Sähköiset pyörät rekisteriin ja liikennevakuutuksen alaisiksi

Anonyymi-ap

Otsikossahan tuo tärkein.

50

451

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tosi ärsyttäviä on ne pyöräilijät, jotka ajavat melkein aina rinnakkain. Syynä on se, että hyvät jutut eivät voi jäädä kesken. Yleensä ne pyörät ovat käppyrasarvisia.

      • Anonyymi

        Voisivat käyttää kypäräpuhelimia.


    • Anonyymi

      28 §
      Muut moottorittomat ajoneuvot

      Polkupyörällä tarkoitetaan yhden tai useamman henkilön tai tavaran kuljettamiseen valmistettua polkimin tai käsikammin varustettua ja täysin tai pääosin lihasvoimalla käytettävää vähintään kaksipyöräistä ajoneuvoa. Polkupyörä voi myös olla varustettu sellaisilla yhteenlasketulta jatkuvalta nimellisteholtaan enintään 250 watin tehoisilla sähkömoottoreilla, jotka toimivat vain poljettaessa ja kytkeytyvät toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa (sähköavusteinen polkupyörä). Sähkömoottorit voivat kuitenkin toimia polkematta, jos nopeus on enintään kuusi kilometriä tunnissa.

      Mitä tässä laissa säädetään polkupyörästä, sovelletaan myös sellaiseen potkupyörään ja muuhun vastaavaan moottorittomaan ajoneuvoon, jolta koon tai käyttötarkoituksen vuoksi on tarpeellista edellyttää heijastin- ja valaisinvaatimusten sekä muiden polkupyörää koskevien keskeisten turvallisuusvaatimusten täyttymistä.

      Moottorittomaksi ajoneuvoksi katsotaan myös tieliikenteeseen tarkoitettu ja varustettu eläimen vetämä vaunu ja reki, jolta koon ja käyttötarkoituksen vuoksi on tarpeellista edellyttää heijastin- ja valaisinvaatimusten ja muiden ajoneuvoa koskevien keskeisten turvallisuusvaatimusten täyttymistä.
      29 §
      Kevyt sähköajoneuvo

      Kevyellä sähköajoneuvolla tarkoitetaan sellaista muuta sähkömoottorilla varustettua ajoneuvoa kuin 28 §:n 1 momentissa tarkoitettua sähköavusteista polkupyörää tai L-luokan ajoneuvojen puiteasetuksessa tarkoitettua L-luokan ajoneuvoa, jonka eteenpäin vievien moottoreiden suurin yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja rakenteellinen nopeus enintään 25 kilometriä tunnissa.

      • Anonyymi

        PYKÄLÄ ON VANHENTUNUT JA SE ON MUUTETTAVA VASTAAMAAN NYKYELÄMÄÄ KATTAEN MYÖS SÄHKÖMOOTTORILAUDAT !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        PYKÄLÄ ON VANHENTUNUT JA SE ON MUUTETTAVA VASTAAMAAN NYKYELÄMÄÄ KATTAEN MYÖS SÄHKÖMOOTTORILAUDAT !

        Tuossa ei ole mikään vanhentunutta. Tuo on suoraan ajantasaisesta ja voimassa olevasta ajoneuvolaista.

        Ajoneuvolaki 82/2021
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2021/20210082


      • santtu_1975X
        Anonyymi kirjoitti:

        PYKÄLÄ ON VANHENTUNUT JA SE ON MUUTETTAVA VASTAAMAAN NYKYELÄMÄÄ KATTAEN MYÖS SÄHKÖMOOTTORILAUDAT !

        Siinähän se on kun nuo kohdat on nimenomaan päivitetty ”nykyelämään” juuri tuossa muutaman viime vuoden sisällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        PYKÄLÄ ON VANHENTUNUT JA SE ON MUUTETTAVA VASTAAMAAN NYKYELÄMÄÄ KATTAEN MYÖS SÄHKÖMOOTTORILAUDAT !

        Miksi haluaisit että köyhiä kyykytettäisi vielä nykyistäkin enemmän? Veroja maksetaan riittävästi jo nytkin, eivätkä teiden kunnot ainakaan silti parane.


    • Anonyymi

      kävelijät rekisteriin ja hyväksytysti läpäisty liikennekävelytesti ja pakollinen kävelijäin liikennevakuutus. Loppuu toikarointi miten sattuu liikenteessä

      • Anonyymi

        Autoilijat ovat suorittaneet autokoulun ja ajoneuvo on rekisteröity, mutta silti heidänkin joukossa toikkaroidaan. Ei siis vaikuta tippaakaan. Mikään laki tai sääntö ei muutenkaan estä ihmistä toimimasta idioottimaisesti.


      • Anonyymi

        Tälle kyllä repesin! Hyvä kevennys surkuvakavaan ketjuun


      • Anonyymi

        Jalankulkija saa toikkaroida miten sattuu. Muiden vastuulla väistelyt


    • Anonyymi

      Kävelijöille kovat sakot, jos luurit päässä käppäilevät

      • Anonyymi

        Kuulokkeet päässä on täysin laillista ja sallittua kävellä.


      • Anonyymi

        Havaintojeni perusteellä sähköpyöräilijöillä ja -potkulautailijoilla on päääsääntöisesti luurit korvilla. Maantiepyöräilijöillä niitä ei näe.


    • Anonyymi

      Tästä varmasn täytyy alkaa kerätä kansalaisdressia. Tosiasiahan on, että sähköpotkulaudat aiheuttavat todella paljon onnettomuuksia. Lisäksi, sähköpyöräilijöiden asenne ei oikein sekään edusta käsitystäni liikenneturvallisuuden edistämisestä - tälläkin palstalla on useammassa säikeessä pohdintaa siitä, kuinka rajoitetun lain määrittelemän nopeuden säädön voisi kiertää. Minusta aika huolestuttavaa.

      • Anonyymi

        Aivan. Nuo kirjoituksethan toimivat todisteena siitä, että asiaan on syytä puuttua!


      • Ehkäpä huolestuttavaa jonkun henkilön näkökulmasta.
        Lainsäädäntötyö etenee tiettyjen kaavojen ja proseduurien, mietintöjen, kuulemisten ja tutkimusten kautta.
        Jos yhtään asiaa on seurannut, niin tietää että ainakaan muutaman lähivuoden aikana ei ole ajoneuvoluokkien taikka niiden määritelmien muuttaminen yms. asiat, tulossa, mutta se mikä on vahvasti tapetilla on niin polkupyörä kuin sähköavusteisella liikenteellä mahdollisesti tulossa oleva kypäräpakko sekä promilleraja.


      • Anonyymi

        Toinen huomioitu haaste on se, että tietyt sähköpotkulaudat lasketaan jalankuluksi (rakenteellinen nopeus maksimissaan 15 km/h ja teho maksimissaan 1 kW). Autoilija ei tosin mistään näe, että tuleeko siellä nyt jalankulkijaksi laskettava sähköpotkulautailija, vai pyöräilijäksi laskettava sähköpotkulautailija.

        Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet:

        Liikkumisvälineet rinnastetaan liikenteessä jalankulkijoihin, mutta nopeus on sovitettava tilanteen mukaan. Laitteissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h.

        Kevyet sähköajoneuvot:

        Isompia, enintään 25 km/h kulkevia ja max. 1 kW tehoisia kevyitä sähköajoneuvoja käytetään polkupyöräilijän liikennesäännöillä, eli oikea paikka näillä laitteilla liikkumiseen on pääsääntöisesti pyörätie.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Ehkäpä huolestuttavaa jonkun henkilön näkökulmasta.
        Lainsäädäntötyö etenee tiettyjen kaavojen ja proseduurien, mietintöjen, kuulemisten ja tutkimusten kautta.
        Jos yhtään asiaa on seurannut, niin tietää että ainakaan muutaman lähivuoden aikana ei ole ajoneuvoluokkien taikka niiden määritelmien muuttaminen yms. asiat, tulossa, mutta se mikä on vahvasti tapetilla on niin polkupyörä kuin sähköavusteisella liikenteellä mahdollisesti tulossa oleva kypäräpakko sekä promilleraja.

        Kaikki voi muuttua, Santtu hyvä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki voi muuttua, Santtu hyvä.

        Kaikki aina muuttuukin. Mutta lainsäädäntötyössä on lähtökohtaisesti tietty ”kehityskulku” miten se tapahtuu ja mitkä asiat siihen vaikuttavat.
        En sanonut ettei missään vaiheessa mitään muutoksia voisi tulla, mutta tuo nykyinen ajoneuvoluokittelu on niin tuoretta perua että on erittäin epätodennäköistä että ainakaan tämän eduskuntakauden aikana siihen puoleen isompia muutoksia olisi tulossa. Kaikki tietysti on mahdollista mutta ei todennäköistä tällä hetkellä.
        Mutta se mitä jo sanoinkin että tuo kypäräpakko sekä mahdollinen promille raja saattaa hyvinkin toteutua tämän eduskuntakauden aikana (nyt en uskalla puhua tämän hallituksen aikana, kun hallituksen 4v. kausi ei ollenkaan varma).


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kaikki aina muuttuukin. Mutta lainsäädäntötyössä on lähtökohtaisesti tietty ”kehityskulku” miten se tapahtuu ja mitkä asiat siihen vaikuttavat.
        En sanonut ettei missään vaiheessa mitään muutoksia voisi tulla, mutta tuo nykyinen ajoneuvoluokittelu on niin tuoretta perua että on erittäin epätodennäköistä että ainakaan tämän eduskuntakauden aikana siihen puoleen isompia muutoksia olisi tulossa. Kaikki tietysti on mahdollista mutta ei todennäköistä tällä hetkellä.
        Mutta se mitä jo sanoinkin että tuo kypäräpakko sekä mahdollinen promille raja saattaa hyvinkin toteutua tämän eduskuntakauden aikana (nyt en uskalla puhua tämän hallituksen aikana, kun hallituksen 4v. kausi ei ollenkaan varma).

        Aloitteita voi tehdä muidenkin asioiden puolesta;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloitteita voi tehdä muidenkin asioiden puolesta;)

        Jos tarkoitetaan kansalaisaloitteita, niin monia aloitteita on tehty eri asioista ja jotkut ovat jopa päässeet käsittelyyn saakka.

        Jos aloite saa tarpeeksi kannatusta, niin se otetaan käsittelyyn. Sehän ei vielä tarkoita mitään, että otetaan käsittelyyn. Siinä katsotaan, että onko aloitteessa ylipäätään järkeä vai ei. Jos ei ole tarpeeksi järkeä, niin aloite tyssää jo siihen. Aloitteen tarpeeksi suuri kannatus takaa siis ainoastaan sen, että se pitää ottaa käsittelyyn. Ei siis takaa yhtään mitään muuta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos tarkoitetaan kansalaisaloitteita, niin monia aloitteita on tehty eri asioista ja jotkut ovat jopa päässeet käsittelyyn saakka.

        Jos aloite saa tarpeeksi kannatusta, niin se otetaan käsittelyyn. Sehän ei vielä tarkoita mitään, että otetaan käsittelyyn. Siinä katsotaan, että onko aloitteessa ylipäätään järkeä vai ei. Jos ei ole tarpeeksi järkeä, niin aloite tyssää jo siihen. Aloitteen tarpeeksi suuri kannatus takaa siis ainoastaan sen, että se pitää ottaa käsittelyyn. Ei siis takaa yhtään mitään muuta.

        Aivan. Tuo 50000:n allekirjoituksen saanut kansalaisaloite on tosiaan vasta aloite lain muutoksiin/säätämiseen joka eduskunnan on otettava KÄSITTELYYN, eikä vielä tarkoita sitä että mitään lakimuutoksia eduskunnan PITÄÄ tehdä.
        Ensimmäisen kymmenen vuoden aikana (2012-2022) noin 130kpl kansalaisaloitteita oli kerännyt vaaditun 50000kpl kannattajaa ja näin ollen edennyt eduskuntaan, mutta näistä vain neljä oli kyseisellä aikajaksolla johtanut todellisiin kansalaisaloitteen mukaisiin lakimuutoksiin ja yhdestä oli vuoden 2022 aikana lainsäädäntöprosessi käynnissä.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Aivan. Tuo 50000:n allekirjoituksen saanut kansalaisaloite on tosiaan vasta aloite lain muutoksiin/säätämiseen joka eduskunnan on otettava KÄSITTELYYN, eikä vielä tarkoita sitä että mitään lakimuutoksia eduskunnan PITÄÄ tehdä.
        Ensimmäisen kymmenen vuoden aikana (2012-2022) noin 130kpl kansalaisaloitteita oli kerännyt vaaditun 50000kpl kannattajaa ja näin ollen edennyt eduskuntaan, mutta näistä vain neljä oli kyseisellä aikajaksolla johtanut todellisiin kansalaisaloitteen mukaisiin lakimuutoksiin ja yhdestä oli vuoden 2022 aikana lainsäädäntöprosessi käynnissä.

        Voi olla, että useimpien kansalaisaloitteiden käsittely etenee hitaasti, mutta jos sellaista ei tehdä, ei asiaa käsitelläkään.
        Toisaalta, tällaisen aloitteen kautta on mahdollista saada sisällölle näkyvyyttä, joka vahvistaa ennestään olemassa olevia näkökulmia. - Lakeja kun ei suinkaan säädetä/muuteta pelkästään kansalaisaloitteiden pohjalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla, että useimpien kansalaisaloitteiden käsittely etenee hitaasti, mutta jos sellaista ei tehdä, ei asiaa käsitelläkään.
        Toisaalta, tällaisen aloitteen kautta on mahdollista saada sisällölle näkyvyyttä, joka vahvistaa ennestään olemassa olevia näkökulmia. - Lakeja kun ei suinkaan säädetä/muuteta pelkästään kansalaisaloitteiden pohjalta.

        En osaa sanoa, onko niitä käsitelty hitaasti vai ripeästi. Suurin osa niistä on kuitenkin käsittelyn jälkeen päätyneet mappi Ö:hön.


      • Anonyymi

        Paskantärkeät nynnyilijänörtiti vaatii varmaan seuraavaks kypärät ja turvavyöt kävelijöillekin! 25 km/h maks. moottorilla avustavan pyörän nopeus on aika normaali polkupyörän ajonopeus pyörätiellä. Sillä kulkee moni luomupyöräilijä ja ns. kilpa- tai maantiepyörät vielä paljon lujempaakin. Turhaa varovaisuutta kuvitella liikenneriskeiksi, toki ajajasta itsestään kiinni, miten käyttäydytään liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paskantärkeät nynnyilijänörtiti vaatii varmaan seuraavaks kypärät ja turvavyöt kävelijöillekin! 25 km/h maks. moottorilla avustavan pyörän nopeus on aika normaali polkupyörän ajonopeus pyörätiellä. Sillä kulkee moni luomupyöräilijä ja ns. kilpa- tai maantiepyörät vielä paljon lujempaakin. Turhaa varovaisuutta kuvitella liikenneriskeiksi, toki ajajasta itsestään kiinni, miten käyttäydytään liikenteessä.

        Ei toki, itse kannatan suurempia nopeusrajoituksia, esim. motareilla kesäaikaan voisi olla ihan hyvin 140 km/h. Kevyt liikenne on kuitenkin eri asia, esim. sähköpotkulautojen onnettomuusalttius on tunnettu ja tunnustettu asia. T. Ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paskantärkeät nynnyilijänörtiti vaatii varmaan seuraavaks kypärät ja turvavyöt kävelijöillekin! 25 km/h maks. moottorilla avustavan pyörän nopeus on aika normaali polkupyörän ajonopeus pyörätiellä. Sillä kulkee moni luomupyöräilijä ja ns. kilpa- tai maantiepyörät vielä paljon lujempaakin. Turhaa varovaisuutta kuvitella liikenneriskeiksi, toki ajajasta itsestään kiinni, miten käyttäydytään liikenteessä.

        Jokaisella ajoneuvolla on kuitenkin ajettava tilanteeseen sopivalla nopeudella. Jalankulkijoiden lähettyvillä pyörälläkään ei saa ajaa liian lujaa.


    • Anonyymi

      Kansanedustajat katselevat maailmaa taksin takapenkiltä.

      SE ON VÄÄRIN !

      Menkööt pyöräilemään töihin joka arkiaamu, niin oikean elämän realiteetit avautuvat.

      Jopa Kieltolaki kumottiin, kun alettiin nähdä metsää puilta.

      • Anonyymi

        Arkadialta on suhteellisuudentaju kadonnut lopullisesti.

        Nythän puuhaillaan lakia käyttöhuoneista, joihin poliisi ei saa puuttua.

        Vankilaan tuollaiset puuhastelijat, tai Vaasanpuistikkoon.


      • Anonyymi

        Kyllä moni kansaa edustava polkupyöräilee. Entisistä olen nähnyt Osmo Soininvaaran polkupyöräilemässä kohti etuskuntaa, ja nykyisistä ainakin Halla-ahon Jussi on kova polkupyöräilemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä moni kansaa edustava polkupyöräilee. Entisistä olen nähnyt Osmo Soininvaaran polkupyöräilemässä kohti etuskuntaa, ja nykyisistä ainakin Halla-ahon Jussi on kova polkupyöräilemään.

        natsit rikko Hallajussin konkelon


    • Anonyymi

      Oletko sinä spandex?

      Onko sinulla käppyräsarvet pyörässä?

      Onko lihaskatoa?

      • Anonyymi

        Kumman ottaisit vai gravelin?


      • Anonyymi

        Niin jos jjokinnäistä tms. Joudat heti keskitysleirille paariaksi, prkl!


      • Anonyymi

        Avaaja on spandex, joka ei arvosta lihaskatoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avaaja on spandex, joka ei arvosta lihaskatoa.

        Ei spandex, mutta ei lihaskadon arvostajakaan=)


      • Anonyymi

        ... kyselee aito Kyselijäpösilö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ... kyselee aito Kyselijäpösilö.

        Eli kyseessä oli vaippapöksyspandex.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli kyseessä oli vaippapöksyspandex.

        Joidenkin mielessä vilisee ilmeisesti vaippoja ja spandexeja päivät pitkät.


    • Anonyymi

      Nykyhallituksen aikana sanotaan, että NatsiSuomen on parempi olla spandex kuin spandau.

      • Anonyymi

        Putin kiittää, kun natsit taas mainittu Suomeen liittyen.


    • Anonyymi

      Jos on lihasheikkoutta tai muuta kremppaa ja näin todellinen tarve liikuntaa avustavan apuvälineen käyttöön, voitaisiin rekisteröinnistä ja vakuutuksista vapauttaa heidän kohdalta.

      • Anonyymi

        Sinut voitaisiin aivan huoletta vapauttaa näistä keskusteluista!


    • Anonyymi

      loppuko äly kesken kun et kirjottanu artikkelia?

    • Anonyymi

      Kyllä näyttävät nuo sähköpyörät olevan vaaraksi ympäristölleen. Ihmekös tuo, kun ohjaimissa on velkaisen "laatuautonsa" penkistä perseen nostanut ylipainoinen mursu joka jonkin oikun takia on saanut herätteen kunnon kohottamiseen - tosin poloinen ei tiedä, että siihen tarvitaan muutakin...

    • Anonyymi

      Sähköpyörille kallis liikennevakuutus vaarantuottamuksillisin perustein ja litiumin louhinnan perusteella korkea vero. Lisäksi kaikille sähköpyöräilijöille tulisi säätää vuosittain toimeksipantava pakollinen punnitus, ja jos todetaan pontsorajan ylittäväksi, niin verolle vaan... Kuitenkin kuormittavat terveydenhuoltojärjestelmää.

      • Anonyymi

        Siitä vaan lähdet ajamaan asiaa eteenpäin. Jään seuraamaan, miten hienosti menestyt siinä.


      • Anonyymi

        Et siis suhtaudu positiivisesti siihen, että pontsot liikkuvat muulla kuin autolla? Sähköpyörä ei liiku itsestään, eikö niin.

        Kohta puolet myydyistä pyöristä on sähköpyöriä mutta 2/3-osaa suomalaisista aikuisista on ylipainoisia joka tapauksessa.

        Positiivisuutta nyt mukaan ajatuksiin ja tekoihin!


    • Anonyymi

      Spandexxit vois ajaa kevyen liikenteen väylään vähän reunemmas kun tuun sähköpyöräl ohi niin ei tarvi pähkäillä et mihin se hoipertaa ja sohlaa edessä.KIITOS

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      327
      2742
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      89
      2045
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1600
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1144
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1012
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      973
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      940
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      143
      873
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      832
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      734
    Aihe