Monikaan ei tiedä että nopeusrajoitus alkaa vasta liikennemerkin kohdalla

Anonyymi-ap

Esimerkiksi siis, 60km/h nopeusrajoitusalueella kohta tuleva 80km/h nopeusrajoitus ei ala 200 metriä ennen sitä 80km/h nopeusrajoituskylttiä vaan vasta merkin kohdalla. #Oletko aina toiminut väärin, #stressatkaa, #itseluottamus.
https://goo.gl/maps/PTyo5JNZ3DTKumfZ6

80

872

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En koska en aja 60 alueella 60 vaan ajan 80 niin säästän kiihdytyksen siltä osin.

      • Anonyymi

        Aina kun alkaa nopeusrajoitus, niin mä isken Jarrut pohjaan, tuolla konstilla oon nostanut rahaa tonnitolkulla, perään ajajilta !

        HÄÄÄÄÄÄÄH HÄH HÄH HÄH HÄÄÄÄÄÄÄÄH ja LääääääH


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina kun alkaa nopeusrajoitus, niin mä isken Jarrut pohjaan, tuolla konstilla oon nostanut rahaa tonnitolkulla, perään ajajilta !

        HÄÄÄÄÄÄÄH HÄH HÄH HÄH HÄÄÄÄÄÄÄÄH ja LääääääH

        Rajoitus alkaa kyllä merkin kohdalta. Mutta jos nopeutta on tarkoitus laskea rajoitukseen sopivaksi ilman jarrujen pohjaan iskemistä, hidastaminen vain on aloitettava reilusti ennen sitä merkkiä.

        Mikäli aikataulusi ei kestä tätä, mene ihmeessä ohi. Tulen kyllä perässäsi sen rajoitusmerkin ohi, ja nopeuteni on silloin jo sen mukainen. En siis tule perääsi "työntämään lisää vauhtia".

        Minulla on varaa ajaa rajoitusten mukaan, kun lähdin ajoissa liikkeelle.


      • Anonyymi

        Kyllä on jollakin ongelmia, en kyllä tajuu mitä väliä sillä on jos joku kiihdyttää liian aikaisin ? Tiedän kyllä yksi idiootti meni poliisiasemalle ja kysyi : että onko joillain lupa ajaa kovempaa kuin liikennemerkissä näyttää ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä on jollakin ongelmia, en kyllä tajuu mitä väliä sillä on jos joku kiihdyttää liian aikaisin ? Tiedän kyllä yksi idiootti meni poliisiasemalle ja kysyi : että onko joillain lupa ajaa kovempaa kuin liikennemerkissä näyttää ?

        I dif


    • Anonyymi

      pikkusen takana tulijoita harmittaa kun aloitan kiihdyttämisen vasta 80km/h kyltin jälkeen joskus on tullut ongelma, kun takana tuleva puskee ohi 100 metriä ennen 80km/h kylttiä vaikka ajan mittari vauhtia 65km/h 60km/h alueella pitäisikö minun lopettaa oma kiihdyttäminen koska ohittajaa ei saa estää nostamalla omaa nopeutta

      • Anonyymi

        Ei tarvi. Sun meneminen ei kiinnosta


      • Anonyymi

        Aloittajan g-map-kuvassa on nelikaistainen tie. Koska se todennäköisesti ei ole moottoritie (80 rajoitus) molemmat kaistat samaan suuntaan ovat samanarvoisia. Oikealtakin voi mennä ohi.


      • Anonyymi

        Jos joku ohittaa, niin sitten ohittaa. Kiihdytä vauhtisi sinne 80:aan ja jatka omaa ajoasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittajan g-map-kuvassa on nelikaistainen tie. Koska se todennäköisesti ei ole moottoritie (80 rajoitus) molemmat kaistat samaan suuntaan ovat samanarvoisia. Oikealtakin voi mennä ohi.

        " Koska se todennäköisesti ei ole moottoritie (80 rajoitus)"
        Se ei varmasti ole moottoritie. Tämän näkee seututien numerosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos joku ohittaa, niin sitten ohittaa. Kiihdytä vauhtisi sinne 80:aan ja jatka omaa ajoasi.

        Juuri näin. Kokemukseni mukaan nopeusrajoituksia noudattaen pääsee perille, eikä kovinkaan paljon tarvitse ohitella.


      • Anonyymi

        Itse ainakin keskeyttäisin kihdyttämisen tässä tapauksessa. Kiihdyttämisen voi aina aloittaa myöhemminkin eikä siinä montaa sekuntia menetä. Eikä sillä ole väliä vaikka muut ohittaakin, ei normaali liikenne ole kilpailu.


    • Anonyymi

      Tietää kyllä mutta ei viitsi nysväillä niin millintarkkaan niiden sääntöjen kanssa.

    • Anonyymi

      Sama toisinpäin. Nopeusrajoitus tosiaan alkaa liikennemerkin kohdalta, ei pari sataa metriä sen jälkeen.

    • Anonyymi

      Jokainen autokoulun käynyt tietää varmasti, tai ainakin kuuluisivat tietää, elleivät ole tunnilla nukkuneet. Liian heppoisesti joillekin se ajo-oikeus myönnetään.

      • Anonyymi

        Se ajo-oikeuden myöntäminen on onneksi ulkoistettu sinua huomattavasti viisaammille ja osaavammille henkilöille ja tahoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ajo-oikeuden myöntäminen on onneksi ulkoistettu sinua huomattavasti viisaammille ja osaavammille henkilöille ja tahoille.

        Ei ole viisasta antaa ajo-oikeutta sellaisille, joilla ei ominaisuudet ja ymmärrys ole riittävällä tasolla. Ei kerta ole mistään "jokamiehenoikeudesta" kyse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole viisasta antaa ajo-oikeutta sellaisille, joilla ei ominaisuudet ja ymmärrys ole riittävällä tasolla. Ei kerta ole mistään "jokamiehenoikeudesta" kyse.

        Harkintavalta sen arvioimiseksi kenellä ominaisuudet ja ymmärrys ajo-oikeuden haltiaksi on riittävät, kuuluu terveystarkastuksen suorittaneelle lääkärille. Onko lääkäri joltakin ominaisuuksien ja ymmärryksen puutteen takia ajo-oikeuden hylännyt ei ole tiedossa, voi tapauksia olla tai olla olematta. Jonkin yksittäisen kansalaisen arviot viisaudesta siitä kenellä mainitut ominaisuudet on riittävällä tasolla, ei vaikuta asiaan puoleen eikä toiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harkintavalta sen arvioimiseksi kenellä ominaisuudet ja ymmärrys ajo-oikeuden haltiaksi on riittävät, kuuluu terveystarkastuksen suorittaneelle lääkärille. Onko lääkäri joltakin ominaisuuksien ja ymmärryksen puutteen takia ajo-oikeuden hylännyt ei ole tiedossa, voi tapauksia olla tai olla olematta. Jonkin yksittäisen kansalaisen arviot viisaudesta siitä kenellä mainitut ominaisuudet on riittävällä tasolla, ei vaikuta asiaan puoleen eikä toiseen.

        Kysymys ei ole siitä, miten asiat nyt ovat, vaan miten pitäisi järkevästi toimia. Ei yksittäinen kansalainen ole tainnut edes keskusteluissa pyytää arviointioikeutta itsellensä.

        Ajokortin hankkimiseen ja uusimiseen tarvitaan liitteeksi ajokorttitarkastuksesta saatava lääkärintodistus. Tarkastuksessa lääkäri tutkii muun muassa näön ja kuulon, mittaa verenpaineen sekä arvioi yleisen terveydentilan. Ajokorttitarkastuksen tekee yleislääkäri. Mikäli tarvitaan tarkempi selvitys mahdollisesta sairaudesta, ohjaa yleislääkäri erikoislääkärin vastaanotolle.

        Ei tuossa kohtaa välttämättä tule esiin soveltuvuus millään tavalla. Arvioidaan lähinnä terveydentila, eikä soveltuvuutta. Soveltuvuus tulee takuulla esiin vasta koulutuksen yhteydessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymys ei ole siitä, miten asiat nyt ovat, vaan miten pitäisi järkevästi toimia. Ei yksittäinen kansalainen ole tainnut edes keskusteluissa pyytää arviointioikeutta itsellensä.

        Ajokortin hankkimiseen ja uusimiseen tarvitaan liitteeksi ajokorttitarkastuksesta saatava lääkärintodistus. Tarkastuksessa lääkäri tutkii muun muassa näön ja kuulon, mittaa verenpaineen sekä arvioi yleisen terveydentilan. Ajokorttitarkastuksen tekee yleislääkäri. Mikäli tarvitaan tarkempi selvitys mahdollisesta sairaudesta, ohjaa yleislääkäri erikoislääkärin vastaanotolle.

        Ei tuossa kohtaa välttämättä tule esiin soveltuvuus millään tavalla. Arvioidaan lähinnä terveydentila, eikä soveltuvuutta. Soveltuvuus tulee takuulla esiin vasta koulutuksen yhteydessä.

        Kyllä se terveydentilan arviointi antaa varsin hyvän pohjan myös sille soveltuvuudelle kun kyseessä on ns. tavallinen tallaaja.
        Ei se 70v, ajokorttiaan uusiva seniori enää mihinkään koulutukseen, johon soveltuvuutta testattaisiin, ole hakeutumassa. joten sen lääkärintarkastuksella tutkitaan, että soveltuuko ko. henkilö hakemassa ajoneuvoluokan ajoneuvon kuljettajaksi.
        Joten kyllä nykyistä toimintaa asiassa on pidettävä varsin järkevänä, vaikka joku yksittäinen kansalainen, katsoo sen oikeaksi kyseenalaistaa.


    • Anonyymi

      Joskus se alkaa. Jos on merkki taajama päättyy ja siitä muutaman kymmenen metrin päässä samanaikaisesti näkyvissä oleva nopeusrajoitusmerkki (esim. 60 km/h), niin se 60 km/h rajoitus alkaa heti sen taajama päättyy -merkin kohdalla. Eli siis jo ennen nopeusrajoitusmerkkiä. Siinä ei ole siis taajama päättyy- ja 60 km/h -merkkien välissä muutaman kymmenen metrin matkan ajan 80km/h yleisrajoitus, vaan tosiaan se 60km/h alkaa heti.

      • Anonyymi

        Periaatteessa siinä on yleisrajoitus pienen matkan, mutta eikä kukaan käytännössä sitä pysty ajamaan, joten käytännössä se 60 km/h alkaa siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Periaatteessa siinä on yleisrajoitus pienen matkan, mutta eikä kukaan käytännössä sitä pysty ajamaan, joten käytännössä se 60 km/h alkaa siitä.

        Jos taajamamerkin tai taajama päättyy -merkin jälkeen on nopeusrajoitus enintään 60 metrin päässä, katsotaan sen tulevan heti taajamanmerkeistä alkaen voimaan. Tämä on yleisesti käytetty tulkinta edellisen tieliikennelain ajalta, ja se on siirretty uuteen lakiin nopeusrajoitusmerkin määritelmän mukana. Siinä puhutaan "välittömästi jälkeen" olevasta nopeusrajoituksesta, jonka katsotaan tulevan voimaan heti. Käytännössä siihen jää väli, koska taajamamerkin kanssa samoihin varsiin ei kiinnitetä muita liikennemerkkejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos taajamamerkin tai taajama päättyy -merkin jälkeen on nopeusrajoitus enintään 60 metrin päässä, katsotaan sen tulevan heti taajamanmerkeistä alkaen voimaan. Tämä on yleisesti käytetty tulkinta edellisen tieliikennelain ajalta, ja se on siirretty uuteen lakiin nopeusrajoitusmerkin määritelmän mukana. Siinä puhutaan "välittömästi jälkeen" olevasta nopeusrajoituksesta, jonka katsotaan tulevan voimaan heti. Käytännössä siihen jää väli, koska taajamamerkin kanssa samoihin varsiin ei kiinnitetä muita liikennemerkkejä.

        "Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin E22, jollei välittömästi merkin E22 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta."

        Tuosta lain määritelmästä on ilmeisesti kyse. " E22 on juuri se "Taajama" liikennemerkki. 60 metriä on mielestäni melko pitkä matka. Aika pitkä matka ollakseen "välittömästi" merkin jälkeen. Missä tällainen matka on määritelty?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin E22, jollei välittömästi merkin E22 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta."

        Tuosta lain määritelmästä on ilmeisesti kyse. " E22 on juuri se "Taajama" liikennemerkki. 60 metriä on mielestäni melko pitkä matka. Aika pitkä matka ollakseen "välittömästi" merkin jälkeen. Missä tällainen matka on määritelty?

        "60 metriä on mielestäni melko pitkä matka. Aika pitkä matka ollakseen "välittömästi" merkin jälkeen. Missä tällainen matka on määritelty?

        En tiedä missä tuollainen 60 metriä on määritelty, mutta
        vanhan lain aikaan tuon välittömästi-sanan tilalla oli annettu etäisyys 20-60 metriä seuraavasti:

        Taajaman alkamiskohdassa osoitetaan taajaman yleisestä nopeusrajoituksesta poikkeava rajoitus sijoittamalla nopeusrajoitusta osoittava liikennemerkki 20 - 60 metrin etäisyydelle merkin 571 (taajama) jälkeen siten, että molemmat merkit ovat samanaikaisesti havaittavissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin E22, jollei välittömästi merkin E22 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta."

        Tuosta lain määritelmästä on ilmeisesti kyse. " E22 on juuri se "Taajama" liikennemerkki. 60 metriä on mielestäni melko pitkä matka. Aika pitkä matka ollakseen "välittömästi" merkin jälkeen. Missä tällainen matka on määritelty?

        En ainakaan löytänyt äkkiseltään "Valtioneuvoston asetus liikenteenohjauslaitteiden käytöstä" tuollaista määritelmää.

        Valtioneuvoston asetus liikenteenohjauslaitteiden käytöstä 379/2020
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2020/20200379


    • Anonyymi

      Ihanko oikeasti luulet, että monikaan ei tiedä? Vai olisiko kuitenkin kysymys siitä, että nuo kyltit on tyypillisesti asennettu sen 200 metriä pidemmälle kuin tarpeen ja omia aivojaan käyttävä autoilija ymmärtää, että se 80 km/h on ihan turvallinen nopeus jo silläkin välillä. Aika harva muutenkaan noudattaa pilkulleen sääntöjä, jos säännöt eivät ole omasta mielestä perusteltuja.

      • Anonyymi

        Näinhän se on, ja noita omia aivojaan käyttäviä on tilastojen mukaan satoja tuhansia vuosittain.


    • Anonyymi

      Mihin se rajoitus loppuu

      • Anonyymi

        Seuraavaan liikennemerkkiin joka niin määrää.
        Nopeusrajoitusmerkki, taajamamerkki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seuraavaan liikennemerkkiin joka niin määrää.
        Nopeusrajoitusmerkki, taajamamerkki.

        Taajaman ulkopuolella ajoneuvon ja raitiovaunun suurin sallittu nopeus on 80 kilometriä tunnissa, jos liikennemerkillä ei ole osoitettu noudatettavaksi muuta nopeusrajoitusta. Taajamassa ajoneuvon ja raitiovaunun suurin sallittu nopeus on 50 kilometriä tunnissa, jos liikennemerkillä ei ole osoitettu noudatettavaksi muuta nopeusrajoitusta.

        Tuollaista yleistä nopeusrajoitusta ei koskaan tulisi vastaan, jos aina ja kaikkialla olisi jokin liikennemerkki määräämässä nopeuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seuraavaan liikennemerkkiin joka niin määrää.
        Nopeusrajoitusmerkki, taajamamerkki.

        Eipäs kun risteykseen jos ei ole muita merkkejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipäs kun risteykseen jos ei ole muita merkkejä.

        Tieliikennelaissa 'Nopeusrajoitus' liikennemerkin kodalla ei ainakaan mainita risteystä voimassaoloon liittyen. Mistä tuo "seuraavaan risteykseen" sitten oikein tulee ja päteekö se edelleen?

        "32 Nopeusrajoitus

        Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon ja raitiovaunun suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa. Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin C32–C34, E23, E24 tai E26 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin E22, jollei välittömästi merkin E22 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta.

        Merkillä ja lisäkilvellä "Yleisrajoitus" voidaan ilmoittaa siirtymisestä nopeusrajoituksen alaiselta tieltä tai alueelta yleisen nopeusrajoituksen piiriin kuuluvalle alueelle. Merkillä ja lisäkilvellä "Alue" voidaan ilmoittaa siirtymisestä nopeusrajoitusalueen sisällä olevalta merkillä osoitetun nopeusrajoituksen alaiselta tieltä takaisin nopeusrajoitusalueelle.

        Tiellä, jolla nopeusrajoitus on enintään 30 kilometriä tunnissa, voi olla töyssyjä, korotettuja suojateitä tai muita vastaavia rakenteita, joista ei liikennemerkillä erikseen varoiteta, tai muita nopeutta alentavia rakenteita, joita ei liikenteen ohjauslaitteella tai muulla vastaavalla tavalla erikseen osoiteta.

        Merkki voidaan sijoittaa myös yksinomaan ajokaistan yläpuolelle, jolloin merkillä osoitetaan kyseisen ajokaistan ja ajokaistan viereisen pientareen nopeusrajoitus."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipäs kun risteykseen jos ei ole muita merkkejä.

        Nopeusrajoitus ei pääty risteykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopeusrajoitus ei pääty risteykseen.

        Ei pääty risteykseen ei, vaikka moni niin luulee. Nopeusrajoitus liikennemerkki on voimassa kyseisellä tiellä. Saa olla vaikka miten monta risteystä tahansa matkan varrella, mutta niin kauan kuin pysytään samalla tiellä, niin risteykset eivät vaikuta nopeusrajoitukseen mitenkään. Kun käännytään toiselle tielle, niin tilanne muuttuu.


    • Anonyymi

      Olihan avaus. Tottahan voi hyvin kiihdyttää vauhdin jo ennen merkkiä, ei siellä ole poliisia tutkaamassa.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei voi koskaan olla varma. Esimerkiksi tuossa bussipysäkin alussa silloin tällöin on "kamera-auto" passissa.
        https://goo.gl/maps/i1mut2mX7W8PcUsL8

        Ei kamera-auton paikalla olo muuta nopeusrajoituksia.


    • Anonyymi

      Ajoin toissa iltana myöhään länsiväylää länteen päin.

      Siellä oli asfalttitietyömaata ja 50km/h nopeusrajoitus, Espoonlahden liittymän jälkeen kaukana näkyi että 80 rajoitusta taas jatkuu ja takana ollut muistellen poksekuski (porsche) otti ohituskaistan ja alkoi valua ohi. Saavutimme 80 alueen ja poksekuski oli päässy vähän edelleni, hän siis ajoi hyvin hyvin hitaasti kiihdyttäen ja kun 80 alue tuli niin kiihdytin itse vähän yli 80 ja ajoin poksekuskin ohi samaa oikeaa kaistaa pitkin edelleen. En ymmärrä mitä se touhus, sinne se jäi helkkarin kauas taakse vaikka ajoin vaan hiukan yli 80 mittarin mukaan, alkoiko se ajamaan uudelleen 60 vai mitä, ei näitä ymmärrä..

      Kyllä liikenne on ihmeellisyyksiä täynnä ja paras paikka havainnoida miten ihmiset toimii kun pitäisi päätä käyttää.

      • Anonyymi

        Tuo oli vain tilanne tienpäällä. Nopeusrajoitukset on eri asia. Ei tarvi kytätä muita oli sitten porsse tai fiat. Keskity vain omaan ajamiseen ja tee se sääntöjen mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo oli vain tilanne tienpäällä. Nopeusrajoitukset on eri asia. Ei tarvi kytätä muita oli sitten porsse tai fiat. Keskity vain omaan ajamiseen ja tee se sääntöjen mukaan.

        Tieliikennelaki velvoittaa nykyään "kyttäämään" muita.

        4 §
        Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus

        Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaki velvoittaa nykyään "kyttäämään" muita.

        4 §
        Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus

        Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.

        Mitähän vaaraa ja vahinkoa tuossa olisi voinut sattua ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän vaaraa ja vahinkoa tuossa olisi voinut sattua ?

        Sitähän ei voi tietää. Ja juuri siksi muita täytyy tarkkailla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitähän ei voi tietää. Ja juuri siksi muita täytyy tarkkailla.

        Miksi se pitää saada tietää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitähän ei voi tietää. Ja juuri siksi muita täytyy tarkkailla.

        Juuri näin. Pitää ennakoida toisten tienkäyttäjien toimintaa ja tekemisiä. Jos ei tiedä, mitä ne toiset tekevät, niin ei voi ennakoida heidän liikkeitään ja tekemisiä. Tällöin rikkoo lakia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Pitää ennakoida toisten tienkäyttäjien toimintaa ja tekemisiä. Jos ei tiedä, mitä ne toiset tekevät, niin ei voi ennakoida heidän liikkeitään ja tekemisiä. Tällöin rikkoo lakia.

        Se tietämys, että mitä ne toiset tienkäyttäjät mahdollisesti missäkin tilanteessa tulee tekemään on ihan jokaiselle mahdottomuus.
        Tuo pykälä on sorvattu lakiin vain ja ainoastaan syystä, että onnettomuuden sattuessa molempia osapuolia voidaan sakotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se tietämys, että mitä ne toiset tienkäyttäjät mahdollisesti missäkin tilanteessa tulee tekemään on ihan jokaiselle mahdottomuus.
        Tuo pykälä on sorvattu lakiin vain ja ainoastaan syystä, että onnettomuuden sattuessa molempia osapuolia voidaan sakotta.

        Ei ole mikään mahdottomuus. Ennakointivelvollisuus perustuu havaintoihin. Jos esim. näyttää siltä, että väistämisvelvollinen ei väistäkään, niin itse pitää silloin huomioida asia, vaikka se väistämisvelvollinen lopulta väistäisikin. Pystyy hyvinkin tarkkailemaan ja ennakoimaan toisten tienkäyttäjien toimintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mikään mahdottomuus. Ennakointivelvollisuus perustuu havaintoihin. Jos esim. näyttää siltä, että väistämisvelvollinen ei väistäkään, niin itse pitää silloin huomioida asia, vaikka se väistämisvelvollinen lopulta väistäisikin. Pystyy hyvinkin tarkkailemaan ja ennakoimaan toisten tienkäyttäjien toimintaa.

        Kyllä tuo useimmissa tapauksissa on mahdottomuus, ei sitä muuten olisi lakiin kirjattu.
        Esimerkissäsi tuon arvioiminen, että väistääkö väistämisvelvollinen kuuluu ainoastaan väistämisvelvolliselle joka siis, aivan oikein , väistää. Päälle ei luonnollisestikaan saa ajaa vaikka oikeassa olisi, sakothan siitä lain mukaan tulisi ja tulee.
        Lain mukaista toimintaa toki pystyy ennakoimaan, lain vastaisen toiminnan kyseessä ollen asia on toisin. Mainittu tarkkaileminen= kyttäämistä ja siten tarpeetonta.


    • Anonyymi

      Mikä on ennakointivelvollisuus

      • Anonyymi

        Se on muiden havainnointia ja havaintojen pohjalta saadun informaation sovittaminen omaan toimintaan. Tienkäyttäjän tulee yleistä huolellisuusvelvollisuutta noudattaakseen tarkkailla ja ennakoida toisten tienkäyttäjien toimintaa ja sovittaa oma toimintansa tekemiensä havaintojen pohjalle.

        Tieliikenteen tärkeimmät periaatteet ovat velvollisuus liikennesääntöjen noudattamiseen, tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus ja varovaisuusvelvollisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on muiden havainnointia ja havaintojen pohjalta saadun informaation sovittaminen omaan toimintaan. Tienkäyttäjän tulee yleistä huolellisuusvelvollisuutta noudattaakseen tarkkailla ja ennakoida toisten tienkäyttäjien toimintaa ja sovittaa oma toimintansa tekemiensä havaintojen pohjalle.

        Tieliikenteen tärkeimmät periaatteet ovat velvollisuus liikennesääntöjen noudattamiseen, tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus ja varovaisuusvelvollisuus.

        Höpöhöpöhöpö.... ajelkaa vaan ihan omaa autoanne ja muut ajaa muita autoja..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpöhöpö.... ajelkaa vaan ihan omaa autoanne ja muut ajaa muita autoja..

        4 §
        Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus

        Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L2P4


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        4 §
        Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus

        Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L2P4

        Lain kirjaimen sitä estämättä tai muuta määräämättä, riittää kun ajaa sitä omaa autoaan liikennesääntöjen mukaan ja antaa muiden ajaa muita autoja, kuten ylempänä ansiokkaasti mainittiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lain kirjaimen sitä estämättä tai muuta määräämättä, riittää kun ajaa sitä omaa autoaan liikennesääntöjen mukaan ja antaa muiden ajaa muita autoja, kuten ylempänä ansiokkaasti mainittiin.

        Tieliikennelaki velvoittaa kuitenkin nyt ottamaan muiden teot ja myös heidän mahdolliset mokaamiset huomioon. Pelkät väistämissäännöt eivät enää määrää kaikkea.

        Tässä on yksi esimerkkitapaus, jossa katsottiin molemmissa olleen vika, vaikka väistämissääntöjen mukaan pyöräilijä oli väistämisvelvollinen. Autoilija ei noudattanut ennakointivelvollisuutta eikä erityistä varovaisuutta suojatien kohdalla, johon laki velvoittaa.

        Auto törmäsi pyöräilijään suojatiellä – Molemmissa oli vikaa
        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/900f78eb-0ab7-41cd-b570-7990fbb1e173


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaki velvoittaa kuitenkin nyt ottamaan muiden teot ja myös heidän mahdolliset mokaamiset huomioon. Pelkät väistämissäännöt eivät enää määrää kaikkea.

        Tässä on yksi esimerkkitapaus, jossa katsottiin molemmissa olleen vika, vaikka väistämissääntöjen mukaan pyöräilijä oli väistämisvelvollinen. Autoilija ei noudattanut ennakointivelvollisuutta eikä erityistä varovaisuutta suojatien kohdalla, johon laki velvoittaa.

        Auto törmäsi pyöräilijään suojatiellä – Molemmissa oli vikaa
        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/900f78eb-0ab7-41cd-b570-7990fbb1e173

        "Tieliikennelaki velvoittaa kuitenkin nyt ottamaan muiden teot ja myös heidän mahdolliset mokaamiset huomioon."
        Juuri siksi tuo laki on nykyiseen muotoonsa muotoiltu, että molempia osapuolia voidaan sakottaa, väistämissääntöjen ja liikennesääntöjen noudattamisen luottamusperiaatteen sitä estämättä.
        Tosin esimerkki tapauksessa se, että myös pyöräilijää pidettiin edes osa syyllisenä on ennenkuulumatonta, joka tuskin tulevissa samankaltaisissa tapauksissa tulee toistumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tieliikennelaki velvoittaa kuitenkin nyt ottamaan muiden teot ja myös heidän mahdolliset mokaamiset huomioon."
        Juuri siksi tuo laki on nykyiseen muotoonsa muotoiltu, että molempia osapuolia voidaan sakottaa, väistämissääntöjen ja liikennesääntöjen noudattamisen luottamusperiaatteen sitä estämättä.
        Tosin esimerkki tapauksessa se, että myös pyöräilijää pidettiin edes osa syyllisenä on ennenkuulumatonta, joka tuskin tulevissa samankaltaisissa tapauksissa tulee toistumaan.

        Sakotetaan, jos rikkoo lakia. Jos ei riko lakia vastaan, niin ei sakoteta. Hyvin yksinkertainen ja selkeä asia. Jos noudattaa lakia, niin ei myöskään kovin helpolla synny onnettomuuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tieliikennelaki velvoittaa kuitenkin nyt ottamaan muiden teot ja myös heidän mahdolliset mokaamiset huomioon."
        Juuri siksi tuo laki on nykyiseen muotoonsa muotoiltu, että molempia osapuolia voidaan sakottaa, väistämissääntöjen ja liikennesääntöjen noudattamisen luottamusperiaatteen sitä estämättä.
        Tosin esimerkki tapauksessa se, että myös pyöräilijää pidettiin edes osa syyllisenä on ennenkuulumatonta, joka tuskin tulevissa samankaltaisissa tapauksissa tulee toistumaan.

        "Juuri siksi tuo laki on nykyiseen muotoonsa muotoiltu, että molempia osapuolia voidaan sakottaa, väistämissääntöjen ja liikennesääntöjen noudattamisen luottamusperiaatteen sitä estämättä."

        Voiko ihminen oikeasti olla noin naiivi, että kuvittelee lain tarkoituksena olevan kulkijoiden sakottaminen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Juuri siksi tuo laki on nykyiseen muotoonsa muotoiltu, että molempia osapuolia voidaan sakottaa, väistämissääntöjen ja liikennesääntöjen noudattamisen luottamusperiaatteen sitä estämättä."

        Voiko ihminen oikeasti olla noin naiivi, että kuvittelee lain tarkoituksena olevan kulkijoiden sakottaminen?

        Jotkut ilmeiesti ovat niin naiiveja. Kaikenlaisia ihmisiä löytyy tältä planeetalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sakotetaan, jos rikkoo lakia. Jos ei riko lakia vastaan, niin ei sakoteta. Hyvin yksinkertainen ja selkeä asia. Jos noudattaa lakia, niin ei myöskään kovin helpolla synny onnettomuuksia.

        Jos on onnettomuuteen joutunut, olkoon tapahtumaan syyllinen tai ei, kyetään sakottamaan ja sakotetaan joka tapauksessa.
        Lain hengen mukaan on sakottamisen arvoisesti rikkonut lakia, vaikka ei olisi onnettomuudelle voinut yhtään mitään. Toki yksinkertainen vaikka ei niinkään selkeä asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Juuri siksi tuo laki on nykyiseen muotoonsa muotoiltu, että molempia osapuolia voidaan sakottaa, väistämissääntöjen ja liikennesääntöjen noudattamisen luottamusperiaatteen sitä estämättä."

        Voiko ihminen oikeasti olla noin naiivi, että kuvittelee lain tarkoituksena olevan kulkijoiden sakottaminen?

        Mikäpä muukaan tuollaisen lain tarkoitus oikeasti on tai edes voi olla. Toki se on verhottu kauniisiin sanoihin liikenneturvallisuuden edistäminen ja pälä pälä.....
        Joten ei kyse ole kuvittelusta, no ehkä sinun kohdalla, ei muiden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotkut ilmeiesti ovat niin naiiveja. Kaikenlaisia ihmisiä löytyy tältä planeetalta.

        Sas muuta, jopa sellaisia jotka pitää naiveina ihmisiä joilla järki pelaa edes sen veran, että ymmärtää tuollaisen lain pykälän tarkoituksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sas muuta, jopa sellaisia jotka pitää naiveina ihmisiä joilla järki pelaa edes sen veran, että ymmärtää tuollaisen lain pykälän tarkoituksen.

        Joo, lain pykälän tarkoitus on velvoittaa ihmisiä toimimaan sillä tavalla, ettei onnettomuuksia tapahtuisi ensinnäkään ihmisen huolimattomuudesta ja tarkkaamattomuudesta johtuen. Kaikilla ei todellakaan ymmärrys riitä käsittämään asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, lain pykälän tarkoitus on velvoittaa ihmisiä toimimaan sillä tavalla, ettei onnettomuuksia tapahtuisi ensinnäkään ihmisen huolimattomuudesta ja tarkkaamattomuudesta johtuen. Kaikilla ei todellakaan ymmärrys riitä käsittämään asia.

        Kyllä, maalaisjärki ja aivan normaali moottoripyörällä ajaminen on nyt kirjattu lakiin.

        Käytännössä sitä käytetään siihen, että autoilijaa voidaan laskuttaa rangaistusmaksulla, kun holtiton pyöräilijä kaahaa alle.

        Budjetin 125 milj. euroa rangaistusmaksuja ei ole helppo summa kerätä rehellisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, lain pykälän tarkoitus on velvoittaa ihmisiä toimimaan sillä tavalla, ettei onnettomuuksia tapahtuisi ensinnäkään ihmisen huolimattomuudesta ja tarkkaamattomuudesta johtuen. Kaikilla ei todellakaan ymmärrys riitä käsittämään asia.

        Kaikkeahan sitä voi ja pitää parhain päin selitellä, vaikka yksinkertaisesti pykälän tarkoitus on sakkotulojen lisääminen ja helppo kerääminen, kuten ano 2023-08-31 23:05:45 ansiokkaassa kirjoituksessaan asian ilmaisi.
        Toki on selvää se ettei kaikilla ymmärrys riitä edes näin yksinkertaisen asian käsittämiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkeahan sitä voi ja pitää parhain päin selitellä, vaikka yksinkertaisesti pykälän tarkoitus on sakkotulojen lisääminen ja helppo kerääminen, kuten ano 2023-08-31 23:05:45 ansiokkaassa kirjoituksessaan asian ilmaisi.
        Toki on selvää se ettei kaikilla ymmärrys riitä edes näin yksinkertaisen asian käsittämiseksi.

        Yksinkertaiset ihmiset luulevat yksinkertaisia asioita. Luulevat lain pykälät olevan sakottamisen mahdollistamista varten olemassa.


    • Anonyymi

      Tieliikenneonnettomuustilastot kertoo omaa karua kieltään siitä että mitä siellä tien päällä oikeesti tapahtuu!

      • Anonyymi

        Niin, kertoohan ne tilastot sen kuinka paljon tieliikenneonnettomuudet on vuosi vuodelta vähentyneet.


    • Anonyymi

      Ja esim. tunneli päättyy vasta siinä missä on liikennemerkki vaikka se merkki yleensä onkin vasta 15-30 metriä tunnelin jälkeen...

      • Anonyymi

        "46 §
        Liikennemerkillä osoitetussa tunnelissa ajaminen, pysäyttäminen ja pysäköinti

        Liikennemerkillä osoitetussa tunnelissa ajoneuvoa ei saa peruuttaa eikä kääntää tulosuuntaan. Ajoneuvon saa pysäyttää ja pysäköidä vain hätätilanteessa, jolloin on pyrittävä käyttämään tähän tarkoitukseen osoitettuja alueita. Ajoneuvon moottori on sammutettava, jos pysäytys tai pysäköinti pitkittyy. Ajoneuvossa on käytettävä ajovaloja."

        Liittyy tuohon, eikä pelkästään siihen tunnelin olemassaoloon.


    • Anonyymi

      On se vaikeaa etelässä käsittää tuo pykäläviidakko. Jos iltalehti ei kirjoittaisi satujaan niin nää etelänpellet ei huomaisi toisissa mitään lainvastaista puhumattakaan itsestään.

    • Anonyymi

      "Monikaan ei tiedä että nopeusrajoitus alkaa vasta liikennemerkin kohdalla"
      Kaikki sen tietää, jotkut vaan osaa ajaa sujuvasti.

      • Anonyymi

        Mutta kun on oikeus ajaa hitaasti.

        Mitä jos se tämän iltainen naiskuski olisi jäänyt rekan alle, kun siirtyi 40 kmh moottoritielle, muun liikenteen eteen.

        Ai mutta ei ollut lahden tiellä ruuhkaa kuin takana.


      • Anonyymi

        Kun nopeusrajoitusmerkki (80) on n 100m risteyksen jälkeen ja edellinen rajoitus on loppunut risteykseen niin mikä rajoitus on tällä 100m matkalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun nopeusrajoitusmerkki (80) on n 100m risteyksen jälkeen ja edellinen rajoitus on loppunut risteykseen niin mikä rajoitus on tällä 100m matkalla?

        Siinä on kyselijäpösilölle mietittävää.


      • Anonyymi

        Juuri näin. Kun ko liikennemerkki ohitetaan, niin nopeusrajoitus on voimassa.
        Sujuvasti liikenteessä osaavat ymmärtävät tämän helposti…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun nopeusrajoitusmerkki (80) on n 100m risteyksen jälkeen ja edellinen rajoitus on loppunut risteykseen niin mikä rajoitus on tällä 100m matkalla?

        "Kun nopeusrajoitusmerkki (80) on n 100m risteyksen jälkeen ja edellinen rajoitus on loppunut risteykseen niin mikä rajoitus on tällä 100m matkalla?"

        Rajoitus riippuu siitä, mihin merkkiin se rajoitus on siinä risteyksessä päättynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä on kyselijäpösilölle mietittävää.

        Äläpäs ny pösilö, siinä on rajoitus johon vaikuttaa ollaanko taajamassa vai taajaman ulkopuolella. Ymmärätkö ? Ymmärrän jos on vaikea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kun nopeusrajoitusmerkki (80) on n 100m risteyksen jälkeen ja edellinen rajoitus on loppunut risteykseen niin mikä rajoitus on tällä 100m matkalla?"

        Rajoitus riippuu siitä, mihin merkkiin se rajoitus on siinä risteyksessä päättynyt.

        Nopeusrajoitus ei pääty risteykseen. Nopeusrajoitus liikennemerkki on voimassa kyseisellä tiellä. Matkan varrella saa olla vaikka miten monta risteystä tahansa, mutta niin kauan kuin pysytään samalla tiellä, niin risteykset eivät vaikuta nopeusrajoitukseen mitenkään. Kun käännytään toiselle tielle, niin tilanne muuttuu.

        "Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin C32–C34, E23, E24 tai E26 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin E22, jollei välittömästi merkin E22 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta."

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729


    • Anonyymi

      En tiennytkään että se 200 metriä samanlaista suoraa tietä ennen tuota 80kmh lätkää on jotenkin vaarallisempaa.

      • Anonyymi

        Kuka sellaista on kertonut, että olisi jotain vaarallista mutta jos tuntuu siltä liikenteessä pysy vuokrayksiössäsi.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8855
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2643
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2380
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1227
    Aihe