Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Onko oikein ryhtyä parisuhteeseen tuntematta romanttista vetoa?

Anonyymi-ap

Kuinka suurta roolia ihastuminen ja romanttinen vetovoima ylipäätään näyttelee aikuisten ihmisten päätöksessä ryhtyä parisuhteeseen? Vaikuttaa siltä, että moni omaa ikäluokaa oleva (30v) ja siitä vanhempi hakee ensisijaisesti ihmistä, jonka kanssa tulee toimeen ja arki sujuu, eikä siinä vaikuta olevan mistään suuremmasta hullaantumisesta kyse. Itsekään en muista enää moneen vuoteen kokeneeni minkäänlaista ihastusta ketään kohtaan, minkä vuoksi olenkin ollut jo muutaman vuoden sinkkuna.
Nyt on kuitenkin sellainen olo, että parisuhdekin maistuisi ja mahdollisuuskin siihen olisi erään ystävättären tunnustettua olevansa ihastunut minuun, mutta itse painiskelen edelleen sen kanssa, että onko itselläni vastaavia tunteita häntä kohtaan. Pidän tästä kyseisestä ystävästä kovasti, treffaamme lähes viikottain, meillä on yhteisiä harrastuksia, olemme molemmat tahoillamme itsenäisiä ja taloudellisesti toimeentulevia, jne. joten perusasiat ovat kunnossa, mutta en koe minkäänlaista voimakasta romanttista vetovoimaa häntä kohtaan. Ajatukset parisuhteesta hänen kanssaan ovat tasoa "olisihan se mukavaa, mutta ei se maailma kaadu jos niin ei käykään".
Jotenkin ajattelen tämän olevan aikuisille ihmisille normaalia ja ehkä tervettäkin, ettei suhteeseen rynnätä vauhtisokeana suurien tunteiden vallassa, mutta samalla epäilyttää teenkö ystävälle karhunpalveluksen jos ryhdyn parisuhteeseen hänen kanssaan ilman, että siinä on kyse suuresta romanttisesta vetovoimasta. Miltä teistä (erityisesti naisista) tuntuisi, jos tietäisitte etteivät kumppanisi tunteet sinua kohtaan ole järin voimakkaita tai romanttissävytteisiä, vaikka takana on kyllä pitkän ystävyyden tuomaa kiintymystä?

30

829

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En voisi kuvitella alkavani suhteeseen, ilman tunnetta... Ei ole järkisuhteet minua varten. Kaveri voin olla sellaisen kanssa, mutta ei se ole mikään parisuhde, jos ei ole molemminpuolisia romanttisia tunteita mukana. Minun on helppo unohtaa sellainen ihminen kun viihdyn omissa oloissani, jos sitä tunnetta ei ole.

      • Anonyymi

        Vaikeaa sitä on olla parisuhteessa,jos ei ole mitään tunteita toista osapuolta kohtaan.Se on melkein kuin kiusaisi itseään ja toista,kun ei tunne mitään.Ei riitä jos vain toinen tuntee rakkautta.Kyllä tunteet täytyy olla molemminpuolisia,aitoa välittämistä.Muuten ei tule suhde toimimaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vaikeaa sitä on olla parisuhteessa,jos ei ole mitään tunteita toista osapuolta kohtaan.Se on melkein kuin kiusaisi itseään ja toista,kun ei tunne mitään.Ei riitä jos vain toinen tuntee rakkautta.Kyllä tunteet täytyy olla molemminpuolisia,aitoa välittämistä.Muuten ei tule suhde toimimaan.

        Ihan totta niin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vaikeaa sitä on olla parisuhteessa,jos ei ole mitään tunteita toista osapuolta kohtaan.Se on melkein kuin kiusaisi itseään ja toista,kun ei tunne mitään.Ei riitä jos vain toinen tuntee rakkautta.Kyllä tunteet täytyy olla molemminpuolisia,aitoa välittämistä.Muuten ei tule suhde toimimaan.

        Niin ja sitten jos sattuukin rakastumaan oikeasti johonkin toiseen tämän järkisuhteen ulkopuolella... Miten siinä selität toiselle, että on tunteita olemassa toiseen, että nyt täytyy erota?


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Niin ja sitten jos sattuukin rakastumaan oikeasti johonkin toiseen tämän järkisuhteen ulkopuolella... Miten siinä selität toiselle, että on tunteita olemassa toiseen, että nyt täytyy erota?

        Ihmiset menevät ja rakastuvat muihin, vaikka olisivat menneet rakkausliittoonkin. Ei se sitä mitenkään estä ja yhtä ikävää sitä varmaan on silloinkin kertoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihmiset menevät ja rakastuvat muihin, vaikka olisivat menneet rakkausliittoonkin. Ei se sitä mitenkään estä ja yhtä ikävää sitä varmaan on silloinkin kertoa.

        Joo tietysti niinkin. Mutta ajattelin sen olevan todennäköisempää, kun ei ole tunteita suhteessa. Mikään ei estäisi...


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Joo tietysti niinkin. Mutta ajattelin sen olevan todennäköisempää, kun ei ole tunteita suhteessa. Mikään ei estäisi...

        Mahtaa sitten olla TODELLA yleistä, ottaen huomioon miten usein ihmiset noissa rakkausliitoissa pettää. Mä itseasiassa voisin jopa olettaa sen olevan harvinaisempaa, tuollaisessa ei niin tunteellisessa suhteessa. Ihan vaan jo siksi, että sellaiseen suhteeseen tuskin edes lähtevät ihmiset, jotka ovat kovasti sen rakastumisen tunteen perään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mahtaa sitten olla TODELLA yleistä, ottaen huomioon miten usein ihmiset noissa rakkausliitoissa pettää. Mä itseasiassa voisin jopa olettaa sen olevan harvinaisempaa, tuollaisessa ei niin tunteellisessa suhteessa. Ihan vaan jo siksi, että sellaiseen suhteeseen tuskin edes lähtevät ihmiset, jotka ovat kovasti sen rakastumisen tunteen perään.

        No en minä paremmin tiedä... Kunhan spekuloin. Itse ollut sihteessa viimeksi 11 vuotta sitten... En ole mikään asiantuntija näissä.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        No en minä paremmin tiedä... Kunhan spekuloin. Itse ollut sihteessa viimeksi 11 vuotta sitten... En ole mikään asiantuntija näissä.

        En minäkään sitä sen paremmin tiedä. Kunhan spekuloin. Jotenkin vaan oletan, että ihmiset, jotka kaipaavat rakastumisen tunnetta, eivät lähtisi suhteeseen ilman sitä. 🤷‍♀️


      • Anonyymi kirjoitti:

        En minäkään sitä sen paremmin tiedä. Kunhan spekuloin. Jotenkin vaan oletan, että ihmiset, jotka kaipaavat rakastumisen tunnetta, eivät lähtisi suhteeseen ilman sitä. 🤷‍♀️

        Niin, sitä minä tuossa sanoinkin, että itse tarviin sen tunteen kyllä ensin.
        Ei se kovin nopeasti toiseen siirry, jos suhde on kunnossa ja rakkautta riittää.


    • Anonyymi

      Kyllä täytyy olla molemmin puolista seksuaalista jännitettä ja kipinää, ei pelkkä hyvin sovitaan yhteen- asenne auta. Itse naisena en alkaisi parisuhteeseen miehen kanssa, jolla ei muiden asioiden lisäksi olisi ajatuksena, että kunpa pääsisin mahdollisimman nopeasti vaakatason tämän misukan kanssa..

    • Anonyymi

      No mikä nyt ylipäänsä on ihissuhteissa oikein ja mikä väärin? Jos molemmat tietävät asian ja se on molemmille ok, niin se on oikein. Jos asiasta alkaa valehtelemaan ja esittämään, niin ei se ihan oikealta kuulosta.

      Sinällään jos itseäni mietin, niin tuo on mulle vähän niin ja näin juttu. Siis periaatteessa kyllä mä voisin alkaa sellaiseen suhteeseen, jossa ei ole mitään rakastumisen ilotulitusta alussa, jos kaikki on muutoin hyvin. Mä tiedän itsestäni, että minulle rakkaus on tunne, joka kasvaa kyllä, jos yhdessä on aidosti hyvä olla. Mä en kaipaa siihen rakastumisen hulluutta ja oikeastaan en edes ihan täysin luota siihen tunteeseen - siis rakastumiseen.

      Eli siis mun täytyy tykätä toisesta, viihtyä hänen seurassaan, kokea seksuaalista vetoa, tuntea oloni turvalliseksi jne. tun tyylisiä tunteita. Sen sijaan "romanttista vetoa", siten miten mä nyt tuon käsitän, mun ei olisi mikään pakko tuntea.

      • Anonyymi

        Kun rakastuu johonkin ihmiseen.Se ei tarkoita,että heti samantien rakastaa häntä.Rakastuminen ja rakastaminen on kaksi eri asiaa.Rakastuminen toivon mukaan muuttuu aidoksi rakkaudeksi kahden ihmisen välillä.Muuten on tehnyt väärän valinnan.Kun eletään yhdessä toisen ihmisen kanssa.Kommunikointi on tärkeä asia.Toista ei voi eikä tarvi koko ajan ”miellyttää.”Tunteiden osoitus täytyy olla sellaista,mikä ei ole ns.”pakonomaista,”vaan luonnollisella tavalla osoitettua välittämistä ja rakkautta.Mitään selviä pelisääntöjä ei parisuhteessa ole.Jos se on rakennettu kestävälle pohjalle niin silloin se kyllä kestää.


      • Lisään vielä että lesbosuhde ja homosuhde eivät ole parisuhde.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun rakastuu johonkin ihmiseen.Se ei tarkoita,että heti samantien rakastaa häntä.Rakastuminen ja rakastaminen on kaksi eri asiaa.Rakastuminen toivon mukaan muuttuu aidoksi rakkaudeksi kahden ihmisen välillä.Muuten on tehnyt väärän valinnan.Kun eletään yhdessä toisen ihmisen kanssa.Kommunikointi on tärkeä asia.Toista ei voi eikä tarvi koko ajan ”miellyttää.”Tunteiden osoitus täytyy olla sellaista,mikä ei ole ns.”pakonomaista,”vaan luonnollisella tavalla osoitettua välittämistä ja rakkautta.Mitään selviä pelisääntöjä ei parisuhteessa ole.Jos se on rakennettu kestävälle pohjalle niin silloin se kyllä kestää.

        Minusta on aika hölmöä edes yrittää selittää, että tietäisi jotakin siitä miten toisen tunteet kehittyvät ja miten hän ne kokee.


      • Anonyymi

        Ok. Sovitaan, että minä olen vaikkapa gibboni, sen verran sekavalta ja täysin minun elämässäni tuntemattomalta nuo sinun juttusi kuulostavat. On ole tuollaisia koskaan elämässäni kokenut.


    • Anonyymi

      Riippuu tietenkin ihmisistä. Mutta tuota 30 vuotiaana ei ole mitenkään vanha vielä. Monet ovat todella aktiivisia seksuuaallisesti. Tuollainen menisi varmaan joskus reilusti yli 60 vuotiaana.

      • Anonyymi

        Ihminen voi tuntea seksuaalista vetoa, myös ilman sen kummempaa romanttista vetoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihminen voi tuntea seksuaalista vetoa, myös ilman sen kummempaa romanttista vetoa.

        Okei ymmärsin väärin mitä tarkoitat tuolla romanttisella vedolla.Eli siis etkö rakasta häntä vai mikä mutta haluat suhteen käytännön syistä? Siis sehän on teidän asia minkälaisen suhteen haluatte jos molemmat haluaa samaa niin kuka sen kieltää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihminen voi tuntea seksuaalista vetoa, myös ilman sen kummempaa romanttista vetoa.

        Luulen kuitenkin ettei sellainen suhde ole loppujen lopuksi emotionaalisesti tarpeita täyttävä. Jos toinen kaipaa rakkautta ja siihen kuuluvia juttuja se on vain kuluttavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulen kuitenkin ettei sellainen suhde ole loppujen lopuksi emotionaalisesti tarpeita täyttävä. Jos toinen kaipaa rakkautta ja siihen kuuluvia juttuja se on vain kuluttavaa.

        Ihmiset eivät ole kaikki samanlaisia. Oleellista olisi, että ne suhteen molemmat osapuolet kokisivat nuo jutut samalla tavalla. Muillehan se ei varsinaisesti mitenkään näy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmiset eivät ole kaikki samanlaisia. Oleellista olisi, että ne suhteen molemmat osapuolet kokisivat nuo jutut samalla tavalla. Muillehan se ei varsinaisesti mitenkään näy.

        Tietysti onhan tuossa riskinä se että toinen saattaa jossain vaiheessa elämää sitten hyvin herkästi hullaantua johonkin toiseen ja kokeekin sen romanttisen rakkauden. Vähän tuo kuulostaa tyytymiseltä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Okei ymmärsin väärin mitä tarkoitat tuolla romanttisella vedolla.Eli siis etkö rakasta häntä vai mikä mutta haluat suhteen käytännön syistä? Siis sehän on teidän asia minkälaisen suhteen haluatte jos molemmat haluaa samaa niin kuka sen kieltää.

        AP on femakko lesbo. Avaus on rakennettu täsmälleen femakkojen trollauskäsikirjan mukaan. Ensin ladotaan utopia potaskaa ~1/3 tekstistä, joka haudataan lukijan mieleen höpöttämällä seuraava ~1/3 jostain järjellisemmästä detaljista, ja loppu ~1/3 taas utopia potaskaa. Jompikumpi utopia potaska, tai kumpikin, painuvat sellaisen lukijan mieleen joka ei lue jäsennellen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmiset eivät ole kaikki samanlaisia. Oleellista olisi, että ne suhteen molemmat osapuolet kokisivat nuo jutut samalla tavalla. Muillehan se ei varsinaisesti mitenkään näy.

        "Ihmiset eivät ole kaikki samanlaisia."

        Paljon kiitoksia tiedosta, joka päivä voi oppia jotain aivan uutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietysti onhan tuossa riskinä se että toinen saattaa jossain vaiheessa elämää sitten hyvin herkästi hullaantua johonkin toiseen ja kokeekin sen romanttisen rakkauden. Vähän tuo kuulostaa tyytymiseltä.

        Eivät kaikki ihmiset koskaan elämässään hullaannu. Me ihmiset ollaan niin erilaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät kaikki ihmiset koskaan elämässään hullaannu. Me ihmiset ollaan niin erilaisia.

        Sitähän nyt ei voi tietää etukäteen kukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitähän nyt ei voi tietää etukäteen kukaan.

        Kyllä aika moni itsensä tuntee, vaikka sinä et tuntisikaan.


    • Anonyymi

      Rahasta voin alkaa moiseen suhteeseen. Rakkaus ei ole koskaan kohdallani toiminut ja elämästäni on puuttunut aina taloudellinen riippumattomuus.

      Onko neidillä varaa?

    • Anonyymi

      Itse olen 47v nainen. Uskon, että näitä käytännön syistä olevia parisuhteita on tässä ikäluokassa paljon. Elin itsekin pitkässä liitossa, minkä päättymistä ihmettelin kauan. Meillä oli kipinä, sitä oli ehkä liikaakin, mutta käytännön asioiden hoito jäi yksin minulle. Onneksi mies halusi eron. Olin itse jo niin loppu arjen pyörityksestä, etten olisi jaksanut edes erota.

      Eron jälkeen etsin miestä tyyliin: arjen pitää sujua, pitää olla sama vuorokausi rytmi jne. Juttelin netissä miehen kanssa joka oli kunnollisen oloinen. Tapasimme ..... olin ihan kauhuissani, kun ensinmäisen kerran vuosikymmeniin missään treffeillä kävin. Nopeat kahvit ja se oli ohi.

      Hän laittoi viestiä tuon jälkeen satunnaisesti.... vastasin kohteliaasti takaisin. Meni 1/2 vuotta ja aloin ihmettelemään, että mikä tämä ihminen on. Sovittiin uusi tapaaminen..... oltiin päivä yhdessä ja kävin hänen luonaan. Hämmästyin, kun hän on siisti ja käytännöllinen. Tuossa vaiheessa luulin vielä impotentiksikin.... selvisi myöhemmin, ettei todellakaan ole. Luuli vain, ettei minuun saa koskea. Kemiaa siis on ja hänen kanssa olen löytämässä ihan erilaisen puolen itsestäni, seksualisuudesta, maailmakin näyttää erilaiselta ja arki on ihanaa. On ihana herätä samaan aikaan miehen kanssa, joka tekee myös kotitöitä.

      Aikuiset ihmiset tapailee eri tavalla kuin nuorena, joten on ihan hyvä antaa suhteelle aikaa kehittyä. Kuunnella toista, antaa mahdollisuus.... stressiä ei kannata ottaa. Asiat tapahtuu, jos tarkoitus on. Olisin tämän miehen kanssa tyytynyt seksittömyyteenkin, mutta kyllä sitä on ja onhan se mauste, kun saa tuntea itsensä halutuksi.

      Jos kemia puuttuu kokonaan, mutta yhdessä on kiva olla muuten vain, niin haluaisin, että siitä sovitaan yhdessä. Siis, että mies kertoo, että haluaa olla yhdessä koska on kiva olla yhdessä, mutta syvemmät tunteet ei ole vielä kehittyneet. Jos niitä tunteita kaivataan, niin voisiko niihin ottaa jotain terapiaa. Voihan olla, että joku aikaisempi kokemus estää tunteiden heräämisen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2102
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1798
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      24
      1715
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1490
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1451
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1358
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1354
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1302
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1251
    Aihe