Pakettiautosta retkeilyauto

Anonyymi-ap

Jos rakentaa esim VW Tranporter pakettiautosta retkeilyauton (tai matkailuauton), eli laittaa autoon kiinteitä rakenteita, niin miten autovero määräytyy tänä päivänä?

19

3239

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eikös avainsana ole juuri "kiinteät rakenteet". Eli jos on irrallinen patja lattialla ja keittovälineet laatikossa, niin se ei ole matkailuauto.

      Netissä on kyllä paljon juttuja asiasta.

      • Anonyymi

        Niin, tarkoitin juuri kiinteitä rakenteita, en patjavirityksiä.


    • Anonyymi

      vero hommat voit ihanit se lukea vaikka trafin sivuilta.

    • Anonyymi

      Kannattaako edes kysellä täältä, kun vastaukset ovat laidasta laitaan.
      Kyllä sieltä trafista saa ne oikeat ja täsmälliset vastaukset.

      • Anonyymi

        Ei muuten saa. Sieltä saa vain ympäripyöreitä ”tapauskohtaisesti näitä pitää arvioida”-vastauksia. Kokemusta on.


    • Anonyymi

      Osaisikohan katsastuskonttori antaa luotettavaa infoa kiinteiden asennuksien vaikutuksesta verotukseen.

      Mutta, mikä on pakun verokohtelu vs. saman mallin kämppervan. Tuo voisi antaa osviittaa.

      Noissa valmiiksi rakennetuissa pakukäppereissä kuten Caravel on yleensä pieni minikeittiö ja vuoteeksi kipattavat takapenkit, sekä hieman säilytystilaa, mutta ei vessaa tai suihkua (sisätiloissa).

      "VW Multivan Camper"

      - https://nimblecamper.com/volkswagen-multivan-camper/

      Vastaava juttu pakusta ollut itselläkin mielessä, mutta kevytversiona, eli ainoa kiinteä, mutta helposti irti pultattava olisi mittojen mukaan tehdyt siistit säilytysboxit yhdelle sivulle, jotka toimisivat samalla sänkynä / patjan alustana. Toiselle sivulle vaikka taitettava fillari kiinni.

      Sähköpumpulla toimivan vesikenisterin voisi ehkä jemmata yhteen boxiin, josta vesiletku / suihku ulos vedettävissä. Mikäli jotakin joskus keittelisi, niin pienellä kaasu-retkikeittimellä.

      Takaosan äänieristys ja siisti panelointi ja lattiaan ehkä jokin kestävä julkistilan parketti. Korotettu lattia säilytystiloineen / vetolaatikoineen olisi ehkä kätevä, mutta syö käyttökorkeutta.

      Joitanin sähköjuttuja ja eletroniikan latausta pitäisi ehkä miettiä. Taitettavat ja ulos parkkeerattavat aurinkopaneelitkin, ehkä, ehkä ei.

      ps. Normikorkuinen Tranportter ei korkeutensa vuoksi mahdu kaikkiin / moniin parkkihalleihin, ei ainakaan keskeisemmässä EU:ssa, mutta Stellantiksen vastaavat hiukan matalempina mahtuvat nippa nappa.

      • Anonyymi

        Kiitos asiallisesta vastuksesta. Joo, itselläni on 15 v vanha Transporter paku. Todella siisti ja kaikin puolin kunnossa. Siitä olisi kiva väsätä omiin tarkoituksiin soveltuva retkeilyauto. En tarvitse, enkä halua hankkia toiseksi autoksi matkailuautoa muutaman reissun vuoksi. Tuo nykyinen auto olisi myös monikäyttöinen, paku silloin kun sellaista tarvitaan ja reissuauto silloin kun sitä tarvitaan. Katsastuskonttorilta sain takavuosina vastauksen, että kun auto täyttää matkailuauton kriteerit, se on veroton ja jos ei niin se on verollinen. Muuta eivät osanneet sanoa. Trafin vastaukset ovat vieläkin ympäripyöremmmät. Tapauskohtaisesti näitä on ollut tapana tarkastella, sanoivat. Koska pieni Transporter ei saavuta mitenkään (järkevästi) sitä nykyisin vaadittavaa painorajaa, niin ainoa vaihtoehto on tehdä autosta verollinen ja maksaa vero. Laskuria tai tietoa veron määrästä tarkasti, ei tietenkään ole missään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastuksesta. Joo, itselläni on 15 v vanha Transporter paku. Todella siisti ja kaikin puolin kunnossa. Siitä olisi kiva väsätä omiin tarkoituksiin soveltuva retkeilyauto. En tarvitse, enkä halua hankkia toiseksi autoksi matkailuautoa muutaman reissun vuoksi. Tuo nykyinen auto olisi myös monikäyttöinen, paku silloin kun sellaista tarvitaan ja reissuauto silloin kun sitä tarvitaan. Katsastuskonttorilta sain takavuosina vastauksen, että kun auto täyttää matkailuauton kriteerit, se on veroton ja jos ei niin se on verollinen. Muuta eivät osanneet sanoa. Trafin vastaukset ovat vieläkin ympäripyöremmmät. Tapauskohtaisesti näitä on ollut tapana tarkastella, sanoivat. Koska pieni Transporter ei saavuta mitenkään (järkevästi) sitä nykyisin vaadittavaa painorajaa, niin ainoa vaihtoehto on tehdä autosta verollinen ja maksaa vero. Laskuria tai tietoa veron määrästä tarkasti, ei tietenkään ole missään.

        Kun pakuautosta tehdään matkailuauto (tai retkeilyauto) ja asennetaan kiinteät kalusteet asumista varten, siitä pitää maksaa autovero. Trafin vastaus tapauskohtaisuudesta riippuu ilmeisesti auton iästä (vanhasta autosta ei ilmeisesti tarvitse maksaa enää uuden auton veroa). Kun pakettiauto on riittävän suuri (mm. omapainoa ja sisäkorkeutta riittävästi), siitä voidaan rakentaa veroton matkailuauto kun täytetään vaatimukset. VW Transportteri on liian pieni ja kevyt ettei se kelpaa. Matkailuautoja on muokattu toisinpäin, eli tekemällä kevyistä umpikuorma-autoista asentamalla minimivarusteet. Esimerkiksi Mersuista on tehty jopa B kortilla ajettavia matkailuautoja alentamalla kokonaispainoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun pakuautosta tehdään matkailuauto (tai retkeilyauto) ja asennetaan kiinteät kalusteet asumista varten, siitä pitää maksaa autovero. Trafin vastaus tapauskohtaisuudesta riippuu ilmeisesti auton iästä (vanhasta autosta ei ilmeisesti tarvitse maksaa enää uuden auton veroa). Kun pakettiauto on riittävän suuri (mm. omapainoa ja sisäkorkeutta riittävästi), siitä voidaan rakentaa veroton matkailuauto kun täytetään vaatimukset. VW Transportteri on liian pieni ja kevyt ettei se kelpaa. Matkailuautoja on muokattu toisinpäin, eli tekemällä kevyistä umpikuorma-autoista asentamalla minimivarusteet. Esimerkiksi Mersuista on tehty jopa B kortilla ajettavia matkailuautoja alentamalla kokonaispainoa.

        Juuri näin. Mutta jos haluaa kuitenkin rakentaa vanhasta Transporterista matkailuauton, eli maksaa siitä kaikki verot ja maksut, niin tämä on ilmeisesti Trafille liian vaikea asia, koska tähän ei osata vastata. Uuden autojen kohdalla vastaus osataan antaa, mutta käytettyjen kohdalla ”täytyy tarkastella tapauskohtaisesti”. Mitä nämä tapauskohtaiset asiat ovat, sitä ei osata kertoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastuksesta. Joo, itselläni on 15 v vanha Transporter paku. Todella siisti ja kaikin puolin kunnossa. Siitä olisi kiva väsätä omiin tarkoituksiin soveltuva retkeilyauto. En tarvitse, enkä halua hankkia toiseksi autoksi matkailuautoa muutaman reissun vuoksi. Tuo nykyinen auto olisi myös monikäyttöinen, paku silloin kun sellaista tarvitaan ja reissuauto silloin kun sitä tarvitaan. Katsastuskonttorilta sain takavuosina vastauksen, että kun auto täyttää matkailuauton kriteerit, se on veroton ja jos ei niin se on verollinen. Muuta eivät osanneet sanoa. Trafin vastaukset ovat vieläkin ympäripyöremmmät. Tapauskohtaisesti näitä on ollut tapana tarkastella, sanoivat. Koska pieni Transporter ei saavuta mitenkään (järkevästi) sitä nykyisin vaadittavaa painorajaa, niin ainoa vaihtoehto on tehdä autosta verollinen ja maksaa vero. Laskuria tai tietoa veron määrästä tarkasti, ei tietenkään ole missään.

        Tuossa edellä linkkaisin valmiiseenTransporter- camperiin, mutta se on ilmeisesti ihan normaalissa autoveroluokassa mittojensa ja istuinpakkojensa mukaan.

        Pahasti näyttää siltä, että tonniluokan kuten Transportteri-pakusta ei voi rakentaa retkipakua kiinteillä kalusteilla ilman veroseuraamuksia, jotka ovat joissain tapauksissa olleet jopa takautuvia.

        "Retkeilyautoja rakentavien kannattaa varautua verojen nousuun – TM: Vuosittain lukuisia tapauksia"

        "Moni retkipakun rakentaja on saanut karvaasti kokea, että autoverot menevät maksuun, mikäli rakennellun auton alkuperäinen verotusperuste muuttuu."

        - https://www.is.fi/autot/art-2000008039294.html

        Edes nostokatto ei ole riittävä korkeusnormit täyttääkseen.

        "Saisiko katto-Toyotasta tehtyä verovapaan? Nostoteltan tilalle asennettu lasikuitutötterö täyttäisi vaatimukset"

        "Nykysäännösten valossa niin sanotusta tonniluokan pakettiautosta on vaikeaa, ellei peräti mahdotonta rakentaa niin sanottua autoverotonta matkailuautoa."

        - https://www.is.fi/autot/art-2000006108578.html

        Onko sulla tuo Transportteri ainoana autona, kauanko olet sen omistanut, millä koneella, millaisella kulutuksella ja onko mennyt hyvin tekniikan kestävyyden puolesta?

        Itseä kiinnostaisi seuraavassa auton vaihdossa siirtyä pelkkään pakuun (käytettyyn) sen käytön monipuolisuuden vuoksi ja tehdä siihen ylempänä kertomiani muutoksia ... "kevytkämpperi" ilman veroseuraamuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa edellä linkkaisin valmiiseenTransporter- camperiin, mutta se on ilmeisesti ihan normaalissa autoveroluokassa mittojensa ja istuinpakkojensa mukaan.

        Pahasti näyttää siltä, että tonniluokan kuten Transportteri-pakusta ei voi rakentaa retkipakua kiinteillä kalusteilla ilman veroseuraamuksia, jotka ovat joissain tapauksissa olleet jopa takautuvia.

        "Retkeilyautoja rakentavien kannattaa varautua verojen nousuun – TM: Vuosittain lukuisia tapauksia"

        "Moni retkipakun rakentaja on saanut karvaasti kokea, että autoverot menevät maksuun, mikäli rakennellun auton alkuperäinen verotusperuste muuttuu."

        - https://www.is.fi/autot/art-2000008039294.html

        Edes nostokatto ei ole riittävä korkeusnormit täyttääkseen.

        "Saisiko katto-Toyotasta tehtyä verovapaan? Nostoteltan tilalle asennettu lasikuitutötterö täyttäisi vaatimukset"

        "Nykysäännösten valossa niin sanotusta tonniluokan pakettiautosta on vaikeaa, ellei peräti mahdotonta rakentaa niin sanottua autoverotonta matkailuautoa."

        - https://www.is.fi/autot/art-2000006108578.html

        Onko sulla tuo Transportteri ainoana autona, kauanko olet sen omistanut, millä koneella, millaisella kulutuksella ja onko mennyt hyvin tekniikan kestävyyden puolesta?

        Itseä kiinnostaisi seuraavassa auton vaihdossa siirtyä pelkkään pakuun (käytettyyn) sen käytön monipuolisuuden vuoksi ja tehdä siihen ylempänä kertomiani muutoksia ... "kevytkämpperi" ilman veroseuraamuksia.

        Meillä on pieni henkilöauto rouvan käytössä ja toisena autona edellä mainittu 15 v vanha Transporter. Se on minulla käytössä ja siis ainoa autoni. Tarvitsen pakettiautoa ja kesällä retkeilyautoa. Tarkoitus on siis yhdistää nämä kaksi käyttötarkoitusta yhteen autoon. Verotonta matkailuautoa siitä ei saa mitenkään, joten vaihtoehdot ovat ”patjaversio” tai täyden autoveron alainen henkilöauto. Olen kysynyt paljonko vero olisi, jos auton muuttaa henkilöautoksi, jolloin retkeilyautoon voisin rakentaa haluamani asiat. Vastausta ei ole vielä kuulunut. Miksi haluaisin toimia näin? Siksi että oma pakuni on vähän ajettu ja huippusiisti. Jos ostaisin jonkun pikkubussin käytettynä, niin niillä on ajettu helposti 300tkm. Eli saisin vähän ajetun auton, jonka tekniikka, historia ja muut asiat ovat tiedossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä on pieni henkilöauto rouvan käytössä ja toisena autona edellä mainittu 15 v vanha Transporter. Se on minulla käytössä ja siis ainoa autoni. Tarvitsen pakettiautoa ja kesällä retkeilyautoa. Tarkoitus on siis yhdistää nämä kaksi käyttötarkoitusta yhteen autoon. Verotonta matkailuautoa siitä ei saa mitenkään, joten vaihtoehdot ovat ”patjaversio” tai täyden autoveron alainen henkilöauto. Olen kysynyt paljonko vero olisi, jos auton muuttaa henkilöautoksi, jolloin retkeilyautoon voisin rakentaa haluamani asiat. Vastausta ei ole vielä kuulunut. Miksi haluaisin toimia näin? Siksi että oma pakuni on vähän ajettu ja huippusiisti. Jos ostaisin jonkun pikkubussin käytettynä, niin niillä on ajettu helposti 300tkm. Eli saisin vähän ajetun auton, jonka tekniikka, historia ja muut asiat ovat tiedossa.

        Ok. Myös alla oleva osuus olisi kiinnostanut kun käytetty paku itseäni kiinnostaa, enkä ole vielä merkkiä ja mallia lyönyt lukkoon. No, EURO 6-luokkaista toki katselen.

        " ... kauanko olet sen omistanut, millä koneella, millaisella kulutuksella ja onko mennyt hyvin tekniikan kestävyyden puolesta?"

        Mutta kyllähän Trafin tulee voida antaa kiinteäkalusteisesta retkipakumuutoksesta verotuksen ennakkoarvio auton mallin ja iän perusteella (vaikuttaneeko ajetut kilometritkin?), sillä eihän se voi heille tähtitiedettäkään olla.

        Olisihan se kuluttajansuojaakin ajatellen kohtuutonta jos ensin tulisi toteuttaa kaikki haluamansa kiinteiden kalusteiden asennukset ja muutokset ja vasta joskus sen jälkeen saisi tiedoksen peruuttamattomat verosuraamukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok. Myös alla oleva osuus olisi kiinnostanut kun käytetty paku itseäni kiinnostaa, enkä ole vielä merkkiä ja mallia lyönyt lukkoon. No, EURO 6-luokkaista toki katselen.

        " ... kauanko olet sen omistanut, millä koneella, millaisella kulutuksella ja onko mennyt hyvin tekniikan kestävyyden puolesta?"

        Mutta kyllähän Trafin tulee voida antaa kiinteäkalusteisesta retkipakumuutoksesta verotuksen ennakkoarvio auton mallin ja iän perusteella (vaikuttaneeko ajetut kilometritkin?), sillä eihän se voi heille tähtitiedettäkään olla.

        Olisihan se kuluttajansuojaakin ajatellen kohtuutonta jos ensin tulisi toteuttaa kaikki haluamansa kiinteiden kalusteiden asennukset ja muutokset ja vasta joskus sen jälkeen saisi tiedoksen peruuttamattomat verosuraamukset.

        Auto on ollut minulla vasta vuoden, mutta omistus- ja huoltohistoria on hyvin tiedossa. Kone on ”perus” 1,9 TDi ja hyvin on pelannut. Itse asiassa auto on ollut todella huoleton muutenkin. Kokenut VW mies sanoi, että tämä kone on yksi parhaista VAG konsernin moottoreista. Kulutusta en ole kovin tarkasti seurannut, mutta maltillinen sekin on ollut. Huomenna soittelen taas Trafiin ja kyselen asiasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auto on ollut minulla vasta vuoden, mutta omistus- ja huoltohistoria on hyvin tiedossa. Kone on ”perus” 1,9 TDi ja hyvin on pelannut. Itse asiassa auto on ollut todella huoleton muutenkin. Kokenut VW mies sanoi, että tämä kone on yksi parhaista VAG konsernin moottoreista. Kulutusta en ole kovin tarkasti seurannut, mutta maltillinen sekin on ollut. Huomenna soittelen taas Trafiin ja kyselen asiasta.

        Tuo on ilmeisesti T5: https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Transporter

        Ilmeisesti EURO 4: https://fi.wikipedia.org/wiki/Euro-päästöluokitukset

        Paras tilanne jos löytää hyvin pidetyn ja huolletun käytytyn, jonka historian tuntee.

        Käytetty paku noin yleensä on melko haastava ostettava, sillä liki kaikki tulevat erilaisesta ammattikäytöstä ja niillä on voinut olla ties millaisia palkallisia huolettomia kuskeja / kengittäjiä.

        Tuossa artikkelissa kerrotaan, että tuo 1.9 TDI on ollut VW kestävimmän maineessa ja sitten kerotaan millaisia murheitä sen kanssa saattaa ilmetä.

        - https://www.thetransporterlife.com/1-9-engine-problems/

        Tuliko Trafista selkeämpää veroinfoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun pakuautosta tehdään matkailuauto (tai retkeilyauto) ja asennetaan kiinteät kalusteet asumista varten, siitä pitää maksaa autovero. Trafin vastaus tapauskohtaisuudesta riippuu ilmeisesti auton iästä (vanhasta autosta ei ilmeisesti tarvitse maksaa enää uuden auton veroa). Kun pakettiauto on riittävän suuri (mm. omapainoa ja sisäkorkeutta riittävästi), siitä voidaan rakentaa veroton matkailuauto kun täytetään vaatimukset. VW Transportteri on liian pieni ja kevyt ettei se kelpaa. Matkailuautoja on muokattu toisinpäin, eli tekemällä kevyistä umpikuorma-autoista asentamalla minimivarusteet. Esimerkiksi Mersuista on tehty jopa B kortilla ajettavia matkailuautoja alentamalla kokonaispainoa.

        "Kun pakuautosta tehdään matkailuauto (tai retkeilyauto) ja asennetaan kiinteät kalusteet asumista varten, siitä pitää maksaa autovero. "

        Suomessa ehdot täyttävät matkailuautot ovat olleet ja tulevat olemaan toistaiseksi autoverovapaita: "Matkailuauto voi olla autoverovapaa, jos se täyttää tietyt ehdot: sen omamassa on vähintään 2 500 kg, ja majoitustilasta löytyy vähintään 1,85 m:n sisäkorkeus sekä tukevasti kiinnitettynä kylmäsäilytystila ja majoitustilan lämmitin."

        Pakettiauto sen sijaan ei ole autoverovapaa.

        Jos autoverollisen pakettiauton muuttaa autoverottomaksi ehdot täyttäväksi matkailuautoksi, miksi pitäisi maksaa autoveroa?


    • Anonyymi

      28 Kuutioinen paku saa asunnon tehtyy myös alle 40 000 eur

    • Anonyymi

      Mahtoikohan avaaja aloittaa pakun muutostyöt ...

    • Anonyymi

      jos pakusta asuntoauto ympärivuotiseen käyttöön niin ehdottomasti 2016 tai vanhempi ja neliveto (AWD) . säästyy sillä monelta murheelta.

      • Anonyymi

        Miltä murheilta?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

      Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      52
      3295
    2. Hei! Halusin vain kertoa.

      En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso
      Tunteet
      3
      1054
    3. Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?

      Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani
      Rakkaus ja rakastaminen
      3
      910
    4. Teboili alasajo on alkanut

      Niinhän siinä kävi että teebboili loppuu...
      Suomussalmi
      19
      844
    5. Kirjoittaisit edes jotain josta tiedän

      Varmasti oletko se oikeasti sinä. Tänään tälläinen olo. 🫩
      Ikävä
      68
      800
    6. Mistä tietää, onko hän se oikea?

      Siitä, kun sitä ei tarvitse miettiä. Siitä, kun hänen olemassa oleminen ja ajatteleminen saa hymyilemään. Siitä, kun ha
      Ikävä
      60
      724
    7. Miten voitkin olla aina niin fiksu

      ...aina niin huomaavainen, kärryillä ja kartalla. Yritän etsimällä etsiä sinusta jotain vikaa, että saisin pidettyä sydä
      Ikävä
      44
      694
    8. Tiesitkö? Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi seksuaalirikollinen

      Järkyttävää… Motin mukaan Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi yksityiselämässään syyllistynyt es
      Maailman menoa
      27
      682
    9. Sofia Zida puhuu rehellisesti suhteesta Andy McCoyhin: "Se on ollut mulle tavallaan..."

      Sofia ja Andy, aika hellyttävä parivaljakko. Sofia Zida on mukana Petolliset-sarjassa. Hänet nähtiin Yökylässä Maria Ve
      Suomalaiset julkkikset
      4
      617
    10. Mitä ajattelet

      Meistä nykyään.
      Ikävä
      42
      610
    Aihe