Selviytyjät: miehet vs naiset ja paluu vanhaan

Katselin eilen ensimmäisen osan, siinä miehet voittivat ensimmäiset kilpailut helposti, vaikka tasoitusta annettiin. Kilpailun alussa piti myös rakentaa maja sateensuojaksi, ja naisten rakennustaidot vaikuttivat hieman heikoilta. Jos tämä trendi jatkuu, niin ei naisilla ole paljon mahdollisuuksia jatkossakaan. Luultavasti joudutaan aika pian muodostamaan uusia heimoja, jossa miehet ja naiset sekoitetaan keskenään. Tai sitten kilpailuissa joudutaan antamaan vieläkin enemmän tasoitusta, että naisilla olisi mahdollisuuksia voittaa.

https://www.ruutu.fi/video/4395495
https://www.is.fi/viihde/art-2000009814325.html

Tästä tuli mieleen että nyky-yhteiskunnassa miesten arvostus on laskenut, mutta nyt kun taloustilanne heikkenee, niin eiköhän miehiä tarvita taas enemmän. Julkisella sektorilla työskentelee paljon naisia, jota ei valtiolla ole varaa enää ylläpitää samalla tavalla kuin aikaisemmin. Tuleekohan tässä 10-20 vuoden kuluessa taas paluu vanhaan, jolloin miesten arvo yhteiskunnassa nousee?

Ihmiset muuttavat kaupungeista maaseudulle kun työtä ei löydy, jolloin arjen pyörittämiseen vaaditaan enemmän taitoja, voimaa, ja kestävyyttä. Kaikilla ei tule olemaan varaa hankkia erilaisia koneita, vaan paljon hommia joutuu tekemään myös käsin.

18

574

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minkäslaisella mittaristolla miesten arvostus yhteiskunnassa olisi laskenut?

      🦄

      • No aikaisemmin miehet toivat niin sanotusti leivän pöytään ja naisille ei ollut niin paljon hyviä töitä saatavilla. Nykyään valtio on tehnyt miehet enemmän tarpeettomiksi tulonsiirroilla ja vaikka suojatyöpaikoilla, jos näin suoraan saa sanoa. Aikaisemmin tällaisia turvaverkkoja ei ollut, ja naisen piti etsiä itselleen elättäjä, jos ei itse pystynyt siihen. Tietysti maailma ei silti aikaisemmin ollut välttämättä parempi paikka elää kaikille.

        Haluan myös sanoa että kaikki työt eivät ole niin hyödyllisiä yhteiskunnan kannalta että niistä kannattaisi maksaa mitään. Ylisuureksi paisunut julkinen sektori on yksi ongelma. Nämä menevät kyllä kaikki pois kun rahat loppuvat.


      • Anonyymi
        m36-intj kirjoitti:

        No aikaisemmin miehet toivat niin sanotusti leivän pöytään ja naisille ei ollut niin paljon hyviä töitä saatavilla. Nykyään valtio on tehnyt miehet enemmän tarpeettomiksi tulonsiirroilla ja vaikka suojatyöpaikoilla, jos näin suoraan saa sanoa. Aikaisemmin tällaisia turvaverkkoja ei ollut, ja naisen piti etsiä itselleen elättäjä, jos ei itse pystynyt siihen. Tietysti maailma ei silti aikaisemmin ollut välttämättä parempi paikka elää kaikille.

        Haluan myös sanoa että kaikki työt eivät ole niin hyödyllisiä yhteiskunnan kannalta että niistä kannattaisi maksaa mitään. Ylisuureksi paisunut julkinen sektori on yksi ongelma. Nämä menevät kyllä kaikki pois kun rahat loppuvat.

        Ok. Minun käsittääkseni miehet edelleen suurimmaksi osaksi johtavat yksityisen sektorin organisaatioita ja myös työskentelevät niissä. Samoin miehet ovat enemmistönä julkisen sektorin johtavissa tehtävissä.

        Elannon tienaaminen on ihan jokaisen oikeus sukupuoleen katsomatta, eikä taloudellinen riippuvuus muista ihmisistä ole suotavaa sen enempää yksilötasolla kuin laajemminkaan. Tulonsiirrot ovat eri asia, mutta hyvinvointivaltiossa niitä on aina, enkä itse edes haluaisi niistä eroon.

        Anteeksi mutta nykyajan naisen on kamalan vaikea ajatella, että miehen arvo voisi tulla rahasta. 😁 Se on ihan suoraan sanottuna aivan menneen maailman näkemys. En koe mitään tarvetta palata sellaiseen.

        Sote-puoli ainakin kärsii työvoimapulasta. Palkkatason vuoksi mm. hoitajia lähtee ulkomaille ja muihin maihin. Katson ja odotan mielenkiinnolla sote-uudistusten vaikutuksia kaikilla tasoilla.

        🦄


      • Anonyymi
        m36-intj kirjoitti:

        No aikaisemmin miehet toivat niin sanotusti leivän pöytään ja naisille ei ollut niin paljon hyviä töitä saatavilla. Nykyään valtio on tehnyt miehet enemmän tarpeettomiksi tulonsiirroilla ja vaikka suojatyöpaikoilla, jos näin suoraan saa sanoa. Aikaisemmin tällaisia turvaverkkoja ei ollut, ja naisen piti etsiä itselleen elättäjä, jos ei itse pystynyt siihen. Tietysti maailma ei silti aikaisemmin ollut välttämättä parempi paikka elää kaikille.

        Haluan myös sanoa että kaikki työt eivät ole niin hyödyllisiä yhteiskunnan kannalta että niistä kannattaisi maksaa mitään. Ylisuureksi paisunut julkinen sektori on yksi ongelma. Nämä menevät kyllä kaikki pois kun rahat loppuvat.

        Mitä mieltä olet tästä artikkelista?

        https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009818456.html

        🦄


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ok. Minun käsittääkseni miehet edelleen suurimmaksi osaksi johtavat yksityisen sektorin organisaatioita ja myös työskentelevät niissä. Samoin miehet ovat enemmistönä julkisen sektorin johtavissa tehtävissä.

        Elannon tienaaminen on ihan jokaisen oikeus sukupuoleen katsomatta, eikä taloudellinen riippuvuus muista ihmisistä ole suotavaa sen enempää yksilötasolla kuin laajemminkaan. Tulonsiirrot ovat eri asia, mutta hyvinvointivaltiossa niitä on aina, enkä itse edes haluaisi niistä eroon.

        Anteeksi mutta nykyajan naisen on kamalan vaikea ajatella, että miehen arvo voisi tulla rahasta. 😁 Se on ihan suoraan sanottuna aivan menneen maailman näkemys. En koe mitään tarvetta palata sellaiseen.

        Sote-puoli ainakin kärsii työvoimapulasta. Palkkatason vuoksi mm. hoitajia lähtee ulkomaille ja muihin maihin. Katson ja odotan mielenkiinnolla sote-uudistusten vaikutuksia kaikilla tasoilla.

        🦄

        Mutta eikö sote ole paisunut viima vuosina liikaa. Kun mä oli lapsi, niin terveyskeskus toimi pienessä röttelössä ja sairaala siinä missä tk on nyt. Sitten rakennettiin uusi sairaala ja tk muutti sairaalan paikalle ja silti piti sitä vanhaa sairaalaa laajentaa. Terveystilat yli kaksin kertaistui. Tuntuu vaan että sote puoli haluaa vaan koko ajan enemmä. Vaikka toisaalta meillä päin noi mieli puolen paikat on vähentynyt ainakin puolee. Se on totta että hoitajien palkka on huono. Mutta ei se palkan nostokaan kaikkea ratkaise. Mä olin sairaanhoito opiston pääsykokeissa. Ja oli hirveimmät kokeet missä ikinä olen ollut, vaikka yliopistoonkin olen hakenu. Että vaatii kyllä tietynlaista luonnetta toi hoitajan työ. Ettei sitä hoitopuolta voi senkään puolesta rajattomasti vaan kasvattaa.


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Mutta eikö sote ole paisunut viima vuosina liikaa. Kun mä oli lapsi, niin terveyskeskus toimi pienessä röttelössä ja sairaala siinä missä tk on nyt. Sitten rakennettiin uusi sairaala ja tk muutti sairaalan paikalle ja silti piti sitä vanhaa sairaalaa laajentaa. Terveystilat yli kaksin kertaistui. Tuntuu vaan että sote puoli haluaa vaan koko ajan enemmä. Vaikka toisaalta meillä päin noi mieli puolen paikat on vähentynyt ainakin puolee. Se on totta että hoitajien palkka on huono. Mutta ei se palkan nostokaan kaikkea ratkaise. Mä olin sairaanhoito opiston pääsykokeissa. Ja oli hirveimmät kokeet missä ikinä olen ollut, vaikka yliopistoonkin olen hakenu. Että vaatii kyllä tietynlaista luonnetta toi hoitajan työ. Ettei sitä hoitopuolta voi senkään puolesta rajattomasti vaan kasvattaa.

        En tunne sote-rahoitusta kovin hyvin. Eräs tuttava työskentelee johtotehtävissä sote-alalla, joten vähän olen kuullut siitä käytännön johtamisesta.

        Sen vuoksi kirjoitinkin, että seuraan mielenkiinnolla, miten asiat kehittyvät.

        🦄


      • Anonyymi
        m36-intj kirjoitti:

        No aikaisemmin miehet toivat niin sanotusti leivän pöytään ja naisille ei ollut niin paljon hyviä töitä saatavilla. Nykyään valtio on tehnyt miehet enemmän tarpeettomiksi tulonsiirroilla ja vaikka suojatyöpaikoilla, jos näin suoraan saa sanoa. Aikaisemmin tällaisia turvaverkkoja ei ollut, ja naisen piti etsiä itselleen elättäjä, jos ei itse pystynyt siihen. Tietysti maailma ei silti aikaisemmin ollut välttämättä parempi paikka elää kaikille.

        Haluan myös sanoa että kaikki työt eivät ole niin hyödyllisiä yhteiskunnan kannalta että niistä kannattaisi maksaa mitään. Ylisuureksi paisunut julkinen sektori on yksi ongelma. Nämä menevät kyllä kaikki pois kun rahat loppuvat.

        Onko tuo sitten sinusta arvostusta? Mä en jotenkin osaa kokea arvostuksena sitä, jos toinen on kävelevä rahapussi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tuo sitten sinusta arvostusta? Mä en jotenkin osaa kokea arvostuksena sitä, jos toinen on kävelevä rahapussi.

        Samaa tossa mietin, että onko miehillä oikeasti noin erikoinen käsitys arvostuksesta. "Naisen piti etsiä itselleen elättäjä", missä tossa on se arvostus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tuo sitten sinusta arvostusta? Mä en jotenkin osaa kokea arvostuksena sitä, jos toinen on kävelevä rahapussi.

        En minäkään. 😂 Vankilahan se sellainen on, ja tekee elätettävästä käytännössä holhouksen alaisen. Isoäitini olivat vielä siinä tilanteessa, ja tiedän kyllä sen tilanteen nurjat puolet. Nykymaailman esimerkkejä ovat mm. rikkaiden (usein miesten) puolisot, jotka eivät pidä siitä, että elintaso laskee avioeron myötä. Mutta juurisyy on sama taloudellinen riippuvuus.

        Ei taloudellinen riippuvuus minun mielestäni liity aitoon arvostukseen mitenkään vaan vallankäyttöön, joskus molempiin puolisoihin päin. Onneksi julkinen mielipide ei enää kannusta ihmisiä sellaiseen! Nyt jokaista kannustetaan hankkimaan itse elantonsa.

        🦄


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä mieltä olet tästä artikkelista?

        https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009818456.html

        🦄

        Ihan toivotonta tuo on, kyllä sen tietää että nuo eivät saa mitään järkevää aikaiseksi. Äänestin kyllä viime eduskuntavaaleissa, mutta en mitään valtapuoluetta, ne ovat kaikki lähes yhtä huonoja. Uusissa pienissä puolueissa se uudistusvoima piilee, mutta ihmiset eivät niitä halua äänestää. Eduskuntaan ei tarvita kuin muutama uusi kansanedustaja puhumaan, jota ei puoluekuri sido.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En minäkään. 😂 Vankilahan se sellainen on, ja tekee elätettävästä käytännössä holhouksen alaisen. Isoäitini olivat vielä siinä tilanteessa, ja tiedän kyllä sen tilanteen nurjat puolet. Nykymaailman esimerkkejä ovat mm. rikkaiden (usein miesten) puolisot, jotka eivät pidä siitä, että elintaso laskee avioeron myötä. Mutta juurisyy on sama taloudellinen riippuvuus.

        Ei taloudellinen riippuvuus minun mielestäni liity aitoon arvostukseen mitenkään vaan vallankäyttöön, joskus molempiin puolisoihin päin. Onneksi julkinen mielipide ei enää kannusta ihmisiä sellaiseen! Nyt jokaista kannustetaan hankkimaan itse elantonsa.

        🦄

        Niin, olisihan se hyvä että kaikki olisivat vain taloudellisesti riippumattomia toisistaan, ei minulla sinänsä ole mitään sitä vastaan. Mutta tuottavaa työtä ei vaan riitä kaikille, ja valtiontalous ei vaan kestä sitä että verovaroilla kustannetaan niin paljon työpaikkoja julkisella sektorilla. Kuten sanoin, se on paluu vanhaan kun rahat loppuvat valtiolta.


      • Anonyymi
        m36-intj kirjoitti:

        Niin, olisihan se hyvä että kaikki olisivat vain taloudellisesti riippumattomia toisistaan, ei minulla sinänsä ole mitään sitä vastaan. Mutta tuottavaa työtä ei vaan riitä kaikille, ja valtiontalous ei vaan kestä sitä että verovaroilla kustannetaan niin paljon työpaikkoja julkisella sektorilla. Kuten sanoin, se on paluu vanhaan kun rahat loppuvat valtiolta.

        Tuottavuuden mittaaminen julkisella sektorilla poikkeaa huomattavasti siitä, mitä tuottavuudella tarkoitetaan yksityisellä sektorilla. En mielelläni edes käyttäisi samaa sanaa "tuottavuus", kun puhutaan julkisen sektorin toimivuudesta, mutta sen sanan käyttö on vakiintunutta. Ja onhan siihen omat mittarinsakin.

        Eräitä suuria julkisen talouden menoeriä ovat hallinto, terveydenhuolto ja koulutus. Terveydenhuoltoon on juuri tehty uudistus, jonka tuloksia odottelen mielenkiinnolla, kuten ylempänä kirjoitin. Silti julkishallinto, terveydenhuolto ja koulutus yhdessä syövät vain reilun kolmanneksen julkisista menoista. Täytyy ottaa huomioon myös, että johtotehtävissä on enemmän miehiä kuin naisia ja suurimmat palkkamenot.

        Kun katsotaan julkisen talouden eri tehtävien osuutta nettomenoista, havaitaan että sosiaaliturvan osuus on 48,5 prosenttia (kokonaismenoista 44,6 %). Suurin "tuottavuuden" lisäys julkiselle sektorille olisi se, että yksityinen sektori työllistäisi suuremman osan sosiaaliturvaan tukeutuvista.

        Minun mielestäni siis sosiaaliturvan suuri osuus menoista on isompi ongelma kuin julkisen sektorin palkkamenot.

        https://www.tilastokeskus.fi/til/jmete/2020/jmete_2020_2021-12-17_tie_001_fi.html

        🦄


      • Anonyymi

        🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑

        ❤️ ­N­­y­­­m­f­­­o­m­a­­a­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17991176Z

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Olikohan niin, että tuossa sinun seuraamassasi sarjassa naiset ovat mahdollisesti esimerkiksi botox- ja silikonikaunottaria, jotka sinällään eivät ehkä aivan kuvaa keskiverto suomalaista naista?

      • Kyllä kai kilpailijat on jotenkin järkevästi valittu ohjelmaan, katso ohjelma itse.


      • Anonyymi
        m36-intj kirjoitti:

        Kyllä kai kilpailijat on jotenkin järkevästi valittu ohjelmaan, katso ohjelma itse.

        Eiköhän sinne taas julkkiksia ole valittu ihan sen julkkisaseman vuoksi. Vältän tämän kaltaista ohjelmatarjontaa, voi vielä käydä niin kuin sinulle.


    • Anonyymi

      Katson parhaillaan ruudusta. Hyvät joukkueet, tasaveroisen oloiset. Aika näyttää, miten käy..

    • Miesten arvostuksesta ehkä enemmän kertoo se kun vertaa uutisointia miestenpäivän ja naistenpäivän osalta sekä myös tyttöjen ja poikien päivän tekstejä.
      Samoin sitä voi miettiä mies-ja naisjärjestöjen valtionrahoituksen tai puoluetuen jakoperusteiden mukaan.

      Työelämä on sitten minusta hieman monisäikeisempi juttu. Tuohon kun liittyy vahvasti myös koulutus. Arvostetaanko poikia vähemmän koska valitsevat ammattikoulun; tätäkin voi olla että leimataan kunnianhimottomiksi. Itse kuitenkin oletan että koulutus itsessään nähdään arvokkaana ja sitä kautta se arvostus tulee eri ammatteihin.

      Olen joskus SAK;n kokouksissa hieman kyseenalaistanut tiettyjen liittojen toimintaa näköalattomuudesta. Meillä puhutaan työvoimapulasta naisvaltaisilla aloilla joten olisiko liikaa pyydetty isommasta kamppanjasta jossa todetaan että Ollikin voi opettaa ja Seppo saattohoitaa. Jotakin vastaavia on ehkä joskus ollutkin mutta kun tiedossa oli että sote ajetaan maaliin niin uudelle kampanjalle olisi ehkä ollut tilausta.
      Olen vuosien saatossa pyrkinyt saamaan muitakin kuin miehiä kiinnostumaan metallialasta. Saavutukset on olleet vaatimattomat.
      Toki hyvä että ihmiset hakeutuvat töihin josta ovat kiinnostuneet mutta vaihtoehtoja olisi myös syytä pitää esillä.

      Tuohon laajempaan muuttoliikkeeseen en oikein jaksa uskoa. Koulutus ja työpaikat ovat jakaantuneet sen verran voimakkaasti niin että pidempää koulutusta vaativien ammattihenkilöiden koulu ja työpaikat ovat isoissa keskuksissa. Näiden lisäksi sinne keskittyy myös palvelusektori. Poikkeuksena ehkä rakentaminen mutta se on ala jonne lähdetään reissuhommiin kauempaakin.
      Arvostus yleensä maaseutua ja miehiä kohtaan nousee esiin kun kansanedustajan näkemys on tyyliin "...ainoa syy muuttaa maalle on insesti ja maalla ei kukaan kuule, kun vaimo huutaa apua." Valitettavasti tällaiset negatiiviset lausahdukset jäävät elämään ja melko paljon saa tästä poikkeavia ajatuksia tulla että kompensoi tämän kommentin.

      "Tuleekohan tässä 10-20 vuoden kuluessa taas paluu vanhaan, jolloin miesten arvo yhteiskunnassa nousee?" En usko, luulen että me on hävitty tämä taistelu.
      Työelämää kun miettii niin yhä etenevä automaatio vähentää teollisuuden ja rakentamisen työpaikkoja. Robotit tekee talot elementeistä ja jos lehtitiedot pitää paikkansa niin esim Raahesta lähtee vihreän siirtymän vuoksi 1500-2000 työpaikkaa teollisuudesta. Käytännössä kuolinisku tuolle alueelle.
      Uskon myös että perhepolitiikassa tullaan tekemään radikaaleja ja nopeitakin muutoksia ja villi veikkaus on että ns "Unkarin malli" jossa äidit saavat tuloverohelpotuksia on vahvoilla. Ilmeisesti bkt ja syntyvyys ovat tuolla kehittyneet myönteiseen suuntaan mutta mitä se on tarkoittanut miesten osalta niin se ei minulle ole selvinnyt.

      Se että kirjoitin tuonne että on hävitty tämä taistelu perustuu pitkälle siihen että yhä suurempi osa ei pärjää ja ne jotka pärjää pärjäävät oikeinkin hyvin. Tämä siis taloudellisesta näkökulmasta että arvostuksesta esim koulutukseen peilaten. 10-20 vuotta on lyhyt aika muttaa esim koulutusjärjestelmää ja vaikka perhepolitiikka muuttuisi ja onnistuisi niin vaikutukset olisivat ylisukupolvisia.
      Sanotaan 50-vuotta niin tilanne voi olla taas eri mutta sen tilanteen saa tänne päivittää sitten joku muu

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      169
      3439
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      101
      1819
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      143
      1727
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      125
      1581
    5. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      392
      1576
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      102
      1417
    7. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      17
      1143
    8. Mitä ajattelit silloin kun

      Löysit hänet?
      Ikävä
      62
      1063
    9. Mikä on hän on ammatiltaan?

      Vai tiedätkö mitä kaivattusi tekee työkseen?
      Ikävä
      60
      1008
    10. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      54
      971
    Aihe