keitettyjä perunia tai vaihtoehtoisesti Oolannin kuoripäällisiäranskalaisia, uunissa paistettuna... muutaman Wilhelm makkaran kera. Oli myös munamaitokastiketta tai majoneesia, kumpaa nyt kukakin halusi. Tomaattia lohkoina; 3 lohkoa per asukas lautaslle, sekavihanneksia sai jokainen tarpeensa mukaan, tarpeensa he määrittivät ihan itse, sitä en rajoittanut kuten tomaatin suhteen. Kotimainen tomaatti on hinnoissaan vielä! Sitä oli tullut tilattua, kysymättä hintaa; jonkun pöljyyttään!
Osa porukasta söi keitettyä perunaa munakastikkeen kera ja paistettua kalaa tai uunimakkaran. Osa söi ranskalaisiaperunoita ja paistettua haukea, majoneesilla; fish and chips; tyyliin. Mitä asiaa mä yritinkin selvittää ihan sovinnollisesti; vaihtoehdoin.
Ilmeinen tulos oli noin puolet ja puolet! Paitsi Tane, joka söi makkaran ja keitetyt perunat, valkokastikkeen kera... oli ihan yksilöllinen valinta. Vihannes puolta edisti ainoastaan keitetyperuna. Kuorin hänelle mandariinin ja vein huoneeseensa, tykkää näet appelsiineista ja mandariineista, yli kaiken. Eikä lounaalla syönyt mitään ns. tuoretta, keittämätöntä tai edes esikypsennettyä ja kuumennettua sekavihannesta.
Mites se on teidän fish and chips, tyylisen lounaan kanssa, maistuisiko vaikka annoksella majoneesia sekaan? Unohdin edellä mainita ett ruokajuomana; oli maitoa/piimää tai vissyvettä.
Itse söin ranskalaisia, paistettua paneroitua haukea, majoneesilla. Olisi siihen voinut kermaviilikastikkeenkin tehdä, mutt tälläkertaa mentiin näillä eväillä.
Tosin on mulla 2kpl Wilhelmiäkin kotiin vietäväksi, josta ainakin Poju saa toisen syödä heti ja luultavasti sen toisenkin jonka paloittelen kateille; myöhemmin.
Kissat tuskin sitä kerran lämmitettyä makkaraa suostuvat syömään. Sen verran kronkeleita katteja, Onni ehkä leikkii jääkiekkoilua makkaran palalla, korkeintaan kuten tekee nykyään kuivamuonansakin kanssa. Ei sekään maistu kuin pitkin hampain heille ihan hätätapauksessa... viimeinen vaihtoehto! Siksi mä olenkin syöttänyt kissannappuloita veteen liottaneena -> siileille jo viimesyksynä!
Mitäs söitte tänään lounaaksi? Mä tein hauesta ruodottomia paistettuja kalpalasia ja
25
113
Vastaukset
- Anonyymi
Teen tässä juuri siskonmakkarakeittoa, ja söin jo pari Lidlin munkkirinkilää maidon kanssa, huiiii miten hyvää!
T. Lidl-mies Hahaa:D
Tavailin aika pitkään, että mikähän ihmeellinen lounaisrannikon herkku on kalpalasi. Lasimestarin sillistä olen kuullut ja kalpa on miekka sekä savolainen jiäkiekkojoukkue. Mutta kalaa paloina = kalpalasi.- Anonyymi
Sorry, olisi taas kannattanut pitää oikolukijaa päällä. Se olisi naamapunaisena huutanut lukihäiriöstäni. Ja ihan oikeesti, mä luin sen kertaalleen läpi, ennen lähettämistä.
Siinä suhteessa mun aivoni eivät rekisteröineet kirjoitusvirhettä mitenkään.
Mä näen kirjoitetun tekstin, niin kuin oletinkin kirjoittaneeni sen... pikku virhe aivoissa; mutt minkäs teet? Sen kanssa vaan on opittava elämään, tai käytettävä oikolukijaa, joka mullakin on koneessa aina ollut. Silloin kun en käytä oikolukijaa, aattaa oppia vielä tavaamaan sana sanalta ja ennen eläkeikää oppia kirjoittamaan suomenkieltä, lähes virheettömästi.
Tiedän esim. oikeesti kirjoitetaan oikeasti; mutt käytän varsinaissuomalaista murre sanaa!
********* - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sorry, olisi taas kannattanut pitää oikolukijaa päällä. Se olisi naamapunaisena huutanut lukihäiriöstäni. Ja ihan oikeesti, mä luin sen kertaalleen läpi, ennen lähettämistä.
Mä näen kirjoitetun tekstin, niin kuin oletinkin kirjoittaneeni sen... pikku virhe aivoissa; mutt minkäs teet? Sen kanssa vaan on opittava elämään, tai käytettävä oikolukijaa, joka mullakin on koneessa aina ollut. Silloin kun en käytä oikolukijaa, aattaa oppia vielä tavaamaan sana sanalta ja ennen eläkeikää oppia kirjoittamaan suomenkieltä, lähes virheettömästi.
Tiedän esim. oikeesti kirjoitetaan oikeasti; mutt käytän varsinaissuomalaista murre sanaa!
*********aattaa oppia - auttaa oppimaan
********* Anonyymi kirjoitti:
*********Minäkin yleensä luen sujuvasti kaikki kirjiotuvsirheet niitä rekisteröimättä. Väitetään että sanasta luetaan yleensä ensimmäinen ja viimeinen kirjain ja sitten vähän että mitä kirjaimia siinä on välissä.
Torstai on usein hernekeittopäivä.
Haukea ei ole ollut lautasella aikoihin. Kala on yleensä lohta/"kirjolohta", jotain turska-tyyppistä tai sitten silakoita tai muikkua. Kaikki muu on yleensä lounasruokaloihin liian kallista raaka-aineena.Anonyymi kirjoitti:
*********Näin puhelimella naputellessa kirjoitusvirheet ei oo mikään harvinaisuus ainakaan mulla kuten oot saattanut huomata.😄.
- Anonyymi
scrg kirjoitti:
Minäkin yleensä luen sujuvasti kaikki kirjiotuvsirheet niitä rekisteröimättä. Väitetään että sanasta luetaan yleensä ensimmäinen ja viimeinen kirjain ja sitten vähän että mitä kirjaimia siinä on välissä.
Torstai on usein hernekeittopäivä.
Haukea ei ole ollut lautasella aikoihin. Kala on yleensä lohta/"kirjolohta", jotain turska-tyyppistä tai sitten silakoita tai muikkua. Kaikki muu on yleensä lounasruokaloihin liian kallista raaka-aineena.No, mulla on haukea yllin kyllin broidit ja yks serkuistani huolehtii nykyään mun omavaraisuudesta siinä suhteessa. Hauki on näet suomenlahdella, silakan ja kuhan lisäksi varmaan yleisempi saaliskala, riippuen tietenkin vuodenajasta.
Mä perkaan ja fileroin hauet itse. Kokonaisen hauen palaset tuli nyt paneroitua, vehnäjauhoissa, suolassa ja valkopippurissa... jonka jälkeen kastoin ne munaan ja siitä korppujauhojen jälkeen, mä paistoin ne voirypsiöljy seoksessa. 2/3 osaa voita ja 1/3 osa rypsiöljyä, ettei voi kärähdä paiston aikana ja jotta kala taatusti kypsyy... n. 2 min ja kala on kyllin kypsää, riippuu tietenkin palojen suuruudesta ja paksuudesta.
Mutt hauki on yks mun suosikkikaloistani, todella maukas ja hyvänmakuinen kala.
Käytän sitä myös itsetekemiini kalapulliin, jolloin jauhan kalan jauhelihaksi ja teen siitä kalapullia tai kala pihvejä. Hauki on parempaa kuin turska, tosin kalakaupassa taitaa norjalainenturska olla halvempaa.
Mä puolestani pidän mulle kalastavat äijät; villasukissa... jokainen saa muutamat villasukat vuodessa. Villasukkien kutomiseen menee aikaa, mutt silloin voi kuunnella musiikkia kutoessa... eikä sukkalangat maksa kuin 5€ parilta, suunnilleen ja jos ne kutoo vanhoihin varsiin; ei aina sitäkään. Joka tapauksessa palvelus - palveluksesta, enkä mä ainakaan koe olevani tappiolla.
********* - Anonyymi
Mikkojuhan kirjoitti:
Näin puhelimella naputellessa kirjoitusvirheet ei oo mikään harvinaisuus ainakaan mulla kuten oot saattanut huomata.😄.
Mä en edes käytä, älypuhentani, tänne kirjoittaessani. Olen tiedostanut aikoja sitten, ett sen kapineen pystyy jäljittämään. En kylläkään mä itse, kun mun taidot ei siihen riitä, kuten ei aina edes puhtaaksikirjoittamiseen... edes tekstini lukemisen jälkeen.
Mä luen useimmiten toistenkin kirjoitusvirheet oikaistuna, mulla on ilmeinen hahmoitus häiriö... lapsillehan se on aika tavanomaista, mulla vielä aikuisenakin.
Mä en edes käytä, älypuhentani, tänne kirjoittaessani. Olen tiedostanut aikoja sitten, ett sen kapineen pystyy jäljittämään. En kylläkään mä itse, kun mun taidot ei siihen riitä, kuten ei aina edes puhtaaksikirjoittamiseen... edes tekstini lukemisen jälkeen.
Mä luen useimmiten toistenkin kirjoitusvirheet oikaistuna, mulla on ilmeinen hahmoitus häiriö... lapsillehan se on aika tavanomaista, mulla vielä aikuisenakin.
*********Jep. Mulla ei edes itellä läppäriä tai tietokonetta oo mutta tarvittaessa pääsen kyllä käyttämään. Eikä mun elämässäni enää oo mitään niin salaista se kun on aika tylsää seurattavaa varmastikin itseasiassa niin siinä mielessä mulle on aivan se ja sama jäljitteleekö joku että missä mä menen.😄.
Joo ei aina itekään bongaa läheskään kaikkia virheitä edes silloin kun lukee viestit ennen lähetystä. Ei vaan yksinkertaisesti niitä huomaa.🙂.
- Anonyymi
Hyvä muistutus. Lounas syömättä.
Lähden kaivelemaan jääkaappia. Ehkä sinne on unohtunut jotain syötävää.
-keinovaginamies- Hyvältä kuulosti teidänkin sapuskat! Ite söin salaattia missä oli käävuorisalaattia, kurkkua, omenaa, persikkaa, salaattijuustoa ja pähkinöitä siihen päälle vähän sinappisalaatinkastiketta selä broilerinjauhelihasta tehtyä makaronilaatikkoa.🙂.
- Anonyymi
Mikkojuhan kirjoitti:
Jäävuorisalaattia.
No joo, nyt minäkin tarkistin textiäsi, kirjain kirjaimelta... käävuorisalaattia, meni läpi kuin vääräraha, mun lukutaidollani -> mä vedän mutkat suoriksi.
Yleensä ottaen; kaikki saivat mieleisensä annoksen... paisi Anja, hän olisi halunnut enemmän niitä tomaatin lohkoja, kolme ei riittänyt hänelle. Yks suurempi tomaatti kuuteen osaan jaettuna, eli riitti kahdelle ihmiselle. Mitään jätti tomaatteja ne eivät tosiaan olleet, mutt ketutti ett yleensäkään niitä tarjolle panin. Homma menee kuitenkin niin; ett jos mä annan jollekin jotain herkkuruokalajiketta lisää, toisetkin ovat samaan oikeutettuja.
Nyt niitä jäi vielä huomisten aamuleipien päälle, kun niitä siivuttaa juustoleiville, tai maksamakkara leiville, keitetyn munaleivän päälle saa anjovisfileen -> niitä leipiä menee 4 tai 5 kpl, mä tunnen hoidettavani, aika perusteellisesti, siis heidän makutottumuksensa.
No joo, nyt minäkin tarkistin textiäsi, kirjain kirjaimelta... käävuorisalaattia, meni läpi kuin vääräraha, mun lukutaidollani -> mä vedän mutkat suoriksi.
Yleensä ottaen; kaikki saivat mieleisensä annoksen... paisi Anja, hän olisi halunnut enemmän niitä tomaatin lohkoja, kolme ei riittänyt hänelle. Yks suurempi tomaatti kuuteen osaan jaettuna, eli riitti kahdelle ihmiselle. Mitään jätti tomaatteja ne eivät tosiaan olleet, mutt ketutti ett yleensäkään niitä tarjolle panin. Homma menee kuitenkin niin; ett jos mä annan jollekin jotain herkkuruokalajiketta lisää, toisetkin ovat samaan oikeutettuja.
Nyt niitä jäi vielä huomisten aamuleipien päälle, kun niitä siivuttaa juustoleiville, tai maksamakkara leiville, keitetyn munaleivän päälle saa anjovisfileen -> niitä leipiä menee 4 tai 5 kpl, mä tunnen hoidettavani, aika perusteellisesti, siis heidän makutottumuksensa.
*********Joo samat säännöt ja oikeudet kaikille on paras periaate ehdottomasti. Hyviltä heidän sapuskansa kuulostaa ja aivan riittäviltä. Tosi hienosti oot homman hoitanut ja varmasti hyvin heidät ja heidän tarpeensa tunnet ja otat kunnioitettavan hyvin ne huomioon niin paljon kuin se nyt vaan yksinkertaisesti mahdollista on. Siltä ainakin näin palstan välityksellä kuulostaa.🙂.
- Anonyymi
Tein kalakeittoa koska olin kalassa ja sain paljon siikaa. Siikaa kun kaupasta ostaa niin maksaa 30 euroa mutta olin kalassa ja sain ilmaiseksi. Muut aineet kalakeittoon maksaa noin 5-6 euroa joten tuli halpa kalakeitto. Syön siitä vielä huomenna.
- Anonyymi
Kotikartanon makaronilaatikkoa 300g, hiukan salaattia alkupalaksi. Aamupalaksi en syönyt mitään muuta kuin aamukahvin. Heräsin lähelle lounasaikaa.
Minulla alkoi niukkuuden päivät, sillä lihoin viikossa kurssilla kaksi kiloa (terveellistä ruokaa 5x päivässä). Ei ne pe**eet meinaa lähteä. Niin se vaan on, että ruuan kanssa pitää olla tosi varovainen.
- Sheena- Anonyymi
Ei, hitto soikoon! Viikossa 2 kg, hillomunkkeja sokeroitua limsaa ja rasvaisia makkaroita, pekoonia voileivälle ja välipalaksi iso suklaalevy?
Kyllä minäkin varmaan 2kg pystyisin helposti syömään kuukauden aikana, lisäpainoksi.
Mutt tuskin edes yllämainitulla mässäilyllä, mä viikossa saisin kahta kiloa painoani nousemaan.
Tosin odotusaikana, söin mitä mieleni teki, mutt aika pian mä tulin järkiini ja aloin tiedostaa mitä suuhuni työnsin... silti mä lihoin. Mutt painon pudos synnytyksen jälkeen oli helpompaa mitä olin kuvitellut, kun se lopulta alkoi tippumaan kuin itsestään... hiukan liikaakin, lopulta.
trollikka - Anonyymi
Kun ikää tulee, tarttuu läskikin, salakavalasti ja helposti.
Kun laitan syömiset ja liikkumisen kuntoon, mulla kestää aina yhden kuukauden ennen kuin kroppa tajuaa mitä tapahtuu. Eli kuukaudessa ei vielä lähde paino tippumaan yhtään. Toki mä en koskaan laske kaloreita liian alas. Kilo pois kuukaudessa on hyvä tiputustahti. Ja se painon lasku loppuu sitten itsekseen, kun kaikki on taas balanssissa.
xLiner
Kaiboin mutsin tekemän makkarakastikkeen pakkasesta. Sain vaihdettua arkkupakastimesta pakasteet pienempään ja tuhoan, tai syön sen pikkupakastimen sisältöä nyt ihan käytännön syistä...mun ei tartte olla ruoka-aitta.
Poika asuu omillaan ja on työssään aktiivisesti. Ei tule norkumaan sapuskaa. (Mummo asuu lähempänä) ja tyttökin viihtyy enemmän nykyisin uudessa kotikaupungissaan...lähetän vain rahaa ja käyn itse moikkaamassa neitiä kun kerkeen.
Pitkään pitää uhrautua "pakastimen tyhjennykselle". Kanakastiketta oon etsinyt, mutta vielä ei ole löytynyt. 😁Varsinainen lounas kutistui kanaceacesarpatongiksi ja kolmen desin kahviksi. Pitkässä ajossa nääs.
Myöhäiseksi päivälliseksi on luvassa peurasipuliporkkanapihviä perunoilla ja h-sienikastikkeella.
Oon kyllä kadehtevaa sorttia noista sun haukiruuistasi. Itte en tykkää käsitellä haukea enkä ole kalassakaan päässyt vuosiin käymään. Kalaa ostan sesongista ja tarjonnasta.- Anonyymi
Jostain kumman syystä, suomalaiset jotenkin karttaa nykyään haukea, varmaan sen valmiiksi fileroidun kg-hinnan vuoksi. Ja kyllä olette oikeassa hinta on keinotekoinen, ei sen kalan filerointi noin kallista todellisuudessa ole, jos verrataan siihen hintaan jonka kalastaja perkaamattomasta hauesta saa. No, hiton pulska koiraskala, näin keväällä; maitia täynnä, kilohintaan ostettuna, on varmasti pettymys ostajalle, kauppiaallekin!
Eihän se maiti kelpaa edes mun kissoilleni, vaikka on ne muutenkin kronkeleita katteja.
Ei kelvannut kertaalleen lämmitetty makkarakaan palasina tänään ruuaksi, mikrossa sulatetut, ja sen jälkeen jäähdytetyt muikut lopulta saivat hyväksynnän ja pitihän niitä vähän heitellä, ja hyökätä sitt kimppuun ja tappaa se, lopulta jopa syödä. Ainoatakaan muikkua ei kuitenkaan lattialle jäänyt haisemaan, joten siltä osin ruokailu tuli suoritettua. Illalla kun
toiset jo ovat nukkumassa, mä pesen moppaamalla lattian... ehtii hyvin kuivumaan yön aikana, jos kissatkin suljen niiden huoneeseen, on niitä pellettikoppinsa siellä ja yks yhteinen vesiastia saa riittää niille yön ajaksi. - Anonyymi
Vau, kuulostaapa hyvältä... maistuisivat mullekin, panenpa muistiin tuon peuranjauhelihasta tehdyn pihvin teko-ohjeet suunnilleen, ja sienikastiikkeen sieneksi kanttarellin. Sitä mulla on vielä jäljellä useampi: 5dl sekä 3dl rasia pakastimessa. Tosin uuteen sienikauteenkin on vielä lähes ½-vuotta. Mun vähemmin näitä korvasieniä tulee käytettyä, niistä kun niin paljon vaivaa ennen käyttöä; jos niitä ei käsittele kunnolla; ovat suorastaan hengenvaarallisia!
Mä en mene luottamaan siihen, ett olisin tunnistanut nuo kaksi; Korvasienen ja Huhtasienen toinen toisistaan. Joten odotan syksyn sienisatoa, tosin sateisena kesänä kanttarellejä putkahtaa esiin jo juhannuksen jälkeen... muutamissa paikoissa jotka hyvin tunnen vanhakseltaan. Ja aina silloin tällöin tulee uusiakin paikkoja löydettyä, ilokseni. Jos oikein kunnon sienisatoa syksyllä tulee, mä kyllä jaan sitä sukulaisilleni ja tuttaville, työkavereille.
Menevät ilolla kaupaksi, tarkoitan ett yleensä saajat ilostuvat, muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. Heille sienet olisi pitänyt myös esikäsitellä, suoraan pakastimeen pantaviksi.
Jos itse ei viitsi nähdä minkäänlaista vaivaa, niin eivät todellakaan ole niiden sienien tarpeessakaan. Kyllä ne aina ovat sitt toisaalle kelvanneet, ihan neutraaleina roskineen.
trollikka Anonyymi kirjoitti:
Vau, kuulostaapa hyvältä... maistuisivat mullekin, panenpa muistiin tuon peuranjauhelihasta tehdyn pihvin teko-ohjeet suunnilleen, ja sienikastiikkeen sieneksi kanttarellin. Sitä mulla on vielä jäljellä useampi: 5dl sekä 3dl rasia pakastimessa. Tosin uuteen sienikauteenkin on vielä lähes ½-vuotta. Mun vähemmin näitä korvasieniä tulee käytettyä, niistä kun niin paljon vaivaa ennen käyttöä; jos niitä ei käsittele kunnolla; ovat suorastaan hengenvaarallisia!
Mä en mene luottamaan siihen, ett olisin tunnistanut nuo kaksi; Korvasienen ja Huhtasienen toinen toisistaan. Joten odotan syksyn sienisatoa, tosin sateisena kesänä kanttarellejä putkahtaa esiin jo juhannuksen jälkeen... muutamissa paikoissa jotka hyvin tunnen vanhakseltaan. Ja aina silloin tällöin tulee uusiakin paikkoja löydettyä, ilokseni. Jos oikein kunnon sienisatoa syksyllä tulee, mä kyllä jaan sitä sukulaisilleni ja tuttaville, työkavereille.
Menevät ilolla kaupaksi, tarkoitan ett yleensä saajat ilostuvat, muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. Heille sienet olisi pitänyt myös esikäsitellä, suoraan pakastimeen pantaviksi.
Jos itse ei viitsi nähdä minkäänlaista vaivaa, niin eivät todellakaan ole niiden sienien tarpeessakaan. Kyllä ne aina ovat sitt toisaalle kelvanneet, ihan neutraaleina roskineen.
trollikkaOlen syönyt mahdottoman hyvää korvasienikastiketta, mutta itse en uskalla laittaa. Sienen tunnistan kyllä varmasti, mutta se käsittely....
Nyt kun ei ole kuivattuna herkkusieniä eikä kanttarelleja, niin ostetaan viljeltyjä herkkusieniä. Ihan jees niistä saa. Tosin puoliso useimmin värkkää kuin minä.
Peuran jauhelihaa noin 700 gr, 2 Isoa porkkaraastetta, 2 isoa sipulisilppua, kananmunat 3, mausteet (ainakin provencea oli), 200C 40 min. Laiskempi tekee levyksi ja leikkaa pihveiksi :) Miksi porkkana, niin se mehevöittää tuon kuivahkon lihan, mikä siitä yleensä tulee. Ei siinä edes lisänesteitä ollut.
- Anonyymi
Joo, mä kyllä ymmärsin tuon porkkaan merkityksen, makeuttaa ja mehevöittää freesatun sipulin kera, puran hiukan kuivahkoa, mutt samalla omaperäistä makua. Varmaan hyvä makukomponentti, mä teen peurasta usein palapaistia juuresten kera, kuten hirvestäkin. Toisinaan lisään hirvenjauhelihaan taas porsaanniskasta tehtyä jauhelihaa, mehevöittämään sitä, sipulin ja soseutetun lantunpalasen kera.
Sillä kyllä luonnonriistassa makua löytyy, vaikka sitä vihanneksilla hiukan jatkaisikin.
Ja minusta oikeesti maku vaan paranee, juuresten kera.
Mä kyllä oikeesti pidän itseäni, jonkin näköisenä luonnonsuojelijana, vaikka metsästänkin joskus. Tosia asia on että Etelä-Suomessa on aivan liian paljon hirviä sekä erilaisia peuroja, taimikko tuhot sekä liikenneonnettomuudet niiden kanssa täällä ovat aika yleisiä. Samoin susikannat liikkuvat niiden kintereillä, tosin pyydystäen myös kotieläimiä, kuten koiria ja kissoja. Ajan kysymys koska joku alakoululainen tai vanhus joutuu niiden pureskelun kohteeksi.
Tässä viime- vai edellisviikolla oli tehty havainto kolmesta sudesta, alle 15 km, päässä Turun kauppatorilta. Eli kyllä ne aika uskaliaita ovat, liikkuvat jo taajamien tuntumassa, kerrostalo alueilla jopa. On se kumma ettei tähän suden suojeluun saada mitään tolkkua, ennen kuin on jonkun poloisen ihmisen kohdalla jo liian myöhäistä.
Jos teet susihavainnon ja ilmoitat siitä, sieltä tulee joku luonnonsuojelija, joka tutkii jos mahdollista luonnosta jälkiä sudesta... ja ilmoittaa ykskantaan löytäneensä ainoastaan koiran tassunjälkiä maastosta! Ja tutkimukset loppuu siihen. Mä tosin ole susihavaintoa tehnyt näin lähellä kaupungin keskustaa, mutt hieman kauempana Turusta; olevalla laajalla luonnonsuojelualueella, niitä kyllä näkee liikuskelevan.
Sieltä niitä löytyy muutama lauma ja ilmeisesti alue on alkanut käydä ahtaaksi niin monelle pedolle, riistan puolesta.
Taidan hakea koiran pihamaalta sisälle, kyllä se on jo iltapissallaan käynyt varmasti, viimeisen vartin sisällä, jonka sen ulos päästin... ei sikseen, ett pelkäisin susien vuoksi, ei niitä täälläpäin kaupunkia taatusti ole, vaikka tämä vähän maaseudulle vielä toistaiseksi näyttäytyykin viljeltyine peltoineen ja pienine puutarhoineen.
Hyvää yötä, palstalaisille!
trollikka - Anonyymi
Löin möyhentimeen kevään ensiverkkoon uineen lahnan, pähkinöitä perään, mausteita, munaa ja mössöstä pihvejä, Nam ja ruotoineen tietenkin, luusto kiittää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo666074Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583043- 312203
- 131817
- 201778
Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto191773Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus131522- 181519
- 491495
- 91463