Kaulanympärys voi kertoa terveydestä jopa tarkemmin kuin vyötärönympärys.
Tähän asti terveyttä on arvioitu muun muassa vyötäröä mittaamalla. Ongelmana on kuitenkin se, että oikeaa mittaamiskohtaa on usein vaikea löytää, sanoo naistentautien professori Terhi Piltonen Oulun yliopistosta.
Oikea mittauskohta keskeltä kaulaa on helpompi löytää, ja tulos kertoo paljon esimerkiksi aineenvaihduntasairauksien riskistä.
– Maailmalta on tullut tutkimuksia siitä, että kaulan ympärys voisi toimia jopa tarkempana mittarina aineenvaihdunnalliselle sairausriskille, kuten sydän- ja verisuonisairauksille ja diabetekselle.
Mistä sitten tietää, onko kaula liian paksu? Suomalaista tutkimusta aiheesta ei juurikaan vielä ole, mutta vartalotyypiltään vertailukelpoisista väestöistä tehtyjen tutkimusten perusteella keskimäärääräinen kaulan mitta olisi 32–34 senttimetriä.
– Jos menee yli 36 senttiä, niin siinä kohti voi miettiä, onko kyseessä metabolinen riski, eli kaulalle on kertynyt rasvaa ja se kielii aineenvaihdunnallisesta sairausriskistä, Piltonen opastaa.
Naisten tutkiminen on uutta ja tärkeää
Kaulanympärys on ollut yksi mittauskohteista Oulun yliopiston laajassa kohorttitutkimuksessa, jonka päätutkija Piltonen on. Tutkimuksessa selvitettiin noin 2000 kolmekymppisen, Pohjois-Suomessa syntyneen naisen terveyttä.
Tutkimus on tärkeä muun muassa siksi, että lääketieteessä mies on pitkään ollut standardi. Erityisesti naisten terveyttä ei ole yhtä laajasti aiemmin juuri tutkittu.
Kaulan ympärysmitta
Anonyymi-ap
1
94
Vastaukset
- Anonyymi
🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑
💋 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#178831834
🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2199314
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k266138- 1044996
- 624886
- 863980
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753520- 583467
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv592951Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262936- 432731