Tilastoilla kikkailevat laskevat hybridit sähköautoiksi, mitä ne eivät tottatosiaan ole
Hybridi on hybridi ja sähköauto on sähköauto
43
1182
Vastaukset
- Anonyymi
Toiset hybridit sentään kulkevat verkosta lataamalla. Toisin kun esim. meluisat Corollat😂
- Anonyymi
Olipa tärkeä aloitus taas vesistöjå saastuttavasta batteeitelineestä.
Lapsitylvoimalla vesitöt täyteen myrkkyjä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olipa tärkeä aloitus taas vesistöjå saastuttavasta batteeitelineestä.
Lapsitylvoimalla vesitöt täyteen myrkkyjäKyllä ,hybriidin on siis kahdella eri voimanlåhteellä varustettu ajoneuvo.
Kun sähkö lopuu vaan hybdid yksin kulkee - Anonyymi
Sorry i-kirjain oli jäänyt pois epähuomiossa, tarkotin tietenkin mieluisat Corollat.
- Anonyymi
Yoyota lataa itse itsenäs esim kun jarrutetaannja kun jiudutaan pitämään moottoria påållä lämmityksen yakia. Tavallinen bensa hukaamsen sähkön.
Asiantuntijoiden ja minukin komeusten mukaan itselataava aja puolet mataksta söhköllä joka otetaan talteen .
Pienet akut ei saatuata vesotäjö kuten turhan suuret akut .
Losäksi auto ssaon muiya ominaisuuksia kun akut ei ole suurin kustannueeä
Esim köyttömukabus ja toiminta varmuus- Anonyymi
Ja sitten kielikouluun.
- Anonyymi
Just, eli bensaa polttamalla tehdään sähköä, jolla ajetaan pieni pätkä, bensa-autohan tuo on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Just, eli bensaa polttamalla tehdään sähköä, jolla ajetaan pieni pätkä, bensa-autohan tuo on.
Pitkän toimintamatkan kera. Hybridi-auton kuljettaja pysähtyy missä haluaa, milloin haluaa. Petterikuski käy lataamossa aina kahden tunnin välein.
- Anonyymi
Tilastot tehdään kuten tilaston tekijä haluaa ja yleisesti alan toimijat päättävät yhteiset tilastot ja niiden sisällön.
Ladattavalla hybridillä ajetaan pelkällä sähköllä tyypillisesti 50-100km ja se on monen päivittäiset ajot, eli toimii sähköautona.- Anonyymi
Ajoin aiemmin plugarilla, ja n . 75 % ajasta pelkällä sähköllä. Polttomoottorinkin ollessa mukana kuviossa hybridivoimalinja oli AINA toiminnassa, ts. plugari ei etene yhtään metriä pelkkänä polttiksena.
Nyt ajan 100 % ajasta sähköllä, eikä polttomoottorista tarvitse murehtia... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajoin aiemmin plugarilla, ja n . 75 % ajasta pelkällä sähköllä. Polttomoottorinkin ollessa mukana kuviossa hybridivoimalinja oli AINA toiminnassa, ts. plugari ei etene yhtään metriä pelkkänä polttiksena.
Nyt ajan 100 % ajasta sähköllä, eikä polttomoottorista tarvitse murehtia...Hahah et tiedä autoista mitään joten vaihda aluetta
- Anonyymi
Ehkäpä, mutta nykyään pelkkiä täyssähköautojakin myydään jo enemmän kuin ladattavia hybridejä. Noin 35% uusista autoista on täyssähköautoja, joten näinkin laskettuna niiden määrä kasvaa nopeasti.
- Anonyymi
Onko tuo mikään ihme, kun sähköauto hinta alkaa olemaan samaa luokkaa, kuin vastaavan plugarin. Minäkin ajan nyt 5-vuotiaalla plugarilla, ja seuraava tulee olemaan pelkkä sähköauto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko tuo mikään ihme, kun sähköauto hinta alkaa olemaan samaa luokkaa, kuin vastaavan plugarin. Minäkin ajan nyt 5-vuotiaalla plugarilla, ja seuraava tulee olemaan pelkkä sähköauto.
Sähköauton myötä sinustakin tulee oikein kovan luokan ksipää,
todellinen urealatva. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauton myötä sinustakin tulee oikein kovan luokan ksipää,
todellinen urealatva.Mielastäsi kusipääksi tuloon ei vaadita muuta kuin menestyä sinua paremmin. Minusta se on vain kateutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielastäsi kusipääksi tuloon ei vaadita muuta kuin menestyä sinua paremmin. Minusta se on vain kateutta.
Miksi pitäisi kadehtia tolloa, joka ajaa ( tai ainakin yrittää ) ajaa jääkylmällä patterilavetilla keskellä talvea.
🤣🤣 HEH HEH 🤣🤣
PATTERITEROT HOITOON
- Anonyymi
Hyvun in mainonta ja propakanda tehonnut äne ostaa jolla liikaa eahaa ostakaa myös aurinko paneelit ne tuotaa tänäönkin pari euroo ilmaiseksi kun sijoitaa baan wnsim1o ooo e
Ja talbella kun sähkö kalista niin tuottov aan. Paranee.
Sähköauton kaivostoiminta saastutaa vesitöt ja lapistuövoiman käyttö,on tuomittavaa kobilttikaivoksiassa
Hyneiidin pienet akut ei saastua nin paljon todelinenympäreistö teko - Anonyymi
Järkevämpää olisi suosia Leafin kokoluokan sähköautoja, ja kieltää yli 2500 kg omapainoltaan olevat sähkömonsterit, joiden kulutus on lähes kaksinkertainen.
- Anonyymi
Autoja on eri tarpeeseen eri kokoisina. Pitäisikö sähköbussitkin kieltää, kun ne painavat yli 2500 kg. Leaf on vähän pieni isommalle perheelle. Eihän sinne mahdu kuin viisi matkustajaa, mutta ei enää heigän matkatavaroita.
- Anonyymi
Hybriid on sähköauto silloin kun se kulkee sähköllä.
Teslamei kulje ilman, varaosia yhtään ja jiitä kun ei saa ja tehdä tarpeeksi
Mutenyin teslamon ahdas auto. Mksi se kelpuutetaan taksiin .- Anonyymi
Hybridi on sähköauto vain silloin, kun se kulkee verkosta ladatulla sähköllä. Jarrutuksessa ladattu sähkö on vain bensalla tuotetun liike-energian säilömistä akkuun myöhempään käyttöön. Se sähkö on tuotettu tankatulla bensalla.
- Anonyymi
Korjataanpa vähän valheenlevitystä täällä. Plug-in hybridi on sähköauto kansainvälisen määritelmänkin mukaan:
Leike Kauppalehdestä:
"Kansainvälisen määritelmän mukaisesti myös ladattavat hybridit ovat sähköautoja, sillä ne voi pakottaa napin painalluksella käyttämään ainoastaan sähkömoottoria."
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tassa-kaikki-suomessa-myytavat-sahkoautot-ja-niiden-todelliset-toimintamatkat-talvella/a36c3c1a-4fe2-31fe-b11c-b6700ab7b7e8- Anonyymi
Mutta saa silti sakot jos parkkeeraa autonsa "vain sähköautoille" ruutuun.
Suurin valta tässä maassa on Lappu-Liisalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta saa silti sakot jos parkkeeraa autonsa "vain sähköautoille" ruutuun.
Suurin valta tässä maassa on Lappu-Liisalla.Siis lataushybridinsä.
- Anonyymi
Corollan ja Yariksen ostajat hidastavat autoilun sähköistymistä.
- Anonyymi
Polttomoottoreita käytetään vielä 100 vuoden kuluttua, vaikka en olekaan väitettäni todistamassa.
Akkukäyttöiset EV:t siirtävät päästöt toiseen paikkaan, eivät juuri vähennä niitä. Kaivosteollisuus käyttää tällä hetkellä 40% teollisesta energiasta, joka on kaikki fossiilista. Malmien metallipitoisuudet heikkenevät koko ajan, joka tarkoittaa, että maata pitää siirtää enemmän ja rikastus on kalliimpaa jokaista marginaalitonnia kohden.
VW on verrannut Golfia ja vastaavan kokoista pienehköllä akulla varustettua akkuautoa ja todennut, että keskimääräisellä Eurooppalaisella sähköntuotannolla, polttomoottoriautolla kestää 7-8 vuotta saavuttaa sähköauton tuotannon ja sähkönkäytön CO2 päästöt. Suurella akulla akkuauto on CO2 mielessä huonompi kuin ICE pitkälle toistakymmentä vuotta. ICE auto on pääosin terästä, kun taas vaikka Teslan kori on painonsäästösyistä alumiinia, jonka tuottaminen on erittäin energiaintensiivistä. Pienellä akkukäyttöisellä autolla voidaan saavuttaa jonkun verran säästöjä CO2 päästöissä auton elinkaaren aikana. Arviot pyörivät 5-20% haarukassa.
ICE CO2 päästöt on helppo laskea, mutta akkuEV:n osalta tämä on tuotantoketjusta johtuen vaikeampaa. Yleisesti voidaan todeta, että datassa on vinouma tai harha vähätellä akkujen ja muiden metallien tuotannosta aiheutuvia päästöjä.
Rakennusteollisuus on tällä hetkellä maailman suurin kuparin käyttäjä, mutta poliitikkojen kaavailemat toimenpiteet muuttavat tämän siten, että autoteollisuudesta tulee suurin kuparin ja monien muiden metallien käyttäjä.
Mutta, metallien saatavuudessa on kaivosongelma. Metalleja on maaperässä, mutta nykyinen kaivoskapasiteetti mukaanlukien tunnetut uudet kaivoshankkeet eivät yksinkertaisesti kykene tuottamaan tarvittavaa määrää kuparia ja muita metalleja liikenteen sähköistämiseen sekä aurinkopanelien ja tuulivoimaloiden tarpeisiin. IEA:n mukaan uuden kaivoksen tuominen markkinoille kestää keskimäärin 16 vuotta ja länsimaat, Pohjois-Amerikka ja Eurooppa, ovat olleet vihamielisiä uusia kaivoshankkeita kohtaan. Jos jatkamme akkujen, aurinkopanelien ja tuulivoimaloiden tukemista verovaroilla, metallien kysyntä tulee ylittämään tarjonnan ja hinnat nousevat merkittävästi lähivuosina. Suurin osa akkukäyttöisen EV:n hinnasta on akuissa, eli ei tarvitse olla ekonomisti ymmärtääkseen mitä tästä seuraa.
S&P:llä on hyvä raportti kuparista: The Future of Copper: Will the looming supply gap short-circuit the energy transition?
https://cdn.ihsmarkit.com/www/pdf/0722/The-Future-of-Copper_Full-Report_14July2022.pdf
Kannattaa myös muistaa, että Kiina on maailman merkittävin metallien rikastaja ja tämä kaikki tehdään pääosin hiilivoimalla. Kiinan osuus metalleista on kaksi kertaa suurempi kuin OPECin öljyssä. Pidemmässä juoksussa tilanne on geopoliittisesti kestämätön. Kiina on vuodessa rakentanut enemmän uutta hiilivoimalakapasiteettia kuin Britannia koko teollisen historiansa aikana.
Saksa on käyttänyt yli 500 miljardia "vihreään" siirtymään ja lopputulos on ollut CO2 päästöjen kasvu, sähkön kuluttajahinnan nousu (50 senttiä/kWh) ja energiaintensiivisen teollisuustuotannon hiipuminen. Globaalisti tuotamme enemmän energiaa polttamalla puuta ja muuta biomassaa kuin saamme aurinko- ja tuulivoimasta. Fossiilisten polttoaineiden osuus on viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana pudonnut 84 prosenttiin 86 prosentista. Muutosta globaalisti hukatuilla tuhansilla miljardeilla on saatu aikaiseksi kaksi prosenttiyksikköä. Tämä touhu vahingoittaa taloutta ja haittaa ihmisiä paljon enemmän kuin mitkään projektiot maailman lämpenemisestä. The Lancet:in mukaan maailmassa kuolee 9x enemmän ihmisiä kylmään kuin kuumaan. Kaikilla mantereilla, mukaanlukien Afrikka, ihmisiä kuolee enemmän kylmään. Viimeisessä Tiede-lehdessä on mielenkiintoinen artikkeli ihmisen sopeutumisesta kylmään. Siinä todettiin, että levossa olevalle alastomalle ihmiselle ihannelämpötila on 27 astetta.
Jossain vaiheessa energiametallien realiteetit iskevät poliitikkoja kasvoihin kuin märkä rätti ja realiteetit on pakko hyväksyä. ICE autoilla ajetaan vielä pitkään, kaivosteollisuudessa varmaan ainakin seuraavat 100 vuotta.
- Anonyymi
Tässä faktaa:
"sähköauto
myös: ladattava auto
en: electric vehicle (EV)
Auto, jonka voimanlähteenä on yksi tai useampi sähkömoottori ja johon voi ladata liikkumiseen tarvittavaa energiaa ulkopuolisesta sähkönlähteestä
Sähköautoja ovat täyssähköautot ja ladattavat hybridiautot. Näistä voidaan käyttää myös nimitystä ladattavat autot."
Lähde Sesko: https://sesko.fi/standardointi/sahkoautot-ja-latausjarjestelmat/sahkoautosanasto/
Sitä voi olla mitä mieltä vaan, vaikka, että polttisautot on dieseleitä, mutta sillä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Sähköautolle on olemassa oma määrittelynsä joka kertoo mitkä ovat sähköautoja. Tämä määritelmä obn ylikansallinen ja yleisesti käytössä, koskien mm lainsäädäntöä.- Anonyymi
Sensijaan sähköautojen elinkaaren ympäristökuorma ei ole standardisoitu missään. Ympäristökuormalle tulisi olla kunnon stardardit ja määritelmät, jotta ihmisiä ei houkuteltaisi harhaan vihreän siirtymän sponsoroimana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sensijaan sähköautojen elinkaaren ympäristökuorma ei ole standardisoitu missään. Ympäristökuormalle tulisi olla kunnon stardardit ja määritelmät, jotta ihmisiä ei houkuteltaisi harhaan vihreän siirtymän sponsoroimana.
Jeps, Euro 7
- Anonyymi
Käytettyjen ladattavien omistajille näytön teksti "Hybrid system malfunction" tulee liiankin tutuksi. Ei kun hinausautoa tilaamaan.
- Anonyymi
Minulla on 6-vuotias käytettynä ostettu plugari. Olen ajanut sillä jo 4 vuotta, eikä sille ole tarvinnut muuta tehdä, kuin käyttää määräaikaishuolloissa ja katsastuksidmssa. Mitään vikaa siinä ei ole ollut, paitsi peräkontin valon sammuminen. Vaihdoin siihen itse uuden lampun.
- Anonyymi
Plug plug on kyllä onneton viritys.🧑🔧
- Anonyymi
Nelivedolla tehoa yli 200 hv ja kulkee vähällä. Onneton virirys???
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nelivedolla tehoa yli 200 hv ja kulkee vähällä. Onneton virirys???
Mulla tehoa +300hp plugarissa ja kulkee todella vähällä. Huoletonta ajamista.
Siinä ei onnea edes tarvita, päinvastoin kuin vagenin TSI kanssa.
- Anonyymi
Patteripetterit kusettavat aina ,kun suunsa avaavat.
Tämä tilastokikkailukin on ihan patteriuskovaisten oma keksintä. Saadaan tilastot näyttämään komeammilta ja voidaan valehdella, miten polttomoottorit kielletään 2026 ja ne katoavat kokonaan 2030 mennessä.
Suurin osa Suomen "sähköautoista" on todellisuudessa polttomoottoriautoja, jotka vain on vain rekisteröity sähköautoiksi ja tällä tempulla tienattu avokätinen veronalennus. Keskikulutus vajaa 6 l/100 km, mistä voi sen todellisen käyttövoiman päätellä... kulutus on vain litran koko autokannan keskikulutus.
Ihan samaan pääsisi pitämällä auton paino kurissa ja laittamalla pellin alle nykyaikaisen bensapihin moottorin. Mutta tässä onkin annettu kympitonnien kädenojennus 2 tonnin tankkeja (liki 100 000 € hintaluokassa) ostaville. Voi olla malliston tehokkain (400+ hv) malli olla halvempi kuin bensa/dieselkarvalakki), knu on laitettu kyytiin kesäkelissä 30-40 km köröttelyyn riittävä akku.
Myyntimääristä puhuttaessa lasketaan aina mukaan myös nämä sähköautoiksi rekisteröidyt polttomoottoriautot, mutta päästöistä puhuttaessa kaikki on nollapäästöisiä ja polttomoottorien myynto loppuu 2026.- Anonyymi
Siis plugarien keskikulutus vain litran pienempi kuin koko autokannan keskikulutus. Uusiin poltotmoottoriautoihin verrattuna ero marginaalinen. Eli suurempi massa aika pitkälti nollaa sähköistyksen hyödyt.
Sama patterivatkaimissa. 2200 kg ihan tyypillinen massa eli läskiä on 800-900 kg enemmän kuin polttomoottoriautolla.
- Anonyymi
Ladattavan hybridin ensisijainen käyttövoima on bensiini, joten se ei ole sähköauto.
- Anonyymi
Patteriuskovien jollotuksissa plugarit lasketaan sähköautoiksi, kun puhutaan myyntimääristä.
Kun puhutaan päästöistä, valehdellaan kaikki sähkäautot päästöttömiksi. Kaikki, vaikka ns. täyssähköautot ovat vähemmistössä.
Ja kyseenalaista myös se päästötttömyys ... alle2000 kg omamassainen sähkövatkain on poikkeuksellisen kevyt. Perusmallin polttomoottoriautot vähän päälle 1300 kg. Luonnonvaroja kuluu 50 % enemmän sähkövatkaimeen ja tällä hetkellä näyttää, että vatkaimien käyttöikä jää paljon lyhyemmäksi kuin polttomoottoriautojen 21 vuotta (keskimääräinen romutusikä).
Ao. syistöä sähköistymisellä ei ole yhtään saatu liikenteen päästöjä pienennettyä.
- Anonyymi
Hybridin voi laskea sähköautoksi kun se kulkee sähkölläkin.
Hybridin voi laskea bensa-autoksi kun se kulkee bensallakin.
Autot siis voidaan laskea kahdella tavalla ja tilastoja voi kikkailla sen mukaan.
Ajaessakin se muuttuu yllättäen sähköautosta bensa-autoksi.- Anonyymi
Voiko ajaa kauankin ilman bensaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voiko ajaa kauankin ilman bensaa?
Ei niillä kovin pitkälle pääse pelkällä sähköllä.
- Anonyymi
Patteriukovaiset ovat lobanneet sitä ajatusta, että plugari on ensisijaisesti sähköauto, joka vain silloin tällöin turvautuu polttomoottoriin. Suomessa käytössä olevien plugarien keskimääräinen CO2 päästö on 40 g/km. Siis paperien mukaisesta lukemasta puhuttaessa.
Todellinen keskikulutus näillä on kuitenkin liki 6 l/100 km, mikä ei ole kuin max. litran pienempi kuin koko autokannan kulutus (siis bensakäyttöisistä puhuttaessa). Ja nyt vertalukohtana tosiaan koko autokanta.... joka on keskimäärin 13 vuoden ikäistä!
Em. lukemista on helppo päätellä, että plugarit valtaosin liikkuvat polttomoottorin voimin ja sähköä on mukana lähinnä näön vuoksi. Etenkin kaupunkiajossa sähkötekniikan avulla aikaan saatu parempi hyötysuhde sulaa suuremman massan liikutteluun.
Todelliset päästöt noin 140 g/km = 250 % normilukemaa suuremmat. Tässä meillä käsissä 2020 luvun päästöhuijaus. Muualla Euroopassa luvut vielä rumempia, koska kulutus voi olla 7-8 l/100 km, kun autoja ei lainkaa ladata (puuttuu latausmahdollisuus / sähkö liian kallista).
Vrt. itse ajan kaasuautolla. Paperien mukaan CO2 päästö 108 g/km (perustuen maakaasun käyttöön polttoaineena). Todellinen, tankatun polttoaineen (bensaa + 0-päästöistä biokaasua) pohjalta laskettu päästö 40 g/km. Mutta silti pitää maksaa rangaistusverot (käyttövoimamaksu) maakaasusta.... jonka myynti on kokonaan loppumassa Suomessa! Ei käy kauppa, kun biokaasu on halvempaa.
Ei mene hyvin, kun on patteriuskovaiset ovat onnistuneet puhumaan poliitikkojen päät pyörälle yliampuvilla lupausillaan. Ei näy edelleenkään niitä 30 000 € sähköautoja, ei vedä myynti 120 000 autoa vuodessa eikä meillä tule olemaan 900 000 "sähköautoa" (suurimmalta osin plugareita) vuonna 2030.
Eikä puolitu liikentene päästöt sähköautoilla. Sähkö- ja/tai vetyautoihin panostaneissa maissa (USA, Saksa ym) liikenteen päästöt vain kasvavat kasvamistaan.
Suomi onnistui katkaisemaan oman liikenteensä päästöjen kasvun jo 2008, mutta tämä temppu tehtiin biopolttoaineilla. Mutta toimiva idea kun on jo näin vanha, se kannattaa hylätä ja laittaa pelimerkit yhdelle hevoselle.... josta jo etukäteen oli nähtävissä, ettei se tule voittamaan. Oli siis liikaa ilmaa lupauksissa sähköistymisen etenemisestä. Eikä mitään varasuunnitelmaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voiko ajaa kauankin ilman bensaa?
Tyypillisesti pääsee jopa 30-40 km kesäkelissä. On kyllä plugareita, millä pääsee 70 tai jopa 100 km sähköllä, mutta näiden hinta tuppaa olemaan lähempänä 100 000 kuin 40 000 euroa.
Talvellakin voi ajella sähköllä, lyhyemmän matkaa. Mutta etenkin idän ihmeissä (Kia ym.) polttomoottori pörisee tällöin tyhmäkäyntiä lämmöntuoton merkeissä,, vaikka auto sähköllä liikkuisikin. Tässä taas näkyy hinnan vaikutus, fiksummin suunnitelluissa on lämpöpumppu tms ratkaisu, jollon moottorin pärisyttäminen ei ole ainoa tapa pitää tuulilasi sulana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281488- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541149- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi255961Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei195948- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää16830Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818