Tykkäävätkös palstalaiset pihatöistä?

Anonyymi-ap

Ovatkos palstalaiset puutarha- tai parvekeihmisiä? Itse olen enemmän puutarhaihmisiä, mutta on tullut nähtyä niin hienoja ja hyvinhoidettuja parvekepuutarhojakin, että en tee eroa noiden välille.

Joko olette päässeet pihahommiin ja upottamaan sormet lämpimään multaan? Itselläni on aina tässä loppukeväällä ja ihan alkukesästä kova viima päästä pihalle hommiin, mutta loppukesästä ei sitten tule enää istutettua ja myllättyä. Nytkin on jo tullut kannettua kilo- ja litratolkulla multaa ja katetta ja kaikenlaista ja tulee varmasti kannettua vielä toinen mokoma.

Valtaosa viime vuoden istuuksista on jo noussut pintaan, mutta muutamia saa vielä jännittää, että ovatko talvehtineet. Viime vuonna jo opin sen, että ainakin kuunliljat nousevat niin myöhään, että niitä ei kannata vielä edes jännittää. Eivätköhän ne sieltä aikanaan pintaan puske. Muutamaan paikkaan tarvitaan korvaavia taimia, kun joku yksilö ei ole talvehtinut ja tänään yritin, mutta ei niitä löytynyt, kun en mennyt sinne missä varmasti tiedän noita olevan. Lopputulos sitten tietenkin se, että mukaan tarttui jotain ihan muuta ja nyt pohdin, että missä niille olisi hyvä paikka. Sellaista se on aina, kun taimikauppaan eksyy.

Tämän talon piha oli tähän muuttaessani aika villiintynyt, kun ei edellinen asukas ollut jaksanut yhtään hoitaa. Nyt olen sitten alkamassa kolmatta kesää tätä raivaamaan ja olen viimein edennyt tuonne viimeiseksi jättämääni kivikkopenkkiin, jota on aika veemäinen raivata. Sieltä on ihan hirveän vaikeaa kaivaa mitään ylös, mutta pikkuhiljaa.

Yksi asia mitä olen tässä nyt sen pari kesää haaveillut on, että pitäisi laajentaa/muokata terassia. Tuo vanha on vielä hyvässä kunnossa, mutta ei oikein omiin tarpeisiin sopiva. No se taitaa jäädä vielä odottamaan ensikesää, jos iskisi insipiraatio. Tässä kun ei asustele ketään sellaista, jota tuo terassin rakentaminen ihan julmetusti kiinnostaisi. 🙂

No nyt on jääkiekkopeli katsottu, joten ei kun takasin pihalle.

105

690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ai niin, kesä on tulossa.

      Ai niin, onhan minulla parvekekin.

    • Juu, pihaihmisiä tahdosta riippumatta, kun on se mökkikin.

      • Anonyymi

        Otan osaa, sulla rasitteena vielä kesämökkikin, kuluu aikaa, polttoainetta ja vaivaa siellä mökillä käymisessä ja paikkojen kunnossa pidossa.
        Meikäläinen ei ole pihaihmisiä, vaikka joutuu sitä pihaa hoitamaan, kun omakotitalossa asuu.
        Koskaan ei ole sellaista elämäntilannetta, että vois vaan olla ja pelata, vaan keväällä joutuu alkaa pihaa hoitamaan ja kesällä ruohoa leikkaamaan.
        Syksyllä on taas pensas aidan leikkuuta ja puutarhajätteeen kuskaamista,
        Talvella taas lumitöitä, että koskaan ei ole tilannetta, ettei mitään olis.
        Kevät ja alkukesä menee ampiaisten hätistelemiseen, etteivät pesi välikattoon, kumma kun ampiaiset yrittää pesiä välikattoon, vaikka niiden kuuluis pesiä luonnossa.
        Jos niiden antaa pesiä välikattoon, niin tulee ongelma myöhemmin kesällä,
        Kerran pesivät ja löysivät tien asuntoon ja ampiaisia oli sitten asunnon sisällä.
        Vittumaisia ovat, kun ikkunsta katsoo ulos, niin ampiainen pörrää välikaton lautojen edustalla minuuttitolkulla, mutta kun ryntäät pyydystämään, niin ampiainen katoaa silmänräpäksessä.
        Jos odotat, että ampiainen ilmestyy, niin saat odottaa vaikka 3 untia, niin ei näy ampiaista, mutta kun et odota ja vilkaiset ikkunasta, niin sillä se pörrää, kuin kiusallaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Otan osaa, sulla rasitteena vielä kesämökkikin, kuluu aikaa, polttoainetta ja vaivaa siellä mökillä käymisessä ja paikkojen kunnossa pidossa.
        Meikäläinen ei ole pihaihmisiä, vaikka joutuu sitä pihaa hoitamaan, kun omakotitalossa asuu.
        Koskaan ei ole sellaista elämäntilannetta, että vois vaan olla ja pelata, vaan keväällä joutuu alkaa pihaa hoitamaan ja kesällä ruohoa leikkaamaan.
        Syksyllä on taas pensas aidan leikkuuta ja puutarhajätteeen kuskaamista,
        Talvella taas lumitöitä, että koskaan ei ole tilannetta, ettei mitään olis.
        Kevät ja alkukesä menee ampiaisten hätistelemiseen, etteivät pesi välikattoon, kumma kun ampiaiset yrittää pesiä välikattoon, vaikka niiden kuuluis pesiä luonnossa.
        Jos niiden antaa pesiä välikattoon, niin tulee ongelma myöhemmin kesällä,
        Kerran pesivät ja löysivät tien asuntoon ja ampiaisia oli sitten asunnon sisällä.
        Vittumaisia ovat, kun ikkunsta katsoo ulos, niin ampiainen pörrää välikaton lautojen edustalla minuuttitolkulla, mutta kun ryntäät pyydystämään, niin ampiainen katoaa silmänräpäksessä.
        Jos odotat, että ampiainen ilmestyy, niin saat odottaa vaikka 3 untia, niin ei näy ampiaista, mutta kun et odota ja vilkaiset ikkunasta, niin sillä se pörrää, kuin kiusallaan.

        No se on vapaaehtoinen rasite, voi siitä luopuakin. Mutta rasitteen sijaan sen voi nähdä hyötyliikuntana, jonka osalta tosin kausikortti on verrattain hintava tavalliseen salikorttiin verrattuna. Mutta salilta ei saa marjoja, sieniä ja luomuvihanneksia, niin taidan sittenkin jäädä plussalle.

        Ampiaisista en välitä, elleivät tee pesää todella vmäiseen paikkaan, kuten vaikkapa ulkohuussiin tai portaikon työkalukaappiin...Muuten saavat olla ja mellastaa, väistellään toisiamme kohdattaessa ja kaikki on hyvin. Kannanhan minä ampiaiset ja muut pörriäiset sisältä ulos elossa, hyötyelukoita nekin ovat kaikki ❤️


    • Anonyymi

      Tänään sain istutettua 52nkpl varhaisperunaa maahan, joskus heinäkuun loppupuolella voin uusia perunoita nostaa omastakin maasta. Jäi vähän turhan myöhäiseksi perunamaan teko, mutt tulipahan sekin lopulta tehtyä.

      Mimmi täyttää ensi viikolla3 vuotta ja tänään hän oppi kolmipyöräisellään ajamaan.
      Tarkoitin ett osaa nyt polkea pyöräänsä ja sitä riemua olisi pitänyt päästä harjoittamaan vielä illallakin. Tavallisen tyrmistynyt oli; kun sanoin ett huomenna sitten, tänään ei enää mennä pyöräilemään pihalle. Toista tuntia yhtä soittoa jaksoi polkea pihaamme päästä päähän ja mä jouduin aina kääntämään pyörän hänelle.

      Ihan omaa typeryyttäni, kun aloin sen pyörän kääntämisen. Olisi pitänyt alusta lähtien opettaa hänet kääntämään itse pyöräänsä, vaikka sitten taluttaen sen toiseen suuntaan ja polkemaan vasta kun pyörä on käännetty. Hän ei ole vielä ymmärtänyt miten ohjaustangosta kääntämällä, saisi pyöränsä käännettyä itse.
      Huomenna harjoitellaan sitä; tuli sitten minkä lainen älämöly tahansa, tai homma saattaa sujua ihan sutjakkaasti, kun Mimmi ei ole väsynyt!

      Klo ei ole kahdeksaa, ja muksu nukkuu kuin raato sängyssä, iltapalan jälkeen pyyhin häneltä ainoastaan suunympäristön ja kädet... muuta en ole ehtinyt, kun neiti jo suunnisti makkariin ja nukkuu sängyssä. Käytiin onneksi vessareissu heti pihalta sisälle tultaessa, joten hänellä on puhtaat kuivat vaippahousut jaloissaan, ja t-paita.
      Nukkukoot nyt noin tämän kerran, ilman iltatoimia kun kerran on ihan rättiväsynyt.
      Lähes koko päivän oltiinkin ulkona, mitä nyt lounasaikaan hetki oltiin tuvassa mä lämmitin ruokaa ja syötiin. Takaisin pihalle, Mimmillä vesipullo mukana... rappusilla.

      Pyykkikone laulaa, pian saan ripustaa vaatteita kuivumaan! Kissala on puolivalmis, huomenna ehkä jatkavat miehet urakointiaan ja katit pääsevät jo puolivalmiiseen tarhaansa. Ens viikon loppupuolella saadaan se markiisikankainen sadesuoja, ja Mikko asentaa sen seinään, on aurinko sekä sade suoja kumpaa nyt milloinkin halutaan käyttää. Rottinki kaluston saan vasta joskus kesäkuun puolella, toimitus aika kuulemma vaihtunut... Faijan kertoman mukaan.

      Illanjatkoja kaikille, mä taidan jatkaa omia askareitani, kun lenkilläkin vielä pitäisi Pojun kanssa käydä. Oikeesti mua nukuttaa jo nyt!
      trollikka

    • Pidän kyllä ulkona oleilusta ja puuhailusta, mutta en luokittele itseäni viherpeukaloksi. Tänä kesänä olisi tarkoitus hieman parannella takapihaa, myllätä sinne pari istutusaluetta ja laajentaa terassia sekä maalata toinen puoli aidasta, joka jäi viime kesänä maalaamatta. Budjetti on pieni ja minulla on vain itseni työvoimana, joten muutokset tulevat olemaan hitaita ja saattaa olla, että luovun suunnitelmista, kun olen hetken myllännyt ja todennut, mikä homma siinä on 😄

    • Anonyymi

      Juu, on kärrätty tänää multaa. Ostin kukkia melkein 300 eurolla etupihaan. 😄

      Multaakin tuli kuorma-auton lavallinen eilen ja lisää tulee ensiviikolla. Tarttee takapihallekin ja kasvimaallekin.

      ❄️

      • No sulla urakkaa mutta mikäs siinä kun tykkäät ja se on mukavaa ja hauskaa.😊.


      • Anonyymi
        Mikkojuhan kirjoitti:

        No sulla urakkaa mutta mikäs siinä kun tykkäät ja se on mukavaa ja hauskaa.😊.

        En tee yksin. Mieheni kanssa tehty, hän enemmän kun minä. Terveillä käsillä on joutusampi multaa kärrätä. Kiva puuhastella yhdessä, oikein nautin tästä hommasta nyt. Ettei yksin tartte nysvätä. 😊

        ❄️


      • 300 eurolla? 😄 Siinä on jo kukka jos toinenkin.. Kunpa saisi omaakin pihaa laitettua kesäkuntoon kohtapuolin, mutta en taida kyllä millään saada menemään 300 euroa pelkkiin kukkiin tai olisi koko pieni piha pelkkää kukkaloistoa 😁

        Pihani on paahteinen ja olen harkinnut jopa muovikasveja sinne, kun vain harvat selviää siellä koko kesää 🙈


      • Anonyymi
        Aletheias kirjoitti:

        300 eurolla? 😄 Siinä on jo kukka jos toinenkin.. Kunpa saisi omaakin pihaa laitettua kesäkuntoon kohtapuolin, mutta en taida kyllä millään saada menemään 300 euroa pelkkiin kukkiin tai olisi koko pieni piha pelkkää kukkaloistoa 😁

        Pihani on paahteinen ja olen harkinnut jopa muovikasveja sinne, kun vain harvat selviää siellä koko kesää 🙈

        On siinä montaa sorttia perennaa. Tulee yksi iso istutusallas ja pienempi. Pienempi on n. 4 neliötä ja isompi n. 8 neliötä.

        Haluan runsaan kasvuston. 😄

        Nämä käy aurinkoiselle, vähän kuivallekin paikalle. Meilläkin on osan päivää aurinko etupihaan. 🙂

        Onhan tässä tonttia n. 1800 neliötä. Josta suurin osa nurmea. Riittää ruohon ajeluakin.

        ❄️


      • Anonyymi kirjoitti:

        En tee yksin. Mieheni kanssa tehty, hän enemmän kun minä. Terveillä käsillä on joutusampi multaa kärrätä. Kiva puuhastella yhdessä, oikein nautin tästä hommasta nyt. Ettei yksin tartte nysvätä. 😊

        ❄️

        No sehän on hienoa ja mukavaa että saatte yhdessä touhuta. Hyvä juttu tosiaan ja varmasti on kivaa ja mukavaa. Mä oon oikein onnellinen sun puolesta.😊.


      • Anonyymi
        Mikkojuhan kirjoitti:

        No sehän on hienoa ja mukavaa että saatte yhdessä touhuta. Hyvä juttu tosiaan ja varmasti on kivaa ja mukavaa. Mä oon oikein onnellinen sun puolesta.😊.

        Kiitti, on kyllä ihan parasta yhdessäoloa tämmönen touhuilu. Tuntuu mahtavalta työskennellä yhdessä yhteisten kivojen juttujen eteen. 😊

        ❄️


      • Anonyymi

        Mäkin pistin tänään satasen taimiin, vaikken siis tosiaan edes löytänyt juuri niitä mitä halusin. Pitää huomenna mennä sinne toisaalle, missä tiedänn niitä haluamiani olevan. Saisin sitten tuon yhden kukkapenkin ikäänkuin valmiiksi.

        Mäkin haluaisin niin ottaa kasetin tota multaa ja sellasia isoja säkkejä kuoriketta. Vaan kun ei tässä pihassa ole sellasta paikkaa, johon sen mullan vois fiksusti kipata. Täytyy siis kantaa noita säkkejä. Vaan onneksi ovat edes halpoja täällä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitti, on kyllä ihan parasta yhdessäoloa tämmönen touhuilu. Tuntuu mahtavalta työskennellä yhdessä yhteisten kivojen juttujen eteen. 😊

        ❄️

        Varmasti ja luulisin että se myös muutenkin lähentää taas teitä kun kumpikin nauttii yhdessä olosto ja tekemisestä. Toivon niin ainakin kovasti.😊.


      • Anonyymi
        Aletheias kirjoitti:

        300 eurolla? 😄 Siinä on jo kukka jos toinenkin.. Kunpa saisi omaakin pihaa laitettua kesäkuntoon kohtapuolin, mutta en taida kyllä millään saada menemään 300 euroa pelkkiin kukkiin tai olisi koko pieni piha pelkkää kukkaloistoa 😁

        Pihani on paahteinen ja olen harkinnut jopa muovikasveja sinne, kun vain harvat selviää siellä koko kesää 🙈

        Mäkin tossa nyt juuri myllään tota pihaan paahteisinta kohtaa, johon aurinko räkittää esteettä käytännössä koko päivän ja maapohja on vielä tosi kuiva. Tein tossa viime ja toissa kesän aikana tohon ton kivikkopenkin jatkeeksi penkin, jossa on kuivassa viistyvia kasveja. Tossa on pohja tiukkaan tampattua soraa, kun tuossa on aikanaan ollut jonkin sortin parkkipaikka, Tohon on ihan mahdoton kaiva käsipelillä edes 10 senttiä kuoppaa, kun on isoa kiveä kiven vieressä ja sitten soraa tiukassa. Päädyn sitten kohopenkki ratkaisuun ja tein laudasta reunaa ja siihen haravointijätettä ja multaa ja katetta päälle. Jokaiselle kasville sain kaivettua myös sellasen minimaalisen pienen istutuskuopan sinne tiukkaan pakattuun soramaahan ja hyvin nuo tuossa viihtyvät. Niillä on maksimissaan joissain kohtaa 20 senttiä oikeaa multaa ja tosiaan kova paahde, mutta hyvin kasvaa posottavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mäkin pistin tänään satasen taimiin, vaikken siis tosiaan edes löytänyt juuri niitä mitä halusin. Pitää huomenna mennä sinne toisaalle, missä tiedänn niitä haluamiani olevan. Saisin sitten tuon yhden kukkapenkin ikäänkuin valmiiksi.

        Mäkin haluaisin niin ottaa kasetin tota multaa ja sellasia isoja säkkejä kuoriketta. Vaan kun ei tässä pihassa ole sellasta paikkaa, johon sen mullan vois fiksusti kipata. Täytyy siis kantaa noita säkkejä. Vaan onneksi ovat edes halpoja täällä.

        Menee äkkiä rahaa, kun osaa olla hintaakin niissä. Mutta kyllä niistä sitten nauttiikin. 😊
        Juu, se on säkkien kanssa silloin mentävä, jos multia ei saa mihkään kipattua tai mihkään pääse niin, että voi kipata.

        👍

        ❄️


      • Anonyymi
        Mikkojuhan kirjoitti:

        Varmasti ja luulisin että se myös muutenkin lähentää taas teitä kun kumpikin nauttii yhdessä olosto ja tekemisestä. Toivon niin ainakin kovasti.😊.

        No riideltiin tänää ekan kerran oikein minäkin räyhäsin. Liittyi eri asiaan, kun pihamaa. Mutta ehkä puhdisti ilmaakin vähän. 😁

        ❄️


      • Anonyymi kirjoitti:

        On siinä montaa sorttia perennaa. Tulee yksi iso istutusallas ja pienempi. Pienempi on n. 4 neliötä ja isompi n. 8 neliötä.

        Haluan runsaan kasvuston. 😄

        Nämä käy aurinkoiselle, vähän kuivallekin paikalle. Meilläkin on osan päivää aurinko etupihaan. 🙂

        Onhan tässä tonttia n. 1800 neliötä. Josta suurin osa nurmea. Riittää ruohon ajeluakin.

        ❄️

        Oma pihani taitaa olla kokonaisuudessaan noiden teidän iatutusalueiden kokoinen 🙈 Mitähän tässä olisi kokoa, ehkä 7m x 5m 🤔 Ihan riittävä, vaikka olisihan isompi piha kivempi, mutta yksin en kovin paljon isompaa jaksaisi ylläpitää. 1800 neliötä on jo hulppea 🤩

        Runsas kasvusto olisi ihana. Meillä on tässä naapurit aika lähellä ja oikeanlaisella kasvustolla saisi parannettua yksityisyyttä ja tietenkin lisättyä viihtyisyyttä. Pieneen pihaan ei vain voi vain läntätä mitä tahansa. Iso piha sallii isojenkin kasvien istuttamisen, mutta tähän plänttiin ei parane mitään runsasta puskaa laittaa tai on koko piha kohta pelkkää puskaa 😄

        Olen miettinyt myös jotain pienelle pihalle sopivaa viljelylaatikkoa, mutta se täytyy saada jotenkin niin, ettei siihen paahda koko päivää. Muuten nuutuu yrtit saman tien. Yrttejä, sipuleita ja muuta pientä haluaisin yrittää viljellä, mutta epäilen kykyjäni 😁


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mäkin tossa nyt juuri myllään tota pihaan paahteisinta kohtaa, johon aurinko räkittää esteettä käytännössä koko päivän ja maapohja on vielä tosi kuiva. Tein tossa viime ja toissa kesän aikana tohon ton kivikkopenkin jatkeeksi penkin, jossa on kuivassa viistyvia kasveja. Tossa on pohja tiukkaan tampattua soraa, kun tuossa on aikanaan ollut jonkin sortin parkkipaikka, Tohon on ihan mahdoton kaiva käsipelillä edes 10 senttiä kuoppaa, kun on isoa kiveä kiven vieressä ja sitten soraa tiukassa. Päädyn sitten kohopenkki ratkaisuun ja tein laudasta reunaa ja siihen haravointijätettä ja multaa ja katetta päälle. Jokaiselle kasville sain kaivettua myös sellasen minimaalisen pienen istutuskuopan sinne tiukkaan pakattuun soramaahan ja hyvin nuo tuossa viihtyvät. Niillä on maksimissaan joissain kohtaa 20 senttiä oikeaa multaa ja tosiaan kova paahde, mutta hyvin kasvaa posottavat.

        Olen miettinyt myös jonkinlaista kohopenkkiratkaisua, koska omassa pihassa on kuivaa ja paahteista ja kaikesta päätellen multaa ei ole kovinkaan syvästi.

        Laitoitko jotain suojaksi puuta vasten, ettei mullan kosteus pääse lihottamaan reunoja vai millaisen rakenteen teit? Itse mietin, jos penkin olisi tehnyt reunakivistä 🤔


      • Anonyymi kirjoitti:

        No riideltiin tänää ekan kerran oikein minäkin räyhäsin. Liittyi eri asiaan, kun pihamaa. Mutta ehkä puhdisti ilmaakin vähän. 😁

        ❄️

        No se kyllä tekee sitäkin kunhan vaan kummallekaan ei jää mitään hampaankoloon mikä sitten voi kasvaa ajan myötä suhteettomiin mittasuhteisiin jos asiaa ei saa selvitettyä ja puhuttua läpi.🙂.


      • Anonyymi
        Aletheias kirjoitti:

        Olen miettinyt myös jonkinlaista kohopenkkiratkaisua, koska omassa pihassa on kuivaa ja paahteista ja kaikesta päätellen multaa ei ole kovinkaan syvästi.

        Laitoitko jotain suojaksi puuta vasten, ettei mullan kosteus pääse lihottamaan reunoja vai millaisen rakenteen teit? Itse mietin, jos penkin olisi tehnyt reunakivistä 🤔

        En laittanut mitään, kestävät minkä kestävät. Noi on kuitenkin kestopuun pätkiä, joita on jäänyt muista projekteista yli, joten ei noiden kanssa pitäii olla mitään välitöntä ongelmaa. Kiver on tietenkin hyviä, jos sellasia on tai jos haluaa niihin pistää rahaa kiinni. Osaavat olla ihan julmetun kalliita, jos valmista reunakiveä miettii. Onhan niitä sellasia metallikorejakin, joihin saa kiviä sisälle ja siitä valmista reunaa. Niiden hintaa en ole edes katsellut, kun tuota puutavaraa tosiaan loju ihan pihassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En laittanut mitään, kestävät minkä kestävät. Noi on kuitenkin kestopuun pätkiä, joita on jäänyt muista projekteista yli, joten ei noiden kanssa pitäii olla mitään välitöntä ongelmaa. Kiver on tietenkin hyviä, jos sellasia on tai jos haluaa niihin pistää rahaa kiinni. Osaavat olla ihan julmetun kalliita, jos valmista reunakiveä miettii. Onhan niitä sellasia metallikorejakin, joihin saa kiviä sisälle ja siitä valmista reunaa. Niiden hintaa en ole edes katsellut, kun tuota puutavaraa tosiaan loju ihan pihassa.

        Täytyy vielä todeta, että tässä pihassa oli vanhoja vähän tollasella samantyyppisellä lautaratkaisulla rajattuja kohopenkkejä, joita purin viimekesänä. Ne olivat noin parikymmentä vuotta vanhoja ja laudat olivat edelleen ihan ok kunnossa. Ainoita pehmenneitä olivat pystyiksi lyötyjen puiden kärjet. Että eivät nuo siis kovin nopeasti tuolla miksikään mene.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En laittanut mitään, kestävät minkä kestävät. Noi on kuitenkin kestopuun pätkiä, joita on jäänyt muista projekteista yli, joten ei noiden kanssa pitäii olla mitään välitöntä ongelmaa. Kiver on tietenkin hyviä, jos sellasia on tai jos haluaa niihin pistää rahaa kiinni. Osaavat olla ihan julmetun kalliita, jos valmista reunakiveä miettii. Onhan niitä sellasia metallikorejakin, joihin saa kiviä sisälle ja siitä valmista reunaa. Niiden hintaa en ole edes katsellut, kun tuota puutavaraa tosiaan loju ihan pihassa.

        Itsellä ei ole minkäänlaista puutavaraa, josta ottaa niin joka tapauksessa joudun ostamaan materiaalia. En oikein osaa nikkaroidakaan, joten jokin valmiaratkaisu tai sitten tällaiselle tumpelollekin sopiva superhelppo tee-se-itse-projekti voisi tulla kyseeseen. Kiviä varmaan osaisi latoa just ja just päällekkäin pari kerrosta 😄

        Täytyy miettiä, mitä tuohon keksisi. Mitään suurta piharemppaa en kuitenkaan ala tekemään, mutta jotain pientä, millä saisi lisättyä viihtyisyyttä.


      • Anonyymi
        Aletheias kirjoitti:

        Itsellä ei ole minkäänlaista puutavaraa, josta ottaa niin joka tapauksessa joudun ostamaan materiaalia. En oikein osaa nikkaroidakaan, joten jokin valmiaratkaisu tai sitten tällaiselle tumpelollekin sopiva superhelppo tee-se-itse-projekti voisi tulla kyseeseen. Kiviä varmaan osaisi latoa just ja just päällekkäin pari kerrosta 😄

        Täytyy miettiä, mitä tuohon keksisi. Mitään suurta piharemppaa en kuitenkaan ala tekemään, mutta jotain pientä, millä saisi lisättyä viihtyisyyttä.

        Noi puutarhamyymälät on täynnä jos jonkinmoista ratkaisua. Eiköhän sieltä sullekin jokin sopiva löydy, kun menet vaan tutkimaan. 🙂


      • Anonyymi kirjoitti:

        Noi puutarhamyymälät on täynnä jos jonkinmoista ratkaisua. Eiköhän sieltä sullekin jokin sopiva löydy, kun menet vaan tutkimaan. 🙂

        Ihan varmasti 😊 Nykyään löytyy kyllä kaikebsorttosta ratkaisua ja netistäkin saa tilattua vaikka mitä. Ei se ole kuin toteuttamista vaille valmis 😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menee äkkiä rahaa, kun osaa olla hintaakin niissä. Mutta kyllä niistä sitten nauttiikin. 😊
        Juu, se on säkkien kanssa silloin mentävä, jos multia ei saa mihkään kipattua tai mihkään pääse niin, että voi kipata.

        👍

        ❄️

        Häh, nauttii taimista, miten taimista voi nauttia, menee vaivaa, kun pitää niitä kastella ja hoitaa, muuten menee rahat hukkaan, jos taimi kuolee,
        Ennemmin laitan taimen rahat johonkin peliin, jota voi pelata, siinä sitä nauttii paljon enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Häh, nauttii taimista, miten taimista voi nauttia, menee vaivaa, kun pitää niitä kastella ja hoitaa, muuten menee rahat hukkaan, jos taimi kuolee,
        Ennemmin laitan taimen rahat johonkin peliin, jota voi pelata, siinä sitä nauttii paljon enemmän.

        Kuka nauttii mistäkin. Minä ainakin tajuan hyvin miten niistä taimista voi nauttia, kun ne kasvavat isoiksi kasveiksi. Eivät kasvit lopulta mitään ihmeellistä hoitoa tarvitse, jos on valittu oikea kasvi. Laiskan hoitajan ei kannata valita vaativaa kasvia.

        Musta itsestäni on tullut tässä vuosien varrella niin kauhean nirso pelien suhteen. Toisaalta mulle tulee niin kauheasti kaikkea kokeiluun, että ei kaikkea aina edes ehdi. Se syö nautintoa ja rikkoo immersiota, kun pelaa aina analysointimoodi päällä ja pohtii mekaanikoita, sunnittelullisia ratkaisuja ja grafiikoita. Menee ne rahat hukkaan silloinkin, jos ostettu peli ei olekaan kummoinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Häh, nauttii taimista, miten taimista voi nauttia, menee vaivaa, kun pitää niitä kastella ja hoitaa, muuten menee rahat hukkaan, jos taimi kuolee,
        Ennemmin laitan taimen rahat johonkin peliin, jota voi pelata, siinä sitä nauttii paljon enemmän.

        KUULE ONKO SIELLA KAASULIESI JA MAKSAAKO KAASU


    • Anonyymi

      Toki tykkään mutta palkkaan aina apulaisen yhden miehen tekemään raskaammat työt kuten lapiohommat. 15 euroa tunti maksan mutta en itse jaksaisi tehdä kaikkea.

      • Anonyymi

        No aloittaja tykkää tehdä ite myös tuota puuhaa, eikä koe sitä mitenkään erityisen raskaaksi. Tässä on vaan muutamassa kohtaa niin kova maa, että saa hyppiä lapion päällä koko painolla, eikä uppoa mihinkään. 🤣


    • Anonyymi

      en tiedä minkä takia joku tuo johanna puhakka.... hassu mielestäni farmi-ohjwelmassakin

    • Aion huomenna istuttaa luumupuun.

      • Anonyymi

        No niin. Mulla jäi huomiselle pensasmustikat ja mansikantaimien siirto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niin. Mulla jäi huomiselle pensasmustikat ja mansikantaimien siirto.

        SIELLA EI SAA POLTTAA TUPAKKAA SAAKO SITTEN ULKONA POLTTAA


    • Anonyymi

      Inhoan sitä ajanhukkaa, siksi talkkari on rock!

      • Anonyymi

        Mikäs siinä, jos on parempaakin tekemistä. 🙂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäs siinä, jos on parempaakin tekemistä. 🙂

        Koko kaupunkini ympärillä. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koko kaupunkini ympärillä. :)

        Täynnä varsin turhanaikaista puuhaa ja ajanhukkaa. 🙂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täynnä varsin turhanaikaista puuhaa ja ajanhukkaa. 🙂

        Elämänsisältöä sekä rikkautta ja 24 tuntia on aivan liian lyhyt vuorokausi mulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elämänsisältöä sekä rikkautta ja 24 tuntia on aivan liian lyhyt vuorokausi mulle.

        Elämänsisältöä, eli ajanhukkaa. Täytettä elämään, jossa ei sisältöä ole. Sellaistahan se on ja jokainen hukkaa sitä aikaansa kuka mihinkin. 🙂


      • Anonyymi

        Telkkari on myös rock.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Telkkari on myös rock.

        :D Telkkari on dino, etenkin lineaaritöllö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elämänsisältöä, eli ajanhukkaa. Täytettä elämään, jossa ei sisältöä ole. Sellaistahan se on ja jokainen hukkaa sitä aikaansa kuka mihinkin. 🙂

        Niin. Joidenkin elämä on somessa, osalla suomi24:ssä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Joidenkin elämä on somessa, osalla suomi24:ssä.

        Tuo on aina yhtä hassu kommentti, kun sen on kirjoittanut esim. Suomi24:ään 👍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on aina yhtä hassu kommentti, kun sen on kirjoittanut esim. Suomi24:ään 👍

        Niin. Elämä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Elämä.

        Kyllä ... elämä selvästi on Suomi24:ssä 🙂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on aina yhtä hassu kommentti, kun sen on kirjoittanut esim. Suomi24:ään 👍

        MUISTIN VAAN ETTA TAMA AINAKIN TOIMII ONKO SIELLA SANGYSSA PETIVAATTEET JA MINKA KOKOINEN ON PYYKINPESUKONE


    • Anonyymi

      Lapsuus ja nuoruus oli niiin tätä.

      Nyt ei tarvi. En halua. Ei kiinnosta.

      T: vapaaherratar täysin ja kokonaan... 😏

      • Anonyymi

        Se on aina ikävää, jos lapsuus ja nuoruus vie mielenkiinnon erilaisiin asioihin Itsekään en koskenut murtsikkasuksiin miltei pariinkymmeneen vuoteen, kun vihasin niin sitä koko puuhaa koulussa.


    • Piha ois ihan kiva. Eilen kävin ekaa kertaa tänä vuonna leikkaan äitin talon nurmikon. Muuten hyvä, mutta kun on sähköleikkuri, niin se johto on koko ajan menossa sinne leikkurin alle. Mä en tiedä onko tää hyvä ajatus, mutta onko ideaa. Kun tässä mun omassa taloyhtiössä kasvaa parkkipaikalle taas noita koivuja, niin jos ottaisin ruukkuun pari koivua ja parvekkeelle. Niin menestyiskö ne ja oisko mulla juhannuksena koivut. Se ois hienoo, vaikka yksinhän mä juhannuksen oon, mutta silti. Toisaalta luulis, että ne menestyy, kun tän talon keskuslämmityspiipun päässäkin rupes koivu kasvaan. Kävin sen kerran ite ottaa pois, kun kukaan muu ei uskaltanu. Ja mä nyt huviksenikin kiipeilen niin ku tiedätte.

    • Olen sellaisen suhteen täysin inspiraation varassa. Joskus inspiraatio iskee ja teen jonkun isomman urakan; rakennan uuden perennapenkin, istutan omenapuun, öljyän terassin tai kitken rikkaruohoja. - Sitten menee pitkä aika, etten ehdi/jaksa/viitsi kuin nurmikon ajaa.
      Kävin eilen Joensuussa upealla puutarhalla ostamassa kesäkukkia miehen haudalle. Kasvihuoneissa oli mm. aivan ihania amppelikukkia, minkä osti kotiin, samoin kuin upean joriinin, minkä huomenna istutan terassille ruukkuun. Poikkesin tänään myös Rautjärvellä eräällä vanhemmalla rouvalla kahvilla ja hänellä on valtavan suuri rinnepuutarha, joka tällä hetkellä oli täynnä värikkäitä kevätesikoita, skillaa, valkovuokkoja, tulppaaneja jne. Hän antoi minulle mukaan erivärisiä kevätesikon taimia ja täytyy huomenna miettiä niillekin paikka kukkapenkistä.

      • Anonyymi

        Ootko hullu?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ootko hullu?

        Mistä tuli mieleen kysyä?


      • Anonyymi

        Joo, tavallaan menee aloittajallakin noin. Inspiraation mukaan mennään ja mulla on aina näin alkukesästä sitä inspiraatiota ja ajatusta. Sitten kun ne akuuttina mielessä olleet on saatu valmiiksi, niin into pikkuhiljaa hiipuu ja siirryn sellaiseen kädenjälkien ihasteluvaiheeseen ja vain kastelen mitä kasvaa ja maistelen marjapuskien satoa. 🙂


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo, tavallaan menee aloittajallakin noin. Inspiraation mukaan mennään ja mulla on aina näin alkukesästä sitä inspiraatiota ja ajatusta. Sitten kun ne akuuttina mielessä olleet on saatu valmiiksi, niin into pikkuhiljaa hiipuu ja siirryn sellaiseen kädenjälkien ihasteluvaiheeseen ja vain kastelen mitä kasvaa ja maistelen marjapuskien satoa. 🙂

        Niin se on. Alkukesällä on enemmän rakennusinspiraatiota, mutta sen jälkeen lähinnä ylläpidetään ja nautitaan kädenjäljestä.🌞

        Terassin kaide vaatii uusimisen tai perusteellisen huollon. Se on lähes koko asunnon mittainen, joten aika näkyvä osa oleskelupihaa. Tytär saa arvioida mitä sille tehdään ja aletaanko edes itse vai jätänkö ammattilaiselle 😄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ootko hullu?

        EN OLE KUINKA NIIN


    • Anonyymi

      E.

      E mistää ylimääräisestä.
      Enää.

    • Anonyymi

      No tässä kuukauden päivät asunut pihalla.
      Kevät ja paljon maata on ihana asia!

      Tänään sain kasvatuskaapin automaattikastelun viimeisteltyä ja loput pöllit halottua.
      Suurin osa juureksista on ollut maassa jo hyvän aikaa ja kasvatuskaapin yrtitkin jo muutamia päiviä. Viinimarjapuskat on hoidettu, omenat ja luumut leikkailin jo kevättalvella. Tänä keväänä vain yhden uuden luumupuun istutus. Mansikkamaa on vielä vähän vaiheessa.

      Kesällä (ja talvella) syödään taas oman maan antimia. Lähijärvestä vähän kalaa kylkeen, niin jo vain kelpaa :)

      -keinovaginamies-

      • Anonyymi

        Tuo onkin minusta mielenkiintoista, miten toisilla on kova into kasvattaa syötävää ja toiset tykkäävät silmänruoasta. Tietysti monilla on pihassaan myös molempia. Itse (siis aloittaja) kuulun enemmän noihin kukkaihmisiin. On mullakin pihassa myös marjoja ja yrttejä ja salaattia ja sellaista, mutta pointtina syödä ne kesän mittaan. En siis ole lainkaan miettimässä talvivarastoa, vaan satoa hyödään kun se valmistuu ja yrtit ovat itseasiassa pääosin perennapenkeissä kasvamassa.

        Joskus aikanaa tuli esikasvateltuakin kaikenlaista ja laitoin kesäkukkia jne. mutta nekin ovat ainakin nyt jääneet kokonaan pois. Jotenkin vain perennat ja kaikki sellainen vuodesta toiseen kasvatettava ja hoidettava kiinnostavat. Voiko puutarhaa ajatella laumana kesäisiä lemmikkejä. 🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo onkin minusta mielenkiintoista, miten toisilla on kova into kasvattaa syötävää ja toiset tykkäävät silmänruoasta. Tietysti monilla on pihassaan myös molempia. Itse (siis aloittaja) kuulun enemmän noihin kukkaihmisiin. On mullakin pihassa myös marjoja ja yrttejä ja salaattia ja sellaista, mutta pointtina syödä ne kesän mittaan. En siis ole lainkaan miettimässä talvivarastoa, vaan satoa hyödään kun se valmistuu ja yrtit ovat itseasiassa pääosin perennapenkeissä kasvamassa.

        Joskus aikanaa tuli esikasvateltuakin kaikenlaista ja laitoin kesäkukkia jne. mutta nekin ovat ainakin nyt jääneet kokonaan pois. Jotenkin vain perennat ja kaikki sellainen vuodesta toiseen kasvatettava ja hoidettava kiinnostavat. Voiko puutarhaa ajatella laumana kesäisiä lemmikkejä. 🤣

        Muori hoitaa meillä tämän silmäruokapuolen. Sitä riittää vielä enemmän ja siinä olen vain apupoikahommissa.
        Työnjako on hyvä, varsinkin kun on iso tonttialue.
        Kummatkin voi puuhata mieleistään eri puolella tonttia, eikä tarvitse nähdä välttämättä koko päivänä :)

        -keinovaginamies-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muori hoitaa meillä tämän silmäruokapuolen. Sitä riittää vielä enemmän ja siinä olen vain apupoikahommissa.
        Työnjako on hyvä, varsinkin kun on iso tonttialue.
        Kummatkin voi puuhata mieleistään eri puolella tonttia, eikä tarvitse nähdä välttämättä koko päivänä :)

        -keinovaginamies-

        Mä nostan aina hattu ihmisille, jotka jaksavat noiden vihannesten ja juuresten ja muiden kasvattamisen eteen vaivaa nähdä. Itseltäni on tosiaan mennyt ihan kokonaa mielenkiinto tuohon puuhaan, vaikka olisivat ne oman maan kasvikset tietysti hyviä.

        No nyt tuli sitten käytyä valtaosa niistä eilen löytymättä jääneistä taimista ja seuraavaksi istuttelemaan. Rahaa paloi taas se reilu satanen, vaikka olikin hyvät alennukset. Seuraavaksi syön kaalikääryleen ja sitten juon kahvit ja sen jälkeen taas pihalle istutushommiin. Jos saisin tuon yhden kukkapenkin valmiiksi (tämän kesän osalta).


    • Anonyymi

      No kasvihuoneessa on ollut tapana viljellä tomaatteja, ja chilejä ja kurkkuja siinä sen vierustallla ämpäreissään. Ja kahdessa kasvilavassa salaattia, tilliä, persiljaa yms. Nyt ajattelin toiseen lavaan laittaa nuo jääkaapin kovinkin jo itäneet perunat ja katsoa mitä tuleman pitää. Samettikukka ja unikko ja krassi ovat hyviä yksivuotisia kun niistä saa siemenet kerättyä syksyllä talteen. Niitä tuossa tuli nyt kylvettyä ja esikasvatettuja samettikukkia. Ja asteria, aina jotain uutta. Chili kukkii jo keittiön ikkunalla, taitaa siirtyä siitä kuitenkin kasvihuoneeseen. Tomaatintaimet taas ovat vielä aika pieniä, ne pitäisi laittaa suhteellisen aikaisinkin kasvamaan, sisälle siis. Toi hallanvaara näillä leveyksillä tuo oman kierteensä hommaan. Hätähousut tahtoo palelluttaa ennen aikojaan ulosviemänsä taimet. Taimikauppias tietenkin kiittää ja kumartaa. Harsot ja kynttilät hieman auttaa asiaa, lämminvesikanisterikin. Jotkut lämmittää ihan ajastetulla sähköllä.. Vanhan kansan sääntö oli 10.6. että sen jälkeen vasta ulos sopii laittaa. Sen jälkeen sitten herran haltuun ja harsoa päälle, tuo juhannuskin usein kylmä.. Kurpitsa ja kurkku on vielä sisällä itämäisillään, niiden esikasvatus on lyhempi kun lähtevät vauhdilla kasvuun mutta toisaalta vetisinä kasveina hyvinkin hallanarkoja. Mutta tomaatti tosiaan, tuo monienkin ihan lempilapsi, on aikamoista tasapainoilua sen välillä että venähtääkö ne sisätiloissa kalpeiksi hujakoiksi jota saa sitte sovitella melkeinpä lappeelleensa lopulliseen astiaansa. Monet käyttää kasvilamppuja.. Ja sitten toisaalta syksyn hallat tuo sen toisen rajan. Vihreäksi jääneitä sitten sopii kypsytellä kyllä sisällä. Valo, vesi, lämpö maksavat kaikki. Jotkut ovat sen valmiita harrastuksesta maksamaan. Toiset hamstraa mm lunta kastelu edelsi, maalla. Niin ja lannoitteet, kallistuneet. Itse enemmän luonnon ehdoilla. Nokkoskäyte, kahvinporot, kananmunan kuoret, tuhka. Kultaista vettä ei vielä ole tohtinut käyttää vaikka neuvovat tuolla. Eräs niksi on muutama kala ämpärin pohjalle ennen multaa, lannoitteeksi kasville. Juureksia, herneitä ja härkäpapua, perunaa on tullut vuosien saatossa viljeltyä kaupungin palstalla. Näitä ei enää jaksa, kasvihuoneessa riittää tekemistä, lavoissa ja kesäkukkapenkissä. Nokkosia yritän käyttää ravintona niiden noustessa, tuon käytteen lisäksi. Tai ihan hiushuuhteena. Se on superkasvi.

      • Anonyymi

        Chilit kasvihuoneen sisällä, kurkut ulkona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Chilit kasvihuoneen sisällä, kurkut ulkona.

        Siis toi pilkku mistä lie tupsahtanut, hajakylvö.


    • Anonyymi

      Kyllähän mä kovasti tykkäisin. Vaan ei ole vielä mahdollisuuksia sellaiseen. Ja nyt kun täytyy kaiken aikaa varautua kaikenlaiseen, ei ole parvekkeellaakaan kuin tavaraa.

      Täytynee hiukan lisätä joustavuutta ja muokkausvaraa suunnitelmiini. Täydellistä maatilaksi kelpaavaa rakennusryhmää hehtaareineen en ehkä löydä. Mutta jos vähän sieltä ja täältä karsin vaatimuksiani, niin jospa...?

      xLiner

      • Anonyymi

        Täydellistä on usein vaikea löytää. Toisaalta hieman puutteellisestakin voi ajan kanssa kehittää enemmän täydellinen kokonaisuus. Täytyy vaan miettiä mikä on välttämätöntä ja mistä voi joustaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täydellistä on usein vaikea löytää. Toisaalta hieman puutteellisestakin voi ajan kanssa kehittää enemmän täydellinen kokonaisuus. Täytyy vaan miettiä mikä on välttämätöntä ja mistä voi joustaa.

        kuule se onkin taas uusi tarina kerron myohemmin


    • Anonyymi

      Jos kasvattaa juttuja itse niin on varmasti hauskaa.

      Kupliva vesi juttu hauska, jos ei sellaiseen tottunut oksentaa toisen naamalle sellaista... että mitä ihmeen myrkkyä tämä on

      • Anonyymi

        Pihatyöt ja kupliva vesi?


    • Anonyymi

      Ei päivällä jaksa mitään pihatöitä tehdä auringon paahtaessa, on aivan liian kuumaa.
      Illalla kun viilenee, niin jotain jaksaa tehdä, kuten leikata nurmikkoa.
      Mut raskaammat pihatyöt, kuten ränniputken kaivuu maahan saa jäädä syksyyn, kun on kohmeisen viileää ja hengitys höyryää.
      Ei se viileys haittaa lapiolla kaivuuta, siinähän tukee lämmin ja voi laitta villapuseron päälle, jos meinaa palella.

      • Anonyymi

        Eihän kukaan käske niitä silloin kuumimpaan aikaan tekemään. Itse tosin tykkään kesän lämmöstä. Ja toisaalta monet tekevät palkkatöitäkin ulkosalla kesäkeleillä, että en näe syytä valittaa itse valituista vapaaehtoisista pihatöistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eihän kukaan käske niitä silloin kuumimpaan aikaan tekemään. Itse tosin tykkään kesän lämmöstä. Ja toisaalta monet tekevät palkkatöitäkin ulkosalla kesäkeleillä, että en näe syytä valittaa itse valituista vapaaehtoisista pihatöistä.

        Mä oon ulkotöissä iha keskikesälläkin, eikä se suomen oloissa mitenkään hankalaa ole. Aatelkaa nyt jossain espanjassa, vaikka onhan niillä se siesta. Mutta ois aika sietämätöntä. Helpompi töitä kesällä on tehdä, kun sormet jäässä talvella. Se kylmyys, kun tulee kaikkien vaatteiden läpi ja tuntuu, että menee suoraan ihan luuytimiin asti. Mutta kesä hyvä kun muistaa vaan juoda, mutta te ette taida muistaa, kun on noin rankkaa.


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Mä oon ulkotöissä iha keskikesälläkin, eikä se suomen oloissa mitenkään hankalaa ole. Aatelkaa nyt jossain espanjassa, vaikka onhan niillä se siesta. Mutta ois aika sietämätöntä. Helpompi töitä kesällä on tehdä, kun sormet jäässä talvella. Se kylmyys, kun tulee kaikkien vaatteiden läpi ja tuntuu, että menee suoraan ihan luuytimiin asti. Mutta kesä hyvä kun muistaa vaan juoda, mutta te ette taida muistaa, kun on noin rankkaa.

        Minkähän ihmeen takia alat minulle tilittää jostain "Mutta kesä hyvä kun muistaa vaan juoda, mutta te ette taida muistaa, kun on noin rankkaa"? Eikö kannattaisi lukea mitä toinen kirjoittaa, eikä vastailla puutaheinää?


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Mä oon ulkotöissä iha keskikesälläkin, eikä se suomen oloissa mitenkään hankalaa ole. Aatelkaa nyt jossain espanjassa, vaikka onhan niillä se siesta. Mutta ois aika sietämätöntä. Helpompi töitä kesällä on tehdä, kun sormet jäässä talvella. Se kylmyys, kun tulee kaikkien vaatteiden läpi ja tuntuu, että menee suoraan ihan luuytimiin asti. Mutta kesä hyvä kun muistaa vaan juoda, mutta te ette taida muistaa, kun on noin rankkaa.

        Mitä pihatöihin tulee, niin itselleni siihen kuuluu paljon mm. kasvien istuttamista ja noin yleisesti eivät ne kasvitkaan ihan hirveästi tykkää tulla istutetuiksi kuumimpaan aikaan kuumimpana päivänä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minkähän ihmeen takia alat minulle tilittää jostain "Mutta kesä hyvä kun muistaa vaan juoda, mutta te ette taida muistaa, kun on noin rankkaa"? Eikö kannattaisi lukea mitä toinen kirjoittaa, eikä vastailla puutaheinää?

        Kelle mä nyt oon tilittäny. mehän ollaan samaa mieltä ainakin hänen kanssa kelle vastannu. ja toi viimenen kommentti tarkotti tolle ylemmälle. eli 11.01


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Kelle mä nyt oon tilittäny. mehän ollaan samaa mieltä ainakin hänen kanssa kelle vastannu. ja toi viimenen kommentti tarkotti tolle ylemmälle. eli 11.01

        Mähän lainasin sen kohda, jossa aloit tilittää. Ja minulle sinä sen kirjoitit, etkä millekään ylemmälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä pihatöihin tulee, niin itselleni siihen kuuluu paljon mm. kasvien istuttamista ja noin yleisesti eivät ne kasvitkaan ihan hirveästi tykkää tulla istutetuiksi kuumimpaan aikaan kuumimpana päivänä.

        ROSKAT PITAA VIEDA AIKA PITKALLE KUULE EI TASSA MUUTA MUTTA MINULLA ON PYÖRATUOLI MISTA YRITAN VIERAANTUA KUN PAASEN SINNE MITEN SIELLA TOIMII POSTI


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkähän ihmeen takia alat minulle tilittää jostain "Mutta kesä hyvä kun muistaa vaan juoda, mutta te ette taida muistaa, kun on noin rankkaa"? Eikö kannattaisi lukea mitä toinen kirjoittaa, eikä vastailla puutaheinää?

        saan sen jossakin vaiheessa mutta kuule ei mulla ole passiakaan seuraavan kerran kun menen hakemaan passia niin samalla hoidan itselleni uuben pugelimen


    • Anonyymi

      Jos naapurin nainen makaa puutarhassa aurinkoa ottamassa, niin voiko mennä ja sanoa, että saako laittaa siementä vakoon????

      • Anonyymi

        Aina voi kokeilla, jos on valmis kestämään myös kaikki mahdolliset seuraukset.


    • Anonyymi

      Vihdoinkin pihani alkaa olla sillä mallilla mistä haaveillut. Tarkat suunnitelmat kuinka joka vuosi lisään kasveja että saan siitä unelmieni puutarhan. Välillä mietitty muuttoa. Mutta piha on minulle niin rakas että en vähällä tästä lähtisi.

    • Anonyymi

      Ostamani daaliat istutin suureen saviruukkuun, 70cm halkaisiaja ja suunilleen saman verran korkeutta, lobeliaa ja murattia roikkumaan,.. juhannuksen jälkeen varmaan jo näyttävät riippukasvustot osaksi kukkivatkin.

      Kaalien taimet pitäisi istuttaa, ovat jo käyneet niin suuriksi kasvustoltaan. Varovaisesti haarukalla saan ne irrotettua toinen toisistaan, juurakkoa pahemmin rikkomatta, tai tainta vahingoittaen... pari olen poikkaissut vahingossa.

      Hiukan epäilyttää istuttaa ne avomaalle, mutt pieni pakko; lavaakaan mulla ei ole niille tarjota. Toivoen ettei pakkasyötä tule, tosin sadettajalla ehkä senkin pakkasen saisi torjuttua. Taimet nyt ainakin on ulos laahattu ja töihin pitäisi alkaa, kunhan Mimmi ensin nukahtaa päiväunilleen, toistaiseksi niitä vielä on nukkunut, harvemmin ovat väliin jääneet.

      Miehet aikoo aloittaa taas kissalan rakentelua, toivottavasti eivät tämän talon seiniin hirveästi naputtele nauloja. Mimmi näet saattaa herätä siihen, mikä ei mun hommiani edesauttaisi. Systerin on näet opiskeltava/luettava se onnistuu Mimmin nukkuessa ja samalla on Mimmin vahtina; kaksi kärpästä samalla iskulla!
      Ja nyt mä lähden ulkohommiin, kasvimaalleni.
      trollikka

    • Anonyymi

      Naapurin nainen ottaa aurinkoa no hahhah

    • Aikanaan kauan sitten, kun olin onnellisesti aviossa. Meillä oli oma talo ja piha... Oli ihan mukavaa tehdä pihahommia, ja istutella kukkia... Piha oli iso ja siellä oli paljon pensaita ja kukkia... Ikävä sitä.

      • Anonyymi

        KIRJOITELLAAN TAAS TAALLA


    • Anonyymi

      Pakko niistä on tykätä kun asun omakotitalossa. Rikkaruohoja pitää kitkeä aina ja nurmikkoa leikata. Omalla pihalla on aina jotain homma ne ei koskaan lopu.

      • Anonyymi

        Mulla ei onneksi kitkemispuuhaa juurikaan ole. Ekana kesänä sitä oli pakko tehdä, kun piti viilliintyneitä kukkapenkkejä yrittää pelastaa. Viime kesänä alkoi katteen levittäminen ja maanpeitekasvien itsuttaminen jo tuottaa tulosta ja kitkemispuuha oli jo vähäistä. Nyt olen tuossa uutta multaa ja lisää katetta levittäessä joutunut jokusen rikkakasvin kitkeämään, mutta ovat mukavan pintäjuurisia ja nousevat helposti pitkänä jatana maavartensa ja vesojensa kanssa.


    • Anonyymi

      Pihatyöt ovat parasta terapiaa. Niissä töissä viihtyy ja on käsillä jotain tekemistä, joka on itselleni tärkeää. Mieli lepää.

      • Anonyymi

        Olen samaa mieltä. Multaa, uusia kukkasia puutarhalta. Tuntuu, että sekoan kun puutarhamyymälä on täynnä kukkia ja lisää tulee. Ostin kaksi poutapilveä. En ole aikaisemmin sellaisia nähnyt.


    • Anonyymi

      Kaikien pihaihmisten äiti; Kirsi Piha...😂

      • Anonyymi

        ilmoitan kun saan taas puhelimen toimimaan mulla muuttuu sitten myös puhelinnumero


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ilmoitan kun saan taas puhelimen toimimaan mulla muuttuu sitten myös puhelinnumero

        sina olet mukava


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sina olet mukava

        annan sen sitten kun saan sen kuule tiina on sanonut minullr etta mina en saa tulla sinne mukamas se pelkaa etta mina juon siella olutta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        annan sen sitten kun saan sen kuule tiina on sanonut minullr etta mina en saa tulla sinne mukamas se pelkaa etta mina juon siella olutta

        onko siella pankki kaukana


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        onko siella pankki kaukana

        ei kuin apteekki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        onko siella pankki kaukana

        kulla on paljon laakkeita jotka pitaa ottaa aamulla paivalla ja illalla


    • Anonyymi

      SE ON KIVA KUN SINA PAASET PIHALLE MINA EN SINNE PAASE JA TAALLA SISALLA ON NIIN PIRUN KYLMÄ

      • Anonyymi

        Ensi viikolla on niin kuumaa, ettei mitään pihatöitä pysty edes tekeen, kuin vasta illalla joskus klo 20 jälkeen.
        Asuntokin muuttuu saunaksi, kun aurinko koko päivän korventaa.
        Täytyi maalata asunnon räystäslaudat tällä viikolla, kun ensi viikolla on niin kuumaa, ettei mitään hommia pysty ja jaksa tehdä, täytää vaan lepäillä varjossa.

        Lämpötilan mittaus varjosta on täysin väärä tapa todeta paljonko on lämmintä.
        Lämpötila pitää mitata auringon puoleta, niin saadaan oiekat lukemat, kuka varjossa saa olla.
        Ulkona liikkuessa ollaan 95% auringon paahteessa.
        Kun varjossa on +16, niin aurigossa on +26!


      • Anonyymi

        kuule niin on taallakin milloin sinne tulee lammintä


    • Anonyymi

      Itsehän viljelen vain kannabista ja kokaainia.

      >simiti<

    • Anonyymi

      suunnitteilla ens viikolle kasviherbaa, muistettava kastella

    • Anonyymi

      Mulla on mootorisaha jonserud 2050 ei käynnisty?

    • Anonyymi

      Asun kerrostalossa jossa asuu kuolemaan odottavia vanhuksia. Päättelen siitä kun pensaita ei saa hoitaa, riittää kun ovat nyt kauniita, myöhemmästä ei niin väliä kun oma aika on rajoilla.
      Leikkaisin syksyllä lumimarjapensaat siten että joka vuosi 3-4 vanhinta ja paksuinta oksaa pois. Näin pysyisivät freesinä aina. Toinen meinaa että antaa rehottaa nyt kun ovat kauniit ja leikataan sitten kaikki alas kun ovat kasvaneen liian rönsyileviksi ja isoiksi.
      Miusta leikattu pensasaita on pilalla. Alhaalla on paksu oksantynkäalue, joka tukkii juuristoa, ja josta kohoaa uusia versoja. Kestää pitkään ennenkuin leikattu aita taas on kasvanut sopivaksi. Mitä mieltä olette, kumpi on parempi. Haluaisin hoitaa jonkun pätkän pitkästä pensasaidasta niin kuin pidän oikeana ja lopun saisi hoitaa tämä juntti, joka on ominut taloyhtiön aidan kun vain hän kuulemma osaa. En ole vielä käsikähmään alkanut, mutta mieleen juolahti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      52
      2307
    2. Koulu kielsi therianit - "tunneilla kontataan ja nau'utaan"

      Oululainen koulu on kieltänyt eläin- ja rooliasujen käytön koulussa. Hyvä homma, sillä koulussa keskitytään muihin asioi
      Maailman menoa
      223
      1873
    3. Syksyinen aamuketju suden

      Hyvää huomenta ja kaunista syyspäivää. 🌞🍁🍂☕
      Ikävä
      227
      1260
    4. Tiiät että oon sulle ainoa sopiva mies

      Jonka oot koskaan nähnyt. Tämä on täysin selvä asia.
      Ikävä
      147
      1162
    5. Triatleetti osti Levin

      Mun Lappi on tosiasia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      207
      1073
    6. Enemmistön diktatuuri Ähtärin valtuustossa

      Salo ja Nortunen, ette saa keikuttaa venettä. Olette mätiä omenoita, jotka pitää poimia pois Ähtärin kaupunginhallitukse
      Ähtäri
      32
      1072
    7. Taisit vähän aliarivoida minua ihmisenä

      Et tajunnut että olenkin aika nokkela tyttö 🤭 Jutut ja ulkonäkö varmaan hämäs.
      Ikävä
      56
      989
    8. Onhan se myönnettävä

      Että alkaa jo vähän puuduttamaan tämä. Aion silti ottaa tästä kaiken irti viimeisiä rippeitä myöden. Olenpa sitten suju
      Ikävä
      54
      902
    9. Astuin tuntemattomaan

      kun sinut tapasin, sieluni valo. Niin olen paljaaksi riisuttu kuin syksyiset puut.
      Ikävä
      57
      896
    10. Rakastan sinua niin paljon

      Kun ollaan tutustuttu lisää niin se rakkaus ei ole vähentynyt vaan muuttunut. Jännitys on vähentynyt ja tilalle on tullu
      Ikävä
      40
      840
    Aihe