Vanhat astiat

Onko kotonasi vanhoja Arabian posliiniastioita tai joitain muita vanhoja astioita? Käytätkö niitä arjessasi juodessasi kahvia/teetä ja ruokaillessasi? Ei kannattaisi. Vanhoissa astioissa ja erityisesti ennen 1970 tai 80-lukua olevissa on lasitteessa lyijyä enemmän kuin laki sallii. Lisäksi astioissa on kuvioiden väriaineissa käytetty muita raskasmetalleja kuten vaikka kadmiumia.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/06/04/vanhoissa-astioissa-huikeita-lyijypitoisuuksia

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/10/09/uusissakin-astioissa-lyijya-ja-kadmiumia

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/06/04/vanhoissa-astioissa-huikeita-lyijypitoisuuksia

Itseäni ainakin hieman pelottaa se, että vanhat astiat ovat kyllästetty raskasmetalleilla. Itse lapsena join vanhoista arabioista ja vielä viime tai toissa vuonna joskus joistain mun kotona vitriinikaapissa olevista. Yhteen aikaan kävin ikoninmaalauskurssilla ja siellä tuli käsiteltyä jauhemaisia väriaineita, joista osa ei ainakaan nimensä perusteella vaikuttanut kovin terveellisiltä. Kadmium, lyijyvalkoinen jne. Pelottaa vähän, että kuinkahan paljon raskasmetalleja munkin sisällä on.

Nykyään haluan käyttää eniten vain valkoisia posliiniastioita arkiastioina ja niistäkin nykyaikaisia. Vanhat arabiat on mulla vain koristeena (alunperin aikoinaan keräilin niitä vain koristeeksi ja vuosia ne olikin vain koristeena mulla). Joitain vanhoja arabioita olen myynnyt ja myyn joskus lisää.

Hyvää yötä. Toivottavasti en saanut ketään menettämään yöuntansa.

102

1940

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tok. Pureskelin lapsena tinakenkiä, kun ei ollut purukumia. Luultavasti lyijyä syötettiin laseista ja astioista. Ikävä tosiasia huomata kaikki tämä :)

      • Anonyymi

        😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍

        😋 ­­N­­y­m­­f­­­o­­m­­a­­a­­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17906962f

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • On minulla vanhaa Arabiaa lähinnä koristeena tai vain juhlakäytössä (jouluna).

      Siitä on varmaan ainakin 10 vuotta, kun Suomessa kiellettiin punaisessa väriaineessa olevat myrkyt, minkä jälkeen mm. Iittalan ja Arabian punaiset posliiniastiat alettiin valmistaa ulkomailla, esim. Thaimaassa.
      Nykyään jo muitakin värejä, mm. kaikki Muumimukit.

      • Mulla on vanha peilipiironki (mummon äidin peruja, varmaan 100 vuotta vanha tai lähes). Siinä on metalliset vetimet, mutta en kunnolla osaa päätellä ovatko ne messinkiset vai pronssiset. Pelkään, että messinkiset, koska messingissä on yleensä lyijyä. Piironki on ollut mulla vuosia ja olen koskettanut vetimiä. Pelkään, että niistä on liuennut lyijyä mun elimistöön, jos vetimet messinkisiä. Mietin pitäisikö vetimet vaihtaa vaikka puisiin. Mutta sitten piirongin ulkonäkö kärsisi eikä se olisi enää sama. Mun täytyy vissiin avata piirongin laatikot aina jotkut siivouskäsineet kädessä tästä lähtien.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Mulla on vanha peilipiironki (mummon äidin peruja, varmaan 100 vuotta vanha tai lähes). Siinä on metalliset vetimet, mutta en kunnolla osaa päätellä ovatko ne messinkiset vai pronssiset. Pelkään, että messinkiset, koska messingissä on yleensä lyijyä. Piironki on ollut mulla vuosia ja olen koskettanut vetimiä. Pelkään, että niistä on liuennut lyijyä mun elimistöön, jos vetimet messinkisiä. Mietin pitäisikö vetimet vaihtaa vaikka puisiin. Mutta sitten piirongin ulkonäkö kärsisi eikä se olisi enää sama. Mun täytyy vissiin avata piirongin laatikot aina jotkut siivouskäsineet kädessä tästä lähtien.

        Minä luulen, että ei niistä messinkisistä vetimistä ole ollut haittaa sinun tai aiempienkaan sukupolvien terveydelle. 🤔

        Se on kuitenkin eri asia, jos jokin esine on säännöllisessä elintarvikekäytössä tai kosketaanko siihen vain silloin tällöin.
        Tuskin sinun on tarve vaihtaa vetimiä.
        Toki, voithan kysyä mielipidettä joltakin huonekalujen entisöinnin asiantuntijalta 🙂


      • Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

        Minä luulen, että ei niistä messinkisistä vetimistä ole ollut haittaa sinun tai aiempienkaan sukupolvien terveydelle. 🤔

        Se on kuitenkin eri asia, jos jokin esine on säännöllisessä elintarvikekäytössä tai kosketaanko siihen vain silloin tällöin.
        Tuskin sinun on tarve vaihtaa vetimiä.
        Toki, voithan kysyä mielipidettä joltakin huonekalujen entisöinnin asiantuntijalta 🙂

        Messinkiset vetimet voi viedä kullattaviksi, ohut nikkelikerros pintaan ja 1,25 myymetriä kultaa päälle. Niitä on sitten mukava kiillotella, voi myös vaikka pusutella, koska kultaa on turvallista suudella.

        AV


      • Anonyymi kirjoitti:

        Messinkiset vetimet voi viedä kullattaviksi, ohut nikkelikerros pintaan ja 1,25 myymetriä kultaa päälle. Niitä on sitten mukava kiillotella, voi myös vaikka pusutella, koska kultaa on turvallista suudella.

        AV

        Wow! Sepä olisikin hienoa 👍🙂


      • Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

        Wow! Sepä olisikin hienoa 👍🙂

        Tuo lopputulos on kaunis, kannattaa jättää kertomatta miten nikkeli voi aiheuttaa allergiaa, onneksi sen päälle on saatu kulta syanidikultakylvystä. Syanidihan on kuuluisa myrkky jo toisen maailmansodan ajoilta. Kotkaa tunnuksenaan käyttäneet upseerit saivat sellaisen pienen syanidipillerin univajeeseen, pääpiru taisi itse myös sitä käyttää?

        Mikäpä kaunis olisi täysin turvallinen?

        AV


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Mulla on vanha peilipiironki (mummon äidin peruja, varmaan 100 vuotta vanha tai lähes). Siinä on metalliset vetimet, mutta en kunnolla osaa päätellä ovatko ne messinkiset vai pronssiset. Pelkään, että messinkiset, koska messingissä on yleensä lyijyä. Piironki on ollut mulla vuosia ja olen koskettanut vetimiä. Pelkään, että niistä on liuennut lyijyä mun elimistöön, jos vetimet messinkisiä. Mietin pitäisikö vetimet vaihtaa vaikka puisiin. Mutta sitten piirongin ulkonäkö kärsisi eikä se olisi enää sama. Mun täytyy vissiin avata piirongin laatikot aina jotkut siivouskäsineet kädessä tästä lähtien.

        Vetimet voi myös lakata.

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo lopputulos on kaunis, kannattaa jättää kertomatta miten nikkeli voi aiheuttaa allergiaa, onneksi sen päälle on saatu kulta syanidikultakylvystä. Syanidihan on kuuluisa myrkky jo toisen maailmansodan ajoilta. Kotkaa tunnuksenaan käyttäneet upseerit saivat sellaisen pienen syanidipillerin univajeeseen, pääpiru taisi itse myös sitä käyttää?

        Mikäpä kaunis olisi täysin turvallinen?

        AV

        Muuten syanidimyrkytykseen auttaa toi filmikiinnite eli natriumtiosulfaatti. Mä usein otan vielä kuvia vanhalle mustavalkofilmille keskikokoiselle. Niin mulla on tota pullollinen. Ja löytyy paikallisesta valokuvausliikkeestä, kun mustavalkokuvaus on noussu takavuosina taas muotiin.


    • Anonyymi

      Sä ootki nössö pelkuri. Älä pelkää. Ota rennosti.

    • Mä oon rikkonu kaikki mun Arabian astiat. Kun Arabia jätti suomen, niin kaikki astiat muuttu myrkyllisiksi ja radioaktiiviseksi. arabia on haitta yritys, koska se vaan ottaa rahaa eikä anna työllistymisen muodossa. Se on nykyään thaimaalainen ja romanialainen, siis tsauseskun yritys. Jos kerran ne on niin ihania maita niin hankkikoot asiakkaansakin sitten sieltä. Ärsyttää koko petturi arabia.

      • Anonyymi

        Ne jättivät Suomen kun työn hinta oli niin kallista. Nyt ostetaan monia tuotteita ulkomailta. Kotitalousvähennykseen saa suomalaisen työn osuuden, joka näyttää olevan vähäinen tuotteen hintaan verrattuna, johon leivottuna sisään ulkomaisen työn osuus.

        Onko tässä mitään järkeä?

        Ja kaikki ulkomaiset palvelut, joiden mukana Kunnille ja sairaanhoitopiireille ostettavat laitteet. Onkohan näitä kukaan miettinyt kunnolla? 🤔


    • Anonyymi

      Enpä tiedä onko noista hyvin vanhoista ihmisistäkään sen kummempia tullu, tai olivatko olleet. Enemmän taitaa irtoilla vanhenemista ja uudemmista muovikipoista kaikkea haitallista.

      Tai no. Ihan kaikki on nykyään vaarallista ja haitallista. En usko että kohtuudella käytettynä silloin tällöin on mitään isompaa vaaraa. Ehditään kaikki kuolla ennen kun alkaa mitään haittoja näkymään. 😁

      xLiner

      • Juu, kyllä saattaa ainakin halvemmista muovikipoista irrota jotain.

        No, lapsena join vanhoista Arabian kupeista teetä, jota äiti oli kaatanut vanhasta Arabian teekannusta. Sanotaan, että lapsilla voi oppimiskyky heiketä ja keskittymiskykykin, jos lähes päivittäin saa lyijyä. Juotiin meillä kyllä ihan sen ajan (1990-luku) uusistakin kupeista (lasit oli aina nykyaikaisia, luulen), samoin monet lautasista, eivät kaikki. No, keskittymiskyky on aina ollut ihan hyvä, paitsi silloin jos väsyttää ja olen aina ollut melko nopea oppimaan asioita tai ainakin sellaisia, jotka edes jotenkin kiinnostaa. Ja muisti on ollut aina hyvä. Tosin harvempi ihminen vielä 1990-luvullakaan tiesi, että niissä vanhoissa perintönä saaduissa tai vanhan tavaran liikkeesätä tai huutokaupasta ostetuissa ihanissa astioissa on lyijyä ja muita raskasmetalleja, vaikka näitä asioita on tutkittu jo 1970-luvulta lähtien ja ihmisiä valistettu astioiden turvallisesta käytöstä.

        Itse olen kyllä huolestunut jonkun verran erilaisista kemikaaleista. En esimerkiksi siivoa vahvoilla pesuaineilla kuten erilaisilla antibakteerisilla ja lian räjäyttävillä liuoksilla. Kosmetiikassakin yritän olla tarkka sen verran kuin pystyn ja jaksan.


      • Niin, mun mummokin (äidin äiti, 86-v) varmasti aikoinaan joi lyijyllä lasitettuista astioista, mutta ei hänellä ole mitään vikaa polven jäykkyyttä (kaatui aikoinaan kotona ja polvi jäi vähän jäykäksi toipumisesta huolimatta) lukuun ottamatta ja sitä, että on ollut muutaman kerran veritulppa, jonka takia joutuu syömään verenohennuslääkettä. Muisti pelaa hyvin, pystyy kävelemään ja menemään linja-autolla keskustaan hoitamaan asioitaan, ruuanlaitto sujuu jne.

        Isän äidillä (RIP) oli muistisairaus, mutta ennen sairastumistaan oli yleisesti ottaen terve. Hän venytteli joka aamu ja söi kohtuullisesti ja teki kävelylenkkejäkin. Myöhemmin mummin kuoleman jälkeen ukilla (isän isä, nyt 92-v) todettiin Alzheimer. Mutta mistä sitä tietää mistä nekin ovat peräisin. Ukin äidilläkin oli muistisairaus (kuoli 95-vuotiaana muistaakseni).


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Juu, kyllä saattaa ainakin halvemmista muovikipoista irrota jotain.

        No, lapsena join vanhoista Arabian kupeista teetä, jota äiti oli kaatanut vanhasta Arabian teekannusta. Sanotaan, että lapsilla voi oppimiskyky heiketä ja keskittymiskykykin, jos lähes päivittäin saa lyijyä. Juotiin meillä kyllä ihan sen ajan (1990-luku) uusistakin kupeista (lasit oli aina nykyaikaisia, luulen), samoin monet lautasista, eivät kaikki. No, keskittymiskyky on aina ollut ihan hyvä, paitsi silloin jos väsyttää ja olen aina ollut melko nopea oppimaan asioita tai ainakin sellaisia, jotka edes jotenkin kiinnostaa. Ja muisti on ollut aina hyvä. Tosin harvempi ihminen vielä 1990-luvullakaan tiesi, että niissä vanhoissa perintönä saaduissa tai vanhan tavaran liikkeesätä tai huutokaupasta ostetuissa ihanissa astioissa on lyijyä ja muita raskasmetalleja, vaikka näitä asioita on tutkittu jo 1970-luvulta lähtien ja ihmisiä valistettu astioiden turvallisesta käytöstä.

        Itse olen kyllä huolestunut jonkun verran erilaisista kemikaaleista. En esimerkiksi siivoa vahvoilla pesuaineilla kuten erilaisilla antibakteerisilla ja lian räjäyttävillä liuoksilla. Kosmetiikassakin yritän olla tarkka sen verran kuin pystyn ja jaksan.

        Polttoaineissakin oli raskasmetallipäästöjä ennen. Siksi oli suojarajat mistä sai esim tirnvierhsfan marjoja poimia. Silti mansikka ja viljapellot olivat ihan tien vieressä. Suojarajat ei sitten päteneet niihin?

        Ennen oli alumiinikattilat. Nyt niitä pidetään vaarallisina.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Polttoaineissakin oli raskasmetallipäästöjä ennen. Siksi oli suojarajat mistä sai esim tirnvierhsfan marjoja poimia. Silti mansikka ja viljapellot olivat ihan tien vieressä. Suojarajat ei sitten päteneet niihin?

        Ennen oli alumiinikattilat. Nyt niitä pidetään vaarallisina.

        Muista, kun äiti aikoinaan sanoi, ettei sitten tien verestä saa poimia marjoja. Kuitenkin ei sitä lapsena aina ajatellut ihan kaikkea ja poimittiin vaan marjoja tai suolaheinää (tykkäsin syödä suolaheinän lehtiä) ihan tien vierestäkin. Nykyään en tekis niin enkä antais lastenkaan, jos mulla olis lapsia. Lapset saattavat pistää suuhunsa mitä vaan tietämättä mitä se on, koska luulevat sitä turvalliseksi. Siskon tyttökin (4-v) pisti kerran suuhunsa jonkun epämääräiseltä näyttävän marjan. Onneksi ei käynyt kuinkaan.


      • Anonyymi

        Hyvä huomio. Kyllä tällä huomiolla voisi kuvitella, että suurin osa ihmisistä kuoli ennen vanhaan syöpään. Jostsäain luin, että esim 1700-luvun lasitetussa astiassa saattoi olla jopa 200 kertaa enemmän lyijyä yli sallitun rajan.

        Myös lyijybensa mainittiin.

        Käsittääkseni syövät ovat lisääntyneet 1900-luvulla ihan elintasosairauksina.

        Itse käytän 70-luvun Arabia astiastoa ja vanhaa kristallia päivittäin. Jotenkin tuntuu vähän liioitellulta, että ruoka ja juoma imisi lyijyä pintaakin syvemmältä ja lyijyä irtoisi jatkuvasti vuosi tolkulla vahingollisia määriä, jotenkin imeytyisi mystisesti maksalaatikkoon, että maksalaatikko liuottaisi lyijyä lautasesta, aika uskomatonta.

        Sen uskon, että alkoholi joka on kauan lyijykarahvissa, voi olla lyijypitoista, mutta tuskin myrkkyä. Itselläni on myös upea kristallikarahvi, mutta harvoin tulee käytettyä, kun en juo viiniä juuri ollenkaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä huomio. Kyllä tällä huomiolla voisi kuvitella, että suurin osa ihmisistä kuoli ennen vanhaan syöpään. Jostsäain luin, että esim 1700-luvun lasitetussa astiassa saattoi olla jopa 200 kertaa enemmän lyijyä yli sallitun rajan.

        Myös lyijybensa mainittiin.

        Käsittääkseni syövät ovat lisääntyneet 1900-luvulla ihan elintasosairauksina.

        Itse käytän 70-luvun Arabia astiastoa ja vanhaa kristallia päivittäin. Jotenkin tuntuu vähän liioitellulta, että ruoka ja juoma imisi lyijyä pintaakin syvemmältä ja lyijyä irtoisi jatkuvasti vuosi tolkulla vahingollisia määriä, jotenkin imeytyisi mystisesti maksalaatikkoon, että maksalaatikko liuottaisi lyijyä lautasesta, aika uskomatonta.

        Sen uskon, että alkoholi joka on kauan lyijykarahvissa, voi olla lyijypitoista, mutta tuskin myrkkyä. Itselläni on myös upea kristallikarahvi, mutta harvoin tulee käytettyä, kun en juo viiniä juuri ollenkaan.

        1900-luvun alkupuolella Yhdysvalloissa tehtiin värikkäitä Fiestä-lautasia, jotka sisälsivät uraania ja olivat näin radioaktiivisia. Kaikkea sitä onkin tehty ja kaikenlaisista astioista sitä ihmiset onkin ruokaillu. Mutta siihen aikaan ei taidettu tietää, että uraani on radioaktiivista.

        Jostain vanhasta Arabian astiastosta (taisiko olla Sorja-astiasto) oli tutkimuksissa löytynyt lyijyä 10 kertaisesti yli sallitun rajan ja vanhasta savenvalajan kupista 720 kertaa yli sallitun rajan.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        1900-luvun alkupuolella Yhdysvalloissa tehtiin värikkäitä Fiestä-lautasia, jotka sisälsivät uraania ja olivat näin radioaktiivisia. Kaikkea sitä onkin tehty ja kaikenlaisista astioista sitä ihmiset onkin ruokaillu. Mutta siihen aikaan ei taidettu tietää, että uraani on radioaktiivista.

        Jostain vanhasta Arabian astiastosta (taisiko olla Sorja-astiasto) oli tutkimuksissa löytynyt lyijyä 10 kertaisesti yli sallitun rajan ja vanhasta savenvalajan kupista 720 kertaa yli sallitun rajan.

        1900-luvun vaihteessa maaleissakin oli lyijyä, kun keksittiin kestävämpiä maaleja vanhojen öljymaalien tilalle.

        Niitä on tullut poisteltua kemiallisesti ja kuumailmapuhaltimella, eivät tahdo millään lähteä, niin kovaa maalia on. Maalinpoistoaineetkin ottaa keuhkoihin, jopa ekologiset ja kuumailmapuhaltimen sulattama maalinkäry. Sanoisin että kemikaalien hengittäminen on vaarallisempaa kun kosketus.

        Kerran pesin kloritella kylpuhuonetta kun tuppaa ihan väkisim homehtumaan huuhtelelin seinät ja muut kuumalla vedellä, niin höyrynä nousi myös runsaasti kloritea ja valehtelematta kuukauden sen jälkeen oli keuhkot kipeät. Oli kun kaasukammiossa olisi käynyt. Vanhoissa pesuohjeissahan kehotettiin käyttämään kloritea kylmässä vedessä, ehkä juuri siksi..

        Yleissä maalinpoisto-ohjeissakin neuvotaan, ettei niitä saisi ilman kaasumaskia poistaa.

        Kaikenlaisia myrkkyjä sitä on ihminen keitellyt tietämättään ja levittänyt ympäristöön.


      • Anonyymi kirjoitti:

        1900-luvun vaihteessa maaleissakin oli lyijyä, kun keksittiin kestävämpiä maaleja vanhojen öljymaalien tilalle.

        Niitä on tullut poisteltua kemiallisesti ja kuumailmapuhaltimella, eivät tahdo millään lähteä, niin kovaa maalia on. Maalinpoistoaineetkin ottaa keuhkoihin, jopa ekologiset ja kuumailmapuhaltimen sulattama maalinkäry. Sanoisin että kemikaalien hengittäminen on vaarallisempaa kun kosketus.

        Kerran pesin kloritella kylpuhuonetta kun tuppaa ihan väkisim homehtumaan huuhtelelin seinät ja muut kuumalla vedellä, niin höyrynä nousi myös runsaasti kloritea ja valehtelematta kuukauden sen jälkeen oli keuhkot kipeät. Oli kun kaasukammiossa olisi käynyt. Vanhoissa pesuohjeissahan kehotettiin käyttämään kloritea kylmässä vedessä, ehkä juuri siksi..

        Yleissä maalinpoisto-ohjeissakin neuvotaan, ettei niitä saisi ilman kaasumaskia poistaa.

        Kaikenlaisia myrkkyjä sitä on ihminen keitellyt tietämättään ja levittänyt ympäristöön.

        Kaasunaamari pitäiskin käyttää, jopa Mister Muscle -uuninpuhdistusaine, jota joskus oon käyttäny on kauheen hajuista ja vaatii jonkun suojamaskin, kun sitä käyttää. En käytä enää.

        Yhteen aikaan kävin keramiikkakurssilla ja siellä opettaja sanoi, että kaikenlaisen keramiikkapölyn kanssa tulee olla tarkkana. Kävin myös aikoinaan ikoninmaalauskurssilla ja siellä käsiteltiin jauhemaisia värejä, joista sitten kananmunan kanssa sekoitettiin ikonin maalauksessa käytettävää munatemperaa. Ikonin päällystysvaiheessa piti käyttää käsineitä ja jauheita käsiteltäessä, varsinkin pohjustusjauhetta hengityssuojainta.


    • Anonyymi

      Aivanvarmasti joku nykyajan turvallinen tuote todetaan supermyrkyksi myöhempinä vuosikymmeninä. Näin on aina tapahtunut historiassa. Jokapaikassa on myrkkyjä ja me syödään osa niistä lihassa ja kasviksissa. Ei niitä voi täysin välttää. Kohtuus kaikessa.

      • Olet oikeassa, mutta lyijä ja raskasmetallit ovat aika pelottava asia. Olen lukenut aatelis-ja hovinaisten käyttämistä meikeistä, joita heillä oli esim. 1500,-1600,-ja 1700 -luvuilla ja se oli suorastaan kauhukertomus. Esim. Elisabet I:n (Englannin kuningatar 1500-luvun loppupuolella) käyttämissä meikeissä, esim. aineessa, jolla valkaisi kasvojaan oli lyijyä ja olikohan vielä elohopeaakin. Nuo jutut voittaa fiktiiviset kauhutarinat mennen tullen. Ja korvakorujen koukuissakin oli varmaan lyijyä. Elisabet I:n kaulalla olevassa korussakin oli joitain myrkyllisiä aineita, lyijyä tai jotain muuta myrskyllistä raskasmetallia.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Olet oikeassa, mutta lyijä ja raskasmetallit ovat aika pelottava asia. Olen lukenut aatelis-ja hovinaisten käyttämistä meikeistä, joita heillä oli esim. 1500,-1600,-ja 1700 -luvuilla ja se oli suorastaan kauhukertomus. Esim. Elisabet I:n (Englannin kuningatar 1500-luvun loppupuolella) käyttämissä meikeissä, esim. aineessa, jolla valkaisi kasvojaan oli lyijyä ja olikohan vielä elohopeaakin. Nuo jutut voittaa fiktiiviset kauhutarinat mennen tullen. Ja korvakorujen koukuissakin oli varmaan lyijyä. Elisabet I:n kaulalla olevassa korussakin oli joitain myrkyllisiä aineita, lyijyä tai jotain muuta myrskyllistä raskasmetallia.

        Kyllä tarinoita riittää. Lyijyä myös juotiin. Lyijykristallikarafeihin laitettiin alkomahoolia. Sitä jopa säilytettiin niissä. Lyijy siitä liukeni juomaan. Lyijymyrkytykset oli yleisiä. Yhdysvalloissa oli vasta talkkikohu. Vastoin lupauksia talkki sisälsi syöpävaarallista ainetta. Sen käyttö johti useamman työikäisen syöpäkuolemaan.


      • Anonyymi

        Juuri oli Tiede lehden verkkisivuilla juttu, että keinotekoiset makeutusaineet aiheuttaa syöpää 100 % varmasti.

        Vaihdoin kyllä sokerijuomiin, sen verran tulee juotua nesteitä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juuri oli Tiede lehden verkkisivuilla juttu, että keinotekoiset makeutusaineet aiheuttaa syöpää 100 % varmasti.

        Vaihdoin kyllä sokerijuomiin, sen verran tulee juotua nesteitä.

        Itse en juo limpsoja enkä kauheasti mehujakaan. Joskus tulee mehua juotua, mutta aika vähän kuitenkin.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Itse en juo limpsoja enkä kauheasti mehujakaan. Joskus tulee mehua juotua, mutta aika vähän kuitenkin.

        Kyllä pullotettu lähdevesi on varmasti terveellisintä,monista syistä. Mehuissakin on aivan liikaa sokeria ja onko jatkuva c vitamiinin kittaaminen sekään ihan tervettä elimistölle?

        Itse näen heti sokerin vaikutukset kehossani, esim kasvojen iho muuttuu epätasaiseksi ja rikkonaisen näköiseksi runsaan sokerikuurin eli makesn syömisen jälkeen ja tskaisin sileäksi kun on ollut reilun viikon ilman sokeria. Mitähän sisäelinten pehmytkudokset tykkää sokerista, jos jo ihonkin rakenne muuttuu niin radikaalisti, että sen huomaa paljaalla silmällä? Vältän sokeria mutta sorrun usein halpaan sokeriruokaan.

        Esim hormonivalmisteiden hormoneja ei saa pois käyttövedestä ja tämä on tutkitusti aiheuttanut siittiösolujen tason heikentymistä Lontoon alueella.

        Myös Suomessa käytetään runsaasti hormonivalmisteita.


    • Anonyymi

      Ihanaa, myrkky asiat on lähellä sydäntä. Ja haluan sanoa, ettei mitkään astia pinnoitteet vedä vertoja, sille että, on olemassa sisäilmaa joka saa asunnon ikkunalasit, näyttämään siniharmailta.

      • Ei myrkkyasiat ole lähellä mun sydäntä, mutta joskus ne huolestuttaa. Haluan elää melko terveellisesti ja pitkään, mutta sitten joskus saa kuulla, että ihan omassa arkiympäritössäkin voi olla sellaista mitä ei yleensä tule ajatelleeksi niin kuin se, että joistain astioistakin voi liueta jotain. Mutta on ihan totta, ettei liikaa kannata stressata, ihan jo mielenterveydenkin kannalta, mutta tietoinen on hyvä olla. Itse vain joskus saatan huolestua liikaa.

        Ei sisäilmakaan ole ihan aina tosi puhadasta.


    • Anonyymi

      en omista astioita ja olen onnellinen

    • Anonyymi

      Mulla on 1920 luvun Arabian yöastia, jostain villin lännen mailta tänne kulkeutunut.
      Hyvin lorina kaikuu yöastian seinämiltä, kun yöllä sitä käytän.

    • Anonyymi

      Arabakii

      • Anonyymi

        Aamuisin


    • Mietin tässä, että mummolla kun on tavallisten lasien lisäksi joitain epämääräisen näköisiä laseja, että antaisinkohan hänelle osan mun Iittalan kartiolaseista? Ajattelin luopua osasta, kun mulla on niitä aika paljon ja osaa en käytä ollenkaan (käytän yleensä vain kirkkaan värisiä ja vihreät on käyttämättä).

      Mummolla on kristallisiakin astioita (kristallissa lyijyä). Ei tosin käytä arkena eikä muistaakseni säilytä niissä mitään.

      Äidillä (RIP) oli amalgaamipaikat (en muista onko isälläkin). Hän sanoi joskus aikoinaan, että haluaisi niistä eroon, koska niissä on elohopeaa. En muista kunnolla poistattiko ne, mutta joku hämärä muistikuva on, että olisi käynyt poistattamassa.

      Katsoin tässä joku päivä 1950-luvulle sijoittuvaa englantilaista sarjaa "Isä Brown" (katson välillä), jossa pikkupaikkanunnalla työskentelevä pappi Isä Brown ratkoo rikoksia. Siinä oli yhden kartanon pöydällä kristallisessa (tai ainakin kristalliselta näyttävässä) karahvissa konjakkia tai viskiä tai jotain niiltä näyttävää. Pitääkö menneisiin vuosikymmeniin ja vuosisatoihin sijoittuvien sarjojen ja elokuvien tuotantotiimi tarpeeksi huolta näyttelijöiden turvallisuudesta? Jos sarjasta tai elokuvasta halutaan todella autenttinen, niin silloinhan asiat pitäisi oikeastaan tehdä niin kuin ennen. Juoda ja ruokailla vanhoista astioista, joista voi liueta ties mitä jne.

      Yhdessä 1950-luvun vanhassa elokuvassakin, jonka katsoin yks päivä osa astioista ei näyttänyt kovin turvallisen näköisiltä, varsinkaan pannu jossa kahvia keitettiin. Tuli mieleen Palsanmäkien huutokaupan aloituspannut (kuparipannu). Onneksi monet ostaa sen vain koristekäyttöön, mutta yksi mies meinasi antaa sen lapsenlapselleen leikkeihin.

    • Anonyymi

      On mulla Nuutajärven lasiastioita ja Riihimäen lasin lasikulhoja paljonkin käytössä. En kyllä tiedä kuinka vanhoja ovat. Osa tullut mummolta ja osa ostettu kippareilta. On meillä myös Arabian myrnakalustoja useampia jotka tulleet perintönä. Niitä vaan juhlissa joskus käyttänyt.

      • Anonyymi

        Kirppareilta kuitenkin ei miltään kippareilta 😂


    • Anonyymi

      Raskasmetallit ovat kaikki immunosuppressiivisia, ja ne saavat mikrobit lisääntymään elimistössänne nopeammin. Ne tulevat esim. suolesta ja vuotavat kudoksiin. Sen vuoksi pienetkin määrät raskasmetallia ovat haitallista terveydelle.

      Lääketiede on nykyisellään korruptoitunutta bisnestä, joka ei yritä parantaa infektioita elimistössä, vaan lievittää niiden aiheuttamia oireita vaarallisilla ja terveydelle haitallisilla lääkkeillä. Sen vuoksi monille kehittyy myös syöpä, koska syöpämikrobitkin menestyvät erilaisilla immunosuppressiivilla lääkityksillä.

      Yksi karkea oire isommasta infektiosta suolessa on aivosumu, kognitiivisten toimintojen alentuminen keski-iässä, johon monet yrittävät vaikuttaa VHH-dieetillä ja ravintolisillä, mutta eivät siinä onnistu kuin hetkellisesti.

      Suolisto-infektioihin pitää syödä antibioottia monta vuotta/käyttää ulostuslääkkeitä, ja sitten kun suolistosta rupeaa tihkumaan verta, ollaan oikeilla jäljillä. Koska kyseessä on samankaltainen lähes oireeton tulehdus kuin ientulehdus suussa, josta vuotaa välillä verta. Nämä eivät parannu ilman verenvuotoa, koska kudoksissa on niin paljon mikrobeja, että ne täytyy hajottaa ja rakentaa uutta tilalle.

    • Tämä oli hyvä aloitus meillä ei kyllä taida olla kaikki kipot enemmän myöhemmin hajoaa tai jo hävitetty turhana pölyttymästä. .

      Tykkään todella kun olet asiasta huolissaa, harmillisesti koronasta ei olla vieläkään huolissaan vaan pieni ryhmä.

      • Ulkomailla isompi ryhmä, koska ovat vaurioituneita.


      • Juu, huolestuttaa välillä kaikenlaiset kemikaalit sun muut. Nyt mietin voinko käyttää mun ruostumattomasta teräksestä tehtyjä kattiloita, kun ainakin parissa isommassa on naarmuja. Pitäisikö uusia? Olen harkinnut uuden ostamista jossain vaiheessa.

        Koronasta en ollut niin paljon huolissaan silloin korona-aikana. Enemmän olin silloin huolissaan siitä pysyykö kaupat auki ja miten käy pienten yrittäjien ja ahdisti välillä, kun piti pandemian alussa löträtä lähes jatkuvasti käsidesillä ja puhdistaa pintoja ja että piti pysytellä enimmäkseen sisätiloissa, jos mahdollista sekä jatkuva uutisointi. Toki olin hieman huolissaan niistä paikoista, joissa koronan esiintyvyys oli suurempaa, mutta itseni kannalta en ollut niin huolissaan, koska en sairastu muutenkaan kovin helposti. Tavallista flunssaakaan mulla ei ole ollut viimeksi kuin 2019. Noudatin kuitenkin ohjeita ja käytin suojanaamaria, käsidesiä ja pesin käsiä saippualla aina kun tulin kotiin tai menin kauppaan jne.


    • Kotona ei ole mitään kovin vanhaa, kun kaikki on uutena tai melkein uutena ostettu tai saatu. "Mökillä" on jotain enemmän vintage-astioita, ainakin muistaakseni Royal Worcester-merkkisiä. Voi olla jotain Arabia-kippojakin. Kokonaisuutena en ole kovin huolissani raskasmetalleista. Johonkinhan sitä on kuoltava kuitenkin. Eläkeikä kun lähestyy, niin ryhdyn vetämään kaksin käsin viinaa, huumeita ja juomaan kahvia antiikkimukeista. Ja ruokaan lisään kiihtyvällä vauhdilla aina vaan enemmän kermaa, voita, suolaa ja jos mitä muuta oikein epäterveelliseksi todetaan.

      • Anonyymi

        scrg = 🤯humph!😵räääh!💥pumm!🤪hrrr, kalin, kalin! 💥pu-pummm!💥


      • Anonyymi kirjoitti:

        scrg = 🤯humph!😵räääh!💥pumm!🤪hrrr, kalin, kalin! 💥pu-pummm!💥

        Nyt nämä hieroglyfit eivät ihan auenneet, mutta ei se mitään.


    • Anonyymi

      hammastahna-tuubeissakin oli joskus lyijyä, isä-pappa kertoi että voi peräti piirtääkin kun lyijystä lähtee harmaata väriä.

      Tein joskus itselleni pari oikeaa LYIJYKYNÄÄ oikeaa lyijyä se sisus, käyttötarkoitus oli öljyvärimaalausten hahmottelu, koska grafiitti on vähän huono, koska siitä voi sotkeutua sitä hiili-.töhnää, pölyä väreihin.

    • Anonyymi

      ...oikeatlyijykynät ovat aika painavia

    • On niitä, kotona ja mäkillä, mutta eivät käytössä, vaan koristeina. Pois lukien kylläkin yksi Arabian hyyyyyyvin vanha posliinikannu joka on säilynyt täysin vastoin luonnonlakeja melkein täysin ehjänä. Ja mökillä on yksi norjalainen kuvitettu lasten posliinimuki vuodelta -79 tai -80, lapsuuteni rakas kaakaomuki, nyttemmin kahvimuki. Sen lasitus on sisäpinnalta suloisella hämähäkinseitillä 🤣

      • Jep. Mullakin vanhoja arabioita vitriinikaapissa.

        Nyt mua alkoi myös muiden tässä ketjussa mainitsemieni asioiden ohella huolettamaan se, että juomavedenkin joukossa saattaa olla raskasmetalleja, varsinkin jos ei ihan aina muista juoksuttaa hanavettä. Rupesin aattelemaan, että pitäiskö joskus silloin tällöin ostaa pullovettä kaupasta. Ajattelinkin aikaisemmin, että varmasti vesihanoistakin liukenee jotain ja putkistoistakin, kun ainakin hana on metallia. Eikä vesilaitoksellakaan ihan kaikkea epäpuhtautta saada juomavedestä pois.

        Pelkäänkö liikaa? Mutta miksi en sitten ole huolissani mun 5G-reitittimestä? Tai kovin paljon kännykän säteilystä? Miksi vanhat astiat, juomavesi yms? Eilen yöllä en saanut kovin hyvin unta, kun pelotti. Stressiä taisi olla. Miten voin elää liikaa pelkäämättä? Kerro Rande joku hauska juttu, niin mieli piristyis ees vähän.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Jep. Mullakin vanhoja arabioita vitriinikaapissa.

        Nyt mua alkoi myös muiden tässä ketjussa mainitsemieni asioiden ohella huolettamaan se, että juomavedenkin joukossa saattaa olla raskasmetalleja, varsinkin jos ei ihan aina muista juoksuttaa hanavettä. Rupesin aattelemaan, että pitäiskö joskus silloin tällöin ostaa pullovettä kaupasta. Ajattelinkin aikaisemmin, että varmasti vesihanoistakin liukenee jotain ja putkistoistakin, kun ainakin hana on metallia. Eikä vesilaitoksellakaan ihan kaikkea epäpuhtautta saada juomavedestä pois.

        Pelkäänkö liikaa? Mutta miksi en sitten ole huolissani mun 5G-reitittimestä? Tai kovin paljon kännykän säteilystä? Miksi vanhat astiat, juomavesi yms? Eilen yöllä en saanut kovin hyvin unta, kun pelotti. Stressiä taisi olla. Miten voin elää liikaa pelkäämättä? Kerro Rande joku hauska juttu, niin mieli piristyis ees vähän.

        Juoksuttaminen ei sinällään auta, ellet asu esim. kerrostalossa. Kerrostalossa juoksuttaminen onnistuu parhaiten, kun aamulla vaikkapa klo 8.00 tai illalla klo 19.00 juoksuttaa omaa hanaansa puolisen minuuttia, sen jälkeen neste on niin puhdasta kuin niissä putkissa voi olla. Koska naapurit ovat juoksuttaneet jo sen puolisen vuorokautta seisseen veden omiin mukeihinsa jne. Niinpä nuo ajat esimerkiksi ovat otollisia juoksuttaa itselleen pulloihin "turvallista" vettä talteen.

        Vesilaitokset itse asiassa putsaavat veden todella hyvin, ainoat epäpuhtaudet syntyvät putkistoista. Vesilaitokset voisivat putsata nykyisellä laitteistollaan vaikka vessavedet ja ihan samaa tavaraa saataisiin hanasta kuin nytkin.

        Suomessa hanaceden raskasmetallipitoisuudet ovat pääsoin naurettavan pieniä, tosin riippuu jonkin verran siitä missä asuu eli mistä raakavesi on otettu. Itse putkistoissa meillä ei ole raskasmetalleja käytetty kai ainakaan sitten 50-luvun.

        Luulen, että sulla on jotain muuta mielessä stressaamassa ja koet nyt vain hieman neuroottisia hetkiä useiden asioiden osalta, ehkä pääosin tarpeettomasti, arvaisin.


      • randombypasser kirjoitti:

        Juoksuttaminen ei sinällään auta, ellet asu esim. kerrostalossa. Kerrostalossa juoksuttaminen onnistuu parhaiten, kun aamulla vaikkapa klo 8.00 tai illalla klo 19.00 juoksuttaa omaa hanaansa puolisen minuuttia, sen jälkeen neste on niin puhdasta kuin niissä putkissa voi olla. Koska naapurit ovat juoksuttaneet jo sen puolisen vuorokautta seisseen veden omiin mukeihinsa jne. Niinpä nuo ajat esimerkiksi ovat otollisia juoksuttaa itselleen pulloihin "turvallista" vettä talteen.

        Vesilaitokset itse asiassa putsaavat veden todella hyvin, ainoat epäpuhtaudet syntyvät putkistoista. Vesilaitokset voisivat putsata nykyisellä laitteistollaan vaikka vessavedet ja ihan samaa tavaraa saataisiin hanasta kuin nytkin.

        Suomessa hanaceden raskasmetallipitoisuudet ovat pääsoin naurettavan pieniä, tosin riippuu jonkin verran siitä missä asuu eli mistä raakavesi on otettu. Itse putkistoissa meillä ei ole raskasmetalleja käytetty kai ainakaan sitten 50-luvun.

        Luulen, että sulla on jotain muuta mielessä stressaamassa ja koet nyt vain hieman neuroottisia hetkiä useiden asioiden osalta, ehkä pääosin tarpeettomasti, arvaisin.

        Osin tarpeettomasti, mutta osittain ihan syystä olen varuillani. On hyvä olla tietoinen asioista, mutta tieto myös lisää tuskaa, kuten sanotaan. Mää joskus huolestun helposti asioista, milloin mistäkin. Ei pitäis liikaa lukea juttuja netistä tai lehistä tai kattoa teeveestä.

        Tiedän ettei täällä Suomessa ole käytetty raskasmetallia putkistoissa enää vuosikymmeniin ja että vesilaitos valvoo vesijohtoveden turvallisuutta. Ite hanoista tai taloyhtiön putkistoista voi kuitenkin irrota jotain.

        Seuraavalla kerralla, kun teen aloituksen laitan jotain iloista. Laitan vaikka visan tai etsin jonkun iloisen uutisen tai muun jutun ihmisten luettavaksi.


      • randombypasser kirjoitti:

        Juoksuttaminen ei sinällään auta, ellet asu esim. kerrostalossa. Kerrostalossa juoksuttaminen onnistuu parhaiten, kun aamulla vaikkapa klo 8.00 tai illalla klo 19.00 juoksuttaa omaa hanaansa puolisen minuuttia, sen jälkeen neste on niin puhdasta kuin niissä putkissa voi olla. Koska naapurit ovat juoksuttaneet jo sen puolisen vuorokautta seisseen veden omiin mukeihinsa jne. Niinpä nuo ajat esimerkiksi ovat otollisia juoksuttaa itselleen pulloihin "turvallista" vettä talteen.

        Vesilaitokset itse asiassa putsaavat veden todella hyvin, ainoat epäpuhtaudet syntyvät putkistoista. Vesilaitokset voisivat putsata nykyisellä laitteistollaan vaikka vessavedet ja ihan samaa tavaraa saataisiin hanasta kuin nytkin.

        Suomessa hanaceden raskasmetallipitoisuudet ovat pääsoin naurettavan pieniä, tosin riippuu jonkin verran siitä missä asuu eli mistä raakavesi on otettu. Itse putkistoissa meillä ei ole raskasmetalleja käytetty kai ainakaan sitten 50-luvun.

        Luulen, että sulla on jotain muuta mielessä stressaamassa ja koet nyt vain hieman neuroottisia hetkiä useiden asioiden osalta, ehkä pääosin tarpeettomasti, arvaisin.

        Ja sainpa mää tän mun huolestuneisuuden ansiosta siivottuakin joitan mun keittiön kaappeja tarpeettomasta tavarasta ja rikkinäisistä. Ja mun keittiön työtaso on nyt siistimpi ja vähätavaraisempi ja helppo pitää puhtaana. Huomenna tai joku muu päivä taas jatkuu.

        Mää tykkään, että tavaraa ei ole liikaa kaapeissa ja varsinkin astioita, kun en oikein jaksa tiskata heti astioita ja astiat saattaa seisoa tiskialtaassa tai tiskipöydällä useita päiviä. Tykkään, että pöytäpinnat saa helposti puhtaiksi ja kaapeissa on tilaa enimmäkseen vain tarvittaville tavaroille, mutta sitten tavaroitten pois vienti ei olekaan ihan niin yksinkertaista mulla kun ei ole autoa. Täytyy viedä pikku hiljaa. Roskiin menevät voin viedä nopeammin, mutta lahjoitettavia tai myytäviä en niin nopeasti. Enkä mielellään liiku helteellä ellei täydy.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Osin tarpeettomasti, mutta osittain ihan syystä olen varuillani. On hyvä olla tietoinen asioista, mutta tieto myös lisää tuskaa, kuten sanotaan. Mää joskus huolestun helposti asioista, milloin mistäkin. Ei pitäis liikaa lukea juttuja netistä tai lehistä tai kattoa teeveestä.

        Tiedän ettei täällä Suomessa ole käytetty raskasmetallia putkistoissa enää vuosikymmeniin ja että vesilaitos valvoo vesijohtoveden turvallisuutta. Ite hanoista tai taloyhtiön putkistoista voi kuitenkin irrota jotain.

        Seuraavalla kerralla, kun teen aloituksen laitan jotain iloista. Laitan vaikka visan tai etsin jonkun iloisen uutisen tai muun jutun ihmisten luettavaksi.

        On sitä hyvä olla hereillä, mutta joka asiassa on monta muutakin muuttujaa jotka tulee osata ottaa huomioon. Siksipä vaikka lehtijuttu putkistojen raskasmetalleista voi alkaa huolestuttamaan ja se tieto lisää tuskaa, mutta jos ottaa selvää yleisestä kotimaisesta putkistorakentamisesta historioineen, oma asuntonsa putkistoista, vesilaitosten toiminnasta, oman vesilaitoksensa toiminnasta, oman ajuomavetensä lähteestä jne., niin saa aikaa helposti kulumaan kymmeniä tunteja ja luultavasti sitten tieto vähentääkin tuskaa.

        Taloyhtiöiden putkistot Suomessa on pääosin rautaa tai kuparia. Edellisen osalta sen huomaa veden mausta, ellei vettä hieman valuta ensin. Jotkut tunnistavat hyvin myös kuparin maun. Lyijypinnoitetta rautaputkissa ei ole käytetty ikiaikoihin, mutta teoriassa jossain vanhassa taliossa voisi sellaistakin putkea vielä olla. Tosin lyijykin maistuu seisoneessa vedessä aika selvästi.

        Tee vaikka visa-aloitus. Minä olen nyt epävirallisesti visakesälomalla ja vain kerä'ilen visojen linkkejä talteen. Noin edellisen viikon IS-visat olen poiminut talteen, mutta jos teet visa-aloituksia, pyrin huomioimaan ne siten etten ota linkkejä suotta talteen. Ja pyrin myös kantamaan korteni kekoon osallistumalla visoihisi 🤗


      • Norppa83 kirjoitti:

        Ja sainpa mää tän mun huolestuneisuuden ansiosta siivottuakin joitan mun keittiön kaappeja tarpeettomasta tavarasta ja rikkinäisistä. Ja mun keittiön työtaso on nyt siistimpi ja vähätavaraisempi ja helppo pitää puhtaana. Huomenna tai joku muu päivä taas jatkuu.

        Mää tykkään, että tavaraa ei ole liikaa kaapeissa ja varsinkin astioita, kun en oikein jaksa tiskata heti astioita ja astiat saattaa seisoa tiskialtaassa tai tiskipöydällä useita päiviä. Tykkään, että pöytäpinnat saa helposti puhtaiksi ja kaapeissa on tilaa enimmäkseen vain tarvittaville tavaroille, mutta sitten tavaroitten pois vienti ei olekaan ihan niin yksinkertaista mulla kun ei ole autoa. Täytyy viedä pikku hiljaa. Roskiin menevät voin viedä nopeammin, mutta lahjoitettavia tai myytäviä en niin nopeasti. Enkä mielellään liiku helteellä ellei täydy.

        Mun tarttis tehdä ihan vastaava keittiökaapistoratsia. Arviolta noin puolet on tarpeetonta, siitä ehkä puolet jouitaa suoraan jätelajitteluun ja toisen mokoman voin viedä porraskäytävän tuulikaappiin laputettuna "Saa ottaa/Free to take", koska ne ovat riittävän hyviä sekä siistejä/ehjiä esineitä/astioita jonkun toisen tarpeisiin. Ja luultavasti ne kaikki katoaisivat alle viikossa, meillä toimii aika hyvin tuo tuulikaapin lahjoitusosasto.


      • randombypasser kirjoitti:

        On sitä hyvä olla hereillä, mutta joka asiassa on monta muutakin muuttujaa jotka tulee osata ottaa huomioon. Siksipä vaikka lehtijuttu putkistojen raskasmetalleista voi alkaa huolestuttamaan ja se tieto lisää tuskaa, mutta jos ottaa selvää yleisestä kotimaisesta putkistorakentamisesta historioineen, oma asuntonsa putkistoista, vesilaitosten toiminnasta, oman vesilaitoksensa toiminnasta, oman ajuomavetensä lähteestä jne., niin saa aikaa helposti kulumaan kymmeniä tunteja ja luultavasti sitten tieto vähentääkin tuskaa.

        Taloyhtiöiden putkistot Suomessa on pääosin rautaa tai kuparia. Edellisen osalta sen huomaa veden mausta, ellei vettä hieman valuta ensin. Jotkut tunnistavat hyvin myös kuparin maun. Lyijypinnoitetta rautaputkissa ei ole käytetty ikiaikoihin, mutta teoriassa jossain vanhassa taliossa voisi sellaistakin putkea vielä olla. Tosin lyijykin maistuu seisoneessa vedessä aika selvästi.

        Tee vaikka visa-aloitus. Minä olen nyt epävirallisesti visakesälomalla ja vain kerä'ilen visojen linkkejä talteen. Noin edellisen viikon IS-visat olen poiminut talteen, mutta jos teet visa-aloituksia, pyrin huomioimaan ne siten etten ota linkkejä suotta talteen. Ja pyrin myös kantamaan korteni kekoon osallistumalla visoihisi 🤗

        Helpottaa ainakin vähän, kun voi jutella asioista.

        Kyllä meillä Suomessa asiat ovat aika hyvällä tolalla vesiasioiden suhteen toisin kuin monessa muussa maassa, jossa kotiin pitää kantaa kaupasta vesipulloja, kun hanavettä ei voi juoda ja käyttää ruuanlaitossa.

        Tein äsken jo ensimmäisen joulukortin tulevalle joululle. On hyvä aloittaa alussa, ettei paniikki iske, tosin sitten joulukuussa tuleekin sitten kysymys mitä sitten teen, jos tai kun kaikki joulukortit on jo tehty.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Helpottaa ainakin vähän, kun voi jutella asioista.

        Kyllä meillä Suomessa asiat ovat aika hyvällä tolalla vesiasioiden suhteen toisin kuin monessa muussa maassa, jossa kotiin pitää kantaa kaupasta vesipulloja, kun hanavettä ei voi juoda ja käyttää ruuanlaitossa.

        Tein äsken jo ensimmäisen joulukortin tulevalle joululle. On hyvä aloittaa alussa, ettei paniikki iske, tosin sitten joulukuussa tuleekin sitten kysymys mitä sitten teen, jos tai kun kaikki joulukortit on jo tehty.

        Siis on hyvä aloittaa ajoissa eikä alussa.


      • randombypasser kirjoitti:

        Mun tarttis tehdä ihan vastaava keittiökaapistoratsia. Arviolta noin puolet on tarpeetonta, siitä ehkä puolet jouitaa suoraan jätelajitteluun ja toisen mokoman voin viedä porraskäytävän tuulikaappiin laputettuna "Saa ottaa/Free to take", koska ne ovat riittävän hyviä sekä siistejä/ehjiä esineitä/astioita jonkun toisen tarpeisiin. Ja luultavasti ne kaikki katoaisivat alle viikossa, meillä toimii aika hyvin tuo tuulikaapin lahjoitusosasto.

        Mun pitäis tehdä koko kämpän kaapistoratsia. Mutta etenen pikku hiljaa ja kaappi tai alue kerrallaan.


      • randombypasser kirjoitti:

        Mun tarttis tehdä ihan vastaava keittiökaapistoratsia. Arviolta noin puolet on tarpeetonta, siitä ehkä puolet jouitaa suoraan jätelajitteluun ja toisen mokoman voin viedä porraskäytävän tuulikaappiin laputettuna "Saa ottaa/Free to take", koska ne ovat riittävän hyviä sekä siistejä/ehjiä esineitä/astioita jonkun toisen tarpeisiin. Ja luultavasti ne kaikki katoaisivat alle viikossa, meillä toimii aika hyvin tuo tuulikaapin lahjoitusosasto.

        Nyt öitä.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Helpottaa ainakin vähän, kun voi jutella asioista.

        Kyllä meillä Suomessa asiat ovat aika hyvällä tolalla vesiasioiden suhteen toisin kuin monessa muussa maassa, jossa kotiin pitää kantaa kaupasta vesipulloja, kun hanavettä ei voi juoda ja käyttää ruuanlaitossa.

        Tein äsken jo ensimmäisen joulukortin tulevalle joululle. On hyvä aloittaa alussa, ettei paniikki iske, tosin sitten joulukuussa tuleekin sitten kysymys mitä sitten teen, jos tai kun kaikki joulukortit on jo tehty.

        No ehdottomasti, juttelu auttaa aina jos saa jutella, ettei heti tallota tai aleta "korjaamaan" asioita.

        Mun lapsuudessani oli muistaakseni yli 80% Suomen mistään vesistöistä juomakelpoisia sellaisenaan. Jopa etelässä noin puolet oli juomakelpoisia sellaisenaan. Parikymppiseksi asti join ihan surutta järvistä, lammista, joista jos se vesi oli kirkasta ja tiesin sen pääosin olevan liikkuuvaa vuoden läpi. Nyt tilanne on aika erilainen, toki terveys/turvallisuus määrittelytkin ovat tuntuvasti muuttuneet. Ja etelässä ihmisiä sotkemassa luontoa kolminkertainen määrä lapsuuteeni/nuoruuteeni verrattuna...

        En harrasta joulukortteja, niin tuo jää itseltäni kokonaan väliin.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Mun pitäis tehdä koko kämpän kaapistoratsia. Mutta etenen pikku hiljaa ja kaappi tai alue kerrallaan.

        Jokaiselle päivälle omat murheensa. Se on hyvä sääntö aivan kaikkeen, elämään. 👍🤗


      • Norppa83 kirjoitti:

        Nyt öitä.

        Hyvät yöt Norppa 🤗


      • randombypasser kirjoitti:

        No ehdottomasti, juttelu auttaa aina jos saa jutella, ettei heti tallota tai aleta "korjaamaan" asioita.

        Mun lapsuudessani oli muistaakseni yli 80% Suomen mistään vesistöistä juomakelpoisia sellaisenaan. Jopa etelässä noin puolet oli juomakelpoisia sellaisenaan. Parikymppiseksi asti join ihan surutta järvistä, lammista, joista jos se vesi oli kirkasta ja tiesin sen pääosin olevan liikkuuvaa vuoden läpi. Nyt tilanne on aika erilainen, toki terveys/turvallisuus määrittelytkin ovat tuntuvasti muuttuneet. Ja etelässä ihmisiä sotkemassa luontoa kolminkertainen määrä lapsuuteeni/nuoruuteeni verrattuna...

        En harrasta joulukortteja, niin tuo jää itseltäni kokonaan väliin.

        Jep. Niin kuin jo sanoin, niin saatan joskus huolestua kaikenlaisista asioista, kuten nyt esim. näistä vanhoista astioista, mutta sitten taas en ihan aina käytä suojakäsineitä, kun puhdistan lattiakaivoa tai lavuaarin hajulukkoa kylpyhuoneessa enkä ole osannut pelätä.

        Tässä taloyhtiössä pitäis mun mielestä jossain vaiheessa tehdä putkiremontti, kun naapuriasunnossakin on ollu 2 kertaa vesivahinko ja mullakin putki vuoti kylpyhuoneen katossa (korjattiin kyllä ja katto uusittiin). Kylpyhuoneen putkistakin osassa päällyste on vähän kulunu joistain kohdista. Huomasin, että putket taitaa olla kuparia ja päällys on varmaan kromia tai terästä. Hajulukon sisus on varmaan rautaa, kun näyttää ruosteiselta. Tää taloyhtiö on rakennettu 1992.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Jep. Niin kuin jo sanoin, niin saatan joskus huolestua kaikenlaisista asioista, kuten nyt esim. näistä vanhoista astioista, mutta sitten taas en ihan aina käytä suojakäsineitä, kun puhdistan lattiakaivoa tai lavuaarin hajulukkoa kylpyhuoneessa enkä ole osannut pelätä.

        Tässä taloyhtiössä pitäis mun mielestä jossain vaiheessa tehdä putkiremontti, kun naapuriasunnossakin on ollu 2 kertaa vesivahinko ja mullakin putki vuoti kylpyhuoneen katossa (korjattiin kyllä ja katto uusittiin). Kylpyhuoneen putkistakin osassa päällyste on vähän kulunu joistain kohdista. Huomasin, että putket taitaa olla kuparia ja päällys on varmaan kromia tai terästä. Hajulukon sisus on varmaan rautaa, kun näyttää ruosteiselta. Tää taloyhtiö on rakennettu 1992.

        31 vuotias ei ole uuden veroinen.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Jep. Niin kuin jo sanoin, niin saatan joskus huolestua kaikenlaisista asioista, kuten nyt esim. näistä vanhoista astioista, mutta sitten taas en ihan aina käytä suojakäsineitä, kun puhdistan lattiakaivoa tai lavuaarin hajulukkoa kylpyhuoneessa enkä ole osannut pelätä.

        Tässä taloyhtiössä pitäis mun mielestä jossain vaiheessa tehdä putkiremontti, kun naapuriasunnossakin on ollu 2 kertaa vesivahinko ja mullakin putki vuoti kylpyhuoneen katossa (korjattiin kyllä ja katto uusittiin). Kylpyhuoneen putkistakin osassa päällyste on vähän kulunu joistain kohdista. Huomasin, että putket taitaa olla kuparia ja päällys on varmaan kromia tai terästä. Hajulukon sisus on varmaan rautaa, kun näyttää ruosteiselta. Tää taloyhtiö on rakennettu 1992.

        Eksoottista jos -92 on menty rautaputkilla metriäkään, se oli muovin kulta-aikaa. Olettaisin, että taloyhtiössäsi poistoputket ovat pääosin muovia, tuloputket taasen kuparia, osa pinnoitettua ja osa ei. Toki ei ole poissuljettua että rautaosiakin olisi käytetty.

        Kaikilla meillä on omat neuroosimme, minulla myös, sen nyt vaan kuuluu ihmiselämään 🤗


      • randombypasser kirjoitti:

        Eksoottista jos -92 on menty rautaputkilla metriäkään, se oli muovin kulta-aikaa. Olettaisin, että taloyhtiössäsi poistoputket ovat pääosin muovia, tuloputket taasen kuparia, osa pinnoitettua ja osa ei. Toki ei ole poissuljettua että rautaosiakin olisi käytetty.

        Kaikilla meillä on omat neuroosimme, minulla myös, sen nyt vaan kuuluu ihmiselämään 🤗

        Saatat olla oikeassa noiden putkien suhteen. Näyttäisi ainakin osa putkista olevan kuparia ja osa muovia (ne mitkä näkyvillä, kuten kylpyhuone ja tiskialtaan alakaappi).


    • Anonyymi

      On ja käytän toisinaan, en välitä.

      -harmiseikirj-

    • Anonyymi

      Mulla on Myrnan kahvikuppikalustoa 60- 80 luvulta ja siltä väliltä, olen saanut perinnöksi... kun kukaan toinen ei niitä halunnut. 22 kuppiparia ja leivoslautasia 20 kpl eli jokusen pitää ottaa lasilautanen, jos on enemmän vieraita. Yleensä ne ovat käytössä jouluisin, ...enkä mä tarjoa lapsille niistä juotavaa tai syötävää.

      Perintöastioita, jo isoäidiltäni, sekä äidiltäni, vuosien varrelta kerättyjä, ja nyt ne ovat minun kaapissani pölyyntymässä. Todella harvoin käytössä olleet; sen jälkeen kun posliininen kahvinkaadin rikkoontui, Emon syntymäpäivillä. Sellainen metallinen Myrna kahvipannu mulla vielä on... mahtuisikohan tuohon runsas litra kahvia, tarvittaessa. En mä kehtaa niitä edes myydäkään pois, kun kerran ne vastaan otin. Joskus aikoinaan mä ihailin niitä aidosti; nyt ne tuntuvat turhalta riesalta, mutt en Emon mieltä ala pahoittamaan, luopumalla niistä!
      trollikka

      • Harmittaa joskus, jos on saanut vaikka lahjaksi jotain mitä ei kuitenkaan tarvitse ja käytä eikä kuitenkaan kehtaa luopua niistä, kun ajattelee että lahjan antaja pahoittaa mielensä tai on painottanut, ettei lahjaa/lahjoja saa myydä tai lahjoittaa pois. En haluaisi pitää mitään turhaa pölyyntymässä kaapeissa tai hyllyjen, pöytien ja muiden tasojen päällä. Haluan, että pinnat on helppo puhdistaa ja kaikki mun omistamat ja käyttämät avarat mahtuis hyvin kaappeihin ja vain harvat ja valitut ja oikeasti sellaiset, joista tykkää on esillä ja niistäkään ei välttämättä kaikki yhtä aikaa. En ole mikään tavaroitten hamstraaja nykyään. Vaatteita saisi olla nykyistä hieman enemmän, mutta esim. astioita ja kaiken maailman koriste-esineitä ja kippoja kuppeja vähemmän. Pussilakanoistakin käytän nykyään eniten vain kahta Marimekon pussilakanaa ja muut on kaapissa.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Harmittaa joskus, jos on saanut vaikka lahjaksi jotain mitä ei kuitenkaan tarvitse ja käytä eikä kuitenkaan kehtaa luopua niistä, kun ajattelee että lahjan antaja pahoittaa mielensä tai on painottanut, ettei lahjaa/lahjoja saa myydä tai lahjoittaa pois. En haluaisi pitää mitään turhaa pölyyntymässä kaapeissa tai hyllyjen, pöytien ja muiden tasojen päällä. Haluan, että pinnat on helppo puhdistaa ja kaikki mun omistamat ja käyttämät avarat mahtuis hyvin kaappeihin ja vain harvat ja valitut ja oikeasti sellaiset, joista tykkää on esillä ja niistäkään ei välttämättä kaikki yhtä aikaa. En ole mikään tavaroitten hamstraaja nykyään. Vaatteita saisi olla nykyistä hieman enemmän, mutta esim. astioita ja kaiken maailman koriste-esineitä ja kippoja kuppeja vähemmän. Pussilakanoistakin käytän nykyään eniten vain kahta Marimekon pussilakanaa ja muut on kaapissa.

        Mä olen tehnyt vanhoista pussilakanoista; erikokoisia kaftaaneja naisille! Saunan jälkeen, on mukava pukea sellainen ilmava asuste ylle, mökillä. Kun on ensin kuivanut ihonsa huolella, ettei se kangas imeydy ihoon kiinni. Siinä kaftaanissa voi istuskella grillikatoksessa, saunan jälkeen kahveet juomassa, suuremmassakin porukassa.

        Noiden kaftaanien teko, oli alunperin Emon idea, jota hän myös toteutti ja mä olen sitä jatkanut. Meillä ainakin se on toiminut, suvun keskuudessa ja nykyään aika usealla on jo oma kaftaaninsa, jota käyttää saunanjälkeen... kuumana kesäpäivänä!
        Saunan pukuhuoneen verhot on muuten tehty Marimekon unikko pussilakanasta, jota ei enää käytetty. Joten ihan asiansa ne ikkunaverhoina ajavat; pikkasen kyllä vuosien aikana haalistuneetkin. Ei kyllä mitenkään haittaa meitä mökkeilessä!
        trollikka


    • Anonyymi

      En omista oikeastaan mitään tuollaista vanhaa. Joitain kylttilänjalkoja ja maljakoita mulla on suomalaista designia, mummoni perintönä saatuja, mutta astioita ei. Mä en muutenkaan halua kaappeihin mitänä sellaista "keräilytavaraa", jota ei voisi käyttää kuin "jouluna ja ristiäisissä". Kyllä mulle mummon peruja jäi joitain astioitakin, mutta niistä olen hommautunut jo ajat sitten eroon, ihan ok hintaan.

      • En tykkää, jos mulla on kaapit täynnä kaikenlaisia kippoja ja kuppeja ja muuta, jota en käytä tai en voi käyttää. Jotkut ihmiset on vaan sellaisia, että jos heille kertoo, että laitoin sen ja sen tavaran pois, kun en käyttänyt ja oli siksi turha ja vei vain tilaa, niin he suuttuvat tai ainakin jollain tapaa pahoittavat mielensä, saattavat silloinkin, vaikka tavara ei olisi edes heiltä saatu, vaan ihan itse olisin joskus ostanut. En aina ymmärrä.

        Jotkut saattaa olla myös sellaisia, että närkästyvät/suuttuvat/eivät ymmärrä, jos sanoo, ettei halua hyllyjen ja muiden tasojen päälle paljon tavaraa, esim. koriste-esineitä ja että haluaa tasojen olevan helposti siivottavissa eikä haluajoutua pyyhkimään pölyä joka ikisen esineen päältä.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        En tykkää, jos mulla on kaapit täynnä kaikenlaisia kippoja ja kuppeja ja muuta, jota en käytä tai en voi käyttää. Jotkut ihmiset on vaan sellaisia, että jos heille kertoo, että laitoin sen ja sen tavaran pois, kun en käyttänyt ja oli siksi turha ja vei vain tilaa, niin he suuttuvat tai ainakin jollain tapaa pahoittavat mielensä, saattavat silloinkin, vaikka tavara ei olisi edes heiltä saatu, vaan ihan itse olisin joskus ostanut. En aina ymmärrä.

        Jotkut saattaa olla myös sellaisia, että närkästyvät/suuttuvat/eivät ymmärrä, jos sanoo, ettei halua hyllyjen ja muiden tasojen päälle paljon tavaraa, esim. koriste-esineitä ja että haluaa tasojen olevan helposti siivottavissa eikä haluajoutua pyyhkimään pölyä joka ikisen esineen päältä.

        Mä en näe mitään tarvetta kerto tuollaista ihmisille, joilla nyt ei muutenkaan ole mitään syytä kaivella kaappejani


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä en näe mitään tarvetta kerto tuollaista ihmisille, joilla nyt ei muutenkaan ole mitään syytä kaivella kaappejani

        Lisään vielä, että kyllä se menee niin päin, että minä hermostun, joku menee asiattomasti mun kaappejani tonkimaan.

        Mä muutin joku vuosi sitten porukoideni vanhaan taloon, johon mutsi jätti suurimman osan heidän tavaroistaan. Hän halusi isäni kuoleman jälkeen pienempään ja helpompaan asuntoon ja tosiaan jätti kaiken setvimisen mulle. Muutin tänne ominen tavaroineni ja aikani jaksoin siskolleni ja siskontytöille sanoa, että tulkaa kastomaan, jos jotain haluatte. Täällä oli jumalattomasti hyväkuntoisia ruoanlaittovälineitä, kattiloita, pannuja patoja vuokia jne. Aikani sanoin, kun ei sopinut tulla tonkimaan ja tutkimaan, niin laitoin kaiken pois, mitä en itse kaipaa. Turha yrittääkään jälkikäteen ulvoa asiasta. Mä en todellakaan ala mitään selvitystä tekemään, että mitä olen pistänyt kiertoon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mä en näe mitään tarvetta kerto tuollaista ihmisille, joilla nyt ei muutenkaan ole mitään syytä kaivella kaappejani

        Olen ajatellutkin, etten jatkossa kerro niin paljon asiasta. Jos tulee joskus puheeksi ohimennen, niin sitten varmaan.


    • Anonyymi

      Vanhat astiat, kuluneet tavarat, vanhentuneet ajatuksetkin.

    • Minulla oli Arabian, Myrna-sarjan kahviastiasto. Mummo aikoinaan keräsi sitä minulle. Itse en tykännyt siitä ruskeakukkaisesta tyylistä. Koska se oli mummovainaalta ja tunnetasolla arvokas, pidin sitä vuosikausia pakattuna ja tallessa.
      Lopulta kysyin serkulta, jos hän haluaisi sen, kun heillä on siihen sarjaan muitakin astioita. Minulla ei ollut astiastolle koskaan mitään käyttöä.
      Annoin astiaston serkulle. Hän osaa arvostaa sitä enemmän.

      • Sanoin kerran mummolle, että haluaisin vähentää mun tavaroita (sellaisia, joille ei ole mulla enää käyttöä ja jotka vaan vie tilaa niiltä, joita käytän). Hän sanoi, että ethän vain vie pois sitä ja sitä tavaraa, kun olen antanut. Hän myös joskus kysyy vielä sinulle on se ja se tavara tallella ja ethän ole vaan vienyt pois. Mummolla on seinät täynnä tauluja ja hyllyillä ja tasoilla kaikenlaisia maljakoita ja muita kippoja. Tyyli sopii hänelle, mutta ei oikein mulle, mutta mummo joskus yrittää, että määkin laittaisin enemmän taluja seinälle ja kippoja ja kuppeja tasojen päälle. On mulla joitain tauluja senällä ja 2 seinälautasta ja eteisen seinällä valokuvia, mutta en tosiaan halua isoa röykkiötä mihinkään. Kodikasta silti on hyvä olla, vaikka tasoilla ei olisikaan tungokseen asti tavaraa ja seinät lattiasta kattoon täynnä tauluja.


      • On mullakin joitain Myrna-sarjan kahvikuppeja, mutta aion luopua niistäkin, kun en käytä ja myös siksi, koska vanhoissa astioissa on tuolla aloituksessa ja joissain kommenteissa mainitsemaani lyijyä ja lisäksi muitakin myöhemmin myrkyllisiksi todettuja aineita kuten väriaineita. Tosin en tiedä onko kaikki mun Myrnat vanhoja ja onko joukossa uustuotantoakin (Myrnaa tehtiin uustuotantona joskus 1990-luvun lopulla tai 2000-luvun alussa).


      • Norppa83 kirjoitti:

        Sanoin kerran mummolle, että haluaisin vähentää mun tavaroita (sellaisia, joille ei ole mulla enää käyttöä ja jotka vaan vie tilaa niiltä, joita käytän). Hän sanoi, että ethän vain vie pois sitä ja sitä tavaraa, kun olen antanut. Hän myös joskus kysyy vielä sinulle on se ja se tavara tallella ja ethän ole vaan vienyt pois. Mummolla on seinät täynnä tauluja ja hyllyillä ja tasoilla kaikenlaisia maljakoita ja muita kippoja. Tyyli sopii hänelle, mutta ei oikein mulle, mutta mummo joskus yrittää, että määkin laittaisin enemmän taluja seinälle ja kippoja ja kuppeja tasojen päälle. On mulla joitain tauluja senällä ja 2 seinälautasta ja eteisen seinällä valokuvia, mutta en tosiaan halua isoa röykkiötä mihinkään. Kodikasta silti on hyvä olla, vaikka tasoilla ei olisikaan tungokseen asti tavaraa ja seinät lattiasta kattoon täynnä tauluja.

        Minun mummo nukku pois jo pari vuosikymmentä sitten. Siksi uskalsin antaa sen kahviastiaston eteenpäin.
        Meillä jokaisella on oma tyylimme sisustaa. Mummo-tyyli sopi hyvin mummolaan, mutta en omaa kotiani sillälailla sisustaisi. Ajat muuttuu ja makuja on monia.


      • Norppa83 kirjoitti:

        On mullakin joitain Myrna-sarjan kahvikuppeja, mutta aion luopua niistäkin, kun en käytä ja myös siksi, koska vanhoissa astioissa on tuolla aloituksessa ja joissain kommenteissa mainitsemaani lyijyä ja lisäksi muitakin myöhemmin myrkyllisiksi todettuja aineita kuten väriaineita. Tosin en tiedä onko kaikki mun Myrnat vanhoja ja onko joukossa uustuotantoakin (Myrnaa tehtiin uustuotantona joskus 1990-luvun lopulla tai 2000-luvun alussa).

        Itse luovuin Myrna-astiastosta, koska en tykännyt siitä, eikä sille ollut käyttöä. En edes tiennyt, että niissä on lyijyä. Taas palstalta oppii jotain uutta.
        Noh, eipä tarvitse huolehtia, kun se kahviastiasto on annettu pois.
        Meidän mummo keräsi tätä astiastoa kauan ennen, kun uusuotantoa edes aloitettiin. En todellakaan tiedä kuinka vanha se astiasto edes oli?


      • tosi.typy kirjoitti:

        Itse luovuin Myrna-astiastosta, koska en tykännyt siitä, eikä sille ollut käyttöä. En edes tiennyt, että niissä on lyijyä. Taas palstalta oppii jotain uutta.
        Noh, eipä tarvitse huolehtia, kun se kahviastiasto on annettu pois.
        Meidän mummo keräsi tätä astiastoa kauan ennen, kun uusuotantoa edes aloitettiin. En todellakaan tiedä kuinka vanha se astiasto edes oli?

        Kaikissa vanhoissa ennen 1970-80 -lukua tehdyissä astioissa tai ainakin useimmissa on lyijyä ja muita raskasmetalleja kuten vaikka kadmiumia. Esim. Arabian Kirsikka-sarjassa kirsikoiden punainen väri tulee kadmiumista, joka on myrkyllistä. Myös kristallissa on lyijyä ja esim. alkoholin pitkäaikainen säilytys kristallikarahvissa voi liottaa lyijyä juomaan.

        Myös vanhat antiikkikorut voivat sisältää lyijyä ja muita haitta-aineita. Eivät varmaan kaikki, mutta ainakin jotkut.

        Ei myöskään kannata käyttää ulkomailta matkamuistona tuotua pienen savikippoa tai muuta esinettä. Koristeena toki, mutta ei elintarvikekäyttöön ellei ole aivan varma siitä mitä materiaaleja ja muita aineita esineeseen on käytetty ja että ne ovat turvallisia.

        Lyijyä käytettiin ennen posliini-ja keramiikka-astioiden lasitteissa. Nykyäänkin saatetaan käyttää keramiikassa jonkun verran, mutta esim. Arabia lopetty lyijyn käytön joskus 1970-luvulla.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Kaikissa vanhoissa ennen 1970-80 -lukua tehdyissä astioissa tai ainakin useimmissa on lyijyä ja muita raskasmetalleja kuten vaikka kadmiumia. Esim. Arabian Kirsikka-sarjassa kirsikoiden punainen väri tulee kadmiumista, joka on myrkyllistä. Myös kristallissa on lyijyä ja esim. alkoholin pitkäaikainen säilytys kristallikarahvissa voi liottaa lyijyä juomaan.

        Myös vanhat antiikkikorut voivat sisältää lyijyä ja muita haitta-aineita. Eivät varmaan kaikki, mutta ainakin jotkut.

        Ei myöskään kannata käyttää ulkomailta matkamuistona tuotua pienen savikippoa tai muuta esinettä. Koristeena toki, mutta ei elintarvikekäyttöön ellei ole aivan varma siitä mitä materiaaleja ja muita aineita esineeseen on käytetty ja että ne ovat turvallisia.

        Lyijyä käytettiin ennen posliini-ja keramiikka-astioiden lasitteissa. Nykyäänkin saatetaan käyttää keramiikassa jonkun verran, mutta esim. Arabia lopetty lyijyn käytön joskus 1970-luvulla.

        Minulla on mummon vanhoja koruja. Kultaisia korvarenkaita, rintaneuloja ja kaulakoruja, joissa on erilaisia jalokiviä. Itse en niitä käytä, mutta pidän muistona.
        Osaisiko kultaseppä sanoa, jos niissä on myrkyllsiä aineita?


      • tosi.typy kirjoitti:

        Minulla on mummon vanhoja koruja. Kultaisia korvarenkaita, rintaneuloja ja kaulakoruja, joissa on erilaisia jalokiviä. Itse en niitä käytä, mutta pidän muistona.
        Osaisiko kultaseppä sanoa, jos niissä on myrkyllsiä aineita?

        Varmaan osaisi sanoa, luulen.


    • Anonyymi

      Kello viiden tee aina Arabian posliinikupista.

    • Anonyymi

      Minulla on piippuleiman Arabiaa, jota ei käytetä kuin joskus ja jouluna, spesiaalitilanteissa. Enemmän olen huolissani kyllä nykyajan myrkyistä ja säteilyistä...
      N50

    • Anonyymi

      On. Mutta aivan tarpeettomia. Liian pieniä kahvikupeiksi jne. Pelkkiä koriste-esineitä. Turhaa kaapin täytettä. Saa mennä osastolle,saa ottaa,jos käyttöä.💩

    • Anonyymi

      Tänään oli dokumentti Kleopatran haudan etsimisestä. Sieltä löytyi muutamia tuhansia vuosia olevia saviastioita. Kevyt pesu ja olisi ihan turvallinen vaihtoehto.
      Tiedä vaikka itse Kleopatra olisi juonut samasta astiasta.

      AV

      • Anonyymi

        Nuo olisivat hienot sopivan kesämekon kanssa.

        AV


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nuo olisivat hienot sopivan kesämekon kanssa.

        AV

        Juu, niin olisi. Olen selaillut kuvia. Ihan kiva idea kierrättää astioita.

        Itse en käytä tuollasia hempeitä koruja, mutta voisin lahjaksi ostaa jollekin joka tykkää.


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Juu, niin olisi. Olen selaillut kuvia. Ihan kiva idea kierrättää astioita.

        Itse en käytä tuollasia hempeitä koruja, mutta voisin lahjaksi ostaa jollekin joka tykkää.

        Sinulla on varmaan niittivyön niitti nitojalla korvassa:)

        AV


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on varmaan niittivyön niitti nitojalla korvassa:)

        AV

        Ei ole koruja nyt ollenkaan. Käytän vain korvarenkaita, jos ja kun käytän. 😏

        Muunlaisia en edes harkitse.


      • Huitale kirjoitti:

        Ei ole koruja nyt ollenkaan. Käytän vain korvarenkaita, jos ja kun käytän. 😏

        Muunlaisia en edes harkitse.

        Viime vuonna viimeksi kesällä käytin korviksia pari päivää. En muista miksi. Suurimman osan vuotta olen koruton.


    • Anonyymi

      Arabian ruska-sarjan kahvikupin haluaisin käyttöön mutta tiedä nyt enää, onko siitä turvallista ryypätä. Suosittelen kaikille vintage-fanaatikoille pyhiinvaellusmatkaa iittalan lasimuseoon. Silmä lepää.

      • Olen käynyt Arabian tehtaan tai entisen tehtaan museossa, jossa oli jos jonkinmoisia kippoja ja kuppeja.


    • Anonyymi

      Amatöörit.. Minulla sentään on royal doulton-astiasto käsinmaalattuine talvioineen.

      • Niin kuin Hyacinthilla sarjassa "Pokka pitää".


    • Anonyymi

      No täällähän olisi sitten kaikki mummot ja papat sairaita jos kovin suuri määriä vaarallista ainetta niistä irtoisi. Tietenkään niistä ei ole pakko juoda/syödä, mut en oo ainakaan tätä ennen kuullut mitään noiden myrkyllisyydestä.

    • Mun kupit on PENTIK. Lapin puhtaasta luonnosta.

      • Anonyymi

        Niin mullakin. Mitään muuta Pentikiä ei sitten mulla olekaan, mutta ne tee(?)kupit on tosi kivat. Sellaiset laakeat mistä on kiva hörppiä juotavaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin mullakin. Mitään muuta Pentikiä ei sitten mulla olekaan, mutta ne tee(?)kupit on tosi kivat. Sellaiset laakeat mistä on kiva hörppiä juotavaa.

        Itse tykkään kans Pentikistä. Mulla on yks Pentikin kaitaliina, kaks sohvatyynynpäällistä, yks säilytyspurkki ja yks vetoketjullinen pussi, jota pidän lompakkona.


    • Anonyymi

      On ja ei ole,mutta yksi namu niitä myy. Harmi kun on varattu🤗💩

    • Anonyymi

      En halua pitää tollasia myrkkykippoja edes koristeena

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      193
      4414
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      240
      2385
    3. 133
      1657
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1351
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      183
      1139
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      80
      1076
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1064
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      57
      1000
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1000
    10. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      71
      985
    Aihe