Paska ihminen

Anonyymi-ap

Olenko aivan paska ihminen

Tätä asiaa olen tässä miettinyt jo useita kuukausia ja olen siinä vaiheessa etten tiedä mitä tekisin.

Kyseessä on siis uusioperhearki ja siihen liittyvät lapset. Miehellä edellisestä suhteesta on 2 lasta, 18- ja 20-vuotiaat. Nuorempi vielä asuu meillä mutta vanhin muuttanut omaan kotiin jo kolmisen vuotta sitten. Meillä on myös yhteinen alle kouluikäinen lapsi.

Minua itseäni eniten risoo tässä vanhin lapsi ja hänen rahankäyttönsä holtittomuus sekä siihen liittyvä käyttäytyminen.

Vanhin lapsi on työtön. Hakenut kyllä kuulemma töitä mutta huonolla menestyksellä ja jos jotain olisikin, on hän vedonnut joko auton kuntoon tai matkoihin. Hän on myös vaihtanut autoa parikin kertaa ja aina sanonut että tällä autolla pääsee heti töihin. SIlti niissä on aina ongelmaa tavalla tai toisella. Kuitenkin tämän hetken ongelma autossa ei estäisi töihin menoa eli käyttää tekosyynä ettei töihin tarvitsisi mennä. Minulle asia ei sinällään edes kuulu saati että minua edes kiinnostaisi mutta ongelmaksi muodostuu hänen loputon rahan ruinaaminen isältään.

Isänsä on maksanut siitä asti kun omilleen muutti joka kk useammasta kympistä jopa satasiin lapselleen. Lisäksi myös auttaa autoon liittyvissä maksuissa sekä antaa rahaa laskuihin jos ei tällä ole rahaa. Ymmärsin tavallaan rahan antamisen/auttamisen opiskeluaikana, mutta minua tuolloin jo ärsytti lapsen tuhlaileva käytös ja välinpitämättömyys rahan käytön suhteen. Se on tyylin "ei huolta huomisesta".

Opiskeluaikana lapsella oli perus opintotuen lisäksi myös laina. Nosti sitä koko koulussaoloajan. Lainalla osti tarpeellisiakin asioita kuten auton ja vuokratakauksen mutta suurimman osan käytti kuitenkin turhiin tavaroihin, kaupassa ihan sama mitä osti ja loputon rällääminen autonsa kanssa pitkin kyliä (parhaillaan päivään satoja kilometrejä). Ja kun rahat sitten loppuivat alkoi rahan pyytäminen isältään. Jos sitten rahaa ei ollutkaan antaa niin alkoi uhkailu että antaapa mennä sitte ulosottoon ja syyttely kuinka hänelle ei ikään anneta mitään tai osteta mitään. Isänsä ei kuitenkaan maksa 18-vuotiaalle lapselleen mitään. Sitä vastoin vanhin on lainannut sisarukseltaan huomattavan summan rahaa (päälle tonnin ja tämä raha oli opintolainarahaa jos sillä jotain merkitystä nyt on).

Meidän itsemme rahatilanne ei ole sekään mikään kummoinen. Itse olen työtön ja nuorimman lapsen päivähoitoajat ja terapia vaikeuttavat töihin hakemista (ovat minun vastuullani ja olen autoton). Mies itse on kolmivuorotyössä mutta maksaa ulosottoa. Monesti olemme olleet tilanteessa jossa olemme joutuneet elämään neljästään parikin viikkoa muutamalla kympillä. Mitään apua emme kuitenkaan saa mm kelalta koska he katsovat että olemme hyvin toimeentulevia. Ja kyllä pärjäisimme jos ei ylimääräistä ihmistä olisi tässä mukana.

Miehelle olen koettanut puhua asiasta mutta hänen mielestään asiassa ei ongelmaa ole ja rahat ovat hänen ja hän saa ne käyttää miten haluaa. Jos asiasta puhun enempi, alkaa hän huutamaan ja syyttelemään minua. Olen harkinnut muuttamista pois (myös silleen että asumme eri asunnoissa mutta seurustelemme silti) mutta mies sanoo että jos sen teen niin ei aio enää koskaan nähdä yhteistä lastamme.

Tässä sopassa on paljon muutakin tähän lapseen liittyen mikä ärsyttää mutta tämä raha-asia on katkaissut kamelin selän. Olenko siis p**** ihminen, koska omat lapset menevät kaiken edelle? Mitä itse tekisitte tässä tilanteessa? Itse alan olla väsynyt tähän tilanteeseen lopullisesti koska budjetointi asioissa ei koskaan pidä paikkaansa rahasta valehtelun takia. Minua myös ahdistaa se että olen alkanut tuntemaan vihaa vanhinta lasta kohtaan enkä edes halua nähdä häntä.

Auttakaa!

2

172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vaikea tilanne tuollainen. Eikö kannattaisi mennä juttelemaan esim. perheneuvolaan ensin vaikka yksin.

    • Anonyymi

      Sinulla ja miehelläsi on yhteinen lapsi, On luonnollista että olet huolestunut tulevaisuudesta ja kaikkien edun mukaissesti haluat että tuo nuori aikuinen alkaa kantaa kortensa omaan kekoonsa.

      Miehen 20v lapsi on täysin vastuuntunnoton hoitamaan omaa talouttaan. Eikä hän sitä koskaan tule oppimaankaan niinkauan kuin joku toinen, kuten isänsä, aina tarjoaa rahaa hänen vähänkin vingahtaessa.
      Tavallaan miehesi on oikeassa määrätessään minne ja kenelle omat rahansa antaa.
      Hän ei ilmeisesti ymmärrä että tekee samalla karhun palveluksen lapselleen. Isä tukee lapsensa haluuttomuutta työn tekoon ja laiskuuteen, samalla aiheuttaen lapsensa omanarvon tunteen rappioitumisen -se taas saa aikaan enemmän holtittomuutta.
      Kierre on valmis.

      Suostuisiko miehesi keskustelemaan kanssasi jossa voisitte aivan rauhallisesti ja asiallisesti pohtia parempaa keinoa auttaa tuota nuorta aikuista. Jatkuva rahan tunkeminen ei ole lainkaan hänelle avuksi.
      Sinun on pystyttävä keskustelemaan syyttelemättä ketään. Syyttely ei yhtään auta, päinvastoin, se saa vain jokaisen karvat pystyyn eika rakentavaa keskustelua synny.

      Saattaa olla että isänsä tarkoittaa hyvää suostuessaan lapsensa rahanpyyntöihin.
      Toisaalta se on niin HELPPOA . Vaatii paljon enemmän pokkaa ja energiaa todella auttaa tuota lasta; ohjaamalla ja asettamalla rajat lapsensa käytöksen suhteen.
      Esim. ensin työpaikka ja kaikkien henkilökohtaisten kulujen vähentäminen.
      Sitten ilta- ja työväenopistojen kursseille saamaan lisäkoulutusta. ( Ovat lähes ilmaisia!) Se on tuiki tärkeää aivan oman itsensä takia. Aivoille täytyy antaa tilaisuus kehittyä, mikä on äärettömän tärkeää itsevarmuuden takaamiseksi!

      Tuonlaisesta isänsä ohjauksesta kaikki tulevat hyötymään,

      Kenties voisit antaa miehesi lukea tämän vastauksen ja aloittaa yhteisen, rakentavan keskustelun sen jälkeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4306
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2199
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1714
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1468
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1390
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1268
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1194
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      994
    Aihe