Pakettiautosta retkeilyauto

Anonyymi-ap

Jos rakentaa esim VW Tranporter pakettiautosta retkeilyauton (tai matkailuauton), eli laittaa autoon kiinteitä rakenteita, niin miten autovero määräytyy tänä päivänä?

17

2536

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eikös avainsana ole juuri "kiinteät rakenteet". Eli jos on irrallinen patja lattialla ja keittovälineet laatikossa, niin se ei ole matkailuauto.

      Netissä on kyllä paljon juttuja asiasta.

      • Anonyymi

        Niin, tarkoitin juuri kiinteitä rakenteita, en patjavirityksiä.


    • Anonyymi

      vero hommat voit ihanit se lukea vaikka trafin sivuilta.

    • Anonyymi

      Kannattaako edes kysellä täältä, kun vastaukset ovat laidasta laitaan.
      Kyllä sieltä trafista saa ne oikeat ja täsmälliset vastaukset.

      • Anonyymi

        Ei muuten saa. Sieltä saa vain ympäripyöreitä ”tapauskohtaisesti näitä pitää arvioida”-vastauksia. Kokemusta on.


    • Anonyymi

      Osaisikohan katsastuskonttori antaa luotettavaa infoa kiinteiden asennuksien vaikutuksesta verotukseen.

      Mutta, mikä on pakun verokohtelu vs. saman mallin kämppervan. Tuo voisi antaa osviittaa.

      Noissa valmiiksi rakennetuissa pakukäppereissä kuten Caravel on yleensä pieni minikeittiö ja vuoteeksi kipattavat takapenkit, sekä hieman säilytystilaa, mutta ei vessaa tai suihkua (sisätiloissa).

      "VW Multivan Camper"

      - https://nimblecamper.com/volkswagen-multivan-camper/

      Vastaava juttu pakusta ollut itselläkin mielessä, mutta kevytversiona, eli ainoa kiinteä, mutta helposti irti pultattava olisi mittojen mukaan tehdyt siistit säilytysboxit yhdelle sivulle, jotka toimisivat samalla sänkynä / patjan alustana. Toiselle sivulle vaikka taitettava fillari kiinni.

      Sähköpumpulla toimivan vesikenisterin voisi ehkä jemmata yhteen boxiin, josta vesiletku / suihku ulos vedettävissä. Mikäli jotakin joskus keittelisi, niin pienellä kaasu-retkikeittimellä.

      Takaosan äänieristys ja siisti panelointi ja lattiaan ehkä jokin kestävä julkistilan parketti. Korotettu lattia säilytystiloineen / vetolaatikoineen olisi ehkä kätevä, mutta syö käyttökorkeutta.

      Joitanin sähköjuttuja ja eletroniikan latausta pitäisi ehkä miettiä. Taitettavat ja ulos parkkeerattavat aurinkopaneelitkin, ehkä, ehkä ei.

      ps. Normikorkuinen Tranportter ei korkeutensa vuoksi mahdu kaikkiin / moniin parkkihalleihin, ei ainakaan keskeisemmässä EU:ssa, mutta Stellantiksen vastaavat hiukan matalempina mahtuvat nippa nappa.

      • Anonyymi

        Kiitos asiallisesta vastuksesta. Joo, itselläni on 15 v vanha Transporter paku. Todella siisti ja kaikin puolin kunnossa. Siitä olisi kiva väsätä omiin tarkoituksiin soveltuva retkeilyauto. En tarvitse, enkä halua hankkia toiseksi autoksi matkailuautoa muutaman reissun vuoksi. Tuo nykyinen auto olisi myös monikäyttöinen, paku silloin kun sellaista tarvitaan ja reissuauto silloin kun sitä tarvitaan. Katsastuskonttorilta sain takavuosina vastauksen, että kun auto täyttää matkailuauton kriteerit, se on veroton ja jos ei niin se on verollinen. Muuta eivät osanneet sanoa. Trafin vastaukset ovat vieläkin ympäripyöremmmät. Tapauskohtaisesti näitä on ollut tapana tarkastella, sanoivat. Koska pieni Transporter ei saavuta mitenkään (järkevästi) sitä nykyisin vaadittavaa painorajaa, niin ainoa vaihtoehto on tehdä autosta verollinen ja maksaa vero. Laskuria tai tietoa veron määrästä tarkasti, ei tietenkään ole missään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastuksesta. Joo, itselläni on 15 v vanha Transporter paku. Todella siisti ja kaikin puolin kunnossa. Siitä olisi kiva väsätä omiin tarkoituksiin soveltuva retkeilyauto. En tarvitse, enkä halua hankkia toiseksi autoksi matkailuautoa muutaman reissun vuoksi. Tuo nykyinen auto olisi myös monikäyttöinen, paku silloin kun sellaista tarvitaan ja reissuauto silloin kun sitä tarvitaan. Katsastuskonttorilta sain takavuosina vastauksen, että kun auto täyttää matkailuauton kriteerit, se on veroton ja jos ei niin se on verollinen. Muuta eivät osanneet sanoa. Trafin vastaukset ovat vieläkin ympäripyöremmmät. Tapauskohtaisesti näitä on ollut tapana tarkastella, sanoivat. Koska pieni Transporter ei saavuta mitenkään (järkevästi) sitä nykyisin vaadittavaa painorajaa, niin ainoa vaihtoehto on tehdä autosta verollinen ja maksaa vero. Laskuria tai tietoa veron määrästä tarkasti, ei tietenkään ole missään.

        Kun pakuautosta tehdään matkailuauto (tai retkeilyauto) ja asennetaan kiinteät kalusteet asumista varten, siitä pitää maksaa autovero. Trafin vastaus tapauskohtaisuudesta riippuu ilmeisesti auton iästä (vanhasta autosta ei ilmeisesti tarvitse maksaa enää uuden auton veroa). Kun pakettiauto on riittävän suuri (mm. omapainoa ja sisäkorkeutta riittävästi), siitä voidaan rakentaa veroton matkailuauto kun täytetään vaatimukset. VW Transportteri on liian pieni ja kevyt ettei se kelpaa. Matkailuautoja on muokattu toisinpäin, eli tekemällä kevyistä umpikuorma-autoista asentamalla minimivarusteet. Esimerkiksi Mersuista on tehty jopa B kortilla ajettavia matkailuautoja alentamalla kokonaispainoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun pakuautosta tehdään matkailuauto (tai retkeilyauto) ja asennetaan kiinteät kalusteet asumista varten, siitä pitää maksaa autovero. Trafin vastaus tapauskohtaisuudesta riippuu ilmeisesti auton iästä (vanhasta autosta ei ilmeisesti tarvitse maksaa enää uuden auton veroa). Kun pakettiauto on riittävän suuri (mm. omapainoa ja sisäkorkeutta riittävästi), siitä voidaan rakentaa veroton matkailuauto kun täytetään vaatimukset. VW Transportteri on liian pieni ja kevyt ettei se kelpaa. Matkailuautoja on muokattu toisinpäin, eli tekemällä kevyistä umpikuorma-autoista asentamalla minimivarusteet. Esimerkiksi Mersuista on tehty jopa B kortilla ajettavia matkailuautoja alentamalla kokonaispainoa.

        Juuri näin. Mutta jos haluaa kuitenkin rakentaa vanhasta Transporterista matkailuauton, eli maksaa siitä kaikki verot ja maksut, niin tämä on ilmeisesti Trafille liian vaikea asia, koska tähän ei osata vastata. Uuden autojen kohdalla vastaus osataan antaa, mutta käytettyjen kohdalla ”täytyy tarkastella tapauskohtaisesti”. Mitä nämä tapauskohtaiset asiat ovat, sitä ei osata kertoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastuksesta. Joo, itselläni on 15 v vanha Transporter paku. Todella siisti ja kaikin puolin kunnossa. Siitä olisi kiva väsätä omiin tarkoituksiin soveltuva retkeilyauto. En tarvitse, enkä halua hankkia toiseksi autoksi matkailuautoa muutaman reissun vuoksi. Tuo nykyinen auto olisi myös monikäyttöinen, paku silloin kun sellaista tarvitaan ja reissuauto silloin kun sitä tarvitaan. Katsastuskonttorilta sain takavuosina vastauksen, että kun auto täyttää matkailuauton kriteerit, se on veroton ja jos ei niin se on verollinen. Muuta eivät osanneet sanoa. Trafin vastaukset ovat vieläkin ympäripyöremmmät. Tapauskohtaisesti näitä on ollut tapana tarkastella, sanoivat. Koska pieni Transporter ei saavuta mitenkään (järkevästi) sitä nykyisin vaadittavaa painorajaa, niin ainoa vaihtoehto on tehdä autosta verollinen ja maksaa vero. Laskuria tai tietoa veron määrästä tarkasti, ei tietenkään ole missään.

        Tuossa edellä linkkaisin valmiiseenTransporter- camperiin, mutta se on ilmeisesti ihan normaalissa autoveroluokassa mittojensa ja istuinpakkojensa mukaan.

        Pahasti näyttää siltä, että tonniluokan kuten Transportteri-pakusta ei voi rakentaa retkipakua kiinteillä kalusteilla ilman veroseuraamuksia, jotka ovat joissain tapauksissa olleet jopa takautuvia.

        "Retkeilyautoja rakentavien kannattaa varautua verojen nousuun – TM: Vuosittain lukuisia tapauksia"

        "Moni retkipakun rakentaja on saanut karvaasti kokea, että autoverot menevät maksuun, mikäli rakennellun auton alkuperäinen verotusperuste muuttuu."

        - https://www.is.fi/autot/art-2000008039294.html

        Edes nostokatto ei ole riittävä korkeusnormit täyttääkseen.

        "Saisiko katto-Toyotasta tehtyä verovapaan? Nostoteltan tilalle asennettu lasikuitutötterö täyttäisi vaatimukset"

        "Nykysäännösten valossa niin sanotusta tonniluokan pakettiautosta on vaikeaa, ellei peräti mahdotonta rakentaa niin sanottua autoverotonta matkailuautoa."

        - https://www.is.fi/autot/art-2000006108578.html

        Onko sulla tuo Transportteri ainoana autona, kauanko olet sen omistanut, millä koneella, millaisella kulutuksella ja onko mennyt hyvin tekniikan kestävyyden puolesta?

        Itseä kiinnostaisi seuraavassa auton vaihdossa siirtyä pelkkään pakuun (käytettyyn) sen käytön monipuolisuuden vuoksi ja tehdä siihen ylempänä kertomiani muutoksia ... "kevytkämpperi" ilman veroseuraamuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa edellä linkkaisin valmiiseenTransporter- camperiin, mutta se on ilmeisesti ihan normaalissa autoveroluokassa mittojensa ja istuinpakkojensa mukaan.

        Pahasti näyttää siltä, että tonniluokan kuten Transportteri-pakusta ei voi rakentaa retkipakua kiinteillä kalusteilla ilman veroseuraamuksia, jotka ovat joissain tapauksissa olleet jopa takautuvia.

        "Retkeilyautoja rakentavien kannattaa varautua verojen nousuun – TM: Vuosittain lukuisia tapauksia"

        "Moni retkipakun rakentaja on saanut karvaasti kokea, että autoverot menevät maksuun, mikäli rakennellun auton alkuperäinen verotusperuste muuttuu."

        - https://www.is.fi/autot/art-2000008039294.html

        Edes nostokatto ei ole riittävä korkeusnormit täyttääkseen.

        "Saisiko katto-Toyotasta tehtyä verovapaan? Nostoteltan tilalle asennettu lasikuitutötterö täyttäisi vaatimukset"

        "Nykysäännösten valossa niin sanotusta tonniluokan pakettiautosta on vaikeaa, ellei peräti mahdotonta rakentaa niin sanottua autoverotonta matkailuautoa."

        - https://www.is.fi/autot/art-2000006108578.html

        Onko sulla tuo Transportteri ainoana autona, kauanko olet sen omistanut, millä koneella, millaisella kulutuksella ja onko mennyt hyvin tekniikan kestävyyden puolesta?

        Itseä kiinnostaisi seuraavassa auton vaihdossa siirtyä pelkkään pakuun (käytettyyn) sen käytön monipuolisuuden vuoksi ja tehdä siihen ylempänä kertomiani muutoksia ... "kevytkämpperi" ilman veroseuraamuksia.

        Meillä on pieni henkilöauto rouvan käytössä ja toisena autona edellä mainittu 15 v vanha Transporter. Se on minulla käytössä ja siis ainoa autoni. Tarvitsen pakettiautoa ja kesällä retkeilyautoa. Tarkoitus on siis yhdistää nämä kaksi käyttötarkoitusta yhteen autoon. Verotonta matkailuautoa siitä ei saa mitenkään, joten vaihtoehdot ovat ”patjaversio” tai täyden autoveron alainen henkilöauto. Olen kysynyt paljonko vero olisi, jos auton muuttaa henkilöautoksi, jolloin retkeilyautoon voisin rakentaa haluamani asiat. Vastausta ei ole vielä kuulunut. Miksi haluaisin toimia näin? Siksi että oma pakuni on vähän ajettu ja huippusiisti. Jos ostaisin jonkun pikkubussin käytettynä, niin niillä on ajettu helposti 300tkm. Eli saisin vähän ajetun auton, jonka tekniikka, historia ja muut asiat ovat tiedossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä on pieni henkilöauto rouvan käytössä ja toisena autona edellä mainittu 15 v vanha Transporter. Se on minulla käytössä ja siis ainoa autoni. Tarvitsen pakettiautoa ja kesällä retkeilyautoa. Tarkoitus on siis yhdistää nämä kaksi käyttötarkoitusta yhteen autoon. Verotonta matkailuautoa siitä ei saa mitenkään, joten vaihtoehdot ovat ”patjaversio” tai täyden autoveron alainen henkilöauto. Olen kysynyt paljonko vero olisi, jos auton muuttaa henkilöautoksi, jolloin retkeilyautoon voisin rakentaa haluamani asiat. Vastausta ei ole vielä kuulunut. Miksi haluaisin toimia näin? Siksi että oma pakuni on vähän ajettu ja huippusiisti. Jos ostaisin jonkun pikkubussin käytettynä, niin niillä on ajettu helposti 300tkm. Eli saisin vähän ajetun auton, jonka tekniikka, historia ja muut asiat ovat tiedossa.

        Ok. Myös alla oleva osuus olisi kiinnostanut kun käytetty paku itseäni kiinnostaa, enkä ole vielä merkkiä ja mallia lyönyt lukkoon. No, EURO 6-luokkaista toki katselen.

        " ... kauanko olet sen omistanut, millä koneella, millaisella kulutuksella ja onko mennyt hyvin tekniikan kestävyyden puolesta?"

        Mutta kyllähän Trafin tulee voida antaa kiinteäkalusteisesta retkipakumuutoksesta verotuksen ennakkoarvio auton mallin ja iän perusteella (vaikuttaneeko ajetut kilometritkin?), sillä eihän se voi heille tähtitiedettäkään olla.

        Olisihan se kuluttajansuojaakin ajatellen kohtuutonta jos ensin tulisi toteuttaa kaikki haluamansa kiinteiden kalusteiden asennukset ja muutokset ja vasta joskus sen jälkeen saisi tiedoksen peruuttamattomat verosuraamukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok. Myös alla oleva osuus olisi kiinnostanut kun käytetty paku itseäni kiinnostaa, enkä ole vielä merkkiä ja mallia lyönyt lukkoon. No, EURO 6-luokkaista toki katselen.

        " ... kauanko olet sen omistanut, millä koneella, millaisella kulutuksella ja onko mennyt hyvin tekniikan kestävyyden puolesta?"

        Mutta kyllähän Trafin tulee voida antaa kiinteäkalusteisesta retkipakumuutoksesta verotuksen ennakkoarvio auton mallin ja iän perusteella (vaikuttaneeko ajetut kilometritkin?), sillä eihän se voi heille tähtitiedettäkään olla.

        Olisihan se kuluttajansuojaakin ajatellen kohtuutonta jos ensin tulisi toteuttaa kaikki haluamansa kiinteiden kalusteiden asennukset ja muutokset ja vasta joskus sen jälkeen saisi tiedoksen peruuttamattomat verosuraamukset.

        Auto on ollut minulla vasta vuoden, mutta omistus- ja huoltohistoria on hyvin tiedossa. Kone on ”perus” 1,9 TDi ja hyvin on pelannut. Itse asiassa auto on ollut todella huoleton muutenkin. Kokenut VW mies sanoi, että tämä kone on yksi parhaista VAG konsernin moottoreista. Kulutusta en ole kovin tarkasti seurannut, mutta maltillinen sekin on ollut. Huomenna soittelen taas Trafiin ja kyselen asiasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auto on ollut minulla vasta vuoden, mutta omistus- ja huoltohistoria on hyvin tiedossa. Kone on ”perus” 1,9 TDi ja hyvin on pelannut. Itse asiassa auto on ollut todella huoleton muutenkin. Kokenut VW mies sanoi, että tämä kone on yksi parhaista VAG konsernin moottoreista. Kulutusta en ole kovin tarkasti seurannut, mutta maltillinen sekin on ollut. Huomenna soittelen taas Trafiin ja kyselen asiasta.

        Tuo on ilmeisesti T5: https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Transporter

        Ilmeisesti EURO 4: https://fi.wikipedia.org/wiki/Euro-päästöluokitukset

        Paras tilanne jos löytää hyvin pidetyn ja huolletun käytytyn, jonka historian tuntee.

        Käytetty paku noin yleensä on melko haastava ostettava, sillä liki kaikki tulevat erilaisesta ammattikäytöstä ja niillä on voinut olla ties millaisia palkallisia huolettomia kuskeja / kengittäjiä.

        Tuossa artikkelissa kerrotaan, että tuo 1.9 TDI on ollut VW kestävimmän maineessa ja sitten kerotaan millaisia murheitä sen kanssa saattaa ilmetä.

        - https://www.thetransporterlife.com/1-9-engine-problems/

        Tuliko Trafista selkeämpää veroinfoa?


    • Anonyymi

      28 Kuutioinen paku saa asunnon tehtyy myös alle 40 000 eur

    • Anonyymi

      Mahtoikohan avaaja aloittaa pakun muutostyöt ...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olit niin lähellä

      Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5131
    2. Kun me näemme taas

      Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2792
    3. Mitä elukkaa kaivattusi

      muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      34
      2629
    4. Haleja ja pusuja

      Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2418
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

      Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      22
      1660
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

      Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1637
    7. En kirjoita sulle tänne

      Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1560
    8. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1314
    9. Hukkuu hukkuu

      Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      96
      1177
    10. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      9
      1154
    Aihe