No, ei sitä apuvirtaa saanutta autoa sammuteta

Anonyymi-ap

https://www.nettiauto.com/artikkeli/vaarin_annettu_apuvirta_voi_rikkoa_autosi
"7. Käynnistä apuvirtaa antava auto ja anna käydä noin 5 minuuttia, että akku saa virtaa. Voit nostaa kierroksia. Sammuta auto ja ota avain pois virtalukosta.
8. Käynnistä apuvirtaa tarvitseva auto, ja anna auton käydä muutaman minuutti. Sammuta auto ja ota avain pois virtalukosta.
9. Ota viimeiseksi kytkemäsi mustan kaapelin pää irti moottorin tai rungon osasta. Ota sitten käänteisessä järjestyksessä punaisen kaapelin päät irti autojen akkujen plus-navoista. Muista pitää kaapeleiden päät irti toisistaan.
10. Lopuksi ota mustan apukäynnistyskaapelin toinen pää irti miinus-navasta.
11. Molemmat autot voi käynnistää ja jatkaa matkaa."

Jaa, että niinkuin apuvirtaa saanut auto sammutetaan, kun se on viimein saatu apuvirralla käyntiin ja otetaan avain virtalukosta ja käynnistetään auto uudelleen.
No ei kai sitä autoa sammuteta, kun se on saatu käyntiin, tuskin virtaa riittää käynnistämään auto, kun ei ole käynnistynyt ja miksi pitäisi avain ottaa virtalukosta, ihme ohjeita annetaan.
Vanhemman auton saa työntämällä käyntin, muttei uusia autoja,
En kai minä autoa sammuta, jos sen työntämällä saa käyntiin, ei takuulla riitä virta käynnistämiseen.

11

261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitään vanhempaakaan katalysaattoriautoa ei saa käynnistää työntämällä, kattiin joutunut palamaton bensa räjäyttää sisuskalut pilalle siitä.
      Jännitepiikkien mahdollisuuden vuoksi uudempia autoja ei kannattaisi käynnistellä apukäynnistyskaapeleilla, mieluummin ladata akkua laturilla ja käynnistää sitten oman akun voimin, suorinta tietä sitten akunvaihtoon pätevään huoltoliikkeeseen.
      Sähköt jos pääsee loppumaan nykyautoista, niin voi olla paljon vikakoodeja kun jokainen ohjausmoduuli ilmoittelee liian alhaisesta akkujännitteestä eivätkä toimi normaalisti.
      Jännitepiikki starttikaapeleilla voi tuhota kalliin elektroniikkaboksin jommastakummasta autosta, ne on sitten vttumaisia tilanteita kun alkaa korvauksista neuvottelu...

      • Anonyymi

        Ei tuo käyntiin työntäminen/hinaaminen katille vaarallista ole jos sen tekee järjellä, eli ei yritä käynnistystä kilometritolkulla. Jos on vain virran vähyydestä kiinni niin auto yleensä käynnistyy helposti. Paljon enemmän sitä palamatonta bensaa kattiin menee jos esim. startilla syystä tai toisesta sahaa yhden akullisen tyhjäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuo käyntiin työntäminen/hinaaminen katille vaarallista ole jos sen tekee järjellä, eli ei yritä käynnistystä kilometritolkulla. Jos on vain virran vähyydestä kiinni niin auto yleensä käynnistyy helposti. Paljon enemmän sitä palamatonta bensaa kattiin menee jos esim. startilla syystä tai toisesta sahaa yhden akullisen tyhjäksi.

        Autojen ohjekirjoissa on kuitenkin kielletty työntämällä tai hinaamalla käynnistys.
        Akkulaturilla lataa sen verran akkua että saa vielä sen kerran käyntiin ja ajaa sitten akunvaihtoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuo käyntiin työntäminen/hinaaminen katille vaarallista ole jos sen tekee järjellä, eli ei yritä käynnistystä kilometritolkulla. Jos on vain virran vähyydestä kiinni niin auto yleensä käynnistyy helposti. Paljon enemmän sitä palamatonta bensaa kattiin menee jos esim. startilla syystä tai toisesta sahaa yhden akullisen tyhjäksi.

        Näin varmaan on. Muistelen mökillä ihan kokeeksi käynnistäneeni Volvo 940:n vm. -93 mäkilähdöllä, nopeasti käynnistyi. Tuossa on katalysaattori ja 2.3 bensakone ilman turboa, ja tietysti manuaalivaihteisto. Ei tuota autoa ole koskaan tarvinnut pitkään "sahata" käyntiin.

        Kai se tarvikekatalysaattori kunnossa on, koska päästöarvot ovat hyvät. Pakoputken takasarja (katista taaksepäin) on rosteria, ruotsalaisen Ferritan tekemä. Se on ollut autossani jo melkein 15 vuotta. Katalysaattorin vaihdoin jossain vaiheessa, se oli Motonetista ja valmistettu Espanjassa Volvooni valmiiksi sopivaksi. Ei ole katti pilalle mennyt pienestä käynnistyskokeilusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autojen ohjekirjoissa on kuitenkin kielletty työntämällä tai hinaamalla käynnistys.
        Akkulaturilla lataa sen verran akkua että saa vielä sen kerran käyntiin ja ajaa sitten akunvaihtoon.

        Taitaa olla kyseessä jokin uudempi auto, tai peräti automaattivaihteinen. Tuota autom.vaihteista autoa ei saa hinata, ja tuskin edes onnistuu/on lupaa käynnistää se hinaamalla. Varmaan ei lähde käynnistymään alamäkeenkään ilman toimivaa starttia ja akkua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autojen ohjekirjoissa on kuitenkin kielletty työntämällä tai hinaamalla käynnistys.
        Akkulaturilla lataa sen verran akkua että saa vielä sen kerran käyntiin ja ajaa sitten akunvaihtoon.

        Varmasti onkin kielletty, jo ihan sen vuoksi että jos tuollaisessa tilanteessa jotain hajoaa niin ainakin takuun piikkiin korjaamiset on helppo rajata ulos tuolla maininnalla.

        Akkulaturilla vanhan akun elvytys on riskittömin vaihtoehto, mutta jos tuo ei ole käytettävissä ja on "pakko" päästä liikkeelle niin en käytännössä näe isoa riskiä siinä että manuaalivaihteisen auton käynnistää mäkistartilla tai hinaamalla. Jokainen toki tekee päätöksen itse.


      • Anonyymi
        UUSI

        😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋

        😍 ­N­y­­m­­f­­o­m­a­­a­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#17877337S

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Ei se moottori sitä tiedä millä tavoin sitä käynnistää, startilla vai mäkistartilla. Samanlaista pyöritystä se on.

      Katti särkyy jos sytyspuola pätkii tai hajoaa.

      Näin kävi Meganessa kun kävi kolmella.

      Lopputulos oli että katti kolisi tyhjäkäynnillä.

      • Anonyymi

        Onhan siinä eroa jos kerran akku on niin loppu ettei jaksa käynnistää startilla niin ei saata pelata elektroniset moduulit, sytytysmoduulit, moottorinohjaustietokone, anturit, tms. mitä tarvitaan mm. sytytysajoituksen säätämiseen, jne.
        Monestihan jos akun virta on käynyt tarpeeksi alhaalla niin paljon vikakoodeja eri moduuleista liian alhaisen akkujännitteen takia, enpä ole varma lähteekö auto edes käyntiin mäkistartilla jos ei sytytysmodulit jne. pelaa.
        Toivottavasti suuttimetkaan ei ruiski bensaa jos sytytysmoduuli ei pelaa, muuten se palamaton bensa räjähtää katissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan siinä eroa jos kerran akku on niin loppu ettei jaksa käynnistää startilla niin ei saata pelata elektroniset moduulit, sytytysmoduulit, moottorinohjaustietokone, anturit, tms. mitä tarvitaan mm. sytytysajoituksen säätämiseen, jne.
        Monestihan jos akun virta on käynyt tarpeeksi alhaalla niin paljon vikakoodeja eri moduuleista liian alhaisen akkujännitteen takia, enpä ole varma lähteekö auto edes käyntiin mäkistartilla jos ei sytytysmodulit jne. pelaa.
        Toivottavasti suuttimetkaan ei ruiski bensaa jos sytytysmoduuli ei pelaa, muuten se palamaton bensa räjähtää katissa.

        Tuo tilanne voi tulla eteen jos auton akku on oikeasti täysin virraton ja kuollut. Yleensä akku kuitenkin kyykkää sitten että keskuslukitus, sisävalot yms. pienemmät virrankuluttajat toimii vielä ihan hyvin, mutta virtaa vaan ei riitä enää startille.


    • Anonyymi

      Kaapeleilla käynnistys ja ne mainitut riskaapelit sähköpiikit.

      Tokihan olen aiheesta kuullut ja lukenut, mutta miksi siellä ei ole mitään turvapiirejä ymv. suojaamaan apuvirran sähköpiikeiltä?

      Entä startteri-akku, samat riskit?

      Akun vaihto. Mikäli verkkovirta auton lähellä, niin älylaturi kiinni akkukaapleihin virtaa antamaan samalla kun vaihtaa akun, niin kaikki vermeet pysyvät virroissa.

      Eikös joisskain autoissa ole tuota varten jokin pieni apuakkukin?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1837
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1534
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1223
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1156
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe