Alarannan ratsutila

Anonyymi-ap

Kyselisin alarannan ratsutilasta minkälaisia kokemuksia teillä on ja minkälainen ilmapiiri tallilla on?järjestetäänkö alarannalla valmennuksia tai onko siellä joku valmennus ryhmä? Millaiset mahdollisuudet kisaamiseen on?

34

2173

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kiitos kaikille jotka vastaa!

    • Anonyymi

      Ei kokemusta kyseisestä tallista.

    • Anonyymi

      Ilmapiiristä en osaa sillä lailla sanoa, mutta hevoset ovat HYVIN rauhattomia, eikä mielestäni sovi lainkaan tuntihevosiksi. Opettaja on ehkä osaavaa, mutta epämiellyttävä persoona. Talli ja sen ympäristö on sotkuinen ja sekainen ja kenttä jatkuvasti huonossa kunnossa. Tiedän parempiakin talleja lähialueilla.

      • Anonyymi

        Mitä parempia talleja lähialuuella muka on? Ja millä tavalla opettaja on muka epämiellyttävä persoona?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä parempia talleja lähialuuella muka on? Ja millä tavalla opettaja on muka epämiellyttävä persoona?

        Esimerkiksi Suupohjan ratsutalli Myrkyssä tai vaikkapa Vaahteramäen talli Kauhajoella. Kummallakin tallilla kivat hevoset ja ystävällinen ja kannustava opetus. Ala-rannan opettajalla on tapana huutaa ja olla inhottava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi Suupohjan ratsutalli Myrkyssä tai vaikkapa Vaahteramäen talli Kauhajoella. Kummallakin tallilla kivat hevoset ja ystävällinen ja kannustava opetus. Ala-rannan opettajalla on tapana huutaa ja olla inhottava.

        Opettajalla ei kyllä todellakaan ole tapana huutaa ja hän on muutenkin todella mukava myös alarannan hevoset ovat hyvin koulitettuja ja jokainen niistä opettaa jotain


      • Anonyymi

        Tallilla on myös aika vastuutonta toimintaa. Hevosia melkein joka viikko vapaana, ponit katkailevat.. Myös jäisellä ja muutenkin liukkaalla kentällä hypätään ja laukkaullaan. Ja talvella vaikka olisikin hokit eivät ne välttämättä pure jäähän tai lumeen ja sitten voikin ratsastajalle ja hevoselle käydä huonosti. Ja silloin kun joku tippuu, ei oteta selvää sattuuko ratsastajaa, pakotetaan vain takaisin selkään ja tarkistetaan onko hevonen/poni kunnossa. Myös kun ratsastaja tippuu niin poni taikka hevonen lähtee laukkailemaan pitkin kenttää. Varusteetkin on vähän mitä sattuu... Aloittelijat laitetaan kanssa liian aikaisin hyppäämään ja laukkaamaan ja silloinkin opettaja juoksee usein vierellä. Olen myös kuullut ja nähnyt kun ratsastajat eivät uskalla esim laukata mutta silti pakotetaan siihen. Tallilla myös puhutaan muista talleista pahaa ja väitetään, että "Alaranta on paras talli ja kaikki muut tallit ihan paskoja" tähän osallistuu myös tallin omistaja..


      • Anonyymi

        Itselläni täysin erilainen kokemus:

        H yvin hoidettu viihtyisä talli, laadukkaat hevoset, ei pystyynkuolleita ylilihavia Eestinhevosia tai marekinoilta teurashinnalla haettuja kopukoita.
        Iso hyvä kenttä. Viimeksi satoi viikon, eikä vielä ollut märkä, mutta kahden viikon tulvasateiden jälkeen tulee kenttään kuin kenttään lätäkkö.
        Meidän perhe on käynyt kolme vuotta ja kaikille sopiva tuntihevonen tallissa. Opetus rauhallista ja hyvää, en ole koskaan kuullut huutavan. Olisko nyt niin että täällä joku puhuu huultensa huviksi. Väärän tiedon antaminen on itseasiassa kunnianloukkaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselläni täysin erilainen kokemus:

        H yvin hoidettu viihtyisä talli, laadukkaat hevoset, ei pystyynkuolleita ylilihavia Eestinhevosia tai marekinoilta teurashinnalla haettuja kopukoita.
        Iso hyvä kenttä. Viimeksi satoi viikon, eikä vielä ollut märkä, mutta kahden viikon tulvasateiden jälkeen tulee kenttään kuin kenttään lätäkkö.
        Meidän perhe on käynyt kolme vuotta ja kaikille sopiva tuntihevonen tallissa. Opetus rauhallista ja hyvää, en ole koskaan kuullut huutavan. Olisko nyt niin että täällä joku puhuu huultensa huviksi. Väärän tiedon antaminen on itseasiassa kunnianloukkaus.

        Ala-ranta on mahtava paikka opettaja ei huuda eikä ole epämielyttävä. Ei pakota laukkaamaan mutta aina kehottaa KOKEILEMAAN ei PAKOTA. Olen itsekkin tippunut kyseisellä tallilla ja ei todellakaan komennettu nousemaan selkään vaan kysyttiin onko kaikki okei ja testattiin toimiiko kädet ja jalat täysin normaalisti. Antaa edistyä rauhassa ja mahdollisuuden siihen, ja auttaa AINA kun apua tarvitsee ja opettaa tasavertaisesti tuntilaisia. Opettaja on ihana ja mielyttävä ei millään lailla epämielyttävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tallilla on myös aika vastuutonta toimintaa. Hevosia melkein joka viikko vapaana, ponit katkailevat.. Myös jäisellä ja muutenkin liukkaalla kentällä hypätään ja laukkaullaan. Ja talvella vaikka olisikin hokit eivät ne välttämättä pure jäähän tai lumeen ja sitten voikin ratsastajalle ja hevoselle käydä huonosti. Ja silloin kun joku tippuu, ei oteta selvää sattuuko ratsastajaa, pakotetaan vain takaisin selkään ja tarkistetaan onko hevonen/poni kunnossa. Myös kun ratsastaja tippuu niin poni taikka hevonen lähtee laukkailemaan pitkin kenttää. Varusteetkin on vähän mitä sattuu... Aloittelijat laitetaan kanssa liian aikaisin hyppäämään ja laukkaamaan ja silloinkin opettaja juoksee usein vierellä. Olen myös kuullut ja nähnyt kun ratsastajat eivät uskalla esim laukata mutta silti pakotetaan siihen. Tallilla myös puhutaan muista talleista pahaa ja väitetään, että "Alaranta on paras talli ja kaikki muut tallit ihan paskoja" tähän osallistuu myös tallin omistaja..

        Tänään tallilla kenttä jäässä, joten pellolle lanattu luminen pohja, tämä ei siis pidä paikkaansa ja ala-rannalla hyvä opettaja joka kuuntelee ratsastajaa ja hevosta, ei huuda tai ole törkeä! Hevoset myös eri tasoisia ja opettaja aina katsoo että kenellä voi mennä.. hevsista kaikki ratsukoulutettuja ja varmajalkaisia!


    • Anonyymi

      Olen seurannut useita tunteja kyseisellä tallilla, koska lapseni ratsastivat siellä ennen säännöllisesti. Ratsastuksenopettaja on osaava, mutta lähes poikkeuksetta tunneilla sattui putoamisia tai muita vaaratilanteita. Lapset ja nuoret itkivät hevosen selässä ja joutuivat keskeyttämään tunnin. Hevoset säikkyivät helposti ja osa tallin hevosista tuntui olevan kovin hermostuneita, äkäisiä ja äkkipikaisia. Lapset kokivat tallin ilmapiirin huonoksi ja jopa pelottavaksi tallin omistajan käyttäytymisen johdosta. Me vaihdoimme toiselle tallille jatkamaan harrastusta!

    • Anonyymi

      Alaranta on ihan best talli! Opettaja on ihan sika mukava ja hevoset ovat osaavia, opetus on hyvää ja monipuolista, kisaamoseenkin on mahdollisuuksia,ilmapiiri on hyvä ja talli on siisti. Suosittelen!

    • Anonyymi

      Alarannalla on myös paljon erilaisia hevosia pienistä shettiksistä isoihin puoliverisiin. Opettaja on todella mukava ja jokaiselle ratsastajalle pyritään löytämään hevonen jonka kanssa yhteistyö lähtee sujumaan, jonka kanssa on mahdollisuus kehittyä, tunneilla pyritään siihen että kaikki ratsastajat saisivat tehtävän onnistumaan ja tehtävän haastavuus katsotaan jokaiselle ratsastajalle sopivaksi

    • Anonyymi

      Alaranta on kyllä tosi hyvä talli. Tuntuu että alaranta on ainoa talli jossa ihan oikeasti välitetään hevosesta. Kuten mervi on itsekin sanonut että hänen ponit ja hevoset ovat normaalia ratsastuskoulu ponia herkempiä. Mä oon yli vuoden käynyt tallilla ja yhden yhtä kertaa kuullut että mervi huutaisi ratsastajille. Tallikisoja järjestetään aktiivisesti ja tallikisoissa käyneitä otetaan mukaan tallin ulkopuolisiin. Myös mervin omia valmennuksia ja karin nevalan valmennuksia on tarjolla ratsastajille silloin tällöin. Totta se on että kenttä on joskus huonossa kunnossa, mutta yleensä jos kentällä ei voi mennä lähdetään maastoon tai keskikylän maneesille. Mervin hevoset ei ole äkkipikaisia, kaikki joilla olen ratsastanut on rauhallisia jos ratsastaja on rauhallinen. Kun esim suupohjan ratsutallilla hevoset ovat suorastaan automaatteja. Mervi ottaa vastaan jokaisen ratsastajan henkilökohtaisesti ja yrittää etsiä jokaiselle sellaisen hevosen jonka kanssa yhteistyö onnistuu parhaiten. Hevoset ovat herkkiä, mutta niillä sä parhaiten opit ratsastamaan. Ja tietenkin mervi katsoo että oletko valmis vielä menemään jollain tietyllä hevosella. Tallin ilmapiiri on mun mielestä ihan älyttömän mukava ja jokainen on toistensa ystävä. Leireillä on ihan mahtavaa ja otetaan huomioon jokaisen ratsastajan toiveet ja mielipiteet. Mervi on itsessään mahtava persoona. Ja vielä niistä ”vaaratilanteista”, ne on suurimmalta osalta ratsastajan vika. Mitäpä luulet että tapahtuu kun kävelet oriponilla puolen metrin päästä kiimaista tammaa? Ihan oma vikansa se on jos ei yhtään katso missä muut ratsastajat menee. Ja Mervi aina kysyy esim tunnilla että haluatko laukata ja jos ratsastaja itse sanoo joo niin pitää kyllä itse tietää. Ja kyllä mervi esim aloittelijoille sanoo että ehkä ei tällä kertaa vielä laukata. Että ehdottomasti kyllä kokeilemaan minä itsekin heti ekan tunnin jälkeen päätin että täällä mä aloitan kun tykkäsin mervin tavasta niin paljon

      • Anonyymi

        Samaa mieltä! Ja kyllä Mervi sanoo ihan suoraan onko kyseinen ratsastaja valmis menemään jollain tietyllä hevosella. Myös hevosista huolehditaan hyvin, pyritään etsimään sopivat varusteet. Ja siitä äikkipikaisuudestakin esim. Cruella voi vaikuttaa joidenkin mielestä hermostuneelta tai äkkipikaiselta mutta olen itsekkin hevosella mennyt ja Cruella opettaa niin paljon eri asioita! Ja jokainen hevonen on erilainen toiset herkempiä toiset rauhallisempia mutta jokainen on turvallinen jos ratsastaja on hevoselle sopiva.


    • Anonyymi

      Tallilla lähes joka viikko ainakin yksi hevonen on vapaana. Talvisin liukkaalla kentällä hypätään ja laukkaillaan. Siellä myös laitetaan pienille ponille liian pitkiä ratsastajia ja isoille hevosille laitetaan pieniä ratsastajia. Kun joku tippuu tunnilla, ei ratsastuksen opettaja ota selvää miten ratsastaja voi vaan menee suoraa ottamaan hevosen kiinni ja pakottaa takaisin selkää. Myös ala-rannan kenttä on usein huonossa kunnossa. Ei edes tarvitse sataa paljon niin siellä on jo iso lätäkkö vettä. Talvisinkin kenttä on usein jäässä ja silti siellä hypätään. Hepoilla ei edes ole paljon vapaata. Tunteja voi olla jopa 2-5 tuntia +kisat ja valmennukset joka ei hevoselle tee hyvää kuitenkaa loppujen lopuksi. Ja myös jos esim maanantain ekalla tunnilla hypätään, niin silloin joka tunti ja päivä melkein hypätään. Hevoswt myös säikkyy paljon, ja osa hevosista ei edes mielestäni sovi tunti käyttöön. Jollain poneilla siellä myös käytetään häntäremmiä, koska satula valuu eteen ja opettaja ei halua käyttää aikaa tai rahaa uuteen hyvään satulaan. Ala-rantaan on jo kauan pitänyt tulla maneesi, mutta yhtäkkiä siihen ei olekkaan varaa, mutta uusiin hevosiin taas on. Opettaja laittaa myös alottelioita hyppäämään, vaikka ei edes osaa istua laukassa tai keventää kunnolla. Olen myös kuullut kaverilta joka itse ihan oli paikalla kuulemassa, että siellä puhutaan pahaa toisista talleista ja sanotaan, että muut tallit on huonoja ja kukaan muu ei osaa opettaa kuin mervi. Ja jos ala-rannasta lähdetään kisoihin niin sinne pääsee vain tietyt ihmiset ja ne on aina ne samat. Ja myös esim Kassulla hypätään liian korkeita este ratoja joita se siinä ja siinä pääsee yksityäisenä.

      • Anonyymi

        Tuossa tarkoitan että voi olla jopa 2-5 tuntia päivässä


      • Anonyymi

        Ala-rannalka pyritään ottamaan monipuolisesti eri kisahuoltajia mutta kaikki ei osaa kohdella kaikkia hevosia oikein. Otetaa kisahoitajiksikin tietyt jotka uskaltaa hoitaa kyseistä heppaa. Autoon ei mahdu kuin rajallinen määrä ihmisiä jolloin ei oteta koko tallin väkeä mukaan kisoihin. Kaikki hevoset on varmistettu kyllä tuntikäyttöön sopiviksi. Tietyt hevoset osaavat vain lukea erityisen hyvin ihmisiä ja ajatella "aha hänpä ajattelee että tekisin nyt pukkeja" ja jotkun hepat taas eivät sovi kaikille ratsastajille. Ihmisen ja ponin/ hevosen pitää luottaa toisiinsa edes vähän että sujuisi.
        Liukkaalla kentällä ei ikinä hypätä, eikä ratsastajia pakoteta mihinkään tai tekemään mitään.
        Ratsastajia ei ole ikinä pakotettu selkään, kehotetaan nousemaan ettei jää pelkoa mutta saa myös vain talutella hevosta tai mennä keskelle istumaan penkille. Kehottaminen ja pakottaminen on aivan eri asia. Liioitteluksi on tämäkin keskustelu täällä mennyt. Itse olen kokenut itselleni sopivimmaksi talliksi, olen saanut paljon uusia kavereitakin tallilta. Jotkun on herkkiä eri asioille kuten eri ihmisten eri äänen sävyt voi hämätä jos on herkempi äänille, kuten mitä itse olen tuntoherkkä, kaikki ei silloin tunnu mukavalta ja voi alkaa kuvitella omassa päässä omia mielikuvia.


      • Anonyymi

        alarannalla on rakennuksessa maneesi! Minun mielestä aivan turhaa valittamista kun yksiä kauhajoen parhaimpia ratsastuspaikkoja.


    • Anonyymi

      Joo ei kyllä riitä että puhutaan muista talleista pahaa...ku puhutaan ihan ratsastajista ja jopa vanhemmistakin. On niin törkeäää välillä se käytös. Ja aina joku siellä itkee ku ne hevoset sekoilee pitkin poikin ja tekee mitä sattuu...hevoset myös tarhaa laumoissa missä tapellaan toistensa kanssa.

      • Anonyymi

        Tämä!! Kaikki siellä puhuu toisita tallista pahaa. Myös toisista ratsastus opettajista ja aikuisistakin! Ratsastuksen opettaja myös osallistuu tähän itse. Kaikki väittää että ”ala-ranta on paras talli ikinä, ja siellä on paras ratsastuksen opettaja” mutta ratsastuksen opettajalla ei ole edes koulutusta. Hyvä jos on käynyt jollain lyhyellä kurssilla. Tunneilla mervi ei keskity ratsastukseen vaan katsoo enemmän tehtäviä. Myös mervi voi puhua muiden kanssa eikä keskity tuntiin vaikka tunnilla hypätään, eli tuntilaiset menevät siellä ns päinsä koska mervi ei keskity vaan puhuu toisille. Kentällä on myös paljon katsojia usein ja häiritsevät jopa merviä. Hepat tekevät 2-5 tuntia päivässä jopa ja niillä on max 2 vapaa päivää, mutta niinäkin päivinä heppoja saa vuokrata🤦🏻‍♀️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä!! Kaikki siellä puhuu toisita tallista pahaa. Myös toisista ratsastus opettajista ja aikuisistakin! Ratsastuksen opettaja myös osallistuu tähän itse. Kaikki väittää että ”ala-ranta on paras talli ikinä, ja siellä on paras ratsastuksen opettaja” mutta ratsastuksen opettajalla ei ole edes koulutusta. Hyvä jos on käynyt jollain lyhyellä kurssilla. Tunneilla mervi ei keskity ratsastukseen vaan katsoo enemmän tehtäviä. Myös mervi voi puhua muiden kanssa eikä keskity tuntiin vaikka tunnilla hypätään, eli tuntilaiset menevät siellä ns päinsä koska mervi ei keskity vaan puhuu toisille. Kentällä on myös paljon katsojia usein ja häiritsevät jopa merviä. Hepat tekevät 2-5 tuntia päivässä jopa ja niillä on max 2 vapaa päivää, mutta niinäkin päivinä heppoja saa vuokrata🤦🏻‍♀️

        Ala-rannassa ei puhuta pahaa muista, mielipiteen saa esittää mutta ei kiustata. Mielipiteitä ei annetta ihmisistä, ratsastustaidoista tai vastaavista. Kaikilla on omat kokemukset eri talleista. Huhuja liikkuu että esim marja-liisa hevonen puree ja potkii hoitaessa ja taluttaessa yrittää rynniä päälle mutta todellisuudessa on oikea opetusmestari eikä pure tai potki, ei edes säiky. Ei siis ennakkoluuloja, menkää itse kokeilemaan kyseistä tallia, niin tiedätte todellisuuden kaikesta siellä.


      • Anonyymi

        Vapaapäivät hevosilla on joka ikinen viikko. Lisäksi Mervi ei ikinä ole haukkunut ketään monesti esim sanonut suupohjan ratsutallin sannasta että on hänen hyvä ystävä eikä ole mikään hänen opetusta vastaan. Oon nyt vuoden sielä käynyt eikä ole kertaakaan kukaan poni karannut. Maisa saattaa olla eriasia kun edellisessä kodissa sitä on pidettä ulkona vapaana. Hepoilla on joka 3kk välein viikon loma. Hevosia ei vuokrata niiden vapaapäivinä. Mielestäni jos joka päivä on ainakin 2 ryhmää joissa on alkeisratsastajia jotka osaavat mennä käyntiä ja ravia ja laukkaavat tunnin lopuksi pitkän sivun ei 4 tuntia ole millään tavalla liikaa.tällä hetkellä yhdelläkään ponilla ei ole häntäremmiä käytössä. Maneesi tulossa ensi vuoden alussa niin saatte keksiä muuta paskanjauhantaa kun tuon kentän. Selvästi nämä jotka täällä puhuu eivät ole koskaan käynytkään tallilla vaan ovat joskus käynyt jollain tunnilla josta ei maailman paras kokemus jäänyt ja siitä sitte puhumaan niin eikös riemu ratkea!!


    • Anonyymi

      Luin paikallislehden tekemän haastattelun tästä tallinomistajasta ja uutena naapuri paikkakuntalaisena sekä hevosten suurena ystävänä lähdin mielenkiinnosta etsimään lisätietoa tästä hevostallista jutun perusteella. Löysin tämän keskustelun. Olen melko järkyttynyt nyt lukemastani, vaikka huomaan ulkoasun perusteella, että täällä kirjoittavat myös lapset ja nuoret ei heidän mielipiteensä tietenkään ole väheksyttävämpi ja puhuvat mitä todennäköisimmin vahvojen kokemuksien kautta. Miten tälläinen ratsastustalli saa jatkaa toimintaansa ja onko kukaan ilmoittanut kohtaamistaan vaaratilanteista/uhkatilanteista eteenpäin? Mm. Etelä-Suomessa ratsastustallit ovat tarkkaan valvottuja ja vaaratilanteista on pidettävä ajantasaista kirjaa minkä perusteella valvotaan tallin toimintaa kaikilta osin! Mikäli talli toimii Suomen ratsastajainliiton alaisena voi myös sinne olla yhteydessä ja pyytää heitä selvittämään ko. Tallin tilannetta.
      Toivon että jokainen tarkastelee ilmoitusta tehdessä asian todenperäisyyttä ensin ja tekee vasta sitten ilmoituksen, jotta turhilta tai kiusalla tehdyiltä ilmoituksilta vältytään. Kehoitan kuitenkin tekemään ilmoitukset jos niihin on aihetta, jotta asia tutkitaan mahdollisimman pian ennenkuin vakavia onnettomuuksia tai loukkaantumisia tapahtuu täällä netissä kirjoittamalla ei asiaan tule muutosta!
      Tiedän nyt itse työhistoriani puolesta mistä puhun, mutta tuntematta tai tietämättä asiaa/tapausta en voi siihen puuttua.

      • Anonyymi

        Kannattaa käydä paikan päällä eikä uskoa mitä täällä puhutaan. Tuskin sillä porukka käy 6vuotta viikottain ratsastamassa jos siellä olis niin paskasti asiat kuin täällä sanotaan. Itse käyn alarannalla ja tallilla on hyvä ilmapiiri, hevoset voi hyvin ja opetus on hyvää. Kenttä on yhtä hyvä kun muidenkin totta kai jos vettä sataa viikon putkeen on kentällä vesilätäkkö. Jos kenttä on jäinen sillä ei laukkailla tai hypitä esteitä. Jos talvella hypitään esteitä niin tunti on silloin Jalasjärven maneesilla. Tallin omistaja tekee mahtavaa työtä tallin suhteen ja maneesikin on rakenteilla. Hevosilla on vapaata usein ja mikään hevonen ei tee päivässä 5tuntia töitä.


    • Anonyymi

      Nyt kannattaa jokaisen miettiä kun lukee näitä, että mitä keskustelun pohjalla on.

      Nämä keskustelut ei pidä lainkaan paikkansa.

      Kannattaa aina mennä itse paikan päälle tutustumaan.

      Suurin osa kirjoittajista on nyt "ei asiakkaita" koska esim meidän ryhmässä on käynyt samat ihmiset vuodesta 2018 ja tuskin kävisi jos noin kamalaa olisi.

      Ja jos olisi tuollaista mitä kirjoitetaan niin ei hevoset voisi hyvin. Kannattaa mennä paikan päälle eikä lukea jostain Suomi24: sta 😅😅

    • Anonyymi

      Hei.

      Vastaan ensin tähän olennaiseen kysymykseen.
      Käyn alarannalla tunneilla ja voin sanoa että suosittelen. Mervi on hyvä opettaja, ja todella kannustava ja osaava. Kun kävin ekan kerran alarannalla sain heti ihan erilaisen kuvan ratsastuksesta. Hevosilla on hyvät oltavat ja niitä kohdellaan hyvin. Oon kehittynyt todella paljon tän vuoden aikana mitä oon nyt siellä käynyt.


      Toiseksi, mitä ihmettä te muut selitätte?
      Mervi ei todellakaan huuda oppilaille, ei ainakaan tahalleen. Jotkut heidän hevosista on säikkyjä, mutta kun oot tarpeeksi taitava niin ne hevoset menee tosi nätisti. ”Taidot vaan huononee” oispa. Oon kehittyny ihan sikana vuoden aikana. Ennen hyppäsin yksittäisenä 20cm, nyt meen 50-60cm ratana. Hevoset on yleensä iltatallissa talvella aina vapaana, KOSKA ne osaa mennä nätisti tarhasta itse omaan karsinaansa. Alaranta on yksi harvinaisista talleista, jossa ihan oikeesti niistä hevosista todellakin välitetään. Kenttä on joskus huonossa kunnossa, mutta kenen kenttä ei olisi? Tottakai jos viikon sataa vettä ja sitten tulee pakkaskelit, on kenttä jäässä. Silloin yleensä tunnit perutaan, mennään maastoon, tai mennään jalasjärvelle maneesille. Jokainen hevonen on joskus saikulla, ja sille ei voi mitään. Jos ratsastaja sanoo vaikka että ”En uskalla tällä tunnilla laukata” niin mervi vastaa esim ”joo voit tehdä vaikka ravi työskentelyä”. Jos ratsastaja tippuu, mervi kysyy ratsastajalta että sattuiko, ja jos sattui, hän ei todellakaan pakota takaisin selkään. Jos ei sattunut, on ihan hyvä että mervi kehottaa menemään takaisin selkään, ettei jää pelkoa. Tietty jos ratsastaja ei halua nousta selkään ei mervi sinne ketään pakota. Jos alaranta on teidän mielestä paska talli niin se on teidän mielipide, mutta onneksi teidän mielipide ei kuitenkaan ole se totuus. Kiitos jos jaksat kuunnella, ja toivon, että kukaan ei enää ”muutenvaan” halua tämmöistä paskaa keksiä. Se on kuitenkin mervin työ.

      • Anonyymi

        Oon josksus alarannalla vuosi sitten käynyt aktiivisesti ja sinä aikana en kertaakaan kuullut Mervin kysyvän jonkun tippuessaa ”sattuiko” tms.
        Itselläkin murtui ranne kun tipuin ja pakotettiin takaisin selkään ja sen jäljen en ole tallilla käynyt koska sitä tunnista jäi vaan tosi huono kuva opettajasta… Nyt olen kuitenkin löytänyt tallin joka paljon mukavampi kuin Alaranta ja hevosetkin hoidettu paremmin kuin siellä❤️


      • Anonyymi

        ”Jokainen hevonen joskus saikulla” joo todellakin. Tänävuonna kaksi samaa hevonen ollut 2-3krt saikulla ja saikuttelut jatkuu edelleen… Niin myös moni muu.


    • Anonyymi

      Olen itse aikuisharrastajana käynyt kyseisellä tallilla ja olen kyllä tykännyt! Tallilla on mielestäni hyvä ilmapiiri ratsastajien ja muun tallin väen kesken. Hepat on erilaisia ja niillä saa vaihtelevasti ratsastaa ja koen että itse ainakin sen takia oppinut tosi paljo. En pysty kyllä allekirjoittamaan asioita mitä täällä on puhuttu... Kaikilla saa olla oma mielipide, mutta pitää kunnioittaa silti toisten yritystoimintaa ja työtä. Aika rumastikin osa täällä kommentoinut. Tallilla kannattaa käydä katsomassa ja kokeilemassa ja muodostaa sitten omat mielipiteet😊 harmittavaa lukea niitä joilla noin huonoja kokemuksia...

    • Anonyymi

      Heippa aloittaja ja muut kommentoijat!

      Olen Ala-Rannan ratsutilan yrittäjä ja ajattelin että vastaan itse omalta osaltani, koska täällä on aika rajujakin väitteitä.

      Kiitos kaikille kommentoijille, palaute on aina tärkeää ja mielestäni ammattitaitoa on kehittää toimintaa palautteen avulla.

      Haluan kuitenkin oikaista valheita, koska ne tietysti tuntuvat niin minusta, kuin tallin asiakkaista, kuin perheenjäsenistäkin pahalta.
      Meillä hevoset työskentelevät keskimäärin 2-3h/työpäivä, ja työpäiviä on neljä viikossa. Jokaisella hevosella on oma yksilöllinen hoito ruokavalioineen ja liikunnan jälkeisine hoitoineen.
      Meillä hevoset ovat tallin tärkein osa, ja vaihtuvuus on hyvin pientä. Pisimpään tuntihevosina työskennelleet ovat tehneet työtään 6-7v ja tänä vuonna ensi kerran yhdellä tuntihevosista sairasloma :). Tallissa on siis 12 hevosta, jotka ovat tarvinneet seitsemän vuoden aikana yhteensä alle 5 krt ell sairauden/vamman hoitoon. Tänä vuonna Meillä on ollut suurin "sairastaja" iso puoliverinen, joka on altis kolhimaan itseään, ja pienetkin vammat/haavat on hoidettu riittävällä levolla.
      Tämä siis hevosten saikutteluista.

      Talvella emme hyppää, puomityöskentelyä on jos kenttä on saatu tampattua hyvä lumikerros ja pohja toimii tarjoten riittävää pitoa sekä joustoa.

      Hevosilla on viikon loma kolmen kk välein, jolloin saavat toteuttaa lajityypillistä käyttäytymistä, sekä mahdollisimman vähän vaihtuvia kasvoja. Lomalla kotiväki hoitaa pitkiä ulkoilupäiviä nauttivia lomalaisia ja tarhaavat kavereiden kanssa. Tarhoissa ei ole riitapukareita. :)

      Tavoitteeni ratsastuksen opetuksessa on vahvistaa ratsukon vuorovaikutusta. On totta että meidän hevosista suurin osa on "herkempiä" ja "liikkuvampia" kuin perinteisen ratsastuskoulun hevoset. Mutta tämä on myös minun oma punainen lanka koko toiminnassa. Ja asiakaskunta on valinnut tallimme sen mukaan. Itse en halua, että hevosen tehtävä on hyväksyä kaikki mahdolliset paukuttelut ja mielen kiristykset, vaan vaalin hevosen hyvinvointia siten että ratsastaja valitsee työkalujaan hevosen mukaan.
      Tämä tie on kannattanut, koska meillä nollasta lähteneet ratsastajat ovat kahdessa vuodessa kehittyneet taitaviksi ratsuja lukeviksi pehmeiksi ratsastajiksi. Aluksi nähdään enemmän vaivaa, ja hevoset opettavat kanssani yhtä matkaa laukaten alkajia. Se on hevosten tarvitsema tuki opetukseen, heidän luottoihmiseltä.

      Talliympäristö on siisti. Ja kehitämme toimintoja kokoajan.

      Maneesi on pitkäaikainen haaveemme, mutta investointina niin iso, että vaatinut työvuosia, sitä ei noin vain 300 000e pykätä rahaa taskusta. Pitkäjänteisellä työllä asia kyllä saavutetaan.

      En ole koskaan huutanut lapsille, nuorille tai aikuisille. Saan toisinaan palautetta, että minun tulisi olla tiukempi ja jyrkempi. Panostan kuitenkin mielen kykyyn vastaanottaa opetusta ja jännittyneenä tai pelkäävänä se on ihmiselle mahdottomuus.

      Kritiikki on hyvästä, sen avulla jokainen yritys vaalii osaamistaan ja asiakkaiden tarpeisiin vastaamista.
      Missään tapauksessa en kuitenkaan onnistu kaikkien toiveita täyttää, siksi meitä talliyrittäjiä on erilaisia, erilaisine hevosineen ja arvostamme toinen toisemme työtä.
      Valehtelu on kuitenkin ruminta mitä tiedän, ja toisen henkilön/yritystoiminnan parjaus vastoin totuuden mukaisia asioita on ihan lainkin edessä kiellettyä.

      Toivon siis, että puhutaan vain omista kokemuksista värittämättä/keksimättä. Mielipiteisiin on kyllä oikeus. En oleta olevani kaikkien mieleen, pyrin kyllä jokaisen asiakkaan ottamaan vastaan siten että mahdollisuudet täyttää asiakkaan yksilölliset toiveet ja tarpeet olisi olemassa.

      Mielestäni hevosemme yrittävät samoin, ja he ovatkin ihan tosi ihania työssään. :)

      Toivottavasti uudetkin ihmiset tulevat meitä halutessaan katsomaan, jokainen voi luoda oman käsityksen oman kokemuksen pohjalta. Jätetään väärän/valheellisen tiedon levitys nyt sikseen.

    • Anonyymi

      OLen käynyt ala rannassa kohta 5 vuotta ja ilmapiiri on niin ihana kun olla ja voi ja tosi hyvää opetusta. Hevoset on ihania ja kilttejä. Talli on siisti kaikin puolin. Opettaja on hyvä opettamaan ja autaa jos tarvii. Tunti ryhmissä on porukkaa n. 4-6 henkiklöä. Tunnit on opettavaisia, monipuolisia, tunneilla mennää oman tason mukaa ja vaihtelevasti koulua, esteitä ja myös maastoon. Tallilta pääsee tosi hyvin maastoilemaan ja mennään myös jalasjärven maneesille. Tallille rakentuu myös jossain kohtaa oma maneesi. Pääsee kilpailemaan harjoituskisoissa ja tallin omistaja pitää myös valmennuksia joka on tosi hyvä juttu ja auttaa oppimaan eteenpäin.

      • Anonyymi

        Tää on kyllä totta ja ala ranta on maailman paras talli


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tää on kyllä totta ja ala ranta on maailman paras talli

        Jep alaranta on paras talli. 🤩 suosittelen lämpimästi koittamaan ainakin tallia ❤️


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4673
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1024
    Aihe