Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Palaako autosi kojetaulussa vikavalo? Vikaa ei välttämättä ole

Anonyymi-ap

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/koneet-ja-autot/490501ea-656e-4b44-94b1-8e4941a55023

eikös kuluttajansuojan pidä pakottaa merkkiliikkeet korjaamaan valo pois ilamaiseksi ja lappu että vikaa ei ole?

26

813

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Takuuaikana korjataan ilmaiseksi, mutta miksi pitäisi sen jälkeen?
      Nuo vikavalot suojaavat autoa ettei joku häiriö tms. pääse rikkomaan kalliita osia tai päästöt ym. ole pielessä jne. Sellaista se on ja siihen on tyytyminen.

      • Anonyymi

        😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋

        🔞 ­­­N­­y­­m­­­f­­o­m­a­­­a­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17889514k

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Ei kannata viljellä sellaisia linkkejä, jotka eivät näy rekkautumattomille lukijoille. Vaikea kommentoida kirjoitusta joka on maksumuurin takana.

      • Anonyymi

        Rovaniemi
        Auton kojetauluun syttyvä varoitusvalo sekoittaa monen autoilijan pasmat. Mielen valtaa epätietoisuus siitä, voiko autolla ylipäätään ajaa.

        ”Ensimmäinen reaktio on säikähdys, jota seuraa pelko kalliiksi tulevasta korjauksesta”, autosähköinsinööri Petri Härkönen Autosähköprofessori Oy:sta kertoo.

        Tämä Rovaniemellä toimiva yhden miehen yritys on erikoistunut paikantamaan auton sähkövikoja tietokoneavusteisesti ja kunnostamaan viat asiakkaalle edullisimmalla tavalla. Vikakoodien keskiössä ovat auton ohjainlaitteet, joita uudehkoista autoista löytyy jopa 80–100 kappaletta.

        Siinä, missä merkkiliike vaihtaisi kalliin ohjainlaitteen tehdasuuteen, Härkönen soluttautuu ohjainlaitteen syövereihin bittiavaruudessa. Avainsana on vikakoodi-diagnostiikka.

        ”Kytken tietokoneen auton obd-porttiin ja ryhdyn selvittämään, miksi varoitusvalo on syttynyt. Vikakoodit lukemalla syy alkaa hahmottua”, Härkönen selvittää.

        Mies tutkii vastaanotolleen saapunutta – omistajalleen oikuttelevaa – 4.8 litran V8 moottorilla varustettu Porsche Cayenne Turbo-S:ää, josta löytyy kolmisenkymmentä vikakoodia.

        ”Autolla on ikää jo 15 vuotta, ja tiedonsiirto CAN-väylässä näyttää olevan paljon hitaampaa kuin uusissa autoissa.”

        Yleinen syy vikavalojen syttymiseen on huonokuntoinen akku, jonka matala jännite riittää sekoittamaan auton ohjainlaitteet.

        Yleistä on myös, että lämpötilan vaihteluista ohjainlaitteisiin ja niiden dataliittimiin kondensoitunut kosteus, ja tärinästä johtuvat liittimien vauriot sytyttävät vikavaloja vuosien varrella.

        Härkösen havaintojen mukaan kaikkein yleisin vikavalo paljon ajetuissa diesel-ajokeissa on moottorin vikavalo, joka syttyy moottorin karstoittumisen ja kulumisen takia. Syynä ovat moottorin välykset, jotka edelleen aiheuttavat pakokaasujen puhdistusjärjestelmän tukkeutumisen.

        ”Ennakoiva huolto ja moottoriöljyjen vaihto riittävän usein ovat paras rokote moottorin kulumista vastaan.”

        Vikavalon aiheuttaneen ohjainlaitteen nollaus ja uudelleen ohjelmointi riittää usein poistamaan vikavalon.
        Vikavalon aiheuttaneen ohjainlaitteen nollaus ja uudelleen ohjelmointi riittää usein poistamaan vikavalon. Kuva: Kari Lindholm
        Härkönen toteaa, että auton vikakoodi antaa johtolangat, joiden tulkinta vaatii ammattitaitoa. Usein oikeaa vikaa ei olekaan.

        ”Silloin hoidoksi riittää ohjainlaitteen resetoiminen ja uudelleen ohjelmointi. Jos tämä ei vielä riitä, ohjainlaitteen toimintaa ryhdytään mittamaan.”

        Mikäli ohjainlaitteesta löytyykin aivan oikea vika, jonka korjaaminen ei ole taloudellisesti järkevää, suosittelee Härkönen laitteen korvaamista vastaavalla käytetyllä osalla eli B-osalla.

        Merkkikorjaamo ratkaisee vastaavat ongelmat auton valmistajan omaan vikadiagnostiikkaan tukeutuen.

        Jos tehtaan tietokantaan yhteydessä oleva merkkikorjaamon diagnostiikkalaite ei pysty poistamaan vikaa, suosituksena on viallisen komponentin vaihtaminen uuteen, mikä on ymmärrettävää takuuseen liittyvien vastuiden näkökulmasta.

        ”Pelkkä vaikeasti jäljitettävän vian etsintä voi tulla liian kalliiksi merkkikorjaamossa, eikä muutaman tuhannen euron arvoiseen vanhaan autoon välttämättä kannata hankkia tuhansien eurojen uutta ohjainlaitetta varsinkaan, jos käytetty löytyy muutamalla satasella.”

        Eräitä kalleimpia vikoja vanhan auton omistajalle ovat automaattivaihteiston vikakoodien ja oikuttelun takia vaihdetut uudet vaihteistot. Toimenpiteelle tulee helposti kymppitonnin hintalappu.

        Pelkästään vaihteiston ohjainlaitteen uudelleen sopeuttaminen, ja kaksoiskytkimen kytkinlevyn kosketuskohdan uudelleen määrittely tietokoneella saattaa riittää ratkaisuksi. Jos vaihteiston mekatroniikka tai osia joudutaan uusimaan, ei hintalappu ole vielä tässäkään vaiheessa mahdottoman pitkä.

        Härkönen ei ole longlife-huoltojen kannattaja sen enempää moottoriöljyjen kuin vaihteistoöljyjen kohdalla.

        ”Varmin tapa pitää kallis automaattivaihteisto kunnossa on tehdä siihen öljynvaihto 60 000 kilometrin välein. Vaikka huoltokirja sanoisi, ettei vaihteistoöljyjä tarvitse vaihtaa koskaan.”


      • Anonyymi

        Hyvin näyttää tuo sisältö ainakin nyt näkyvän.


    • Anonyymi

      "Yleinen syy vikavalojen syttymiseen on huonokuntoinen akku, jonka matala jännite riittää sekoittamaan auton ohjainlaitteet.

      Yleistä on myös, että lämpötilan vaihteluista ohjainlaitteisiin ja niiden dataliittimiin kondensoitunut kosteus, ja tärinästä johtuvat liittimien vauriot sytyttävät vikavaloja vuosien varrella."

      Akkua voi ja kannattaakin ladata kerran pari vuodessa, mutta kosteudelle ja tärinälle on vaikeampi tehdä mitään.

      "Härkösen havaintojen mukaan kaikkein yleisin vikavalo paljon ajetuissa diesel-ajokeissa on moottorin vikavalo, joka syttyy moottorin karstoittumisen ja kulumisen takia. Syynä ovat moottorin välykset, jotka edelleen aiheuttavat pakokaasujen puhdistusjärjestelmän tukkeutumisen."

      Dieselille pitää välillä antaa vähän kenkää, eli joskus vaikkapa moottoritielle liityttäessä ajaa vähän pidemmän matkan pienemmällä vaihteella, jotta kierrokset nousevat kunnolla. Karstat lähtevät silloin liikkeelle. Ylinopeutta ei pidä ajaa tai vaarallista liittymistä ei tietenkään pidä tehdä, joten paikka ja aika on syytä katsoa, että milloin ja missä "karstanpoiston" tekee.

      • Anonyymi

        Aina rullaan dieselini 3000 kierrokseen joka vaihteella kiihdytyksissä. Pysyy karstattomana, mutta enempää ei kannata kierrättää. Ei ole kierroskoneita dieselit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina rullaan dieselini 3000 kierrokseen joka vaihteella kiihdytyksissä. Pysyy karstattomana, mutta enempää ei kannata kierrättää. Ei ole kierroskoneita dieselit.

        Hyvä sitä dieseliäkin on kierrättää oikein kunnolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä sitä dieseliäkin on kierrättää oikein kunnolla.

        Toinen, vielä parempi keino on vedellä tunti riittävän raskasta perävaunua.
        Sen jälkeen on putket puhtaana ja kone kehrää kuin kissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toinen, vielä parempi keino on vedellä tunti riittävän raskasta perävaunua.
        Sen jälkeen on putket puhtaana ja kone kehrää kuin kissa.

        "Toinen, vielä parempi keino on vedellä tunti riittävän raskasta perävaunua.
        Sen jälkeen on putket puhtaana ja kone kehrää kuin kissa."

        Ei tarvi tuntia, muutamia pidempiä loivia nousuja, mustaa tulee bensakoneestakin melkoisesti.
        Ja lopputulos, seuraava kymppitonni on kulutus paljon pienempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina rullaan dieselini 3000 kierrokseen joka vaihteella kiihdytyksissä. Pysyy karstattomana, mutta enempää ei kannata kierrättää. Ei ole kierroskoneita dieselit.

        Eihän tarvitse minuuttikaupalla korkeilla kierroksilla ajella. Muutamia kertoja kuussa kun dieselin kierrokset käy tarpeeksi korkealla (päälle 3000) jonkun hetken, niin luulisi riittävän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toinen, vielä parempi keino on vedellä tunti riittävän raskasta perävaunua.
        Sen jälkeen on putket puhtaana ja kone kehrää kuin kissa.

        Itse käytän uisteluvenettä ja traileria lapissa kerran viikossa.
        Ei ole VW ID.4:sen koneessa karstaa,


      • Anonyymi

        Auttaako tuossa ne tokmanni suuttimien puhdistusaineet vai onko ne huuhaata


    • Anonyymi

      Mutta toiset ovat sitten paljon kylmäpäisempiä vikavalojen suhteen.
      Ajelin 4 vuotta vikavalo palaen ja sammutin sen vain katsastusta varten.
      Kyse oli vaihdelaatikon ohjauksen ongelmasta, mikä ilmeni silloin tällöin
      eli laatikko toimi moitteettomasti, mutta silti vikavalo syttyi. kun se
      OD ei kytkeytynyt ihan 100 %:sesti .
      Remontti olisi ehkä maksanut tonneja, joten siihen en ryhtynyt.
      Auto meni sitten poistoon ihan muusta syystä.

    • Anonyymi

      hieno homma

      näilläkö ne merkkiliikkeet huijaa että asiakkaat vaihtaa kalliita osia?

      • Anonyymi

        Ensin vaihdetaan se arveltu vikakohde. Hupsista, vika ei poistunutkaan.
        Sitten vaihdetaan toinen "vikaantunut" osa ja vika ei vieläkään poistunut.
        Vasta kolmannen osavaihdon jälkeen vika katosi.
        Mutta kukaan ei vastaa turhien osien vaihdoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensin vaihdetaan se arveltu vikakohde. Hupsista, vika ei poistunutkaan.
        Sitten vaihdetaan toinen "vikaantunut" osa ja vika ei vieläkään poistunut.
        Vasta kolmannen osavaihdon jälkeen vika katosi.
        Mutta kukaan ei vastaa turhien osien vaihdoista.

        Meiilä oli Nissan auton moittorivikavalo 10 vuotta, huoltoliike tarkisti "ei korjattavaa"!?
        Seuraava MB A sarja Kamuxilta, viikon päästä moottorin vikavalo:) liike ei vastannut?! Vaihdettiin Lambda anturit huoltoliikkeessä tutkinna perusteella 700€ , parin viikon päästä sama valo palaa!
        Pelkkiä vikakoodi ongelmia uusissakin autoissa.
        Kallista on leikkiminen vikavaloilla.


    • Anonyymi

      erittäin kallis tieto kuluttajille

      • Anonyymi

        Ikävä kyllä noita tapauksia riittää.


      • Anonyymi

        Miten tieto voi olla kallis? Mikä tieto sitten on se, joka on kallis?


    • Anonyymi

      hyvää tietoa

      muuten merkkiliike vaihtaa kalliin osan joka on turhaa

      • Anonyymi

        Vain hölmö syytää rahojaan turhaan marmoritiskille.


    • Anonyymi

      erinomainen tieto kuluttajille

    • Anonyymi

      Niinnojoo voi se vikakoodi ja moottorivalo tulla jostain hetkellisestä raja-arvon ylityksestä vaikka varsinaista pysyvää vikaa ei vielä olisi. Jotkut osat voi vikaantua niin että toiminta hiipuu hiljalleen. Sellainen näytti olevan pösön lisäilmapumppu, joka heitteli vikaa aluksi kerran kesässä ja pysyi poissa nollaamalla, seuraavana kesänä jo 2 kertaa ja sitten seuraavana keväänä alkoi ilmaantua jo muutaman päivän/viikon välein. Sitten kai se olisi ollut jo vaihtokunnossa, mutta lähti tuo pösö jo muistakin syistä pois vaikka tuon vian saikin vielä katsastuksen ajaksi piilotettua nollaamalla.

    • Anonyymi

      ja korjaamot huijaa että korjaa kalliin vian?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      87
      2305
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      51
      1997
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      89
      1837
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1628
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1562
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      25
      1432
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1392
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1390
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1351
    Aihe