Nyt vihdoin heräsin!

Anonyymi-ap

Minä olen harrastanut joogaa viitisentoista vuotta, nyt viimeisten viiden vuoden aikana vain harvakseltaan. Alkuvuosina joogasin noin kolme kertaa viikossa. Pyöräilin 10 kilometriä joka lauantai 90 minuutin rankkaan Hi-Joogaan ja silloin nautin näistä tunneista, jotka olivat dynaamisia, mutta ilman pitkiä asanoita. Tunnit menivät vaukdikkaasti liikkeestä toiseen hiki virraten ja niiden jälkeen olo oli kuin piestyllä ja vatsalihakset kunnossa. :D Vauhti oli huima ja tunneilla oli paljon esim käsillä- ja päällaseisontaa sekä muuta tasapainoa ja kehonhallintaa vaativaa, jossa olin aika hyvä. ;) Ohjaaja oli alansa pioneeri ja huippuhyvä siinä mitä teki ja nautin joka hetkestä.
Minulle kävi muutama vuosi sitten puistojoogassa niin, että revähdytin takareiteni, jonka jälkeen joogaamiseni siinä mittakaavassa kun tein sitä aiemmin oli tuskallista. Niinpä keskityin muihin ryhmäliikunnan muotoihin.
Nyt viime aikoina olen satunnaisesti käynyt joillain joogatunneilla, mutten ole löytänyt vastaavanlaista tuntia.
Nyt olin viime viikolla tunnilla, jossa oltiin todella pitkään eri asanoissa, enkä löytänyt tunnilta mitään liikettä josta olsin ollut kiinnostunut tai kokenut omaksi. Tunsin oloni epämielyttäväksi koko tunnin ajan epämiellyttävissä asennoissa. En pidä astanga- tai yinjoogasta juuri tästä syystä.
Seuraavana päivänä olo oli kipeän oloinen ja mietin jo saaneeni ensimmäisen koronani. Työnteosta ei ollut tulla mitään. Olo koheni päivän mittaan ja ymmärsin tuntemukseni johtuvan joogasta. Terveydelle ei voi olla hyväksi olla todella pitkään asennossa, jossa verenkiesrto on osittain estetty. Eräs ex-työkaverini kertoi kokeilleensa kessan Yin-jogaa ja olleensa sitä seuraavan päivän kipeänä. Minä olen saanut samoja tuntemuksia tästä joogasta. Todennäköisesti juuri siksi, että asanat kestävät pitkään ja verenkierto estyy.
Sain joulukuussa tietää, että minulla oli eteisvärinä päällä ja kardilogin tutkimuksissa selvisi, että minulla on läppävuoto, joka minulla on kenties ollut aina. Tämän tiedon saatuani luin ettei staattinen liikunta ole hyväksi läppävuotoa sairastavilla.
Tällainen pitkäkestoinen verenkierron estäminen ei voi olla sitä kellekään hyväksi.
Diagnoosin saatuani ymmärsin reaktioni niin astanga- kuin yinjoogaankin.
Nyt olen keskittynyt enemmän muihin liikuntamuotoihin ja nauttinut täysillä, eikä olo ole yhtään tunkkainen tuntien jälkeen.
Liikuntasaleja ja ohjaajia pitäisi ohjata ymmärtämään se, ettei se jooga ole aina niin terveellistä kuin annetaan ymmärtää.
Suoraan sanoen en itsekään ymmärrä, miksi tein sitä niin kauan kun muut liikuntamuodot aikaansaavat niin paljon paremman olon. Tähän lauseeseen ei kuitenkaan sisälly se em pioneeri, joka on alansa huippua ja hänen tunneilleen osallistuisin edelleen koska tunnit olivat niin vauhdikkaita. :D

1

781

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑

😋 ­­N­y­­m­­­f­o­m­­a­­­a­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#17945807a

🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      8
      3336
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1848
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      541
      1556
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      77
      1169
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      61
      972
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      32
      940
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      208
      861
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      813
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      806
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      758
    Aihe