Maastopyörän takajousituksen huolto

Anonyymi-ap

Takajousituksessa on aika paljon erilaisia ratkaisuja ja huoltoon ei varmastikaan ole olemassa yhtä patenttiratkaisua ja yleispätevää ohjetta. Velogin uusinta videota katsoessa tuli kuitenkin mieleen että nyt tehdään jotain vain tekemisen vuoksi. Itsellä ei ole yhtään täysjoustopyörää mutta jotenkin tuntuu että kestovoidellun laakerin uudelleenrasvaus mahdollisesti jopa alkuperäistä huonommalla rasvalla on aika turha tai jopa kyseenalainen toimenpide.

https://www.youtube.com/watch?v=fZHjhh26lzU

5

248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pyöräilijät tekevät paljon turhia asioita esim ylenmääräinen ketjujen hinkkaus ja putsailu jotka kumminkin ovat täysin kulutustavaraa ja vieläpä melko halpoja

      • Mikä ketjujen putsaamisessa ja hyvin voideltuina pitämisessä on niin turhaa?
        Putsattu ja voideltu ketju kun:
        -Kestää pidempään.
        -Pienempi tehohäviö voimansiirrossa.
        -On hiljaisempi
        -Vaihtaa paremmin (ja mahdollisuus ketjun "jumittumiseen" pienenee)
        -On esteettisesti paremman näköinen.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Mikä ketjujen putsaamisessa ja hyvin voideltuina pitämisessä on niin turhaa?
        Putsattu ja voideltu ketju kun:
        -Kestää pidempään.
        -Pienempi tehohäviö voimansiirrossa.
        -On hiljaisempi
        -Vaihtaa paremmin (ja mahdollisuus ketjun "jumittumiseen" pienenee)
        -On esteettisesti paremman näköinen.

        En sanonut että olisi turhaa. Hyvin käytetty pariminuuttinen kun vetää rätin läpi ja voitelee etenkin hiekkatieajelujen jälkeen.


    • Tuossahan tosiaan näytettiin miten se tehdään, ei niinkään että se kyseisessä pyöräyksilössä olisi välttämättä ollut tarvis.
      Mutta ei se laakerien puhdistaminen ja niihin uusien vaseliinien laittaminen ei ainakaan niiden elinikää huononna, kun sen tekee ajoissa niin laakerien elinikä kyllä pitänee. Sitten se toinen vaihtoehtohan on uusia laakerit ja puslat kokonaisuudessan (yleensä myydään pyöräkohtaisia sarjoja joissa kaikki kyseisen mallin taka linkuston vaihdettavat laakerit ja puslat)

      Olen kerran ajanut pyörällä jossa oli takalinkuston laakerit aivan lopussa ja kyllä se kieltämättä vaikutta pyörän ajokäyttäytymiseen erittän pahasti niitä huonontaen.

      Mutta jos joku ei halua huoltaa/vaihtaa niin onneksi kukaan ei siihen pakota, tuossa nyt Velogi on vain tehnyt ohjevideon jos/kun tuon toimenpiteen joku haluaa itse tehdä ja säästää suhteessa että sen tekisi joku pyöräkorjaamo.

      • Anonyymi

        Kuka tahansa osaa periaatteessa purkaa ja kasata tuollaisen linkuston jos peukalo ei ole keskellä kämmentä. Laakerien vaihto on hieman mutkikkaampi asia ja se jäi tekemättä. Osin työkalujen puutteesta ja varsinaista tarvettakaan ei ollut. Koska kyseiset laakeri saa rasitusta varsin yksipuolisesti suunnan suhteen niin niiden irrotus ja kääntäminen vaikkapa 60 astetta lisäisi kulutuspintojen kestoa huomattavasti enemmän kuin pelkkä uudelleenvoitelu jota itse pidän varsin turhana kun kyseessä on kestovoideltu laakeri. Laakerin tiivisteen irrotus ja uudelleen asennus lisää riskiä että ei toivottuja asioita päätyy laakeriin. Takajousituksessa on useita toteutustapoja ja niille on olemassa omat huoltosuosituksensa. Itse jousituskomponenttikin vaatii säännöllistä huoltoa jopa useammin kuin itse linkusto mutta se lienee oman videon paikka. Tosin niitäkin on niin monta erilaista että yhdellä ohjeella ei kaikkia huolleta. Yleisesti ottaen sanoisin että jousituskomponentit ovat niitä eniten laiminlyötyjä huoltokohteita maastopyörissä. Nekin kaipaavat säännöllistä huoltoa vaikka tuntuisivatkin toimivan ilman. Oikealla huollolla ne toimivat niin kuin on tarkoitettu ja käyttöikä pitenee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Savonlinnassa machete hyökkäys!

      Myös kirvestä käytetty lyömäaseena......näin se Savonlinnakin rikastui...
      Maailman menoa
      133
      1778
    2. Jos sinua kiinnostaa nainen

      tai olet miettinyt, niin ei minulla ole ollut ketään. Olen viettänyt hiljaista ja yksinäistä elämää. En ole "käynyt nais
      Ikävä
      57
      1421
    3. Suoraan Sinulle

      En usko välttämättä mihinkään sielunkumppanuuteen tai muuhun maagiseen voimaan, mutta sinussa olen silti nähnyt jotain,
      Ikävä
      49
      1159
    4. Mikä siinä sun kaivatussasi on niin

      erityistä muihin verrattuna? 🙋‍♂️
      Ikävä
      82
      1036
    5. Apokryfikirjat: mitä "kielletyt kirjat" kätkevät sisäänsä?

      Itämaiset palstat eivät ole Raamatun tai kristinuskon asialla, mutta koska meitä häiritään täällä, meidän on puhuttava a
      Hindulaisuus
      371
      881
    6. Miksi toisille löytyy kumppani, mutta joillekin ei?

      Usein ihmettelee, miten helppoa joillekin on löytää seuraa. Jo nuoresta asti on kumppani vierellä ja jos tulee ero, vaih
      Sinkut
      126
      758
    7. Niin siinä kävi

      Mä ihastuin suhun. Kukapa ei? Olisi pitänyt kuunnella sisäistä naisen vaistoa, etten takuulla ollut ainut. Kuulin sattum
      Ikävä
      41
      727
    8. aa eli nyt tajuan..

      eli siis pitkä-aikainen vaikeus parisuhteen saamisesta johtuu omalta kohdaltani alhaisesta yhteiskunnallisesta asemasta.
      Sinkut
      117
      685
    9. Mikähän auttaisi kun kuIIi

      Seisoo kun lipputanko. PaIIien sitominen antaa voimakkaan orkun mikä jeesaa himoja hetkeksi, mutta se panetus tulee pian
      Ikävä
      69
      673
    10. Mitä siellä tapahtuu?

      Mitä ihmettä? Joku hyökkäys?
      Savonlinna
      17
      671
    Aihe