Milloin pyöräilijä hifistelee?

Anonyymi-ap

Jos pyörällä ajaa kilpailutarkoituksessa voittaakseen, pyörän on oltava parasta mahdollista laatua: kevyt, turvallinen ja kestävä. Tästä seuraa myös pyörän kalleus, eikä se ole hifistelyä.

Jos pyörällä ajaa työmatkoja vaikkapa 1 - 2 tuntia joka päivä ja säästä ja vuodenajasta riippumatta, pyörän on oltava parasta mahdollista laatua: mukava, varmatoiminen, turvallinen ja kestävä. Tästä seuraa myös pyörän kalleus, eikä se ole hifistelyä. Pyörä saa tietenkin olla myös kallis sähköpyörä, eikä kyseessä ole lihasheikkous, vaan ympäristö- ja yhteiskunnallisesti positiivinen teko.

Jos ajaa lähikauppaan pyörällä viisi tai kymmenen minuuttia, on aivan sama, millaisella pyörällä matkansa taittaa. Miksi pyörän pitäisi olla kallis? Totta kai pyörä saa olla kallis, mutta mitä väliä? Retkipyöräilijällä tilanne on täysin toinen. Jos pyörän pitää kestää rikkoutumatta tuhat tai tuhansia kilometrejä, kyllä pyörän on oltava kallis, sillä retkipyörissä hinta ja laatu kulkevat käsi-kädessä.

Jos pyöräilee vain kuntoilutarkoituksessa tiellä tai maastossa, pyörä voi olla kevyt tai painava. Välityksen hyötysuhde voi olla hyvä tai huono. Vaihteet saa olla tai ne saa olla olematta. Kuntoilijalla ratkaisee vain suorituksen kesto sekä syke. Kevyellä ja kalliilla pyörällä vauhti on nopeampi ja matka pidempi. Raskaalla, raskaskulkuisella ja halvalla pyörällä vauhti on hitaampi ja matka lyhyempi. Lopputulos on kuntoilun kannalta kuitenkin täysin sama. Saman asian toimittaa halpa ja kallis pyörä, jos vain syke ja suorituksen kesto ratkaisevat.

Kuntoilija ja kauppapyöräilijä valitsevat itse reittinsä ja matkansa pituuden. Kallis pyörä on heille hifistelyä. Kilpapyöräilijä, työmatkapyöräilijä ja retkipyöräiljä eivät lähtökohtana koskaan hifistele, vaan kallililla hinnalla saavutetaan lisäarvoa: heidän jokossaan vain typerys valitsisi tarkoituksella halvan ja huonon pyörän.

Vain kuntoilija ja kauppapyöräilijä voi hifistellä pyöränsä kanssa. Samasta syystä autoilija ajaa ja on aina ajanut Ladalla, Opelilla, Mersulla, Audilla tai Porschella. Itse osatan seuraavaksi kalliin sähköpyörän.

9

167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Heidän joukossaan.

      Itse ostan.

      • Anonyymi

        🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒

        💋 ­N­y­­­m­­­f­o­­­m­­­a­a­­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17927461L

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Sähköpyörille on saatava pakollinen liikennevakuutus.

      • Anonyymi

        Miksi? Oletko joku verokarhu vai mikä syy tuohonkin rahareikään muka olisi?


    • En ole samaa mieltä tuosta maastoajoon tarkoitetun pyörän ominaisuuksista kuntoilu tarkoituksessa(kaan) että sen teknisillä ominaisuuksilla ei olisi väliä. Kyllä niillä on, pyörän ominaisuudet pitää olla oikeassa suhteessa ajettavaan maastoon, vaikka pääpaino ajon takana olisi kuntoilu.
      Pyörän välitykset tulee mahdollistaa isoimman osan reitin mäkien ajamisesta, ei taltuttamisessa.
      Pyörän jousituksen tulee kyetä edes auttavasti selviytymään reitin kivikoista ja juurakoista.
      Pyörän renkaiden tulee pystyä tarjoamaan tarvittava pito kyseisiin maasto-olosuhteisiin.
      Pyörän jarrujen pitää olla tarpeeksi tehokkaat (ja tunnokas) jyrkkiinkin laskuihin.
      Ja luonnollisesti pyörän pitää tietysti kestää maastoajon rasitukset.

      • Pyörän ”laatu” on omasta mielestäni paljon sitä että se kykenee suoriutumaan niistä ajoympäristöistä ja tarpeista mihin sitä käytetään
        Itselläni ei esimerkiksi oli mitään käyttöä vaikkapa 50v. kestävälle pyörälle, jos sitä ei voi käyttää siihen tarkoitukseen mihin itse pyörää käytän.


    • Anonyymi

      Jokainen hankkii sellaisen pyörän, jolla on mukava pyöräillä ja joka sopii käyttötarkoitukseen ja joka miellyttää itseään. Jos joku ostaa 2000 € pyörän ja käy sillä vain terassilla kaljalla, niin sitten näin on. Ei asia minua hetkauta suuntaan tai toiseen.

    • Anonyymi

      Hyvin ilmaistu ja kaikinpuolin asiallinen, ketään tuomitsematon julkaisu!

      • Anonyymi

        Avaaja kiittää!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9669
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      399
      4148
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      88
      2872
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2604
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      197
      2587
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1813
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1657
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1600
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1413
    Aihe