Saisko laskelman Li-akkujen tulevaisuudesta

Anonyymi-ap

Kun kaikki maailman autot korvataan akku-autoilla, ei enää hirveästi kehuta patteriautoratkaisua. Ei ainakaan ilmastoratkaisuna.

38

365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sulta puuttuu kaikki maalaisjärki. Ei kukaan ole koskaan edes ajatellut että kaikki maailman autot olisivat sähköautoja. Varsinkaan Lion-akulla.
      Suomi on yksi edelläkävijöistä ja jo nyt tiedetään että Lion-akku on vain yksi teknologia jota ollaan jo hyvää vauhtia korvaamassa / täydentämässä muilla ratkaisuilla.
      Kun kehitysmaat alkavat siirtymään pois polttiksista niin Lion-akku jo historiaa.

    • Anonyymi

      Voin kuvitella mikä riemu sillä viimeisen käyttökuntoisen polttomoottoriauton omistajalla onkaan, kun tulee päivä, että sähkö lakkaa olemasta eikä missään ole mitään mahdollisuutta latailla mitään patterivälineitä, oli sitten kännykkä tai auto.

      • Anonyymi

        Jos maailmasta loppuu sähkö niin autoilu loppuu kaikilta ja se autoiun loppuminen on pienen kaikista murheista.
        Ei bensaa, ei lämmitystä, ei puhelinverkkoa, ei nettiä jne.

        Te polttihemmot olette jotenkin niinyksinkertaisia ja yksisilmäisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos maailmasta loppuu sähkö niin autoilu loppuu kaikilta ja se autoiun loppuminen on pienen kaikista murheista.
        Ei bensaa, ei lämmitystä, ei puhelinverkkoa, ei nettiä jne.

        Te polttihemmot olette jotenkin niinyksinkertaisia ja yksisilmäisiä.

        Teille polttishemmoille sellainen pieni herätys todellisuuteen. Käännä kotisi sähköpääkeskuksesta virrat pois ja kokeile elää vaikkapa viikko.

        Voin vakuuttaa että on helpompaa luopua bensasta kuin sähköstä.


    • Anonyymi

      Ensi vuotenahan se nähdään kun kaikki autot on sähköautoja ja isolla litiumakulla.

      • Anonyymi

        Joo ja kaikilla on 10 miljoonaa euroa pankkitilillä.
        Tällaisilla täysin pehmytpäisillä kommenteilla ei ole oikein paikkaa täysjärkisten maailmassa. Miksi kirjoittelette näitä täysin älyttömiä juttuja? Niinkuin tämä avauskin?
        Ei mitään yhteyttä todelliseen maailmaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo ja kaikilla on 10 miljoonaa euroa pankkitilillä.
        Tällaisilla täysin pehmytpäisillä kommenteilla ei ole oikein paikkaa täysjärkisten maailmassa. Miksi kirjoittelette näitä täysin älyttömiä juttuja? Niinkuin tämä avauskin?
        Ei mitään yhteyttä todelliseen maailmaan.

        Aina löytyy näitä

        https://www.youtube.com/watch?v=0P4CgbTictk


    • Anonyymi

      Uudesta "puhtaammasta" akkuteknologiasta hehkuttavien olisi hyvä laittaa hieman lihaa luiden ympärille, eli faktaa linkkeineen.

      Pikaisella haulla en edelleenkään löytänyt mitään konkreettista, joka olisi edes liki valmiina ja otettavissa käyttöön, puhumatakkaan kustannustehokkaasti.

      Tällä hetkellä akut ovat 80%:sti Kiina-riippuvaisia, maa joka myös satsaa valtaisine insinööriarmejoineen alan tutkimukseen ja patentointiin ja jolla jo lähtökohtaisesti on ollut pitkä etumatka EV-kehityksessä länkkäreihin nähden.

      Akut kustantavat noin 30-40% auton hinnasta, niin eipä ihme miten kiinalaiset ovat enempi kuin kilpailukykyisiä hinnna suhteen.

      Kiina-riippuvuus tulee olemaan todella raskas ja suuri haaste EU:lle ja sen autoteollisuudelle.

      "Viime kädessä halvemmat litiumpohjaiset akut voivat olla monien autonvalmistajien valinta, koska he haluavat tuoda tarjolle edullisempia sähköautoja."

      - https://etn.fi/index.php/13-news/13798-uusi-akku-pidentaeae-saehkoeauton-kantaman-yli-1000-kilometriin

      "Suola-akut" eivät vielä ole tätä päivää, ehkä ei huomistakaan, mutta ajatus ja sen kehitystyö on kannatettava.

      "Kannattaako maailman pitää kiinni monella tapaa tuhoavasta ja arveluttavasta litiumakusta, jos vaihtoehtona on ympäristöystävällinen natriumakku? "

      "Sähköautot yleistyvät vauhdilla, mutta litiumakkuja varjostaa lapsityövoima ja ympäristötuhot"

      "Niin uskomattomalta kuin se ehkä kuulostaakin, luonnonlitium, jota käytetään myös sähköautojen akuissa, saattaa olla tärkeä ydinasemateriaali."

      - https://yle.fi/aihe/artikkeli/2021/05/19/sahkoautot-yleistyvat-vauhdilla-mutta-litiumakkuja-varjostaa-lapsityovoima-ja

      • Anonyymi

        Jo pienellä maalaisjärjen käytöllä ymmärtää että Lion-alut ovat vain yksi askel vuosikymmeniä kestävässä prosessissa. Vain idiootti juuttuu pieneen ajanjaksoon ja yhteen teknologiaan näin isossa ja hitaassa muutoksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo pienellä maalaisjärjen käytöllä ymmärtää että Lion-alut ovat vain yksi askel vuosikymmeniä kestävässä prosessissa. Vain idiootti juuttuu pieneen ajanjaksoon ja yhteen teknologiaan näin isossa ja hitaassa muutoksessa.

        "Jo pienellä maalaisjärjen käytöllä ymmärtää että Lion-alut ovat vain yksi askel vuosikymmeniä kestävässä prosessissa."

        Kas, noin niitä tulevaisuuden hypöteesi-fantasioita koetataan itsepetoksellisesti maalailla, nyt kun poliittiikan valitsemalla pakolla valittuja patteriautokonseptia lobataan valheilla autoilun ongelmat pelastavana ainoana messiaana.

        "Vain idiootti juuttuu pieneen ajanjaksoon ja yhteen teknologiaan näin isossa ja hitaassa muutoksessa."

        Tuo tarkoittaa siis sitä, että "ei-idiootit" ovat maalailleet taivaanrantoja "uuuden teknologian" akuista lienee sen viimeiset 50 - 100 vuotta, eikä edes horisontissa ole vielä näkyvissä sitä luvattua ekologista innovaatiota toteutuksineen.

        Tämä, samalla kun "ei-idiootit" ovat ostaneet nuo lupaukset kuin sian säkissä ja niitä samoja koettavat toisillekin julistella kuuliasten opetuslasten tavoin ... ilman faktaa luonnollisestikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jo pienellä maalaisjärjen käytöllä ymmärtää että Lion-alut ovat vain yksi askel vuosikymmeniä kestävässä prosessissa."

        Kas, noin niitä tulevaisuuden hypöteesi-fantasioita koetataan itsepetoksellisesti maalailla, nyt kun poliittiikan valitsemalla pakolla valittuja patteriautokonseptia lobataan valheilla autoilun ongelmat pelastavana ainoana messiaana.

        "Vain idiootti juuttuu pieneen ajanjaksoon ja yhteen teknologiaan näin isossa ja hitaassa muutoksessa."

        Tuo tarkoittaa siis sitä, että "ei-idiootit" ovat maalailleet taivaanrantoja "uuuden teknologian" akuista lienee sen viimeiset 50 - 100 vuotta, eikä edes horisontissa ole vielä näkyvissä sitä luvattua ekologista innovaatiota toteutuksineen.

        Tämä, samalla kun "ei-idiootit" ovat ostaneet nuo lupaukset kuin sian säkissä ja niitä samoja koettavat toisillekin julistella kuuliasten opetuslasten tavoin ... ilman faktaa luonnollisestikin.

        "Tuo tarkoittaa siis sitä, että "ei-idiootit" ovat maalailleet taivaanrantoja "uuuden teknologian" akuista lienee sen viimeiset 50 - 100 vuotta, eikä edes horisontissa ole vielä näkyvissä sitä luvattua ekologista innovaatiota toteutuksineen"

        Akkujen energiatiheys ja hinta /kWh ovat pudonneet todella paljon viimeisten vuosikymmenien aikana. Vain idiootti kuvittelee että olisi tarvittu jotain ihmeellistä vallankumousta akuissa. Ei ole tarvittu vaan jatkuva kehitystyö on luonut tilanteen jossa nyt ollaan. Miljoonat ihmiset ajavat sähköautoilla ja miljoonat ostavat niitä joka vuosi lisää.
        Vallankumous on jo tapahtunut. Ilman mitään silver bulletia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tuo tarkoittaa siis sitä, että "ei-idiootit" ovat maalailleet taivaanrantoja "uuuden teknologian" akuista lienee sen viimeiset 50 - 100 vuotta, eikä edes horisontissa ole vielä näkyvissä sitä luvattua ekologista innovaatiota toteutuksineen"

        Akkujen energiatiheys ja hinta /kWh ovat pudonneet todella paljon viimeisten vuosikymmenien aikana. Vain idiootti kuvittelee että olisi tarvittu jotain ihmeellistä vallankumousta akuissa. Ei ole tarvittu vaan jatkuva kehitystyö on luonut tilanteen jossa nyt ollaan. Miljoonat ihmiset ajavat sähköautoilla ja miljoonat ostavat niitä joka vuosi lisää.
        Vallankumous on jo tapahtunut. Ilman mitään silver bulletia.

        "Akkujen energiatiheys ja hinta /kWh ovat pudonneet todella paljon viimeisten vuosikymmenien aikana."

        Nyt ei ollut kyse energiatiheyden kehityksestä vaan siitä, että kyse on saasteakuista, jotka lisäksi ovat edelleen 80% Kiina-riippuvaisia.

        "Vain idiootti kuvittelee että olisi tarvittu jotain ihmeellistä vallankumousta akuissa."

        Vain itselleen ja toisille valehteleva, sokea viher-idiootti ideologisti sivuuttaa sen todellisuuden, millaisesta mega-saastetknologiasta akuissa todellisuudessa on kyse.

        Yhmpäristöystävälllisiä vihreitä, maltillisen painoisia, maltillisen kokoisia ja energiatehokkiata akkuja ei ole vielä edes horisontissa.

        Suola-akku on edelleen kehdossaan, mutta olisihan se toimiessaan askel oikeaan suuntaan.

        PS.

        Patterifanaatikot ovat ilmesesti tiedottomia sen suhteen, että viheraallon todellinen tavoite on tulevaisuudessa rajoittaa ja / tai kieltää auton yksityisomistusta ja tuupata massat julkisiin ja jaettuihin kulkuvälineisiin, sekä polkupyörän selkään. Kaupunkeja ollaan rakentamassa auto-vihamielisiksi.

        Jo nyt EU-politiikassa on vihreissä piireissä alettu puhua suuriakkuisten ja painavien surempien EV-autojen käytön kalliimmaksi tekemistä ja jopa niillä liikkumisen rajoittamista kaupunkien keskustoissa.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tässä akussa ei tarvita nikkeliä tai kobolttia joten riippuvuus Kiinasta vähenee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä akussa ei tarvita nikkeliä tai kobolttia joten riippuvuus Kiinasta vähenee

        "Tässä akussa ei tarvita nikkeliä tai kobolttia joten riippuvuus Kiinasta vähenee"

        Juurikin päinvastoin, sillä kyse on kiinalaisesta akkuvalmistajasta patentteineen, vaikka VW onkin ko. yrityksen osakkaana.

        "Chinese battery maker Gotion High-Tech on Friday unveiled an “affordable,” iron-based electric vehicle battery called Astroinno ... "

        Kiinna markkinoille:

        "The company signed a pilot deal a year ago to mass produce both energy-dense nickel-containing battery cells and economical LFP ones for Volkswagen in the Chinese market."


    • Anonyymi

      "Tämä, samalla kun "ei-idiootit" ovat ostaneet nuo lupaukset kuin sian säkissä"

      Nyt taas tämän kommentoijan logiikka pettää pahan kerran. Osaatko ajatella lainkaan.

      Ei minkään auton ostaja osta mitään lupauksia tulevasta teknologiasta vaan sen auton sellaisena kun se on. Pitäisi olla selvää aivan maalaisjärjelläkin.

      Tällä hetkellä sähköautojen todellisuus on se että sillä ajaa 100km yhdellä eurolla ja 1.000km matkaan menee 10-11 tuntia. Ilman mitään ihmeakkuja. Juuri niillä akuilla mitä jokainen meistä voi ostaa tänään kaupasta.

    • Anonyymi

      Ei niitä ihmisten autojen tarvetta korvata akku autoilla, sähköauto ei pysty muodostamaan ja korvaamaan markkinoita. Se markkinoiden toimivuus vaatii että 20 000, 30 000, 40 000e uutena maksava sähköauto maksaa joskus 3000e ja voi ajaa saman kuin uutena ja kaikki toimii, ruosteeton.

      Suurin osa autoista ostettu 1000-5000€ käytettynä maailmassa. Siksi on ihmisillä autoja pihoissaan ja he pääsevät kotoa liikkumaan, elämään.

      • Anonyymi

        Samanlaiset ihmiset jotka nyt ostavat käytettyjä polttiksia kolmella tonnilla ostavat tulevaisuudessa käytettyjä sähköautoja kolmella tonnilla. Mikään ei muutu siinä suhteessa.


      • Anonyymi

        "Se markkinoiden toimivuus vaatii että 20 000, 30 000, 40 000e uutena maksava sähköauto maksaa joskus 3000e ja voi ajaa saman kuin uutena ja kaikki toimii, ruosteeton."

        Luuletko että se uuden auton ostaja välittää viddujakaan niistä kolmen tonnin käytettyjen ostajiista? Aivan sama onko se uusi auto polttis tai sähköauto.
        Jokainen ostaa auton itselleen, ei se ole mikään yhteiskunnallinen kannanotto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Se markkinoiden toimivuus vaatii että 20 000, 30 000, 40 000e uutena maksava sähköauto maksaa joskus 3000e ja voi ajaa saman kuin uutena ja kaikki toimii, ruosteeton."

        Luuletko että se uuden auton ostaja välittää viddujakaan niistä kolmen tonnin käytettyjen ostajiista? Aivan sama onko se uusi auto polttis tai sähköauto.
        Jokainen ostaa auton itselleen, ei se ole mikään yhteiskunnallinen kannanotto.

        "Luuletko että se uuden auton ostaja välittää viddujakaan niistä kolmen tonnin käytettyjen ostajiista? "

        Luetun sisäistämisen taito olisi suotavaa. Eihän kommentoja viitannut sanallakaen uusien EV-ostajien tuntemuksiin, vaan siihen realiteettiin, että massojen autonostobudjetti on varsin vaatimaton, eikä ainoastaan Suomessa.

        Käytetty SV on melkoisen riskialtis ostos ja puhumattakaan "edullisena", vanhana ja paljon ajettuna.

        SV, "kannettava akku-elektroniikka-härpäke tietokone" kumipyörillä Suomen rospuutossa ja neljässä vuodenajassa, ei lupaa luotettavaa vanhenemista.

        Lisäksi liika kylmä kuin liika kuumuuskin on pahasta akuille.


    • Anonyymi

      Voi näitä kaikkea uutta pelkääviä juntteja. Kauhean vaivan näkevät ja keksivät verukkeita ja ongelmia, mutta eivät välitä perehtyä faktoihin. Vähän kuin nämä salaliitto hönöt rokotepelkoineen.

      • Anonyymi

        "Voi näitä kaikkea uutta pelkääviä juntteja. Kauhean vaivan näkevät ja keksivät verukkeita ja ongelmia, mutta eivät välitä perehtyä faktoihin."

        Omia aivojaan kriittisesti käyttämään kykenemättömät nielevät aivo- ja viherpesullisen sähköauto-propagandan kuin näkymättömän häkävuodon.

        EV-konsepti on susi jo syntyessään, mutta silti sitä poliittisen pakon myötä autoilun pelastavana messiaana kaupitellaan ja lobataan.

        "Volvo vertaili: Sähköautotuotannon hiilidioksiditase jopa 70 prosenttia polttomoottoria suurempi."

        - https://www.kauppalehti.fi/uutiset/volvon-hatkahdyttava-havainto-sahkoautojen-valmistusvaiheen-hiilijalanjalki-ylivoimaisesti-polttomoottoreita-suurempi/f9ea9817-f4cf-41cc-9f8a-a64c3f6a0c3e

        "Autonvalmistaja Stellantisin toimitusjohtaja Carlos Tavares sanoo, että autojen sähköistys ei ole teollisuudenalan vaan poliitikkojen valitsema tie."

        " Ottaen huomioon nykyiset energiamuodot Euroopassa sähköauton täytyy ajaa 70 000 kilometriä kompensoidakseen ajoakun valmistuksen hiilijalanjälkeä ja kuroakseen umpeen hintaeroa suhteessa pieneen hybridiautoon, joka maksaa puolet sähköautoon nähden, ..."

        - https://www.is.fi/autot/art-2000008551510.html


    • Anonyymi

      Kyllä sulle varmasti nyt laskelmat tehdään ja kristallipallosta kaivetaan tulevaisuuden faktat kun noin nätisti pyydät.

      • Anonyymi

        Artikkelista: "Kustannushyödyt kääntyvät sähköauton eduksi selvästi alle kymmenessä vuodessa, jos akuston koko on sähköautossa maltillinen. Suurilla 30 000 kilometrin ajokilometreillä sähköauton taloudellinen etu saavutetaan jo alle viidessä vuodessa."

        Sama suomeksi. EV on kelvottoman hyötyshteen eko-susi jo syntyessään. Siltikin sitä kaupataan autoilun pelastavana messiaana. Laskelmat koskevat Suomen olosuhteita, jotka ovat omasa luokassaan, eivätkä vastaa globaalia ontuvampaa tilannetta.

        Nythän EU:ssa ollaan jo lobbaamassa pienempiakkuisten ja kevyempien EV-kinnereiden puolesta autotuotannon päälinjana.

        Viherpuheissa on suunnitteilla veroluontoisia ymv. lisäkustannuksia suurempiakkuisille ja painavemmille autoille tai jopa niiden kieltoa kaupunkien keskustoissa. Muutoinkin kaupunkeja ollaan muuttamassa yhä autovihamielisemmiksi ja muutoinkin asukastiheyttä nostetaan. ....... Vihervitsa alkaa jo pian rangaista myös EV-valinnoista.

        Tuossakaan artikelissa ei sanallakaan manittu mineraalikaivosten megaluokan ympäristösaastuttavuutta.

        "The Negative Environmental Impact Of Mining For Electric Car Batteries"

        - https://www.osvehicle.com/the-negative-environmental-impact-of-mining-for-electric-car-batteries/

        Tietty, mikäli suola-akut ymv. vihreämmät ratkaisut toteutuisivat ja lisäksi kustannuus- paino- range- ja energiatehokkaina, niin se olisi askel parempaan suuntaan EV-rintamalla.


    • Anonyymi

      "Luetun sisäistämisen taito olisi suotavaa. Eihän kommentoja viitannut sanallakaen uusien EV-ostajien tuntemuksiin, vaan siihen realiteettiin, että massojen autonostobudjetti on varsin vaatimaton, eikä ainoastaan Suomessa.

      Käytetty SV on melkoisen riskialtis ostos ja puhumattakaan "edullisena", vanhana ja paljon ajettuna."

      Realiteettien ymmärrys on se mikä tästäkin postauksesta puuttuu.
      Käytettynä voi myydä vain sellaista joka on uutena ostettu.
      Jos jonkuntyyppinen auto (olkoon se tyyppi aivan mikä tahansa) on riskiostos joskus vanhana 3.000 risana niin se on aivan sama niille jotka niitä rakentavat ja uutena ostavat.
      Uutena auton ostavat katsovat vain omaa etuaan. Miksi heidän pitäisi miettiä jotain kolmatta tai kuudetta omistajaa?

      • Anonyymi

        "että massojen autonostobudjetti on varsin vaatimaton, eikä ainoastaan Suomessa.
        Käytetty SV on melkoisen riskialtis ostos ja puhumattakaan "edullisena", vanhana ja paljon ajettuna."

        Kuka oikeasti kuvittelee että yhteiskunta tai autoteollisuus alkaisi ohjaamaan autonvalmistusta sen perusteella että nämä kolmentonnin porukat saisivat itselleen vähäriskisiä autoja?

        On kyllä niin elämän realiteeteistä vieraantunutta utopiaa. Sekä yhteiskunnallisessa mielessä että liiketoiminnan kannalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "että massojen autonostobudjetti on varsin vaatimaton, eikä ainoastaan Suomessa.
        Käytetty SV on melkoisen riskialtis ostos ja puhumattakaan "edullisena", vanhana ja paljon ajettuna."

        Kuka oikeasti kuvittelee että yhteiskunta tai autoteollisuus alkaisi ohjaamaan autonvalmistusta sen perusteella että nämä kolmentonnin porukat saisivat itselleen vähäriskisiä autoja?

        On kyllä niin elämän realiteeteistä vieraantunutta utopiaa. Sekä yhteiskunnallisessa mielessä että liiketoiminnan kannalta.

        Ihan samallalailla vinkuivat silloin kuin moniventtiilikannet tuli. Sanoivat että kansirempan tekeminen maksaa tuplat eikä siihen ole kellään varaa. Samaten kun takavalot alkoi olla isoja ja muotoiltuja jolloinniiden hinnatkin alkoi olla kovia. Tuokin oli iso ongelma kun niitä rikkuneita takaumpioita piti osaa tämän tästä.

        No kuinkas usein niitä kansiremppoja on tullut tehtyä ja kuinka usein se takavalo on pitänyt ostaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "että massojen autonostobudjetti on varsin vaatimaton, eikä ainoastaan Suomessa.
        Käytetty SV on melkoisen riskialtis ostos ja puhumattakaan "edullisena", vanhana ja paljon ajettuna."

        Kuka oikeasti kuvittelee että yhteiskunta tai autoteollisuus alkaisi ohjaamaan autonvalmistusta sen perusteella että nämä kolmentonnin porukat saisivat itselleen vähäriskisiä autoja?

        On kyllä niin elämän realiteeteistä vieraantunutta utopiaa. Sekä yhteiskunnallisessa mielessä että liiketoiminnan kannalta.

        En todellakaan halua että Suomessa alettaisiin tekemään mitään yhteiskuntaa koskevia päätöksiä kolmentonnin automarkkinoiden ehdoilla. Varsinkin kun näkyy täysin selvästi että nämä kolmentonnin porukat reagoivat täysin yliherkän keulimisen kautta.

        Oikeasti nämä samat porukat ostavat ilosta kiljuen kolmentonnin ID.3sen kun sellainen tulee tarjolle.
        Ja vittuilevat täysillä niille jotka joutuvat edelleen ajamaan sikakallita kilometrejä kolmentonnin polttiksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "että massojen autonostobudjetti on varsin vaatimaton, eikä ainoastaan Suomessa.
        Käytetty SV on melkoisen riskialtis ostos ja puhumattakaan "edullisena", vanhana ja paljon ajettuna."

        Kuka oikeasti kuvittelee että yhteiskunta tai autoteollisuus alkaisi ohjaamaan autonvalmistusta sen perusteella että nämä kolmentonnin porukat saisivat itselleen vähäriskisiä autoja?

        On kyllä niin elämän realiteeteistä vieraantunutta utopiaa. Sekä yhteiskunnallisessa mielessä että liiketoiminnan kannalta.

        "Kuka oikeasti kuvittelee että yhteiskunta tai autoteollisuus alkaisi ohjaamaan autonvalmistusta sen perusteella että nämä kolmentonnin porukat saisivat itselleen vähäriskisiä autoja? "

        Niin, EU-poliitikoilla on realiteeteistä irtaantuneet aikatavoitteet pakottamastaan autoilun sähköistämisestä. Alan teollisuuskin on sen ääneen lausuen todennut.

        Autoteollisuus viiteryhmineen on ajettu poliittisella pakolla sähköautotuotantoon, johon siirtymään ovat joutuneet investoimaan mastodonttisia päämia ja edelleenkin joutuvat investoimaan miljardeja per valmistaja. Siinä on ollut ja on edelleenkin katteet tiukalla tai punaisella. Hybrideistä on vasta hiljattain alettu saada tappiolla myymisne sijaan hieman katetta viivan alle.

        EU:ssa nimenomaan autoala on esittänyt huolensa tilanteesta, jossa massoilla ei yksinkertaisesti ole varaa siirtyä sähköautoihin valtiontuista huolimatta.

        Patterifanittajat vaikuttavat olevan tietämättömiä myös siitä miten EU:n viherpolitiikan tavoitteena on tulevaisuudessa rajoittaa tai jopa kieltää yksityisautoilua / auton omistusoikeutta eri metodein.

        Viherpiiska tulee raippaamaan EV:n ostajia ja se alkaa ensin ajamalla asetuksin ja verotuksellisesti pieniin, kevyisiin ja pienten akkujen patterikinnereihin, sekä luomalla rajoitteita painavien akkujen suuremmille henkilöautoille.

        Naivia massaa viedään kuin sitä kuulua pässiä narussa.


    • Anonyymi

      Akkusähköautojen määrälle tulee raja vastaan. Tarvittavat luonnonvarat eivät tule riittämään koko autokannan akkuistamiseen. "Kellokkaat" ovat ensin liikkeellä.

      Myöhemmin, rajojen alkaessa lähestyä, hinnat tulevat nousemaan. Tällöin autoilu muuttuu elitistiseksi, joka tukee mm. vihreän liikkeen tavoitetta "autoistumisen" vähentämiseksi.

      • Anonyymi

        Joojoo. Aivan aivotonta oman pään keksintöä. Siinä vaiheessa kun rikkaiden maiden jälkeenjääneet ja kehitysmaiden rikkaat alkavat ostamaan sähköautoja on Lion akku muisto vain.
        Se on akkumaailman NMT.

        Näiltä vinkujilta puuttuu ymmärrys aikaperspektiiviin täysin. Tämä fossiilisista luopuminen on monia vuosikymmeniä kestävä prosessi. Nämä vinkujat ovat kahlinneet itsensä siihen ummehtuneeseen ajatukseen että kaikki pitäisi tapahtua vuoden 2023 teknologialla.
        Tekniikan kehitys ei koskaan ole pysähtynyt. Eikä se pysähdy vuoteen 2023.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joojoo. Aivan aivotonta oman pään keksintöä. Siinä vaiheessa kun rikkaiden maiden jälkeenjääneet ja kehitysmaiden rikkaat alkavat ostamaan sähköautoja on Lion akku muisto vain.
        Se on akkumaailman NMT.

        Näiltä vinkujilta puuttuu ymmärrys aikaperspektiiviin täysin. Tämä fossiilisista luopuminen on monia vuosikymmeniä kestävä prosessi. Nämä vinkujat ovat kahlinneet itsensä siihen ummehtuneeseen ajatukseen että kaikki pitäisi tapahtua vuoden 2023 teknologialla.
        Tekniikan kehitys ei koskaan ole pysähtynyt. Eikä se pysähdy vuoteen 2023.

        Kukaan ei ole teknologian kehitystä pysäyttämässä. Jos jotakin on syytä kritisoida, on se harjoitettu politiikka, joka tällä hetkellä on varsin aikaansa sidottua ja jossakin määrin jopa outoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei ole teknologian kehitystä pysäyttämässä. Jos jotakin on syytä kritisoida, on se harjoitettu politiikka, joka tällä hetkellä on varsin aikaansa sidottua ja jossakin määrin jopa outoa.

        "Jos jotakin on syytä kritisoida, on se harjoitettu politiikka, joka tällä hetkellä on varsin aikaansa sidottua ja jossakin määrin jopa outoa."

        Ja höpöhöpö taas. Pelkkä pienestä luukusta katsottu tarkoitushakuinen kommentti. Oikeasti ainoastaan fossiilisista poispakottaminen on poliitikkojen valinta ja vidun hyvä sellainen. Kannatan täysillä.

        On joitakin fossiilipolttimiin juuttuneita autonvalmistajia jotka lobbaavat tyhmimpää osaa väestöstä (pääasiassa poliitikkoja) sillä että fossiilien pakollinen alasajo olisi sähkön pakkotuputtamista. se ei pidä paikkaansa.
        Ainoa pakko on luopua fossiilista. Politiikka rajaa ulos vain fossiiliset. Se että vety tai vastaavat sähkön kilpailijat ovat täysin paskoja on niiden kaupallien ongelma. Saa myydä niin paljon kuin haluaa. Ne ovat täysin samalla viivalla sähköautojen kanssa kuluttajien kannalta.

        Mutta kuka haluaisi ostaa jonkun Mirain?
        Kumpiakin on tarjolla. Kuluttajat ostavat miljoonia sähköautoja ja vain muutaman Mirain.
        Darwinismia parhaimmillaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joojoo. Aivan aivotonta oman pään keksintöä. Siinä vaiheessa kun rikkaiden maiden jälkeenjääneet ja kehitysmaiden rikkaat alkavat ostamaan sähköautoja on Lion akku muisto vain.
        Se on akkumaailman NMT.

        Näiltä vinkujilta puuttuu ymmärrys aikaperspektiiviin täysin. Tämä fossiilisista luopuminen on monia vuosikymmeniä kestävä prosessi. Nämä vinkujat ovat kahlinneet itsensä siihen ummehtuneeseen ajatukseen että kaikki pitäisi tapahtua vuoden 2023 teknologialla.
        Tekniikan kehitys ei koskaan ole pysähtynyt. Eikä se pysähdy vuoteen 2023.

        "Nämä vinkujat ovat kahlinneet itsensä siihen ummehtuneeseen ajatukseen että kaikki pitäisi tapahtua vuoden 2023 teknologialla.
        Tekniikan kehitys ei koskaan ole pysähtynyt. Eikä se pysähdy vuoteen 2023."

        Saasteakkujen seuraajiksi ei ole vielä näkyvissä ekologisesti kestävää vaihtoehtoa, ei edes horisontissa.

        Suola-akutkin ovat edelleen kehdossaan, mutta jos niistä tai jostakin vastaavasta saadaan kehitettyä painoltaan, kooltaa ja hyötysuhteeltaan toimiva ja nykyisiä radikaalisti parempi konsepti, niin se olisi askel oikeaan suuntaan.

        Mutta kiintoisaa sekin miten patterivinkujat näkevät tulevaisuuden akkuteknologian kehityksen vaaleanpunaisten lasien lävitse, mutta samaan aikaan vetyteknologian kuin synteettistenkään tuotantotehokkuuden kehitys ei kehity, vaan pysyy maailman tappiin saakka vuodessa 2023.

        Mites tässä nyt näin pääsi käymään ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos jotakin on syytä kritisoida, on se harjoitettu politiikka, joka tällä hetkellä on varsin aikaansa sidottua ja jossakin määrin jopa outoa."

        Ja höpöhöpö taas. Pelkkä pienestä luukusta katsottu tarkoitushakuinen kommentti. Oikeasti ainoastaan fossiilisista poispakottaminen on poliitikkojen valinta ja vidun hyvä sellainen. Kannatan täysillä.

        On joitakin fossiilipolttimiin juuttuneita autonvalmistajia jotka lobbaavat tyhmimpää osaa väestöstä (pääasiassa poliitikkoja) sillä että fossiilien pakollinen alasajo olisi sähkön pakkotuputtamista. se ei pidä paikkaansa.
        Ainoa pakko on luopua fossiilista. Politiikka rajaa ulos vain fossiiliset. Se että vety tai vastaavat sähkön kilpailijat ovat täysin paskoja on niiden kaupallien ongelma. Saa myydä niin paljon kuin haluaa. Ne ovat täysin samalla viivalla sähköautojen kanssa kuluttajien kannalta.

        Mutta kuka haluaisi ostaa jonkun Mirain?
        Kumpiakin on tarjolla. Kuluttajat ostavat miljoonia sähköautoja ja vain muutaman Mirain.
        Darwinismia parhaimmillaan.

        "Se että vety tai vastaavat sähkön kilpailijat ovat täysin paskoja on niiden kaupallien ongelma. Saa myydä niin paljon kuin haluaa. Ne ovat täysin samalla viivalla sähköautojen kanssa kuluttajien kannalta."

        Tuo nyt on pelkkää patterikonseptiin aivopestyjen massojen aivo-skeidaa jälleen kerran.

        EU:ssa on jo todella pitkään laein ja asetuksi _pakotettu autoteollisuus viiteryhmineen_ investoimaan suunnilleen kaikki voimavaransa pelkän Durecell-konseptin varaan.

        Edellä oleva vaikka poliitikkojen rooliin kuuluu ainoastaan asettaa tavoitteet ja jättää alan teollisuudelle ja asiantuntijoille innovoida keinot tavoitteisiin pääsemiseksi.

        Julkisissa puheissaan poliitikot ovat pitkin Eurooppaa aktiivisesti lobbaamassa valheellisin puhtaustermi-julistuksin vain ja ainoastaan EV-konseptia ainoana autoilun tulevaisuutena.

        Tuota pseudo-ekologisuuden patteriaivopesua tulee joka ainoasta medista ja siitä on alettu rakentaa kuin jotakin valtiollista EU-fundisuskontoa, jota ei tulisi edes kritisoida tai muutoin leimatuu marginaalisen vääräuskoiseksi.

        Duracell-konseptin "dokumenttiohjemissa" on pääsääntöisesti vain ko. uskonliikkeen edustajia lobbamassa tuota ideologiaa toimitajien myötämielisin kysymyksin, mutta vahingossakaan ko. pöytiin tv-kameroiden eteen ei kutsuta kriitikkoja, EV-skeptisiä asiantuntijoita tai EV-ateisti-asiantuntijoita.

        Valtaisat valtiontuet, eli veronmaksajien rahat on ohjattu patterikonseptille, EV:n hankintaan ja sen julkiselle kuin yksityisellekin infralle.

        Vasta viiveellä EU:n lakiin kirjattiin tavoitteet runkotiet kattavalle vetyverkolle valmistettavaksi vuoteen 2030 mennessä.

        - https://www.europarl.europa.eu/news/en/press-room/20221014IPR43206/car-recharging-stations-should-be-available-every-60-km-say-meps

        Vasta tänä vuonna EU hyväksyi pakon edessä synteettisillä käytettävät polttarit vuoden 2035 jälkeen, Saksan ja muutaman muun maan veton ja painostuksen seuraamuksena.

        Mikäli eri vaihtoehdot olisivat samalla viivalla, niin niille annettaisiin mediassa tasapuolisesti näkyvyyttä ja poliitikot lobbaisivat niitä tasapuolisesti tulevaisuuden vaihtoehtoina ja niille annettaisiin tasapuolisesti valtiontukea.

        Tokihan vetyteollisuus ja liikenteen vetyverkkohankkeetkin ovat alkaneet saada valtiontukia, mutta suurella viiveellä EV-konseptiin nähden.

        Synteettisistä vaietaan liki kautta linjan, puhumattakaan että niille ja niiden kehittämiseen ja tuotannon tehostamiseen ohjattaisiin valtiontukia.

        ps1.

        EU-myopismiä.

        Mikäli jo nyt käytössä olevia biopolttoaineita ja Euro 6 luokkaisiin polttareihin siirtymistä tuettaisiin, niin klobaalit autoilun päästöt EU:ssa laskisivat nopeasti ja radikaalisi jo nyt lyhyellä aikajanalla ... sen sijaan, että odotellaan patteritaivasta joskus vuodelle 2050 tai kauan sen jälkeen.

        ps2.

        Kumipyöräisten "ilmastopäästöt" edustavat muistaakseni keskimäärin noin 15% kaikista päästöistä EU:ssa ja henkilöautojen osuus tuosta on noin 10%.

        Kuitenkin poliitikkojen ja median taholta vaietaan melko tehokkaasti tuosta 85%:n valtaosuudesta ja keskitytään lähinnä autoilun päästöihin.

        Tokihan autoilijat on helpompi ottaa panttivangeiksi, sillä he eivät voi siirtyä vaikkapa Kiinaan ymv. alueelle kuten moni teollisuuden ala.


    • Anonyymi

      Ota huomioon että akkuja kokoajan korjataan...todellisuudessa paristoja menee moninkertainen määrä..akusto koostuu useammasta akusta joita vaihdellaan..korjaajista on myös pulaa,autosi voi olla jopa kuukauden korjattavana..

      • Anonyymi

        Polttomoottorista syntyvää hiilidioksidia pystyy sentäs luonto hyödyntämään mutta kaikki akkumateriaalit ovat epäorgaanisia erittäin rajallisia ainesosia, joita luonto ei pysty käsittelemään millään tavalla. Akkumateriaalien kaivaminen ja kierrätys lähenee hulluuden ja ympäristö-ongelmien todellista huippua, jos se kasvaa valtoimenaan koko maailmassa,


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1303
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe