Vinkkejä miten aloittaa Karavaanari harrastus

Anonyymi-ap

Lapset jo muuttamassa pois ja olisi viikonloppuisin aikaa vaikka kiertää vähän Suomea, olisiko hyviä vinkkejä minkälainen asuntoauto kannattaa hankkia, käytetty varmaan järkevin, mikä ois hyvä merkki ja mitä välttää?

Vakuutukset, onko jotain oleellista mitä pitäisi ottaa lisäturvaksi, hinauspalvelut jne ?

Onko turvallista koko maassa liikkua ko. ajoneuvon kanssa vai onko paikkoja mitä kannattaa välttää? Ruuhka-Suomi toki no-go aluetta, ei kiinnosta stressi.

23

651

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Liity Karavaanareihin ja kysele sieltä, saat oikeita vastauksia.

    • Anonyymi

      Vois olla ihan fiksua ensialkuun vuokrata asuntoauto ja tehdä muutamia reissuja sillä. Vuokrata kannattaa sellaisia autoja, jotka miellyttävät ja olisivat mahdollisia hankkia.

      Vuokrat ovat kohtuuhintaisia, jos voi ajoittaa lomakausien ulkopuolelle ja varsinkin syyskuulle tai vieläkin myöhemmäksi. Muutamissa satasissa//viikko liikutaan halvimmillaan, uusissa hyvissä autoissa 500-1000€ riippuen laatutasosta, koosta, jne. Vakuutuksineen.
      Syyskuun puolenvälin aikaa esim Lapissa alkaa ruska-aika, maisemat todella upeat ja sääolotkin vielä ihan hyvät.
      Muutenkin loma-aikojen ulkopuolella on ruuhkat poissa. Pääosin Lapissa ja pohjoismaissa. En ole törmännyt vaikeuksiin enkä paikkoihin, joissa olisi ollut jotain riskiä tms. Puskaparkkeerausta en ole harrastanut. Leirintäalueet tai matkaparkit, koska niissä on hyvät peruspalvelut eli wc:n ja harmaiden vesien tyhjennys ja puhtaan veden tankkaus. Ja muita palveluja runsaasti, jos niitä tarvii.

      Itse olekin vuokraillut jo viiden vuoden ajan ja nimenomaan lomakausien ulkopuolella. Ja parisen viikkoa yleensä kerralla. Autot ovat olleet uusia, joten riski rikkoutumiseen on olematon.
      Olenkin luopunut ajatuksesta ostaa omaksi.

    • Anonyymi

      Ostakaa matkailuauto joka on yleinen, eli joku Dethleffs, Adriatic...mitä näitä onkaan..
      Miettimään harrastuksenne jos sellaisia on..esim pyöräily niin silloin hyvä olla valmiina autossa pyöräteline..
      Jos on koira..ja muutenkin liettikää asunto-osan pohjaratkaisun. Toiset tykkää siitä että ohjaamon penkit kääntyy asunto-osan kohti eli mm. kuljettajan istuin toimii yhtenä penkkinä ruokailuryhmään, toiset tykkää taas että on erikseen pöydän molemmin puolin omat penkkinsä.
      Sängyt kannattaa miettiä, haluaako poikittain parivuoteen vai pitkittäin erilliset vuoteet. Ruokailuryhmäatä saa useassa autossa ihan hyvän pedin.
      WC/suihku? Meillä mm. WC on ensin kun astutaan "kylpyhuoneeseen" ja WC istuimen takana on erikseen verhoilla eristettävä suihku jossa reunoilla varustettu kaukalo kuten suihkukaapeissa.
      Sitten on valittavana lämmitysjärjestelmä, joko Alde tai Trumatic. Alde on keskuslämmitys tyyppinen ja hiljainen.
      Trumaticin lämpö jakaantuu kanavia myöten ja suulakkeita ympäri asunto-osaa. Trumatic on hieman nopeampi antamaan lämmön mutta molempi parempi.
      Matkailuauto on painava joten jotkut autot vaatii kuorma-autokortin, paljon on myös matkailuautoja joita voi ajaa B-kortilla, näiden kokonaispaino jää 3500kiloon.
      Markiisi hyvä myös olla valmiina. Auto kannattaa tutkia tarkkaan aivan kattoa myöten, mm. kattoluukut jos näyttää kehnoilta niin luukkujen vaihto voi tulla piankin eteen. Kaikki asunto-osan korin osat maksaa maltaita. Mm. ikkunat on kalliita.
      Kannattaa käydä matkailuautoja myyvässä liikkeessä ja tutustua moniin eri vaihtoehtoihin. Unelma kannattaa silloin pitää taustalla ja keskittyä olennaiseen eli auton pohjaratkaisuun ja autossa asumiseen ja toimimiseen. Niitä kannattaa miettiä...esim vaikkapa jääkaapin koko ja sijainti. Joissakin matala jääkaappi lattialla. (Ihan hyvä koska painavat varusteet hyvä olla alhaalla mutta käytön kannalta hieman hankala).

      • Anonyymi

        Ruokailuryhmästä saa tosiaan pedin, mutta mielestäni se on enempi tilapäisratkaisu. Hankala kasattava (ainakin meillä) ja liikkuminen autossa menee kutakuinkin mahdottomaksi.

        Käytännössä esim. meidän ~3200 kg omapainoinen auto tulee ylikuormattua - jos ei aina, niin ainakin usein. Matkustaja, kaksi täyttä kaasupulloa ja tankki täynnä vettä ja dieseliä, niin ollaa 3,5 tonnissa.
        Päälle autoon mahdollisesti asennetut lisävarusteet, kuten karjapuskuri, ilmastointi, markiisi, pyörätelinen, Webasto jne.. Jääkaappi täynnä ruokaa ja juomaa, on grilliä, kalusteita, mattoa ehkä varapolttoainettakin. Mahdollisesti myös painavahkot sähköfillarit tai skuutit ja tietysti kaikki reissukamppeet.
        Suomessa matkailuautojen puntarointi on onneksi harvinaista. Loppuisi monen matkan teko ylipainoon, jos virkavalta olisi aktiivisempaa.


    • Anonyymi

      Meillä Autoliiton tieturva. Suomessa on turvallista liikkua. Vaihtoehtoina leirintä-alueet ja ns. puskaparkit. Puskaparkkien käytössä kannattaa olla maalaisjärki mukana eli miettiä mihin autonsa voi parkkiin lykätä. Puskaparkeissa ei saa leiriytyä eli tuolia ja pöytä esim ei saa ottaa ulos eikä levittää markiisia jne.
      Pohjois-Norja ja Pohjois-Ruotsi myös turvallisia reissata. Muualta ei ole kokemusta.

    • Anonyymi

      Kiitos vinkeistä! Pitää miettiä vielä. Onneksi sattuu olemaan c-kortti, kai se on voimassa niin kauan kuin ajokortissa lukee vaikka ei ole kuorma autolla autokoulun jälkeen juurikaan ajeltua

      • Anonyymi

        Edellä mainittu asuntoauton vuokraus on hyvä idea mutta aika kallis kokeilu mutta jos rahaa on niin sitten..
        Mutta se pointti että älkää ostako ensimmäistä minkä näette ja mihin ihastutte.
        Kiertäkää eri liikkeissä ja tutkikaa ja katselkaa. Auton asunto-osan sisällä miettikää siellä asumista ja kaikkia niitä toimia mitä aamuisin, päivällä teette. Se antaa suuntaa onko pohjaratkaisu, kaappien sijoitus, sänkyjen sijoitus oikein.
        Älkää ostako pienikoneisinta.
        Vetokoukku hyvä olla valmiina jos sellaista aikoo käyttää.


      • Anonyymi

        Ei juurikaan huomaa jos on matkailuauto mikä painaa reilu 4 tonnia (C-kortti) ja vastaavasti B-kortilla ajettava matkailuauto jonka suurin sallittu kok.massa on 3500kg.
        Onhan niitä sitten raskaampiakin ja suurempia.
        Norjaan jos mieli tekee niin normaalikokoisrla autolla helpompi ahtaisa paikoissa ajella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edellä mainittu asuntoauton vuokraus on hyvä idea mutta aika kallis kokeilu mutta jos rahaa on niin sitten..
        Mutta se pointti että älkää ostako ensimmäistä minkä näette ja mihin ihastutte.
        Kiertäkää eri liikkeissä ja tutkikaa ja katselkaa. Auton asunto-osan sisällä miettikää siellä asumista ja kaikkia niitä toimia mitä aamuisin, päivällä teette. Se antaa suuntaa onko pohjaratkaisu, kaappien sijoitus, sänkyjen sijoitus oikein.
        Älkää ostako pienikoneisinta.
        Vetokoukku hyvä olla valmiina jos sellaista aikoo käyttää.

        No joo, kallishan vuokraaminen on, jos vuokraus kohdistuu sesonkiaikaan eli yleiseen loma-aikaan. Sesongin ulkopuolella hinnat putoavat roimasti, useita kymmeniä prosentteja.
        Vuokraamisen etu on sekin, että auto on yleensä uusi tai muutaman vuoden ikäinen ja kunnossa.

        Jos reissuihin aikoo käyttää useita viikkoja tai kuukausia vuodessa, niin tuleehan siitä hintaa, jos viikkovuokraa on vaikkapa 600-700€/vko, sisältäen liikennevakuutuksen ja isolla omavastuulla olevan kaskon vuokra-ajalle. Lisärahalla tietysti saa omavastuun pois.

        Ostamalla vastaavantasoisen matkailuauton ostohinta pyörii 50.000 - 70.000€ mitä tuon tasoinen vuokra-asuntoauto maksaa. Sen lisäksi tietysti kaikkia vakuutukset ja autoon yleisesti liittyvät kustannukset.

        Omistaminen luonnollisesti voi kannattaa, jos tienpäällä viihtyy kuukausikaupalla vuodessa.
        Ajattelinkin aloittajaa, kun hän on harkitsemassa karavaanarielämää ilman minkäänlaista kokemusta. Hänen rahavaroista en tietysti tiedä mitään, mutta ennen ostamista voisi olla järkevää hankkia vähän tuntumaa ennenkuin uhraa kymmeniä tuhansia euroja sijoittamalla matkailuautoon.

        Minulle henkilökohtaisesti on riittänyt muutaman viikon reissut kerran vuodessa loma-aikojen ulkopuolella, joten olen päätynyt vuokra-autoihin. Se tulee minulle halvemmaksi kuin uuden tai uudehkon ostaminen.

        Minullakin on C-kortti ja se laajentaa valikoimaa oleellisesti ja jos kestää ystäväpariskuntien seuraa reissussa, niin ison auton vuokraaminen tuleekin jo edulliseksi. Niiden hinta voi olla useampia satasia korkeampi, mutta kustannusten jakajia on enemmän. Tätäkin olen harrastanut. Näiden isompien asuntoautojen myyntihinta pyöriikin jo 100.000€:n nurkilla.
        Ei isojen matkailuautojen ajaminen ole sen kummoisempaa kuin pientenkään, mutta parkkipaikkojen löytäminen kaupunkialueilta voi olla haastavaa. Myös autolauttojen maksut vähän korkeampia.


    • Anonyymi

      Joku tietävämpi voi kertoa täällä mitä eroa on ns. talviautolla ja kesäautolla.
      Tietääkseni hyvässä "talviautossa" on pienet ikkunat ja jotain muutakin?

    • Anonyymi

      Talviautoissa on lisänä oikea lämmittäjäkin, ei mikään tuulettaja

      • Anonyymi

        Taas se alkaa.
        Meillä lämmittimenä Trumatic ja reissutaan ympäri vuoden. 3-4 viikon välein käydään kotona.
        Hyvin on pärjätty kovillakin pakkasilla vaikka auto ei ole parhaita talviautoja.
        Jotkut eivät pärjää kylmissä olosuhteissa, tottuneet että sisällä pitää kotonakin olla 24-26 astetta lämmintä.
        Me pidetään autossa 15-16 astetta ja mukava nukkua. Jos mene yli 20 asteen niin on kuuma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas se alkaa.
        Meillä lämmittimenä Trumatic ja reissutaan ympäri vuoden. 3-4 viikon välein käydään kotona.
        Hyvin on pärjätty kovillakin pakkasilla vaikka auto ei ole parhaita talviautoja.
        Jotkut eivät pärjää kylmissä olosuhteissa, tottuneet että sisällä pitää kotonakin olla 24-26 astetta lämmintä.
        Me pidetään autossa 15-16 astetta ja mukava nukkua. Jos mene yli 20 asteen niin on kuuma.

        Olet melkoinen harvinaisuus, jos 15 lämpötilassa on mukava nukkua. Voihan siellä autossa tietty nukkua kunnollisessa talvimakuupussissa vaikka ilman lämmitystä, nukkuvathan jotkut hangessakin.
        Meillä lämpö pidetään n. 20 asteessa öin päivin. Vesikiertoinen lattialämmitys, niin autossa voi oleskella talvellakin vaikka paljain jaloin.
        Pärjäähän sitä tosiaan melkein millä autolla vaan, mutta pakkasilla kaasua palaa / sähköä kuluu ja lämpötila sisällä on vähemmän tasainen. Kokemusta näistä lähinnä vaunuajoilta, 90-LMC ei todellakaan ollut talvivaunu vaikka nestekiertoinen lämmitys olikin. Ero esim. samanikäiseen Soliferiin on kuin yöllä ja päivällä
        Kesäautossa jääkaapin alla on usein pari halkaisijaltaan 10 cm reikää, joista kylmä ilma pääsee lähes esteettä sisätiloihin. Talvikäyttöön suunnitellussa autossa tämä(kin) homma on hoidettu toisin.
        Kaksoispohjaratkaisua parempi on mielestäni matalalattiarakenne, jossa kaikki vesisysteemit ovat lämpimissä tiloissa ja myös takatalli on lämmin.


    • Anonyymi

      Minusta ja monen muunkin mielestä paras tapa aloittaa harrastus on vuokrata ensin muutaman kerran asuntovaunua ja asuntoautoa ja testata sillä, onko harrastus sinun juttusi! Sillä tavalla itsekin aloitin viisaan karavaanarin neuvosta. Kokeile vielä, onko vaunu vai asuntoauto se sinun juttusi. Sehän riippuu täysin siitä, miten ja missä haluat reissata ja minkälainen mahdollisuus on sitten varastoida liikkumaväline. Osaatko itse huoltaa pikkuvikoja ja ymmärrätkö tekniikkaa niin paljon, ettei tarvitse murehtia, kun pakkaset tulee, onko vesihuolto kunnossa vai talvella jäässä, jolloin viimeisen jälkeen alkaa kova korjaus ja osien vaihto. Kerran huollossa vaunua käyttäessäni huomasin vieresä olevan asuntoauton olevan remontissa ja suuri osa lämmityksestä oli mennyt uusiksi jäätymisen seurauksena ja keväällä sitten kastellut auton pohjaeristeitä myöten. Ei ollut halpa korjaus!

      Asuntovaunun hankintaa puoltaa se, että pärjää yhdellä autolla. Asuntoauto taas mahdollistaa toisenlaisen reissaamisen. Hyviä puolia on molemmissa! Mutta liian iso tai liian pieni ei ole hyvä valinta, vaan teille ihan sopiva, joka paljastuu vasta, kun olet kokeillut erilaisia vaihtoehtoja.

      Mutta on tämä hieno harrastus! Ensimmäinen oma kulkimemme oli jo yli 30 v sitten. On ollut sitten vaunuja ja autoja ja nykyinen, Poksi, kulkee taas huomenna luontoon kansallispuistoon. Ei malta olla kotona, kun veri vetää retkille vielä kun mieli on korkealla ja jalat toimivat! Itserakentamani kesämökkikin jäänyt lähinnä perillisten käyttöön.

      • Anonyymi

        Meillä on ainoa auto kompaktin kokoinen Dethleffs.
        Kiva lähteä kaupunkiin ostoksille tai muuten vaan kävelemään. Autossa kun on WC niin sitäkään ei tarvitse lähteä etsimään. Voi keitellä vaikka kahvit jossain satamassa jne.
        Melkeinpä joka viikonloppu jossain lyhyellä reissulla. Venekin kulkee trailerissa mukana, tulee kalasteltua tai muuten vaan veneiltyä. Pieni perämoottori kulkee takatallissa.


    • Anonyymi

      Mene www.karavaanari.org sieltä löytyy valmiiksi vastaukset. Maan ainoa melko asiallinen keskustelupalsta. Tämä on aivan toivoton eikä karavaanarit.fi juuri sen parempi.

    • Anonyymi

      Hyviä vastauksia jo saitkin. Lisäisin, että kannattaa miettiä auton koon lisäksi myös mallia. Jos nukkumapaikkoja tarvitaan vain kaksi, niin alkovimallia en ottaisi. Tulee vaan turhaa korkeutta ja lisää ilmanvastusta.
      Meillä pohjaratkaisu sellainen, että on pitkittäinen parivuode. Muunlaista rouva ei kelpuuttanut.

      • Anonyymi

        Ja vielä... Jos autolla on käyttöä myös talvelle, niin ota talviauto. Se tarkoittaa muutakin kuin vesikiertoista lämitysjärjestelmää. Ikkunoiden määrästä ja niiden koosta voi päätellä aika paljon.
        Me harrastetaan puskaparkkeilu paljon, käytetään toki leirintäalueitakin. Koskaan missään ei ole ollut ongelmia. Leiriytyminenkään ei ole ongelma jossaisn syrjäisessä parkissa, kukaan ei ole ikinä tullut sanomaan mitään. Maalaisjärkeä tässäkin kannattaa käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja vielä... Jos autolla on käyttöä myös talvelle, niin ota talviauto. Se tarkoittaa muutakin kuin vesikiertoista lämitysjärjestelmää. Ikkunoiden määrästä ja niiden koosta voi päätellä aika paljon.
        Me harrastetaan puskaparkkeilu paljon, käytetään toki leirintäalueitakin. Koskaan missään ei ole ollut ongelmia. Leiriytyminenkään ei ole ongelma jossaisn syrjäisessä parkissa, kukaan ei ole ikinä tullut sanomaan mitään. Maalaisjärkeä tässäkin kannattaa käyttää.

        Jos leiriytyy jossain syrjäisessä paikassa niin todellakin kannattaa olla järki päässä.
        Ei jättää roskia, mieluummin kerää muidenkin jättämät roskat pois takatalliin, kerran tuli maanomistaja paikalle kun olimme hieman leiriytyneet. Pöytä ja tuolit oli ulkona. Olin kerännyt alueelta muiden jättämiä roskia jotka oli kasassa auton vieressä. Kiitosta sain maanomistajalta ja "luvan" jäädä siihen "leiriytymään".


    • Anonyymi

      Meillä on myös tuo Ilmalämmitys Rumatikki, hyvin ollaan myös saatu syyskylmilläkin 15c kotiin lämmintä puhaltelemalla Rumatikillä.

      • Anonyymi

        Olisi ihme, jos 6 kW kaasutehoinen (+1.8 kW sähkö) Truma ei riittäisi kylmälläkin kelillä.
        Toisaalta ihme, jos 3,5 kW Truma riittäää kunnon pakkasilla. Tosin jos sähköä saa lisäksi, niin varmaan tarkeneekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi ihme, jos 6 kW kaasutehoinen ( 1.8 kW sähkö) Truma ei riittäisi kylmälläkin kelillä.
        Toisaalta ihme, jos 3,5 kW Truma riittäää kunnon pakkasilla. Tosin jos sähköä saa lisäksi, niin varmaan tarkeneekin.

        Muutaman kerran kokeilin etelässäkin kovia pakkasia eli -32 C pari yötä.
        Sisällä oli se +20 C ja Primuksessa oli päällä vain 2 liekkiä eli 4,2 kW.
        Eli sen verran vaatii tehoa lämpimän ylläpito . vanhassa Matkaajassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      132
      3767
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      85
      1875
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1721
    4. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1392
    5. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      123
      1264
    6. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      93
      1241
    7. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      33
      1183
    8. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      69
      1114
    9. Mitä toivot

      Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      68
      1004
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      102
      975
    Aihe