Eksistentiaalisia ongelmia

Maapallolla ei ole eksistentiaalisia ongelmia vielä pitkiiiiiiiiiin aikoihin, pois lukien se mahdollisuus että ihminen tai ihmisen kaltainen olento keksii alkaa tosissaan räjäyttelemään ydinaseita tai niitä tehokkaampia aseita, jolloin on olemassa teoreettinen mahdollisuus että maan kuori/vaippa halkeaa suurelta osalta ja ydin ei enää olekaan stabiili. Kaiken muun maapallo hoitelee omia aikojaan, myös ihmisen, tuon omituisen loisen.

Mutta ihmiskunnalla on. Ydinsodat on ilmeinen vaihtoehto, toinen vielä ilmeisempi on kriittisten raaka-aineiden ehtyminen, minkä osalta ollaankin jo pitkällä. Tuon lisäksi liikakansoituksen aiheuttama täysin uusi pandemia on mahdollinen tekijä. Kaikkien noiden ylle nousee kuitenkin tekoälyn tuomat haasteet.

Ilmastonmuutos itsessään ei ole varsinainen ongelma, asiaa voisi kutsua kausivaihteluksikin ja maapallo hoitaa senkin omia aikojaan. Liikakansoituksen osalta käy aikanaan samoin, täysin riippumatta siitä mitä ihminen itse tekee.

Mutta raaka-aineiden ehtyminen ja tekoäly eivät poistu mihinkään eikä edes maapallo kykene niiden osalta reagoimaan kuin joissain miljoonissa vuosissa.

Kusessa ollaan.
20293
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 20

Vanhimmat

Näitä uhkakuvia on nosteltu iät ajat ties mistä. Ne on vakio, mutta yhtälailla on ollut vakiona se, että oikein mikään niistä ei ole toteutuneet.

Mä hatarasti muistan mm. miten meriveden piti nousta ja pienentää Suomea huomattavasti, otsonikadon piti polttaa kaikki elävä poroksi, hullun lehmän tauti, sikainfluessa, lintuinfluenssa ja Korons piti tappaa puolet väestöstä...

Mutta jokin kauhun tasapainohan kai on oltava, että asioille tehdään jotain... uhkailu on vissiin se tehokkain tapa vielä. 😁

Äänestä
  • Aloittaja

Mikään noista ei ole ihmiskunnan tuho, vain hiton paskamainen homma. Tai jos Linkolaa puoltaa, niin hiton hyvä homma.

Äänestä

• randombypasser kirjoitti:

Mikään noista ei ole ihmiskunnan tuho, vain hiton paskamainen homma. Tai jos Linkolaa puoltaa, niin hiton hyvä homma.

No mä oon taipuvainen uskomaan siihen suippopartaiseen tähtitieteilijään, Esko Valtaojaan, että ihminen kyllä keksii kaikelle konstit. Se on tupannut keksiä kaikkea kymmenien tuhansien vuosien ajan. :oD

Äänestä

• Aloittaja

Disseisback kirjoitti:

No mä oon taipuvainen uskomaan siihen suippopartaiseen tähtitieteilijään, Esko Valtaojaan, että ihminen kyllä keksii kaikelle konstit. Se on tupannut keksiä kaikkea kymmenien tuhansien vuosien ajan. :oD

Ihminen kyllä keksii mitä vaan, kun aikaa annetaan. Nyt ongelma on siinä, että sitä aikaa ei ole paljoakaan. Minä en todennäköisesti tule näkemään nykyistä ihmeempiä ongelmia, mutta seuraava sukupolvi kylläkin. Enkä usko että ihminen kykenee ratkomaan noita tiedossa olevia ongelmia ainakaan lähimpään sataan vuoteen, tosin voin olla väärässäkin.

Äänestä

Ihminen kyllä keksii mitä vaan, kun aikaa annetaan. Nyt ongelma on siinä, että sitä aikaa ei ole paljoakaan. Minä en todennäköisesti tule näkemään nykyistä ihmeempiä ongelmia, mutta seuraava sukupolvi kylläkin. Enkä usko että ihminen kykenee ratkomaan noita tiedossa olevia ongelmia ainakaan lähimpään sataan vuoteen, tosin voin olla väärässäkin.

No ihminen on lopulta aika pieni sanomaan mikä on loppu ja mikä sen tuo... Ihmisen isot teot aina toimii kollektiivisesti. Mutta mielenkiintoistahan näitä on miettiä. :o)

Äänestä

• Aloittaja

Disseisback kirjoitti:

No ihminen on lopulta aika pieni sanomaan mikä on loppu ja mikä sen tuo... Ihmisen isot teot aina toimii kollektiivisesti. Mutta mielenkiintoistahan näitä on miettiä. :o)

Puita sahaillessa on aikaa kaikenlaiselle "tarpeelliselle" pohdinnalle 😂

Äänestä

Puita sahaillessa on aikaa kaikenlaiselle "tarpeelliselle" pohdinnalle 😂

No mä taas oon innostunut töissä katselee historialuentoja... enemmän siis otan vastaan, en pohdi. :oD

Äänestä

No joku pandemia vaikka. Onhan niistä usa:n labroista maailmalla löytynyt vaikka mitä virusta. Ihan vähän aikaa sitten oli ruttoa taas jostain kaiveltu esiin. Pohjavedet loppuu intiasta, siellä on väkeä joka kun lähtee työntymään eurooppaan ollaan ihmeissään. Maailmalla kun elinkelpoiset alueet loppuu meidän alue voi olla vielä haluttukin tunkeutumisen suhteen.

-harmiseikirj-

Äänestä
  • Aloittaja

Pandemiat on epävarmoja ja sinällään ne loppuvat kun tietty tappoprosentti saavutetaan. Tekoäly tai kriittisten raaka-aineiden ongelma lopu vielä siihen. Kriittisten raaka-aineiden osalta ongelma poistuu vasta kun ihmiskunnasta on jäljellä max kolmannes, olettaen että se ei leikkaa tuotantoa. Tekoäly on sitten ihan oma lukunsa...

Äänestä

Pandemiat on epävarmoja ja sinällään ne loppuvat kun tietty tappoprosentti saavutetaan. Tekoäly tai kriittisten raaka-aineiden ongelma lopu vielä siihen. Kriittisten raaka-aineiden osalta ongelma poistuu vasta kun ihmiskunnasta on jäljellä max kolmannes, olettaen että se ei leikkaa tuotantoa. Tekoäly on sitten ihan oma lukunsa...

Tekoälyhän kieltämättä aika äkkiä hoksaa mikä on ongelmien aiheuttaja ja hävitettävä:

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/us/e7bbf972-1283-4dde-8b30-aa0e405f1542?ref=ampparit:eaca

En kuitenkaan pandemioitakaan pois sulkisi, jostain kuin sellaisesta labraviruksesta jonka tappavuus yli 40%, ei hyvä heilu jos pääsee leviämään. Kuivuus on lähes väistämätön ongelma, iso osa maapallosta tulee elinkelvottomaksi alueeksi. Raaka-aineista en olisi niin huolissani, enemmän ehkä viljelysmaasta, Ukrainaakaan ei turhaan sanota euroopan vilja-aitaksi, siellä jo maaperä pilataan loppuu ruoka monelta.

-harmiseikirj-

Äänestä

• Anonyymi00003 kirjoitti:

Tekoälyhän kieltämättä aika äkkiä hoksaa mikä on ongelmien aiheuttaja ja hävitettävä:

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/us/e7bbf972-1283-4dde-8b30-aa0e405f1542?ref=ampparit:eaca

En kuitenkaan pandemioitakaan pois sulkisi, jostain kuin sellaisesta labraviruksesta jonka tappavuus yli 40%, ei hyvä heilu jos pääsee leviämään. Kuivuus on lähes väistämätön ongelma, iso osa maapallosta tulee elinkelvottomaksi alueeksi. Raaka-aineista en olisi niin huolissani, enemmän ehkä viljelysmaasta, Ukrainaakaan ei turhaan sanota euroopan vilja-aitaksi, siellä jo maaperä pilataan loppuu ruoka monelta.

-harmiseikirj-

Gali yanga aikaa.,,,

Äänestä

• Aloittaja

Anonyymi00003 kirjoitti:

-harmiseikirj-

Ruoan puutehan itsessään ei ole eksistentiaalinen ongelma, vaan vain desimaation tahaton väline eli oikeastaan hiton hyvä asia. Sama koskee pandemioita, kun riittävän iso osa populaatiosta on poistettu kuvasta, ei tauti enää leviä, pois lukien tilanne jossa leviävän pandemian LD=100, tilanne jota ei ainakaan vielä ole kohdattu millään tunnetulla taudilla.

Mutta raaka-aineet. Nykyinen yhteiskunta hajoaa litiumin, kuparin ja harvinaisten maametallien puutteeseen ellei suuntaa muuteta. Ongelma konkretisoituu siinä, että teoreettisesti paheneva ilmastonmuutos ajaa ihmisiä pois planeetalta, mutta johtuen raaka-aineongelmista lentoja ei riitä kuin rikkaille, niin ollaan kurjssa tilanteessa.

Äänestä

Ai, sä pelkäät tekoälyä.

Äänestä
  • Aloittaja

Mitä enemmän jostain asiasta ymmärtää, sen paremmin ymmärtää sen asian riskitkin. Tähän mennessä tekoäly on jo osannut valehdella, sitä voi vaan miettiä mihin seuraava versio kykenee.

Äänestä

Giovana älä huoli koko ajan

Äänestä

Minkä me täällä sille voidaan että sä olet kusessa turha yleistää jos olet itse omat asiasi mokannu ja nuo sadut mitä ihmisille on jo vuosikymmeniä vähintäänkin syötetty ni oma on mokas jos niitä uskot ydin sota olis siitä hyvä et torakat on kuulemma siinä kohti ainoat jotka jää henkiin jot eipä tuokaan täys katasttrofi olis eipä yhdenkään ihmisen ainakaan tarvis huomista murehtia

Äänestä
  • Aloittaja

Menepä itkemään äitisi helmoihin kun et kykene asiasta keskustelemaan. Täälllä on nollatoleranssi nollakommenteille.

Äänestä

Tekoälyssä juurikin pahuus piilee. Kertoo00 tuo sanonta jo aivan kaiken💩

Äänestä

Luulen, että meistä viiskymppisistä kukaan ei ole näkemässä niitä pahimpia ihmiskunnan aikoja ellei se ydinsota nyt sitten ala tuosta Venäjän toopeilusta liikkeelle.

Olen muksuille sanonutkin, että he minun iässä todennäköisesti elävät aivan erilaista maailmantilannetta, kuin mitä se nyt on. Tulee puutetta, liikettä ja pakkoratkaisuja mitkä vaikuttaa globaalisti pitkin maapalloa.

Mutta koittakaa luottaa järkeen ja löytää ratkaisuja.

Äänestä

mielessä pyörii kuin pallont .... tuoollainekin ... callsign kat, racetrack..... takaisin gakaltivalle... vaaralilnen paikka eikä tiedetä.... lentäjätyttöjä.

Äänestä

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastainen viesti.

Kommentoi aloitusta

randombypasser kirjoitti:

Maapallolla ei ole eksistentiaalisia ongelmia vielä pitkiiiiiiiiiin aikoihin, pois lukien se mahdollisuus että ihminen tai ihmisen kaltainen olento keksii alkaa tosissaan räjäyttelemään ydinaseita tai niitä tehokkaampia aseita, jolloin on olemassa teoreettinen mahdollisuus että maan kuori/vaippa halkeaa suurelta osalta ja ydin ei enää olekaan stabiili. Kaiken muun maapallo hoitelee omia aikojaan, myös ihmisen, tuon omituisen loisen.

Mutta ihmiskunnalla on. Ydinsodat on ilmeinen vaihtoehto, toinen vielä ilmeisempi on kriittisten raaka-aineiden ehtyminen, minkä osalta ollaankin jo pitkällä. Tuon lisäksi liikakansoituksen aiheuttama täysin uusi pandemia on mahdollinen tekijä. Kaikkien noiden ylle nousee kuitenkin tekoälyn tuomat haasteet.

Ilmastonmuutos itsessään ei ole varsinainen ongelma, asiaa voisi kutsua kausivaihteluksikin ja maapallo hoitaa senkin omia aikojaan. Liikakansoituksen osalta käy aikanaan samoin, täysin riippumatta siitä mitä ihminen itse tekee.

Mutta raaka-aineiden ehtyminen ja tekoäly eivät poistu mihinkään eikä edes maapallo kykene niiden osalta reagoimaan kuin joissain miljoonissa vuosissa.

Kusessa ollaan.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

• Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

• Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

• Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

• Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

• Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

• Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu