Takajousituksessa on aika paljon erilaisia ratkaisuja ja huoltoon ei varmastikaan ole olemassa yhtä patenttiratkaisua ja yleispätevää ohjetta. Velogin uusinta videota katsoessa tuli kuitenkin mieleen että nyt tehdään jotain vain tekemisen vuoksi. Itsellä ei ole yhtään täysjoustopyörää mutta jotenkin tuntuu että kestovoidellun laakerin uudelleenrasvaus mahdollisesti jopa alkuperäistä huonommalla rasvalla on aika turha tai jopa kyseenalainen toimenpide.
https://www.youtube.com/watch?v=fZHjhh26lzU
Maastopyörän takajousituksen huolto
5
428
Vastaukset
- Anonyymi
Pyöräilijät tekevät paljon turhia asioita esim ylenmääräinen ketjujen hinkkaus ja putsailu jotka kumminkin ovat täysin kulutustavaraa ja vieläpä melko halpoja
Mikä ketjujen putsaamisessa ja hyvin voideltuina pitämisessä on niin turhaa?
Putsattu ja voideltu ketju kun:
-Kestää pidempään.
-Pienempi tehohäviö voimansiirrossa.
-On hiljaisempi
-Vaihtaa paremmin (ja mahdollisuus ketjun "jumittumiseen" pienenee)
-On esteettisesti paremman näköinen.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Mikä ketjujen putsaamisessa ja hyvin voideltuina pitämisessä on niin turhaa?
Putsattu ja voideltu ketju kun:
-Kestää pidempään.
-Pienempi tehohäviö voimansiirrossa.
-On hiljaisempi
-Vaihtaa paremmin (ja mahdollisuus ketjun "jumittumiseen" pienenee)
-On esteettisesti paremman näköinen.En sanonut että olisi turhaa. Hyvin käytetty pariminuuttinen kun vetää rätin läpi ja voitelee etenkin hiekkatieajelujen jälkeen.
Tuossahan tosiaan näytettiin miten se tehdään, ei niinkään että se kyseisessä pyöräyksilössä olisi välttämättä ollut tarvis.
Mutta ei se laakerien puhdistaminen ja niihin uusien vaseliinien laittaminen ei ainakaan niiden elinikää huononna, kun sen tekee ajoissa niin laakerien elinikä kyllä pitänee. Sitten se toinen vaihtoehtohan on uusia laakerit ja puslat kokonaisuudessan (yleensä myydään pyöräkohtaisia sarjoja joissa kaikki kyseisen mallin taka linkuston vaihdettavat laakerit ja puslat)
Olen kerran ajanut pyörällä jossa oli takalinkuston laakerit aivan lopussa ja kyllä se kieltämättä vaikutta pyörän ajokäyttäytymiseen erittän pahasti niitä huonontaen.
Mutta jos joku ei halua huoltaa/vaihtaa niin onneksi kukaan ei siihen pakota, tuossa nyt Velogi on vain tehnyt ohjevideon jos/kun tuon toimenpiteen joku haluaa itse tehdä ja säästää suhteessa että sen tekisi joku pyöräkorjaamo.- Anonyymi
Kuka tahansa osaa periaatteessa purkaa ja kasata tuollaisen linkuston jos peukalo ei ole keskellä kämmentä. Laakerien vaihto on hieman mutkikkaampi asia ja se jäi tekemättä. Osin työkalujen puutteesta ja varsinaista tarvettakaan ei ollut. Koska kyseiset laakeri saa rasitusta varsin yksipuolisesti suunnan suhteen niin niiden irrotus ja kääntäminen vaikkapa 60 astetta lisäisi kulutuspintojen kestoa huomattavasti enemmän kuin pelkkä uudelleenvoitelu jota itse pidän varsin turhana kun kyseessä on kestovoideltu laakeri. Laakerin tiivisteen irrotus ja uudelleen asennus lisää riskiä että ei toivottuja asioita päätyy laakeriin. Takajousituksessa on useita toteutustapoja ja niille on olemassa omat huoltosuosituksensa. Itse jousituskomponenttikin vaatii säännöllistä huoltoa jopa useammin kuin itse linkusto mutta se lienee oman videon paikka. Tosin niitäkin on niin monta erilaista että yhdellä ohjeella ei kaikkia huolleta. Yleisesti ottaen sanoisin että jousituskomponentit ovat niitä eniten laiminlyötyjä huoltokohteita maastopyörissä. Nekin kaipaavat säännöllistä huoltoa vaikka tuntuisivatkin toimivan ilman. Oikealla huollolla ne toimivat niin kuin on tarkoitettu ja käyttöikä pitenee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Asianajaja Herman Ljungberg
Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä2489612Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??
Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.547895Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.2026693- 1743707
Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.
Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la2861990- 1041955
Tänään olisn uskaltanut
Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny81758- 1131572
Nainen, taidan inhota minua todella
tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll871414Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen
Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202191407