Missä menee raja?

Anonyymi-ap

Minulla on hyvä ystävä jonka kanssa ollaan aikuisiällä tutustuttu. Ollaan tunnettu n. 10vuotta, hänellä on lapsia, minulla ei. Lapset ovat isällään vuoroviikoin ja tilanteiden muuttuessa useamminkin.
Ongelmaksi on muodostunut se, että ystävälläni tuntuu olevan ajatus siitä että minulla lapsettomana henkilönä olisi jotenkin loputtomasti aikaa ja voimavaroja auttaa häntä arjen asioissa. Olin erossa isosti tukena, on pakattu, kannettu, siivottu, vahdittu lapsia, annettu ilmaiseksi kodin tarviketta, oltu langanpäässä 24/7. Hänen pahimman erokriisin aikaan oma elämäni oli sysätty syrjään ja muut ihmissuhteeni kärsivät. Eron jälkeen tuntuu että ystäväni on yrittänyt saada minusta ns, uutta kumppania itselleen, sillä hän ei enää edes pyydä apua vaan toteaa. Erosta on jo jonkin verran aikaa ja ajattelisin että molemmat ovat päässeet jaloilleen. Silti ystäväni ilmoittaa minulle extempore tarvitsevansa kyydin paikkaan X, lapsenvahtia aikana X, tarvitsisi just nyt jotain kaupasta mutta lasten takia ei pääse. Kun haluaisin tavata ystävääni esim. kun lapset ovat isällään on hänellä kalenteri jo täynnä muiden kavereiden kanssa. En itse juuri käytä alkoholia, mutta hänelle tuntuu eron jälkeen maistuvan ja ennen lapsia hänellä menikin lujaa. On jo pitkään tuntunut että tämä ystävyys ottaa enemmän kuin antaa, mutta en tiedä kuinka lähtisin käsittelemään tätä asiaa hänen kanssaan. Hänellä on taustaa mt-ongelmista, enkä haluaisi välttämättä katkaista välejä kokonaan sillä viihdyn hänen lastensa kanssa ja toinen lapsista on kummilapseni. Lapsuudenystäväni on sitä mieltä että kyseinen ihminen hyväksikäyttää minun kiltteyttäni ja alan ajatella samoin. Kysymys kuuluukin, missä menee raja ja miten itse käsittelisit asiaa ystäväsi kanssa?

8

288

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Sulla on omakin elämä et ole mikään lastenhoito paikka tai taxi. 🙂

• Anonyymi

🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒

🔞 ­­N­­y­­m­f­o­m­a­a­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#17817026P

🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞

• Anonyymi

Jos nyt jätäisit ystävyyden.Menet kiren taakse. Kaikilla ihmisillä sama asia.Joku aina ystävyden kautta hoidataa lasensa kuin vaatii loputonta terapiana oloa.Itse olin jurri selainen nainen ,vaikka oli omia lapsia.Jotkut ystävät ovat loputomia kaivoja imevät lopuun.Vaikka sanovat Olet parasystävä.Itse visiin saman vedätyksen kohtenaa olin 20-25v. Vaikka satui jätin ystävän.Kaivoni kuivunut ja vettä sihen ei tulut enää lisää.Ystävyys myös maksoi minulle. Vippi kassat,ei koskan maksanut takaisin Voin todella muten hyvin kun jätin rasiteen pois.Helsinki 10.4.23

• Anonyymi

Mulla on mieskaveri eri paikkakunnalla, sitten on tuttu mies tässä melkein naapurina... no tämä naapuri soitti ja pyysi käymään, oli maistissa jo... ok menin ja saunottiin ja tissuteltiin... tää on vaan niin kumma että suht aina kun hän juopuu, hän alkaa arvostelemaan mua ja jopa haukkuu mua... taas kävi näin... mulla esim on huono musiikkimaku ja muutenkaan en yllä hänen tasolleen... kyllä tällainen loukkaa vaikka yritänkin ymmärtää häntä...

• Anonyymi

Tuo kuulostaa jo hyväksikäytöltä.
      - Ehdotappa halustasi viettää aikaa lasten kanssa. Vaikka lauantaina klo 10 - 13 (tai sinulle sopiva aika).
      - Taxikuskina olemiseen vain ilmoita että tankki on tyhjä ja sinun on hoidettava pari muuta asiaa.
      - Rahan vippaminen ( eihän se ole vippaamista vaan suoraan antamista, kun et saa sitä koskaan takaisin kuitenkaan) loppuu tähän päivään. Sinulla onsuunnitelmissa matka tai jokin hankinta jota varten säästät.
      _ MT.lle sinun voimavarasi tai kykenemättömyytesi ei riitä. Sitä varten on ammattiauttajat. Olet auttanut omien resussiesi rajoissa hyvin paljon.
      -Kuvailemasi "ystävyys" liikku ystävyyden rajamailla.

On parasta nyt asetaa rajat kuinka paljon autat ja olet osana hänen elämäänsä.
      Sinulla on oma elämä, hanki siihen lisää harrastuksia joiden kautta voit tutustua uusiin ihmisiin ja ystäviin.

• Anonyymi

Raja on jo tullut vastaan. Tee muutos tuohon kynnysmattona oloon! Sinulla on oma elämäsi, etkä ole velvollinen koko ajan mukautumaan sen mukaan mikä häntä milloinkin miellyttäisi eniten.

Keskustele hänen kanssaan ja yritä pysyä mahdollisimman asiallisena ja rauhallisena. Kerro että oma tilanteesi vaatii sitä että keskityt omiin asioihisi ja omaan elämääsi enemmän. Mainitse, että olet auttanut aiemmin monella tapaa, mutta että tähän tulee nyt muutos. Hänellä on varmaan muitakin ihmisiä joihin voi tukeutua? Voit vaikka kopioida netistä hänelle auttavien puhelimien ym. yhteystiedot.

Kerro, että voit tavata vaikka kerran viikossa tai parissa. Itse määrittelet, millä tavalla haluat tavata; kahvilassa käynti, lenkkeily tai joku tapahtuma jonne voi koko perhe osallistua. Vähennä sitä aikaa jolloin olet hänen kanssaan tekemisissä. Ja ala itse suunnitella aikaa ilman hänen seuraansa.

• Anonyymi

Suovassa. Pahan suovassa somessa kun ei tarvitse kuvailla.

• Anonyymi

Kiitos kommenteista! Hänellä tosiaan on muitakin ihmisiä tukiverkostossaan. Olen ottanut etäisyyttä häneen viime aikoina. Rahaa ei sentään onneksi ole tarvinut lainata.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      167
      3447
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      15
      2096
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      223
      1490
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1241
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1211
    6. 37
      1121
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1063
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      136
      1031
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      994
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      39
      974
    Aihe