Mitä Jeesus käski? Rakastaa, vihata, mitä? ( B- synteesi UT:ssa)

Anonyymi-ap

ALUKSI - B

Tämä on jatko-osa edelliseen (A) jossa pöydällä oli se väite, että ”Jeesus käski vihata ihmisiä”.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17990877/jeesus-ei-kaskenyt-vihata-ihmisia!--(-a---synteesi-utssa)

Pyydän ystävällisesti, että lukija tutustuu edelliseen osaan A, koska samoja asioita ei tässä. Kiitos.

Tähän teemaan liittyvät UT:n kohdat; Jeesuksen opetukset ovat kolmessa evankeliumissa: Luukas, Matteus ja Markus:
• Luukas 16:26
• Matteus 10: 37-38
• Matteus 16:24-25
• Matteus 19: 27-29
• Markus 8:34-35
• Luukas 14:27-30
• Luukas 9: 24-23

Näitä kaikkia samaa Jeesuksen puheenaihetta koskevia UT:n kohtia on käsiteltävä ja tutkittava YHDESSÄ.

Kun huolellisesti tutkii ne, vertaa niitä, nousee ymmärrys siitä MITÄ Jeesus oikein tarkoitti? Kysymys on sanojen merkityksestä; semantiikasta.

Jonkun ”yhden” erillisen jakeen nojalla on jopa vaarallista tehdä dogmaattista väitettä! Raamattua on tutkittava kokonaisuutena, koska se itse ”selittää” itseään! Alusta loppuun! ( 2. Piet 1:19-21) Kaksi tai kolme todistajaa.

• ”Mutta jos hän ei sinua kuule, niin ota vielä yksi tai kaksi kanssasi, 'että jokainen asia vahvistettaisiin kahden tai kolmen todistajan sanalla'. ” ( Matteus 18:16)

1. Mitä Jeesus käski: rakastaa vaiko vihata?
----------------------------------------------------

• ”Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi. Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.

• ”Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."
• ”Uuden käskyn minä minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen rakastanut..” ( Joh 13:34)
• ”Tämä on minun käskyni, etteä te rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut”, (Joh 15:12)
• ”Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat.” ( Matt 5:44)

On täysin 100% varma asia Jeesuksen opetuksissa, ettei Hän käskenyt vihata ihmisiä! Tämä opetus (monessa kohdassa) kumoaa ehdottomasti sen, että Jeesus olisi käskenyt vihata ihmisiä!

Aloitus jatkuu..

14

286

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jatkoa aloitukseen: Mitä Jeesus käski? Rakastaa vai vihata?

2) Mitä Jeesus tarkoitti oppilaitaan varten?

Ny on otettava pöydälle ne KAIKKI Jeesuksen (samaa asiaa) koskevat puheet. Niiden sisällössä nousevat seuraavat sanat:
      • luopuminen ( taloista, omaisuudesta, ihmissuhteista, rahoista jne)
      • itsensä kieltäminen
      • ristin kantaminen
      • Jumalan rakastaminen yli muiden
      • ajallisen tason ”kadottaminen” Jeesuksen tähden

• ” Joka RAKASTAA isäänsä taikka ätitiänsä ENEMMÄN kuin minua, se ei ole minulle sovelias, ja joka RAKASTAA poikaansa taikka tytärtänsä ENEMMÄN kuin minua, se ei ole minulle sovelias” ( Matt 10:37)
      • ” Joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias.” ( Matt 10:38)

• ” Joka löytää elämänsä, kadottaa sen, mutta joka kadottaaa elämänsä minun täthteni hän löytää sen.” ( Matt 10:39)

• ”Jos joku tulee minun luokseni mutta ei ole valmis luopumaan isästään ja äidistään, vaimoistaan, lapsistaan, veljistään ja sisaristaan, vieläpä omasta elämästään, hän ei voi olla minun opetuslapseni.”  

• ”Joka ei kanna ristiään ja kulje minun jäljessäni, ei voi olla minun opetuslapseni.” (Luuk 14:26-27, KR 92))

• "Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni.”
      * ”Ja joka ei kanna ristiänsä ja seuraa minua, se ei voi olla minun opetuslapseni. ”
      (Luukas 14:26 KR 1938)

• ” Jos joku tulee minun luokseni mutta ei ole valmis luopumaan isästään, äidistään, vaimostaan ja lapsistaan, vlejistään ja sisaristaan , vieläpä omasta elämästään hän ei voi olla minun opetuslapseni.” (Luuk 14:26, KR 92)

• ”Joka ei kanna ristiään ja kulje minun perässäni, ei voi olla minun opetuslapseni.” ( Luukas 14:27, KR92)

• "Jokainen joka minun nimeni tähden on luopunut talostaan, veljistään, sisaristaan, äidistään tai lapsistaan tai pelloistaan saa satakertaisesti takaisin ja perii iankaikkisen elämän." (Matt 19:29)

• ”Joka rakastaa isäänsä ja äitiänsä enemmän kuin minua, ei kelpaa minulle, eikä se joka rakastaa poikaansa tai tytärtänsä enemmän kuin minua, ei kelpaa minulle.” (Matt 10:37 KR/92)

• ”Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua. Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni hän löytää sen. ( Luuaks 9:23-24)

Aloitus jatkuu…

• Anonyymi

Jatkoa aloitukseen: Mitä Jeesus käski? Rakastaa vai vihata?

3) Jeesuksen seuraamisen ehdot!
      -----------------------------------------

Kaikki em:t Jeesuksen puheet nostavat keskeisen, kuin ”punaisen langan” asian ytimen.

JOS - - -joku oikeasti tahtoo olla Hänen seuraajansa, oppilaansa, se tarkoittaa asioiden tärkeysjärjestystä, priorisointia.

Hänen tulee olla auktoriteettiasemassa. Mikään: - ihmiset, omaisuus, rahat, saati oma itsekäs luonto? Ne eivät voi olla määräävässä asemassa.

• ” Ei kukaan voi palvella kahta herraaa; sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava. Taikka tähän liittyvä ja toista halveksiva. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa.” (Luukas 16:13)

Kysymyksessä on puhtaasti evankeliumin tärkeyden suhde kaikkeen maalliseen, jopa omaan perheeseen ja sukuun.

Jeesus on seuraajilleen aina tärkein asia. Herra Jeesus Kristus, evankeliumi ja Jumalan valtakunnan työ.

1992 kirkkoraamattu käyttää vihaamisen sijasta sanaa ”luopumaan” joka on oikeampi. (Kreikan alkukielen ”misei” ei sovi vihaamisen kanssa yhteen. ”Viha” (VKR) on väärä tapa kääntää asiayhteys ja uudempi 1992 raamatunkäännös oikeampi.

Kyseessä on siis valinta? JOS joku tahtoo? Sanoi Jeesus. JOS taas joku katsoo että muut asiat ovat etusijalla, Jeesus antaa täyden valinnanvapauden. Ei ole PAKKO
      • luopua, tehdä luovutuksia
      • ei tehdä kieltäymyksiä
      • ei kadottaa maallisia pyyteitä
      • ei tarvitse valita koetuksia, kiusauksia, kärsimyksiä ( = ristin kantaminen)

Lopuksi
      --------------

Jeesus tähdensi, että Hänen seuraamisensa on kokonaisvaltainen valinta. Sopimusasia seurata Jeesusta. Kaikessa ykkösenä.

Hän palautti utopistit ja unelmoisijat ”maan tasalle” siten, että antoi täysin realistisen kuvauksen opetuslapsen; oppilaaan faktoista. Kenenkään ei tulisi eikä tule kevytmielisesti ja vailla perusteellista harkintaa lähteä uskon tielle.
      Mutta JOS? - joku tahtoo? Hänen tulee suostua Jeesuksen esittämiin sopimus- ja seuraamisehtoihin!

JK. Monilla on ihan käytännön kokemuksia, mitä Jeesuksen seuraaminen on tuottanut? Ole ystävällinen ja kerro, jos tahdot?

• Anonyymi

Me savolaisina kun luemme käännettyä tekstiä, ei kä päässä ole käsitystä, missä kenelle ja miten se on kirjoitettu, tulee vääriä päätelmiä.
        Eli se viholliset portilla- isä, poika, jne. olisi ymmärrettävä sen kansan käsitteistä käsin, miten he ajattelevat, ei meidän ajatusten mitalla.
        Eiköhän noista juutalaisista lähteistä ymmärtäen ole asia niin, että vaikka lähdettäisiin sisäistämään asiaa, siihen pitää panostaa.
        Kun me verrokkina mennään korvenkansalaisina kouluun, sinne "pääsee" niin isä, kuin poika kiertokouluunsa, näin savolaisittain puhuten. Luokkahuoneessa ollaan kaikki opettaja, oppilaat, oppimassa katekismusta. aAAAAAA BBBBB.... lukemaan.
        Eli harjoitetaan ja näin tullaan väliaikaisesti viholliseksi toistemme kanssa, sen opintojen intensiivisyyden vuoksi. Se oppiminen on tavallaan sotaa, toistuvasti Aaaaa Bbbbb se on taistelua, siinä ollaan vastakkain, jopa vihaten, edestakaisin, prosessina. Oma eteneminen lukemisessa on tämä tärkein, oppi on avain.
        Siinä ei opettajakaan ole "kaveri" vaan taistelu on minun opistani. ... tätäkautta, kuten edellä kirjoittaja toi esiin, se kirjoitusten sanomallisuus on se opittavan haaste, se on se meissä se viha, että ei rakasteta jotain tois- arvoista, ei isää, ei äitiä, ei sisaruksia jne.
        Oppi, oivallus, tuo ne näköalat ja yhteisön oppimisen tärkeyden yhteiseksi hyödyksi.
        se ei ole kauppatavaraa, vaan sotaa - tavallaan itseäkohtaan.

Se tuo itsenäisyyden, kriittisyyden, oppii ajattelemaan siis itsenäisesti.

Tämä oli hieman huonosti selitetty, mutta raamatun teksteihin on savolaisina meidän vaikeayhtyä, kun emme tunne muuta kuin maahisia. Emme käsitä kirjoituksia.

Oppimiskuopat pitää täyttää tavoitteelliseti, eikä siinä niin ne omat mukavuusalueet ole IN.
        Se ei aina onnistu jos nojaamme turvallisuus- tilan ympyröihin, eli "isi neuvoo"...
        Isikin on oppilas.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Me savolaisina kun luemme käännettyä tekstiä, ei kä päässä ole käsitystä, missä kenelle ja miten se on kirjoitettu, tulee vääriä päätelmiä.
        Eli se viholliset portilla- isä, poika, jne. olisi ymmärrettävä sen kansan käsitteistä käsin, miten he ajattelevat, ei meidän ajatusten mitalla.
        Eiköhän noista juutalaisista lähteistä ymmärtäen ole asia niin, että vaikka lähdettäisiin sisäistämään asiaa, siihen pitää panostaa.
        Kun me verrokkina mennään korvenkansalaisina kouluun, sinne "pääsee" niin isä, kuin poika kiertokouluunsa, näin savolaisittain puhuten. Luokkahuoneessa ollaan kaikki opettaja, oppilaat, oppimassa katekismusta. aAAAAAA BBBBB.... lukemaan.
        Eli harjoitetaan ja näin tullaan väliaikaisesti viholliseksi toistemme kanssa, sen opintojen intensiivisyyden vuoksi. Se oppiminen on tavallaan sotaa, toistuvasti Aaaaa Bbbbb se on taistelua, siinä ollaan vastakkain, jopa vihaten, edestakaisin, prosessina. Oma eteneminen lukemisessa on tämä tärkein, oppi on avain.
        Siinä ei opettajakaan ole "kaveri" vaan taistelu on minun opistani. ... tätäkautta, kuten edellä kirjoittaja toi esiin, se kirjoitusten sanomallisuus on se opittavan haaste, se on se meissä se viha, että ei rakasteta jotain tois- arvoista, ei isää, ei äitiä, ei sisaruksia jne.
        Oppi, oivallus, tuo ne näköalat ja yhteisön oppimisen tärkeyden yhteiseksi hyödyksi.
        se ei ole kauppatavaraa, vaan sotaa - tavallaan itseäkohtaan.

Se tuo itsenäisyyden, kriittisyyden, oppii ajattelemaan siis itsenäisesti.

Tämä oli hieman huonosti selitetty, mutta raamatun teksteihin on savolaisina meidän vaikeayhtyä, kun emme tunne muuta kuin maahisia. Emme käsitä kirjoituksia.

Oppimiskuopat pitää täyttää tavoitteelliseti, eikä siinä niin ne omat mukavuusalueet ole IN.
        Se ei aina onnistu jos nojaamme turvallisuus- tilan ympyröihin, eli "isi neuvoo"...
        Isikin on oppilas.

Tuo oli sellaista lajia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo oli sellaista lajia.

Tavallaan toorakoulusta - käännös - savolaisten kiertokatekismuskouluun.
        Eli se Toorakoulussa käytetty viha-käsite näyttäytyy aivan eri näköisenä.
        Se paremminkin haastaa itsenäiseen oppimiseen. Opitaan tuntemaan Jumala, eikä pidetä vaikkapa perheenjäsenyyttä suurempana. Se ei puhu meidännäköisestä vihasta - vaan!

• Anonyymi

Miten kukin asiota näkee?

• Hei. Mitä aloittajan mielestä tarkoittaa tämä raamatun lause:"vapauteen on Kristus meidät vapauttanut?"
      Itselleni tämä tarkoittaa vapautta tuntea myös vihaa. Rakkauttakaan ei voi käskeä.

• Ps.vihan tuntemisesta ..se ei välttämättä sovi kaikille. Esim.jos on väkivaltaan taipuvainen ihminen.

• Anonyymi

Hyvä auroraboreallis!

"Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö." Älkää antako auringon laskea vihanne yli-” Efesolaiskirje 4:26 FB38

”Te tiedätte sen, rakkaat veljeni. Mutta olkoon jokainen ihminen nopea kuulemaan, hidas puhumaan, hidas vihaan; sillä miehen viha ei tee sitä, mikä on oikein Jumalan edessä. ” (Jaak 1:19-20)

”Vaan jokaista kiusaa hänen oma himonsa, joka häntä vetää ja houkuttelee;
        kun sitten himo on tullut raskaaksi, synnyttää se synnin, mutta kun synti on täytetty, synnyttää se kuoleman.” (Jaak 1:14-15)

Raamatussa on kattavaa opetusta vihasta ja vihaamisesta. Paljon. Edellä muutamia.

Viha on ihmisen perustunne, siis tunne.
        Ihmisen tulee hallita tunteita, tunteet eivät saa hallita ihmistä.

On normaalia että ihminen tuntee vihaa ja vihastumista , kun kohtaa pahuutta, vääryyttä, loukkausta, jne.

Vihan tunne on kuin painekattilan ”varaventiilli” josta höyry pääsee ulos. Niin kattila ei poksahda rikki. Vihan tunne pitää käsitellä. Kuka mitenkin sen tekee?

Vihan tunne EI SAA ( saisi) edetä vihatekojen asteelle. Siinä on raja.

Kuitenkin niin tapahtuu. Ihminen ”purkaa” vihaansa pahoinpitelyllä ja vaikka millä tavalla.

Vihan tunne ei ole synti; ”vihastukaa mutta älää syntiä tehkö.” Vihan tunteen vallassa on tarpeen löytää apua ja ratkaisuja, niitä kyllä löytyy!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä auroraboreallis!

"Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö." Älkää antako auringon laskea vihanne yli-” Efesolaiskirje 4:26 FB38

”Te tiedätte sen, rakkaat veljeni. Mutta olkoon jokainen ihminen nopea kuulemaan, hidas puhumaan, hidas vihaan; sillä miehen viha ei tee sitä, mikä on oikein Jumalan edessä. ” (Jaak 1:19-20)

”Vaan jokaista kiusaa hänen oma himonsa, joka häntä vetää ja houkuttelee;
        kun sitten himo on tullut raskaaksi, synnyttää se synnin, mutta kun synti on täytetty, synnyttää se kuoleman.” (Jaak 1:14-15)

Raamatussa on kattavaa opetusta vihasta ja vihaamisesta. Paljon. Edellä muutamia.

Viha on ihmisen perustunne, siis tunne.
        Ihmisen tulee hallita tunteita, tunteet eivät saa hallita ihmistä.

On normaalia että ihminen tuntee vihaa ja vihastumista , kun kohtaa pahuutta, vääryyttä, loukkausta, jne.

Vihan tunne on kuin painekattilan ”varaventiilli” josta höyry pääsee ulos. Niin kattila ei poksahda rikki. Vihan tunne pitää käsitellä. Kuka mitenkin sen tekee?

Vihan tunne EI SAA ( saisi) edetä vihatekojen asteelle. Siinä on raja.

Kuitenkin niin tapahtuu. Ihminen ”purkaa” vihaansa pahoinpitelyllä ja vaikka millä tavalla.

Vihan tunne ei ole synti; ”vihastukaa mutta älää syntiä tehkö.” Vihan tunteen vallassa on tarpeen löytää apua ja ratkaisuja, niitä kyllä löytyy!

1980-luvulla laulettiin väkeviä lauluja….

Tulipa taas mieleen, nousi hengen iloksi ja virvoitukseksi...

Meidän Herramme on Voittaja,
        kulkenur on läpi Kuoleman
        Hänen voitostaan me laulamme:
        Hän on Kuningas!

Sillä Herra voiton saanut on – kansansa Hän vaputti!
        Sanallaan Hän löi vihollisen
        koko maa saa nähdä sen että meidän …

Herramme on Voittaja
        kulkenur on läpi Kuoleman
        Hänen voitostaan me laulamme:
        Hän on Kuningas!
        Hän on Kuningas!
        Hän o Kuningas!

Amen

• Anonyymi
      • Anonyymi

On jollakin kova hätä, koska on koettanut sensuroida silmistä em. aloitusta!!

Mutta, ei se tehoa....

Ettäkö Jeesus käski vihata? Kaikki Jeesuksen sanat siitä.

Tarjolla on ollut ja on Yhden-Jakeen-Valheoppia ( Luukas 14:26) siitä, että Jeesus käski vihata ihmisiä!

On hyvin tärkeää jokaiselle, joka Jeesuksen perässä tahtoo kulkea - että Sinä tunnet mitä Jeesus itse opetti. Se ratkaisee kysymyksen. Jeesus itse sanoi:
        • ”Te eksytte, koska ette tunne Kirjoituksia ja Jumalan voimaa”! ( Matt 22:29)

Älä anna eksyttää itseäsi!

Tässä on kooste kaikista niistä Jeesuksen opetuksista, jotka aiheeseen (= Hänen seuraamisensa, ja suhde ihmisiin ) liittyy. Herra ei edellytä eikä vaadi ketään tuntemaan joka sortin ”käännöksiä”. Tällaiset ovat tahallista sotkemista, hämmennyksen agendaa, yritystä jossa näkyy manpulaatio, provokaatio, tahallinen yritys johtaa sivuraiteille.

Kun tutustu kaikkiin kolmen evankeliumin kohtiin, joissa siis ovat verrattavina samat asiat, Jumalan Henki johtaa ”totuuteen” jokaisen vilpittömän kyselijän! Ole siunattu Jeesuksen nimessä!

Tähän teemaan liittyvät UT:n kohdat; Jeesuksen opetukset ovat kolmessa evankeliumissa:
        Luukas, Matteus ja Markus:
        • Luukas 16:26
        • Matteus 10: 37-38
        • Matteus 16:24-25
        • Matteus 19: 27-29
        • Markus 8:34-35
        • Luukas 14:27-30
        • Luukas 9: 24-23

Jos tahdot asiassa laajempaa esitystä, sitä voi lukea aloituksissa, joissa asian tutkinta Jeesuksen omien sanojen viitekehyksessä.

Jeesus ei käskenyt vihata ihmisiä.
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17990877/jeesus-ei-kaskenyt-vihata-ihmisia!--(-a---synteesi-utssa)

Mitä Jeesus käski? Rakastaa, vihata, mitä?

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17992118/mita-jeesus-kaski---rakastaa-vihata-mita--(-b--synteesi-utssa)

• Anonyymi

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3005
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2093
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1688
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      24
      1540
    5. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1291
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1287
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1196
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1160
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1117
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1001
    Aihe