Sauvojen pituus

jen

Olen ostamassa sauvoja luisteluun ja niiden pituus hieman askarruttaa.

Eli tiedän että pituus lasketaan oma pituus x 0,9 2,5 cm. Minulla siis (168 x 0,9 2,5) = 153,7 cm. Mutta, mutta.. kävin kaupassa katselemassa sauvoja ja niiden pituudet ovat viiden sentin välein.

Kysymykseni kuuluukin, ostanko 150 vai 155 senttiset sauvat, kummat ovat paremmat, hieman liian lyhyet vai pitkät? Ja miksi?

Kiitos.

6

3338

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hiihtäjä

Ostat 155cm (mieluiten 160cm) sauvat ja lyhennät niitä sen mittaiseksi kun haluat. Kannattaa ostaa urheiluväline kaupasta sauvat, sillä siellä he tekevät sauvojen lyhennyksen ilman lisähintaa, jos ei itse uskalla lähteä pätkimään...
      Nyrkkisääntönä on, että osta mieluummin liian pitkät kuin liian lyhyet. Liian pitkää kun voi aina lyhentää ja liian lyhyttä melko vaikeaa mennä pidentämään. Jos on lisäkysymyksiä laita ihmeessä.
      Ja yksi juttu...tuo laskukaava on vain suuntaa antava mutta toki hyvä jos et kovin aktiivisesti harrasta, itse harrastan kilpahiihtoa ja kesäisin treenaan rullasuksin niin tuo sauvojen oikea pituus on tullut ihan kokemuksen kautta.

• Kentsu

Kiitos hiihtäjä! Rikoin omat sauvani jotka olivat laskentasäännöllä 90% omasta pituudesta 5 cm eli 165 cm pitkät. Ostin Intersportista 170 cm pitkät tilalle koska sopivia ei ollut enää jäljellä. Ajattelin pätkästä 5 cm mutta kokeilin huvikseni ensin niitä täyspitkinä. En muuten pätkäsekkään niitä lainkaan. Hiukkasen pidemmät sauvat toimivat paremmin ylämäessä ja suoralla kovalla vauhdillä. Niillä ei sauvo tyhjää! Eli ne ovat kauttaaltaan paremmat. Jos haluaa lusitella ilman sauvoja niin sekin on ihan Ok, mutta jos sauvarullaillaan niin sitten se on tehtävä kunnolla.

Onneksi lyhyemmät sauvani hajosivat!

• pro

kannattaa ostaa 155cm, voivat olla just passelit. Jos aluksi tuntuvat hieman pitkiltä kannattaa silti tehdä joku kymmenkunta lenkkiä, ja tarkkailla josko niihin tottuu. Tarvittaessa helppo lyhentää yläpäästä.

• Jen

Käyn ostamassa 155cm sauvat ja kokeilen niillä. Jos tuntuvat pitkiltä, lyhennän niitä.

Kyllä Suomi24:sta saa joskus asiallistakin palautetta... Kiitos.

• stamina

Ei näin! Tuo kaava .9h 2.5cm on ihan hullu. Se pohjautuu siihen, että vapaan hiihtosauvat ovat luokkaa (.89-9.2)h ja tähän lisätään 2.5cm, koska
      rullilla seistään korkeammalla.

Mutta eiväthän sauvaluistelun tekniikka ja rytmi ole ollenkaan samat kuin vapaan hiihdossa. Hiihdossa "suikkaus" lähtee hivenen etukumaraisesta asennosta käytännössä polvi ja lantio suorana. Luistellessa taas paino pitää saada vain hivenen kantapään etupuolelle ja puristus lähtee syvästä polvikulmasta - myös sauvoilla, jos halutaan päästä eteenpäin. Rullilla tehdään myös koko ajan duunia, joten kadenssin pitää olla huomattavasti kovempi kuin suksilla.

Näistä syistä rullasauvan pitää olla jopa lyhyempi kuin pertsasauva. Noin .8h riittää eli 168cm pitkälle luistelijalle 135cm. Asiasta oli juttua myös yhdessä tämänkeväisessä Juoksija-lehdessä. Valitettavasti lehti ei nyt ole käsillä, enkä muista numeroa.

Tarkennuksena vielä, että hiihtäjän kesäharjoittelu luistimilla voi sitten olla oma lukunsa, johon minulla ei ole kompetenssia ottaa kantaa. Sen verran muistan M.Myllylän joskus sanoneen, että hän luistelee kesällä mielellään mutta ilman sauvoja, jottei hiihtotekniikkaan tulisi virheitä.

• ppp

Myyjä kyllä lyhentää sauvat sopiviksi. 5 cm on vain ns. "tehdasväli", koska on kallista tehdä sauvoja esim. 1 cm välein. Eli liike kyllä lyhentää, ellet itse sitä tee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      281
      2946
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      58
      2338
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      2007
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      115
      1747
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      126
      1709
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1375
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1327
    8. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      59
      1263
    9. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1253
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      78
      1203
    Aihe