Sähköauton tulevaisuus ei ole välttämättä ruusuinen

Anonyymi-ap

Range on todellinen heikkous. Akkujen suhteettoman iso paino ja haavoittuvuus on ratkaisematon ongelma. Akkujen kierrätys tulee olemaan lähes katastrofaalinen. Ainaisen lataamisen kahleet eivät innosta. Käytettyjen sähköautojen arvostus tulee mitä todennäköisimmin olemaan iso ongelma. Mikään taho ei halua käytettyjä sähköautoja. Niiden arvo menee negatiivisen puolelle liian varhain.


ei kanna mikään osapuoli vastuuta

47

808

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nooeakallinn hankinta arv i n lasku
      Huino hyötysuhdr hukaa sähköä lampöön lataus ja purku hukaa noin 30 pros. Eneriaa lömmöksi
      Pakkasella hyötysyhde heikenee huomattavasti

      Suuriakkujen pain täyssäjjhkössä. Autossa hybridissä vaan kymmene oasa paino
      Renkaat kulaau
      Sama kun olos takapenkillä vuisi ihmistä a i na mukan vaikka köy vaan kaupassa

      Vaarallinen ja b ikea sammutaa palotapauksessa ja suurjännite on vaarallinen säjkökuoleman vaara vika tapauksessa kun auyo vanhenee noin viisi vuotta

      • Anonyymi

        Kielikouluun. Jos ei osaa edes kirjoittaa, niin ei voi olla kovin fiksu, eikä uskottava missään asiassa.


    • Anonyymi

      Sähhköllä ajaminen maksaa yhden euron per sata kilsaa. Bensalla toista kymppiä.
      Siinä menestyksen eväät.

    • Anonyymi

      Mikään muu auto ei pidä arvoaan käytettynä yhtä hyvin kuin sähköauto.

      • Anonyymi

        Vähän ajetuista maksetaan jopa enemmän kuin uusista jos on haluttu malli. Vain hyvin vanhat ja ei niin halutut mallit pudottavat arvoaan reilusti, mutta niinhän se on kaikessa ja tekniikan kehittyessä alkuaikoina tekee ennakkoluuloja ja se myös vaikuttaa vanhemman tekniikan arvoon. Tosin vanhempi ja jo arvonsa menettänyt sähköauto voi olla todella hyvä valinta oikeasti.


      • Anonyymi

        Höpö höpö. Romuttamo kutsuu melko pian.


    • Anonyymi

      Polttiksella ajavat ovat enemmän sähköautoilijoita kuin varsinaiset sähköautoilijat. Polttoaineen pumppaus, siirto ja jalostaminen vie erittäin paljon sähköä. Ja lopuksi polttiksen käyttäjä maksaa hillittömät verot siitä ilosta että saa lämmittää ilmaa autonsa ympärillä. Polttomoottorin huono hyötysuhde on ollut ratkaisematon ongelma jo 140 vuotta.

      • Anonyymi

        Sähköautoilijat käyttävät silti moninkertaisen määrän sähköä. Vaikka polttoaineeen jalostukseen ym menee sähköä niin se on murto-osa siitä mitä sähköautohin menisi sähköä. Turha valehdella, että polttoaineeseen menisi enemmän sähköä kuin sähköautoon. Tuo on naurettavan idioottimainen väite.

        Toisaalta, polttiksen kulutus ei nouse talvellakaan, koska tuota lämpöä käytetään sisätilojen lämmitykseen. Ei kaikki lämpö mene turhuuteen. Sen sijaan sähköauto voi kuluttaa 50-100% enemmän sähköä talvella, koska mitään hukkalämpöä ei ole, joten kaikki lämmitys pitää tuottaa erikseen. Ja sisätilojen lisäksi myös akkua pitää lämmittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoilijat käyttävät silti moninkertaisen määrän sähköä. Vaikka polttoaineeen jalostukseen ym menee sähköä niin se on murto-osa siitä mitä sähköautohin menisi sähköä. Turha valehdella, että polttoaineeseen menisi enemmän sähköä kuin sähköautoon. Tuo on naurettavan idioottimainen väite.

        Toisaalta, polttiksen kulutus ei nouse talvellakaan, koska tuota lämpöä käytetään sisätilojen lämmitykseen. Ei kaikki lämpö mene turhuuteen. Sen sijaan sähköauto voi kuluttaa 50-100% enemmän sähköä talvella, koska mitään hukkalämpöä ei ole, joten kaikki lämmitys pitää tuottaa erikseen. Ja sisätilojen lisäksi myös akkua pitää lämmittää.

        Lisään... Toki tällä hetkellä polttomoottoriautojen polttoaineisiin menee enemmän sähköä kokonaisuudessaan, koska sähköautoja on vähän. Mutta jos lasketaan sähkön kuluminen per auto niin sähköautot käyttävät sähköä monta kertaa enemmän samoilla kilometreillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään... Toki tällä hetkellä polttomoottoriautojen polttoaineisiin menee enemmän sähköä kokonaisuudessaan, koska sähköautoja on vähän. Mutta jos lasketaan sähkön kuluminen per auto niin sähköautot käyttävät sähköä monta kertaa enemmän samoilla kilometreillä.

        Olisi mukavaa jos sinäkin ottaisit hieman asioista selvää ennen kuin kommentoit täällä. Sopiiko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään... Toki tällä hetkellä polttomoottoriautojen polttoaineisiin menee enemmän sähköä kokonaisuudessaan, koska sähköautoja on vähän. Mutta jos lasketaan sähkön kuluminen per auto niin sähköautot käyttävät sähköä monta kertaa enemmän samoilla kilometreillä.

        Pelkästään Nesteen jalostamon käyttämä sähkö osoittaa fossilisiin polttoaineisiin liittyvän tehokkuusheikkouden. Yhtä liikkumiseen kulutettua bensiinilitraa kohti jalostamo käyttää noin 3 KWh sähköenergiaa. Bensiinilitran sisältämä työn määrä on 9 KWh. Ei ihme että Neste hankkii kiireesti tuulisähkökapasiteetti viherpestäkseen jalostamonsa toimintaa.
        https://www.neste.fi/tiedotteet-ja-uutiset/ilmastonmuutos/nesteen-tavoitteena-100-uusiutuvan-sahkon-kaytto-globaalisti-vuoteen-2023-mennessa-tuulivoiman-kayttoa-lisataan-porvoon-jalostamolla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelkästään Nesteen jalostamon käyttämä sähkö osoittaa fossilisiin polttoaineisiin liittyvän tehokkuusheikkouden. Yhtä liikkumiseen kulutettua bensiinilitraa kohti jalostamo käyttää noin 3 KWh sähköenergiaa. Bensiinilitran sisältämä työn määrä on 9 KWh. Ei ihme että Neste hankkii kiireesti tuulisähkökapasiteetti viherpestäkseen jalostamonsa toimintaa.
        https://www.neste.fi/tiedotteet-ja-uutiset/ilmastonmuutos/nesteen-tavoitteena-100-uusiutuvan-sahkon-kaytto-globaalisti-vuoteen-2023-mennessa-tuulivoiman-kayttoa-lisataan-porvoon-jalostamolla

        Jos tuo 3 kWh sähköä bensalitraa kohti pitää paikkansa, täyssähköautot vievät suunnilleen yhtä paljon sähköä 100 km kohti kuin bensavehkeet.

        Mind blown.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tuo 3 kWh sähköä bensalitraa kohti pitää paikkansa, täyssähköautot vievät suunnilleen yhtä paljon sähköä 100 km kohti kuin bensavehkeet.

        Mind blown.

        Tuossa on vasta osa polttoaineen valmistuksen tarvittavasta sähköstä, muista pumppaus, pumppaus öljykentiltä jalostamoon tai satamaa, jopa tuhansia kilometrejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelkästään Nesteen jalostamon käyttämä sähkö osoittaa fossilisiin polttoaineisiin liittyvän tehokkuusheikkouden. Yhtä liikkumiseen kulutettua bensiinilitraa kohti jalostamo käyttää noin 3 KWh sähköenergiaa. Bensiinilitran sisältämä työn määrä on 9 KWh. Ei ihme että Neste hankkii kiireesti tuulisähkökapasiteetti viherpestäkseen jalostamonsa toimintaa.
        https://www.neste.fi/tiedotteet-ja-uutiset/ilmastonmuutos/nesteen-tavoitteena-100-uusiutuvan-sahkon-kaytto-globaalisti-vuoteen-2023-mennessa-tuulivoiman-kayttoa-lisataan-porvoon-jalostamolla

        Tuossa tekstissä ei mainita sanallakaan tuota 3 kWh määrää. Luultavasti keksit luvun päästäsi. Aivan samoin kuin 9 kWh määränkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tuo 3 kWh sähköä bensalitraa kohti pitää paikkansa, täyssähköautot vievät suunnilleen yhtä paljon sähköä 100 km kohti kuin bensavehkeet.

        Mind blown.

        Ehkä sen takia tuo kuulostaa hämmästyttävältä, koska tuo on valetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa on vasta osa polttoaineen valmistuksen tarvittavasta sähköstä, muista pumppaus, pumppaus öljykentiltä jalostamoon tai satamaa, jopa tuhansia kilometrejä.

        Ja silti sähköautot käyttävät paljon enemmän sähköä kuin bensa- ja dieselautot. Monta kertaa enemmän.

        Ja vastaavasti taas sähköautojen osalta ongelmat tapahtuu valmistuksessa. Sähköauton valmistus tuottaa paljon enemmän päästöjä ja tuhoaa enemmän luontoa kuin polttomoottoriauton valmistus. Koko sähköauton "ekologisuus" on typerää valetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoilijat käyttävät silti moninkertaisen määrän sähköä. Vaikka polttoaineeen jalostukseen ym menee sähköä niin se on murto-osa siitä mitä sähköautohin menisi sähköä. Turha valehdella, että polttoaineeseen menisi enemmän sähköä kuin sähköautoon. Tuo on naurettavan idioottimainen väite.

        Toisaalta, polttiksen kulutus ei nouse talvellakaan, koska tuota lämpöä käytetään sisätilojen lämmitykseen. Ei kaikki lämpö mene turhuuteen. Sen sijaan sähköauto voi kuluttaa 50-100% enemmän sähköä talvella, koska mitään hukkalämpöä ei ole, joten kaikki lämmitys pitää tuottaa erikseen. Ja sisätilojen lisäksi myös akkua pitää lämmittää.

        Voi voi kuinka pihalla oletkaan ja ihan kaikissa väitteissäsi. Mitä väliä tuolla hukkalämmöllä on kun kaikessa energiassa sitä tapahtuu. Kyllä talvella bensa-auto kuluttaa enemmän kun pitää olla myös sähköiset lämmittimet päällä ja olosuhteet raskaammat.
        Ei kannata olla ihan vaan periaatteesta kaikkea uutta vastaan, vaikka siitä on sinulle ilmeisesti nautintoa väitellä. Taistelet joka tapauksessa vastaan väistämätöntä asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi voi kuinka pihalla oletkaan ja ihan kaikissa väitteissäsi. Mitä väliä tuolla hukkalämmöllä on kun kaikessa energiassa sitä tapahtuu. Kyllä talvella bensa-auto kuluttaa enemmän kun pitää olla myös sähköiset lämmittimet päällä ja olosuhteet raskaammat.
        Ei kannata olla ihan vaan periaatteesta kaikkea uutta vastaan, vaikka siitä on sinulle ilmeisesti nautintoa väitellä. Taistelet joka tapauksessa vastaan väistämätöntä asiaa.

        Hoh hoh... Et taida tietää autoista mitään. Nykyaikaiset polttikset käyttävät moottorin hukkalämpöä auton sisätilojen lämmittämiseen, joten energiaa ei kulu merkittävästi enempää talvella kuin kesälläkään. Ei polttikset vain päästä lämpöä ulos vaan sitä myös käytetään. Ja sähköautoissa akkua pitää erikseen lämmittää, polttiksissa moottori lämpiää muutenkin, joten mitään erillistä lämmitystä ei mihinkään moottorissa tarvita ajon aikana. Itse asiassa usein polttoainetta kuluu polttiksissa enemmän kesällä, koska silloin saa ajaa nopeampaa.

        Olen seurannut pitkään bensan kulutusta autossa ja ei ole ollut mitään merkittävää eroa talvi- ja kesäkulutuksen välillä. Kun sähköautossa sähkön kulutus nousee talvella yli 50% niin polttiksissa kulutus ei nouse yhtään. Ja tämä on ihan todistettu asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hoh hoh... Et taida tietää autoista mitään. Nykyaikaiset polttikset käyttävät moottorin hukkalämpöä auton sisätilojen lämmittämiseen, joten energiaa ei kulu merkittävästi enempää talvella kuin kesälläkään. Ei polttikset vain päästä lämpöä ulos vaan sitä myös käytetään. Ja sähköautoissa akkua pitää erikseen lämmittää, polttiksissa moottori lämpiää muutenkin, joten mitään erillistä lämmitystä ei mihinkään moottorissa tarvita ajon aikana. Itse asiassa usein polttoainetta kuluu polttiksissa enemmän kesällä, koska silloin saa ajaa nopeampaa.

        Olen seurannut pitkään bensan kulutusta autossa ja ei ole ollut mitään merkittävää eroa talvi- ja kesäkulutuksen välillä. Kun sähköautossa sähkön kulutus nousee talvella yli 50% niin polttiksissa kulutus ei nouse yhtään. Ja tämä on ihan todistettu asia.

        Lisään... Toki itse en käytä penkinlämmittimiä ikinä. Autossa on toki penkinlämmittimet, mutta en pidä niistä.


    • Anonyymi

      Paino on suurempi, mutta onko se ongelma? Range on jo 90% käyttäjille riittävä ja se kasvaa kokoajan. Akkujen suojaus paranee myös kokemusten ja tarpeen mukaan.
      Akkujen kierrätys ei ole mikään ongelma.
      Turhaa sinun omapoika on keksiä ongelmia joita ei ole.

      • Anonyymi

        Range ei ole todellakaan riittävä yli 90% käyttäjistä. Jos pidempää rangea tarvitsee yhdenkin kerran vuodessa niin range on liian lyhyt. Rangen pitää aina olla riittävä, myös poikkeustilanteissa. Auton vuokraaminen erikseen poikkeuksia varten on typerää. Auton pitää riittää aina.

        Lisäksi jos range on pienempi niin hinnankin pitää olla halvempi. Jos polttis kulkee 1000 km tankilla ja sähköauto vaivaiset 500 km niin sähköauton pitää olla puolet halvempi. Siksi nykyiset sähköautot ovat järkyttävän ylihintaisia ja vain idiootit ostavat niitä.


      • Anonyymi

        "Paino on suurempi, mutta onko se ongelma? "

        Ensinnäkin, autojen paino nopeuttaa teiden rikkoutumista, joten sähköautojen myötä tietyöt tulevat lisääntymään todella paljon. Toiseksi paino haittaa ajettavuutta. Jos on liukasta ja menee mutkaan niin painavampi auto menee helpommin ojaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Paino on suurempi, mutta onko se ongelma? "

        Ensinnäkin, autojen paino nopeuttaa teiden rikkoutumista, joten sähköautojen myötä tietyöt tulevat lisääntymään todella paljon. Toiseksi paino haittaa ajettavuutta. Jos on liukasta ja menee mutkaan niin painavampi auto menee helpommin ojaan.

        No eipä nuo hieman painavammat henkilöautot mikään ongelma ole teiden kulumiselle. Se on suolaus, nastarenkaat ja raskasliikenne. Kauheasti yrität keksiä syitä joita ei ole oikeasti olemassa. Painavampi auto on tae parempaan pitoon talvella, vertaa vaikka raskasta liikennettä, aika surkeilla renkailla ajavat ympäri vuoden ilman ongelmia. Tottahan auto menee mutkassa ojaan jos ajaa liiallista tilannenopeutta, mutta se on täysin kuskin vika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Range ei ole todellakaan riittävä yli 90% käyttäjistä. Jos pidempää rangea tarvitsee yhdenkin kerran vuodessa niin range on liian lyhyt. Rangen pitää aina olla riittävä, myös poikkeustilanteissa. Auton vuokraaminen erikseen poikkeuksia varten on typerää. Auton pitää riittää aina.

        Lisäksi jos range on pienempi niin hinnankin pitää olla halvempi. Jos polttis kulkee 1000 km tankilla ja sähköauto vaivaiset 500 km niin sähköauton pitää olla puolet halvempi. Siksi nykyiset sähköautot ovat järkyttävän ylihintaisia ja vain idiootit ostavat niitä.

        Jos suurin osa pyörii pelkästään lähialueilla ja kerran vuodessa pitää ladata jossain matkan varrella, niin onko se oikea ongelma. Monissa autoissa on bensatankkikin niin pieni ettei niillä pääse kuin 400-500 km.
        Mikä on ylihintaisen auton määritelmä? Sekö, että se on sähköauto joka on valikoitunut maailman ja ilmaston pelastajaksi ja itse ajaminen on halpaa? Jos sinä olet sitkeästi vastaa muutosta ja kehitystä ja mellastat täällä Suolessa, niin siitä ei ole muuta kuin hauskaa lukemista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos suurin osa pyörii pelkästään lähialueilla ja kerran vuodessa pitää ladata jossain matkan varrella, niin onko se oikea ongelma. Monissa autoissa on bensatankkikin niin pieni ettei niillä pääse kuin 400-500 km.
        Mikä on ylihintaisen auton määritelmä? Sekö, että se on sähköauto joka on valikoitunut maailman ja ilmaston pelastajaksi ja itse ajaminen on halpaa? Jos sinä olet sitkeästi vastaa muutosta ja kehitystä ja mellastat täällä Suolessa, niin siitä ei ole muuta kuin hauskaa lukemista.

        Ylihintainen auto on, jos range on lyhyt ja hintaa silti enemmän kuin vastaavassa polttiksessa.

        Tällä hetkellä sähköautot ovat järkyttävän ylihintaisia romuja. Niiden hinnasta pitäisi lähteä pois vähintään 50%. Ja ajamisen hinta on yksi paskan hailee, jos ostaa 50 tonnin auton. Se ei merkitse mitään, koska pelkkä arvon alenema vuodessa on moninkertainen verrattuna normaaleihin polttoainekuluihin. Ja, kyllä, sähköautojen arvo alenee ihan yhtä nopeasti kuin polttistenkin. Ja euroissa mitattuna jopa nopeammin.

        Järkevät ihmiset odottavat sähköautojen halpenemista, koska varmaa on, että niiden hinnat tulevat pian romahtamaan. Voi aivan rauhassa odottaa vaikka 10 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eipä nuo hieman painavammat henkilöautot mikään ongelma ole teiden kulumiselle. Se on suolaus, nastarenkaat ja raskasliikenne. Kauheasti yrität keksiä syitä joita ei ole oikeasti olemassa. Painavampi auto on tae parempaan pitoon talvella, vertaa vaikka raskasta liikennettä, aika surkeilla renkailla ajavat ympäri vuoden ilman ongelmia. Tottahan auto menee mutkassa ojaan jos ajaa liiallista tilannenopeutta, mutta se on täysin kuskin vika.

        Hah hah haa... Paino on erittäin merkittävä osa teiden kulumisessa ja suurin osa teiden kulumisesta johtuu henkilöautoista (suuresta volyymista johtuen), ei raskaasta liikenteestä. Sivutiet joissa ei edes kulje merkittävässä määrin raskasta liikennettä kuluu ihan siinä missä kaikki muutkin tiet. Eikä suolaus teitä kuluta. Suolaus kuluttaa autoja, ei tietä.

        Ja nastarenkaat ei riipu siitä onko autossa sähkömoottori tai polttomoottori. Monet laittavat nastarenkaat sähköautoonkin.

        Edelleenkin, ajettavuus on aina parempi kevyessä autossa. Mutkassa painava auto on kamala ajaa, koska keskipakoisvoima on niissä suurempi. Senhän takia kilpa-autoissa halutaan minimoida painoa. Teslassakin on hyvä kiihtyvyys, mutta rata-ajossa Tesla on surkea paska. Teslalla pääsee nopeasti suoralla, mutta ei mutkatiellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hah hah haa... Paino on erittäin merkittävä osa teiden kulumisessa ja suurin osa teiden kulumisesta johtuu henkilöautoista (suuresta volyymista johtuen), ei raskaasta liikenteestä. Sivutiet joissa ei edes kulje merkittävässä määrin raskasta liikennettä kuluu ihan siinä missä kaikki muutkin tiet. Eikä suolaus teitä kuluta. Suolaus kuluttaa autoja, ei tietä.

        Ja nastarenkaat ei riipu siitä onko autossa sähkömoottori tai polttomoottori. Monet laittavat nastarenkaat sähköautoonkin.

        Edelleenkin, ajettavuus on aina parempi kevyessä autossa. Mutkassa painava auto on kamala ajaa, koska keskipakoisvoima on niissä suurempi. Senhän takia kilpa-autoissa halutaan minimoida painoa. Teslassakin on hyvä kiihtyvyys, mutta rata-ajossa Tesla on surkea paska. Teslalla pääsee nopeasti suoralla, mutta ei mutkatiellä.

        Luxus-autot ovat aina painaneet enemmän kuin köyhien pikkukipot

        Ei ole kilot rikkaita haitannut kun on vaan ladattu Rollssiin ja Benteyhin lisää hevosvoimia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luxus-autot ovat aina painaneet enemmän kuin köyhien pikkukipot

        Ei ole kilot rikkaita haitannut kun on vaan ladattu Rollssiin ja Benteyhin lisää hevosvoimia.

        Jossain Rollsissa ja Bentleyssä ollaan enemmän kiinnostuneita luxuksesta sisätiloista ja mukavuudesta. Ne eivät ole urheiluautoja eikä toimisi kunnolla radalla.

        Todelliset urheiluautot kuten Ferrarit, Lamborghinit jne ovat yllättävän kevyitä moottorin kokoon nähden. Ja Teslahan teeskentelee toisinaan olevansa urheiluauto, vaikka ei sitä ole.


    • Anonyymi

      Sähköautolle käy sama kohtalo kuin vesisängylle.

      • Anonyymi

        Olipa surkea vertaus.


    • Anonyymi

      Polttiksella ajamunen maksaa yli kymmene euroa sadalle kilsalle. Sähköllä noin yhden euron kun lataa yöllä kotona.

      Polttiksien arvo romahtaa käytettynä kun tarjolle tulee enemmän käytettyjä sähköautoja. Polttiksia ostavat vain ne joille sähköautoja ei riitä. Kuka haluaa maksaa kallista bensasta kun tarjolle tulee käytettyjä sähköautoja halvalla?

      • Anonyymi

        Logiikka on täysin naurettavan typerä. Edelleenkin jos ostaa kalliin auton niin sähkön tai bensan hinta on merkityksetön paskatieto. Kokonaiskustannukset on ainoa asia joka merkitsee jotain. Ja sitä et sitten ikinä ole kertonut.

        Ja se, että sähköautojen hinta pysyisi muka paremmin on myös valetta. Sähköautojen hinnat tippuu nykyään usein jopa nopeammin kuin polttiksissa. Varsinkin siinä vaiheessa kun tulee uudempia ja parempia sähköautoja niin vanhojen mallien arvot romahtavat. Aivan kuten polttiksissakin.

        Ja lisäksi, jos polttiksia saa todella halvalla niin silloin vähän autolla ajavan kannattaa ostaa halpa käytetty polttis. Se tulee halvemmaksi kuin sähköauto, vaikka bensa maksaisikin paljon enemmän.

        Ja jälleenmyyntiarvosta ei tarvitse piitata, jos ajaa autot loppuun saakka. Itse olen ajanut 20 vuotta vanhalla autollakin, eikä minun silloinkaan tarvinnut välittää jälleenmyyntiarvosta. Voin ehkä ostaa uudenkin auton jossain vaiheessa, mutta saatan ajaa sen ihan loppuun saakka. Siis samalla autolla jopa yli 20 vuotta. Silloin ei jälleenmyyntiarvo ole tärkeä asia vaan ostohinta.


      • Anonyymi

        Miten käy vanhenevalle elektroniikalle? Ei maksa paljoa vuosikausia vanhat puhelimet tai TV:t, SER-jätekontti on todennäköisin sijoituspaikka. "Jäteshokki: Norjassa uudenkarheita sähköautoja viedään surutta romuttamolle", “Sähköautojen hautausmaa Pariisissa. Akkujen vaihto liian kallista”.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten käy vanhenevalle elektroniikalle? Ei maksa paljoa vuosikausia vanhat puhelimet tai TV:t, SER-jätekontti on todennäköisin sijoituspaikka. "Jäteshokki: Norjassa uudenkarheita sähköautoja viedään surutta romuttamolle", “Sähköautojen hautausmaa Pariisissa. Akkujen vaihto liian kallista”.

        Kovin onneton vertaus. Norjassa oli juttua noista nuorena paalatuista sähköautoista, mutta unohdit kertoa, että ne on kolareissa mällättyjä ja vakuutusyhtiöiden lunastamia, noloa sulta. On myös jo tutkimusta ja todettua tietoa, että akut kestää kovin hyvin, noin 20 vuotta ja esim. Teslalla ajettu 600tkm ilman akkujen merkittävää väsymistä. Miksi pitää aina yrittää valheilla ja muunnellulla totuudella lähteä provoilemaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Logiikka on täysin naurettavan typerä. Edelleenkin jos ostaa kalliin auton niin sähkön tai bensan hinta on merkityksetön paskatieto. Kokonaiskustannukset on ainoa asia joka merkitsee jotain. Ja sitä et sitten ikinä ole kertonut.

        Ja se, että sähköautojen hinta pysyisi muka paremmin on myös valetta. Sähköautojen hinnat tippuu nykyään usein jopa nopeammin kuin polttiksissa. Varsinkin siinä vaiheessa kun tulee uudempia ja parempia sähköautoja niin vanhojen mallien arvot romahtavat. Aivan kuten polttiksissakin.

        Ja lisäksi, jos polttiksia saa todella halvalla niin silloin vähän autolla ajavan kannattaa ostaa halpa käytetty polttis. Se tulee halvemmaksi kuin sähköauto, vaikka bensa maksaisikin paljon enemmän.

        Ja jälleenmyyntiarvosta ei tarvitse piitata, jos ajaa autot loppuun saakka. Itse olen ajanut 20 vuotta vanhalla autollakin, eikä minun silloinkaan tarvinnut välittää jälleenmyyntiarvosta. Voin ehkä ostaa uudenkin auton jossain vaiheessa, mutta saatan ajaa sen ihan loppuun saakka. Siis samalla autolla jopa yli 20 vuotta. Silloin ei jälleenmyyntiarvo ole tärkeä asia vaan ostohinta.

        No siinähän maksat jokaisesta ajetusta kilometristä bensalaskussa kymmenen kertaa enemmän. Ja Tämä on vapaa maa. Saa maksaa vapaasti.

        Se vaan että kuka on niin tyhmä että laittaa kymmeniätuhansia omaa rahaa polttikseen? Kun sen käyttökustannukset ovat kymmenkertaiset sähköautoon verrattuna? arvaa kummasta saa vaihdossa rahaa.


    • Anonyymi

      Mietipä miten mellevää on ostaa vanha halpa sähköauto ja ajaa sillä yhdelllä eurolla per sata kilsaa.

      Vanhan polttiksen ostanut joutuu maksamaan samasta matkasta 10 kertaa enemmän. jokaisesta kilometristä.


      Itse en aja vanhoilla autoilla mutta nautin kyllä täysin siemauksin siitä että jotkut typerykset ostavat edelleen uusia latauskelvottomia ja maksavat itsensä kipeäksi siitä.

      • Anonyymi

        Millainen ihminen iloitsee toisen huonosta valinnasta ja tyhmyydestä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millainen ihminen iloitsee toisen huonosta valinnasta ja tyhmyydestä?

        En ole hyvä ihminen. Minusta tämän palstan typerykset ansaitsevat kohtalonsa. Hauska seurata sivusta.


    • Anonyymi

      Muuten samaa mieltä, mutta sähköauton arvo ei ikinä mene negatiiviseksi, koska jopa pienin Leafin akku sisältää liki 4000 euron arvosta arvomineraaleja ja akkujen purkajat maksavat 1700-9500 rikkoutuneestakin akusta.

    • Anonyymi

      "Range on todellinen heikkous."
      -Harvassa on ihmiset jotka samalla istumalla ajaa 500km. Tuo vastaa noin 6 tunnin istumista.
      " Akkujen suhteettoman iso paino ja haavoittuvuus on ratkaisematon ongelma."
      - Saman kokoisten sähköautojen ja polttisten painot eroavat toisistaan korkeintaan 200kg. On myös autoja joissa polttis painaa enemmän.
      "Akkujen kierrätys tulee olemaan lähes katastrofaalinen."
      -Nyt jo jopa suomessa pystytään kierrättämään sähköautojen akut yli 90 prosenttisesti.
      "Käytettyjen sähköautojen arvostus tulee mitä todennäköisimmin olemaan iso ongelma. Mikään taho ei halua käytettyjä sähköautoja."
      -Kummasti niitä vaan tuodaan käytettynä ulkomailta tuhansia.
      "Niiden arvo menee negatiivisen puolelle liian varhain"
      -Sähköautoista ei tule koskaan ns. "tonnin linttaa" kuten polttiksista, koska akun arvo on viallisenakin useita tuhansia euroja.

    • Anonyymi

      Näinpä ollen. Katselen rauhallisesti tilanteen kehittymistä.

      • Anonyymi

        "Näinpä ollen. Katselen rauhallisesti tilanteen kehittymistä."

        Ja maksat siinö odotellessasi jokaisesta kilometristä noin kymmenekertaisen määrän euroja bensalaskussa verrattuna sähköautoon.
        Noinkin voi tietenkin tehdä jos haluaa maksaa itsensä kipeäksi.


    • Anonyymi

      Sähköautoilu kehittyy huimaa vauhtia. En osta vielä, koska odotan parempaa (ei oo rahaa) ;)

    • Anonyymi

      Vihreiden ja sdp sekä vasemistoliiton tahdissa ei ole elämä ja arki hyvää vaan helvettiä. Autoilun ja siihen liittyvän talouden päätökset noissa puolueissa on silkkaa natzismia!

    • Anonyymi

      Nykyinen vetyboomi takaa sen että edullista vetyä suhautellaan tankkeihin jo lähivuosina. Ei ole nyt liiketoiminnan puolesta järkeä investoida sähköautoon.

      • Anonyymi

        Mutta miten tämä juttu liittyy töpseliautoihin?

        Kuinkas pitkään kesti että pikalatausasemia alkoi olla riittävästi?
        Sähköä kuitenkin tulee joka paikkaan ja sitä voi ladata kotonakin.

        Vety on liian kallista henkiöautohin. Se kannattaa hyödyntää muissa kohteissa missä nykyään käytetään maakaasusta tehtävää vetyä.

        Minä luulen että tämä täällä vedystä paasaava ei vain ymmärrä kokonaisuutta tai sitten vain haluaa aikaan saada riitoja.


    • Anonyymi

      Tilastot sen kertovat että mikä käyttövoima on ihmisten mielestä se kaikkein järkevin valinta. Sähköautoja myydään monessa eri maassa yhä enemmän joka vuosi ja sama trendi myös Suomessa. Jos uusista myytävistä sähköautoista nyt jo noin 30% Suomessa niin se alkaa olemaan todella merkittävä määrä eikä sähköautot tule katoamaan mihinkään seuraavaan 20 vuoteen.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17877780/toukokuussa-sahkoautoja-rekisteroitiin-kaikkien-aikojen-suurin-maara-eli-4-872-autoa-

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9556
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2807
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      158
      2559
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1623
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1484
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1419
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe