Häpeän noita Espoon maantiepyöräjengejä

Anonyymi-ap

Harrastan pyöräilyä, mutta ajan myös autoa… yhteispelillä ja arkijärjellä kaikki mahtuvat turvallisesti liikeenteeseen.

Valitettavasti viime vuosina Espoon on vallannut keltaliivien pyöräilyjengi, joka ajelee mm. Bodom- järven ympäristössä kymmenien tyyperöjen letkassa autotiellä, vaikka vieressä kulkee pyörätie.

Kahtakymppiä mateleva letka herättää kismitystä autoilijoissa, mikä on täysin ymmärrettävää.

En tiedä mikä tämä jengi on, mutta heillä on nyt syytä miettiä itsekästä ja turvattomuutta luovaa harrastustaan.

141

1313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minä olen ylpeä tuommoisista polkupyöräilyletkoista. Itse en aja autolla, vain polkupyörällä. Pyörätietähän ei tarvitse käyttää jos tiellä on mukavampaa. Kenties ovatkin hyväntekijäinominaisuudessa polkemassa? Joka tapauksessa on oikein hyvä että ajavat autoilijoita epämukavuusvyöhykkeille..

      • Anonyymi

        Pyörätietä pitää pääsääntöisesti käyttää, jos sellainen on kulkusuunnassa. Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa.

        Pitää pystyä osoittamaan, että noin on turvallisempaa. Jos ei pysty, niin pitää pyöräillä pyörätiellä. Jos taas pyörätie on samalla puolella kuin mitä itse pyöräilee, niin ajoradalla tai pientareella ei saa pyöräillä, vaan pitää käyttää sitä pyörätietä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörätietä pitää pääsääntöisesti käyttää, jos sellainen on kulkusuunnassa. Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa.

        Pitää pystyä osoittamaan, että noin on turvallisempaa. Jos ei pysty, niin pitää pyöräillä pyörätiellä. Jos taas pyörätie on samalla puolella kuin mitä itse pyöräilee, niin ajoradalla tai pientareella ei saa pyöräillä, vaan pitää käyttää sitä pyörätietä.

        Ei pyöräilijän tarvitse mitään osoittaa, riittää että musta tuntuu sillain olevan turvallisempaa. Sekin riittää että kevyen liikenteen väylä on käyttökelvoton, pinnan huonon kunnon tai maleskelevien koirantaluttelijoiden vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pyöräilijän tarvitse mitään osoittaa, riittää että musta tuntuu sillain olevan turvallisempaa. Sekin riittää että kevyen liikenteen väylä on käyttökelvoton, pinnan huonon kunnon tai maleskelevien koirantaluttelijoiden vuoksi.

        Ei riitä mikään "musta tuntuu". Huono kunto ei riitä, jos sillä pystyy ajamaan hitaammin. Nopeus kun pitää lain mukaan aina sovittaa tilanteeseen sopivaksi. Väylän pitää olla täysin ajokelvoton, eli ei pysty laisinkaan ajamaan. Muut väylällä kulkevat pitää tietenkin ajoneuvolla ajavan myös ottaa huomioon. Heidänkään väylällä kulkeminen ei vaikuta paljonkaan kyseiseen asiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei riitä mikään "musta tuntuu". Huono kunto ei riitä, jos sillä pystyy ajamaan hitaammin. Nopeus kun pitää lain mukaan aina sovittaa tilanteeseen sopivaksi. Väylän pitää olla täysin ajokelvoton, eli ei pysty laisinkaan ajamaan. Muut väylällä kulkevat pitää tietenkin ajoneuvolla ajavan myös ottaa huomioon. Heidänkään väylällä kulkeminen ei vaikuta paljonkaan kyseiseen asiaan.

        Nimenomaan se "musta tuntuu" riittää. Jos sinä sitten olet sitä mieltä, että toiminta on väärin, niin soita poliisille.


      • Anonyymi

        Jossain pyöräilykulttuurimaissa mahdutaan liikkumaan sovussa vaikka väestöntiheys on satakertainen suomeen nähden. Olemmeko täällä harvaanasutussa pohjolassa tosiaankin näin omanapaisia sarvikuonoja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan se "musta tuntuu" riittää. Jos sinä sitten olet sitä mieltä, että toiminta on väärin, niin soita poliisille.

        Pyöräilijä toki itse sen päätöksen tekee, mutta pitää pystyä perustelemaan, että "on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa". Henkilön asenteesta kaikki on kiinni. Asennevammainen ei noudata sääntöjä, riippumatta siitä, mitä laissa lukee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijä toki itse sen päätöksen tekee, mutta pitää pystyä perustelemaan, että "on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa". Henkilön asenteesta kaikki on kiinni. Asennevammainen ei noudata sääntöjä, riippumatta siitä, mitä laissa lukee.

        Se perustelu annetaan sitten poliisille, jos poliisi sitä tulee kysymään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se perustelu annetaan sitten poliisille, jos poliisi sitä tulee kysymään.

        Toki, mutta pitää osata toimia oikein ilman, että poliisi tulee kyselemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki, mutta pitää osata toimia oikein ilman, että poliisi tulee kyselemään.

        Ratkaisevaa on se, että kenen näkemyksen mukaan toimitaan oikein.


      • Anonyymi

        Rinnastat siis itsesi moottoriajoneuvoon vaikka ajat polkupyörällä????🙄. Erittäin kummeksuttavaa ja kyseenalaista logiikkaa tuollainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pyöräilijän tarvitse mitään osoittaa, riittää että musta tuntuu sillain olevan turvallisempaa. Sekin riittää että kevyen liikenteen väylä on käyttökelvoton, pinnan huonon kunnon tai maleskelevien koirantaluttelijoiden vuoksi.

        Minäkin tulen sitten ajelemaan pyörätielle autolla jos ajoradan asvaltti on huonompi ja sitä pitkin ajelee lycraohjuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin tulen sitten ajelemaan pyörätielle autolla jos ajoradan asvaltti on huonompi ja sitä pitkin ajelee lycraohjuksia.

        Varmasti tulet. Kyllä kaikki uskoo, että teet niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmasti tulet. Kyllä kaikki uskoo, että teet niin.

        Niinpä, ja ei se mitään uutta olisi, monasti pysäköidään autoja kevyen liikenteen väylälle, ja on noita nähty joskus siellä ajelemassakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jossain pyöräilykulttuurimaissa mahdutaan liikkumaan sovussa vaikka väestöntiheys on satakertainen suomeen nähden. Olemmeko täällä harvaanasutussa pohjolassa tosiaankin näin omanapaisia sarvikuonoja?

        Lämpimissä maissa tiiviisti väkijoukoissa viihtyminen on huomattavan yleistä, erityisesti Kiinassa. Tiiviydestä pitävissä kulttuureissa ei pöyristytä jos valtaisa pyöräilijöiden suma tukkii tiet, väkirikkaampien maiden autoilijatkin nauttivat kun saavat oleilla edes hetken spandex-kuhinan lähellä.

        Suomessa ei mielellään tuppauduta liian lähelle, siksikin tuollainen pyöräilijöiden poikkeava ja häiritsevä käytös suututtaa ja puhuttaa aivan aiheesta koska tilaa olisi mennä jonossakin kiltisti peräkanaa mutta pitää ihan kiusallaan levittäytyä autoilijoiden kiusaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lämpimissä maissa tiiviisti väkijoukoissa viihtyminen on huomattavan yleistä, erityisesti Kiinassa. Tiiviydestä pitävissä kulttuureissa ei pöyristytä jos valtaisa pyöräilijöiden suma tukkii tiet, väkirikkaampien maiden autoilijatkin nauttivat kun saavat oleilla edes hetken spandex-kuhinan lähellä.

        Suomessa ei mielellään tuppauduta liian lähelle, siksikin tuollainen pyöräilijöiden poikkeava ja häiritsevä käytös suututtaa ja puhuttaa aivan aiheesta koska tilaa olisi mennä jonossakin kiltisti peräkanaa mutta pitää ihan kiusallaan levittäytyä autoilijoiden kiusaksi.

        Se on ihmisen oma henkilökohtainen ongelma, jos pyöräilijöiden normaalia, vaaratonta, haitatonta ja laillista toimintaa pitää poikkeavana ja häiritsevänä, kuvittelee sen kiusanteoksi, ja suuttuu siitä.


    • Anonyymi

      Espoossa ei ole yhtään ajokelpoista pyörätietä.

      Joku yksittäinen pieni pätkä voi joskus olla jossain, muttei sillekään pääse ilman kiertelyä. Eikä niitä ole merkitty mihinkään jatkuvasti päivitettävään karttaaan.

    • Anonyymi

      Ajan lähes päivittäin siellä Bodomin fillariteillä ja ovat loistavassa kunnossa. Reitti on mukava ja turvallinen - ihan koko järven ympäri se ei ikävä kyllä ulotu.

      En käsitä miksei joku pyöräilijä sitä fillaritietä käyttäisi.
      Tietysti jos nyt kymmenet fillaroitsijat lähtevät yhtä aikaa ajamaan samaa reittiä, niin turvallisuuden takaamiseksi tarvittaisiin lentokenttä…. Tollanen letka-ajo mutkikkaalla reitillä on joka tapauksessa käsittämätöntä typeryyttä oli se letka sitten autotiellä tai pyörätiellä. Ei taatusti lisää liikennesopua, minkä vuoksi se on erityisen vastuutonta touhua.

    • Anonyymi

      Joo, nää veijarit ajaa vielä ykeensä pari kolme tyyppiä rinnakkain eivätkä liikennesäännöt tunnu koskevan heitä, koska on keltaliivi/t-paita päällä.

      Ajoneuvolla, ml polkupyörä, on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.
      Tieliikennelain 19 §
      => pyöräiltäessä maantiellä ryhmässä, tulee ajaa peräkkäin ei rinnakkain. Tämä ohje perustuu yllämainittuun tieliikennelain 19 pykälään, joka koskee niin polttomoottorin avulla kuin lihasvoimallakin eteneviä ajoneuvojen kuljettajia.

      => Keltaliivejä vois alkaa sakottaa tosta touhustaan.

      • Anonyymi

        Hienosti perusteltu.

        Bodomia kiertävillä teillä vierekkäin ajaminen on juurikin sitä "turvallisuutta vaarantamatta" -osastoa. Jos ajetaan peräkkäin, autoilijat lähtevät ohi ihan kaistapäisissä paikoissa. Kun edessä on edes kaksi pyöräilijää rinnakkain, ohituspaikka yleensä jo valitaan oikein.

        Pyöräilijälle kaikkein vaarallisin on kohta, jossa autoilija katsoo että "kyllä tuosta mahtuu samaa kaistaa pitkin ohi". Noilla teillä ei tosiaankaan mahdu, suurimmassa osassa koko lenkin pituutta. Jos keskiviivaa varoessasi kiilaat minut ojaan, autosi oikeasta kyljestä takuuvarmasti näkee tapahtumien kulun poliisin tullessa jututtamaan.


      • Anonyymi

        Laissa ei ole mitään mainintaa tuollaista pyöräilijöiden rinnakkain ajamisesta.


    • Anonyymi

      Häpeän tunteminen muiden tekemisistä viestii yleensä omasta huonosta itsetunnosta.

      • Anonyymi

        Mielenkiinnosta tähän sivujuonne-aiheeseen ”itsetunto” liittyen:
        missähän tieteellisessä tutkimuksessa tällainen ” häpeä muiden tekemisistä - huono itsetunto” riippuvuus löydös on tehty? Vai oliko se pelkästään oman intuitiosi tuotos?
        Miten on muuten oman itsetuntosi laita, kun tuot aiheen esiin pyöräily- keskustelussa ja kantasi itse aiheeseen jää täysin auki?

        Ovatko provosoivat pyöräjengit mahdollinen ongelma vaiko maailmaa paremmaksi muuttava mikroliike?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiinnosta tähän sivujuonne-aiheeseen ”itsetunto” liittyen:
        missähän tieteellisessä tutkimuksessa tällainen ” häpeä muiden tekemisistä - huono itsetunto” riippuvuus löydös on tehty? Vai oliko se pelkästään oman intuitiosi tuotos?
        Miten on muuten oman itsetuntosi laita, kun tuot aiheen esiin pyöräily- keskustelussa ja kantasi itse aiheeseen jää täysin auki?

        Ovatko provosoivat pyöräjengit mahdollinen ongelma vaiko maailmaa paremmaksi muuttava mikroliike?

        Provosoituminen muista tiellä liikkujista kertoo yleensä kuljettajan epävarmuudesta omiin ajotaitoihinsa ja kyvyttömyydestä tehdä tilanteessa järkeviä ratkaisuja.


    • Anonyymi

      Ei se johda mihinkään, että tuntee häpeää muiden tekemisistä. Tänne asiasta kirjoittaminen johtaa siihen, että täällä asiasta keskustellaan. Itse ilmiöön se ei vaikuta.

      Jos haluaa muutoksen tilanteeseen, niin kannattaa soittaa poliisille aina, kun tuollainen ryhmä on liikenteessä. Siitä asiat lähtevät sitten kehittymään.

      Kertokaa tänne sitten, mitä tapahtui, kun poliisille oli soitettu.

      • Anonyymi

        Todiste video on helppo


    • Anonyymi

      Älytöntä että uhkailaan polliisilla rauhallisia saasteetonta etenemismuotoa harrastavia ja kuntoaan hoitavia polkupyöräilijöitä. He ovat todellisia arjen sankareita joisen epäitsekäs toiminta säästää miljoonia sotemenoista. Inisevät läskiperseautoilijat sen sijaan ovat huonokuntoisia sotepalvelujen suurkäyttäjiä joiden vuoksi säästötoimenpiteistä tule koskaan mitään velkaantuneessa Suomessa.

      Ei ole yksi tahi kaksikertaa kun kaheli autoilija on vakavasti vaarantanut terveyteni ohittamalla muutaman sentin päästä kun olen ollut polkupyöräilemässä. Vaarallisin tapahtuma oli kun kuorma-autoilija oikaisi kaarteen sisäkurvista röyhkeästi vastaantulevan kaistaa käyttäen. Silloin törmäys oli sekunneista kiinni, vain nopeat refleksini ja pientareen käyttäminen esti murskaantumiseni auton nokkaan.

      • Anonyymi

        Jos rikkoo lakia on siitä tietysti rangaistus odotettavissa. perusteluksi rangaistuksen välttämiseen ei riitä se, että kohotin kuntoani.

        Toisten ihmisten haukkuminen läskiperseiksi kertoo myös huolestuttavasta, aggressiivisesta asenteesta muita kohtaan: tällaiset viimeisen päälle itsekeskeiset tyypit, jotka ovat liikenteessä näyttämässä muille omia arvostuksiaan, provosoivat muita liikenteessä olijoita. Jos joku autoilija sitten hermostuu pyöräjengin kiusantekoon ja ajaa malttinsa menettäneenä jonkun lapsen päälle, niin syy on toki autoilijan. Tämä pyöräjengin tientukkimis-toiminta on kuitenkin laiton ja moraaliton keino muuttaa maaillmaa.

        Pyöräily on loistava harrastus ja liikuntamuoto. On sangen ikävää, että jotkut pyörilijät ovat radikalisoituneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos rikkoo lakia on siitä tietysti rangaistus odotettavissa. perusteluksi rangaistuksen välttämiseen ei riitä se, että kohotin kuntoani.

        Toisten ihmisten haukkuminen läskiperseiksi kertoo myös huolestuttavasta, aggressiivisesta asenteesta muita kohtaan: tällaiset viimeisen päälle itsekeskeiset tyypit, jotka ovat liikenteessä näyttämässä muille omia arvostuksiaan, provosoivat muita liikenteessä olijoita. Jos joku autoilija sitten hermostuu pyöräjengin kiusantekoon ja ajaa malttinsa menettäneenä jonkun lapsen päälle, niin syy on toki autoilijan. Tämä pyöräjengin tientukkimis-toiminta on kuitenkin laiton ja moraaliton keino muuttaa maaillmaa.

        Pyöräily on loistava harrastus ja liikuntamuoto. On sangen ikävää, että jotkut pyörilijät ovat radikalisoituneet.

        Vai niin, liikenteessä provosoivat ovat järjestään autolijoita. Itse en koskaan polje ryhmissä ja siitä huolimatta monet autolijat ovat tahallaan vaarantaneet henkeni monasti. Polkupyöräilijä tarvitsee tilansa Suomen kapeilla teillä eikä se ole mitään provosointia. Oikeutus ajaa joku suutuspäissään kuoliaaksi on kylmäävää puhetta. Jos liikenteessä olisi oikeus kostaa heikoimmilleen jostain kuvitellusta syystä, niin yhtä hyvin rekkakuski voisi provosoitua henkilöautoilijasta ja ajaa henkilöautoilijan littuun, kun mitäs nyt sillain ryhtyi provosoimaan.


      • Anonyymi

        Minä olen se, joka ehdotti soittoa poliisille. En ole tarkoitus uhkailla sillä ketään. Pointti on se, että pyöräilijöillä on oikeus tietyissä tilanteissa ajaa ajoradalla pyöräväylän sijaan. Kun niin tehdään, niin on tehty arvio siitä, onko ajoradalla ajamiselle perusteet ja päädytty tulokseen, että kyllä on. Jos sitten joku muu on arviosta eri mieltä, niin kannattaa soittaa poliisille, koska poliisi on lopulta se, joka arvion oikeellisuuden päättää.

        Tietysti jos tavoite on vain käydä aiheesta keskustelua täällä, ilman että mikään muuttuu, niin sitten voi tehdä niin. Ei se väärin ole. Silloin vaan mikään ei oikeasti muutu.


    • Anonyymi

      Tomppeli kertoo: "Pyörätietähän ei tarvitse käyttää jos tiellä on mukavampaa."

      Tuossa on sanottu kaikki tarvittava.

      • Anonyymi

        Tomppeli kertoo: ”minulla on nopea urheilyauto matalaprofiilirenkailla, mutta mieluummin kolistelen kuoppaisella hiekkatiellä kuin ajaisin moottoritietä”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tomppeli kertoo: ”minulla on nopea urheilyauto matalaprofiilirenkailla, mutta mieluummin kolistelen kuoppaisella hiekkatiellä kuin ajaisin moottoritietä”

        Yksi kysymys juuri sinulle: oletko spandex?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi kysymys juuri sinulle: oletko spandex?

        Aina kesäisin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina kesäisin

        Se selittää kaiken tarvittavan!


    • Anonyymi

      Se pyörätie tehtiin muutama vuosi sitten oittaalta automuseolle mutta käyttääkö spandexit sitä no ei vaan ajavat autotiellä ei vaan ymmärrä mitä niitten päässä liikkuu vai liikkuuko mitään.

      • Anonyymi

        Hankippa itsellesi maantiepolkupyörä kahdenkymmenen millimetrin leveyttä olevilla renkailla. Polje ympäriinsä menemään muutamia satoja kilometrejä niin alat ymmärtämään mistä on kysymys ja mikä on oikea vastaus kysymykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hankippa itsellesi maantiepolkupyörä kahdenkymmenen millimetrin leveyttä olevilla renkailla. Polje ympäriinsä menemään muutamia satoja kilometrejä niin alat ymmärtämään mistä on kysymys ja mikä on oikea vastaus kysymykseen.

        Pyörätie on siellä uusi ja hyvässä kunnossa vaikka oisi mikä rengas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörätie on siellä uusi ja hyvässä kunnossa vaikka oisi mikä rengas.

        Nopealla polkupyörällä ole tarkoituksenmukaista etsiä mutkia ja väyliä muutaman kevyenliikenteen pätkän tähden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopealla polkupyörällä ole tarkoituksenmukaista etsiä mutkia ja väyliä muutaman kevyenliikenteen pätkän tähden.

        Olisivatkin nopeita mutta vetävät autoletkaa perässään ja haittaavat muuta liikennettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hankippa itsellesi maantiepolkupyörä kahdenkymmenen millimetrin leveyttä olevilla renkailla. Polje ympäriinsä menemään muutamia satoja kilometrejä niin alat ymmärtämään mistä on kysymys ja mikä on oikea vastaus kysymykseen.

        Joo vahvistaa vain mielipidettäni spandexien tyhmyydestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisivatkin nopeita mutta vetävät autoletkaa perässään ja haittaavat muuta liikennettä.

        Samalla tavalla letkaa vedättää traktorit, leikkuupuimurit ja rekka-autot. Ei se sen kummalisempaa ole.


      • Anonyymi

        Mikä on autotie?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo vahvistaa vain mielipidettäni spandexien tyhmyydestä.

        Ja silti olet heistä erittäin kiinnostunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hankippa itsellesi maantiepolkupyörä kahdenkymmenen millimetrin leveyttä olevilla renkailla. Polje ympäriinsä menemään muutamia satoja kilometrejä niin alat ymmärtämään mistä on kysymys ja mikä on oikea vastaus kysymykseen.

        Niin, joku syy sillä täytyy olla, ettei noin kapeita renkaita ole käytetty edes kilpakäytössä vuosikymmeniin.


    • Anonyymi

      Keltaset on rynkeby. Lihavista taviksista koitetaan tehä pyäräilijöitä. Polkevat pariisiin, sukulaiset vastassa kukkakimppujen kanssa

      • Anonyymi

        Ai jaa, sehän on upeaa toimintaa. Keräävät varmaan myös tuntuvaa rahapottia hyväntekeväisyyteen, kunnon kohottamisen lisäksi. Semmoisia pitääkin kiittää ja kumartaa sekä kohdella asiaan kuuluvalla tahdikkuudella sekä kunnioituksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai jaa, sehän on upeaa toimintaa. Keräävät varmaan myös tuntuvaa rahapottia hyväntekeväisyyteen, kunnon kohottamisen lisäksi. Semmoisia pitääkin kiittää ja kumartaa sekä kohdella asiaan kuuluvalla tahdikkuudella sekä kunnioituksella.

        Keräävät syöpäsäätiölle tai jollekin rahaa


    • Anonyymi

      Rentoja ovat. Onko autoilija kuka kysyy huono kuski?

    • Anonyymi

      Taidat ajella vain Jopolla Alepaan

    • Anonyymi

      Bodomin ympäristössä asuu meitä vanhempia ihmisiä paljon. Mitä jos on sairaskohtaus ja matkan varrella lääkäriin menee 150 metrin letka näitä pyöräilijöitä, jotka eivät tilaa anna?

      • Anonyymi

        No jo oli taas, ei se letka voi noin pitkä olla, ja sen vuoksi ajavat rinnakkain jotta pääsee vikkelämmin ohi. Hälyytysajoneuvo hälyyttää ja sen ulinan kuulee jo kaukaa, kyllä kait he silloin asettuisivat peräkkäin ja kenties pysähtyisivätkin tien reunaan.


      • Anonyymi

        Kannattaa soittaa ambulanssa ja lopettaa trollailu hetkeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jo oli taas, ei se letka voi noin pitkä olla, ja sen vuoksi ajavat rinnakkain jotta pääsee vikkelämmin ohi. Hälyytysajoneuvo hälyyttää ja sen ulinan kuulee jo kaukaa, kyllä kait he silloin asettuisivat peräkkäin ja kenties pysähtyisivätkin tien reunaan.

        Rinnakkain...?! Missä laissa sallitaan tuollainen ajaminen?

        Rinnakkain ajamista tehdään sen takia, että ajaessa on mukava rupatella, eikä "hyvät" jutut saa jäädä kesken. Tällaisen sanonnan kuulin erään todellisen pellen suusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rinnakkain...?! Missä laissa sallitaan tuollainen ajaminen?

        Rinnakkain ajamista tehdään sen takia, että ajaessa on mukava rupatella, eikä "hyvät" jutut saa jäädä kesken. Tällaisen sanonnan kuulin erään todellisen pellen suusta.

        Oliko Pelle Ramstedt? Voihan se syy olla juttelukin, mikä on tietysti ihan relevantti syy polkea rinnakkain. Istutaanhan autossakin rinnakkain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko Pelle Ramstedt? Voihan se syy olla juttelukin, mikä on tietysti ihan relevantti syy polkea rinnakkain. Istutaanhan autossakin rinnakkain.

        Ei ollut Ramstedt, vaan eräs spandex.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko Pelle Ramstedt? Voihan se syy olla juttelukin, mikä on tietysti ihan relevantti syy polkea rinnakkain. Istutaanhan autossakin rinnakkain.

        Idi Otti kertoo: "Istutaanhan autossakin rinnakkain."

        Koska autossa istutaan rinnakkain, polkupyöräily rinnakkain on sallittua, suotavaa ja ok.

        Mistä näitä tomppeleita oikein sikiää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jo oli taas, ei se letka voi noin pitkä olla, ja sen vuoksi ajavat rinnakkain jotta pääsee vikkelämmin ohi. Hälyytysajoneuvo hälyyttää ja sen ulinan kuulee jo kaukaa, kyllä kait he silloin asettuisivat peräkkäin ja kenties pysähtyisivätkin tien reunaan.

        Kävelyllä tossa Kunnarlantien vieressä kun olin niin siinä meni semmoset 30 pyöräilijää 5-10 metrin välein…. Muutama ajoi vierekkäin. Kyl se vaan oli totta. Pitkä autoletka oli perässä jotain kahtakymppiä matelemassa… vieressä fillaritie oli silloin tyhjänä.

        Hyväntekeväisyyden nimissä ei tarvitse eikä saa olla idootti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jo oli taas, ei se letka voi noin pitkä olla, ja sen vuoksi ajavat rinnakkain jotta pääsee vikkelämmin ohi. Hälyytysajoneuvo hälyyttää ja sen ulinan kuulee jo kaukaa, kyllä kait he silloin asettuisivat peräkkäin ja kenties pysähtyisivätkin tien reunaan.

        kuules… ambulanssia ei Espoossa ihan heti saa ja silloin voi ainut pelastuskeino olla oma autokyyti, jonka kulkua ei pyöräletkan ajattelemattomuus saa häiritä.


    • Anonyymi

      Vaikea kuvitella että siinä oittaan ja automuseon välisellä osuudella kukaan maantiepyöräilijä haluaisi ajaa huonokuntoisella kunnarintiellä sen uuden pyörätien sijaan.

    • Anonyymi

      Keskustelun voisi oikeastaan vetää yhteen näin: pyöräilyjengi ei saa ajaa maanteillä rinnakkain ja sen olisi myös syytä tykönänsä miettiä, onko kapeilla ja mutkikkailla teillä välttämätöntä pyöräillä isolla joukolla yhtäaikaa.

    • Anonyymi

      Kyllä täytyy harjoitella kapealla ja mutkaisella koska tuolla Euroopassa se on ihan yleistä vuoristoreiteillä. Siellä on vain huomattavan paljon ystävällisempiä moottoriajoneuvonkuljettajia verrattuna suomalaisiin. Mutta Suomi onkin junttien ja sarvikuonojen maa.

      • Anonyymi

        Spandexin pitäisi saada päättää aina ja kaikesta. Laista ei ole niin väliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Spandexin pitäisi saada päättää aina ja kaikesta. Laista ei ole niin väliä.

        Suomalainen autoilija kun olisi päättäjän paikalla tuolla maanteillä ei ajelisi muita kuin Hän ja he joita Hän suvaitsisi suvaita. Se ei vaan mene niin, kun liikenteessä on kaiken näköisiä ja kokoisia monenlaisilla liikuntovälineillä varustettuina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalainen autoilija kun olisi päättäjän paikalla tuolla maanteillä ei ajelisi muita kuin Hän ja he joita Hän suvaitsisi suvaita. Se ei vaan mene niin, kun liikenteessä on kaiken näköisiä ja kokoisia monenlaisilla liikuntovälineillä varustettuina.

        Eli on siis autoilijan vika, että spandex ei noudata liikennesääntöjä. Spandex valitsee itse, miten ajaa, paikan ja ajan, jossa ajaa ja spandex ajaa myös ryhmissä rinnakkain tai kaksin rinnakkain, jos haluaa. Muuten voi jäädä hyvä juttu kesken. Istutaanhan autossakin rinnakkain, samoin busseissa, junissa, lentokoneissa, elokuvissa ja ravintoloissa!

        Spandexin itsensä sopii kertoa, missä liikennesäännöissä sallitaan tai kehotetaan pyöräilemään rinnakkain ja valitsemaan se tielaatu, joka sattuu miellyttämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli on siis autoilijan vika, että spandex ei noudata liikennesääntöjä. Spandex valitsee itse, miten ajaa, paikan ja ajan, jossa ajaa ja spandex ajaa myös ryhmissä rinnakkain tai kaksin rinnakkain, jos haluaa. Muuten voi jäädä hyvä juttu kesken. Istutaanhan autossakin rinnakkain, samoin busseissa, junissa, lentokoneissa, elokuvissa ja ravintoloissa!

        Spandexin itsensä sopii kertoa, missä liikennesäännöissä sallitaan tai kehotetaan pyöräilemään rinnakkain ja valitsemaan se tielaatu, joka sattuu miellyttämään.

        Jos olet intohimosi kohteen päätöksistä eri mieltä, niin soita poliisille. Sieltä tullaan kyllä paikalle asia ratkaisemaan, mikäli tarpeelliseksi katsotaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olet intohimosi kohteen päätöksistä eri mieltä, niin soita poliisille. Sieltä tullaan kyllä paikalle asia ratkaisemaan, mikäli tarpeelliseksi katsotaan.

        Tuosta tekstistä huomaa heti, että kyseessä on vaippahousu-spandex. Hän pyöräilee rinnakkain ja pyöräilee ajoradalla, vaikka pyörätie olisi vieressä. Ei siis välitä laista, kunhan itse on tyytyväinen. Kun voi jäädä hyvä juttu kesken, jos jonossa joutuisi ajamaan.

        Painu sinne Alpeille ajelemaan, jos siellä pyöräily on autoilijoiden puolesta paratiisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta tekstistä huomaa heti, että kyseessä on vaippahousu-spandex. Hän pyöräilee rinnakkain ja pyöräilee ajoradalla, vaikka pyörätie olisi vieressä. Ei siis välitä laista, kunhan itse on tyytyväinen. Kun voi jäädä hyvä juttu kesken, jos jonossa joutuisi ajamaan.

        Painu sinne Alpeille ajelemaan, jos siellä pyöräily on autoilijoiden puolesta paratiisi.

        Korjaappa asennettasi ukkoraiska, vähän kunnioitusta spandexeja kohtaan joilla on hyvä kunto ja se näkyy myös yhteiskunnallisessa rakentamisessa sen eri osa-alueilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korjaappa asennettasi ukkoraiska, vähän kunnioitusta spandexeja kohtaan joilla on hyvä kunto ja se näkyy myös yhteiskunnallisessa rakentamisessa sen eri osa-alueilla.

        Tuo nauratti todella paljon, varsinkin kun se tuli tosikon suusta! Kiitos paljon. 🙏


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo nauratti todella paljon, varsinkin kun se tuli tosikon suusta! Kiitos paljon. 🙏

        Ja kiihotuin siitä myös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kiihotuin siitä myös.

        Et ole täysin terve. Tuskin olet edes Espoosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta tekstistä huomaa heti, että kyseessä on vaippahousu-spandex. Hän pyöräilee rinnakkain ja pyöräilee ajoradalla, vaikka pyörätie olisi vieressä. Ei siis välitä laista, kunhan itse on tyytyväinen. Kun voi jäädä hyvä juttu kesken, jos jonossa joutuisi ajamaan.

        Painu sinne Alpeille ajelemaan, jos siellä pyöräily on autoilijoiden puolesta paratiisi.

        Kovasti ne pyöräilijän housut ja niiden sisältö kiinnostaa 🌈❤️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovasti ne pyöräilijän housut ja niiden sisältö kiinnostaa 🌈❤️

        Pasca on housussa kun vaippaa tarvitsee.

        Kumma kun ei spandex riitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pasca on housussa kun vaippaa tarvitsee.

        Kumma kun ei spandex riitä.

        Kerrotko vielä lisää mielenkiinnonkohteistasi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerrotko vielä lisää mielenkiinnonkohteistasi?

        Kiihotun siitä, kun saan ajaa rinnakkain polkupyörällä tai kun pyöräilen kelvin sijaan ajoradalla. Hyvä juttu ei saa jäädä kesken. Ymmärsitkö nyt?


    • Anonyymi

      Rynceby eli runkkauskylä, tule mukaan joukkoon kokemaan pyöräilyn nautinto.

      Ylipaino ja liikkumattomuus on vaarallinen kansantauti.

      • Anonyymi

        Kerroit nyt tilanteestasi paljon enemmän kuin kukaan olisi halunnut tietää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerroit nyt tilanteestasi paljon enemmän kuin kukaan olisi halunnut tietää.

        Oletko koskaan muistanut nauttia TieLiikenneLaista ja tullut sen jokaiselle sivulle.

        Siinä sulle uusi urakka. Pippel kouraas ja lakikirja auki!

        (samantien, tutustu eurooppalaiseen lainsäädäntöön mm ryhmäpyöräilystä, jolloin ryhmä rinnastetaan yhdeksi ajoneuvoksi)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko koskaan muistanut nauttia TieLiikenneLaista ja tullut sen jokaiselle sivulle.

        Siinä sulle uusi urakka. Pippel kouraas ja lakikirja auki!

        (samantien, tutustu eurooppalaiseen lainsäädäntöön mm ryhmäpyöräilystä, jolloin ryhmä rinnastetaan yhdeksi ajoneuvoksi)

        Sinä varmasti poikkeavana kehitysvammaisena pippeli autoilijana olet yksi pelottava liikkuja ihan joka paikassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä varmasti poikkeavana kehitysvammaisena pippeli autoilijana olet yksi pelottava liikkuja ihan joka paikassa.

        Master Golfin autoilijat ne varsinaisia kehitysvammaisia kaahareita ovat, eivät polkupyöräilijät.

        Sinne sitä valvontaa lisää, ajellaankin pikkupäissään ja ties missä jauhosissa.


    • Anonyymi

      Onko nämä niitä IK-32:sen harkkalenkkejä ?

      Ei ne ketään haittaa. PeräEspooseen pitäisi muutoinkin lisätä näiden kaahareiden valvontaa. Lisäksi huumeseula,, vaikuttaa siltä, että kokkeleissa tuolla vedetään, arvoautoilla.

    • Anonyymi

      Herkkänokkaista paskaporukkaa tuo Lespoon Lamporgiini peräkammarinpojat. Niiltä voi nyppiä kortit pois ja isot sakot tilalle, sama koskee niitä Porsse-pössypäitä.

      • Anonyymi

        Typerä kommentti spandexilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Typerä kommentti spandexilta.

        Kannattaa hakea apua sellaiseen harhaan, jos näkee spandexia kaiken aikaa kaikkialla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa hakea apua sellaiseen harhaan, jos näkee spandexia kaiken aikaa kaikkialla.

        Vain spandexit haukkuu tavallisia autoilijoita. Tavallinen pyöräilijä ja tavallinen autoilija kyllä pärjää keskenään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain spandexit haukkuu tavallisia autoilijoita. Tavallinen pyöräilijä ja tavallinen autoilija kyllä pärjää keskenään.

        Itse pukeudun spandexiin yksinomaan siksi koska se on pitkillä matkoilla ehdottomasti mukavin asu polkuoyöräilyyn. Siitäkin huolimatta pidän itseäni ”tavallisena pyöräilijänä”. Sen sijaan olen tavannut tavattomasti ”tavallisia autoilijoita” joita asuni ärsyttää suunnattomasti. Jonkilainen asennevamna täytyy ihmisellä olla, tai muuten vain kaheli, jos toisen ihmisen vaatteet aiheuttaa näkyviä aggersioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse pukeudun spandexiin yksinomaan siksi koska se on pitkillä matkoilla ehdottomasti mukavin asu polkuoyöräilyyn. Siitäkin huolimatta pidän itseäni ”tavallisena pyöräilijänä”. Sen sijaan olen tavannut tavattomasti ”tavallisia autoilijoita” joita asuni ärsyttää suunnattomasti. Jonkilainen asennevamna täytyy ihmisellä olla, tai muuten vain kaheli, jos toisen ihmisen vaatteet aiheuttaa näkyviä aggersioita.

        Ei niitä sun asu ärsytä vaan se että perseilet siellä liikenteessä ja rikot lakia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse pukeudun spandexiin yksinomaan siksi koska se on pitkillä matkoilla ehdottomasti mukavin asu polkuoyöräilyyn. Siitäkin huolimatta pidän itseäni ”tavallisena pyöräilijänä”. Sen sijaan olen tavannut tavattomasti ”tavallisia autoilijoita” joita asuni ärsyttää suunnattomasti. Jonkilainen asennevamna täytyy ihmisellä olla, tai muuten vain kaheli, jos toisen ihmisen vaatteet aiheuttaa näkyviä aggersioita.

        Sä olet se sama kaveri, joka sanoi että rinnakkain ajaminen on hyve, hyvä juttu ei saa jäädä kesken ja pyöräillä saa ajoradalla, jos ei jaksa siirtyä pyörätielle.

        Ei ole ihme, että sinua ei arvosteta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sä olet se sama kaveri, joka sanoi että rinnakkain ajaminen on hyve, hyvä juttu ei saa jäädä kesken ja pyöräillä saa ajoradalla, jos ei jaksa siirtyä pyörätielle.

        Ei ole ihme, että sinua ei arvosteta.

        En minä arvostusta kaipaa vaan oikeutta liikkua vapaasti ja turvallisesti vailla hihaa hipovia asennevammaisia turhanpäiväisiä autolla ajelehtijoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä arvostusta kaipaa vaan oikeutta liikkua vapaasti ja turvallisesti vailla hihaa hipovia asennevammaisia turhanpäiväisiä autolla ajelehtijoita.

        Spandex ei koskaan nää asennevammaa itsellään vaan aina se on jollain muulla,niin tyypillistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Spandex ei koskaan nää asennevammaa itsellään vaan aina se on jollain muulla,niin tyypillistä.

        Noin tyypillisesti sanoo autolija joka on sitä mieltä että maantiet kuuluu vain hänelle ja hänen pyhälle peltilehmälleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin tyypillisesti sanoo autolija joka on sitä mieltä että maantiet kuuluu vain hänelle ja hänen pyhälle peltilehmälleen.

        Miksi pyöräilet rinnakkain?

        Miksi pyöräilet ajoradalla, vaikka pyörätie menee vieressä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin tyypillisesti sanoo autolija joka on sitä mieltä että maantiet kuuluu vain hänelle ja hänen pyhälle peltilehmälleen.

        Ei mulla ole edes autoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin tyypillisesti sanoo autolija joka on sitä mieltä että maantiet kuuluu vain hänelle ja hänen pyhälle peltilehmälleen.

        No niin kuuluvatkin ja pyörätiet kuuluvat pyöräilijöille, spandekseja myöten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä arvostusta kaipaa vaan oikeutta liikkua vapaasti ja turvallisesti vailla hihaa hipovia asennevammaisia turhanpäiväisiä autolla ajelehtijoita.

        Onko mielestäsi esim. työmatkojen kulku autolla ruuhkavuosina jotenkin turhanpäiväistä sinun pyöräilyulkoiluihisi verrattuna? Mene itseesi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko mielestäsi esim. työmatkojen kulku autolla ruuhkavuosina jotenkin turhanpäiväistä sinun pyöräilyulkoiluihisi verrattuna? Mene itseesi!

        Mene itseesi, teeppä se, sillä ei niitä kevyen liikenteen väyliä ole kuin siellä täällä, silloin tällöin. Joten maantien käyttö on pakollista polkupyöräilijälle, ja sinne kyllä sopii jos eräät autoilijat eivät olisi niin asennevammaisia. Joissain maissa on kirjattu tieliikkennelakiin että ohittava moottoriajoneuvo ohittaa polkupyöräilijän vähintään puolentoistametrin etäisyyseltä. Dast ist gut!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko mielestäsi esim. työmatkojen kulku autolla ruuhkavuosina jotenkin turhanpäiväistä sinun pyöräilyulkoiluihisi verrattuna? Mene itseesi!

        Minä elän ruuhkavuosia, ja kuljen työmatkoja autolla.. Koskaan ei ole tarvinnut ohittaa pyöräilijää tämän hihaa hipoen.


    • Anonyymi

      IK-32 ei ole mikään moottoripyöräjengi, joita alueella toki liikkuu ja ovat rikostaustaisia, ilmeisesti vievät huumeita alueen käyttäjille.

      IK-32 on urheiluseura eikä sijaitse Bodomin alueella.

    • Anonyymi

      Mitähän porukkaa nämä letkapyöräilijät oikeasti ovat? Kerran yksi näistä oikein pysäytteli käsi ojossa työmatka-autoilijoita risteykseen ja selitti että näiden pitäisi odottaa heidän peräpään pyöräilijöiden ehtivän letkaan mukaaan eli otti liikenteenohjaustehtäviä itselleen. Tuli mieleen että täytyy olla korkea-asema yhteiskunnallisesti tai sitten kunnolla pissiä päässä.

      • Anonyymi

        Oletko syönyt spandeksisi ennen pesua ?


      • Anonyymi

        Varmaankin kilpailutapahtuman liikenteenohjaaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaankin kilpailutapahtuman liikenteenohjaaja

        Niin ja nämä letkapyöräilijät olivat kilpailun osallistujia. Erikoisjärjestelyistä oli varmaan kyllä ilmoitettu liikennemerkein autoilijoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja nämä letkapyöräilijät olivat kilpailun osallistujia. Erikoisjärjestelyistä oli varmaan kyllä ilmoitettu liikennemerkein autoilijoille.

        Ei ollut kyse kilpailusta, olivat vaan letkassa huviajelulla. Mitään liikennemerkkejä ei ollut, eikä pyöräilykisoja sinä aamuna.


      • Anonyymi

        Tienkäyttäjän on ensisijaisesti noudatettava liikenteenvalvojan antamaa merkkiä, käskyä tai kieltoa ja muun liikenteenohjaajan antamaa merkkiä. Kenellä onkaan sitten oikeus mennä ohjaamaan liikennettä, niin se onkin sitten eri keskustelu. Onnettomuustilanteessa varmaan jokaisella on oikeus niin toimia ja siten pyrkiä estämään lisäonnettomuuksien syntymisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tienkäyttäjän on ensisijaisesti noudatettava liikenteenvalvojan antamaa merkkiä, käskyä tai kieltoa ja muun liikenteenohjaajan antamaa merkkiä. Kenellä onkaan sitten oikeus mennä ohjaamaan liikennettä, niin se onkin sitten eri keskustelu. Onnettomuustilanteessa varmaan jokaisella on oikeus niin toimia ja siten pyrkiä estämään lisäonnettomuuksien syntymisen.

        Mistään onnettomuustilanteesta tai kilpailuista ei todellakaan ollut kyse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistään onnettomuustilanteesta tai kilpailuista ei todellakaan ollut kyse.

        Jos olikin onnettomuuden estämisestä kysymys


    • Anonyymi

      JOPA YK SUOSITTAA PYÖRÄILEMÄÄN:

      Why celebrate the bicycle?
      Regular physical activity of moderate intensity – such as walking, cycling, or doing sports – has significant benefits for health. At all ages, the benefits of being physically active outweigh potential harm, for example through accidents. Some physical activity is better than none. By becoming more active throughout the day in relatively simple ways, people can quite easily achieve the recommended activity levels.

      According to the World Health Organization (WHO), safe infrastructure for walking and cycling is also a pathway for achieving greater health equity. For the poorest urban sector, who often cannot afford private vehicles, walking and cycling can provide a form of transport while reducing the risk of heart disease, stroke, certain cancers, diabetes, and even death. Accordingly, improved active transport is not only healthy; it is also equitable and cost-effective.

      Meeting the needs of people who walk and cycle continues to be a critical part of the mobility solution for helping cities de-couple population growth from increased emissions, and to improve air quality and road safety. The COVID-19 pandemic has also led many cities to rethink their transport systems.

      Cycling and sustainable development
      World Bicycle Day draws attention to the benefits of using the bicycle — a simple, affordable, clean and environmentally fit sustainable means of transportation. The bicycle contributes to cleaner air and less congestion and makes education, health care and other social services more accessible to the most vulnerable populations. A sustainable transport system that promotes economic growth, reduces inequalities while bolstering the fight against climate change is critical to achieving the Sustainable Development Goals.

      On 15 March 2022, the General Assembly adopted the resolution on integration of mainstream bicycling into public transportation systems for sustainable development. It emphasized that the bicycle is an instrument of sustainable transportation and conveys a positive message to foster sustainable consumption and production, and has a positive impact on climate.

      https://www.un.org/en/observances/bicycle-day

      eli tee ilmastoteko ja jätä Jaguaarisi kotiin, kävele sinne päiväkerhoosi kaljalle

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Hyviä ulkomailta tulevia työntekijöitä tänne Suomeenkin jotkut kaipaavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyviä ulkomailta tulevia työntekijöitä tänne Suomeenkin jotkut kaipaavat.

        Kuka niille maksaisi palkkaa turhasta työstä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka niille maksaisi palkkaa turhasta työstä...

        Jotkut yritykset ovat takuulla kiinnostuneita siitä, jos osaavaa halvempaa työvoimaa saa kalliimman suomalaisen tilalle. Kun yrityksen palkkakulut pienenevät, niin voitot paranevat.


    • Anonyymi

      "Joissain maissa on kirjattu tieliikkennelakiin että ohittava moottoriajoneuvo ohittaa polkupyöräilijän vähintään puolentoistametrin etäisyyseltä. Dast ist gut!"

      Lähetäpä tänne uskottava linkki asiasta eli missä maissa oikein lakiin kirjattu?

      Mitä tarkoittaa dast ist gut? Miksi Spandex pyöräilee rinnakkain? Miksi Spandex ei käytä pyörätietä, vaikka sellainen on käytettävissä?

      • Anonyymi

        Suomen laissa metrimäärää ei ole määritelty ja asia on sinne kirjattu näin:

        "Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä."

        Turvallinen tila riippuu tilanteesta. Tilanteen nopeuden kasvaessa, niin turvallisen tilan tarve kasvaa tietenkin myös. Joku muu voi sitten metsästää nuo muiden maiden lait, jotka mainittiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen laissa metrimäärää ei ole määritelty ja asia on sinne kirjattu näin:

        "Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä."

        Turvallinen tila riippuu tilanteesta. Tilanteen nopeuden kasvaessa, niin turvallisen tilan tarve kasvaa tietenkin myös. Joku muu voi sitten metsästää nuo muiden maiden lait, jotka mainittiin.

        Halusin kuulla tiedot (1,5 m) spandexilta itseltään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Halusin kuulla tiedot (1,5 m) spandexilta itseltään.

        Ei tunnu tulevan linkkiä eli täyttä diibadaabaa suolsi vaippahousu tälläkin kertaa.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tunnu tulevan linkkiä eli täyttä diibadaabaa suolsi vaippahousu tälläkin kertaa.

        Googlettamalla "polkupyörän ohittaminen espanja" löytyy tietoa. Jos se on liian vaivalloista, niin tässä lainaus jutusta, joka löytyy espanja com -osoitteessa olevalta sivustolta:

        "Muutoksia kohdistui myös pyöräilijöiden ja moottoripyöräilijöiden ohittamiseen. Näissä ohituksissa on pakollista vaihtaa kaistaa sellaisella tiellä, jossa samaan suuntaan on enemmän kuin yksi kaista. Lisäksi aiemman neljän pisteen sijasta menettää kuusi ajokorttipistettä, jos ohittaa pyöräilijän tai moottoripyöräilijän lähempää kuin 1,5 m päästä. Myös pysähtyminen tai pysäköinti on kiellettyä pyöräilykaistoille tai -reiteille."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esim. täällä on asiasta kirjoitettu.

        Highway Code revised: Cyclists given priority in new rules as drivers ordered to keep 1.5-metres distance when overtaking
        https://news.sky.com/story/highway-code-revised-cyclists-given-priority-in-new-rules-as-drivers-ordered-to-keep-1-5-metres-distance-when-overtaking-12521747

        Katso >> Overtaking (rules 162 to 169)
        https://www.gov.uk/guidance/the-highway-code/using-the-road-159-to-203

        Ilmeisesti 1,5 metriä pitää paikkansa ainakin joissakin olosuhteissa, joten pahoittelut että epäilin vaippahousun sanomaa.

        1,5 metriä, joka yhdistetään auton nopeuteen, on sinänsä hyvä ja melko konkreettinen sääntö.

        Dast ist gut.


    • Anonyymi

      En harrasta myötähäpeää.

      • Anonyymi

        Tunnen myötähäppeetoeää Bodomin Kartanonherran puolesta, joka on vetänyt nokkaansa kaikki kokkelit muutaman pyöräilijän tultua Jaguaarin eteen kolmoskaljan hakureissulla.

        Jatka valitsemallasi tiellä, JOTTA KANSA SAA NAURAA SEKOPÄISYYDELLESI !


    • Anonyymi

      Bodomin tiellä kulkee reittibusseja, joiden on mahdotonta ohittaa tuollaista kolmenkymmenen pyöräilijän, 10 kilsan ylämäkivauhtia ajavaa letkaa.
      Siinä sitten ”isokeho keltaliivi” vielä käsiohjaa bussin kuljettajaa, sen sijaan että ohjaisi porukkansa pyörätielle ja jakaisi ryhmän muutaman pyöräilijän joukkoihin.

      Tällainen käytös on kaikin puolin tuomittavaa.

      • Anonyymi

        Kaikki liikkuminen vie aikansa. Valtaosa autolla tehtävistä matkoista on turhia lyhyitä matkoja ja nekin voisi käyttää hyväkseen ja ajaa polkupyörällä.

        Kun pyöräilet, huomaat, että Bodomin kelvi on paikoin liian kapea jo kahdelle pyörälle esimerkiksi kohtaamistilanteissa.


      • Anonyymi

        Miksi ei poliisi puutu tähän normaalielämää haittaavaan toimintaan, onko pyöräilemässä joku "hyvä veli" tai kenties jopa työkavereita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ei poliisi puutu tähän normaalielämää haittaavaan toimintaan, onko pyöräilemässä joku "hyvä veli" tai kenties jopa työkavereita?

        Mites se nyt normaalielämää haittaa? Normaalisti on varmasti mukavaa polkupyöräillä oikein porukalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ei poliisi puutu tähän normaalielämää haittaavaan toimintaan, onko pyöräilemässä joku "hyvä veli" tai kenties jopa työkavereita?

        Siinä ei taida olla poliisin näkökulmasta katsoen mitään puututtavaa.


    • Anonyymi

      Jos ruuhkabussi liikkuu vain 10 km/h, niin kyllä voi jo puhua haittaamisesta mikä oikeus jollain keltapaidalla on ohjailla ja huitoa muille tienkäyttäjille. Näitä on esiintynyt usein esim. Vihdintiellä.

      • Anonyymi

        Aloittaja vaikuttaa pienimunaiselta mersuperseeltä. No, päästele vaan pimppipierujas, jos se helepottas oloosi, muuten tukehdut siihen, mikä pitäisi tulla aanuksestas, sulta korvistas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja vaikuttaa pienimunaiselta mersuperseeltä. No, päästele vaan pimppipierujas, jos se helepottas oloosi, muuten tukehdut siihen, mikä pitäisi tulla aanuksestas, sulta korvistas.

        Vihdoinkin keskustelu on saatu tasokkaaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja vaikuttaa pienimunaiselta mersuperseeltä. No, päästele vaan pimppipierujas, jos se helepottas oloosi, muuten tukehdut siihen, mikä pitäisi tulla aanuksestas, sulta korvistas.

        Spandexilta meni tuossa hermot! Kiitos paljon. Ehkä.

        On siis pääteltävä, että rinnakkain on pyöräiltävä ja pyörätietä ei tarvitse käyttää. Perustelut edellä olivat niin vahvat.


    • Anonyymi

      Torvi töötäänän
      Vaikuttaa hullulta menolta

      • Anonyymi

        Keskustelun tasokkuuden mentyä er ulottuvuudelle kuin mitä itse harrastan poistun tästä ketjusta vaikka mieluummin pyöräilemään (yksin).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskustelun tasokkuuden mentyä er ulottuvuudelle kuin mitä itse harrastan poistun tästä ketjusta vaikka mieluummin pyöräilemään (yksin).

        pysy KEvyen LIiikenteen VÄylillä eli kälviällä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        pysy KEvyen LIiikenteen VÄylillä eli kälviällä

        Pyöräilen aina kelveillä koska autojen pakokaasun imppaaminen ei ole minun juttuni.


    • Anonyymi

      Pyöräilen tien vasemmalla puolella
      Se on turvallisempaa,näen ja pystyn väistämään kun leveä rekka tulee vastaan.

      • Anonyymi

        Hyvä hyvä, ja nykyinen laki tieliikenteestä antaa siihen mahdollisuusen kyllä.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://pyoraliitto.fi/pyorailysta/pyorailijan-liikennesaannot/pyorailijan-paikka-tiella

        kannattaa tutustua ainakin kevyesti vallitsevaan lainsäädäntöön

        Tieliikennelaki 18 pykälä pykeltää oikeuden pyöräilijälle pyöräillä myös muuta liikennettä vastaan. ”Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa…”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaki 18 pykälä pykeltää oikeuden pyöräilijälle pyöräillä myös muuta liikennettä vastaan. ”Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa…”

        Jeesus on luonut tieliikennelain, sen takia siihen tulee viitata aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus on luonut tieliikennelain, sen takia siihen tulee viitata aina.

        Jesús María Manzano Ruano (San Lorenzo de El Escorial, 12 May 1978) is a former Spanish professional road racing cyclist. He is famous as the whistleblower of systematic doping within his cycling team and his statements led the Guardia Civil to conduct the Operación Puerto investigation around the sports doctor Eufemiano Fuentes.

        Хесус Мария Мансано Руано (родился 12 мая 1978 г.) - испанский профессиональный шоссейный велогонщик. Он известен как разоблачитель систематического применения допинга в своей велосипедной команде, и его заявления побудили Гражданскую гвардию провести расследование операции «Порт» в отношении спортивного врача Эуфемиано Фуэнтеса.

        Jesus Maria Manzano Ruano (s. 12. toukokuuta 1978) on espanjalainen maastopyöräilijä. Hänet tunnetaan pyöräilyjoukkueensa systemaattisen dopingin ilmiantajana, ja hänen lausuntonsa saivat siviilivartioston suorittamaan operaatiosataman tutkinnan urheilulääkäri Eufemiano Fuentesin ympärillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jesús María Manzano Ruano (San Lorenzo de El Escorial, 12 May 1978) is a former Spanish professional road racing cyclist. He is famous as the whistleblower of systematic doping within his cycling team and his statements led the Guardia Civil to conduct the Operación Puerto investigation around the sports doctor Eufemiano Fuentes.

        Хесус Мария Мансано Руано (родился 12 мая 1978 г.) - испанский профессиональный шоссейный велогонщик. Он известен как разоблачитель систематического применения допинга в своей велосипедной команде, и его заявления побудили Гражданскую гвардию провести расследование операции «Порт» в отношении спортивного врача Эуфемиано Фуэнтеса.

        Jesus Maria Manzano Ruano (s. 12. toukokuuta 1978) on espanjalainen maastopyöräilijä. Hänet tunnetaan pyöräilyjoukkueensa systemaattisen dopingin ilmiantajana, ja hänen lausuntonsa saivat siviilivartioston suorittamaan operaatiosataman tutkinnan urheilulääkäri Eufemiano Fuentesin ympärillä.

        Tämä juttu jeesuksesta kevensi ilmapiiriä kivasti...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus on luonut tieliikennelain, sen takia siihen tulee viitata aina.

        Lakeihin viitatataan siksi, että ne määräävät pelisäännöt toiminnalle.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

      Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      7
      2498
    2. Pilasit mun

      Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      117
      1709
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      38
      1448
    4. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      120
      1286
    5. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

      Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      164
      1272
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      145
      1236
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

      Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      149
      1201
    8. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

      18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1175
    9. Syntymäpäivä

      Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1101
    10. Olet tärkeä

      mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      989
    Aihe