen. Kuten aiemmin esimerkkinä toin liikenteen niin huonnoimman version oletus on perusteltua mutta näin ei tarvitsisi olla kun lähden vaikka treffeille. Vaikka tilastollisesti on perusteltua olettaa että pakit tulevat melko nopeasti mutta onhan raveissakin voitettu ryhmälähtöjä lähtöpaikalta 12 joten voisihan joskus ajatella että tulee kiva ilta ja molemmilla on halua nähdä uudelleen.- Anonyymi
Juuri tuota rataa myös ajattelen.
" lapsi oli suojatien reunassa niin lähdin siitä oletuksesta että hän yhtäkkiä ponkaisee liikenteen sekaan jolloin ennakoivasti laskin nopeutta ja tilanteen salliessa myös pysähdyin. "
Aivan. Itse olin ikiaikoja sitten autokoulun 1. ajotunnilla. Olin pyörtynyt ensiavun teoriatunnilla (näytettiin kauhuelokuva "liikenneonnettomuus", jossa ihmisten jäsenet sinkoilivat, veri roiskui ja luut törröttivät), sain opettajalta ja kurssikavereiltani ensiapua.. eli laitettiin lattialle pötköttämään jalat ylös ojennettuna.. siinä makoilin vielä seuraavankin tunnin "auton huolto", en saanut nousta. Tästä kuten monesta muustakin tapahtuneesta, ei vain autokoulussa, opin olettamaan "mitä tahansa voi tapahtua". Kun jotain tapahtuu, täytyy vain improvisoida miten siihen reagoi. Jos pyörtyy tms, muut auttavat (ehkä).
Niin, mutta olin 1. ajotunnilla pikkukaupungin omakotitaloalueella (asemakaava). Ja mikä sitten tulikaan ensimmäiseksi tiellä vastaani ohitettavaksi - hevonen + kärryt + kuljettaja. Siinä lähdin oletuksesta, että hevonen ohitetaan kuten toinen autokin.. ei ollut tunnilla mitään mainintaa, hyvin meni. Ihmettelin kyllä myöhemmin mikä ihme juttu sekin oli. Koskaan aiemmin enkä sen jälkeen en ollut nähnyt kaupungissa hevoskärryjä.
- Sheena Olettaminen on eri asia kuin ennakointi. Jos oletat, että lapsi ponkaisee eteesi, sinä liipaiset jarrut pohjaan etukäteen. Jos ennakoit sitäkin mahdollisuutta, hidastat ja tarkkailet.
Olettaminen on sitä, että oletat jonkin asian olevan varma, tapahtuvan, ennakointi jättää tilaa muillekin mahdollisuuksille.randombypasser kirjoitti:
Olettaminen on eri asia kuin ennakointi. Jos oletat, että lapsi ponkaisee eteesi, sinä liipaiset jarrut pohjaan etukäteen. Jos ennakoit sitäkin mahdollisuutta, hidastat ja tarkkailet.
Olettaminen on sitä, että oletat jonkin asian olevan varma, tapahtuvan, ennakointi jättää tilaa muillekin mahdollisuuksille.Menee varmaan nyt sen määrittämiseksi mitä termeillä tarkoitetaan. Itse näen ennakoinnin nimenomaan jo valmistavana toimenpiteenä joka perustuu olettamukseen. Olettaminen minulle nimenomaan jättää tilaa muillekin mahdollisuuksille. Jos olettamus poistuu niin tilalle tulee varmuus.
Tuossakin oletan että
- lapsi pysyy paikallaan
- lapsi vaihtaa ehkä suuntaa
- lapsi singahtaa liikenteeseen
Koska olen valinnut sen olettamuksen että lapsi tulee liikenteeseen niin ennakoivana toimenpiteenä lasken nopeutta.M184 kirjoitti:
Menee varmaan nyt sen määrittämiseksi mitä termeillä tarkoitetaan. Itse näen ennakoinnin nimenomaan jo valmistavana toimenpiteenä joka perustuu olettamukseen. Olettaminen minulle nimenomaan jättää tilaa muillekin mahdollisuuksille. Jos olettamus poistuu niin tilalle tulee varmuus.
Tuossakin oletan että
- lapsi pysyy paikallaan
- lapsi vaihtaa ehkä suuntaa
- lapsi singahtaa liikenteeseen
Koska olen valinnut sen olettamuksen että lapsi tulee liikenteeseen niin ennakoivana toimenpiteenä lasken nopeutta.Juu, hiusten halkomistahan tämä on, termin täsmennystä jotta voidaan keskustella 😁
Anonyymi kirjoitti:
Juuri tuota rataa myös ajattelen.
" lapsi oli suojatien reunassa niin lähdin siitä oletuksesta että hän yhtäkkiä ponkaisee liikenteen sekaan jolloin ennakoivasti laskin nopeutta ja tilanteen salliessa myös pysähdyin. "
Aivan. Itse olin ikiaikoja sitten autokoulun 1. ajotunnilla. Olin pyörtynyt ensiavun teoriatunnilla (näytettiin kauhuelokuva "liikenneonnettomuus", jossa ihmisten jäsenet sinkoilivat, veri roiskui ja luut törröttivät), sain opettajalta ja kurssikavereiltani ensiapua.. eli laitettiin lattialle pötköttämään jalat ylös ojennettuna.. siinä makoilin vielä seuraavankin tunnin "auton huolto", en saanut nousta. Tästä kuten monesta muustakin tapahtuneesta, ei vain autokoulussa, opin olettamaan "mitä tahansa voi tapahtua". Kun jotain tapahtuu, täytyy vain improvisoida miten siihen reagoi. Jos pyörtyy tms, muut auttavat (ehkä).
Niin, mutta olin 1. ajotunnilla pikkukaupungin omakotitaloalueella (asemakaava). Ja mikä sitten tulikaan ensimmäiseksi tiellä vastaani ohitettavaksi - hevonen kärryt kuljettaja. Siinä lähdin oletuksesta, että hevonen ohitetaan kuten toinen autokin.. ei ollut tunnilla mitään mainintaa, hyvin meni. Ihmettelin kyllä myöhemmin mikä ihme juttu sekin oli. Koskaan aiemmin enkä sen jälkeen en ollut nähnyt kaupungissa hevoskärryjä.
- SheenaKaikkea voi sattua mutta osa tulee sittenkin yllätyksenä. Sitten onkin helpompi olettaa että sama kaava voi toistua.
Juu, hiusten halkomistahan tämä on, termin täsmennystä jotta voidaan keskustella 😁
Näin se tahtoo mennä ettei toinen puhu aidasta ja toinen aidan seipäistä.
Ihan tuohon aloitukseen palatakseni niin siinä mielessä ostan tuon ajatuksen että nykyään kovin helposti nuo olettamukset muuttuvat varmaksi tiedoksi.M184 kirjoitti:
Näin se tahtoo mennä ettei toinen puhu aidasta ja toinen aidan seipäistä.
Ihan tuohon aloitukseen palatakseni niin siinä mielessä ostan tuon ajatuksen että nykyään kovin helposti nuo olettamukset muuttuvat varmaksi tiedoksi.Tuo olisi ollut parempi kuvaus aloitukseen sopivasti sanailtuna, ei olisi tullut aita-keskustelua 😁
- Anonyymi
Jaahass, mitä vikaa olettamisessa on? Minusta olettaminen on useinmiten hyvä, oletusarvo. Joskus harvoin, kun oletus ei kohtaa ihmisten välillä, se on vain hassun hauskaa, kovin mielenkiintoista 🤣
Koulussa puhuttiin jo sitku-elämästä, miten kannattaa elää tässä ja nyt. Sitkuelämää en kummemmin ole viettänyt. Paitsi lähitulevaisuuden sitku elämää, jossa se toimii valtaosin hyvin, ellei loistavasti. Oikeastaan mietin minkälaista elämää sitkuelämällä silloin koulussa tarkoitettiin. Nuoriso iässä ei kovin paljon pysty suunnitelmaan mitään ihmeellistä ja toteuttamaan tässä ja nyt. On keskityttävä kouluun ja arkisten asioiden hoitamiseen, muutoin tulee rajanneeksi omaa elämäänsä aika tavalla koulun jälkeen.
Usein tänäkin päivänä nuoret sanovat "sitten kun minä jotain niin tapahtuu jotain". Joskus tällainen sitkuilu on samaa lähitulevaisuuden sitkuilua kuten minulla. Tai sitten vain unelmointia eikä aina sitäkään. Olen pannut merkille, että sitkuasiat eivät ole kovinkaan usein sanojalleen tärkeitä, vaan pääosin merkityksettömiä tai ei tiedossa tai edes ajattelun alla olevia asioita. Esimerkiksi kun sukulaiset kyselevät nuorelta aikuiselta "milloinkas sitä aiot/etkö ole aikeissa vaimoa/miestä ottaa?" niin siihen vastataan "noo, varmaan sitku *jotain* ja *jotain toista*".
Mielensäpahoittaja-eläminen. Se on kaksipiippuinen juttu. Vähän sama kuin ennen sanottiin, ettei siedetä "rehellistä" puhetta, aina pahoitetaan mieli. Siis toiset pahoittaa, en minä, kun olen vaan rehellinen ja sanon suoraan. Eiköhän se ole niin, että mielensäpahoittamiselämästä kärsii etupäässä ne joiden mieli pahoitetaan (joille sanotaan rehellisesti suoraan), ei ne jotka sen pahoittaa.
- SheenaOlettamalla saadaan iso osa maailman riidoista aikaiseksi, oletettiin että se tekee niinku aina tai että joku hoitaa jonkun asian. Virhe. Ei kannata olettaa, vaan varmistaa, kysyä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .17310121Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523395Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja493143- 642815
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2032179- 1162153
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251983Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä661600Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221376Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121346