maksimisykkeen selvittäminen?

sara

Elikkä kysymys kuuluu, että miten saisin helpoiten oman maksimisykkeen selville?
Olen jo muutaman vuoden lenkkeillyt ja syke on yleensä aika korkea. Esim. tänään olin mukana naisten kympillä ja syke huiteli melkein koko ajan 175-180. Onko toi liian korkea? Tottakai vaikee varmaan sanoa, kun maksimia en tiedä, mutta sen takia mä sen haluisinkin selvittää. Voiko leposykkeestä selvittää jotenki, et mikä olis hyvä sykealue lenkkeilyyn? Meinaan, että toi leposyke olis kai helpompi selvittää, vai miten se tarkkaan ottaen tapahtuu?
No, tästä tuli nyt vähän sekava viesti, mutta toivottavasti edes joku ymmärsi, mitä haen takaa :) Kiitokset jo etukäteen avusta, ja kaikenlaiset muutkin sykkeeseen liittyvät neuvot otan kyllä mielelläni vastaan!

14

3453

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Parrujalka

Helppo keino on laskea 220 - ikä ja olet lähellä.

Suosittelen kuitenkin kunnon rääkkiä jossa vedät aivan täysillä. Spinning-tunnilla vedot aivan täysillä, mäkivetoja juosten tai porrasjuoksu Joku hyvä ylämäki pituutta sellanen 50-150
      neljännellä-viidennellä vedolla alat olemaan lähellä max sykettä.

Jos treenaat tosissasi niin oman max syke on hyvä olla tiedossa koska sillä voi määritellä muut sykerajat. Lisäksi syke rajat ovat henkkohtasia, esim itselläni on maksimi syke 10 vuotta nuoremman max syke kun käytetään pelkästään laskukaavaa.

• HERAHULLU

220-ikä, mulla heittää ainakin 10:llä.

rullistelulla saa hyvin selville sauvojen kaa, niin...miksei juostenkin sauvojen kaa mäkee ylös, tietenkin 10 kilsan kovan lenkin jälkeen. mitä enempi lihaksia työssä sen enempi joutuu sydän pumppaa verta.

• asd

mattotesti
      tai sitten
      sauvarinne

eli juosten tai loikkien sauvojen kanssa.

tuo 220-ikä ei päde, omani heittää 10 lyöntiä

mutta käyt oikeassa mattotestissä niin saat samalla tarkat sykealueet, suosittelen

• sara

Missähän tollasen mattotestin vois tehdä ja minkälainen se on? Onko kallis yms.?

• Parrujalka
        sara kirjoitti:

Missähän tollasen mattotestin vois tehdä ja minkälainen se on? Onko kallis yms.?

mattotestin voi tehdä Paavo Nurmi kuntokeskuksessa. Muualla varmaan myöskin erilaisissa kuntokeskuksissa, luultavasti ei kuitenkaan kuntosaleilla.

Testi aloitetaan kävelyvauhdilla 6 km/h. Kolmen minuutin päästä matto pysäytetään ja otetaan tippa verta sormenpäästä josta tutkitaan maitohapon määrä verssä. vauhtia lisätään 1km/h kolmen minuutin välein niin kauan kuin haluat juosta. Minulla testi kestää 45 min mutta sehän vain itsestä kiinni kauanko haluaa itseään rääkätä. Maitohapon lisääntymisessä veressä voidaan määrittää aerobinen ja anaerobinen kynnys. Itse en juokse matolla happinaamari päässä enkä hae sieltä max sykettä. Lopetan testin siinä vaiheessa kun maitoahappoa on kertynyt 7 mmol/l Se riittää minulle hyvin. Lisäksi testiin kuuluu lihaskuntotesti=kimmoisuus/vatsa/selkä/olkapäät.
        Yhteenvedossa saa lisäksi vinkkejä juoksuharjoitus vauhtiin, aikaan ja millä sykkeellä treenit on tehtävä jotta kehitystä tapahtuisi.

Testin hinta Turussa on 75 ekee ja testi on mielestäni tavoitteelliseen harjoitteluun kuntoilijallakin todella hyvä

• Hipsu

220-ikä heittää mullakin reilut 20.

• Seppo

coopperin testi. Siinä on yksinkertanen tapa saada se maksimisyke selville. 12min eikä sen jälkeen tarvi enää arvailla.

• HERAHULLU

mie ainaakin rullistelin 10 kilsaa ja sitten vedin täysii yhen sadaan meetrin mäen ylös niin sain enkat....ja sitten heraa päälle.

• aloitteleva juoksija
        HERAHULLU kirjoitti:

mie ainaakin rullistelin 10 kilsaa ja sitten vedin täysii yhen sadaan meetrin mäen ylös niin sain enkat....ja sitten heraa päälle.

jopa 20 alle ikätason? Mulla leposyke n.50 (istuessa treenin jälkeen), lienee herätessä matalampikin. Kuitenkin korkeimmalle, mitä ikinä olen päässyt on 177, hyvin rankassa stepaerobicissa, tuntui ettei ylemmäs "pääse". Ikää mulla on 28, ja kohtuullisessa kunnossa, tosin nyt ehkä paremmassa, kuin muutama kuukausi sitten, jolloin siis tuo 177 oli. Eli sen puolesta se olisi 220-43? Onko riittävä nosto tunnin rankka jumppa, vai saisiko mäkivedoilla mahdollisesti vielä korkeemmalle? Yksin ei tekisi mieli yrittää, ettei kupsahda metsän reunalle..

• HERAHULLU
        aloitteleva juoksija kirjoitti:

jopa 20 alle ikätason? Mulla leposyke n.50 (istuessa treenin jälkeen), lienee herätessä matalampikin. Kuitenkin korkeimmalle, mitä ikinä olen päässyt on 177, hyvin rankassa stepaerobicissa, tuntui ettei ylemmäs "pääse". Ikää mulla on 28, ja kohtuullisessa kunnossa, tosin nyt ehkä paremmassa, kuin muutama kuukausi sitten, jolloin siis tuo 177 oli. Eli sen puolesta se olisi 220-43? Onko riittävä nosto tunnin rankka jumppa, vai saisiko mäkivedoilla mahdollisesti vielä korkeemmalle? Yksin ei tekisi mieli yrittää, ettei kupsahda metsän reunalle..

voiko olla, mutta luulen ettei mikään jumppa sitä nosta maksimiin. mäkivetoja vaan ja sauvat vielä kädessä tai jotkut karahkat vaikka metästä. eipä siihen nyt kupsahda jos ei mikään rapakuntoinen ole...vetää vaan niin kovaa ettei meinaa henkee saada, maksimi syke tulee ja ei se siitä nouse enää vaan sulta loppuu puhti... ei ehkä kannata niin ajatella sitä maksimisykettä siinä suorituksen aikana vaan vetää täysii vaikka niin että olisi henki ja elämä kyseessä;)

• pjk

Teetin aivan mielenkiinnosta taannoin sellaisen laktaattitasotestin, jossa juostiin 5x800 m, aina syketasoa nostaen siten, että viimeisen 800 sai juosta niin paljon kuin lähti. Maalissa mittari näytti 199, ja on kovin syke mitä olen irti saanut. Ei luisteluhiihto eikä rullaluistelu sauvoilla ole saanut sykettä nousemaan kuin tuonne 173 tuntumaan (joka on sen laskukaavan mukainen maksimi). Tosin sauvarinnettä en ole vielä oikein tosissaan kokeillut, vain yksi jyrkkä nousu kesken lenkin, ehkä sillä pääsisi myös korkealle.

• 32 v. nainen
        pjk kirjoitti:

Teetin aivan mielenkiinnosta taannoin sellaisen laktaattitasotestin, jossa juostiin 5x800 m, aina syketasoa nostaen siten, että viimeisen 800 sai juosta niin paljon kuin lähti. Maalissa mittari näytti 199, ja on kovin syke mitä olen irti saanut. Ei luisteluhiihto eikä rullaluistelu sauvoilla ole saanut sykettä nousemaan kuin tuonne 173 tuntumaan (joka on sen laskukaavan mukainen maksimi). Tosin sauvarinnettä en ole vielä oikein tosissaan kokeillut, vain yksi jyrkkä nousu kesken lenkin, ehkä sillä pääsisi myös korkealle.

Testasin lauantaina elämäni ensimmäisen kerran maksimisykkeen rullilla. Otin ensin reilun 10 min lämmittelyn ja sen jälkeen aloitin ylämäkivedot suht. loivassa pitkässä mäessä. Vetojen kesto noin 2 min/ylämäki, alamäki hieman palautellen sykettä.

Eka kerralla en vetänyt vielä täysiä mutta kovaa, syke 182. Toisella vedolla ekaa kovempaa, syke 189. Kolmannella täysiä, syke 192 ja viimesellä täysiä ja lopussa sprinttiä viimeisen kolmanneksen, syke 195. Hommaahan olisi vielä voinut jatkaa, mutta olin jo ihan tyytyväinen tähän tulokseen.

Syke on kovalla lenkillä ollut max. 188 (hetkellisesti ylämäessä) eli pelivaraa on vielä ollut.

Itse epäilin ennen testiä, että kuinkahan tämä oikein tapahtuu... Kyllä sen sitten itse tuntee, mikä on riittävästi :)

• HERAHULLU 40v

eiles vetäsin taas 10 kilsan jälkeen rulliksilla ja sauvoijen kaa ylämäen täysii... ja 194 ennätyssyke. edellinen oli kolmen/neljän viikon takaa 189....ja sitä entinen hiihtämällä maaliskuussa 185, silloin kun hommasin tom mittarin.

viime syksystä asti olen treenannut säännöllisesti ja aika kovaa, enkä ihan rapakuntoinen ennen sitä ollut... ja väittävät ettei maksimisyke voi nousta harjoittelemalla; kyllä se mulla ainakin nähtävästi nousee....

• Suunnistelija

Kävin alkuillasta iltarasteilla. Syke oli käynyt maksimissaan 203:ssa. Harrastan kuntoilua. Eihän 41 v:n tarvitse huolestua liian korkeista sykkeistä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      16953
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4674
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      297
      2657
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      138
      1944
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1569
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      396
      1512
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      16
      1419
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1293
    9. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      19
      1105
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      10
      1049
    Aihe