Et pysty kumpaakin.
Kumpaa lakia tottelet Mooseksen vai Jeesuksen lakia?
174
775
Vastaukset
- Anonyymi
Aloittajalla on hukassa kristinuskon perusasiat.
Kristuksen laki on Mooseksen laki, jonka Messias profetiat ovat toteutuneet Jeesuksessa Kristuksesa.
Ap.t 24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,
---
25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."- Anonyymi
Nämä sanat on Raamatusta juutalaisen Paavalin sanoja, joka määräsi Jeesuksen kuolemaan jumalanpilkkasyytteellä, kun tämä vastusti Mooseksen lakia, Jahven temppeliä ja uhrikulttia.
Jeesus opetti Israelin Jumalaa taivasten valtakunnan isä Jumalana, ei Mooseksen tulivuoren uhrikulttijumalaa, ja on nyt kristinuskossa juutalaisen opilla Kristuksena ristiinnaulittu ja kirottu uhri Mooseksen Jumalalle.
Näin Paavali palveli isiensä Jumala Jahvea tekemällä Jeesuksesta teurastetun uhrilampaan ja uhrilahjan tosi Jumalana Kristus-nimellä, opettamanaan Israelin Jumalana, uhrikulttijumala Jahvelle, juutalaisten jumalalle.
Löytyy myös Augsburgin tunnustuksesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nämä sanat on Raamatusta juutalaisen Paavalin sanoja, joka määräsi Jeesuksen kuolemaan jumalanpilkkasyytteellä, kun tämä vastusti Mooseksen lakia, Jahven temppeliä ja uhrikulttia.
Jeesus opetti Israelin Jumalaa taivasten valtakunnan isä Jumalana, ei Mooseksen tulivuoren uhrikulttijumalaa, ja on nyt kristinuskossa juutalaisen opilla Kristuksena ristiinnaulittu ja kirottu uhri Mooseksen Jumalalle.
Näin Paavali palveli isiensä Jumala Jahvea tekemällä Jeesuksesta teurastetun uhrilampaan ja uhrilahjan tosi Jumalana Kristus-nimellä, opettamanaan Israelin Jumalana, uhrikulttijumala Jahvelle, juutalaisten jumalalle.
Löytyy myös Augsburgin tunnustuksesta.Sinä puhut tuota valhetta koko ajan. Jeesus ei koskaan vastustanut Mooseksen lakia vaan ilmoitti tulleensa noudattamaan sitä. Jeesus ei koskaan kumonnut laista yhtäkään käskyä vaan aina noudatti lakia.
Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Löytyy myös Augsburgin tunnustuksesta.Joten aloitusviestin väite on oikea - joko Jumalanasi on Jeesuksen opetuksin taivasten valtakunnan isä Jumala tai juutalaisen Paavalin opilla Mooseksen tulivuoren uhrikulttijumala.
Molempia Herroja et voi palvella yhtäaikaa, varsinkaan, kun Jeesuksen sanoin juutalaisten ja Mooseksen Jumala on Saatana. - Anonyymi
Sinulla on hiukan hakusessa koko baletti.
Kristuksessa ei ole lakia synnistä eikä kuolemasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulla on hiukan hakusessa koko baletti.
Kristuksessa ei ole lakia synnistä eikä kuolemasta.Sinä valehtelet kuin Saatana.
Paavali sanoi, että evankeliumissa on vaatimus noudattaa lakia. Uuden testamentin mukaan Mooseksen lain rikkominen on syntiä.
1 Joh 3:4 Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista.
1 Tim 1:8 Me tiedämme, että laki on hyvä, jos sitä käytetään lain tarkoituksen mukaisesti.
9 Eihän lakia ole säädetty kunnon ihmisten takia, vaan lain ja järjestyksen rikkojien, jumalattomien ja syntisten, rienaajien ja pyhänhäpäisijöiden, isän- ja äidinmurhaajien, tappajien,
10 siveettömien, miesten kanssa makaavien miesten, ihmisten sieppaajien, valehtelijoiden, valapattojen ja ylipäänsä kaikkien sellaisten takia, jotka toimivat vastoin tervettä oppia.
11 Näin sanoo iäti ylistettävän Jumalan kirkkautta julistava evankeliumi, joka on minulle uskottu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä puhut tuota valhetta koko ajan. Jeesus ei koskaan vastustanut Mooseksen lakia vaan ilmoitti tulleensa noudattamaan sitä. Jeesus ei koskaan kumonnut laista yhtäkään käskyä vaan aina noudatti lakia.
Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.Jeesus ei koskaan kumonnut laista yhtäkään käskyä vaan aina noudatti lakia.
Kyllä kumosi..sapatti esim. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä valehtelet kuin Saatana.
Paavali sanoi, että evankeliumissa on vaatimus noudattaa lakia. Uuden testamentin mukaan Mooseksen lain rikkominen on syntiä.
1 Joh 3:4 Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista.
1 Tim 1:8 Me tiedämme, että laki on hyvä, jos sitä käytetään lain tarkoituksen mukaisesti.
9 Eihän lakia ole säädetty kunnon ihmisten takia, vaan lain ja järjestyksen rikkojien, jumalattomien ja syntisten, rienaajien ja pyhänhäpäisijöiden, isän- ja äidinmurhaajien, tappajien,
10 siveettömien, miesten kanssa makaavien miesten, ihmisten sieppaajien, valehtelijoiden, valapattojen ja ylipäänsä kaikkien sellaisten takia, jotka toimivat vastoin tervettä oppia.
11 Näin sanoo iäti ylistettävän Jumalan kirkkautta julistava evankeliumi, joka on minulle uskottu.Niin, tuli Isän poika joka ojenti ihmisen sanomaa!
Hän Kristus,tuo valo taivaasta joka Rakastaa ihmistä,ei uhraa.
Mooses kuoli,ei noussut kuolleista.
Kristus kuoli ja nousi kuolleista !
Moose oli rankaiseva mutta Kristus Rakastava ! Paavali kiisti asian.... niin ni ei kerro yhtään mitään laista vaan ei ole rikkonut tai loukannut ketään.
Anonyymi kirjoitti:
11 Näin sanoo iäti ylistettävän Jumalan kirkkautta julistava evankeliumi, joka on minulle uskottu.Kristuksen oma ei ole kuoleman eikä synnin lain alla..tuo väite edellä on aivan totta.
Siksi juutalaisista suuri osa ei tule olemaan Kristuksen oma kun tuota ei ymmärrä.
Tuo on täydellinen ja pysyvä asia Kristuksessa uudessa liitossa.
- Anonyymi
En kumpaakaan.
Mikä muuten on ”Jeesuksen laki”?- Anonyymi
Sitten saat varman tuomion tuliseen järveen. Jeesus ei sinua armahda, vaikka olisi tunnustanut suullasi uskon Jeesukseen.
Matt 5:19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.
Heb 10:28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:
Room 2:18 Laista sinä opit tuntemaan hänen tahtonsa ja erottamaan sen, mikä on tärkeää.
Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten saat varman tuomion tuliseen järveen. Jeesus ei sinua armahda, vaikka olisi tunnustanut suullasi uskon Jeesukseen.
Matt 5:19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.
Heb 10:28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:
Room 2:18 Laista sinä opit tuntemaan hänen tahtonsa ja erottamaan sen, mikä on tärkeää.
Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.Aikuiset ihmiset eivät pelkää kaivon mörköjä sen enempää kuin parituhatta vuotta sitten kenties elänneiden kiertävien saarnaajien tuomioita.
Käytännössä jokainen kristitty on hylännyt Mooseksen lain. Pohdi vaikkapa sianlihan-syöntikieltoa tai ympärileikkauksia. Näiden kieltojen noudattamatta jättämisiä voidaan selitellä monin eri tavoin, mutta kaipa hyviä määräyksiä tulisi noudattaa ja jättää selitykset sikseen. Huonojen määräyksien noudattamatta-jättämistä ei tarvitse selitellä. Kyllähän Jeesuskin piti Raamatun mukaan Mooseksen lakia varsin tyhmänä, vaikka erehtyikin sanomaan, ettei siitä kumoudu pieninkään piirto. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aikuiset ihmiset eivät pelkää kaivon mörköjä sen enempää kuin parituhatta vuotta sitten kenties elänneiden kiertävien saarnaajien tuomioita.
Käytännössä jokainen kristitty on hylännyt Mooseksen lain. Pohdi vaikkapa sianlihan-syöntikieltoa tai ympärileikkauksia. Näiden kieltojen noudattamatta jättämisiä voidaan selitellä monin eri tavoin, mutta kaipa hyviä määräyksiä tulisi noudattaa ja jättää selitykset sikseen. Huonojen määräyksien noudattamatta-jättämistä ei tarvitse selitellä. Kyllähän Jeesuskin piti Raamatun mukaan Mooseksen lakia varsin tyhmänä, vaikka erehtyikin sanomaan, ettei siitä kumoudu pieninkään piirto.>>>Käytännössä jokainen kristitty on hylännyt Mooseksen lain.<<<
Puhut valhetta. Esim. Paavali noudatti kaikessa Mooseksen lakia ja vaati muitakin kristittyjä tekemään samoin.
Ap.t 25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."
>>>Pohdi vaikkapa sianlihan-syöntikieltoa tai ympärileikkauksia. <<<
On totta, että suurin osa kristityistä ei noudata sianlihan-syöntikieltoa, koska he ovat langenneet uskomaan porttokirkon valheita. Kaikki eivät kuitenkaan ole tässä synissä, koska ovat lukeneet huolella Raamatun ja ymmärtäneet, ettei kristityt saa syödä sianlihaa.
2 Kor 6:17 Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani
18 ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias".
7:1 Koska meillä siis on nämä lupaukset, rakkaani, niin puhdistautukaamme kaikesta lihan ja hengen saastutuksesta, saattaen pyhityksemme täydelliseksi Jumalan pelossa.
Mitä tulee ympärileikkaukseen, niin se on liiton merkki Abrahamin suvulle ja heidän perheensä jäsenille, koska Jumala lupasi Abrahamille paljon jälkeläisiä ja Israelin maan omaksi. Koska laissa ei ole käskyä ympärileikata ulkomaalaisia, niin sen takia apostolit eivät vaatineet ympärileikkausta Kreikassa asuvilta kristityiltä, mutta Paavali kuitenkin ympärileikkasi kreikkalaisen Timoteuksen Mooseksen lain säädösten mukaan, mikä sekin on ihan mahdollista. Näitä asioista sinä et ymmärrä, koska sinä et ole opiskellut lakia kunnolla.
Ap.t 16:3 Paavali halusi ottaa Timoteuksen matkalle mukaan, ja siksi hän ympärileikkasi tämän. Näin hän teki niiden seutujen juutalaisten tähden, sillä kaikki tiesivät, että Timoteuksen isä oli kreikkalainen.
>>>Kyllähän Jeesuskin piti Raamatun mukaan Mooseksen lakia varsin tyhmänä, vaikka erehtyikin sanomaan, ettei siitä kumoudu pieninkään piirto.<<<
Sinä valehtelet kuin Saatana. Jeesus ei pitänyt Mooseksen lakia tyhmänä vaan kaikessa kunnioitti ja noudatti lakia. Jeesus vaati kaikkia noudattamaan lakia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.Sama valhe jatkuu.
- Anonyymi
Mikä muuten on ”Jeesuksen laki”?
Rakkaus ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aikuiset ihmiset eivät pelkää kaivon mörköjä sen enempää kuin parituhatta vuotta sitten kenties elänneiden kiertävien saarnaajien tuomioita.
Käytännössä jokainen kristitty on hylännyt Mooseksen lain. Pohdi vaikkapa sianlihan-syöntikieltoa tai ympärileikkauksia. Näiden kieltojen noudattamatta jättämisiä voidaan selitellä monin eri tavoin, mutta kaipa hyviä määräyksiä tulisi noudattaa ja jättää selitykset sikseen. Huonojen määräyksien noudattamatta-jättämistä ei tarvitse selitellä. Kyllähän Jeesuskin piti Raamatun mukaan Mooseksen lakia varsin tyhmänä, vaikka erehtyikin sanomaan, ettei siitä kumoudu pieninkään piirto.Käytännössä jokainen kristitty on hylännyt Mooseksen lain. Pohdi vaikkapa sianlihan-syöntikieltoa tai ympärileikkauksia.
Näin on,tiede kehittyy uskon myötä.
Islamin pitäisi reformoida myös,ovat kuin kivikaudella ja osin Juutalaisuuden kannattajat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.Höpsistäkeikkaa. Jeesuksella tai jumalallasi ei ole pienintäkään tuomiovaltaa pienimmissäkään asiassa. Sikäli voit nukkua rauhassa noiltakin möröiltä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä muuten on ”Jeesuksen laki”?
Rakkaus !Nimenomaan Jeesuksen poikarakkaus.
Anonyymi kirjoitti:
23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.Hebr. 10/28 todistaa raamatussa ,että on uusi ja vanha laki.
Katsokaa asia niin ehkä ymmärrätte.
Siinä juuri nimenomaan verrataan vanhanliiton lakia ja uudenliiton jossa ollaan Jeesuksen veren alla
Katsokaa ja miettikää.
Tällä palstalla tuo on käännetty ties kuinka monesti valheeksi tuon tyypin toimesta .
- Anonyymi
Raamatun mukaan lain pystyy täyttämään. Paavalin sanojen mukaan on sellaisia kristittyjä, jotka täyttivät Mooseksen lain.
Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.
5 Moos 30:11 Sillä tämä käsky, jonka minä tänä päivänä sinulle annan, ei ole sinulle vaikea täyttää eikä liian kaukana.
12 Se ei ole taivaassa, eikä sinun tarvitse sanoa: 'Kuka nousisi meidän puolestamme taivaaseen noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?'
13 Se ei ole meren takana, eikä sinun tarvitse sanoa: 'Kuka menisi meidän puolestamme meren taakse noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?'
14 Vaan sana on sinua aivan lähellä, sinun suussasi ja sydämessäsi, niin että voit sen täyttää.- Anonyymi
Mitä tarkoitaa ”lain täyttäminen”?
(a) Lain määräysten noudattamista
(b) Lain tulemista pätemättömäksi - eli sitä ei enää tarvitse noudattaa
Mooseksen laki sisältää paremmin tunnettujen kymmenen käskyn lisäksi yhteensä kaikkiaan noin 365 kieltoa ja 248 käskyä.
Esimerkkejä:
3. Moos 3:17
”Missä asuttekin, teidän on sukupolvesta toiseen aina noudatettava tätä määräystä: älkää syökö rasvaa älkääkä verta.»”
3. Moos. 12:6
”»Kun pojan tai tytön synnyttämisestä määrätty puhdistumisaika on kulunut umpeen, naisen on tuotava papille pyhäkköteltan oven eteen vuoden vanha karitsa polttouhriksi ja metsäkyyhky tai muu kyyhkynen syntiuhriksi. ” - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mooseksen laki sisältää paremmin tunnettujen kymmenen käskyn lisäksi yhteensä kaikkiaan noin 365 kieltoa ja 248 käskyä.
Esimerkkejä:
”Missä asuttekin, teidän on sukupolvesta toiseen aina noudatettava tätä määräystä: älkää syökö rasvaa älkääkä verta.»”
”»Kun pojan tai tytön synnyttämisestä määrätty puhdistumisaika on kulunut umpeen, naisen on tuotava papille pyhäkköteltan oven eteen vuoden vanha karitsa polttouhriksi ja metsäkyyhky tai muu kyyhkynen syntiuhriksi. ”Lain täyttäminen tarkoittaa lain määräysten noudattamista.
Lain täyttäminen ei missään kohtaa tarkoita lain mitätöimistä. Joka sellaista väittää, hän vääristelee härskisti Raamattua.
Mitä tulee temppeliuhreihin, niin laissa on määräys, ettei niitä saa toimittaa missään muualla kuin Jerusalemin temppelissä leeviläisten pappien kanssa. Koska näitä ei nyt ole, niin juutalaisetkaan eivät uhraa eläimiä. Ilman Jerusalemin temppeliä mitään eläimiä ei saa uhrata.
Kristityt uhraavat leipää ja viiniä ehdollisella Jeesuksen Kristuksen sovitustyön muistoksi, joka on Mooseksen laissa tarkoitettu ruoka- ja juomauhri. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esimerkkejä:
”»Kun pojan tai tytön synnyttämisestä määrätty puhdistumisaika on kulunut umpeen, naisen on tuotava papille pyhäkköteltan oven eteen vuoden vanha karitsa polttouhriksi ja metsäkyyhky tai muu kyyhkynen syntiuhriksi. ”>>>Mooseksen laki sisältää paremmin tunnettujen kymmenen käskyn lisäksi yhteensä kaikkiaan noin 365 kieltoa ja 248 käskyä.<<<
Paljon vähemmän kuin esim. Suomen tieliikennelaissa on säädöksiä. Osaatko muuten ajaa autoa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lain täyttäminen tarkoittaa lain määräysten noudattamista.
Lain täyttäminen ei missään kohtaa tarkoita lain mitätöimistä. Joka sellaista väittää, hän vääristelee härskisti Raamattua.
Mitä tulee temppeliuhreihin, niin laissa on määräys, ettei niitä saa toimittaa missään muualla kuin Jerusalemin temppelissä leeviläisten pappien kanssa. Koska näitä ei nyt ole, niin juutalaisetkaan eivät uhraa eläimiä. Ilman Jerusalemin temppeliä mitään eläimiä ei saa uhrata.
Kristityt uhraavat leipää ja viiniä ehdollisella Jeesuksen Kristuksen sovitustyön muistoksi, joka on Mooseksen laissa tarkoitettu ruoka- ja juomauhri.Kannattaa ehkä lukea ne Mooseksen kirjat Raamatusta uudelleen. Mooses pystytti uhriteltan matkallaan uhraamista varten käskyjen mukaisesti. Tämä kuvataan toisen Mooseksenkirjan lopussa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa ehkä lukea ne Mooseksen kirjat Raamatusta uudelleen. Mooses pystytti uhriteltan matkallaan uhraamista varten käskyjen mukaisesti. Tämä kuvataan toisen Mooseksenkirjan lopussa.
Sinun kannattaisi lukea Mooseksen kirjat, koska et niitä osaa. Matkalla kohti Israelia Jumala sääti, että kun Jerusalemin temppeli rakennetaan, uhrata ei saa muualla.
5 Moos 12:4 "Älkää palvelko Herraa samalla tavoin kuin nuo kansat palvovat omia jumaliaan,
5 vaan palvelkaa häntä siinä ainoassa paikassa, jonka Herra, teidän Jumalanne, valitsee heimojenne alueelta nimensä asuinsijaksi. Menkää sinne
6 ja viekää sinne polttouhrinne ja teurasuhrinne, kymmenyksenne ja uhrilahjanne, lupausuhrinne ja vapaaehtoiset lahjanne sekä nautojenne, lampaidenne ja vuohienne esikoiset.
7 Siellä teidän tulee Herran, Jumalanne, edessä syödä ja iloita perheenne kanssa työnne tuloksista, joilla hän on teitä siunannut.
1 Kun 8:29 Pidä päivin ja öin silmissäsi tämä temppeli, paikka, jossa olet sanonut nimesi asuvan. Kuule, mitä palvelijasi tähän paikkaan päin kääntyneenä rukoilee.
Jes 8:18 Minä ja nämä lapset, jotka Herra on minulle antanut, me olemme tässä, enteinä ja merkkeinä Israelille, Herran Sebaotin merkkeinä -- hänen, jonka asuinpaikka on Siionin vuori. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinun kannattaisi lukea Mooseksen kirjat, koska et niitä osaa. Matkalla kohti Israelia Jumala sääti, että kun Jerusalemin temppeli rakennetaan, uhrata ei saa muualla.
5 Moos 12:4 "Älkää palvelko Herraa samalla tavoin kuin nuo kansat palvovat omia jumaliaan,
5 vaan palvelkaa häntä siinä ainoassa paikassa, jonka Herra, teidän Jumalanne, valitsee heimojenne alueelta nimensä asuinsijaksi. Menkää sinne
6 ja viekää sinne polttouhrinne ja teurasuhrinne, kymmenyksenne ja uhrilahjanne, lupausuhrinne ja vapaaehtoiset lahjanne sekä nautojenne, lampaidenne ja vuohienne esikoiset.
7 Siellä teidän tulee Herran, Jumalanne, edessä syödä ja iloita perheenne kanssa työnne tuloksista, joilla hän on teitä siunannut.
1 Kun 8:29 Pidä päivin ja öin silmissäsi tämä temppeli, paikka, jossa olet sanonut nimesi asuvan. Kuule, mitä palvelijasi tähän paikkaan päin kääntyneenä rukoilee.
Jes 8:18 Minä ja nämä lapset, jotka Herra on minulle antanut, me olemme tässä, enteinä ja merkkeinä Israelille, Herran Sebaotin merkkeinä -- hänen, jonka asuinpaikka on Siionin vuori.Ei noissa lainauksessasi puhuta Jerusalemin temppelistä, vaan sanotaan, että jokaisella heimolla on oman heimon alueella Jumalan määräämä palvontapaikka. (Moosekselle Jumala antoi käskyn telttamajan pystyttämiseen uhrausta varten.)
Paavali selitteli asian pois paljon näppärämmin kirjeessään heprealaisille (10:8-10)
”Hän sanoo siis ensin: »Uhreja ja lahjoja, polttouhreja ja syntiuhreja sinä et halunnut, ne eivät sinua miellyttäneet», vaikka näistä uhreista on laissa määräykset. Mutta sitten hän sanoo: »Tässä olen. Olen tullut täyttämään sinun tahtosi.» Hän siis KUMOAA nuo määräykset asettaakseen niiden tilalle Jumalan tahdon. Tämän tahdon mukaisesti meidät on pyhitetty ainutkertaisella uhrilla, kun Jeesus Kristus uhrasi oman ruumiinsa.”
Mutta jos sopivaa uhrauspaikkaa ei enää löydy mistään, niin millä tekosyyllä selität, ettei niitä kaikkia muita hölmöjä määräyksiä tarvitse enää noudattaa? Jeesus piti osaa käskyistä sellaisina, ettei niitä tarvitse ottaa vakavasti, mutta löytyy sieltä paljon niitäkin, mistä Jeesus ei maininnut mitään.
Jeesushan sanoi, ettei sillä ole niin väliä, mitä syö, vaikka Mooseksen käskyt selvästi kieltävät sianlihan ja äyriäisten syönnin. Ympärileikkauksesta Jeesus ei kristittyjä vapauttanut, vaan sen pois selittäminen tapahtuu vasta Paavalin kirjeissä, joka puhuu hengellisestä ympärileikkauksesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei noissa lainauksessasi puhuta Jerusalemin temppelistä, vaan sanotaan, että jokaisella heimolla on oman heimon alueella Jumalan määräämä palvontapaikka. (Moosekselle Jumala antoi käskyn telttamajan pystyttämiseen uhrausta varten.)
Paavali selitteli asian pois paljon näppärämmin kirjeessään heprealaisille (10:8-10)
”Hän sanoo siis ensin: »Uhreja ja lahjoja, polttouhreja ja syntiuhreja sinä et halunnut, ne eivät sinua miellyttäneet», vaikka näistä uhreista on laissa määräykset. Mutta sitten hän sanoo: »Tässä olen. Olen tullut täyttämään sinun tahtosi.» Hän siis KUMOAA nuo määräykset asettaakseen niiden tilalle Jumalan tahdon. Tämän tahdon mukaisesti meidät on pyhitetty ainutkertaisella uhrilla, kun Jeesus Kristus uhrasi oman ruumiinsa.”
Mutta jos sopivaa uhrauspaikkaa ei enää löydy mistään, niin millä tekosyyllä selität, ettei niitä kaikkia muita hölmöjä määräyksiä tarvitse enää noudattaa? Jeesus piti osaa käskyistä sellaisina, ettei niitä tarvitse ottaa vakavasti, mutta löytyy sieltä paljon niitäkin, mistä Jeesus ei maininnut mitään.
Jeesushan sanoi, ettei sillä ole niin väliä, mitä syö, vaikka Mooseksen käskyt selvästi kieltävät sianlihan ja äyriäisten syönnin. Ympärileikkauksesta Jeesus ei kristittyjä vapauttanut, vaan sen pois selittäminen tapahtuu vasta Paavalin kirjeissä, joka puhuu hengellisestä ympärileikkauksesta.Sinä et osaa Mooseksen lakia, joten koita nyt vain kuunnella, kun opetan sinua.
Mooseksen laissa on säädökset siitä, ettei saa uhrata missä tahansa. Jumala ilmoitti etukäteen, että hän valitsee nimelleen asuinpaikan, jossa tulee kaikki uhrit suorittaa. Myöhemmin täksi paikaksi ilmoitettiin Jerusalemin Temppelivuori. Koska nykyään ei ole temppeliä eikä leeviläistä papistoa, niin eläinten uhraaminen on kielletty.
5 Moos 12:13 "Varokaa uhraamasta polttouhreja missään itse valitsemassanne paikassa.
14 Niitä saatte uhrata vain yhdessä ainoassa paikassa, siinä, jonka Herra valitsee jonkin teidän heimonne alueelta. Siellä teidän on tehtävä kaikki se, mistä olen antanut teille määräykset. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei noissa lainauksessasi puhuta Jerusalemin temppelistä, vaan sanotaan, että jokaisella heimolla on oman heimon alueella Jumalan määräämä palvontapaikka. (Moosekselle Jumala antoi käskyn telttamajan pystyttämiseen uhrausta varten.)
Jeesushan sanoi, ettei sillä ole niin väliä, mitä syö, vaikka Mooseksen käskyt selvästi kieltävät sianlihan ja äyriäisten syönnin. Ympärileikkauksesta Jeesus ei kristittyjä vapauttanut, vaan sen pois selittäminen tapahtuu vasta Paavalin kirjeissä, joka puhuu hengellisestä ympärileikkauksesta.>>>Jeesushan sanoi, ettei sillä ole niin väliä, mitä syö<<<
Sinä valehtelet kuin Saatana. Jeesus ei koskaan sanonut, että saat syödä mitä lihoja tahansa. Jeesus sanoi, ettei laista saa kumota mitään ja kaikkia käskyjä pitää noudattaa.
Markuksen evankeliumissa on yksi jae, minne luterilainen kirkko on lisännyt sellaisia sanoja, mitä ei ole alkutekstissä. Kirkko siis väärensi yhden jakeen niin, että se väittäisi Jeesuksen sanoneen kaikkia ruokia puhtaiksi, mutta sellaista ei kreikkalaisessa alkutekstissä lue, eikä Bibliassa eikä myöskään monissa englantilaisissa käännöksissä. Jeesus tarkoitti, että pesemättömien käsien kautta suuhun tuleva tomu ei saastuta ruokaa syömäkelvottomaksi, koska tomu puhidstuu ruuansulatuksessa ja ulostuu. Laissa ei ole käskyä pestä käsiä ennen ruokailua, mutta muuten käden kannattaa pestä.
Bibliasta: Mark 7:19 Sillä ei se mene hänen sydämeensä, vaan vatsaan, ja menee luonnollisesti ulos, kaikki ruat puhdistain.
>>>Ympärileikkauksesta Jeesus ei kristittyjä vapauttanut, vaan sen pois selittäminen tapahtuu vasta Paavalin kirjeissä, joka puhuu hengellisestä ympärileikkauksesta.<<<
Paavali ei kumonnut laissa olevaa käskyä ympärileikata Abrahamin jälkeläiset ja heidän perheensä jäsenet. Tätä asiaa sinä et nyt tajua, koska et osaa Raamattua.
Apostolit tutkivat tämän väärinkäsityksen ja totesivat, ettei Paavali kumonnut ympärileikkauskäskyä ja muutenkin noudatti kaikessa Mooseksen lakia.
Ap.t 21:21 Heille on sinusta kerrottu, että sinä opetat muiden kansojen keskuudessa eläviä juutalaisia hylkäämään Mooseksen lain ja kiellät heitä ympärileikkaamasta lapsiaan ja elämästä kansamme tapojen mukaisesti.
22 Mitä siis tehdä? Varmastikin he saavat kuulla, että olet täällä.
23 "Tee neuvomme mukaan: Täällä on neljä miestä, jotka ovat antaneet uhrilupauksen.
24 Ota heidät mukaasi, puhdistaudu yhdessä heidän kanssaan ja maksa heidän puolestaan, että he voivat leikkauttaa tukkansa. Siitä kaikki ymmärtävät, että sinusta levitetyissä puheissa ei ole mitään perää vaan sinäkin pidät kiinni laista ja elät sen mukaisesti.
Ap.t 25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."
Ap.t 21:26 Paavali otti miehet mukaansa ja puhdistautui seuraavana päivänä heidän kanssaan. Sitten hän meni temppeliin ja ilmoitti, milloin heidän puhdistumisaikansa päättyisi ja kunkin puolesta suoritettaisiin uhri. - Anonyymi
Ap.t 16:3 Paavali halusi ottaa Timoteuksen matkalle mukaan, ja siksi hän ympärileikkasi tämän. Näin hän teki niiden seutujen juutalaisten tähden, sillä kaikki tiesivät, että Timoteuksen isä oli kreikkalainen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesushan sanoi, ettei sillä ole niin väliä, mitä syö, vaikka Mooseksen käskyt selvästi kieltävät sianlihan ja äyriäisten syönnin. Ympärileikkauksesta Jeesus ei kristittyjä vapauttanut, vaan sen pois selittäminen tapahtuu vasta Paavalin kirjeissä, joka puhuu hengellisestä ympärileikkauksesta.>>>Jeesus piti osaa käskyistä sellaisina, ettei niitä tarvitse ottaa vakavasti<<<
Jeesus käski ottaa kaikki käskyt vakavasti. Jeesus sanoi, että käskyjen pitäminen antaa iankaikkisen elämän ja käskyhinhän kuuluu myös velvollisuus uskoa Kristusta.
---
19:16 Eräs mies tuli kysymään Jeesukselta: "Opettaja, mitä hyvää minun pitää tehdä, jotta saisin iankaikkisen elämän?"
17 Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sinä minulta hyvästä kyselet? On vain yksi, joka on hyvä. Jos haluat päästä sisälle elämään, noudata käskyjä."
Joh 12:50 ja minä tiedän, että hänen käskynsä antaa ikuisen elämän. Kun puhun, puhun siis niin kuin Isä on minun käskenyt puhua." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesushan sanoi, ettei sillä ole niin väliä, mitä syö, vaikka Mooseksen käskyt selvästi kieltävät sianlihan ja äyriäisten syönnin. Ympärileikkauksesta Jeesus ei kristittyjä vapauttanut, vaan sen pois selittäminen tapahtuu vasta Paavalin kirjeissä, joka puhuu hengellisestä ympärileikkauksesta.>>>>Paavali selitteli asian pois paljon näppärämmin kirjeessään heprealaisille (10:8-10)
”Hän sanoo siis ensin: »Uhreja ja lahjoja, polttouhreja ja syntiuhreja sinä et halunnut, ne eivät sinua miellyttäneet», vaikka näistä uhreista on laissa määräykset. Mutta sitten hän sanoo: »Tässä olen. Olen tullut täyttämään sinun tahtosi.» Hän siis KUMOAA nuo määräykset asettaakseen niiden tilalle Jumalan tahdon. Tämän tahdon mukaisesti meidät on pyhitetty ainutkertaisella uhrilla, kun Jeesus Kristus uhrasi oman ruumiinsa.”<<<<
Nyt sinä et taaskaan ymmärrä yhtään, mitä hebrealaiskirje tarkoittaa. Se ei kumonnut lakia eikä uhraamista, vaan opetti, miksi ylipäätään uhrataan. Uhraaminen ei lakannut ristinkuolemaan, vaan kristityt uhrasivat apostolien johdolla normaallisti niin kauan kuin oli temppeli olemassa.
Paavali teki Mooseksen lain mukaisen nasiirilupauksen ja oli menossa temppeliin uhraamaan muiden kristittyjen kanssa säädetyt uhrit.
Ap.t 18:18 Paavali viipyi Korintissa vielä jonkin aikaa. Sitten hän hyvästeli veljet ja lähti purjehtimaan kohti Syyriaa yhdessä Priscillan ja Aquilan kanssa. Hän oli Kenkreassa leikkauttanut hiuksensa, koska oli antanut uhrilupauksen.
---
21:26 Paavali otti miehet mukaansa ja puhdistautui seuraavana päivänä heidän kanssaan. Sitten hän meni temppeliin ja ilmoitti, milloin heidän puhdistumisaikansa päättyisi ja kunkin puolesta suoritettaisiin uhri.
---
21:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,
---
17 "Oltuani vuosikausia poissa tulin nyt tuomaan kansalleni rahalahjaa ja toimittamaan uhreja.
18 Juuri näissä tehtävissä minä temppelissä olin, kun eräät Aasiasta tulleet juutalaiset tapasivat minut. Olin puhdistautunut
1 Kor 10:
16 Eikö malja, jonka me siunaamme, ole yhteys Kristuksen vereen? Ja eikö leipä, jonka me murramme, ole yhteys Kristuksen ruumiiseen?
17 Leipä on yksi, ja niin mekin olemme yksi ruumis, vaikka meitä on monta, sillä tulemme kaikki osallisiksi tuosta yhdestä leivästä.
18 Ajatelkaa Israelin kansaa! Eivätkö papit, jotka syövät uhrilihaa, joudu läheiseen yhteyteen alttarin kanssa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>>Jeesushan sanoi, ettei sillä ole niin väliä, mitä syö<<<
Sinä valehtelet kuin Saatana. Jeesus ei koskaan sanonut, että saat syödä mitä lihoja tahansa. Jeesus sanoi, ettei laista saa kumota mitään ja kaikkia käskyjä pitää noudattaa.
Markuksen evankeliumissa on yksi jae, minne luterilainen kirkko on lisännyt sellaisia sanoja, mitä ei ole alkutekstissä. Kirkko siis väärensi yhden jakeen niin, että se väittäisi Jeesuksen sanoneen kaikkia ruokia puhtaiksi, mutta sellaista ei kreikkalaisessa alkutekstissä lue, eikä Bibliassa eikä myöskään monissa englantilaisissa käännöksissä. Jeesus tarkoitti, että pesemättömien käsien kautta suuhun tuleva tomu ei saastuta ruokaa syömäkelvottomaksi, koska tomu puhidstuu ruuansulatuksessa ja ulostuu. Laissa ei ole käskyä pestä käsiä ennen ruokailua, mutta muuten käden kannattaa pestä.
Bibliasta: Mark 7:19 Sillä ei se mene hänen sydämeensä, vaan vatsaan, ja menee luonnollisesti ulos, kaikki ruat puhdistain.
>>>Ympärileikkauksesta Jeesus ei kristittyjä vapauttanut, vaan sen pois selittäminen tapahtuu vasta Paavalin kirjeissä, joka puhuu hengellisestä ympärileikkauksesta.<<<
Paavali ei kumonnut laissa olevaa käskyä ympärileikata Abrahamin jälkeläiset ja heidän perheensä jäsenet. Tätä asiaa sinä et nyt tajua, koska et osaa Raamattua.
Apostolit tutkivat tämän väärinkäsityksen ja totesivat, ettei Paavali kumonnut ympärileikkauskäskyä ja muutenkin noudatti kaikessa Mooseksen lakia.
Ap.t 21:21 Heille on sinusta kerrottu, että sinä opetat muiden kansojen keskuudessa eläviä juutalaisia hylkäämään Mooseksen lain ja kiellät heitä ympärileikkaamasta lapsiaan ja elämästä kansamme tapojen mukaisesti.
23 "Tee neuvomme mukaan: Täällä on neljä miestä, jotka ovat antaneet uhrilupauksen.
24 Ota heidät mukaasi, puhdistaudu yhdessä heidän kanssaan ja maksa heidän puolestaan, että he voivat leikkauttaa tukkansa. Siitä kaikki ymmärtävät, että sinusta levitetyissä puheissa ei ole mitään perää vaan sinäkin pidät kiinni laista ja elät sen mukaisesti.
Ap.t 21:26 Paavali otti miehet mukaansa ja puhdistautui seuraavana päivänä heidän kanssaan. Sitten hän meni temppeliin ja ilmoitti, milloin heidän puhdistumisaikansa päättyisi ja kunkin puolesta suoritettaisiin uhri.”Markuksen evankeliumissa on yksi jae, minne luterilainen kirkko on lisännyt sellaisia sanoja, mitä ei ole alkutekstissä.”
Ei kyseessä ole mikään luterilaisen kirkon keksintö, vaan kyllä kristityt ovat syöneet sianlihaa hyvällä omalla tunnolla pappien siunaamana paljon ennen kuin Luther oli syntynyt.
Minkäs minä sille voin, jos meillä ei ole Raamatun alkutekstejä - ainoastaan erilaisia käännöksiä. Mutta Markuksen lisäksi löytyy Matteuksesta kohta, missä Jeesus toteaa, ettei sillä, mitä laittaa suusta sisään ole merkitystä. Ja myös Paavali kirjoittaa aiheesta kirjeessä Roomalaisille.
Matteus 15:16
”Jeesus vastasi: »Oletteko tekin yhä noin ymmärtämättömiä? Ettekö käsitä, että se, mikä menee suusta sisään, jatkaa kulkuaan vatsaan, ja sitten se ulostetaan. Mutta se, mikä tulee suusta ulos, on lähtöisin sydämestä, ja se saastuttaa ihmisen.” - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
”Markuksen evankeliumissa on yksi jae, minne luterilainen kirkko on lisännyt sellaisia sanoja, mitä ei ole alkutekstissä.”
Ei kyseessä ole mikään luterilaisen kirkon keksintö, vaan kyllä kristityt ovat syöneet sianlihaa hyvällä omalla tunnolla pappien siunaamana paljon ennen kuin Luther oli syntynyt.
Minkäs minä sille voin, jos meillä ei ole Raamatun alkutekstejä - ainoastaan erilaisia käännöksiä. Mutta Markuksen lisäksi löytyy Matteuksesta kohta, missä Jeesus toteaa, ettei sillä, mitä laittaa suusta sisään ole merkitystä. Ja myös Paavali kirjoittaa aiheesta kirjeessä Roomalaisille.
Matteus 15:16
”Jeesus vastasi: »Oletteko tekin yhä noin ymmärtämättömiä? Ettekö käsitä, että se, mikä menee suusta sisään, jatkaa kulkuaan vatsaan, ja sitten se ulostetaan. Mutta se, mikä tulee suusta ulos, on lähtöisin sydämestä, ja se saastuttaa ihmisen.”>>>Ei kyseessä ole mikään luterilaisen kirkon keksintö, vaan kyllä kristityt ovat syöneet sianlihaa hyvällä omalla tunnolla pappien siunaamana paljon ennen kuin Luther oli syntynyt.<<<
Niin tämä on syntiä, josta menettää pelastuksensa, koska saastaiset eivät pääse taivaaseen, mikä lukee useassa paikassa Uudessa testamentissa. Oikeus syödä sianlihaa on eksytystä. Sellaista oikeutta ei anneta Raamatussa kenellekään.
5 Moos 14:8 Saastainen on myös sika, jolla tosin on kaksijakoiset sorkat mutta joka ei märehdi. Näiden eläinten lihaa älkää syökö älkääkä koskeko niiden raatoihin.
2 Kor 6:17 Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani
18 ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias".
7:1 Koska meillä siis on nämä lupaukset, rakkaani, niin puhdistautukaamme kaikesta lihan ja hengen saastutuksesta, saattaen pyhityksemme täydelliseksi Jumalan pelossa.
Ef 5:5 Tehän tiedätte hyvin, ettei kenelläkään siveettömällä eikä saastaisella ole osaa Kristuksen ja Jumalan valtakunnasta
Ilm 21:8 Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema."
2 Tess 1:7 kun Herra Jeesus väkevien enkeleittensä kanssa ilmestyy taivaasta
8 tulenlieskojen keskellä ja rankaisee niitä, jotka eivät tunne Jumalaa eivätkä suostu olemaan kuuliaisia Herramme Jeesuksen evankeliumille.
Jes 66:15 Katso, Herra saapuu tulenlieskassa, hänen vaununsa ovat kuin pyörretuuli. Hänen vihansa purkautuu tulenhehkuna, hänen jyrinänsä liekkeinä. [2. Tess. 1:8; 2. Piet. 3:7]
16 Niin Herra toteuttaa oikeutensa tulella, hänen miekkansa lyö ihmissukua, ja monet kaatuvat sen lävistäminä:
17 nuo, jotka puhdistautuvat ja valmistautuvat palvontatarhojen menoihin johtajansa ympärillä, nuo, jotka syövät kaikkea iljettävää, sian lihaa, rottia -- minä tunnen heidän tekonsa ja ajatuksensa, ja he kaikki saavat loppunsa, sanoo Herra.
>>>Mutta Markuksen lisäksi löytyy Matteuksesta kohta, missä Jeesus toteaa, ettei sillä, mitä laittaa suusta sisään ole merkitystä. <<<
Älä ota jakeita irti asiayhteydestä. Jeesus ei tuollaista edes sano.
Jeesus tarkoittaa sitä, ettei käsien kautta syöty tomu saastuta sydäntä, mutta suusta ulos tulevat valheet saastuttavat sydämen, kuten sinäkin olet täysin saastuttanut itsesi taivasten valtakunnan ulkopuolelle näillä jumalattomilla kommenteillasi tässä keskustelussa.
Sinä kirjoitat niin paljon valhetta, että kysyn sinulta, oletko sinä luterilainen pappi? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lain täyttäminen tarkoittaa lain määräysten noudattamista.
Kristityt uhraavat leipää ja viiniä ehdollisella Jeesuksen Kristuksen sovitustyön muistoksi, joka on Mooseksen laissa tarkoitettu ruoka- ja juomauhri."Koska näitä ei nyt ole, niin juutalaisetkaan eivät uhraa eläimiä. Ilman Jerusalemin temppeliä mitään eläimiä ei saa uhrata. "
Uudessa Testamentissa selitetään, mitä Vanhan Testamentin eri uhrit tarkoittavat uudessa liitossa.
Syntiuhri = Jeesus ja Jeesuksen kuoleman meidän kaikkien puolesta.
Mitään muuta uhria ei enää tarvita.
Kiitosuhri = Jlan kiittämistä esim rukouksessa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesushan sanoi, ettei sillä ole niin väliä, mitä syö, vaikka Mooseksen käskyt selvästi kieltävät sianlihan ja äyriäisten syönnin. Ympärileikkauksesta Jeesus ei kristittyjä vapauttanut, vaan sen pois selittäminen tapahtuu vasta Paavalin kirjeissä, joka puhuu hengellisestä ympärileikkauksesta."Jeesus piti osaa käskyistä sellaisina, ettei niitä tarvitse ottaa vakavasti"
Evankeliumeista käy hyvin selville, miten Jeesus oikoi sen ajan kirjanoppineiden tulkintoja Mooseksen laista.
Jeesus ei siis vähätellyt eikä kumonnut vanhoja lakeja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>>Jeesushan sanoi, ettei sillä ole niin väliä, mitä syö<<<
Ap.t 21:26 Paavali otti miehet mukaansa ja puhdistautui seuraavana päivänä heidän kanssaan. Sitten hän meni temppeliin ja ilmoitti, milloin heidän puhdistumisaikansa päättyisi ja kunkin puolesta suoritettaisiin uhri."Jeesus tarkoitti, että pesemättömien käsien kautta suuhun tuleva tomu ei saastuta ruokaa syömäkelvottomaksi, koska tomu puhidstuu ruuansulatuksessa ja ulostuu. Laissa ei ole käskyä pestä käsiä ennen ruokailua, mutta muuten käden kannattaa pestä."
Kyse on seremonialllisesta käsien pesusta ennen ateriaa, jonka tärkeyttä fariseukset ym korostivat. Jos vettä oli käytettävissä, he kastoivat vähän sormiaan veteen ja tekivät kuivapesua. Jos vettä ei ollut, he tekivät pelkästään kuivapesua.
Jeesus sanoi, että tuollaisen seremoniallisen käsienpesun poisjättämisellä ei ole mitään merkitystä ei hengellisesti, josta ensisijaisesti oli kyse. Eikä tietenkään fyysisestikään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Koska näitä ei nyt ole, niin juutalaisetkaan eivät uhraa eläimiä. Ilman Jerusalemin temppeliä mitään eläimiä ei saa uhrata. "
Uudessa Testamentissa selitetään, mitä Vanhan Testamentin eri uhrit tarkoittavat uudessa liitossa.
Syntiuhri = Jeesus ja Jeesuksen kuoleman meidän kaikkien puolesta.
Mitään muuta uhria ei enää tarvita.
Kiitosuhri = Jlan kiittämistä esim rukouksessa>>>Mitään muuta uhria ei enää tarvita.<<<
Tällaista opetusta ei ole Hebrealaiskirjeessä. Kirje opettaa ymmärtämään, miten uhraaminen ja sovitus ovat yhteydessä toisiinsa ja erityisesti Kristukseen. Tätä sinä et näytä ymmärtävän, koska et osaa Raamattua.
Vai ei mitään uhria tarvittu. Et tainnut ollenkaan lukea sitä kommentia, jossa siteerasin niitä jakeita, joissa kerrotaan, miten Paavali ja alkuseurakunna kristityt osallistuivat uhraamiseen, koska apostolit sitä vaativat lain perusteella. Paavali teki jopa Mooseksen lain mukaisen uhrilupauksen eli nasiirilupauksen.
Ap.t 2:46 Joka päivä he uskollisesti kokoontuivat temppeliin,
---
18:18 Paavali viipyi Korintissa vielä jonkin aikaa. Sitten hän hyvästeli veljet ja lähti purjehtimaan kohti Syyriaa yhdessä Priscillan ja Aquilan kanssa. Hän oli Kenkreassa leikkauttanut hiuksensa, koska oli antanut uhrilupauksen.
---
21:26 Paavali otti miehet mukaansa ja puhdistautui seuraavana päivänä heidän kanssaan. Sitten hän meni temppeliin ja ilmoitti, milloin heidän puhdistumisaikansa päättyisi ja kunkin puolesta suoritettaisiin uhri.
---
21:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,
---
17 "Oltuani vuosikausia poissa tulin nyt tuomaan kansalleni rahalahjaa ja toimittamaan uhreja.
18 Juuri näissä tehtävissä minä temppelissä olin, kun eräät Aasiasta tulleet juutalaiset tapasivat minut. Olin puhdistautunut - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jeesus tarkoitti, että pesemättömien käsien kautta suuhun tuleva tomu ei saastuta ruokaa syömäkelvottomaksi, koska tomu puhidstuu ruuansulatuksessa ja ulostuu. Laissa ei ole käskyä pestä käsiä ennen ruokailua, mutta muuten käden kannattaa pestä."
Kyse on seremonialllisesta käsien pesusta ennen ateriaa, jonka tärkeyttä fariseukset ym korostivat. Jos vettä oli käytettävissä, he kastoivat vähän sormiaan veteen ja tekivät kuivapesua. Jos vettä ei ollut, he tekivät pelkästään kuivapesua.
Jeesus sanoi, että tuollaisen seremoniallisen käsienpesun poisjättämisellä ei ole mitään merkitystä ei hengellisesti, josta ensisijaisesti oli kyse. Eikä tietenkään fyysisestikään.>>>Kyse on seremonialllisesta käsien pesusta ennen ateriaa, jonka tärkeyttä fariseukset ym korostivat.<<<
Sinä nyt et ymmärrä tätä asiaa. Laissa ei ole käskyä pestä käsiä ennen ateriointia. Se oli fariseusten itse keksimä perinnäissääntö. Ruoasta ei tule saastaista sen takia, ettet ole pessyt käsiä. Erämaassa, jossa on vettä vähän, voi aterioida pesemättömin käsin. Jeesus ei hyväksynyt lain ulkopuolisia perinnäissääntöjä, mikä on ihan oikein, koska laissa on kielto muuttaa lakia.
5 Moos 4:2 Älkää lisätkö mitään näihin käskyihin älkääkä poistako niistä mitään. Pitäkää Herran, Jumalanne, käskyt, jotka minä teille annan.
- Anonyymi
Jumala tuomitsee, et sinä.
Se joka toista tuomitsee, hänet tuomitaan pahimman mukaan.
Vain Jumala tuomitsee, ihmisen asiaa ei ole arvostella toisia ollenkaan.- Anonyymi
Ja jos Jumala on ylimaallinen äly, joka toimii meidän tapahtumissamme syy- ja seuraussuhteen perusteella, luoden kohtalomme tieteen mukaan, niin on syytä olettaa, että silloin ihminen itse luo myös oman tuomionsa oman toimintansa kautta.
Aina ei kyllä siltä näytä, että totuus ja oikeudenmukaisuus kuitenkaan voittaisi, joten jotakin muutakin filosofisesti ajatellen on näissä 'pelisäännöissä' oltava. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja jos Jumala on ylimaallinen äly, joka toimii meidän tapahtumissamme syy- ja seuraussuhteen perusteella, luoden kohtalomme tieteen mukaan, niin on syytä olettaa, että silloin ihminen itse luo myös oman tuomionsa oman toimintansa kautta.
Aina ei kyllä siltä näytä, että totuus ja oikeudenmukaisuus kuitenkaan voittaisi, joten jotakin muutakin filosofisesti ajatellen on näissä 'pelisäännöissä' oltava.Olisiko se kuitenkin vastuunottamisen puutetta ajatella, ettei ihmisen asia ole arvostella toisia ollenkaan?
Mitä muuta Jeesus Raamatussa tekee kuin arvostelee fariseuksia opistaan, väittää heidän Jumalansa olevan Saatana - eikä riehumalla temppelissäkään osoita minkään valtakunnan hyväksymisen merkkejä?! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisiko se kuitenkin vastuunottamisen puutetta ajatella, ettei ihmisen asia ole arvostella toisia ollenkaan?
Mitä muuta Jeesus Raamatussa tekee kuin arvostelee fariseuksia opistaan, väittää heidän Jumalansa olevan Saatana - eikä riehumalla temppelissäkään osoita minkään valtakunnan hyväksymisen merkkejä?!No, miten Jeesuksen kävi? Päätyi juutalaisten arvostelusta ristille. Kanna siinä sitten oikeudenmukaisesti vastuuta.
Kyllä perusajattelu on jo 2000 vuodessa koulutettu mafia-tyyliin - onhan vanha sanontakin, että kaikki tiet vievät Roomaan.
- Anonyymi
Älä aseta ihmistä Jumalan yläpuolelle, älä edes ihmisen kirjoittamaa kirjaakaan eli raamattua aseta Jumalan yläpuolelle.
- Anonyymi
Jumalan sana on kirjoitettu Raamattuun. Joka ei tottele Raamattua, hän ei usko Kristusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumalan sana on kirjoitettu Raamattuun. Joka ei tottele Raamattua, hän ei usko Kristusta.
Uskoa Kristukseen, on sama kuin uskoo tulivuoren olevan Jumala.
Jeesusta uskova taas uskoo, että jos on korvat, joilla voi kuulla hänen eettiset ja moraaliset opetuksensa, niin meillä kaikilla olisi taivasten valtakunta jossa elämme. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskoa Kristukseen, on sama kuin uskoo tulivuoren olevan Jumala.
Jeesusta uskova taas uskoo, että jos on korvat, joilla voi kuulla hänen eettiset ja moraaliset opetuksensa, niin meillä kaikilla olisi taivasten valtakunta jossa elämme.Mutta sehän on nyt selvää, että ne jotka haluavat pitää kiinni Mooseksen Jumalasta ja Paavalin syntiopista, he haluavatkin pitää kiinni myös synnin laista ja vähintäinkin kuvitelmasta, ettei heidän itse tarvitse kantaa vastuuta tekemisestään. Mutta että se tehdään oikein uskonnolla, jota väitetään pyhäksi ja 'valtion suojeluksessa', niin se on jo laitonta ja rikollista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta sehän on nyt selvää, että ne jotka haluavat pitää kiinni Mooseksen Jumalasta ja Paavalin syntiopista, he haluavatkin pitää kiinni myös synnin laista ja vähintäinkin kuvitelmasta, ettei heidän itse tarvitse kantaa vastuuta tekemisestään. Mutta että se tehdään oikein uskonnolla, jota väitetään pyhäksi ja 'valtion suojeluksessa', niin se on jo laitonta ja rikollista.
Toinen asia on sitten myös Jeesuksen nimen hyväksikäyttö tässä laittomuudessa.
- Anonyymi
Tottelen vain fysiikan lakeja.
- Anonyymi
Ja tieteen mukaan nekin ovat vain tilastollisia todennäköisyyksiä, joten ihminen höllyy melkoisella höttösuolla valintojaan ja päätöksiään tehdessään.
- Anonyymi
"Tottelen vain fysiikan lakeja."
Minä pyrin noudattamaan mm
-tieliikennelakia
-ja kaikkia muita Suomen lakeja.
Sekä Jlan lakia.
- Anonyymi
Ehkä on syytä ottaa taas faktaa Raamatusta juutalaisten ja Paavalin uhrikulttijumala Jahvesta, joka edustaa syntien valtakuntaa, ja Jeesuksen opettamasta Israelin Jumalasta, joka edustaa taivasten valtakuntaa, että näette tuon eron. Pelkkä sana 'Jumala' ei riitä siihen.
- Anonyymi
Tässä puhuu nyt Mooseksen Jumala, juutalaisten ja Paavalin Jumala. joka edustaa syntienvaltakuntaa ja mihin ainoastaan liittyy käsite 'synti', joka on ihmisen korvattava syntiuhrilahjalla, ja joka syntiuhrilahja on Jeesus Kristuksena, tosi Jumalana:
5.Mooseksen kirja:
"4:10 mitä tapahtui sinä päivänä, jona SEISOIT HERRAN, SINUN JUMALASI EDESSÄ Hoorebilla, kun Herra sanoi minulle: 'Kokoa kansa, niin minä julistan heille sanani, että he oppisivat pelkäämään minua, niin kauan kuin elävät maan päällä, ja opettaisivat lapsensakin siihen'.
4:11 Ja te astuitte esille ja jäitte seisomaan vuoren juurelle, ja VUORI PALOI TULENA, joka loimusi sisimpään taivaaseen asti pimeyden ja synkkien pilvien keskellä.
4:12 Ja HERRA PUHUI TULEN KESKELTÄ. Sanat te kuulitte, mutta ette nähneet hänen muotoansa, kuulitte vain äänen.
4:13 Ja HÄN ILMOITTI TEILLE LIITTONSA, jonka hän käski teidän pitää, nimittäin ne kymmenen käskysanaa; ja hän kirjoitti ne kahteen kivitauluun.
4:14 Ja minun Herra silloin käski opettaa teille käskyt ja säädökset, että te seuraisitte niitä siinä maassa, jota te menette ottamaan omaksenne."
Kyseessä on juutalaisten ja Mooseksen Jumala, joka puhuu tulen keskeltä ja on tulivuori. Tämä on sanottu aivan selvästi Raamatussa.
Ja tässä puhuu Israelin Jumala, jota Jeesus opetti taivasten valtakunnan isänä, ja mihin ei tietenkään liity mitään synti-käsitettä.
Jeremia 7:
"7:21 Näin sanoo Herra Sebaot, Israelin Jumala: "Lisätkää polttouhrinne teurasuhreihinne ja syökää lihaa., Sillä EN MINÄ PUHUNUT ENKÄ ANTANUT KÄSKYÄ TEIDÄN ISILLE POLTTO - JA TEURASUHREISTA silloin, kun minä vein heidät pois Egyptin maasta, vaan näin minä käskin heitä ja sanoin: KUULKAA MINUN ÄÄNTÄNI, niin minä olen teidän Jumalanne ja te olette minun kansani; ja vaeltakaa aina sitä tietä, jota minä käsken teidän vaeltaa, että menestyisitte. Mutta he eivät kuulleet, eivät korvaansa kallistaneet, vaan vaelsivat oman neuvonsa mukaan, pahan sydämensä paatumuksessa, ja käänsivät minulle selkänsä eivätkä kasvojansa.
7:26 MUTTA KUKAAN EI KUULLUT, ei kallistanut korvaansa, vaan he olivat niskureita, tekivät enemmän pahaa kuin heidän isänsä.
7:27 Ja kun sinä puhut heille kaiken tämän, niin he eivät kuule sinua, ja kun sinä heille huudat, niin he eivät sinulle vastaa. Sentähden sano heille: Tämä on kansa, joka ei kuullut Herran, Jumalansa, ääntä eikä ottanut kuritusta varteen. Kadonnut on totuus ja hävinnyt heidän suustansa.
Sillä Juudan miehet ovat tehneet sen, mikä on pahaa minun silmissäni, sanoo Herra. HE OVAT ASETTANEE ILJETYKSENSÄ TEMPPELIIN, JOKA ON OTETTU MINUN NIMIINI, JA SAASTUTTANEET SEN. "
Mutta katso, te luotatte valheen sanoihin, joista ei ole hyötyä, vannotte väärin, poltatte uhreja Baalille. "
Ja ennen kaikkea tämä nyt tuosta Jeremian luvusta 7 ja 15:
"7:5 Vaan jos te todella parannatte vaelluksenne ja tekonne, jos te todella teette oikeuden niin toiselle kuin toisellekin, ette sorra muukalaista, orpoa ja leskeä, ETTE VUODATA VIATONTA VERTA TÄSSÄ PAIKASSA."
Israelin Jumala käskee Mooseksen mennä silmistään, koska tämä johdatti valheella heidät palvomaan uhreilla Baal-jumalaa:
"15:1 Ja Herra sanoi minulle: "Vaikka Mooses ja Samuel seisoisivat minun edessäni, ei minun sieluni taipuisi tämän kansan puoleen. Aja heidät pois minun kasvojeni edestä, he menkööt!"
Juutalaisten tulivuorenjumala Jahve-Baal vaatii nimenomaan viattomia uhreja, joka myös Jeesus on juutalaisten luomassa syntiopissa jopa itse tosi Jumalana, kun taas Israelin Jumala kieltää kaiken uhrauksen, ei puhu koko VT:ssä, vaan siellä uhrausmääräyksiä antaa juutalaisten Jumala Jahve, jopa määräyksen tappaa ihmeidentekijän (5.Moos.13).
Raamatun tarinassa ei ole mitään epäselvää, etteikö juutalaisten Jumala olisi eri kuin Jeesuksen opettama Israelin Jumala. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä puhuu nyt Mooseksen Jumala, juutalaisten ja Paavalin Jumala. joka edustaa syntienvaltakuntaa ja mihin ainoastaan liittyy käsite 'synti', joka on ihmisen korvattava syntiuhrilahjalla, ja joka syntiuhrilahja on Jeesus Kristuksena, tosi Jumalana:
5.Mooseksen kirja:
"4:10 mitä tapahtui sinä päivänä, jona SEISOIT HERRAN, SINUN JUMALASI EDESSÄ Hoorebilla, kun Herra sanoi minulle: 'Kokoa kansa, niin minä julistan heille sanani, että he oppisivat pelkäämään minua, niin kauan kuin elävät maan päällä, ja opettaisivat lapsensakin siihen'.
4:11 Ja te astuitte esille ja jäitte seisomaan vuoren juurelle, ja VUORI PALOI TULENA, joka loimusi sisimpään taivaaseen asti pimeyden ja synkkien pilvien keskellä.
4:12 Ja HERRA PUHUI TULEN KESKELTÄ. Sanat te kuulitte, mutta ette nähneet hänen muotoansa, kuulitte vain äänen.
4:13 Ja HÄN ILMOITTI TEILLE LIITTONSA, jonka hän käski teidän pitää, nimittäin ne kymmenen käskysanaa; ja hän kirjoitti ne kahteen kivitauluun.
4:14 Ja minun Herra silloin käski opettaa teille käskyt ja säädökset, että te seuraisitte niitä siinä maassa, jota te menette ottamaan omaksenne."
Kyseessä on juutalaisten ja Mooseksen Jumala, joka puhuu tulen keskeltä ja on tulivuori. Tämä on sanottu aivan selvästi Raamatussa.
Ja tässä puhuu Israelin Jumala, jota Jeesus opetti taivasten valtakunnan isänä, ja mihin ei tietenkään liity mitään synti-käsitettä.
Jeremia 7:
"7:21 Näin sanoo Herra Sebaot, Israelin Jumala: "Lisätkää polttouhrinne teurasuhreihinne ja syökää lihaa., Sillä EN MINÄ PUHUNUT ENKÄ ANTANUT KÄSKYÄ TEIDÄN ISILLE POLTTO - JA TEURASUHREISTA silloin, kun minä vein heidät pois Egyptin maasta, vaan näin minä käskin heitä ja sanoin: KUULKAA MINUN ÄÄNTÄNI, niin minä olen teidän Jumalanne ja te olette minun kansani; ja vaeltakaa aina sitä tietä, jota minä käsken teidän vaeltaa, että menestyisitte. Mutta he eivät kuulleet, eivät korvaansa kallistaneet, vaan vaelsivat oman neuvonsa mukaan, pahan sydämensä paatumuksessa, ja käänsivät minulle selkänsä eivätkä kasvojansa.
7:26 MUTTA KUKAAN EI KUULLUT, ei kallistanut korvaansa, vaan he olivat niskureita, tekivät enemmän pahaa kuin heidän isänsä.
7:27 Ja kun sinä puhut heille kaiken tämän, niin he eivät kuule sinua, ja kun sinä heille huudat, niin he eivät sinulle vastaa. Sentähden sano heille: Tämä on kansa, joka ei kuullut Herran, Jumalansa, ääntä eikä ottanut kuritusta varteen. Kadonnut on totuus ja hävinnyt heidän suustansa.
Sillä Juudan miehet ovat tehneet sen, mikä on pahaa minun silmissäni, sanoo Herra. HE OVAT ASETTANEE ILJETYKSENSÄ TEMPPELIIN, JOKA ON OTETTU MINUN NIMIINI, JA SAASTUTTANEET SEN. "
Mutta katso, te luotatte valheen sanoihin, joista ei ole hyötyä, vannotte väärin, poltatte uhreja Baalille. "
Ja ennen kaikkea tämä nyt tuosta Jeremian luvusta 7 ja 15:
"7:5 Vaan jos te todella parannatte vaelluksenne ja tekonne, jos te todella teette oikeuden niin toiselle kuin toisellekin, ette sorra muukalaista, orpoa ja leskeä, ETTE VUODATA VIATONTA VERTA TÄSSÄ PAIKASSA."
Israelin Jumala käskee Mooseksen mennä silmistään, koska tämä johdatti valheella heidät palvomaan uhreilla Baal-jumalaa:
"15:1 Ja Herra sanoi minulle: "Vaikka Mooses ja Samuel seisoisivat minun edessäni, ei minun sieluni taipuisi tämän kansan puoleen. Aja heidät pois minun kasvojeni edestä, he menkööt!"
Juutalaisten tulivuorenjumala Jahve-Baal vaatii nimenomaan viattomia uhreja, joka myös Jeesus on juutalaisten luomassa syntiopissa jopa itse tosi Jumalana, kun taas Israelin Jumala kieltää kaiken uhrauksen, ei puhu koko VT:ssä, vaan siellä uhrausmääräyksiä antaa juutalaisten Jumala Jahve, jopa määräyksen tappaa ihmeidentekijän (5.Moos.13).
Raamatun tarinassa ei ole mitään epäselvää, etteikö juutalaisten Jumala olisi eri kuin Jeesuksen opettama Israelin Jumala.Lyhyemmin tätä ei pysty sanomaan ja kirjoittamaan. Raamatun mukaan Mooseksen lain seuraajat palvovat Jumalana tulivuorta, kun taas Jeesus opettaa Israelin Jumalasta taivasten valtakunnan isänä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lyhyemmin tätä ei pysty sanomaan ja kirjoittamaan. Raamatun mukaan Mooseksen lain seuraajat palvovat Jumalana tulivuorta, kun taas Jeesus opettaa Israelin Jumalasta taivasten valtakunnan isänä.
Ja kun temppeli oli laitettu ISRAELIN JUMALAN NIMIIN ja juutalaiset veivät sinne uhrikultti-iljetyksen, jossa uhrikultissa kristinuskona nyt Jeesus Kristuksena on teurastettu uhrilammas jopa tosi Jumalana,niin koko maailma meni uskomaan juutalaisia, että heidän syntioppinsa Jumala (tulivuori) onkon Israelin Jumala - ei todellakaan Raamatun mukaan ole. Israelin Jumala sanoo koko uhrikulttia iljetykseksi, jossa te nyt palvotte Jeesusta teurastettuna uhrilampaana (1.Kor.5:7).
Ja se mistä tietää, että Jeesus opetti nimenomaan Israelin Jumalaa taivasten valtakunnan isänä, eikä juutalaisten tulivuorta Jumalana, löytyy Raamatun sanoista, kun Jeesus riehuu temppelissä 'ryövärien luola', joka nyt yhdityys Jeremia 7 lukuun ja Israelin Jumalan puheeseen näin:
Jeremia:
"7:11 Ryövärien luolaksiko te katsotte tämän huoneen, joka on otettu minun nimiini? Katso, sellaiseksi minäkin olen sen havainnut, sanoo Herra."
Matteuksen evankeliumi:
"21:13 Ja hän sanoi heille: "Kirjoitettu on: 'Minun huoneeni pitää kutsuttaman rukoushuoneeksi', mutta te teette siitä ryövärien luolan."
Markuksen evankeliumi:
"11:17 Ja hän opetti ja sanoi heille: "Eikö ole kirjoitettu: 'Minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi'? Mutta te olette tehneet siitä ryövärien ien luolan."
Luukkaan evankeliumi:
"19:46 ja sanoi heille: "Kirjoitettu on: 'Minun huoneeni on oleva rukoushuone', mutta te olette tehneet siitä ryövärien luolan."
Kyse ei ole Raamatusta mielipide tai mikään makuasia tai edes tulkinta, että mitä Jeesus opetti Jumalana,.
Mutta koska evankeliumeita ovat kirjoittaneet myös Paavalin juutalaisopin saarnaajat, on Jeesuksen suuhun kirjoitettu myös syntioppia vakuutteluna Paavalin opille, joka teki kirjeensä ennen evankeliumeiden kirjoittamista useiden eri tuntemattomien kirjoittajien toimesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kun temppeli oli laitettu ISRAELIN JUMALAN NIMIIN ja juutalaiset veivät sinne uhrikultti-iljetyksen, jossa uhrikultissa kristinuskona nyt Jeesus Kristuksena on teurastettu uhrilammas jopa tosi Jumalana,niin koko maailma meni uskomaan juutalaisia, että heidän syntioppinsa Jumala (tulivuori) onkon Israelin Jumala - ei todellakaan Raamatun mukaan ole. Israelin Jumala sanoo koko uhrikulttia iljetykseksi, jossa te nyt palvotte Jeesusta teurastettuna uhrilampaana (1.Kor.5:7).
Ja se mistä tietää, että Jeesus opetti nimenomaan Israelin Jumalaa taivasten valtakunnan isänä, eikä juutalaisten tulivuorta Jumalana, löytyy Raamatun sanoista, kun Jeesus riehuu temppelissä 'ryövärien luola', joka nyt yhdityys Jeremia 7 lukuun ja Israelin Jumalan puheeseen näin:
Jeremia:
"7:11 Ryövärien luolaksiko te katsotte tämän huoneen, joka on otettu minun nimiini? Katso, sellaiseksi minäkin olen sen havainnut, sanoo Herra."
Matteuksen evankeliumi:
"21:13 Ja hän sanoi heille: "Kirjoitettu on: 'Minun huoneeni pitää kutsuttaman rukoushuoneeksi', mutta te teette siitä ryövärien luolan."
Markuksen evankeliumi:
"11:17 Ja hän opetti ja sanoi heille: "Eikö ole kirjoitettu: 'Minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi'? Mutta te olette tehneet siitä ryövärien ien luolan."
Luukkaan evankeliumi:
"19:46 ja sanoi heille: "Kirjoitettu on: 'Minun huoneeni on oleva rukoushuone', mutta te olette tehneet siitä ryövärien luolan."
Kyse ei ole Raamatusta mielipide tai mikään makuasia tai edes tulkinta, että mitä Jeesus opetti Jumalana,.
Mutta koska evankeliumeita ovat kirjoittaneet myös Paavalin juutalaisopin saarnaajat, on Jeesuksen suuhun kirjoitettu myös syntioppia vakuutteluna Paavalin opille, joka teki kirjeensä ennen evankeliumeiden kirjoittamista useiden eri tuntemattomien kirjoittajien toimesta.Jotenkin nyt pitäisi vain älynkin sanoa vuonna 2023, ettei Mooseksen tulivuori voi olla Jumala, vaikka se ärjyykin kovaa, on aiheuttanut paljon pahaa ja tehnyt valtavasti tuhojakin, ja sitä on tuhansia vuosia sitten jo lepytelty ihmisuhrein - kuten kristinuskossa tänä päivänäkin Jeesuksen viattomalla uhrilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotenkin nyt pitäisi vain älynkin sanoa vuonna 2023, ettei Mooseksen tulivuori voi olla Jumala, vaikka se ärjyykin kovaa, on aiheuttanut paljon pahaa ja tehnyt valtavasti tuhojakin, ja sitä on tuhansia vuosia sitten jo lepytelty ihmisuhrein - kuten kristinuskossa tänä päivänäkin Jeesuksen viattomalla uhrilla.
Ja se mikä tästä ketjusta edeltäkin näkyy, on tuo uskomaton hyttysten siivilöinti, siinä samalla, kun sokeat taluttavat sokeita, Jeesuksen sanoin, niin kaikki sitten yhdessä nielevät kamelin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja se mikä tästä ketjusta edeltäkin näkyy, on tuo uskomaton hyttysten siivilöinti, siinä samalla, kun sokeat taluttavat sokeita, Jeesuksen sanoin, niin kaikki sitten yhdessä nielevät kamelin.
Tosin, ovatko he edes sokeita?!
Vai ovatko he vain paholaisen penikoita, jotka yhdessä suojelevat saatanallista oppiaan niin, etteivät muut saa tietää, ja kiivaasti kiistävät heti, kun jäävät kiinni?!
Sanoohah jo Martti Luther teoksessaan Sidottu ratkaisuvalta, että Paavali haluaakin meidän olevan ja tekevän kaiken niin, että se on ansainnut vain pelkän vihan eikä mitään armoa.
Ja vaikka ei olisi lukenut tuotakaan teosta, niin lukeehan Raamatussa Paavalin tärkeimmässä opetuskirjeessä kirje Roomalaisille, että tällä opilla pelastuu palvelemaan lihalla synnin lakia, kun palvoo Jeesusta teurastettuna uhrilampaana itsen puolesta..
Ei, en usko, että olen koko maailmassa ainoa, joka osaa lukea.
- Anonyymi
Mooseksen Laki oli tarkoitettu Pyhyyteen ja pyhille. Kristuksen evankeliumi vanhurskaille ja vanhurskauteen.
Isä sinä YKSIN olet Pyhä.....
Jeesus joutui porukkansa eli kristittyjen puolesta tunnustamaan Joh 16-17.
Mutta toki voi olla muita uskontoja joissa yhä pyritään pyhyyteen. Se on vaikea Koraanin ja islamin takia. Koraani näet tuomitsee helvettiin jos noudattaa Mooseksen lakia tiukasti.
Siksi Luther ehkä puhuu lunastuksesta että se tapahtuu kadotetusta ja iankaikkisen kuoleman? tilasta. Ja saavutetaan IANKAIKKINEN VANHURSKAUS, VIATTOMUUS JA AUTUUS.
Eli jokainen lakia palvova joudutaan lunastamaan pyhyyden pyrkimyksestä ja kääntämään vain vanhurskaiksi.- Anonyymi
Jos joku ei tule pyhäksi, hänestä ei koskaan tule vanhurskasta. Jos joltakin puuttuu pyhyys, hän ei ole uudestisyntynyt, eikä hän pelastu.
Heb 12:14 pyrkikää pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa.
Ilm 14:12 Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos joku ei tule pyhäksi, hänestä ei koskaan tule vanhurskasta. Jos joltakin puuttuu pyhyys, hän ei ole uudestisyntynyt, eikä hän pelastu.
Heb 12:14 pyrkikää pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa.
Ilm 14:12 Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen."Johannes itki kun ei taivaasta, maan päältä eikä maan alta löytynyt yhtäkään arvollista ......
Mutta vihdoin yksi Karitsa löytyi.....
Lain teoilla ei ainakaan pyhäksi voi tulla.
Jumala lupasi juutalaisille vuodattaa Hengen sydämeen joka saa tottelemaan lakia.
Koraani ja Islam ovat yhäti este sen tiellä.
Sekä myös se että Karitsa ei vielä ole tullut Siionin vuorelle.
Jumala tekee lähteen joka puhdistaa saastaisuudesta kertoo Sakarja.
Lopulta jokaisen hevosenkin kellossa lukee HERRALLE PYHITETTY???
Onko tämä unelmaa vai täyttä totta jonakin päivänä. Pakanakansat taistelee uutta Temppeliä vastaan ja tuhoutuvat Jerusalemin tähden.
Jne.
1. Islamin kukistuminen
2. Karitsan saapuminen
3. Temppelin rakentaminen
4. Merien veden puhdistava lähde
5. Hengen vuodatus sydämiin
Paljon on ehtoja ennen kuin pyhyys voidaan edes unelmoida palautuvan maan päälle.....
Toki monet kutsuvat pyhiksi Herran Hengen, Jumalan Hengen tai jopa Totuuden Hengen saaneita mutta itse nostin tässä ketjussa esiin ajatuksen että Mooseksen Laki soveltuu vain Pyhille sellaisille , jotka kykenee tuota lakia täysin noudattamaan.
Ehkä meillä on vain eri käsitys siitä asiasta.
Suuri osa kristityistä Hengen saaneista ei noudata Mooseksen lakia EIKÄ EDES JEESUKSEN EVANKELIUMIA. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Johannes itki kun ei taivaasta, maan päältä eikä maan alta löytynyt yhtäkään arvollista ......
Mutta vihdoin yksi Karitsa löytyi.....
Lain teoilla ei ainakaan pyhäksi voi tulla.
Jumala lupasi juutalaisille vuodattaa Hengen sydämeen joka saa tottelemaan lakia.
Koraani ja Islam ovat yhäti este sen tiellä.
Sekä myös se että Karitsa ei vielä ole tullut Siionin vuorelle.
Jumala tekee lähteen joka puhdistaa saastaisuudesta kertoo Sakarja.
Lopulta jokaisen hevosenkin kellossa lukee HERRALLE PYHITETTY???
Onko tämä unelmaa vai täyttä totta jonakin päivänä. Pakanakansat taistelee uutta Temppeliä vastaan ja tuhoutuvat Jerusalemin tähden.
Jne.
1. Islamin kukistuminen
2. Karitsan saapuminen
3. Temppelin rakentaminen
4. Merien veden puhdistava lähde
5. Hengen vuodatus sydämiin
Paljon on ehtoja ennen kuin pyhyys voidaan edes unelmoida palautuvan maan päälle.....
Toki monet kutsuvat pyhiksi Herran Hengen, Jumalan Hengen tai jopa Totuuden Hengen saaneita mutta itse nostin tässä ketjussa esiin ajatuksen että Mooseksen Laki soveltuu vain Pyhille sellaisille , jotka kykenee tuota lakia täysin noudattamaan.
Ehkä meillä on vain eri käsitys siitä asiasta.
Suuri osa kristityistä Hengen saaneista ei noudata Mooseksen lakia EIKÄ EDES JEESUKSEN EVANKELIUMIA.>>>Lain teoilla ei ainakaan pyhäksi voi tulla.<<<
Puhut valhetta.
Lakia noudattamalla tullaan pyhäksi, kunhan ottaa huomioon myös sen, että laki käskee uskomaan Kristusta.
Jos et noudata lakia, Jeesus ei ole pyhittänyt sinua, sillä uudessa liitossa Mooseksen laki kirjoitetaan sydämeen, jotta sinä noudatettaisiin.
1 Piet 1:14 Olkaa kuuliaisia lapsia älkääkä taipuko noudattamaan himoja, joiden vallassa ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte.
15 Niin kuin hän, joka teidät on kutsunut, on pyhä, niin tulkaa tekin pyhiksi kaikessa mitä teette.
16 Onhan kirjoitettu: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä."
3 Moos 19:1 Herra sanoi Moosekselle:
2 "Sano Israelin kansalle: Olkaa pyhät, sillä minä, Herra, teidän Jumalanne, olen pyhä.
3 "Jokainen teistä kunnioittakoon äitiään ja isäänsä. Pitäkää kunniassa sapatti ja määräykset, jotka olen siitä antanut. Minä olen Herra, teidän Jumalanne.
---
37 Sen tähden noudattakaa kaikkia minun lakejani ja käskyjäni ja täyttäkää ne. Minä olen Herra."
Ilm 14:12 Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>>Lain teoilla ei ainakaan pyhäksi voi tulla.<<<
Puhut valhetta.
Lakia noudattamalla tullaan pyhäksi, kunhan ottaa huomioon myös sen, että laki käskee uskomaan Kristusta.
Jos et noudata lakia, Jeesus ei ole pyhittänyt sinua, sillä uudessa liitossa Mooseksen laki kirjoitetaan sydämeen, jotta sinä noudatettaisiin.
1 Piet 1:14 Olkaa kuuliaisia lapsia älkääkä taipuko noudattamaan himoja, joiden vallassa ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte.
15 Niin kuin hän, joka teidät on kutsunut, on pyhä, niin tulkaa tekin pyhiksi kaikessa mitä teette.
16 Onhan kirjoitettu: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä."
3 Moos 19:1 Herra sanoi Moosekselle:
2 "Sano Israelin kansalle: Olkaa pyhät, sillä minä, Herra, teidän Jumalanne, olen pyhä.
3 "Jokainen teistä kunnioittakoon äitiään ja isäänsä. Pitäkää kunniassa sapatti ja määräykset, jotka olen siitä antanut. Minä olen Herra, teidän Jumalanne.
---
37 Sen tähden noudattakaa kaikkia minun lakejani ja käskyjäni ja täyttäkää ne. Minä olen Herra."
Ilm 14:12 Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen."Entä PROFEETAT jotka luopuivat lain noudattamisesta, ensin lapsesta asti sitä tarkoin noudatettuaan. Heidän joukossaan on myös Paavali.
Olivatko profeetat epäpyhiä kun eivät laista perustaneet. Ja miksi he puhuivat lakia vastaan. On selviä ristiriitoja. Pietari ja Paavali salli sianlihan syömisen. Muhammed (saas) salli kaikkien kalojen syömisen ; suomuttomienkin.
Mitä mieltä olette Profeettojen pyhyydessä. Heitä itseään pyhinä pitäneet Juudan kuninkaat vainosivat.
Entä Johannes Kastaja? Hän vaati kaikkia tunnustamaan syntinsä ja kastoi heidät Jordanin vedessä. Tänä päivänä fariseusten ym. Tavoin monet pitää itseään pyhänä tunnustamatta silti syntejään.
Oletteko te täysin synnitön? Vältätte televisiota, saastaisia ruokia ja pidätte sapatin?
- Anonyymi
Jeesuksella ei ollut tuomisinaan mitään lakia.
Elän vailla Lakia, Kristuksen lahjavanhurskaudessa. ☀️- Anonyymi
>>>Elän vailla Lakia, Kristuksen lahjavanhurskaudessa.<<<
Sitten sinä elät erossa Kristuksesta ja olet vailla lahjavanhurskautta.
Lahjavanhurskaus tarkoittaa sitä, ettei syntien anteeksisaamisesta tarvitse maksaa rahalla, mutta sitä lahjaa eivät kaikki pyytävät saa. Sen saa vain ne, jotka ovat uskossa Jeesukseen Kristukseen tehneet parannuksen laittomuudesta. Jos joku elää vailla lakia, hän elää vailla pelastusta.
23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.
Heb 10:28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman: - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lahjavanhurskaus tarkoittaa sitä, ettei syntien anteeksisaamisesta tarvitse maksaa rahalla, mutta sitä lahjaa eivät kaikki pyytävät saa. Sen saa vain ne, jotka ovat uskossa Jeesukseen Kristukseen tehneet parannuksen laittomuudesta. Jos joku elää vailla lakia, hän elää vailla pelastusta.
23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.
Heb 10:28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:Ja Paavalin Roomalaiskirjeen Jumala on tulivuori - löytyy siitä edeltä - ja oppi on syntien valtakuntaa, ja vastaavasti Jeesuksen Jumala on taivasten valtakunnan Isä, Israelin Jumala, ja sujuvasti laitat nämä samaan viestiin.
Hyvä esimerkki siitä, että ei eroteta edes Saatanaa Jumalasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heb 10:28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:Sain anabaptisti-kalvinistilta nopean kadotustuomion, kun en perusta uskoani omiin tekoihini, vaan yksin Kristuksen tekoihin.
Yhdentekevää. Kunhan taas kävin täällä vain hetkisen itsensäpalvojia vilkaisemassa.
Kun kristityt ovat poistuneet tältä foorumilta, anabaptismi aina vain selvemmin osoittaa itse itseään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sain anabaptisti-kalvinistilta nopean kadotustuomion, kun en perusta uskoani omiin tekoihini, vaan yksin Kristuksen tekoihin.
Yhdentekevää. Kunhan taas kävin täällä vain hetkisen itsensäpalvojia vilkaisemassa.
Kun kristityt ovat poistuneet tältä foorumilta, anabaptismi aina vain selvemmin osoittaa itse itseään.Hmmm. Kuvittelin tätä Helluntailaisuus-foorumiksi ja vastasin sen mukaisesti.
Tämä olikin kristittyjen luterilainen foorumi. Sorry.
Vastaus anabaptisti-kalvinistille muutoin pitää.
- Anonyymi
Oleskelumaan lakien noudattaminen riittää. Muinaisjäänteistä ei tarvitse välittää.
- Anonyymi
Muinaisjäänteiden merkitys onkin niiden todistusvoimassa, että miten tapahtui tämä rikos koko ihmiskuntaa ja ihmisyyttä vastaan. Olisi suuri sääli, jos kaikki ajattelisivat, ettei niistä tarvitse välittää, kun koko maailman pahuus on luotu tällä huijauksella.
- Anonyymi
Mitä laki sanoo riitelystä ja herjaamisesta?
Ainakin sanoo että älä sano väärää todistusta lähimmäisestä.
Ensin pitäisi tietenkin itse noudattaa lakia jos sitä vaatii muilta. Olla kuin Herran enkeli eikä kuin pahin paholaisherjaaja.- Anonyymi
Herran enkeli on kristinuskossa ja uskovaisten opissa Paavalin sanoin kirottu.
Gal. ":8 Mutta vaikka me, tai vaikka ENKELI TAIVAASTA julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, HÄN OLKOON KIROTTU."
Taivaan enkelistä kun on kyse, tarkoittaa Jeesuksen julistamaksi käskemää taivasen valtakunnan evankeliumia.
- Anonyymi
Jeesus antoi lain jonka jokainen ihminen tietää
oikean ja väärän.Myös homoasiassa on oikea ja väärä,eikä ole mitään välimuotoja,koska raamattu kieltää homouden.Homot ovat luvatta
ottaneet raamatun symboleja,jotka ovat pyhiä
,mutta homous on aina syntiä,josta joutuu kiirastuleen. - Anonyymi
Matteuksen evankeliumi:
5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa. >> Jakeiden lisätiedot: Ketjun aloittaja ei ole lukenut näitä jakeita!
Luukkaan evankeliumi:
16:17 Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää. >> Jakeen lisätiedot: Eikä aloittaja ole lukenut tätäkään jaetta! Onko hän koskaan edes avannut Raamattua, kysynpähän vain?!
Luukkaan evankeliumi:
21:33 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa.
Johanneksen evankeliumi:
17:3 Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.
Hebrealaiskirje:
5:7 Ja lihansa päivinä hän väkevällä huudolla ja kyynelillä uhrasi rukouksia ja anomuksia sille, joka voi hänet kuolemasta pelastaa; ja hänen rukouksensa kuultiin hänen jumalanpelkonsa tähden.
Maailman vanhimmat ihmiset näkivät Jeesuksen!
Hyvää syntymäpäivää maailman vanhimmat, kaksituhatta vuotta vanhat ihmiset!
Hip hip hurraa!
Luukkaan evankeliumi:
21:32 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki tapahtuu. - Anonyymi
Eivät ole sokeita, mutta huijareita ja röyhkeitä valehtelijoita.
- Anonyymi
Suomessa on vain Suomen Laki. Kristillisyys ei ole lakiuskonto vaan vuorovaikutusta ja suhdetta - jopa rakkautta. Välittömyyttä, rauhaa, iloa ja myötätuntoa. Lakiuskovaiset syyttävät ja murhaavatkin toisiaan.
- Anonyymi
Raamatun mukaan Jumalaa rakastetaan noudattamalla lakia.
1 Joh 5:3 Sitähän Jumalan rakastaminen on, että pidämme hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaita noudattaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1 Joh 5:3 Sitähän Jumalan rakastaminen on, että pidämme hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaita noudattaa.Ei ole, ne kuulee omantunnon äänellä, että miten juuri sinä noudatat taivasten valtakunnan Isän tahtoa omassa elämässäsi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole, ne kuulee omantunnon äänellä, että miten juuri sinä noudatat taivasten valtakunnan Isän tahtoa omassa elämässäsi
Se on juuri kuin Aale Tynni muinoin runoili: "Toisille annan toiset askareet, mutta sinulta, lapseni, tahdon, että kaarisillan teet, joka kunniaani loistaa ja valoa säteilee". Jokaisella on omat tehtävänsä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1 Joh 5:3 Sitähän Jumalan rakastaminen on, että pidämme hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaita noudattaa.Kristillisyys on uskonto, jossa saat puhtaan omantunnon teoistasi huolimatta,kun palvot Jeesusta itsesi puolesta teurastettuna uhrilampaana ja tosi Jumalana dekä. julistat tämän kuolemaa Paavalin antamin ehtoollisen asetussanoin (1.Kor.12:23). Ei siinä ole mitään vaatimuksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kristillisyys on uskonto, jossa saat puhtaan omantunnon teoistasi huolimatta,kun palvot Jeesusta itsesi puolesta teurastettuna uhrilampaana ja tosi Jumalana dekä. julistat tämän kuolemaa Paavalin antamin ehtoollisen asetussanoin (1.Kor.12:23). Ei siinä ole mitään vaatimuksia.
Tämä johtuu siitä, että Jeesus opetti Israelin Jumalasta taivasten valtakunnan isä Jumalana, ja juutalaiset halusivat pitää uhrikulttijumalansa temppelissä ja hyötyä syntikiristämisellä. Nyt Israelin Jumala on uhrina Jeesuksen nimeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole, ne kuulee omantunnon äänellä, että miten juuri sinä noudatat taivasten valtakunnan Isän tahtoa omassa elämässäsi
Ei tämä ole kristinuskoa, vaan ainoastaan Jeesuksen opetusta. Ei kuulu kristinuskoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tämä ole kristinuskoa, vaan ainoastaan Jeesuksen opetusta. Ei kuulu kristinuskoon.
Kristinuskossa formatoidaan nimenomaan omatunto ja painetaan delete-nappia.
- Anonyymi
Miksi roikut täällä väittelemässä? Eikö sinun pitänyt jo monta kertaa lopettaa se? Tämä ei ehkä tee hyvää sydämellesi eikä paniikkikohtauksillesi.
- Anonyymi
Joillakin vain velvollisuus ja oikeudenmukaisuus kutsuu, sydämentahdistimen hinnalla. Tiedän, totuudelle ja oikeudenmukaisuudelle minäkin olen elämäni antanut.
- Anonyymi
Pitäisi pystyä kumpaankin. Eihän ne ole toisiaan poissulkevia. Jeesus vain muotoili Mooseksen lain uudenlaiseen muotoon. Sanoma siinä kuitenkin oli aivan sama
- Anonyymi
Jeesus ei muuttanut Mooseksen laista pilkkuakaan.
- Anonyymi
En todennäköisesti mutta Kristu on tie elämää ja valo !
Hän on kuollut meidän puolesta,Mooses ei.
Mooses ei merkitse oikein mitään minulle.
Jesus Kristus on herrani,Jumalan poika joka kuoli ja elää !
Kuka istuu Isän oikealla puolella ja Isän on julistanut,että hänellä on valta hänen tahdostaan.
Hän Jesus Kristus rakastaa ihmistä ! Mooseksen laissa on 613 kohtaa. Suurin osa on vanhettuneita, sillä ne olivat sen ajan juutalaisten lainkäyttöä. Tuohon aikaan fariseukset olivat tarkkoja Mooseksen laista ja vaativat sitä kaikilta. Jeesukselta he kyselivät usein, mitä mieltä Jeesus niistä oli.
Matt. 23:23 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te annatte kymmenykset mintuista ja tilleistä ja kuminoista, mutta jätätte sikseen sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeuden ja laupeuden ja uskollisuuden! Näitä tulisi noudattaa, eikä noitakaan sikseen jättää.
Jeesus siis painotti lain sisältöä eikä sen kirjaimellisuutta.
Matt 22:34 Mutta kun fariseukset kuulivat, että hän oli tukkinut saddukeuksilta suun, kokoontuivat he yhteen;
22:35 ja eräs heistä, joka oli lainoppinut, kysyi häneltä kiusaten:
22:36 "Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"
22:37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'
22:38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
22:39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.
22:40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."
Tämä on siis keskeisin Jeesuksen opetus!
Matt. 7:12 Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat. >
1Tim. 1:5 Mutta käskyn päämäärä on rakkaus, joka tulee puhtaasta sydämestä ja hyvästä omastatunnosta ja vilpittömästä uskosta.
Voi siis miettiä, toimiiko vanhan juutalaisen lain mukaan vai Jeesuksen opetuksien mukaan.- Anonyymi
Ei se miettimisestä parane, kristinuskossa noudatamme Jeesuksen käskyjä!
Anonyymi kirjoitti:
Ei se miettimisestä parane, kristinuskossa noudatamme Jeesuksen käskyjä!
Niin, tai paremmin sanottuna Jeesuksen opetuksien mukaan pyrimme elämään.
- Anonyymi
Mummomuori2 kirjoitti:
Niin, tai paremmin sanottuna Jeesuksen opetuksien mukaan pyrimme elämään.
Rakastatko jo Jumalaa yli kaiken?
- Anonyymi
>>>Mooseksen laissa on 613 kohtaa. Suurin osa on vanhettuneita, sillä ne olivat sen ajan juutalaisten lainkäyttöä.<<<
Mummomuori, sinä valehtelet taas kuin Saatana.
Yksikään lain käsky ei ole vanhentunut vaan Jeesuksen sanojen kaikki käskyt ovat voimassa. Koska sinä Raisa Elisa alias Mummomuori2 olet mitätöinyt lakia, olet samalla menettanyt pelastuksesi, kuten näissä jakeissa säädetään lain purkajista:
>>>Voi siis miettiä, toimiiko vanhan juutalaisen lain mukaan vai Jeesuksen opetuksien mukaan.<<<
Mummomuori eksyttää kuin Saatana. Jeesus itse vaati juutalaisen lain noudattamista, kuten teki Paavali, joka myös juutalaisten lakia kaikessa noudatti:
Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman: Anonyymi kirjoitti:
>>>Mooseksen laissa on 613 kohtaa. Suurin osa on vanhettuneita, sillä ne olivat sen ajan juutalaisten lainkäyttöä.<<<
Mummomuori, sinä valehtelet taas kuin Saatana.
Yksikään lain käsky ei ole vanhentunut vaan Jeesuksen sanojen kaikki käskyt ovat voimassa. Koska sinä Raisa Elisa alias Mummomuori2 olet mitätöinyt lakia, olet samalla menettanyt pelastuksesi, kuten näissä jakeissa säädetään lain purkajista:
>>>Voi siis miettiä, toimiiko vanhan juutalaisen lain mukaan vai Jeesuksen opetuksien mukaan.<<<
Mummomuori eksyttää kuin Saatana. Jeesus itse vaati juutalaisen lain noudattamista, kuten teki Paavali, joka myös juutalaisten lakia kaikessa noudatti:
Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:Laki kyllä kuului Jeesukselle joka oli juutalainen mutta noudatti sitä tulkinnoin kuten muutkin, tulkinnat ovat eri asia kuin lain muuttaminen. Paavali esitti itse määräyksiä joita laissa ei lainkaan ollut, laki ei sano näin : "Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:"
Laki ei myöskään kuulu ei-juutalaisille , ei kukaan kristitty poikiaan ympärileikkauta tai noudata koshersääntöjä, eli siinä jokainen kuitenkin ymmärtää uskontojen rajat. Näin vaikka kristinusko itse esittää Jeesusta muidenkin Jumalaksi vaikka kyse on kristinuskon omasta teologiasta, sillä ja vain sillä on kolmiyhteinen Jumala jonka yksi osa Jeesus on.- Anonyymi
>Tämä on siis keskeisin Jeesuksen opetus!
Ns. rakkauden kaksoiskäsky ei ole Jeesuksen keksimä tiivistelmä Mooseksen laista, ”lain hengestä”, siitä mikä laissa on tärkeintä tms., vaan tuolloin yleisemminkin tunnettu luonnehdinta koko Mooseksen laista ja siitä mikä siinä on tärkeintä. UT:ssakin sen yhdessä kohdassa esittää fariseus, vastauksena Jeesuksen kysymykseen (Lk 10:25-28), ja kun sen esittäjä on Jeesus toteaa fariseus tämän vastanneen oikein (Mk 12:28-33). Jeesuksen aikalainen Filonkin kirjoittaa siitä, esim. käsitellessään kymmentä käskyä.
Enemmän ns. rakkauden kaksoiskäskystä Filonilla artikkelissa: E.P. Sanders, ”The Question of Uniqueness in the Teaching of Jesus”, 1990, s. 17 lähtien, jossa myös siitä että ”jopa” fariseuksetkin ymmärsivät mikä laissa on tärkeintä eikä Jeesus siltä osin ollut juuri mitenkään erityinen
https://biblicalstudies.org.uk/pdf/emwl/uniqueness_sanders.pdf
E.P. Sanders on vaikuttanut nykytutkimuksessa merkittävästi toisen temppelin ajan juutalaisuuden uudelleenarviointiin, erityisesti osoittaessaan miten karikatyyrimäisesti UT esittää sen ajan juutalaisuuden ja juutalaisten oppineiden ajattelun ”lakiuskontona” ym. Hänen tutkimuksensa ovat poikineet myös uuden UT:n tutkimussuuntauksen, ”New Perspective on Paul”. Mm. Heikki Räisänen ja Kari Kuula käsittelivät aikanaan molemmat väitöskirjoissaan Paavalin kirjeitä ja sitä miten ne ja Sandersin tutkimustulokset suhteutuvat tai eivät suhteudu toisiinsa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>Tämä on siis keskeisin Jeesuksen opetus!
Ns. rakkauden kaksoiskäsky ei ole Jeesuksen keksimä tiivistelmä Mooseksen laista, ”lain hengestä”, siitä mikä laissa on tärkeintä tms., vaan tuolloin yleisemminkin tunnettu luonnehdinta koko Mooseksen laista ja siitä mikä siinä on tärkeintä. UT:ssakin sen yhdessä kohdassa esittää fariseus, vastauksena Jeesuksen kysymykseen (Lk 10:25-28), ja kun sen esittäjä on Jeesus toteaa fariseus tämän vastanneen oikein (Mk 12:28-33). Jeesuksen aikalainen Filonkin kirjoittaa siitä, esim. käsitellessään kymmentä käskyä.
Enemmän ns. rakkauden kaksoiskäskystä Filonilla artikkelissa: E.P. Sanders, ”The Question of Uniqueness in the Teaching of Jesus”, 1990, s. 17 lähtien, jossa myös siitä että ”jopa” fariseuksetkin ymmärsivät mikä laissa on tärkeintä eikä Jeesus siltä osin ollut juuri mitenkään erityinen
https://biblicalstudies.org.uk/pdf/emwl/uniqueness_sanders.pdf
E.P. Sanders on vaikuttanut nykytutkimuksessa merkittävästi toisen temppelin ajan juutalaisuuden uudelleenarviointiin, erityisesti osoittaessaan miten karikatyyrimäisesti UT esittää sen ajan juutalaisuuden ja juutalaisten oppineiden ajattelun ”lakiuskontona” ym. Hänen tutkimuksensa ovat poikineet myös uuden UT:n tutkimussuuntauksen, ”New Perspective on Paul”. Mm. Heikki Räisänen ja Kari Kuula käsittelivät aikanaan molemmat väitöskirjoissaan Paavalin kirjeitä ja sitä miten ne ja Sandersin tutkimustulokset suhteutuvat tai eivät suhteudu toisiinsa.>>>Ns. rakkauden kaksoiskäsky ei ole Jeesuksen keksimä tiivistelmä Mooseksen laista,<<<
Mitähän sinä oikein tarkoitat? Rakkauden kaksoiskäsky löytyy Mooseksen laista, mihin Jeesus viittasi. Puhumalla rakkauden kaksoiskäskystä Jeesus opetti noudattamaan Mooseksen lakia.
- Anonyymi
Raamatun mukaan lain pystyy täyttämään. Paavalin sanojen mukaan on sellaisia kristittyjä, jotka täyttivät Mooseksen lain. Paavalin mukaan lain täyttäminen on mhyös sen ehto, että pelastuu. Jumalaa rakastetaan noudattamalla lakia.
Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.
5 Moos 30:11 Sillä tämä käsky, jonka minä tänä päivänä sinulle annan, ei ole sinulle vaikea täyttää eikä liian kaukana.
12 Se ei ole taivaassa, eikä sinun tarvitse sanoa: 'Kuka nousisi meidän puolestamme taivaaseen noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?'
13 Se ei ole meren takana, eikä sinun tarvitse sanoa: 'Kuka menisi meidän puolestamme meren taakse noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?'
14 Vaan sana on sinua aivan lähellä, sinun suussasi ja sydämessäsi, niin että voit sen täyttää.
Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.Verbiä "täyttää" tuossa ei ole, lakia noudatetaan itseä koskevilta osin, ei täytetä ja laki on annettu Israelille, ei muille kansoille .Kristitty ei voi lakia edes noudattaa peruskäsky kun on että JHWH on yksi eikä ketään muuta saa rukoilla tai palvella. Käsky kertoo kuka ja millainen lain antaja on .
- Anonyymi
dikduk kirjoitti:
Verbiä "täyttää" tuossa ei ole, lakia noudatetaan itseä koskevilta osin, ei täytetä ja laki on annettu Israelille, ei muille kansoille .Kristitty ei voi lakia edes noudattaa peruskäsky kun on että JHWH on yksi eikä ketään muuta saa rukoilla tai palvella. Käsky kertoo kuka ja millainen lain antaja on .
Juu, ei annettu Israelille, annettiin juutalaisille, jotka veivät Israelin Jumalan nimiin laitettuun temppeliin uhrikultti-iljetyksensä ja saastuttivat sen. Ja varastivat israelilaisten identiteetin Jeesuksen nimeä hyväksikäyttäen. Jumalasi JHWH on Raamatun Baal-jumala eli Saatana. Ja Jeesuksen sanoja lainatakseni luuletteko te kyykäärmeiden sikiöt todella pääsevänne karkuun helvetin tuomiotanne?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, ei annettu Israelille, annettiin juutalaisille, jotka veivät Israelin Jumalan nimiin laitettuun temppeliin uhrikultti-iljetyksensä ja saastuttivat sen. Ja varastivat israelilaisten identiteetin Jeesuksen nimeä hyväksikäyttäen. Jumalasi JHWH on Raamatun Baal-jumala eli Saatana. Ja Jeesuksen sanoja lainatakseni luuletteko te kyykäärmeiden sikiöt todella pääsevänne karkuun helvetin tuomiotanne?
Ja kun sitten juutalaiset tappoivat Jeesuksen, ja tekivät tästä perisyntivalheella Israelin Jumalana teurastetun uhrilampaan JHWH, Jahven uhrilammasateriana, joka juutalaisen käskystä syödään kannibalistisella saatananpalvojien ihmissyöntiriitillä, niin nyt siellä 'temppelissä' on juutalaisten toimesta jo turmion iljetys.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kun sitten juutalaiset tappoivat Jeesuksen, ja tekivät tästä perisyntivalheella Israelin Jumalana teurastetun uhrilampaan JHWH, Jahven uhrilammasateriana, joka juutalaisen käskystä syödään kannibalistisella saatananpalvojien ihmissyöntiriitillä, niin nyt siellä 'temppelissä' on juutalaisten toimesta jo turmion iljetys.
Dikduk, miksi te juutalaiset ette enää uhraa JHWH:lle tämän määräämää päivittäistä uhrianne?
Anonyymi kirjoitti:
Laki annettiin Israelin kansalle kuten Jeesuskin sanoo ja temppeli oli alusta asti JHWH:n vaikka osa kansaa palvoi vieraita jumalia jopa ensimmäisessä temppelissä. Israelin jumala ei ole Baal eikä eksiilistä matkakamuistona tuotu saatana joka juutalaisuudessa on voimaton olento. Niin hölmö myös, että UT:ssa on häneen liitetty tarina jonka mukaan kun kiipeää korkealle vuorelle näkee maailman kaikki valtakunnat.
Kyykäärmeiden sikiö olisi siinä tapauksessa ollut Jeesus itsekin joka oli niin juutalainen että uskoi olevansa JHWH:n lupaama messias -ja tämän ajatuksen keksijä ei ollut Paavali. Emme me joudu helvettiin, kukaan ei joudu koska ei helvettiä ole ei vaikka kristinusko niin väittää . Jeesuskin kertoo miten helvetiltä välttyy vaikka itse uskoi helvettiin. "Niin hän sanoi kansalle, joka vaelsi hänen kastettavakseen: "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on teitä neuvonut pakenemaan tulevaista vihaa?
8 Tehkää sentähden parannuksen soveliaita hedelmiä, älkääkä ruvetko sanomaan mielessänne: 'Onhan meillä isänä Aabraham', sillä minä sanon teille, että Jumala voi näistä kivistä herättää lapsia Aabrahamille.
9 Jo on myös kirves pantu puitten juurelle; jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, siis hakataan pois ja heitetään tuleen."
10 Ja kansa kysyi häneltä sanoen: "Mitä meidän siis pitää tekemän?"
11 Hän vastasi ja sanoi heille: "Jolla on kaksi ihokasta, antakoon toisen sille, joka on ilman; ja jolla on ruokaa, tehköön samoin".
12 Niin tuli myös publikaaneja kastettaviksi, ja he sanoivat hänelle: "Opettaja, mitä meidän pitää tekemän?"
13 Hän sanoi heille: "Älkää vaatiko enempää, kuin mikä teille on säädetty".
14 Myös sotamiehet kysyivät häneltä sanoen: "Mitäs meidän pitää tekemän?" Ja hän sanoi heille: "Älkää kiskoko keneltäkään älkääkä kiristäkö, vaan tyytykää palkkaanne"
Kirjoitusten kohta johon Jeesus viittaa on Jes.40:3-10 " Huutavan ääni kuuluu: "Valmistakaa JHWH:lle tie erämaahan, tehkää arolle tasaiset polut meidän Jumalallemme. tasaiset polut meidän Jumalallemme.
4 Kaikki laaksot korotettakoon, kaikki vuoret ja kukkulat alennettakoon; koleikot tulkoot tasangoksi ja kalliolouhut lakeaksi maaksi.
5 JHWH:n kunnia ilmestyy: kaikki liha saa sen nähdä. Sillä JHWH:n suu on puhunut.
6 Ääni sanoo: "Julista!" Toinen vastaa: "Mitä minun pitää julistaman?" Kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin kedon kukkanen:
7 ruoho kuivuu, kukkanen lakastuu, kun JHWH:n henkäys puhaltaa siihen. Totisesti, ruohoa on kansa.
8 Ruoho kuivuu, kukkanen lakastuu, mutta meidän Jumalamme sana pysyy iankaikkisesti."
Oli kyse pakkosiirrosta vapautumisesta ei messiaan tulosta joksi Jeesus sen laittoi hän itse olisi JHWH:n voideltu. Ei ollut mutta kristinuskoa ei olisi syntynyt ilman Jeesusta olet väärässä siinäkin että Paavali olisi kristinuskon varsinainen luoja. Jeesushan on se mitä Paavali julistaa. Jos otetaan Jeesus tarkastelun kohteeksi missä kohtaa Paavali sinusta erehtyy?- Anonyymi
dikduk kirjoitti:
Verbiä "täyttää" tuossa ei ole, lakia noudatetaan itseä koskevilta osin, ei täytetä ja laki on annettu Israelille, ei muille kansoille .Kristitty ei voi lakia edes noudattaa peruskäsky kun on että JHWH on yksi eikä ketään muuta saa rukoilla tai palvella. Käsky kertoo kuka ja millainen lain antaja on .
VT:n mukaan Israelin Jumala edellyttää Mooseksen lain noudattamista kaikilta kansoilta. Kaikkien tulee täyttää siis noudattaa lakia.
Jes 56:6 Ja muukalaiset, jotka ovat liittyneet Herraan, palvellakseen häntä ja rakastaakseen Herran nimeä, ollakseen hänen palvelijoitansa, kaikki, jotka pitävät sapatin eivätkä sitä riko ja pysyvät minun liitossani,
7 ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ilahutan heitä rukoushuoneessani, ja heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa ovat otolliset minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi.
---
66:23 Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
VT:n mukaan Israelin Jumala edellyttää Mooseksen lain noudattamista kaikilta kansoilta. Kaikkien tulee täyttää siis noudattaa lakia.
Jes 56:6 Ja muukalaiset, jotka ovat liittyneet Herraan, palvellakseen häntä ja rakastaakseen Herran nimeä, ollakseen hänen palvelijoitansa, kaikki, jotka pitävät sapatin eivätkä sitä riko ja pysyvät minun liitossani,
7 ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ilahutan heitä rukoushuoneessani, ja heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa ovat otolliset minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi.
---
66:23 Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra.VT Mooseksen Jumala EI OLE ISRAELIN JUMALA. Lue Jeremia 7 ja Jeremia 15.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
VT Mooseksen Jumala EI OLE ISRAELIN JUMALA. Lue Jeremia 7 ja Jeremia 15.
Mooseksen Jumala on tulivuori. Lue 5.Moos.4:10 alkaen, kun Mooseksen Jumala puhuu.
Anonyymi kirjoitti:
---
66:23 Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra.Ei edellytä. Kaikkien kansojen ei tarvitse noudattaa juutalaista juhlakalenteria, syödä kosheria, ylläpitää rituaalisen puhtauden sääntöjä ja ympärileikkausta, rakentaa temppeliä ja aloittaa uhraus heti kun se on mahdollista, tai asua Israelin maassa jossa vain on mahdollista pitää kaikki toran käskyt. Missä tämä kaikki määrätään maailman kansoille? Ei missään.
Jes 56:6 Ja MUUKALAISET, jotka ovat liittyneet JHWH:een , palvellakseen häntä ja rakastaakseen JHWH:. nimeä, ollakseen hänen palvelijoitansa, kaikki, jotka pitävät sapatin eivätkä sitä riko ja pysyvät minun liitossani" juutalaisuuteen liittyvät ovat asia erikseen.
Muut voivat liittyä JHWH:een eli jotka eivät Israeliin alun perin kuulu ja haluavat kääntyä ja kääntyvät juutalaisuuteen, niillä on se mahdollisuus mutta eihän se ole sama kuin että kaikki maailman kansat joutuisivat noudattamaan toraa ja muuttuisivat juutalaisiksi . Mahdollisuus uhreihin temppelissä on ilmeisesti kaikilla yhteen Jumalaan tunnustautuvilla messiaan toimittua. Temppeli tosin ei JHWH:n oman määräyksen mukaan ole pelkkä rukouspaikka vaan siellä on toimitettava tietyt uhrit aina kun temppeli on olemassa.Anonyymi kirjoitti:
Dikduk, miksi te juutalaiset ette enää uhraa JHWH:lle tämän määräämää päivittäistä uhrianne?
Koska ei ole temppeliä. Onneksi Jeesus piti yllä puhtaussääntöjä ja kävi temppelissä myös uhraamassa muuten hän ei olisi noudattanut Siinailla "vuorijumalan " antamaa lakia josta Jeesus sanoi ettei siitä ei katoa pieninkään piirto ja suurin käsky on että JHWH on ainoa jumala ja häntä pitää rakasta yli kaiken.
Puhut itse keksimääsi puppua jonka ainoa motiivi on juutalaisviha joka on monen sellaisenkin tauti joka luulee ettei enää ole Jeesukseen uskova vaikka sitä onkin, mutta omatekoisin Jeesuksin.
Jeesuksesta, toisen temppelin lopun juutalaismiehestä, ei ole yhtään aikalaistodistetta mutta häntä pidetään historiallisena hahmona koska hän sopii aikaan ja paikkaan sitz im Leben .
Vuorijumalaa kukaan ei ole palvellut, suomi ei ollut muinaisten heprealaisten kieli eikä Jeesus olisi päässyt omana aikanaan temppeliin sisään ei-juutalaisena paitsi valehtelemalla ja petkuttamalla, mutta se kuva jonka Jeesuksesta saa UT:ssa ei kerro rikollisesta.- Anonyymi
dikduk kirjoitti:
Ei edellytä. Kaikkien kansojen ei tarvitse noudattaa juutalaista juhlakalenteria, syödä kosheria, ylläpitää rituaalisen puhtauden sääntöjä ja ympärileikkausta, rakentaa temppeliä ja aloittaa uhraus heti kun se on mahdollista, tai asua Israelin maassa jossa vain on mahdollista pitää kaikki toran käskyt. Missä tämä kaikki määrätään maailman kansoille? Ei missään.
Jes 56:6 Ja MUUKALAISET, jotka ovat liittyneet JHWH:een , palvellakseen häntä ja rakastaakseen JHWH:. nimeä, ollakseen hänen palvelijoitansa, kaikki, jotka pitävät sapatin eivätkä sitä riko ja pysyvät minun liitossani" juutalaisuuteen liittyvät ovat asia erikseen.
Muut voivat liittyä JHWH:een eli jotka eivät Israeliin alun perin kuulu ja haluavat kääntyä ja kääntyvät juutalaisuuteen, niillä on se mahdollisuus mutta eihän se ole sama kuin että kaikki maailman kansat joutuisivat noudattamaan toraa ja muuttuisivat juutalaisiksi . Mahdollisuus uhreihin temppelissä on ilmeisesti kaikilla yhteen Jumalaan tunnustautuvilla messiaan toimittua. Temppeli tosin ei JHWH:n oman määräyksen mukaan ole pelkkä rukouspaikka vaan siellä on toimitettava tietyt uhrit aina kun temppeli on olemassa.Sinä jatkat valehtelua kuin Saatana.
VT:n profetiat ennustavat Messiaan rauhan ajasta, jolloin kaikki kansan noudattavat Mooseksen lakia ja noudattavat Mooseksen laissa määrättyjä juhlia ja kalenteria.
Jes 4:2 Sinä päivänä on Herran vesa oleva Israelin pelastuneille kaunistus ja kunnia ja maan hedelmä heille korkeus ja loisto.
3 Ja ne, jotka Siionissa ovat säilyneet ja Jerusalemissa jäljelle jääneet, kutsutaan pyhiksi, kaikki, jotka ovat kirjoitetut Jerusalemissa elävien lukuun-
4 silloin kun Herra on pessyt pois Siionin tytärten saastan ja huuhtonut Jerusalemista sen verenviat tuomion ja puhdistuksen hengellä.
---
66:23 Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra.
Sak 14:16 Kaikki jäljellä olevat niistä kansoista, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, tulevat nyt sinne vuosi vuodelta kumartaen rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa.
---
14:21 Jokainen pata Jerusalemissa ja Juudassa on oleva pyhitetty Herralle. Ihmiset, jotka tulevat uhraamaan, voivat keittää niissä uhrilihaa. Silloin ei kukaan enää käy kauppaa Herran Sebaotin temppelissä. - Anonyymi
Jes 2:2 Aikojen lopussa on Herran temppelin vuori seisova vahvana, ylimmäisenä vuorista, kukkuloista korkeimpana, ja kaikki pakanakansat virtaavat sinne.
3 Monet kansat lähtevät liikkeelle sanoen: "Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle, Jaakobin Jumalan temppeliin, että hän opettaisi meille teitänsä ja me vaeltaisimme hänen polkujansa; sillä Siionista lähtee laki, Jerusalemista Herran sana".
4 Ja hän tuomitsee pakanakansojen kesken, säätää oikeutta monille kansoille. Niin he takovat miekkansa vantaiksi ja keihäänsä vesureiksi; kansa ei nosta miekkaa kansaa vastaan, eivätkä he enää opettele sotimaan. Anonyymi kirjoitti:
Mooseksen Jumala on tulivuori. Lue 5.Moos.4:10 alkaen, kun Mooseksen Jumala puhuu.
Lain antoi siis "vuorijumala" joten Jeesus oli vuorijumalan palvoja koska tähdensi että lakia pitää noudattaa ja että se on ikuinen ja myös noudatti sitä itse .Tällaisiin älyttömyyksiin päätyy kun tekee ikioman uskonnon ilman tietoa yhtään mistään.
Anonyymi kirjoitti:
Sinä jatkat valehtelua kuin Saatana.
VT:n profetiat ennustavat Messiaan rauhan ajasta, jolloin kaikki kansan noudattavat Mooseksen lakia ja noudattavat Mooseksen laissa määrättyjä juhlia ja kalenteria.
Jes 4:2 Sinä päivänä on Herran vesa oleva Israelin pelastuneille kaunistus ja kunnia ja maan hedelmä heille korkeus ja loisto.
3 Ja ne, jotka Siionissa ovat säilyneet ja Jerusalemissa jäljelle jääneet, kutsutaan pyhiksi, kaikki, jotka ovat kirjoitetut Jerusalemissa elävien lukuun-
4 silloin kun Herra on pessyt pois Siionin tytärten saastan ja huuhtonut Jerusalemista sen verenviat tuomion ja puhdistuksen hengellä.
---
66:23 Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra.
Sak 14:16 Kaikki jäljellä olevat niistä kansoista, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, tulevat nyt sinne vuosi vuodelta kumartaen rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa.
---
14:21 Jokainen pata Jerusalemissa ja Juudassa on oleva pyhitetty Herralle. Ihmiset, jotka tulevat uhraamaan, voivat keittää niissä uhrilihaa. Silloin ei kukaan enää käy kauppaa Herran Sebaotin temppelissä.Jerusalemia vastaan on moni hyökännyt etenkin muinoin kuningaskuntien aikaan mutta nämä kansat ovat jo edesmenneitä. Sitä mitä Sakarja tarkoitti on mahdoton tietää jos kauas tulevaisuuteen jolloin temppeli uhreineen toimii taas niin kristityt olivat siinäkin väärässä. Miksi kukaan uhraisi mitään etenkään ei-juutalaiset kun kristinuskon mukaan sen Jumalan poika on ollut lopullinen uhri? Saatanaksi nimittäminen on turhaa, ihminen eri mieltä kanssasi olevakin, on ihminen, ei muuta.
- Anonyymi
dikduk kirjoitti:
Jerusalemia vastaan on moni hyökännyt etenkin muinoin kuningaskuntien aikaan mutta nämä kansat ovat jo edesmenneitä. Sitä mitä Sakarja tarkoitti on mahdoton tietää jos kauas tulevaisuuteen jolloin temppeli uhreineen toimii taas niin kristityt olivat siinäkin väärässä. Miksi kukaan uhraisi mitään etenkään ei-juutalaiset kun kristinuskon mukaan sen Jumalan poika on ollut lopullinen uhri? Saatanaksi nimittäminen on turhaa, ihminen eri mieltä kanssasi olevakin, on ihminen, ei muuta.
>>>Miksi kukaan uhraisi mitään etenkään ei-juutalaiset kun kristinuskon mukaan sen Jumalan poika on ollut lopullinen uhri?<<<
Sinä olet jumalaton eksyttäjä, joka valehtelee jatkuvasti.
Kristinuskon mukaan Jeesus Kristus sovitti maailman synnit kertakaikkisella uhrilla, mutta ei se alkuperäisen kristinuskon mukaan lopeta uhraamista. Apostolien aikana kristityt toimittivat kaikki säädetyt uhrit temppelissä niin kauan kuin temppeli oli olemassa.
Ap.t 21:26 Paavali otti miehet mukaansa ja puhdistautui seuraavana päivänä heidän kanssaan. Sitten hän meni temppeliin ja ilmoitti, milloin heidän puhdistumisaikansa päättyisi ja kunkin puolesta suoritettaisiin uhri.
----
24:17 "Oltuani vuosikausia poissa tulin nyt tuomaan kansalleni rahalahjaa ja toimittamaan uhreja.
18 Juuri näissä tehtävissä minä temppelissä olin, kun eräät Aasiasta tulleet juutalaiset tapasivat minut. Olin puhdistautunut, väkeä ei ollut koolla eikä mellakasta tietoakaan.
----
25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan." Anonyymi kirjoitti:
>>>Miksi kukaan uhraisi mitään etenkään ei-juutalaiset kun kristinuskon mukaan sen Jumalan poika on ollut lopullinen uhri?<<<
Kristinuskon mukaan Jeesus Kristus sovitti maailman synnit kertakaikkisella uhrilla, mutta ei se alkuperäisen kristinuskon mukaan lopeta uhraamista. Apostolien aikana kristityt toimittivat kaikki säädetyt uhrit temppelissä niin kauan kuin temppeli oli olemassa.
Ap.t 21:26 Paavali otti miehet mukaansa ja puhdistautui seuraavana päivänä heidän kanssaan. Sitten hän meni temppeliin ja ilmoitti, milloin heidän puhdistumisaikansa päättyisi ja kunkin puolesta suoritettaisiin uhri.
----
24:17 "Oltuani vuosikausia poissa tulin nyt tuomaan kansalleni rahalahjaa ja toimittamaan uhreja.
18 Juuri näissä tehtävissä minä temppelissä olin, kun eräät Aasiasta tulleet juutalaiset tapasivat minut. Olin puhdistautunut, väkeä ei ollut koolla eikä mellakasta tietoakaan.
----
25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."En valehtele mistä tuonkin keksit, nimittelet minua jatkuvasti. Olen juutalainen en kristitty. Paavalikin oli juutalainen mutta oli sitä mitä kulloinkin oli uuden uskonnon levittämisessä parasta "olen ollut juutalaisille ikään kuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikään kuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset;"
Uhraamista ei kristinuskossa ole koskaan ollutkaan vaan Jeesus on teillä kertakaikkinen uhri joka mielestänne lopetti eläinuhrit jotka muuten eivät teille edes koskaan olleet kuuluneet. "Apostolien aikana kristityt toimittivat kaikki säädetyt uhrit temppelissä niin kauan kuin temppeli oli olemassa." Jotka noin toimivat olivat juutalaisia jotka katsoivat että tora pitää noudattaa. Eivät kristinuskoon kääntyneitä vieraiden kansojen jäseniä.
Teille kaikki ruoka on puhdasta ja jumalaanne sisältyy 3 eri persoonaa. Jesajan kohdissa joita otit esiin puhutaan aidosti JHWH:een liittyvistä, toraa noudattavista ei-juutalaisista. Ei näistä "5 Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.
6 Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa." Kaikki ruoka ei lain mukaan ole sallittua eikä se ole oma valinta vaan koko kansaa koskeva määräys, kellään muilla ei tuota määräystä ole.- Anonyymi
dikduk kirjoitti:
En valehtele mistä tuonkin keksit, nimittelet minua jatkuvasti. Olen juutalainen en kristitty. Paavalikin oli juutalainen mutta oli sitä mitä kulloinkin oli uuden uskonnon levittämisessä parasta "olen ollut juutalaisille ikään kuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikään kuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset;"
Uhraamista ei kristinuskossa ole koskaan ollutkaan vaan Jeesus on teillä kertakaikkinen uhri joka mielestänne lopetti eläinuhrit jotka muuten eivät teille edes koskaan olleet kuuluneet. "Apostolien aikana kristityt toimittivat kaikki säädetyt uhrit temppelissä niin kauan kuin temppeli oli olemassa." Jotka noin toimivat olivat juutalaisia jotka katsoivat että tora pitää noudattaa. Eivät kristinuskoon kääntyneitä vieraiden kansojen jäseniä.
Teille kaikki ruoka on puhdasta ja jumalaanne sisältyy 3 eri persoonaa. Jesajan kohdissa joita otit esiin puhutaan aidosti JHWH:een liittyvistä, toraa noudattavista ei-juutalaisista. Ei näistä "5 Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.
6 Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa." Kaikki ruoka ei lain mukaan ole sallittua eikä se ole oma valinta vaan koko kansaa koskeva määräys, kellään muilla ei tuota määräystä ole.>>>Uhraamista ei kristinuskossa ole koskaan ollutkaan<<<
Sinä valehtelet jatkuvasti.
Siteerin sinulle kohtia Uudesta testamentista, jossa kerrotaan kristittyjen toimittamista uhreista Jerusalemin temppelissä. Tätä sinä et noteerannut mitenkään.
Kristityt ja juutalaiset eivät uhraa, jos ei ole temppeliä, mutta kristinuskon mukaan uhraaminen ei ole lakannut, vaikka jotkut lahkot niin väittävät, mutta Uusi testamentti ei sellaista opeta. Ehtoollinenkin on ruoka- ja juomauhri.
----
----
25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan." - Anonyymi
dikduk kirjoitti:
En valehtele mistä tuonkin keksit, nimittelet minua jatkuvasti. Olen juutalainen en kristitty. Paavalikin oli juutalainen mutta oli sitä mitä kulloinkin oli uuden uskonnon levittämisessä parasta "olen ollut juutalaisille ikään kuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikään kuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset;"
6 Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa." Kaikki ruoka ei lain mukaan ole sallittua eikä se ole oma valinta vaan koko kansaa koskeva määräys, kellään muilla ei tuota määräystä ole.>>>Kaikki ruoka ei lain mukaan ole sallittua eikä se ole oma valinta vaan koko kansaa koskeva määräys, kellään muilla ei tuota määräystä ole.<<<
Siteeraamissasi Paavalin kirjeen kohdissa ei kumota lain ruokasäädöksiä eikä sapattia. Ne puhuvat ihan muusta asiasta. Älä irrota Paavalin vaikeatajuisia kirjoituksia asiayhteydestä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
----
----
25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."Juutalaiskristityt tosin saattoivat jatkaa uhritoimituksiin ym. osallistumista, mutta eivät pakanakristityt joilla ei edes ollut asiaa itse temppeliin, kuten siteeraamasi Apt:n luku myös kertoo (Apt 21:28-29):
<ja huusivat: "Israelin miehet, auttakaa! Tämä on se mies, joka kaikkialla opettaa kaikkia ihmisiä meidän kansaamme ja lakiamme ja tätä paikkaa vastaan, onpa vielä tuonut kreikkalaisia pyhäkköönkin ja saastuttanut tämän pyhän paikan." Sillä he olivat ennen nähneet efesolaisen Trofimuksen kaupungilla hänen kanssaan ja luulivat, että Paavali oli tuonut hänet pyhäkköön.>
Osallistuakseen uhritoimituksiin pakanakristittyjen olisi käytännössä pitänyt kääntyä juutalaisuuteen ympärileikkauksineen ja kirjeissään Paavalilla ei ole mitään kaunista sanottavaa siitä että pakanakristityt ympärileikkauttavat itsensä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juutalaiskristityt tosin saattoivat jatkaa uhritoimituksiin ym. osallistumista, mutta eivät pakanakristityt joilla ei edes ollut asiaa itse temppeliin, kuten siteeraamasi Apt:n luku myös kertoo (Apt 21:28-29):
<ja huusivat: "Israelin miehet, auttakaa! Tämä on se mies, joka kaikkialla opettaa kaikkia ihmisiä meidän kansaamme ja lakiamme ja tätä paikkaa vastaan, onpa vielä tuonut kreikkalaisia pyhäkköönkin ja saastuttanut tämän pyhän paikan." Sillä he olivat ennen nähneet efesolaisen Trofimuksen kaupungilla hänen kanssaan ja luulivat, että Paavali oli tuonut hänet pyhäkköön.>
Osallistuakseen uhritoimituksiin pakanakristittyjen olisi käytännössä pitänyt kääntyä juutalaisuuteen ympärileikkauksineen ja kirjeissään Paavalilla ei ole mitään kaunista sanottavaa siitä että pakanakristityt ympärileikkauttavat itsensä.>>>Osallistuakseen uhritoimituksiin pakanakristittyjen olisi käytännössä pitänyt kääntyä juutalaisuuteen ympärileikkauksineen ja kirjeissään Paavalilla ei ole mitään kaunista sanottavaa siitä että pakanakristityt ympärileikkauttavat itsensä.<<<
Olet täysin väärässä.
Paavalin sanojen mukaan ympärileikkauksesta on hyötyä. Hän ympärileikkasi kreikkalaisen Timoteuksen, jolloin Timoteus saattoi myös osallistua uhrimenoihin temppelissä.
Room 3:1 Mitä etuja sitten on juutalaisilla, ja mitä hyötyä on ympärileikkauksesta?
2 Paljonkin, kaikin tavoin. Jumala on ensiksikin uskonut sanansa juuri heille.
Kun Paavali puhuu ympärileikkausesta Galattalaiskirjeessä, hän tarkoittaa sitä, ettei pidä kääntyä sellaiseen juutalaisuuteen, joka kieltää Kristuksen ja asettaa pelastuksen ehdoksi ulkomailla asuville pakanoille ympärileikkauksen, vaikka laissa määrätty ympärileikkaus on liiton merkki Abrahamin suvulle ja perheelle. Kreikassa asuvulle pakanoille ympärileikkaus oli niissä olosuhteissa vapaaehtoinen. - Anonyymi
<Paavalin sanojen mukaan on sellaisia kristittyjä, jotka täyttivät Mooseksen lain. Paavalin mukaan lain täyttäminen on mhyös sen ehto, että pelastuu.…
Room 2:27 ”Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.”>
Kuten Paavali luvussa 2 on aiemmin selittänyt, ympärileikkaamattoman, ”pakanan”, kohdalla hänen täyttämässään ”laissa” ei ole kyse Mooseksen laista vaan omastatunnosta:
2:14-16 ”Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä - sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan.”
Roomalaiskirjeen luku 2 on osa Paavalin laajempaa argumenttia kirjeen alussa, jossa hänen tarkoituksensa on osoittaa että hänen mielestään niin juutalaiset Mooseksen lakineen kuin ”kreikkalaiset” eli ei-juutalaiset omatuntoineen ovat sellaisenaan kelvottomia Jumalalle, kuten hän luvussa 3 jakeissa 9-12 edellä kirjoittamaansa viitaten kirjoittaa:
<Miten siis on? Olemmeko me [juutalaiset Mooseksen lakinemme] parempia? Emme suinkaan. Mehän olemme edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla, niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan, ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa; kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.”>
Eli kun hän kirjoittaa jakeessa Room 2:13 ”Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.” hän ei luvun 3 valossa katso kenenkään pystyvän noudattamaan lakia niin että hänet sen perusteella julistettaisiin vanhurskaaksi.
Luvun 3 lopussa Paavali sitten esittää sen miten hänen mukaansa nämä molemmat, niin juutalaiset kuin ”kreikkalaisetkin”, vain voivat olla Jumalalle kelvollisia – uskomalla Jeesukseen:
3:21-26: ”Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia, se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.” - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
<Paavalin sanojen mukaan on sellaisia kristittyjä, jotka täyttivät Mooseksen lain. Paavalin mukaan lain täyttäminen on mhyös sen ehto, että pelastuu.…
Room 2:27 ”Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.”>
Kuten Paavali luvussa 2 on aiemmin selittänyt, ympärileikkaamattoman, ”pakanan”, kohdalla hänen täyttämässään ”laissa” ei ole kyse Mooseksen laista vaan omastatunnosta:
2:14-16 ”Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä - sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan.”
Roomalaiskirjeen luku 2 on osa Paavalin laajempaa argumenttia kirjeen alussa, jossa hänen tarkoituksensa on osoittaa että hänen mielestään niin juutalaiset Mooseksen lakineen kuin ”kreikkalaiset” eli ei-juutalaiset omatuntoineen ovat sellaisenaan kelvottomia Jumalalle, kuten hän luvussa 3 jakeissa 9-12 edellä kirjoittamaansa viitaten kirjoittaa:
<Miten siis on? Olemmeko me [juutalaiset Mooseksen lakinemme] parempia? Emme suinkaan. Mehän olemme edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla, niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan, ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa; kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.”>
Eli kun hän kirjoittaa jakeessa Room 2:13 ”Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.” hän ei luvun 3 valossa katso kenenkään pystyvän noudattamaan lakia niin että hänet sen perusteella julistettaisiin vanhurskaaksi.
Luvun 3 lopussa Paavali sitten esittää sen miten hänen mukaansa nämä molemmat, niin juutalaiset kuin ”kreikkalaisetkin”, vain voivat olla Jumalalle kelvollisia – uskomalla Jeesukseen:
3:21-26: ”Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia, se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.”>>>>Kuten Paavali luvussa 2 on aiemmin selittänyt, ympärileikkaamattoman, ”pakanan”, kohdalla hänen täyttämässään ”laissa” ei ole kyse Mooseksen laista vaan omastatunnosta:<<<
Sinä valehtelet kuin Saatana. Selityksesi jostain epämääräisestä omasta tunnosta on täysin mielivaltainen ja tarkoitushakuista Raamatun vääristelyä.
Paavali tarkoittaa Room 2:27 nimenomaan Mooseksen lain täyttämistä.
28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:
Paavalin sanojen mukaan kristitty tulee vanhurskaaksi noudattamalla Mooseksen lakia, mikä tietenkin edellyttää myös sen lain käsky täyttämistä, jossa käsketään uskomaan Kristusta. Ilman uskoa Kristukseen ei voi täyttää lakia eikä tulla vanhurskaaksi, mutta myös kellään ei ole uskoa, ilman lain täyttämistä.
Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.
Jaak 2:24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.
>>>>hän ei luvun 3 valossa katso kenenkään pystyvän noudattamaan lakia niin että hänet sen perusteella julistettaisiin vanhurskaaksi. <<<<
Sinä jatkat valehtelua kuin Saatana.
Lain mukaan ihminen pystyy täyttämään lain ja Paavali opetti samalla tavalla. Jos ihminen joskus vahingossa erehtyy, hän tunnustaa syntinsä ja tekee parannuksen, jolloin hän saa anteeksi. Mutta jos joku ei edes halua täyttää lakia, Jeesus ei koskaan vanhurskauta sellaista luterilaista.
14 Vaan sana on sinua aivan lähellä, sinun suussasi ja sydämessäsi, niin että voit sen täyttää. Anonyymi kirjoitti:
>>>Kaikki ruoka ei lain mukaan ole sallittua eikä se ole oma valinta vaan koko kansaa koskeva määräys, kellään muilla ei tuota määräystä ole.<<<
Siteeraamissasi Paavalin kirjeen kohdissa ei kumota lain ruokasäädöksiä eikä sapattia. Ne puhuvat ihan muusta asiasta. Älä irrota Paavalin vaikeatajuisia kirjoituksia asiayhteydestä.Kaikki ruoka ei olekaan puhdasta, kristinuskossa sunnuntai onkin väärä lepopäivä, pojat täytyy ympärileikata, uhrata pitää eikä saa olla kolmiyhteistä jumalaakaan . Tätäkö Paavali julisti niille joita kristinuskossa kutsuttiin pakanoiksi ?
- Anonyymi
dikduk kirjoitti:
Kaikki ruoka ei olekaan puhdasta, kristinuskossa sunnuntai onkin väärä lepopäivä, pojat täytyy ympärileikata, uhrata pitää eikä saa olla kolmiyhteistä jumalaakaan . Tätäkö Paavali julisti niille joita kristinuskossa kutsuttiin pakanoiksi ?
Kristinusko noudattaa Mooseksen lakia. Näin lukee Uudessa testamentissa, mutta monet kirkkokunnat ovat eksyneet pois Raamatusta, jolloin ne eivät edusta kristinuskoa.
Sinäkin olet täysin eksynyt Toorasta, joten sinuakaan ei lasketa juutalaiseksi, vaikka väität sellainen olevasi.
20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>>Osallistuakseen uhritoimituksiin pakanakristittyjen olisi käytännössä pitänyt kääntyä juutalaisuuteen ympärileikkauksineen ja kirjeissään Paavalilla ei ole mitään kaunista sanottavaa siitä että pakanakristityt ympärileikkauttavat itsensä.<<<
Olet täysin väärässä.
Paavalin sanojen mukaan ympärileikkauksesta on hyötyä. Hän ympärileikkasi kreikkalaisen Timoteuksen, jolloin Timoteus saattoi myös osallistua uhrimenoihin temppelissä.
Room 3:1 Mitä etuja sitten on juutalaisilla, ja mitä hyötyä on ympärileikkauksesta?
Kun Paavali puhuu ympärileikkausesta Galattalaiskirjeessä, hän tarkoittaa sitä, ettei pidä kääntyä sellaiseen juutalaisuuteen, joka kieltää Kristuksen ja asettaa pelastuksen ehdoksi ulkomailla asuville pakanoille ympärileikkauksen, vaikka laissa määrätty ympärileikkaus on liiton merkki Abrahamin suvulle ja perheelle. Kreikassa asuvulle pakanoille ympärileikkaus oli niissä olosuhteissa vapaaehtoinen.Kerrotko missä kohtaa Galatalaiskirjettä Paavali kirjoittaa "ettei pidä kääntyä sellaiseen juutalaisuuteen, joka kieltää Kristuksen ja asettaa pelastuksen ehdoksi ulkomailla asuville pakanoille ympärileikkauksen, …. Kreikassa asuvulle pakanoille ympärileikkaus oli niissä olosuhteissa vapaaehtoinen."
Ko. kirjeessä Paavali kirjoittaa mm.:
Gal 2:15-16, 21 ”Me olemme luonnostamme juutalaisia, emmekä pakanasyntisiä; mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.… jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.”
Ja 5:2-4 ”Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi. Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain. Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.”
Ts. päinvastoin kuin kirjoitat Paavalin näkemyksestä muissa viesteissäsi ("Paavalin sanojen mukaan kristitty tulee vanhurskaaksi noudattamalla Mooseksen lakia" ym.) Anonyymi kirjoitti:
>>>Uhraamista ei kristinuskossa ole koskaan ollutkaan<<<
Siteerin sinulle kohtia Uudesta testamentista, jossa kerrotaan kristittyjen toimittamista uhreista Jerusalemin temppelissä. Tätä sinä et noteerannut mitenkään.
Kristityt ja juutalaiset eivät uhraa, jos ei ole temppeliä, mutta kristinuskon mukaan uhraaminen ei ole lakannut, vaikka jotkut lahkot niin väittävät, mutta Uusi testamentti ei sellaista opeta. Ehtoollinenkin on ruoka- ja juomauhri.
----
----
25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."Jos kristittyjä kävi temppelissä heidän piti olla juutalaisia jotka olivat kääntyneet Jeesuksen palvojiksi kuten ylläkin näkyy. Kristinuskossa ei ole ainoatakaan uhrikäskyä ei yhden yhtäkään, ei liioin rituaalista epäpuhtautta vaan se on tila johon jokainen joutuu eikä liity mitenkään synnin tekemiseen. Juutalaiset jotka Paavali vei temppeliin uhrasivat toran määräämiä uhreja ei eivätkä ei-juutalaiset edes voi joutua rituaalisen epäpuhtauden tilaan.
Jos Paavali olisikin juutalaisena lakia noudattanut ei se tarkoittanut että hän olisi tarjonnut toraa ei- juutalaisille joita käännytti uuteen uskontoon jota itse oli luomassa, sitä hän ei tehnyt. Ehtoollinen ei ole uhri, uhrit voidaan suorittaa vain temppelissä rituaalisesti puhtaiden pappien toimesta JHWH käskystä eikä tietenkään vieraan jumalan nimeen.Anonyymi kirjoitti:
Juutalaiskristityt tosin saattoivat jatkaa uhritoimituksiin ym. osallistumista, mutta eivät pakanakristityt joilla ei edes ollut asiaa itse temppeliin, kuten siteeraamasi Apt:n luku myös kertoo (Apt 21:28-29):
Osallistuakseen uhritoimituksiin pakanakristittyjen olisi käytännössä pitänyt kääntyä juutalaisuuteen ympärileikkauksineen ja kirjeissään Paavalilla ei ole mitään kaunista sanottavaa siitä että pakanakristityt ympärileikkauttavat itsensä.Aivan.
Anonyymi kirjoitti:
>>>Osallistuakseen uhritoimituksiin pakanakristittyjen olisi käytännössä pitänyt kääntyä juutalaisuuteen ympärileikkauksineen ja kirjeissään Paavalilla ei ole mitään kaunista sanottavaa siitä että pakanakristityt ympärileikkauttavat itsensä.<<<
Olet täysin väärässä.
Kun Paavali puhuu ympärileikkausesta Galattalaiskirjeessä, hän tarkoittaa sitä, ettei pidä kääntyä sellaiseen juutalaisuuteen, joka kieltää Kristuksen ja asettaa pelastuksen ehdoksi ulkomailla asuville pakanoille ympärileikkauksen, vaikka laissa määrätty ympärileikkaus on liiton merkki Abrahamin suvulle ja perheelle. Kreikassa asuvulle pakanoille ympärileikkaus oli niissä olosuhteissa vapaaehtoinen.Ei ole muuta juutalaisuutta kuin se joka perustuu JHWH:n ykseyteen kieltää muun messiaan kuin JHWH:n lupaaman joka on Davidin jälkeläinen ihminen, ei jumalolento eikä syntien anteeksi antaja joka JHWH yksin on. Ihminen ei voi olla uhri . Olet tekemässä mitä merkillisintä sekauskontoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet täysin väärässä.
Kun Paavali puhuu ympärileikkausesta Galattalaiskirjeessä, hän tarkoittaa sitä, ettei pidä kääntyä sellaiseen juutalaisuuteen, joka kieltää Kristuksen ja asettaa pelastuksen ehdoksi ulkomailla asuville pakanoille ympärileikkauksen, vaikka laissa määrätty ympärileikkaus on liiton merkki Abrahamin suvulle ja perheelle. Kreikassa asuvulle pakanoille ympärileikkaus oli niissä olosuhteissa vapaaehtoinen.<ettei pidä kääntyä sellaiseen juutalaisuuteen, joka … asettaa pelastuksen ehdoksi ulkomailla asuville pakanoille ympärileikkauksen>
Jos jo itse Jeesuksen sanojen perusteella ympärileikkaamattomana rikkoo Mooseksen lakia:
Joh 7:22-23 ”Mooses antoi teille ympärileikkauksen - ei niin, että se olisi Moosekselta, vaan se on isiltä - ja sapattinakin te ympärileikkaatte ihmisen. Sentähden: jos ihminen saa ympärileikkauksen sapattina, ettei Mooseksen lakia rikottaisi, miksi te olette vihoissanne minulle siitä, että minä tein koko ihmisen terveeksi sapattina?”
… niin kai sen pitäisi olla pelastuksen ehto kristitylle missä hyvänsä asuu jos lakia noudattamalla eikä sitä rikkomalla aikoo pelastua? Anonyymi kirjoitti:
Kristinusko noudattaa Mooseksen lakia. Näin lukee Uudessa testamentissa, mutta monet kirkkokunnat ovat eksyneet pois Raamatusta, jolloin ne eivät edusta kristinuskoa.
Sinäkin olet täysin eksynyt Toorasta, joten sinuakaan ei lasketa juutalaiseksi, vaikka väität sellainen olevasi.
20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.UT:ssa Jeesus ja hänen ympäristönsä olivat juutalaisia, totta kai lakia noudatettiin kristinuskoa ei tuolloin vielä edes ollut, sen syntyyn tarvittiin Jeesuksen väkivaltainen kuolema ja Paavali.
Kristinusko ei koskaan noudattanut Mooseksen lakia ei voinutkaan koska lain antaja ilmoitti että on yksi ja ainoa Jumala, eikä ole ketään muuta. Tai miten Jeesus olisi voinut muuttaa sen minkä maailman luoja toran mukaan oli ilmoittanut , se jota hän itse palvoi Jumalana?
Kyllä minut lasketaan juutalaiseksi eikä sinulla ole siihen mitään sanan sijaa. Ei se ole sinun määrättävissäsi. Voit kiukutella minkä haluat.- Anonyymi
dikduk kirjoitti:
UT:ssa Jeesus ja hänen ympäristönsä olivat juutalaisia, totta kai lakia noudatettiin kristinuskoa ei tuolloin vielä edes ollut, sen syntyyn tarvittiin Jeesuksen väkivaltainen kuolema ja Paavali.
Kristinusko ei koskaan noudattanut Mooseksen lakia ei voinutkaan koska lain antaja ilmoitti että on yksi ja ainoa Jumala, eikä ole ketään muuta. Tai miten Jeesus olisi voinut muuttaa sen minkä maailman luoja toran mukaan oli ilmoittanut , se jota hän itse palvoi Jumalana?
Kyllä minut lasketaan juutalaiseksi eikä sinulla ole siihen mitään sanan sijaa. Ei se ole sinun määrättävissäsi. Voit kiukutella minkä haluat.JHWH -Baal-jumala, Saatana - ei ole maailman luoja. Täytyy olla Marsista kotoisin, tai muuten päässä vikaa, jos kuvittelee Luojajumalan haluavan uhrilahjoinasn lapsia ja muita viattomia teurasuhreja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
JHWH -Baal-jumala, Saatana - ei ole maailman luoja. Täytyy olla Marsista kotoisin, tai muuten päässä vikaa, jos kuvittelee Luojajumalan haluavan uhrilahjoinasn lapsia ja muita viattomia teurasuhreja.
Ja sama koskee juutalaisen luomaa kristinuskoa, jossa juutalaisten Jumala on Jumalana Jeesuksen uhraamisella tosi Jumalana teurastettuna viattomana uhrilampaana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerrotko missä kohtaa Galatalaiskirjettä Paavali kirjoittaa "ettei pidä kääntyä sellaiseen juutalaisuuteen, joka kieltää Kristuksen ja asettaa pelastuksen ehdoksi ulkomailla asuville pakanoille ympärileikkauksen, …. Kreikassa asuvulle pakanoille ympärileikkaus oli niissä olosuhteissa vapaaehtoinen."
Ko. kirjeessä Paavali kirjoittaa mm.:
Gal 2:15-16, 21 ”Me olemme luonnostamme juutalaisia, emmekä pakanasyntisiä; mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.… jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.”
Ja 5:2-4 ”Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi. Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain. Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.”
Ts. päinvastoin kuin kirjoitat Paavalin näkemyksestä muissa viesteissäsi ("Paavalin sanojen mukaan kristitty tulee vanhurskaaksi noudattamalla Mooseksen lakia" ym.)Sinä et tajua Paavalin vaikeatajusia kirjeitä, koska kysyt varsin alkeellisia asioita. Paavalin Galattalaiskirjeen pääteema on, ettei saa hylätä uskoa Jeesukseen Kristukseen.
Gal 1:6 Olen hämmästynyt, kun te näin pian olette luopumassa hänestä, joka on armossaan kutsunut teidät, ja olette siirtymässä toisenlaiseen evankeliumiin.
Hylkääminen voidaan tehdä mm. liittymällä ympärileikkauksen rituaalin kautta sellaiseen synagogaan, joka kieltää uskonsa Kristukseen. Tästä Paavali puhuu lainaamassasi kohdassa.
Kuten edellä perustelin, ympärileikkaus on ulkomailla asuville pakanoille vapaaehtoinen, joten ympärileikkaamaton juutalainen pystyy täyttämään Mooseksen lain, mitä Paavali vaati Room 2:27. On mahdollista myös ottaa ympärileikkaus, kuten Timoteus otti, mutta hän otti sen kristittynä Paavalilta, joten se oli oikein.
Galattalaiskirjeen mukaan kaikki Pyhän Hengen hedelmät ovat Mooseksen lain mukaisia, joten lakia pitää Galattalaiskirjeen mukaan noudattaa.
Gal 5:22 Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus,
23 lempeys ja itsehillintä. Näitä vastaan ei ole laki.
Ef 5:9 Valo kasvattaa hyvyyden, oikeuden ja totuuden hedelmiä.
>>>>Ts. päinvastoin kuin kirjoitat Paavalin näkemyksestä muissa viesteissäsi ("Paavalin sanojen mukaan kristitty tulee vanhurskaaksi noudattamalla Mooseksen lakia" ym.)<<<<
Paavali ei kumoa Galattalaiskirjeessä sitä, että kristitty tulee vanhurskaaksi täyttämällä Mooseksen lain, kunhan hän tekee sen uskossa Jeesukseen Kristukseen.
Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.
Jos luterilainen pappi ei noudata Mooseksen lakia, hänestä ei tule vanhurskasta, eikä hän pelastu. Hän menettää armonsa laittomuutensa takia. Tämä tietenkin tarkoittaa sitä, ettei yksikään luterilaisuudessa loppuun asti elänyt luterilainen pappi pelastu. Kristinusko perustuu Jumalan sanaan ei Lutherin oppeihin.
23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä et tajua Paavalin vaikeatajusia kirjeitä, koska kysyt varsin alkeellisia asioita. Paavalin Galattalaiskirjeen pääteema on, ettei saa hylätä uskoa Jeesukseen Kristukseen.
Gal 1:6 Olen hämmästynyt, kun te näin pian olette luopumassa hänestä, joka on armossaan kutsunut teidät, ja olette siirtymässä toisenlaiseen evankeliumiin.
Hylkääminen voidaan tehdä mm. liittymällä ympärileikkauksen rituaalin kautta sellaiseen synagogaan, joka kieltää uskonsa Kristukseen. Tästä Paavali puhuu lainaamassasi kohdassa.
Kuten edellä perustelin, ympärileikkaus on ulkomailla asuville pakanoille vapaaehtoinen, joten ympärileikkaamaton juutalainen pystyy täyttämään Mooseksen lain, mitä Paavali vaati Room 2:27. On mahdollista myös ottaa ympärileikkaus, kuten Timoteus otti, mutta hän otti sen kristittynä Paavalilta, joten se oli oikein.
Galattalaiskirjeen mukaan kaikki Pyhän Hengen hedelmät ovat Mooseksen lain mukaisia, joten lakia pitää Galattalaiskirjeen mukaan noudattaa.
Gal 5:22 Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus,
23 lempeys ja itsehillintä. Näitä vastaan ei ole laki.
Ef 5:9 Valo kasvattaa hyvyyden, oikeuden ja totuuden hedelmiä.
>>>>Ts. päinvastoin kuin kirjoitat Paavalin näkemyksestä muissa viesteissäsi ("Paavalin sanojen mukaan kristitty tulee vanhurskaaksi noudattamalla Mooseksen lakia" ym.)<<<<
Paavali ei kumoa Galattalaiskirjeessä sitä, että kristitty tulee vanhurskaaksi täyttämällä Mooseksen lain, kunhan hän tekee sen uskossa Jeesukseen Kristukseen.
Jos luterilainen pappi ei noudata Mooseksen lakia, hänestä ei tule vanhurskasta, eikä hän pelastu. Hän menettää armonsa laittomuutensa takia. Tämä tietenkin tarkoittaa sitä, ettei yksikään luterilaisuudessa loppuun asti elänyt luterilainen pappi pelastu. Kristinusko perustuu Jumalan sanaan ei Lutherin oppeihin.
23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.Aika hyvin saat sovitella, jos saat sopimaan Paavalin syntien valtakunnan Jeesuksen taivasten valtakuntaan , jonka hän sanoi olevan meissä ja meidän ympärillämme.
Ei onnistu Paavalinkaan mukaan, koska hän käskee perkaamaan taivasten valtakunnan pois, kun Jeesus tosi Jumalana on teurastettu pääsiäisen uhrilammas.
Löytyy Matt.13:33 ja 1.Kor.5:7 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika hyvin saat sovitella, jos saat sopimaan Paavalin syntien valtakunnan Jeesuksen taivasten valtakuntaan , jonka hän sanoi olevan meissä ja meidän ympärillämme.
Ei onnistu Paavalinkaan mukaan, koska hän käskee perkaamaan taivasten valtakunnan pois, kun Jeesus tosi Jumalana on teurastettu pääsiäisen uhrilammas.
Löytyy Matt.13:33 ja 1.Kor.5:7Se Jeesuksen sanoma 'taivaallinen isä Jumala' on eri kuin juutalaisen Paavalin tulivuoren uhrikulttijumala, joka vaatii lampaita, lapsia ja Jeesuksen nimeen tosi jumalia uhreikseen.
Löytyy 2.Moos.13 sekä 5.Moos.13
On teillänkäsitys Jumala-nimisestä entiteetistä, huh. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
<ettei pidä kääntyä sellaiseen juutalaisuuteen, joka … asettaa pelastuksen ehdoksi ulkomailla asuville pakanoille ympärileikkauksen>
Jos jo itse Jeesuksen sanojen perusteella ympärileikkaamattomana rikkoo Mooseksen lakia:
Joh 7:22-23 ”Mooses antoi teille ympärileikkauksen - ei niin, että se olisi Moosekselta, vaan se on isiltä - ja sapattinakin te ympärileikkaatte ihmisen. Sentähden: jos ihminen saa ympärileikkauksen sapattina, ettei Mooseksen lakia rikottaisi, miksi te olette vihoissanne minulle siitä, että minä tein koko ihmisen terveeksi sapattina?”
… niin kai sen pitäisi olla pelastuksen ehto kristitylle missä hyvänsä asuu jos lakia noudattamalla eikä sitä rikkomalla aikoo pelastua?>>>>Jos jo itse Jeesuksen sanojen perusteella ympärileikkaamattomana rikkoo Mooseksen lakia<<<<
Ympärileikkaamattomuus ei riko Mooseksen lakia, koska Mooseksen laissa käsketään ympärileikkaamaan vain Abrahamin suku ja heidän perheensä jäsenet. Tähän perustuu myös se, ettei apostolit vaatineet kokouksessaan Kreikassa asuvilta ympärileikkausta.
1 Moos 17:4 "Tällainen on liitto, johon minä sinut otan. Sinusta on tuleva monien kansojen kantaisä.
5 Älköön siis nimesi enää olko Abram, vaan olkoon se Abraham, koska minä teen sinusta kansojen paljouden isän.
6 Minä annan sinulle paljon jälkeläisiä, ja sinusta on polveutuva kansakuntia ja kuninkaita.
7 Minä pidän voimassa liiton sinun ja myös sinun jälkeläistesi kanssa, ikuisen liiton sukupolvesta toiseen, ja minä olen oleva sinun Jumalasi ja sinun jälkeläistesi Jumala.
8 Minä annan sinulle ja jälkeläisillesi pysyväksi perintömaaksi koko Kanaaninmaan, jossa nyt asut muukalaisena, ja minä olen myös sinun jälkeläistesi Jumala."
9 Jumala puhui edelleen Abrahamille: "Pysykää uskollisesti tässä liitossa, sinä ja sinun jälkeläisesi sukupolvesta toiseen.
10 Tämä ehto teidän on täytettävä siinä liitossa, jonka olen tehnyt sinun ja sinun jälkeläistesi kanssa: teidän tulee ympärileikata jokainen mies ja poikalapsi.
11 Leikkauttakaa pois esinahkanne. Tämä on merkkinä liitosta, joka on meidän välillämme, minun ja teidän.
12 Kahdeksantena päivänä syntymästä ympärileikattakoon jokainen poikalapsi sukupolvesta toiseen. Ympärileikattakoon kaikki talossasi syntyneet orjat samoin kuin heimoosi kuulumattomat orjat, jotka itsellesi ostat,
13 siis jokainen talossasi syntynyt tai rahalla ostamasi orja. Näin te kannatte ruumiissanne merkkiä siitä, että minun tekemäni liitto on ikuinen. Anonyymi kirjoitti:
JHWH -Baal-jumala, Saatana - ei ole maailman luoja. Täytyy olla Marsista kotoisin, tai muuten päässä vikaa, jos kuvittelee Luojajumalan haluavan uhrilahjoinasn lapsia ja muita viattomia teurasuhreja.
Emme me tiedä onko yhtään jumalaa olemassa saati että tietäisimme onko tuosta joukosta joku maailman luoja. Uskonnoilla on asiaan kullakin omat selitykset ja uskonnot ovat kulttuurituotteita, eivät taivaasta tippuneita.
Israelin uskonnossa on vain yksi Jumala, JHWH, jonka uskotaan ilmoittautuneen Israelille maailman luojana. Tämä on uskon asia mutta näin hepr. raamattu sanoo, ei sitä muun uskoisten tarvitse uskoa, mutta ei asiaa voi jälkikäteen muuttaakaan: Israelin Jumala on JHWH ei Baal, Satan, Krishna Tor tai Ukko ylijumala.
- Anonyymi
Edelleen juutalaisten Jumala Jahve, uhrikulttijumala ja Mooseksen Jumala on Jeesuksen sanoin Saatana, nyt jo arkeologisin todisteinkin todistettu.
Et todellakaan voi noudattaa saman aikasesti Saatanan tahtoa kuin Jeesuksen opettaman taivasten valtakunnan isä Jumalan, Israelin Jumalan, tahtoa.Jeesus siis koska itse noudatti lakia ja sen käskyjä, ja käski muidenkin noudattaa, noudatti saatanan antamaa lakia. Miten ihmeessä Jeesus voi noudattaa saman aikaisesti Saatanan tahtoa ja jonkun oikean Israelin Jumalan tahtoa?
Saatana on ollut niin ovela ettei hän ole jättänyt edes arkeologisia jälkiä itsestään, ei yhden yhtäkään, tosin ei mikään jumalakaan ole. Arkeologia tutkii ihmisten jättämiä jälkiä, miten me muinoin elimme, mihin me uskoimme.- Anonyymi
dikduk kirjoitti:
Jeesus siis koska itse noudatti lakia ja sen käskyjä, ja käski muidenkin noudattaa, noudatti saatanan antamaa lakia. Miten ihmeessä Jeesus voi noudattaa saman aikaisesti Saatanan tahtoa ja jonkun oikean Israelin Jumalan tahtoa?
Saatana on ollut niin ovela ettei hän ole jättänyt edes arkeologisia jälkiä itsestään, ei yhden yhtäkään, tosin ei mikään jumalakaan ole. Arkeologia tutkii ihmisten jättämiä jälkiä, miten me muinoin elimme, mihin me uskoimme.Juu, ja ne piirtokirjoitukset nyt todistavat 'Jahve (JHWH) ja hänen Aseransa', joka Asera oli Baal-jumalan äiti. Baal-jumala on VT:n Saatana, ja kuten Jeesus Raamatussa sanoo: juutalaisten Jumalan on Saatana..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, ja ne piirtokirjoitukset nyt todistavat 'Jahve (JHWH) ja hänen Aseransa', joka Asera oli Baal-jumalan äiti. Baal-jumala on VT:n Saatana, ja kuten Jeesus Raamatussa sanoo: juutalaisten Jumalan on Saatana..
Näin arkeologiset löydökset vahvistavat myös Raamatun tekstin Jeremia 7, että juutalaiset ryöstivät Israelin Jumalan nimiin laitetun temppelin Baal-jumalalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin arkeologiset löydökset vahvistavat myös Raamatun tekstin Jeremia 7, että juutalaiset ryöstivät Israelin Jumalan nimiin laitetun temppelin Baal-jumalalla.
Ja näin juutalaisen dikdukin valhe 'Saatanan oveluudesta' olla jättämättä todisteita koki konkurssin. Ehkä Jumala lopulta onnistuukin olemaan juutalaisten Saatanaa ovelampi, ja kampittamaan tämän?!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja näin juutalaisen dikdukin valhe 'Saatanan oveluudesta' olla jättämättä todisteita koki konkurssin. Ehkä Jumala lopulta onnistuukin olemaan juutalaisten Saatanaa ovelampi, ja kampittamaan tämän?!
Ehkä tässä vaiheessa on hyvä jälleen verestää muistia ja lukea ilmestyskirja luku 12, kun samassa taivaassa ovatkin Saatana ja Jumala ja näiden välille syttyy sota. Saatana on siellä Jumslan kasvojen edessä veljien syyttäjänä.
Anonyymi kirjoitti:
Juu, ja ne piirtokirjoitukset nyt todistavat 'Jahve (JHWH) ja hänen Aseransa', joka Asera oli Baal-jumalan äiti. Baal-jumala on VT:n Saatana, ja kuten Jeesus Raamatussa sanoo: juutalaisten Jumalan on Saatana..
Ensiksikään kirjoitus sano mitään mitä väität, sana/nimi JHWH siinä on muu on epäselvää. Ei edes tiedetä mitä ashera tarkoittaa ehkä jumalana palvottua puuta. Voi myös olla että jotkut israelilaiset palvoivat asheraa JHWH:n puolisona, useimmilla jumalilla tuohon aikaan oli puolisot joten jotkut israelilaiset voivat uskoa että JHWH:llakin sellainen olisi puutarha kutsujahan pidettiin vastoin JHWH:N määräyksiä.
Israelin uskonnossa kuitenkaan ei ole jumalaa jolla on perhe vaan päinvastoin, Israelin uskonto kieltää kauhistuksina uskonnot joissa sellainen on. Baalista teksti ei sano mitään, Baal on oman uskontonsa tuote sen tuottajat ovat kaananilaisia mutta eivät israelilaisia.
Satan on kotoisin Persiasta ja tulee mm juutalaisten tietoisuuteen vasta eksiilin aikaan eli hyvin myöhään. JHWH ei ole Baal eikä Satan , eikä Jeesuskaan niin väitä, hän on Jeshua ei Satanshua . Näin vaikka Jeesuksella oli treffit ainakin kerran Satanin kanssa jolloin Jeesus karkotti Satanin vetoamalla JHWH:een ja lain käskyyn "10 Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Mene pois, saatana; sillä kirjoitettu on: 'JHWH.ea sinun Jumalaasi, pitää sinun kumartaman ja häntä ainoata palveleman'."
Muistanet että ko käsky annettiin Siinain vuorella Israelille Mooseksen välityksellä joten sinun keksimäsi tarinan mukaan Jeesus tuossa ilmoittautuu "tulivuorijumalan" palvojaksi eikä vain palvojaksi vaan pojaksi.Anonyymi kirjoitti:
Jeremia 7luvussa JHWH kieltää epäjumalan palvonnan ja temppelin häpäisyn johon osa israelilaisista oli syyllistynyt. Et ilmeisesti et ymmärrä sitäkään että tutkijat eivät tutki lähteitä suomalaisista käännöksistä käsin joissa nimi JHWH on jätetty pois ja korvattu substantiivilla "herra. Jos luulet että suomi oli muinaisten heprealaisten kieli niin voin kertoa ettei ollut ei myöskään koine.
dikduk kirjoitti:
Jeesus siis koska itse noudatti lakia ja sen käskyjä, ja käski muidenkin noudattaa, noudatti saatanan antamaa lakia. Miten ihmeessä Jeesus voi noudattaa saman aikaisesti Saatanan tahtoa ja jonkun oikean Israelin Jumalan tahtoa?
Saatana on ollut niin ovela ettei hän ole jättänyt edes arkeologisia jälkiä itsestään, ei yhden yhtäkään, tosin ei mikään jumalakaan ole. Arkeologia tutkii ihmisten jättämiä jälkiä, miten me muinoin elimme, mihin me uskoimme.Jeesus rikkoi lakia ja sai ansionsa mukaan.
😄😄😄😄😄PasiToivonen5 kirjoitti:
Jeesus rikkoi lakia ja sai ansionsa mukaan.
😄😄😄😄😄Tuskin rikkoi ja Roomahan rankaisi Jeesusta poliittista ambitioista, Rooma ei puuttunut valloittamiensa kansojen uskontoihin - sehän olisi ollut loputon sekasotku. Muutama vuosikymmen ennen Jeesusta oli eräs toinen juutalaismies häiriköinyt temppelissä pääsiäisen alla ja siitä oli syntynyt kapina.
Tätä Rooma pelkäsi nytkin paikallahan oli pyhiinvaeltajia ympäri Rooman imperiumia, tällä kertaa vain häiriköitsijöille oli nollatoleranssi joten Jeesus päätyi nopealla aikataululla ristille teloitusvälineessään teksti joka puhui tuomitusta juutalaisten kuninkaana.Anonyymi kirjoitti:
Ehkä tässä vaiheessa on hyvä jälleen verestää muistia ja lukea ilmestyskirja luku 12, kun samassa taivaassa ovatkin Saatana ja Jumala ja näiden välille syttyy sota. Saatana on siellä Jumslan kasvojen edessä veljien syyttäjänä.
Paavali saatanan sinne laittoi joten varmaan hän siellä on. Voisitko sekoittaa yhden uskonnon kerrallaan ja päättää minkä niistä?
- Anonyymi
Molempia
- Anonyymi
EN ainakaan noista kumpaakaan, eivät ole tunnustettuja ja noudatettavia lakeja Suomessa. Ei ihan kuka vaan voi tehdä lakeja joita yleisesti noudatetaan.
- Anonyymi
Laitan molemmat tottelemaan minun käskyjäni, jos joskus heidät tapaan.
>>VT:n mukaan Israelin Jumala edellyttää Mooseksen lain noudattamista kaikilta kansoilta. Kaikkien tulee täyttää siis noudattaa lakia.>>
Montako lainrikkojaa olet kivittänyt?- Anonyymi
Mooses antoi useita lakeja. Osa oli vain Israelin kansalle.
Anonyymi kirjoitti:
Juurihan sanoit muuta eikä Moses ei Sinaitarinan mukaan lakeja antanut vaan JHWH. Kristinuskossa Paavalin näkemys on toinen ja pitkin olla, koska koko uskonto oli uusi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juutalaisten Mooseksen tulivuorijumala ja uhrikulttijumala ei ole ISRAELIN jumala, huoh.
Vain kaksi palikkaa - uhrikulttijumala haluaa viattomia lampaita ja lapsia uhreiksiin ja Israelin Jumala kieltää viattoman veren vuodattamisen.
Juutalaisten Mooseksen Jumala 2.Moos.13 ja 5.Moos.4:10 tai vaikkapa 5.Moos.13
Israelin ja Jeesuksen opettama Jumala löytyy Jeremia 7 , ja käskee Mooseksen mennä silmistään kun houkutti Baalin palvontaan Jeremia 15. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juutalaisten Mooseksen tulivuorijumala ja uhrikulttijumala ei ole ISRAELIN jumala, huoh.
Vain kaksi palikkaa - uhrikulttijumala haluaa viattomia lampaita ja lapsia uhreiksiin ja Israelin Jumala kieltää viattoman veren vuodattamisen.
Israelin ja Jeesuksen opettama Jumala löytyy Jeremia 7 , ja käskee Mooseksen mennä silmistään kun houkutti Baalin palvontaan Jeremia 15.Miten, helvetti soikoon, te ette pysty laskemaan edes kahteen?!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Israelin ja Jeesuksen opettama Jumala löytyy Jeremia 7 , ja käskee Mooseksen mennä silmistään kun houkutti Baalin palvontaan Jeremia 15.Juutalaiset EIVÄT OLE israelilaisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juutalaiset EIVÄT OLE israelilaisia.
Kun Jeesus lupasi vapauttaa juutalaiset synnin orjuudesta mielenmuutoksella, niin juutalaiset sanovat Johannes kahdeksan luvussa, kun Jeesus sanoo juutalaisten Jumalaa Saatanaksi, , että mistä orjuudesta Jeesus puhuu, EIVÄT HE OLE KOSKAAN OLLEET KENENKÄÄN ORJIA, ja israelilaiset olivat Egyptin orjuudessa, josta he vaelsivat.
Asialla ei nyt ole mitään muuta merkitystä, kuin jälleen evankeliumin kirjoittajien jättämä vihje: juutalaiset eivät ole israelilaisia. - Anonyymi
dikduk kirjoitti:
Juurihan sanoit muuta eikä Moses ei Sinaitarinan mukaan lakeja antanut vaan JHWH. Kristinuskossa Paavalin näkemys on toinen ja pitkin olla, koska koko uskonto oli uusi.
Ei, vaan juutalainen opillaan taluttaa kristityt Kristusta seuraten JHWH:lle uhreiksi liekkeihin, että te juutalaiset PELASTUITTE LAIN KIROUKSESTA (Gal.3:13).
Muuten sinäkin saisit, dikduk, puukko kourassa etsiä sitä päivittäistä, viatonta uhraiammastasi.
Ja kun päivittäinen uhri puuttuu, on TEMPPELISSÄ TURMION ILJETYS eli itse Israelin Jumala Jeesuksen nimeen palvottuna, kirottuna ja teuradtettuna uhrilampaana, jonka kuolemaa julistetaan juutalaisen sanoin ehtoollisella.
>>Koska ei ole temppeliä. Onneksi Jeesus piti yllä puhtaussääntöjä ja kävi temppelissä myös uhraamassa muuten hän ei olisi noudattanut Siinailla "vuorijumalan " antamaa lakia josta Jeesus sanoi ettei siitä ei katoa pieninkään piirto ja suurin käsky on että JHWH on ainoa jumala ja häntä pitää rakasta yli kaiken.>>
Ruoka pitää syödä paskaisin käsin.
😄😄😄😄😄Ei ollut kyse fyysisestä likaisuudesta vaan uskonnon määrittämästä elämän taitekohtiin liittyvistä .
- Anonyymi
Ja jos ympärileikkaus olisi välttämätön, Jeesuksen mukaan lapset syntyisivät valmiiksi ympärileikattuina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja jos ympärileikkaus olisi välttämätön, Jeesuksen mukaan lapset syntyisivät valmiiksi ympärileikattuina.
Sanoisiko juutalainen näin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus ei ollut juutalainen, Benjaminin heimoa, kuten Paavali, joka tappoi Jeesuksen ja Benjaminin heimo tappoi Israelin heimon Raamatun mukaan. Jeesus oli israelilainen ja julisti Jumalana Israelin Jumalaa taivasten valtakunnan isänä, joka kielsi viattoman veren vuodattamisen.
Löytyy Jeremia 7. Anonyymi kirjoitti:
Ei sanoisi, lause on myös hyvin lapsellinen tuon tason opettaja olisi jäänyt ilman oppilaita. Jeesus ei ole kriittisestikään selitettävissä omaa uskontoaan, taustaansa vastaan toimivana saati olemalla nykyajan antisemiitin ja idiootin sekoitus.
- Anonyymi
Jeesus opetti Israelin Jumalasta ja juutalaisten JHWH on VT:n Baal Jumala, tulivuorenjumala Jahve. Jeesuksen sanoin Saatana, jonka vastustamisesta tapettiin. Kristinuskon Jumalana juutalaisen opilla on Jahve, jolle Jeesus on teurastettu uhrilammas tosi Jumalana, Israelin Jumalana.
- Anonyymi
Tällä idealla juutalaiset varastivat Israelin Jumalalta temppelin sekä israelilaisten identiteetin sekä laittoivat kristityt palvomaan perisyntivaletarinalla pelastuksena Jeesuksen nimeen uhrattua Israelin Jumalaa ja ehtoollisella juutalaisen sanoin julistamaan tämän kuolemaa. Teillä - Dikduk ja uskovaiset - on yhteinen valetarina, mutta ei tarvita kuin yksi tuulenpuuska niin tuo teidän korttitalonne lakoaa. Mutta näin juutalaiset loivat uskovista ryhmän, joiden oma etu vaatii valheen pystyssä pitämisen. Kestääkö vielä Raamattukäräjien yli?!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tällä idealla juutalaiset varastivat Israelin Jumalalta temppelin sekä israelilaisten identiteetin sekä laittoivat kristityt palvomaan perisyntivaletarinalla pelastuksena Jeesuksen nimeen uhrattua Israelin Jumalaa ja ehtoollisella juutalaisen sanoin julistamaan tämän kuolemaa. Teillä - Dikduk ja uskovaiset - on yhteinen valetarina, mutta ei tarvita kuin yksi tuulenpuuska niin tuo teidän korttitalonne lakoaa. Mutta näin juutalaiset loivat uskovista ryhmän, joiden oma etu vaatii valheen pystyssä pitämisen. Kestääkö vielä Raamattukäräjien yli?!
Nyt enää ei auta edes Raamatun hävittäminen, jossa on totuus, koska myös arkeologiset piirtokirjoitukset todistavat JHWH/Jahve/Jehovan olevan Baal-jumala.
- Anonyymi
Otetaampa vielä loppuun. Kun loppuu päivittäinen uhraus, on temppelissä TURMION ILJETYS.
Dikduk, miksi te juutalaiset ette suorita JHWH:n määräämää päivittäistä uhrianne?- Anonyymi
Nyt 'temppelissä' on TURMION ILJETYS, mikä se on?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt 'temppelissä' on TURMION ILJETYS, mikä se on?
Löytyy Danielin kirja ja luku 12.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhdistyy myös ilmestyskirjaan luku 12.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Myös Matteus 24:15.
- Anonyymi
Nyt on laitettu sormet korviin ja laput silmille. Mutta ei auta - loppu on tullut, ja juutalaiset saavat Jeesuksen sanoin ensimmäisenä paeta vuorille.
- Anonyymi
ETTEKÖ TE TIEDÄ ETTÄ OLEMME VAPAAT LAISTA!!!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1071173
Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt621153Miehen ja naisen ystävyys
Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa146866Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv64863- 68757
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel108667Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta
ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto97633- 54608
- 78571
- 39538