Sähköautojen huonot puolet

Anonyymi-ap

Tässäkin aihepiirissä tarvitaan varmasti lisätutkimuksia. Näyttää kuitenkin siltä että uudet autot jotka painavat enemmän mitä vanhat kuluttavat tiestöä enemmän.
Sähköautojen huono puoli on niiden suuri paino.

Leedsin yliopiston julkaiseman tutkimuksen mukaan sähköautot kuluttavat tiestöä hurjasti: tarkkaan ottaen ne rasittavat tieverkkoa 2,24 kertaa enemmän kuin bensiinikäyttöiset autot ja 1,95 kertaa enemmän kuin dieselautot.

Isokokoisilla, painavilla sähköautoilla vaikutus voi yliopiston tutkimuksen mukaan olla vielä hurjempi, sillä ne kuluttavat tietä jopa 2,32 kertaa bensiiniautoa enemmän.

Tulisiko nyt sähköautojen omistajille lähettää 2,5 kertainen autovero, bensiiniautoihin verrattuna?

Sähköautoista ei vuodesta 2022 alkaen ole maksettu autoveroa, mutta ne ovat mukana tilastoissa, koska myös sähköautoista tehdään autoverotuspäätös.

Maksavatko polttomoottoreilla ajavat sähköautoilusta tulevia kustannuksia?

AV

16

1241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sähköautot ei tätä maailmaa pelasta.

    • Anonyymi

      Sähköauton omistajat ovat hyvinvointi valtion veronkiertäjiä.
      Luusereita.

    • Ovat painavempia ja epävarma sijoitus. Ne toimii kun toimii, silti niillä ei viellä yhtä pitkälle pääse kuin polttomoottoreilla täydellä tankilla ja sähköauton korjaus on kalliimpaa ja ne äkyy olevan herkkiä myös palamaan ja possahtelemaan ihan ominpäin. En liputa sähköautojen puolesta.

      Minäkään en näe tuossa kestävää kehitystä, vain älyvapaan keksinnön sähkökatkojen ja kuluttamisen neronleimaus.

      • Olipa taas hyvä aihe sinkkupalstalle.

        Kyllä sähköautojakin on pakko ruveta ennen pitkään verottamaan ihan normaalisti. Tällä hetkellä kun sähköautot halutaan saada yleistymään, on veroja kevennetty.

        Jonkinlainen käyttömaksu autoille tulee melko varmasti ja se voi hyvin perustua painoon.


    • Anonyymi

      Shköautoissa on lähdetty keräämään varakkailta rahat pois tekemällä ylitehokksaita möhköautoja. Tällaisten muskeliautojen sijaan pitäisi tuottaa jokamiesluokan ajoneuvoja.

      • Anonyymi

        Juurikin näin. polttomoottoriautoja voidaan tehdä jo 2,5-3 litran kulutuksella jos huippunopeus ja teho olisi rajoitettu 125 km/h/60 hv.
        Näppäriä kaupunkiajoneuvoja, huokea kulutus.
        Mutta ei, pitää tehdä näitä möhköfantteja.

        AV


    • Anonyymi

      Luin, että yhden Teslan akkuihin pitää louhia n 250 tonnia malmia, että kaikki tarvittavat metallit niihin saadaan ! Näistäkin metalleista on kohta pulaa. Geopoliittisia aseita jatkossa, koska mm Kiina omistaa näitä malmioita paljon maailmassa. Tietysti sen rakentaminenkin vie raaka-aineita, energiaa yms. Kuluttavat sähköä, joka sekin pitää tavalla tai toisella valmistaa. Onko nämä sähköautot todellakin aidosti ekologinen valinta, vai huijataanko tässä auton ostajia. !?? Miksi joukkoliikennettä (kevyt versio) ei kehitetä, joka sopisi pienempiikin kaupunkiin (raiteilla, tai ilman) ? Naurettavinta ovat nämä robottiautot, joita yritetään väkisin kehittää. Minäkö istuisin yksin autosta, joka vie minua, niin ettei tarvitse juuri rattiin koskea. Mitä järkeä ?

      • Onhan näitä metalleja suomessakin. Miksi niitä pitää ostaa pyylevältä chi pingiltä. Eihän me olla sille mitään velkaa. Nokia renkaatkin meni sinne, kun ensin oli rahoittanu putinia, niin nyt on seuraavan diktaattorin vuoro.


    • Anonyymi

      Tätä ei oteta missään puheeksi, ajatelkaapa nyt, sähköauton energiasta 99% kuluu auton kuolleen painon liikuttamiseen eli sähköauton.
      Sähköautoja voi verrata, että ihminen olisi valaan selässä kyydissä ja valas on sähköauto.
      Eikä auton pitäisi olla mahdollisimman kevyt, ettei sähköenergiaa kuluisi auton massan siirtämiseen, vaan ihmisen.
      Puhutaan, että sähköauton toiminta matka on vaikka 300km.
      Jos sähköauto painaa 2500kg sijaan 250kg, niin autolla pääsisi 3000km.
      Kaupungissa riittäisi sellainen 50kg painoinen sähkökulkuneuvo kauppakassiksi.

      Sähköpyörä on paljon energia tehokkaampi, kuin sähköauto, koska sähköpyörässä ei ole ylimääräistä kuollutta painoa, johon sähköenergiaa turhaan kuluisi.

      Kyllähän nuo raskaat rekat ja muut kuluttavat tietä ja painavat tienpintaa alaspäin.

      • Anonyymi

        Ei ole laskelmat kohdallaan. Jos 2500kiloinen auto kuluttaa 9 litraa sadalla, niin miksi 250kiloinen moottoripyörä kuluttaa 3-5 litraa sadalla eikä 0,9 litraa sadalla. 10.000 kiloa painava linja-auto kuluttaa 30-40 litraa sadalla.


    • "Maksavatko polttomoottoreilla ajavat sähköautoilusta tulevia kustannuksia? "

      Eivät, vaan maksavat ensisijaisesti kaikkia muita valtion rahankäyttökohteita.

      Eihän siinä nyt tietenkään mitään järkeä ole, että helvetin painavia akkuja rahdataan kumipyörien päällä edestakaisin.

    • Anonyymi

      Litium-ioni akut ovat räjähteitä, ei pitäisi käyttää päiväntasaajan pohjoispuolella lainkaan.

    • Anonyymi

      Sähköautojen lataukseen tarvitaan sähköjaleluverkon vahvistamista. Verkon vahvistamisen näkyy suoraan rakennuskustannuksissa ja loppupeleissä siitä maksaa kaikki veronmaksajat.

      Maksulliseen sähköautojen lataukseen on erilaisia palveluja. Käyttäjä maksaa ne.

      Autotallit eivät ole mitoitettu sähköautojen painolla. Täytyy rakentaa uusia.

      Tiet eivät kestä sähköautojen painoa. Täytyy lisätä tienhoitokustannuksia.

      Sähköautojen akut ovat myrkyllisiä. Niiden valmistaminen ja hävittäminen kuluttaa ja saastuttaa luontoa.

      Sähköautoissa on paloturvallisuusongelmia ja pelastuslaitos tarvitsee erityiskalustoa

      • Anonyymi

        Huomasin uutisen Suomen tieverkon siltarakenteiden korjausvelasta. Montako sähköautoa voi ajaa yhtä aikaa sillalla heikentyneiden rakenteiden romahtamatta?


      • Anonyymi

        Sähkölatauksen laskutukseen tarvitaan useita ohjelmisto- ja tietoliikennepalveluja. Sähköautonlataaja maksaa niistä Ihan selvää, että puhelin- ja sähköyhtiöt kasvattavat edelleen tulojaan, hintaa on helppo nostaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      39
      1905
    2. Syksyinen aamuketju suden

      Hyvää huomenta ja kaunista syyspäivää. 🌞🍁🍂☕
      Ikävä
      227
      1190
    3. Koulu kielsi therianit - "tunneilla kontataan ja nau'utaan"

      Oululainen koulu on kieltänyt eläin- ja rooliasujen käytön koulussa. Hyvä homma, sillä koulussa keskitytään muihin asioi
      Maailman menoa
      118
      977
    4. Triatleetti osti Levin

      Mun Lappi on tosiasia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      180
      837
    5. Tiiät että oon sulle ainoa sopiva mies

      Jonka oot koskaan nähnyt. Tämä on täysin selvä asia.
      Ikävä
      129
      835
    6. Onhan se myönnettävä

      Että alkaa jo vähän puuduttamaan tämä. Aion silti ottaa tästä kaiken irti viimeisiä rippeitä myöden. Olenpa sitten suju
      Ikävä
      54
      832
    7. Enemmistön diktatuuri Ähtärin valtuustossa

      Salo ja Nortunen, ette saa keikuttaa venettä. Olette mätiä omenoita, jotka pitää poimia pois Ähtärin kaupunginhallitukse
      Ähtäri
      23
      825
    8. Astuin tuntemattomaan

      kun sinut tapasin, sieluni valo. Niin olen paljaaksi riisuttu kuin syksyiset puut.
      Ikävä
      50
      782
    9. Rakastan sinua niin paljon

      Kun ollaan tutustuttu lisää niin se rakkaus ei ole vähentynyt vaan muuttunut. Jännitys on vähentynyt ja tilalle on tullu
      Ikävä
      40
      750
    10. Taisit vähän aliarivoida minua ihmisenä

      Et tajunnut että olenkin aika nokkela tyttö 🤭 Jutut ja ulkonäkö varmaan hämäs.
      Ikävä
      35
      736
    Aihe