Saamelaismääritelmä

Anonyymi-ap

Miten määritellään saamelainen. Ei ainakaan suomessa ole lakia millä määriteltäisiin etnisyys.

23

432

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kärnä antas ohjeet seuraavalla kerralla.

• Anonyymi

"Saamelaiset ovat tuman DNA:n valossa geneettisesti vähemmän kaukana suomalaisista kuin muista eurooppalaisista. Tämä osoittaa saamelaisten ja suomalaisten polveutuvan suhteellisen lyhyt aika sitten eläneistä yhteisistä kantavanhemmista "

• Anonyymi

Menkääs käyden optikolla, niin johan selviää saamelaisuus tai saamelaisuuden aste. Jokaisella optikolla on käytössä mittalaite silmien välimatkan selvittämiseksi. Karkea asteikko menee 70-75 milliä, varttisaamelainen tai koltta, 75-80 mm puolisaamelainen tai inarinsaamelainen, yli 85 mm 1/1 saamelainen tai pohjoissaamelainen.
        Tämä arviointimenetelmä hiukan karkea, mutta kyllä optikko kertoo kysyttäessä tarkemman arvion.

• Anonyymi

🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒

🔞 ­­­N­­­y­­m­­f­­­o­­m­a­­a­­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#17841977w

🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞

• Anonyymi

Etnisyys on määritelty eri alojen asiantuntijoiden voimin. Ja se määritelmä on tehty kaikkien ihmisten puolesta tällä maapallolla. Saamelaisilla on omat kiistansa, mutta heillä on esivanhemmat saapunut samoihin aikoihin Suomeen kuin suomalaistenkin, heidän äiti ja isä linjojen haploryhmät eivät eroa suomalaisista ja prosentuaalisestikin ne ovat samat. Ainoa mikä erotti meidät oli kieli, kun kantasaame ja kantasuomi saapui samoihin aikoihin Suomeen. Nuo poronhoito ja pukeutuminen ovat hyvin nuoria "erottavia tekijöitä" verrattuna suomalaisiin. Tätä ennen samat esivanhempamme puhuivat paleoskandinaavisia kieliä.

• Anonyymi

Ja sitä ennen kiipeilivät puissa.

• Anonyymi

saamelainen jos lainen adjektiivi poistaa ovat meikäläisiä jotka saavat aina jotakin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

saamelainen jos lainen adjektiivi poistaa ovat meikäläisiä jotka saavat aina jotakin

Katsokaa
        Ylen dokkari
        Suomalaisen kulttuurin pitkästä historiasta ja erityisesti suomalaisista juurista laajalta ajanjaksolta (10 000-5000 vuotta eKr.)

YouTubessa nimellä

KULTTUURIN SYNTY/ SUOMEN HISTORIA

• Virallisesti saamelaista ei voi määritellä, koska alkuperäiskansoja on Lapissa muitakin eikä vain saamelaisia.
      Alkuperäisten Inarin kuntalaisten etnisyys on inarilainen ja inarilaisiin kuuluu myös saamealaisia joilla on oikeus käyttää myös saamen kieltä.
      Koltansaamelaiset ei ole alkuperäisiä Inarin saamelaisia vaan he on saaneet Suomen valtiolta Koltta-alueen jossa heillä on oikeus jatkaa omaa kulttuuriaan sekä käyttää koltan kieltä, koska he ei halunneet palata Venäjälle joka oli silloinen Neuvostoliitto.
      En tiedä muiden suvuista, mutta ainakin minun suvut oli siirtyneet Suomen suuriruhtinaskunnan alueelta Petsamoon. Tsaari on antanut uudisraivaaja suvuilleni luvan jäädä sinne asumaan, koska hän arvosti uusia kansalaisia jotka tuli töihin ja sama syy on miksi Ruhtinaskunta oli hänen suuressa suosiossa.
      Tietoa löytyy GOOGLEN kautta, kun kirjoittaa oikeita hakusanoja.

• Koltta-alueella asuvat on kaikki koltansaamelaisia ja heillä on kaikilla luonnollisesti velvollisuus opetella koltankieli sekä kulttuuri niin eivät loukkaa koltansaamelaisten etnisyyttä jota Suomen valtio on luvannut suojata.
        He jotka on koltta-alueelta muuttaneet pois on ihan samanlaisia alkuperäisiä Inarilaisia niin, kuin me muutkin alkuperäiset inarilaiset joilla osalla on oikeus puhua saamea sekä käyttää saamenpukua.

Ei nämä mitään TÄHTITIEDETTÄ ole vain syntymälahjoina saatuja rikkauksia.
        Jokaisen pitää muistaa, että muuttamalla toiselle paikkakunnalle että hän voi loukata alkuperäisiä paikkakuntalaisia. Inarin ja Utsjoen kunnat on olleet yhtä ja samaa kuntaa aina, koska meillä valtion virkamiehet on määritelleet tuon eli Suomen valtio.

• Holomanämmä kirjoitti:

Koltta-alueella asuvat on kaikki koltansaamelaisia ja heillä on kaikilla luonnollisesti velvollisuus opetella koltankieli sekä kulttuuri niin eivät loukkaa koltansaamelaisten etnisyyttä jota Suomen valtio on luvannut suojata.
        He jotka on koltta-alueelta muuttaneet pois on ihan samanlaisia alkuperäisiä Inarilaisia niin, kuin me muutkin alkuperäiset inarilaiset joilla osalla on oikeus puhua saamea sekä käyttää saamenpukua.

Jokaisen pitää muistaa, että muuttamalla toiselle paikkakunnalle että hän voi loukata alkuperäisiä paikkakuntalaisia. Inarin ja Utsjoen kunnat on olleet yhtä ja samaa kuntaa aina, koska meillä valtion virkamiehet on määritelleet tuon eli Suomen valtio.

Inari, Utsjoki ja Enontekiö kuului aikoinaan yhteen, mutta Enontekiöhän on lähtenyt jo aikoja sitten vetämään Länsirajan väen kanssa yhtä köyttä.
        Minun etnisyyskin on enemmän Utsjoella, kuin Inarin kunnassa.
        Utsjoen kunta on Norjan raja kunta ja meidän perhe on enemmän skandinaavinen mitä venäläinen jota taas isän muu suku enemmän edustaa.
        Inarin kunnassa tuo venäläisyys näkyy vaikka kaikki alkuperäiset oltiin länttä kohti menossa, mutta Suuri Kommunismi hyökkäs ja toi tullessaan VENÄJÄN!

• Anonyymi

kun saamen sielu loven tripissä asettuu karhuun, silloin karhu eläimestä tulee saamelainen
        ja kun shamaanin sielu palaa takaisin saamelaiseen niin saamelainen ei ole saamelainen vähäksi aikaa mutta karhu eläin

• Anonyymi
        Holomanämmä kirjoitti:

Koltta-alueella asuvat on kaikki koltansaamelaisia ja heillä on kaikilla luonnollisesti velvollisuus opetella koltankieli sekä kulttuuri niin eivät loukkaa koltansaamelaisten etnisyyttä jota Suomen valtio on luvannut suojata.

kun ei saamelainen sielu siis alkuperältään muuttaa saamelaisen ruumis-kehoon, niin onko ruumis keho saamelainen?

inkarnaation ei ole pakko olla saamelainen mutta vain fyysisen kehon vaikka sielut voivat olla afrikkalainen ja aasialainen

• Anonyymi

Alkuperäisenä Inarin kuntalaisena sekä Petsamon evakon sukuun kuuluvana minulla olisi ollut oikeus opiskella saamen käsitöitä sekä kieltä sekä tehdä kyseisiä tuotteita ihan myyntiin.
        Minä sain opiskelupaikan ja minähän olisin jo valmistunut saamenkäsityön artesaaniksi, mutta en mennyt koskaan opiskelemaan ja syy oli se, että sain silloin töitä ja ilmoitin kun soittivat sekä kysyvät miksi en ole tullut opiskelemaan, että minä sain töitä joten teen mielummin töitä.

En yhtään epäile, etteikö minut olisi tunnettu sekä tiedetty kuka minä olen ja ajateltu, että minä muistan asioita ja mietin näitä saamelaisten sekä koltansaamelaisten asioita syvemmin.

Saamelaisalueenkoulutuskeskus ei ole koskaan opettanut saamen tai koltansaamen kieltä suomalaisille siksi, että he alkaisi opettamaan saamen sekä koltan kieltä suomalaisille, saamelaisille sekä koltansaamelaisille lapsille koulussa tai päivähoidossa.
        He ovat opettaneet kieltä niin suomalainen voi tarpeen vaatiessa käyttää kieltä kotipalvelu tehtävissä eli, kun menee vaikka saamen tai koltan kielisen vanhuksen luo SIIVOAMAAN ja hän voi kysyä : Haluaisitko keskustella omalla äidinkielellä koska minä olen opiskellut kyseistä kieltä!

Meillä on huutava pula saamea sekä kolttaa puhuvista siivoojista ja minähän en osaa kumpaakaan kieltä enkä ole käyttettävissä, koska kunnianloukkaus vaikuttaa myös työhön.
        Saan työttömänä kyllä käydä äitini kanssa, koska hän on hyvin arvostettu koti-siivouksissa ja monet tietää että olen hänen tyttö. Äidillä on nykysin vähemmän koti-siivouksia mutta yhden koltansaamelaisen koti-siivouksellakin hän pärjää koska tyttönsä lähtee kaveriksi sekä kyselee koltalta : Onko totta, että suomalaiset opetti koltan kieltä koulussa ja osasitte Petsamossa VAIN SUOMEA!

Koltta on sanonut aika monesti minulle, että : Tykkää sinusta, koska oot niin hyvä tekemään piruja!
        Vanhat saamelaisetkin kuulemma tykkää ja joku kirjoitti kerran Facebookissa keskusteluun jossa minäkin olin, että : Suojatkaa edes itsenne!
        Minun täti-vainaa oli samassa keskustelussa mukana ja vanha saamelainen oli huomannut meidät jääny seuraamaan meitä. Täti oli savotoilla aikoinaan piikana ja hän ompeli myös Karigasniemellä asuessa saamen käsitöitä ja oli tehnyt saamen nukeille vaatteita joita turistit osteli.

Kyllähän minä tietenkin LOUKKAAN OPETTAJAN KUNNIAA, koska näin vittumaiseen sukuun olen syntynyt jota hän ei OLE SUOMALAISENA PÄÄSSYT OPETTAMAAN!
        Onneksi en ole palkannut häntä töihin!

• Anonyymi

Kirkonkirjoissa luettelo lappalaisista!
      Onko nämä ihmiset nykyisin saamelaisia?
      Jos ei, niin kenen porukkaan heidän jälkeläiset kuuluvat nykyisin.

• Anonyymi

Ei ole mitään lappalaisia, jos tarkoitat Lapissa asuvia, niin heitä kutsutaan lappilaisiksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole mitään lappalaisia, jos tarkoitat Lapissa asuvia, niin heitä kutsutaan lappilaisiksi.

Lappalaiset ovat useimpien nykysaamelaisten esi-isiä. Lappalaiset tulivat Suomeen ensimmäisellä 1000-luvulla. Lappalaisia asui suurin piirtein koko nykyisen Suomen alueella.
        Keski-Suomessa ja Savossakin 1600 jKr saakka. Sitten ajat ja olot muuttuivat. Lappalaiset siirtyivat vähitellen pohjoiseen, kun kaskitalonpojat polttivat parhaat peuramaat.

1700 luvulta alkaen osa lappalaisista alkoi talollisiksi ja osa jatkoi entistä elintapaansa. Kun villipeuramaat ja peurat alkoivat loppua niin 1700-luvun loppupuolelta alkaen alkoi poronhoito lisääntyä. Lappalaiset ja talonpoikais-/virkamiessuvut sekoittuivat keskenään. Nykyään on täysin mahdotonta löytää "puhdasta" lappalaista.

Mitä saamelaisiin tulee niin nehän ovat Ruotsista ja Norjasta Suomeen 1850-luvun jälkeen tulleita monikansallisia (suomi.norja-ruotsi -lappi) ja monikielisiä poronhoitajia.

Saamelaismuseo Siida on täynnä lappalaisten muistoja. Saamelaisiltakin jo ehkä jotain. Noitarummut yms ovat lappalaisten käyttämiä. Tästä johtuu että saamelainen määritellään kolmen sukupolven kautta, siis isoisästä tai -äidistä.
        Lappalaiset ja heidän jälkeläiset voidaan sukututkimuksin tarkasti selvittää 1500-luvulta. Näin osa saamelaisiakin, mutta hehän ei tätä halua koska jokaisen sukupuusta löytyy "ei toivottuja" henkilöitä.

• Anonyymi

Lappalainen on sukunimi ja ovat omineet lappalaisten etnisyyden ja väittävät, että lappalaiset on muka hotelli-yrittäjiä kaikki Inarin kunnassa.

Karjalainen on myös sukunimi nykyisin niin, kuin Savolainen, Suomalainen, Virolainen sekä monet muut sukunimet jotka viittaa etnisyyteen.

Minun suvulta kiellettiin aikoinaan sukunimi Karjalaisen käyttö vaikka he Karjalan karjalaisia jotka muutti työn perässä Petsamoon kalastajina.
        Kirkko oli määrännyt vaihtamaan niin eivät aiheuta häpeää vaan ovat saman arvoisia muiden Karjalasta tulleiden karjalaisten kanssa. Kaikki oli kaikesta huolimatta suomalaisia vaikka Herra ja Rouva Suomalainen eivät olleetkaan heidän biologisia vanhempia vaan he edusti Suomessa yksin Suomalaisten sukua.
        Eihän Suomessa virallisesti muita suomalaisia voi olla, kuin vain he joiden sukunimi on Suomalainen näin olleen ei voi olla myöskään muita suomalaisia etnisyyksiä.
        Onhan meillä myös Ruotsalaistenkin suku, mutta minusta he puhuu suomea eikä ruotsia…

En kyllä koe olevani hullu, koska yksikään sukunimi joita olen saanut niin syntymän kautta sekä avioliittojen kautta ei liity mihinkään tiettyyn etnisyyteen vaikka molempien avioliittojen kautta saatujen sukunimien mukaan nimettyjä kyliä sekä paikkoja löytyy Suomesta.

• Anonyymi

Se on kuin veteen kustu viiva. Ei nuita lappalaisia, lappilaisia tai saamelaisia oikeen erota millään toisistansa. Ihan mahdoton tehtävä.

• Anonyymi

Ivalon ja inarin ns.lappalaiset on kaikki hybridejä

• Anonyymi

Eikös he ole ihmisiä ? Joten peili kertoo

• Anonyymi

Elä piä lappaisia ihmisenä

• Anonyymi

Neandertalinihminen kehittyi Euroopassa vähitellen heidelberginihmisestä 500 000–200 000 vuotta sitten. Ovatko saamelaiset muka neandertalinihmisen jälkeläisiä? kun elvistelevät että ovat muka euroopan ainut alkuperäiskansa .

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4220
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      82
      2141
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      551
      1687
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      99
      1415
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1147
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1068
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      216
      957
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      893
    9. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      868
    10. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      864
    Aihe