HumuMC:n valmiudet isommille vesille

Anonyymi-ap

Tämän päivän videosta kävi ilmi että suuntana on biskaja ja siitä sitten jonnekkin ties minne. Videoiden perusteella kokemusta ei kovin paljon ole ja varsinaiset purjehdustaidot aika puutteelliset. Koneen käynnistäminen tuntuu olevan vakioratkaisu aina kun vene ei etene halutulla tavalla. Pidemmällä legillä tämä tarkoittaa että polttoainetta pitäisi olla huomattava määrä ja konetehoa niin paljon että isommassakin vasta-aallokossa matka etenee. Riittääkö navigointitaidot kun plotteri sanoo sopimuksensa irti? Onko riittävästi erilaisia varaosia ja tarvikkeita. Positiivisena asiana voi kyllä todeta että herra on aika kätevä käsistään ja varmaan osaa selvittää erilaisia teknisiä ongelmia keskivertoa paremmin. Jos venettä ei kuitenkaan saa kulkemaan pelkillä purjeilla niin kannaisiko harjoitella hieman ennen isompia haasteita joita isot vedet takuuvarmasti tuovat. No kaikkea ei voi noista videoista päätellä mutta Artemis painii kyllä ihan eri sarjassa mitä purjehdus ja merimiestaitoihin tulee.

99

3536

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kunhan on kylliksi malttia odotella hyviä kelejä ennen Kielin kanavasta ulosajoa ja seurailee sitten paikallisia seilaajia niin Biskajan selvittämisen jälkeen osaaminen varmasti riittää kauaskin.
      Jos taas alkaa olemaan toistuvasti hilkulla että tilanteista selviää ja tavaraa hajoaa koko ajan, on kääntyminen takaisin suotavaa tai jääminen ainakin Euroopan vesille.

      Venekuntien välillä on käsittämättömän iso ero siinä että mitä ongelmia yleensäkään tulee ja miten niistä selvitään.
      Mielestäni tavallisen, tuhatkunta mpk/kausi ajavan ja septityhjennysasemien perään netissä kyselevän ei juuri kannata lähteä koittamaan sitä Gotlantia kauemmas. Tekniikan päälle on ymmärrettävä, vaikka budjetti olisi kuinka korkea hyvänsä. Useimmiten kun ostopalveluja ei ole saatavilla.
      Lisäksi kyky sietää kaikkea epäjärjestystä on oleellinen jo heti Alankomaiden jälkeen.
      Tuollaisella, videoista katsotulla liki flegmaattisella asenteella todennäköisesti pärjää kyllä. Koneajo ei tee kenestäkään huonoa purjehtijaa jos sen tarkoituksena on optimoida etenemä , varmistaa keli-ikkunassa pysyminen ja riittävä lepo. Yleishavaintona sanoisin että rannikkoliikenteessä reilu puolet on koneajoa ja ulkona sitten 1/3-1/5 matkasta.

      • Anonyymi

        Kuten sanottu niin viedeoista näkee vain sen mitä niistä näkyy. Näköhavaintojen perusteella skuutti on ainoa asia millä purjeita säädetään. Pinta-alaa myös. Itselläkin on kokemusta rullaisosta välimeren vuokraveneissä ja silläkin tulee toimeen jos ei ole vaatimustaso kovin korkealla. Kovan tuulen kryssissä pitäisi osata säätää alaliesma tarpeeksi löysäksi jotta saisi purjeeseen enemmän muotoa ja vääntöä millä aallokossa pärjäisi. Sitten on koko joukko muita säätöjä joilla voi vaikuttaa veneen kulkuun. Nyt en puhu mistään viimeisistä kymmenyksistä vaan perus säädöistä joilla vene sadaan kulkemaan haluttuun suuntaan mahdollisimman helposti. Pidemmällä matkalla isommilla vesillä tulee väistämättä myös vastatuuliosuuksia. Yksi kysymys on se että yritetäänkö ajaa väkisin liian ylös. Jos saisin humun pakkiin lisätä pari työkalua niin ne olisivat spiirapuomi ja preventteri sillä myötäistäkin on odotettavissa.


      • Anonyymi

        Se ei ole mikään ainoa totuus. Valtaosa ajasta ollaan maissa. Ihan hyvin voi motoroida 10% ajasta ja purjehtia loput, reitistä riippuen. Jos vene on hyvässä kunnossa lähtiessä ja laitteet uusia tai hyväkuntoisia, tulee huollettavaakin vähemmän. Kun taas jos vanhassa moottorissa on historia sitkeistä käyntihäiriöistä, on odotettavissa enemmän korjailua matkallakin.


    • Anonyymi

      Mieluummin moottorilla kuin Artemiksen tapaan purjeet rikkoen. Tuohan on ihan tuurista kiinni. Mikään määrä kokemusta ei riitä, jos on huono tuuri. Jos taas on tervettä järkeä, pienelläkin kokemuksella selviää.

      Tuon porukan järki riittää polttoaineen määrän ummärtämiseen.

      Mitä taas tulee purjeiden säätämiseen, siitä ei ole pirunkaan apua, jos ei tuule (vertaa Artemis). Jos taas tuulee, lisäsäätäminen ei paljon lisänopeutta tuo.

      • Anonyymi

        Säätämisten primäärinen tarkoitus ei ole noepeuden lisääminen, se tulee vain bonuksena päälle. Oikeilla säädöillä tehdään kulusta mukavaa ja ohjaamisesta kevyttä. Ja kevyessäkin tuulessa vene kulkee oikeilla säädöillä siinä kun huonoilla seistään, ero on dramaattinen.


    • Anonyymi

      Samaa mieltä tavallaan aloittajan kanssa, mutta toisaalta: Humu tekee just sitä mitä palstalla sanotaan - jos haaveilet isojen vesien matkasta, niin niin lopeta haaveilu ja lähde!

      Niin hän nyt tekee.

      Itsekin tosin kiinnitin myös huomiota siihen, että jos koneella jyskyttää täysillä vastaiseen pitkiä matkoja, niin paitsi dieseliä menee selvästi (riittävyys pitkillä matkoilla hivenen ongelma) että varsinkin koneen huolto alkaa nousta tärkeään rooliin. Vuorenvarma kone vuorovesialuiden sisäänajossa on kultaakin arvokkaampi..

      Perushuoltoa, kuten hihnojen, suodattimien, öljyn ja impellerin vaihtoa humu osannee itse tehdä, kunhan vain varaosia on matkassa, mutta isompi remontti tulee noille koneajotunneilla vastaan kertaluokkaa nopeammin kuin tavallisella kesälomapurjehtijalla. Vrt. Artemiksellakin kone tuntuu olevan elämänsä lopussa alle vuodessa, vaikka käyttää konetta matkantekoon todella maltillisesti. Mutta Artemiksen kohdalla hänen lähes maaginen sopeutumiskykynsä mihin tahansa tilanteeseen yhdistettynä merimiestaitoihin kompensoivat paljon.

    • Anonyymi

      Aika outoa, että Humua verrataan Artemikseen tällä palstalla. Humulla taitaa olla 3 lasta ja vaimo mukana, Artemis seilaa yksikseen. Onko syy vertaukseen youtube videot?

      Ainakin toistaiseksi matka mennyt rantoja pitkin, ja ehkä ensimmäinen varsinainen avomerilegi on Biskajanlahti.
      Sen verran paljon tekniikkaa mukana, että se voi tietää ongelmia. Toiset seilaa ikänsä saaristomerellä, ja toiset, kuten Humu lähtee tuosta noin vaan perheen kanssa vuodeksi isommalle reissulle. Mielestänä kunnioitettava suoritus. Purjehdustaitoa ei vielä hirveesti, mutta tahtoa ja yritystä sitäkin enemmän.

      Toivon vilpittömästi onnea ja menestystä reissulle, ja toivon että me sohvaperunakirjoittajat ollaan positiivisella asenteella mukana seuraamassa näitä youtube videoita.

    • Anonyymi

      Tekemällä oppii. Mä näen heillä paljon hyviä ominaisuuksia tollaseen isojen vetten matkapurjehdukseen. Tietynlainen rauhallinen tilanteen hyväksyvä rytmi ja ote purjehdukseen voi muodostua reissun aikana. Kyllä mailit muuttaa ihmistä. Artemiksen kippariin siinä mielessä turha vertailla, että hän on erittäin kokenut, varmasti jo 40 vuotta purjehtinut kun taas Humu ehkä muutamia vuosia. Artemiksen kippari kestää varmasti taidoiltaan ja ymmärrykseltään sekä myös tiedonhankinta- ja omaksumiskyvyltään hyvinkin kansainvälisen vertailun. Tuon tyyliseen kapasiteettiin tässä me amatöörit toivotaan kehittyvämme.

      Toivottavasti eivät Pohjanmerelle mene takki auki. Vaikka on kiire Biskajan ylitykselle niin Kielin kanavasta eteenpäin on syytä lisääntyä kunnioitus ja epäluulo kelejä kohtaan..vähän särähti korvaan jossain videossa ajatus siitä että vasta Biskaja olisi ensimmäinen haastava kohta reissua.

    • Anonyymi

      Katsoin yöllä muutaman Humun viimeisimmän videon ja ilmeisesti kiireen vuoksi ajoivat todella paljon koneella.

      Toivottavasti on varaosia ja nesteitä, letkuja, impellereitä, suodattimia ja työkaluja mukana....

      Artemiksen reissu on oma lukunsa. Hessu on ilmiselvästi eräs rankimpia purjehdusukkoja tällä pallolla.
      Seiskakymppinen äijä pistelee Tyynenmeren poikki viiden viikon legejä yksikseen, kiipeilee mastoon, tekee koneremonttia, korjailee vuotoja ja hyppii haiden sekaan....

      Siinä on muuten sellainen suoritus että aika moni saisi ottaa lakin päästä silkasta kunnioituksesta.

      Humun hommissa vähän epäilyttää koirien mukanaolo veneessä (ja vielä ilman liivejä) - lienee lopulta vain ajan kysymys, missä vaiheessa toinen tai molemmat lemmikeistä päätyvät mereen.....

      Ei mitään Atlantin ylityksiä kyllä kahden koiran kanssa lähdetä tekemään, se lienee selvä. Välimeren rannikolle talveksi vielä käsitän, mutta kolme-neljä viikkoa kahden koiran ja kolmen lapsen kanssa Atlantin yli olisi jo mielestäni turhaa riskinottoa jos enempää kokenutta miehistöä ei ole mukana.

      Tuollainen purjehdus ei ole mitään peliä, jonka voi ESC-näppäimellä keskeyttää ja aloittaa uudelleen. Pahimmassa tapauksessa tulee Hard Reset ja siinä voi käydä köpelösti jollekulle perheestä tai vaikka kaikille.

      Siinä mielessä Hessun puuhat ovat eri kaliberia kun hänhän vaarantaa lopulta vain itsensä upealla seikkailullaan ja jos sattuisi päätymään kalojen ruuaksi reissullaan, onpahan ainakin elänyt.

      Mutta alaikäiset + koirat eivät voi itse päättää lähtemisestään tuollaiselle matkalle, joten siinä mielessä vähän hirvittää Humun Biskajan ylitysaikeet. Eikä Kanaalikaan mikään ihan vasemman käden keikka ole varsinkaan, jos veneessä on ainoastaan yksi, jolla on jonkinlainen käsitys navigoinnista, purjeiden säädöistä ja mistä narusta kovassa paikassa on vedettävä. On vaara, että väsymys tekee tenän kovassa kelissä ja liikenteessä ja siinä kovan virtauksen sattuessa voi todella käydä huonosti - koneen pettäessä peli on hyvin nopeasti pelattu jos purjeita ei pysty tehokkaasti hyödyntämään kovassa virtauksessa.

      No joo, aina voi maalata piruja seinille mutta voihan olla että kaikki menee loistavasti ja Humun porukka saa upeita kokemuksia ja palaa aikanaan reissultaan paljon nähneenä ja kokeneena!

    • Anonyymi

      Kun näissä viimeisimmissäkin videoissa näytti vastatuuli, puuskat ja aallokko tulevan koko ajan yllätyksenä ja välittömästi aiheuttivat koneajoon siirtymisen, vähän tuli sellainen fiilis, että mitenkähän tuo kombo selviää Kanaalista ja Biskajasta jos sattuu kunnon keli.

      Jos Ruotsin rannikon kelimuutokset aiheuttavat Defcon kolmosen niin homma on aika äkkiä katastrofi kanaalissa kunnon kymmenmetrisessä aallokossa virtauksen ja tuulen käydessä tiheässä liikenteessä kunnolla hankaliksi....

      • Anonyymi

        Ilmeisesti ironinen, "savolaistyylinen" puhetapa on täysin vierasta, kun ette hölmöt ymmärrä, että videot on tehty vähän kieli poskessa ja tahallaan lausutaan nimet väärin, ei käytetä "oikeita" termejä ja tehdään vähän tarkoituksella draamaa kelien ja aaltojen suhteen. Ihme tosikkoa porukkaa täällä! Uskoisin, että Humu oikeasti tietää ja osaa paljon enemmän purjehduksesta, kuin te videoita sanasta sanaan toljottavat typerykset luulette. Jos puhuu murretta, niin ei se tarkoita, että olisi ymmärtämättömämpi tai muutenkaan "kansanmies". Aika alentavaa ja jopa rasistista porukkaa täällä itseasiassa kommentoimassa. Kulttuuri- ja kommunikointieroja sanoisinko, joita PK-seudulla ikänsä asuneet eivät vain voi ilmeisesti ymmärtää. Typerykset. Ainakin Humu saa naureskelle partaansa näille teidän tyhmille kommenteille ja todennäköisesti tulee vaan lisäämään vettä myllyyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti ironinen, "savolaistyylinen" puhetapa on täysin vierasta, kun ette hölmöt ymmärrä, että videot on tehty vähän kieli poskessa ja tahallaan lausutaan nimet väärin, ei käytetä "oikeita" termejä ja tehdään vähän tarkoituksella draamaa kelien ja aaltojen suhteen. Ihme tosikkoa porukkaa täällä! Uskoisin, että Humu oikeasti tietää ja osaa paljon enemmän purjehduksesta, kuin te videoita sanasta sanaan toljottavat typerykset luulette. Jos puhuu murretta, niin ei se tarkoita, että olisi ymmärtämättömämpi tai muutenkaan "kansanmies". Aika alentavaa ja jopa rasistista porukkaa täällä itseasiassa kommentoimassa. Kulttuuri- ja kommunikointieroja sanoisinko, joita PK-seudulla ikänsä asuneet eivät vain voi ilmeisesti ymmärtää. Typerykset. Ainakin Humu saa naureskelle partaansa näille teidän tyhmille kommenteille ja todennäköisesti tulee vaan lisäämään vettä myllyyn.

        Ihan aluksi voit purkauksesi mentyä ohi perehtyä sanaan "rasismi" ja siihen mitä se tarkoittaa.
        Et sentään syyttänyt natseiksi etkä alkanut huutaa äärioikeistosta?

        Nimittelet tänne kirjoittelevia kuitenkin typeryksiksi ja tosikoiksi.

        Ihmettelen, mitä rakentavaa moisilla kommententeillasi kenties kuvittelet saavasi aikaan?

        Käytöstapojen puuttuminen näillä nettipalstoilla on valitettavaa ja kertoo kirjoittajansa kyvyttömyydestä ilmaista itseään kirjallisesti ilman asiattomuuksia, olettamuksia ja iltapäivälehtien viljelemiä muotisanoja ja "pöyristymistä".

        Rasistiksi, natsiksi, juntiksi, typerykseksi ja ties miksi nimittely kertoo enemmän kirjoittajasta kuin kuvitellusta ihmisryhmästä, johon noilla pyritään viittaamaan.

        Tässä 5,5-miljoonaisessa kansassa oikeita rasisteja on häviävän pieni määrä.
        Liika somen ja iltapäivälehtien seuraaminen tekee monen ihmisen todellisuudentajulle erittäin pahaa.
        Sitten aletaan nimitellä kanssaihmisiä ties millä - jos heidän kirjoittamansa tai sanomansa ei miellytä.
        Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, ja AJATUKSIINSA sekä niiden kertomiseen.

        Toisten loukkaamiseen tai halventamiseen ei pitäisi kuitenkaan olla oikeutta kenelläkään - sen enempää anonyyminä nettipalstoilla kuin lehtienkään artikkeleissa.

        Voitaisiinko me kaikki tämän maan kansalaiset pyrkiä vähitellen hyviin käytöstapoihin, selkeään argumentaatioon ja myötä- ja sijaisloukkaantumisesta luopumiseen?

        Toisten nimittely, herjaaminen ja syyttely ei johda mihinkään hyvään.

        Asiallinen kritiikki, ajatusten ja kysymysten heittäminen ilmoille sitävastoin on nimenomaan sitä keskustelua, joihin voi pyrkiä asiaperustein vastaamaan ilman loanheittoa nimettömänä tunnekuohujen vallassa sormet näppiksellä.

        Kiitos ja hyvää purjehduskesän jatkoa kaikille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan aluksi voit purkauksesi mentyä ohi perehtyä sanaan "rasismi" ja siihen mitä se tarkoittaa.
        Et sentään syyttänyt natseiksi etkä alkanut huutaa äärioikeistosta?

        Nimittelet tänne kirjoittelevia kuitenkin typeryksiksi ja tosikoiksi.

        Ihmettelen, mitä rakentavaa moisilla kommententeillasi kenties kuvittelet saavasi aikaan?

        Käytöstapojen puuttuminen näillä nettipalstoilla on valitettavaa ja kertoo kirjoittajansa kyvyttömyydestä ilmaista itseään kirjallisesti ilman asiattomuuksia, olettamuksia ja iltapäivälehtien viljelemiä muotisanoja ja "pöyristymistä".

        Rasistiksi, natsiksi, juntiksi, typerykseksi ja ties miksi nimittely kertoo enemmän kirjoittajasta kuin kuvitellusta ihmisryhmästä, johon noilla pyritään viittaamaan.

        Tässä 5,5-miljoonaisessa kansassa oikeita rasisteja on häviävän pieni määrä.
        Liika somen ja iltapäivälehtien seuraaminen tekee monen ihmisen todellisuudentajulle erittäin pahaa.
        Sitten aletaan nimitellä kanssaihmisiä ties millä - jos heidän kirjoittamansa tai sanomansa ei miellytä.
        Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, ja AJATUKSIINSA sekä niiden kertomiseen.

        Toisten loukkaamiseen tai halventamiseen ei pitäisi kuitenkaan olla oikeutta kenelläkään - sen enempää anonyyminä nettipalstoilla kuin lehtienkään artikkeleissa.

        Voitaisiinko me kaikki tämän maan kansalaiset pyrkiä vähitellen hyviin käytöstapoihin, selkeään argumentaatioon ja myötä- ja sijaisloukkaantumisesta luopumiseen?

        Toisten nimittely, herjaaminen ja syyttely ei johda mihinkään hyvään.

        Asiallinen kritiikki, ajatusten ja kysymysten heittäminen ilmoille sitävastoin on nimenomaan sitä keskustelua, joihin voi pyrkiä asiaperustein vastaamaan ilman loanheittoa nimettömänä tunnekuohujen vallassa sormet näppiksellä.

        Kiitos ja hyvää purjehduskesän jatkoa kaikille!

        Tähän voisi kiteyttää pitkään mielessäni hautoneen klikkiotsikon, jossa yhdistyy iltapäivälehtien lööppitouhu. "Suloinen someraivo repesi"


    • Anonyymi

      Vaikka aiemmin kommentoin myös koneen kulumisriskiä ja epäilin kelinsietokykyä ym, niin otetaan hiukan takaisin: on kaverilla silti minusta ihan positiivinen asenne ja ote hommiin, ja selvästi tiedostaa että mitä vain voi sattua, mutta valmius reagoida niihin on olemassa.

      Lasten ja koirien kohtalo, jos pahimmat skenaariot toteutuisivat, on toki hyvä pointti.

      Minä pidän saaristossakin AINA liivejä päällä, yksinkin, ja vaadin sitä kaikilta veneessäolijoilta myös, Mutta ei Humun lisäksi Artemis näytä pitävän myöskään, tai jotkut muut tubettajatkaan. Mitäs raati on niistä mieltä isoilla ylityksillä?

      • Anonyymi

        Koirien takia laittaisin verkot kaidevaijereihin. Veneestä putoaminen on todellinen riski. Humukin on käytännössä välillä yksinpurjehtija jos muut nukkuvat veneen sisällä eli turvavaljaat olisi suositeltavat. Artemis ei juurikaan valjaita käytä joten saa nähdä loppuuko videoiden tulo jossakin vaiheessa. Itselle liivit on itsestäänselvyys ja valjaita käytän aina avomerellä ja kovemmassa kelissä kannella suojaisemmillakin vesillä.


    • Anonyymi

      Tietys mieles nimenomaan jos ei purjehdi yksin niin olis tosi tärkeä käyttää valjaita jne. Aika traumaattinen ja myös kelissä vaarallinen skenaario miehistölle jos kapu tippuu paatista. Yksin mennessä saa vaan itse mietiskellä vedessä syntyjä syviä kun katselee oman veneen katoamista näköpiiristä. Humun kippari on valjaita esitellytkin ja heidän veneessä taitaa kaikki purjeiden säädöt hoitua istuinlaatikosta. Uskon että oikein huonoissa olosuhteissa siellä sitlootassakin kiinnittytään. Koirien menetys olisi ikävää, toki ne taitaa kelissä pysyä sisällä. Paperikarttoja en ole bongannut, onkohan käytössä lainkaan.

    • Anonyymi

      Eniten humun toiminta huolestuttaa ihmisiä, jotka ovat tehneet purjehduksen hienouksista ja sanastosta itselleen identiteetin.

      Kun tuollainen itse räpläävä kansanmies, joka ei osaa vielä vuosienkaan jälkeen edes purjehduksen perussanastoa, lähtee maailmalle ja tulee pärjäämään siellä siinä kuin kuka tahansa muukin, niin hienostopurjehtijoita huolestuttaa, että oma maine menee.

      • Anonyymi

        Termeistä viis mutta purjehdus on taitolaji. Sitä ei opita hetkessä. Tyvestä puuhun on hyvä metodi. Ilman hienouksia pärjää hyvin mutta jos perusasiat eivät ole hallussa niin vaikeaksi menee. Tekemälläkin toki oppii mutta tietoa ja taitoa voi hankkia myös tehokkaasti. Voi lukea alan kirjoja, hakeutua gastiksi kokeneeseen porukkaan tai mennä kurssille.


      • Anonyymi

        Nyt en kyllä tajunnut mihin tällä postauksellasi pyrit?
        Mitä sanastoa tarkoitat?

        Ei käsittääkseni turvavaljaat, paperikartat ja pelastusliivit liity mitenkään purjehdushomosteluosastoon?

        Punaisista housuista kukaan ei ole maininnut mitään.

        Artemiksen Hessun valjaiden käyttämättömyys lienee tietoinen valinta - miehellä on jo ikää ja varmaankin jonkkaan putoaminen ja sinne jääminen on hänelle eräänlainen "mahdollinen kehityskulku" eikä siitä enempää murehdi.

        Hessun filosofinen suhtautuminen purjehdukseen on hänelle itselleen sopiva, kun muita ei kyydissä ole.
        Olihan aiemmissa Atlantin ylityksissä ja Panaman kanavallakin sekä Panaman saaristossa kun Hessulla oli miehistöä/matkustajia mukana, liivit käytössä niin Hessulla itsellään kuin kyytiläisilläkin.

        Yksin ollessaan mies ei aina liivejä käytä, tosin voihan olla että videoissakaan ei aivan kaikki näy. Harvemmin tulee niitä hurjimpia kelejä mastolla käydessä kuvattua....

        Henkilökohtaisesti toivon ja toivotan kaikille matkaan lähteneille ja siellä oleville turvallista matkaa ja hyviä kokemuksia!

        Punaisilla housuilla tai vaikka ilman housuja :) .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt en kyllä tajunnut mihin tällä postauksellasi pyrit?
        Mitä sanastoa tarkoitat?

        Ei käsittääkseni turvavaljaat, paperikartat ja pelastusliivit liity mitenkään purjehdushomosteluosastoon?

        Punaisista housuista kukaan ei ole maininnut mitään.

        Artemiksen Hessun valjaiden käyttämättömyys lienee tietoinen valinta - miehellä on jo ikää ja varmaankin jonkkaan putoaminen ja sinne jääminen on hänelle eräänlainen "mahdollinen kehityskulku" eikä siitä enempää murehdi.

        Hessun filosofinen suhtautuminen purjehdukseen on hänelle itselleen sopiva, kun muita ei kyydissä ole.
        Olihan aiemmissa Atlantin ylityksissä ja Panaman kanavallakin sekä Panaman saaristossa kun Hessulla oli miehistöä/matkustajia mukana, liivit käytössä niin Hessulla itsellään kuin kyytiläisilläkin.

        Yksin ollessaan mies ei aina liivejä käytä, tosin voihan olla että videoissakaan ei aivan kaikki näy. Harvemmin tulee niitä hurjimpia kelejä mastolla käydessä kuvattua....

        Henkilökohtaisesti toivon ja toivotan kaikille matkaan lähteneille ja siellä oleville turvallista matkaa ja hyviä kokemuksia!

        Punaisilla housuilla tai vaikka ilman housuja :) .

        Tpdennäköisempää lienee kova isku päähän. Siksi kypärä voisi Hessulle olla parempi.


    • Anonyymi

      Matkapurjehdus ei kyllä ole mikään taitolaji, kaikkea muuta. Siinä kaikkein tärkeintä on veneenkorjaustaito eikä solmu sinne tai tänne.

      • Anonyymi

        Matkapurjehdus on kärsimyslaji jos ei osaa purjehduksen perusasioita. Taito ei tarkoita vain nopeutta. Taidolla saa myös mukavuutta ja helppoutta. Ja sitähän matkapurjehtijat arvostavat. Autopilottikin kestää paremmin kun ei tarvitse tehdä niin paljon töitä. Veneen voi yleensä tietyllä tuulikulmilla säätää myös niin ettei tarvitse ohjata ollenkaan. Myötäiseen on helppoa mutta kovassa vastatuulessa isoon vasta-aaltoon vene ei etene juuri ollenkaan jos ei tiedä mitä tekee. Eikä se helppoa ole myötäiseenkään kun on se kuuluisa kovempi keli. Korjaustaitojakin tarvitaan mutta tuntuu että navigointitaidotkin on aliarvostettuja nykyään ja luotetaan vain elektroniikkaan. Viimeisin video todisti taas miten käy kun ei yhtään mietitä etukäteen ja suunnitella. Piti hankkia uusi digikartta mutta sitä ei ollutkaan saatavilla. Senkin olisi voinut hankkia etukäteen kun tiesi sellaista tarvitsevansa. Nyt ratkaisu oli tabletin ja puhelimen teippaus ohjauspylvääseen.


      • Anonyymi

        Onhan se kyllä nimenomaan taitolaji. Niin kauan kun ollaan rannikolla, ehtii aina ajaa vaikka sitten moottorilla suojaan. Mutta avomerellä täytyy mm. osata hallita venettä kovassa tuulessa, ymmärtää, millä purjeilla kannattaa yrittää mihinkin suuntaan, kun myrsky on tulossa suunnasta x.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se kyllä nimenomaan taitolaji. Niin kauan kun ollaan rannikolla, ehtii aina ajaa vaikka sitten moottorilla suojaan. Mutta avomerellä täytyy mm. osata hallita venettä kovassa tuulessa, ymmärtää, millä purjeilla kannattaa yrittää mihinkin suuntaan, kun myrsky on tulossa suunnasta x.

        Bu ha ha ha, kyllä on jutut sulla, voi kissan viikset....


    • Anonyymi

      Mitä Humun kannattaisi sitten tehdä purjeiden trimmauksen suhteen esim. isoon vasta-aaltoon ajaessa, joita voi hyvin tulla Pohjanmerellä vastaan?

      Täällä keskitytään paljon virheisiin muttei ratkaisuihin.

      • Anonyymi

        Joo ne joilla kokemusta tuosta reippaan tai kovan kelin kryssimisestä voisi kertoa perusperiaatteita purjeiden valintaan ja säätöön liittyen.

        Näyttää tällähetkellä että viikonloppu olisi syytä pysyä satamassa, ja ehkä ma-ti voisi olla sääikkunaa mutta ke taas muodostuu sellasta keliä ettei mitään asiaa merelle. Toivottavasti sään seurantaan paneudutaan ja mennään harkiten. Myös Biskajaa ei ole pakko mennä yli, voi rannikkoa mennä sopivin etapein mutta sitten kans todellakin kelien mukaan. Ylipäätään kiire ja aikataulut pois nyt.


      • Anonyymi

        Yksiselitteistä ja yleispätevää vastausta ei voi antaa koska muuttujia on niin paljon. Jos tuntee purjehduksen perusteet niin löytää kyllä ratkaisun. Noin lyhykäisesti kaikki lähtee veneen rungon, kölin ja takilan ominaisuuksista. Purjeet ovat kolmiuloitteisia ja niiden ominaisuuksiin voidaan vaikuttaa paljon suunnittelulla ja oikeanlaisella toteutuksella. Purjeiden kohdalla tärkeintä on hankkia sellaiset purjeet jotka palvelevat parhaiten omaa käyttötarkoitusta. Rullaiso on lähtökohtaisesti huono vastatuulipurje koska siitä puuttuu tehokkaan purjeen muoto. Tätä voidaan kompensoida sillä ettei vedetä alaliikkiä liian kireälle jolloin purjeeseen saadaan hieman pussikkuutta ja sitä kautta "vääntöä" jota tarvitaan aaltoja vastaan mennessä. Tämä itsessään lisää kallistusta joten purjepinta-alaa pitää myös osata pienentää jotta kallistus pysyy sopivana. Levanki pitää osata säätää myös oikeaan kohtaan sillä isopurjeen ainoa säädin ei ole jalus. Keulapurjeen kohdalla pitää osata valita oikea pinta-ala suhteessa isopurjeeseen. Jaluspisteen sijainnilla ja oikealla jaluksen kireydellä saadaan myös keulapurjeeseen lisättyä hieman pussikkuutta jolloin saadaan sitä vääntöä ja voimaa jota aallokossa tarvitaan. Vaikka kaikki em. asiat ja monet muut olisivat kunnossa sen jälkeen tarvitaan taito ajaa aallokossa. Pitää aistia ja reagoida aallot ja tuulensuunnan ja voimakkuuden vaihtelut. Pitää myös osata ajaa tai yrittää ajaa oikeaa tuulikulmaa olosuhteisiin nähden. Koska en ole humun veneellä ikinä purjehtinut en voi antaa täsmävastausta. Jos olisi mahdollisuus hypätä kannelle niin aika nopeasti saataisiin vene kulkemaan myös vastaiseen. Kyse on tietynlaisen tasapainon hakemisesta ja sitä on vaikea selittää. Sen kuitenkin tuntee peräsimessä ja kulun vaivattomuudessa. Paljon varmaan tulee jotain kommentteja mutta asia ei ole ihan yksiselitteinen. Ne jotka osaa niin tietää.


    • Anonyymi

      Biskajalla vuorovesivaihtelu on parhaimmillaan toistakymmentä metriä.
      Siinä rannikoiden kautta menemisessä voi tulla äkkiä yllätys kun herää ankkurista kyljellään :).

      Ihmettelin itsekin tuota, ettei karttakortteja alueelta jonne ollaan menossa ole hankittu valmiiksi?
      Onko siis niin, ettei paperikarttojakaan ole, kun tabletteja ja puhelimia teippaillaan pedestaaliin hätäpäissään?

      Ei kai ole niin, että paperikartalla navigointia ei edes osata?

      Vähän kyllä näyttää siltä, että piakkoin valtamerelle siirtyessä tuo homma käy ylivoimaiseksi, tavalla tai toisella, jos valmistautuminen ja taidot ovat mitä ovat.
      Ihan kaikkea ei voi opetella "hands-on-training" -systeemillä....

      Onko mitään käsitystä virtauksista yleensä, vuorovesien vaikutuksista, paperikarttoihin perustuvasta navigoinnista jne?
      Osataanko kompassia käyttää, onko eksymätaulukoita matkassa?


      Miten on varauduttu esimerkiksi yllättävään blackoutiin ja koneen pettämiseen? Onko mitään suunnitelmaa?
      Onko vuotojen varalta mukana muuta kuin puutappisarja?

    • Anonyymi

      Tänään saapuvat cuxhaveniin. Marinetrafic kertoo. Windy taasen kertoo että torstaihin saakka on aika kovia kelejä Pohjanmerellä. Ihan on yksittäiset päivät jolloin hiukan tuuleskelee vähemmän. Siis reilusti alle 10 m/s kenties, ehkä. Saas nähdä kunnioittaako HumuMc kelejä. Jos windyn ennuste pätee, niin menisittekö te Cuxhavenista eteenpäin? Itse voisin noihin keleihin jossain muualla kuin pohjanmerellä myötäiseen lähteä mutta en tahalleen vastaiseen enkä kryssille, tuolla enkä missään.

    • Anonyymi

      Sinne vaan kun kerran kännykän ja tabletin kartat toimivat ja polttoainettakin on tankit täynnä....

    • Anonyymi

      Hyvä esimerkki nyt S/y Inspiration 2. Englannin kanaalin alkupäässä ainoana purjeveneennä. Joko yrittää kryssiä tai on palaamassa takaisin. Pidemmälläkin myötäiseen tulijoita vain. Kauppalaivaa mustanaan kanaali

      • Anonyymi

        Rys....venäläinen purjevene....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rys....venäläinen purjevene....

        Juuri niin. Veteli poikittain edestakas sivutuulessa aikansa, vastaisessakin oli välillä. Nyt sentään myötäiseen. Kuluttiko kenties aikaa, jos johonkin satamaan ei pääse kuin tiettyyn kellonaikaan tms...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri niin. Veteli poikittain edestakas sivutuulessa aikansa, vastaisessakin oli välillä. Nyt sentään myötäiseen. Kuluttiko kenties aikaa, jos johonkin satamaan ei pääse kuin tiettyyn kellonaikaan tms...

        Noita ei pitäisi päästää yhteenkään eurooppalaiseen satamaan!


    • Anonyymi

      Onnea matkaan humulle!

      Katsoin pari pätkää ja on hieman tylsästi tehtyjä omaan makuuni, mutta eipä sillä mitään väliä, koska eipä hän niitä tehnytkään minua varten.

      Kyllä hän varmasti nopeasti oppii kantapään korkeakoulussa, joten ihan turha kantaa huolta kaikkien palsta super purjehtijoiden joissa kaikki "viisaus ja varautuminen" asuu...

    • Anonyymi

      Tapio Lehtiseltä on tullut masto alas. Yhden veneen upotti, seuraavasta katkesi masto. Onkohan tuo homma ihan hallinnassa? Saattaa hyvin olla, että humu selviää upottamatta ja mastoa katkaisematta.

      • Anonyymi

        Oli hyvä selitys Tappiolla, että turha dissata aktiivi purjehtiaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli hyvä selitys Tappiolla, että turha dissata aktiivi purjehtiaa...

        Jos masto tuli alas vääränlaisen helan takia niin puolet voi laittaa omaan piikkiin kun ei ole tarkastanut että onko hela ollut oikea. Ja olihan edellisessä veneessä väärää myrkkyväriäkin pohjassa joten aika huolimatonta touhua ammattilaiselta jolla 50v kokemus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos masto tuli alas vääränlaisen helan takia niin puolet voi laittaa omaan piikkiin kun ei ole tarkastanut että onko hela ollut oikea. Ja olihan edellisessä veneessä väärää myrkkyväriäkin pohjassa joten aika huolimatonta touhua ammattilaiselta jolla 50v kokemus.

        Joo joo, hyvin hoiti asian pahassa merenkäynnissä, kukaan ei lokkaantunut ja alus ei kärsinyt mainittavia muita haittoja, kyllä olet pikku sieluinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo joo, hyvin hoiti asian pahassa merenkäynnissä, kukaan ei lokkaantunut ja alus ei kärsinyt mainittavia muita haittoja, kyllä olet pikku sieluinen.

        Mietippä uudelleen. Jos tilaat jonkin tietynlaisen osan asennuksen rikiin niin luotatko sokeasti että niin on toimittu vai kannaisiko tarkistaa että osa ja asennus on oikea? Sunnuntaipurjehtijalle ei välttämättä tapahdu mitään dramaattista väärän osan takia koska pääasiassa purjehditaan hyvissä olosuhteissa. Nyt on kuitenkin kyseessä ammattilaisista koostuva porukka jonka tarkitus on purjehtia kilpaa maapallon ympäri kilpaa. Rikin pettäminen ei ole mitenkään tavatonta joten on ihan perus juttuja tarkistaa se huolellisesti ennen kuin lähdetään mihinkään. Olosuhteet eivät olleet mitenkään poikkeuksellisen huonot ja kisassa on odotettavissa kovempaakin kyytiä. Tapahtumahetkellä maksimituuli oli n. 19m/s ja keskituuli 12-14 m/s. Aallonkorkeus 2-3m ja vuorovedestä johtuen jyrkkää. Jos vene ei tätä kestä niin kusessa ollaan kun alkaa oikeasti tuulla ja on iso aallokko. Myrskyraja on 21m/s joten ei oltu edes myrskyssä. Hyvänä asiana voidaan pitää sitä että tapahtui nyt eikä keskellä ei mitään huonommassa kelissä.

        Myrkkymaaliepisodista voi lukea täältä:

        https://yle.fi/a/3-11303669

        väliotsikon "Veneen pohja kuin tuuhea karvalankamatto" jälkeen. Veneen pohjaan oli maalattu myrkkymaali joka oli tarkoitettu meidän olosuhteisiin. Meillä maalit ovat varsin tehottomia ja isommille vesille vaaditaan tehokkaammat aineet. Aika usein ongelmat johtuvat hyvin pienistä asioista jotka olisi voinut välttää. Ei aina mutta usein. Sinällään hienoa että pelkällä säikähdyksellä selvittiin ja lopusta selviää rahalla jota menee vähintään 5 nureroinen summa.


    • Anonyymi

      Cuxhavenista irtauduttu. Pari muutakin suomalaista venettä hiukan edellä lähtenyt. Hyvä sääikkuna myös auennut, pian myös tuulien suunnan suhteen. Ehkä vasta torstaina kelit kovenee. Kyllä se hyvin menee. Kiva kun videoita tulee tiuhaan!

    • Anonyymi

      Varmaan Humukin voi oppia purjehtimaan paremmin. Nyt on ainakin aikaa siihen. Ainahan siihenkin menee aikaa, että tietää, mikä omassa veneessä toimii ja mikä ei. Mutta jos pidemmälle lähtee, niin pakkohan se on purjeilla tehdä.

    • Anonyymi

      On se vähän ihmeellistä, että Lehtistä tai Artemis-Heikkiä ei kritisoida, vaikka he ovat tehneet ilmeiseen vaaraan johtaneita virheitä, mutta Humun selviämistä epäillään.

      Mielikuvista nämä riippuvat eivätkä tosiasioista.

      • Anonyymi

        On heitäkin arvioitu. Tässä keskustelussa on tarkoitus keskustella humusta.


      • Anonyymi

        Hessu vaarantaa ainoastaan itsensä tehdessään mahdollisesti kohtalokkaan virheen.

        Ymmärrätkö eroa seiskakymppisen yksinpurjehtijan ja perheensä kanssa purjehtivan keski-ikäisen päätösten ja osaamisen seurauksista?

        Hessu on ikämies, hyväkuntoinen ja haka selviämään erilaisista tilanteista.
        Ja on varautunut kartoilla, myös paperisilla, satamakirjoilla, lukenut ennen matkaa ja matkan kestäessä paljon kirjallisuutta joka käsittelee matkalla olevia merialueita ja satamia.
        Matkan alkupuolella Ranskassa ajoi taksilla toiseen kaupunkiin ostamaan tarvitsemansa karttakortin Ranskasta eteenpäin.

        Veneessä on kaikenlaisia tarvikkeita ja jopa ompelukone, jolla Hessu korjaa itse purjeensa.
        Koneen rikkoutuminenkaan ei johtanut katastrofiin, vaikkakin aiheutti hankaluuksia.

        Kyse ei ole mielikuvista, vaan ihan faktoista.
        Bussikuskilla on isompi vastuu kuin yksin moottoripyöräilevällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hessu vaarantaa ainoastaan itsensä tehdessään mahdollisesti kohtalokkaan virheen.

        Ymmärrätkö eroa seiskakymppisen yksinpurjehtijan ja perheensä kanssa purjehtivan keski-ikäisen päätösten ja osaamisen seurauksista?

        Hessu on ikämies, hyväkuntoinen ja haka selviämään erilaisista tilanteista.
        Ja on varautunut kartoilla, myös paperisilla, satamakirjoilla, lukenut ennen matkaa ja matkan kestäessä paljon kirjallisuutta joka käsittelee matkalla olevia merialueita ja satamia.
        Matkan alkupuolella Ranskassa ajoi taksilla toiseen kaupunkiin ostamaan tarvitsemansa karttakortin Ranskasta eteenpäin.

        Veneessä on kaikenlaisia tarvikkeita ja jopa ompelukone, jolla Hessu korjaa itse purjeensa.
        Koneen rikkoutuminenkaan ei johtanut katastrofiin, vaikkakin aiheutti hankaluuksia.

        Kyse ei ole mielikuvista, vaan ihan faktoista.
        Bussikuskilla on isompi vastuu kuin yksin moottoripyöräilevällä.

        Hyvä että joku ymmärtää mistä on kysymys. Mielenkiintoinen yksityiskohta humun seikkailussa on se että kun kippari pyytää kiristämään isoa niin aina pitää sanoa että se on se paksu köysi. Luulisi että tämäkin asia olisi jo opittu. Tämänkaltaisella purjehduksella on aika tärkeää että mahdollisimman moni osaa mahdollisimman paljon. Lapsilta ei voi kovin paljon vaatia mutta onko kysymyksessä kiinnostuksen puute vai mikä kun yhden köysen käyttötarkoituksen opettelu on niin vaikeaa. Toivottavasti vaimo on kiinnostunut asiasta eikä tyydy pelkkään kokin rooliin. Kun tulee pidempiä legejä niin kipparinkin täytyy välillä levätä. Siitä ei tule mitään jos muilla ei ole homma hallussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hessu vaarantaa ainoastaan itsensä tehdessään mahdollisesti kohtalokkaan virheen.

        Ymmärrätkö eroa seiskakymppisen yksinpurjehtijan ja perheensä kanssa purjehtivan keski-ikäisen päätösten ja osaamisen seurauksista?

        Hessu on ikämies, hyväkuntoinen ja haka selviämään erilaisista tilanteista.
        Ja on varautunut kartoilla, myös paperisilla, satamakirjoilla, lukenut ennen matkaa ja matkan kestäessä paljon kirjallisuutta joka käsittelee matkalla olevia merialueita ja satamia.
        Matkan alkupuolella Ranskassa ajoi taksilla toiseen kaupunkiin ostamaan tarvitsemansa karttakortin Ranskasta eteenpäin.

        Veneessä on kaikenlaisia tarvikkeita ja jopa ompelukone, jolla Hessu korjaa itse purjeensa.
        Koneen rikkoutuminenkaan ei johtanut katastrofiin, vaikkakin aiheutti hankaluuksia.

        Kyse ei ole mielikuvista, vaan ihan faktoista.
        Bussikuskilla on isompi vastuu kuin yksin moottoripyöräilevällä.

        Ei Hessullakaan ollut karttoja alkumatkasta mukana, vaan niitä käytyyn ostamassa samoin kuin Humu teki. Ihme kommentointia täällä, kun toisen samanlaista tekemistä ihannoidaan ja toisen mollataan.

        Toinen vaan kertoo totuudenmukaisemmin ja yksityiskohtaisemmin matkansa edistymisestä, kun toinen vaan fiilistelee ultapäiväoluitaan.


    • Anonyymi

      Näkyykö muilla marinetrafficissa tää Humun vene, Fata Morgana2, mulla ei näy kuin aamulta, missä näkee että liikkeelle lähtivät

    • Anonyymi

      Kun ostin ekan purjeveneen, niin myyjä sanoi vaan että kyllä Siperia opettaa. Ja kyllä tässä pikkuhiljaa on opittu. Toki uteliaisuus ja halu oppia on ollut aika korkealla. Humun väki pärjää kyllä. He on on edelliskesinä aika rutinoituneesti vedelly pitkin Suomenlahtea. Reipas asenne, ja taitoa purjehdukseen on varmaan kuitenkin enempi kuin äkkiseltään vaikuttaa.

    • Anonyymi

      Matka jatkuu, mainiossa 7-8 sekuntimetrin sivuvastaisessa. Eiköhän siellä jo purjeilla mennä. Siellä on nyt sääikkuna

    • Anonyymi

      Koneella siellä mentiin vasta-aaltoon ja -tuuleen tämän päivän videossa.
      Reippaasti kallellaan, takakajuutta muuttui kylpyammeeksi koska luukkujen tiivisteet ovat alkaneet vuotaa. (Luin heidän blogistaan).
      Koira kusi sänkyyn jälleen kerran tänään....

      Hetken menivät jopa purjein mutta vähän tuskaiselta tuo nyt näyttää.
      Ja säätila näyttää olevan kohtuuperseestä, kylmää ja sateista, vaihtelevaa vastaista tuulta. Ei paljon eroa Itämeripurjehduksesta. Harmi että sattui noin huonot kelit heti alkumatkasta.

      Korkeapaineen reuna on jossain Portugalin korkeudella, sitten voi olla jo lämmintä ja mukavaa, jos sinnepäin suunnistavat.
      Toki kelit voivat muuttua ja Atlantin hurrikaanikausi alkaa pian - ennätyslämmin valtameri voi aiheuttaa vielä tuulien ja myrskyjen suhteen ihmeet ja kummat tässä loppukesällä ja syksyllä.
      Todennäköisesti saamme täällä Suomessakin nauttia seurauksista kovien tuulten ja myräköiden muodossa.

      Tämä on nyt vain minun mielipiteeni.

      • Anonyymi

        Laitatko linkin blogiin kiitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitatko linkin blogiin kiitos.

        Linkki on Youtube-kanavalla.


    • Anonyymi

      Hyvältähän tuo vaikuttaa. Matka etenee, mikä on tarkoituskin.

    • Anonyymi

      Innolla odotan koska kiire loppuu ja purjehdus alkaa. Nyt tuntuu että koneajon motiivi on ollut lähinnä kiire päästä johonkin satamaan mahdollisimman nopeasti.

      • Anonyymi

        Ilmeisesti mielessä kuumottelee Biskaja, ja että sieltä ei parane myöhästyä kun pääsivät omasta mielestään hiukan myöhässä liikkeelle. Näin jossain videossa esiin tuotiin. Olisko siinä syy että nyt alkumatkaa taitetaan suunnitellulla marssivauhdilla, tuuli mistä tuuli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti mielessä kuumottelee Biskaja, ja että sieltä ei parane myöhästyä kun pääsivät omasta mielestään hiukan myöhässä liikkeelle. Näin jossain videossa esiin tuotiin. Olisko siinä syy että nyt alkumatkaa taitetaan suunnitellulla marssivauhdilla, tuuli mistä tuuli.

        Onko mitään käsitystä siitä mihin on menossa? Atlantin ylityksen sääikkunat alkaa olla mennyt jos olen oikein käsittänyt. Oma veikkaus on välimeri mutta sielläkin alkaa pian talvikausi joka tarkoittaa käytännössä pitkää satamassa oloa jos ei halua purjehtia paskakeleissä ja satamista puuttuu palvelut. Vähän on joulukalenteri fiilistä kun joutuu odottamaan seuraavia tapahtumia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko mitään käsitystä siitä mihin on menossa? Atlantin ylityksen sääikkunat alkaa olla mennyt jos olen oikein käsittänyt. Oma veikkaus on välimeri mutta sielläkin alkaa pian talvikausi joka tarkoittaa käytännössä pitkää satamassa oloa jos ei halua purjehtia paskakeleissä ja satamista puuttuu palvelut. Vähän on joulukalenteri fiilistä kun joutuu odottamaan seuraavia tapahtumia.

        Canaria ilmeisesti kohde.


    • Anonyymi

      Viimeisimmässä videossa näyttää vähän siltä, että todellisuus alkaa tulla iholle.
      Maininki on jo jonkinmoinen, vastatuulta, pahoinvointilääkkeitä ja epätietoisuutta reitistä satamaan, matalikkokin ehkä hiukan yllättäen ilmestyi veneen alle.

      Voi olla, että lähipäivät näyttävät, millaisia päätöksiä reissun jatkosta ja reitistä tekevät.

      Saattaa hyvinkin suunnitelmat muuttua, kun leppoisaksi ehkä ajateltu purjehdus alkaa muuttua totiseksi työksi. Ja mihinkään kunnon keliinhän ei vielä ole edes jouduttu, silti koko tähänastinen reissu on ollut pääosin koneella ajamista.

      Mutta harkitseva ihminen voi aina muuttaa suunnitelmiaan, tilanteen voi aina arvioida uudelleen.
      Tarvittaessa mikään ei estä vaikka koko homman jättämistä sikseen.
      Riskit pitää aina tiedostaa ja ihan hulluihin hommiin ei pidä kenenkään ryhtyä.

      Luonnonvoimien edessä ihminen on kuitenkin hyvin avuton ja vastuu veneessäolijoista lopulta kuitenkin kipparilla.

    • Anonyymi

      Tuskin niille mitään ongelmia tulee, tuollaista perusduunariporukkaa, jolle ei ole koskaan opetettu, että elämä on vaikeaa.

      Jos vene ei hajoa, pääsevät aivan varmasti sinne, minne tahtovatkin.

      Mikä noissa olosuhteissa on nyt niin erilaista verrattuna siihen, mitä he ovat Itämerellä kohdanneet. Juurihan he itse totesivat, että ihan samanlaista kuin Itämerelläkin.

    • Anonyymi

      Pohjakosketus ja isopurjeen repeäminen.

      Ja taas mentiin koko päivä koneella. Jokohan alkaa kone olemaan kohta öljynvaihdon tarpeessa?

      • Anonyymi

        On sullakin murheet, suurin osa porukoista purjehtii koneella nykyään, vanhat jäärät sitten erikseen, he vielä kryssivätkin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On sullakin murheet, suurin osa porukoista purjehtii koneella nykyään, vanhat jäärät sitten erikseen, he vielä kryssivätkin...

        Purjehtii koneella?

        Tuo oli täysin uutta. Oletko koskaan ajatellut moottoriveneen hankkimista?
        Siinä ei ole kaikenlaista purjetta, köysistöä, mastoa, köliä jne. riesana.....


        Vai koneella purjehtimista. Näin se maailma muuttuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Purjehtii koneella?

        Tuo oli täysin uutta. Oletko koskaan ajatellut moottoriveneen hankkimista?
        Siinä ei ole kaikenlaista purjetta, köysistöä, mastoa, köliä jne. riesana.....


        Vai koneella purjehtimista. Näin se maailma muuttuu.

        Kaverin sanavalinta nyt hieman pääsi lipsumaan ja sinä otit siitä heti kaiken irti.
        Tunsitko suurtakin tyydytystä kun pääsit sillä ilakoimaan?

        Ps. Kyllä monet käyttävät sanaa seilaaminen kun kuljetaan vesillä tai purjehditaan.
        Siinä mielessä tuo ” purjehtiminen” ei kaukaa mene ohi. Puhumattakaan nykyisestä trendistä, jonka mukaan purjeveneellä ajetaan koneella riippumatta tuulen suunnasta tai sen nopeudesta.
        Tunnustan, että minäkin olen sitä harrastanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Purjehtii koneella?

        Tuo oli täysin uutta. Oletko koskaan ajatellut moottoriveneen hankkimista?
        Siinä ei ole kaikenlaista purjetta, köysistöä, mastoa, köliä jne. riesana.....


        Vai koneella purjehtimista. Näin se maailma muuttuu.

        Ihan kansainvälinen termi tuo purjehtiminen koneella tai purjein, olet ehkä juntti?


    • Anonyymi

      No, samantekevää. Itselläni - kuten myös esimerkiksi Artemiksen Hessulla - purjeet ovat purjeveneessä se "moottori", jolla edetään niin myötäiseen kuin vastaiseenkin.

      Mitä järkeä on ostaa purjevene ja ajaa sillä pääosin koneella?

      Eikö ole paljon yksinkertaisempaa hommata iso uppoumarunkoinen tai sitten ihan liukuva moottorivene jos koneella kumminkin ajellaan?

      Mitä helvetin järkeä on kuskata mukana tonnikaupalla köliä, mastoa ja purjeita, jos niitä ei osata käyttää?

      Anteeksi, mutta en käsitä toimistotyön tekemistä spandexit päällä kuten en myöskään kuntouintia räpylät jalassa. Sori siitä.

      Ja kyllä, sain kiksit ja erektion tästäkin viestistä.

      • Anonyymi

        Pursi on halvempi vs moottori alus, siinä syy


      • Anonyymi

        Hyvät sinulle tuosta.
        Osittain olen samaa mieltä kanssasi tuosta purjeiden ja raskaan kölin raahaamisesta.
        Pitkälle matkalle lähtiessä pitäisi moottoriveneen kuitenkin olla iso ja se maksaa paljon.
        Tavallinen kansalainen voi purjeveneellä kiertää globuksen ympäri melko siedettävillä kuluilla.

        Minulla oli aikoinaan ”purjehtijana” paha tapa käynnistää kone heti kun SOG putosi alle 5 Knotsin.
        Myönnän sen hieman niska punoittaen, mutta en ole myöskään koskaan kutsunut itseäni purjehtijaksi - vaan veneilijäksi.

        Nykyisin liukuvalla n. 23 kt matkanopeudella ajaessa tulee nuo ”purjehdukset” joskus kaihoisasti mieleen, mutta aika nopeasti palaan nykyhetkeen kun vilkaisen polttoainemittarin suuntaan D.


    • Anonyymi

      No pitäisi odottaa kohtuullisia tuulia, tai sitten luovia meneen. Mutta moniko tuolla pohjanmerellä luovii jos ihan on vastaista. Mutta onko se edes ihan vastaista? Kiva olisi kuulla kokemuksia, vastaiseen menosta tuolla. Koneella ajossa kyllä kaikki herkut läsnä, vaappuu ja lullaa pahanpäiväisesti. Purje tukisi kummasti. Nyt pitäisi tän hetken ennusteiden mukaan odotella tiistaihin jolloin voisi olla jotain sivutuulta. Sitten sieltä taitaa kyllä pukata oikeesti kovaa keliä taas vastaisena pian. Artemis ei Kielin kanavaa käyttänyt, kryssi tosi kovassa kelissä Skageniin.

    • Anonyymi

      Aika hurjat on videot....isopurje kiinni alapäästään letkuklemmareilla, genoan rullalaite alapäästään täysin paskana ja vettä tulee sisään.....jostain...

      Konehuoneen tuuletin paskana mutta onneksi sai viriteltyä tilapäispuhaltimen tilalle, niin paljon koneajoa näyttää tulevan että varmasti ihan jees tehostaa konehuoneen ilmanvaihtoa. Toki hätätilanteessa voi ajaa ilman portaikkoa, meteli on tietysti helvetillinen siinä tapauksessa.

      Merkillinen konstruktio tuo isopurjeen rullalaitteen alapään kiinnitys. Ei minkäänlaista ruuvia, sakkelia tai vastaavaa. Letkuklemmarit voivat tosiaan leikata sen purjeen kiinnityslenkin poikki sieltä kovemmassa tuulessa.

      Tuhoutunut genoan rulla pitäisi kyllä vaihtaa ennen pidemmälle lähtemistä. Näytti että olisi ruostunut poikki se rullan runko?<

      Jossain vaiheessa blogissa puhuttiin vuotavista kansiluukuista, sieltähän sitä vettä sateella pilssiin päätyy, ensin valuu verhoilujen taakse ja sieltä pilssiin. Luukkujen tiivisteet uusiksi. Toki voi olla pelkästään tulviva veskinpönttökin jos kallistuksessa tulee vettä sisään - tai pilssipumpun läpiviennistä puuttuu joutsenkaula?

      • Anonyymi

        Jotenkin toivoisin että järki voittaisi ja isopurjeen kiinnityskin tehtäisiin niin kuin se kuuluisi tehdä eikä millään letkuklemmarilla. Keulan rullalaitteen kanssa sama juttu eli käytännössä uusi kun vanha on päreinä. Siinä kaivetaan vaan turhaan verta nenästä kun yritetään oikoa ja tehdään viritelmiä. Vettä voi tulla veneeseen monesta paikasta mutta yksi mahdollisuus on se että kyse on kondensoitumisesta. Veden tuloa kannattaa seurata ja vaikka maistaa onko suolaista. Pilssi kannattaa muutenkin tyhjentää säännöllisesti ettei käy niin että moottoritilassa mahdollisesti oleva öljy lähde leviämään veden mukana pitkin venettä. Näinkin on joskus käynyt ja sitä sotkua on ikävä siivota.


    • Anonyymi

      Nyt on rulla vaihdettu.

    • Anonyymi

      No nyt näytti jo purjehdukselta ja isoonkin oli saatu muotoa "pussittamalla". Sellanen tuli mieleen että onkohan pohjaan vedetty kunnon myrkyt. En muista että asiasta olisi ollut puhetta millään videolla.

      • Anonyymi

        Muistaakseni vuoden ensimmäisillä videoilla oli maininta siitä. Taidettiin vetää punaista myrkkymaalia, valaiden takia.

        Nyt meno näytti hienolta ja kiire kadonnut. Humumc saa vielä hienon reissun ja me saamme olla youtubevideoiden välityksellä mukana. Kiitos siitä videoiden tekijäperheelle!!


    • Anonyymi

      Päivän videossa saavuttiin Ranskan puolelle Calaisiin. Sijainnista näkee kuitenkin että ollaan pykälää pidemmälle, hyvässä matkaa English Canalia

    • Anonyymi

      Cherbough jätetty taakse tänään. Meneekö porukka tuosta suoraan ylitykselle vai vieläkö löytyy välisatama?

      • Anonyymi

        Brestin kautta?


    • Anonyymi

      Nyt näyttäisi Biscay ylitys alkaneen. Ainakin näin alkajaisiksi on sääikkunaa hyvinkin. 8,2 solmua siellä nyt päästellään.

      • Anonyymi

        Noh noh, vai koukkaako Brestiin vielä?


    • Anonyymi

      Mistä näkee reissun kulun?

      • Anonyymi

        Marinetraffic palvelusta, kannattaa ladata sovellus. Hakusanaksi veneen nimi ja kansallisuus "Fata Morgana FI"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Marinetraffic palvelusta, kannattaa ladata sovellus. Hakusanaksi veneen nimi ja kansallisuus "Fata Morgana FI"

        Näkyyhän tuo ilman sovelluksien latailujakin, mitä tarkoitat? Vai onko tuo jotain älypuhelinjuttuja jota en omista.


      • Anonyymi

        Marinetrafficista. Biscajanlahden pohjoisosassa on sininen laiva niin Fata Morgana ll on siitä alavasemmalle.

        https://marinetraffic.com


    • Anonyymi

      Cherbourgista Roscoffiin ja sieltä yhtäkyytiä nykysijaintiin, näyttäisi menevän suoraan Biskajan ylitykseen. Säät ovat vähätuulisia, myräkkää ei ennusteissa.

      • Anonyymi

        Joo ylitykselle vetivät, perjantaina myräkkää siinä just Biskajan ulkopuolella, mutta vetävät varmaan sen verran sisempää että hyvältä näyttää ennuste


    • Anonyymi

      Hienosti Humu vetää! Tulee nyt tämän ketjun innoittamana joka päivä katsottua videot. Ja nyt tosiaan Marinetrafficin mukaan Biskajalla jo vedetään myötäiseen 8 solmua. Hyvin tuo Jeanneau (?) kulkee.

      Hiukan olen odottanut, että tuleeko jotakin vuoronvaihtoa (eli öitä merellä), mutta nyt tulee pakostikin.

      • Anonyymi

        Perjantaina on kyllä reipasta keliä lopussa jos suoraan Corunaan pyrkii. Muutenhan voi olla tuuletonta, pitkälti koneella ajoakin. Hyvä sääikkuna aukesi ettei ainakaan kelissä tarvi vedellä. Jokohan ystävävene S/Y Julia lähti myös, pitääpä tsekata. Eilen illalla olivat Brestissä.


    • Anonyymi

      Se näissä Humun ja Artemiksen videoissa on erinomaista, että näitä katsottuaan voi hyvällä omallatunnolla unohtaa kaikenlaiset todella pitkät purjehdukset.

      Liian askeettista meininkiä meikäläisen makuun. Nukut ties missä, käyt veskissä ja suihkussa satamien jalkasienten ja kondylooman kyllästämissä kylppäreissä, syöt vitunhajuista (pilaantunutta) kalaa ja nukut viikkotolkulla huonosti hajoavassa veneessä.

      Kaikki kunnioitus heille, joista moiseen on, minusta tämän nähdyn perusteella ei.

      • Anonyymi

        No olipas taas negatiivinen näkökulma, ja halusit tän oikein meille jakaa tämmöisellä julkisella forumilla 😄😂


    • Anonyymi

      *curse*

    • Anonyymi

      Lähes tuuletonta luvataan lähipäiviksi. Näinköhän diesel riittää. Jos ei riitä, niin siinähän sitä saa seisoa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      7h50 min sitten sijainti päivittynyt viimeksi.
      Hajosiko AIS, loppuiko virta akustoista ja siksi säästön takia kytketty pois vai mikä lienee syynä.....

    • Anonyymi

      Johtuu palvelusta eikä veneestä.

      • Anonyymi

        Juuri näin. Marinetraffic taitaa ottaa maa-asemilta AIS-tiedot. Eli Espanjan/Portugalin lähestymistä täytyy odotella


    • Anonyymi

      Nyt taas näkyy sijainti, olisko 50 merimailia jäljellä tms. Tiukasti kohti Gijonia, 3,8 nopeus äsken.

    • Anonyymi

      Yöllä nopeus 3,8 solmua ja nyt 4,1... onkohan kone hajalla vai maltetaanko siellä purjehtia vaikka tuuli keveää? Vai vastavirtaa niin paljon? Matkaa on jäljellä about 20 mailia.

      • Anonyymi

        Humu näyttäisi tulleen Biskajan yli kutakuinkin yhtä matkaa saksalaisen Blaubeeren ja ranskalaisen Belle Fleur'n kanssa. Viime mainitut purjehtivat edelleen, Humu hujautti moottorilla Gijoniin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Humu näyttäisi tulleen Biskajan yli kutakuinkin yhtä matkaa saksalaisen Blaubeeren ja ranskalaisen Belle Fleur'n kanssa. Viime mainitut purjehtivat edelleen, Humu hujautti moottorilla Gijoniin.

        Joo loppumatka taidettiin vedellä koneella. Leppoisa ylitys ollut tuulien puolesta. Onko ollut silti vanhaa sekavaa maininkia, se kai kuullaan videoissa lähipäivinä.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      95
      6876
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      29
      2696
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2283
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      84
      1960
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1681
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1487
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1377
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1304
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1257
    Aihe