Jos rakentaa esim VW Tranporter pakettiautosta retkeilyauton (tai matkailuauton), eli laittaa autoon kiinteitä rakenteita, niin miten autovero määräytyy tänä päivänä?
Pakettiautosta retkeilyauto
17
1702
Vastaukset
- Anonyymi
Eikös avainsana ole juuri "kiinteät rakenteet". Eli jos on irrallinen patja lattialla ja keittovälineet laatikossa, niin se ei ole matkailuauto.
Netissä on kyllä paljon juttuja asiasta.- Anonyymi
Niin, tarkoitin juuri kiinteitä rakenteita, en patjavirityksiä.
- Anonyymi
vero hommat voit ihanit se lukea vaikka trafin sivuilta.
- Anonyymi
Kannattaako edes kysellä täältä, kun vastaukset ovat laidasta laitaan.
Kyllä sieltä trafista saa ne oikeat ja täsmälliset vastaukset.- Anonyymi
Ei muuten saa. Sieltä saa vain ympäripyöreitä ”tapauskohtaisesti näitä pitää arvioida”-vastauksia. Kokemusta on.
- Anonyymi
Osaisikohan katsastuskonttori antaa luotettavaa infoa kiinteiden asennuksien vaikutuksesta verotukseen.
Mutta, mikä on pakun verokohtelu vs. saman mallin kämppervan. Tuo voisi antaa osviittaa.
Noissa valmiiksi rakennetuissa pakukäppereissä kuten Caravel on yleensä pieni minikeittiö ja vuoteeksi kipattavat takapenkit, sekä hieman säilytystilaa, mutta ei vessaa tai suihkua (sisätiloissa).
"VW Multivan Camper"
- https://nimblecamper.com/volkswagen-multivan-camper/
Vastaava juttu pakusta ollut itselläkin mielessä, mutta kevytversiona, eli ainoa kiinteä, mutta helposti irti pultattava olisi mittojen mukaan tehdyt siistit säilytysboxit yhdelle sivulle, jotka toimisivat samalla sänkynä / patjan alustana. Toiselle sivulle vaikka taitettava fillari kiinni.
Sähköpumpulla toimivan vesikenisterin voisi ehkä jemmata yhteen boxiin, josta vesiletku / suihku ulos vedettävissä. Mikäli jotakin joskus keittelisi, niin pienellä kaasu-retkikeittimellä.
Takaosan äänieristys ja siisti panelointi ja lattiaan ehkä jokin kestävä julkistilan parketti. Korotettu lattia säilytystiloineen / vetolaatikoineen olisi ehkä kätevä, mutta syö käyttökorkeutta.
Joitanin sähköjuttuja ja eletroniikan latausta pitäisi ehkä miettiä. Taitettavat ja ulos parkkeerattavat aurinkopaneelitkin, ehkä, ehkä ei.
ps. Normikorkuinen Tranportter ei korkeutensa vuoksi mahdu kaikkiin / moniin parkkihalleihin, ei ainakaan keskeisemmässä EU:ssa, mutta Stellantiksen vastaavat hiukan matalempina mahtuvat nippa nappa.- Anonyymi
Kiitos asiallisesta vastuksesta. Joo, itselläni on 15 v vanha Transporter paku. Todella siisti ja kaikin puolin kunnossa. Siitä olisi kiva väsätä omiin tarkoituksiin soveltuva retkeilyauto. En tarvitse, enkä halua hankkia toiseksi autoksi matkailuautoa muutaman reissun vuoksi. Tuo nykyinen auto olisi myös monikäyttöinen, paku silloin kun sellaista tarvitaan ja reissuauto silloin kun sitä tarvitaan. Katsastuskonttorilta sain takavuosina vastauksen, että kun auto täyttää matkailuauton kriteerit, se on veroton ja jos ei niin se on verollinen. Muuta eivät osanneet sanoa. Trafin vastaukset ovat vieläkin ympäripyöremmmät. Tapauskohtaisesti näitä on ollut tapana tarkastella, sanoivat. Koska pieni Transporter ei saavuta mitenkään (järkevästi) sitä nykyisin vaadittavaa painorajaa, niin ainoa vaihtoehto on tehdä autosta verollinen ja maksaa vero. Laskuria tai tietoa veron määrästä tarkasti, ei tietenkään ole missään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos asiallisesta vastuksesta. Joo, itselläni on 15 v vanha Transporter paku. Todella siisti ja kaikin puolin kunnossa. Siitä olisi kiva väsätä omiin tarkoituksiin soveltuva retkeilyauto. En tarvitse, enkä halua hankkia toiseksi autoksi matkailuautoa muutaman reissun vuoksi. Tuo nykyinen auto olisi myös monikäyttöinen, paku silloin kun sellaista tarvitaan ja reissuauto silloin kun sitä tarvitaan. Katsastuskonttorilta sain takavuosina vastauksen, että kun auto täyttää matkailuauton kriteerit, se on veroton ja jos ei niin se on verollinen. Muuta eivät osanneet sanoa. Trafin vastaukset ovat vieläkin ympäripyöremmmät. Tapauskohtaisesti näitä on ollut tapana tarkastella, sanoivat. Koska pieni Transporter ei saavuta mitenkään (järkevästi) sitä nykyisin vaadittavaa painorajaa, niin ainoa vaihtoehto on tehdä autosta verollinen ja maksaa vero. Laskuria tai tietoa veron määrästä tarkasti, ei tietenkään ole missään.
Kun pakuautosta tehdään matkailuauto (tai retkeilyauto) ja asennetaan kiinteät kalusteet asumista varten, siitä pitää maksaa autovero. Trafin vastaus tapauskohtaisuudesta riippuu ilmeisesti auton iästä (vanhasta autosta ei ilmeisesti tarvitse maksaa enää uuden auton veroa). Kun pakettiauto on riittävän suuri (mm. omapainoa ja sisäkorkeutta riittävästi), siitä voidaan rakentaa veroton matkailuauto kun täytetään vaatimukset. VW Transportteri on liian pieni ja kevyt ettei se kelpaa. Matkailuautoja on muokattu toisinpäin, eli tekemällä kevyistä umpikuorma-autoista asentamalla minimivarusteet. Esimerkiksi Mersuista on tehty jopa B kortilla ajettavia matkailuautoja alentamalla kokonaispainoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun pakuautosta tehdään matkailuauto (tai retkeilyauto) ja asennetaan kiinteät kalusteet asumista varten, siitä pitää maksaa autovero. Trafin vastaus tapauskohtaisuudesta riippuu ilmeisesti auton iästä (vanhasta autosta ei ilmeisesti tarvitse maksaa enää uuden auton veroa). Kun pakettiauto on riittävän suuri (mm. omapainoa ja sisäkorkeutta riittävästi), siitä voidaan rakentaa veroton matkailuauto kun täytetään vaatimukset. VW Transportteri on liian pieni ja kevyt ettei se kelpaa. Matkailuautoja on muokattu toisinpäin, eli tekemällä kevyistä umpikuorma-autoista asentamalla minimivarusteet. Esimerkiksi Mersuista on tehty jopa B kortilla ajettavia matkailuautoja alentamalla kokonaispainoa.
Juuri näin. Mutta jos haluaa kuitenkin rakentaa vanhasta Transporterista matkailuauton, eli maksaa siitä kaikki verot ja maksut, niin tämä on ilmeisesti Trafille liian vaikea asia, koska tähän ei osata vastata. Uuden autojen kohdalla vastaus osataan antaa, mutta käytettyjen kohdalla ”täytyy tarkastella tapauskohtaisesti”. Mitä nämä tapauskohtaiset asiat ovat, sitä ei osata kertoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos asiallisesta vastuksesta. Joo, itselläni on 15 v vanha Transporter paku. Todella siisti ja kaikin puolin kunnossa. Siitä olisi kiva väsätä omiin tarkoituksiin soveltuva retkeilyauto. En tarvitse, enkä halua hankkia toiseksi autoksi matkailuautoa muutaman reissun vuoksi. Tuo nykyinen auto olisi myös monikäyttöinen, paku silloin kun sellaista tarvitaan ja reissuauto silloin kun sitä tarvitaan. Katsastuskonttorilta sain takavuosina vastauksen, että kun auto täyttää matkailuauton kriteerit, se on veroton ja jos ei niin se on verollinen. Muuta eivät osanneet sanoa. Trafin vastaukset ovat vieläkin ympäripyöremmmät. Tapauskohtaisesti näitä on ollut tapana tarkastella, sanoivat. Koska pieni Transporter ei saavuta mitenkään (järkevästi) sitä nykyisin vaadittavaa painorajaa, niin ainoa vaihtoehto on tehdä autosta verollinen ja maksaa vero. Laskuria tai tietoa veron määrästä tarkasti, ei tietenkään ole missään.
Tuossa edellä linkkaisin valmiiseenTransporter- camperiin, mutta se on ilmeisesti ihan normaalissa autoveroluokassa mittojensa ja istuinpakkojensa mukaan.
Pahasti näyttää siltä, että tonniluokan kuten Transportteri-pakusta ei voi rakentaa retkipakua kiinteillä kalusteilla ilman veroseuraamuksia, jotka ovat joissain tapauksissa olleet jopa takautuvia.
"Retkeilyautoja rakentavien kannattaa varautua verojen nousuun – TM: Vuosittain lukuisia tapauksia"
"Moni retkipakun rakentaja on saanut karvaasti kokea, että autoverot menevät maksuun, mikäli rakennellun auton alkuperäinen verotusperuste muuttuu."
- https://www.is.fi/autot/art-2000008039294.html
Edes nostokatto ei ole riittävä korkeusnormit täyttääkseen.
"Saisiko katto-Toyotasta tehtyä verovapaan? Nostoteltan tilalle asennettu lasikuitutötterö täyttäisi vaatimukset"
"Nykysäännösten valossa niin sanotusta tonniluokan pakettiautosta on vaikeaa, ellei peräti mahdotonta rakentaa niin sanottua autoverotonta matkailuautoa."
- https://www.is.fi/autot/art-2000006108578.html
Onko sulla tuo Transportteri ainoana autona, kauanko olet sen omistanut, millä koneella, millaisella kulutuksella ja onko mennyt hyvin tekniikan kestävyyden puolesta?
Itseä kiinnostaisi seuraavassa auton vaihdossa siirtyä pelkkään pakuun (käytettyyn) sen käytön monipuolisuuden vuoksi ja tehdä siihen ylempänä kertomiani muutoksia ... "kevytkämpperi" ilman veroseuraamuksia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa edellä linkkaisin valmiiseenTransporter- camperiin, mutta se on ilmeisesti ihan normaalissa autoveroluokassa mittojensa ja istuinpakkojensa mukaan.
Pahasti näyttää siltä, että tonniluokan kuten Transportteri-pakusta ei voi rakentaa retkipakua kiinteillä kalusteilla ilman veroseuraamuksia, jotka ovat joissain tapauksissa olleet jopa takautuvia.
"Retkeilyautoja rakentavien kannattaa varautua verojen nousuun – TM: Vuosittain lukuisia tapauksia"
"Moni retkipakun rakentaja on saanut karvaasti kokea, että autoverot menevät maksuun, mikäli rakennellun auton alkuperäinen verotusperuste muuttuu."
- https://www.is.fi/autot/art-2000008039294.html
Edes nostokatto ei ole riittävä korkeusnormit täyttääkseen.
"Saisiko katto-Toyotasta tehtyä verovapaan? Nostoteltan tilalle asennettu lasikuitutötterö täyttäisi vaatimukset"
"Nykysäännösten valossa niin sanotusta tonniluokan pakettiautosta on vaikeaa, ellei peräti mahdotonta rakentaa niin sanottua autoverotonta matkailuautoa."
- https://www.is.fi/autot/art-2000006108578.html
Onko sulla tuo Transportteri ainoana autona, kauanko olet sen omistanut, millä koneella, millaisella kulutuksella ja onko mennyt hyvin tekniikan kestävyyden puolesta?
Itseä kiinnostaisi seuraavassa auton vaihdossa siirtyä pelkkään pakuun (käytettyyn) sen käytön monipuolisuuden vuoksi ja tehdä siihen ylempänä kertomiani muutoksia ... "kevytkämpperi" ilman veroseuraamuksia.Meillä on pieni henkilöauto rouvan käytössä ja toisena autona edellä mainittu 15 v vanha Transporter. Se on minulla käytössä ja siis ainoa autoni. Tarvitsen pakettiautoa ja kesällä retkeilyautoa. Tarkoitus on siis yhdistää nämä kaksi käyttötarkoitusta yhteen autoon. Verotonta matkailuautoa siitä ei saa mitenkään, joten vaihtoehdot ovat ”patjaversio” tai täyden autoveron alainen henkilöauto. Olen kysynyt paljonko vero olisi, jos auton muuttaa henkilöautoksi, jolloin retkeilyautoon voisin rakentaa haluamani asiat. Vastausta ei ole vielä kuulunut. Miksi haluaisin toimia näin? Siksi että oma pakuni on vähän ajettu ja huippusiisti. Jos ostaisin jonkun pikkubussin käytettynä, niin niillä on ajettu helposti 300tkm. Eli saisin vähän ajetun auton, jonka tekniikka, historia ja muut asiat ovat tiedossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meillä on pieni henkilöauto rouvan käytössä ja toisena autona edellä mainittu 15 v vanha Transporter. Se on minulla käytössä ja siis ainoa autoni. Tarvitsen pakettiautoa ja kesällä retkeilyautoa. Tarkoitus on siis yhdistää nämä kaksi käyttötarkoitusta yhteen autoon. Verotonta matkailuautoa siitä ei saa mitenkään, joten vaihtoehdot ovat ”patjaversio” tai täyden autoveron alainen henkilöauto. Olen kysynyt paljonko vero olisi, jos auton muuttaa henkilöautoksi, jolloin retkeilyautoon voisin rakentaa haluamani asiat. Vastausta ei ole vielä kuulunut. Miksi haluaisin toimia näin? Siksi että oma pakuni on vähän ajettu ja huippusiisti. Jos ostaisin jonkun pikkubussin käytettynä, niin niillä on ajettu helposti 300tkm. Eli saisin vähän ajetun auton, jonka tekniikka, historia ja muut asiat ovat tiedossa.
Ok. Myös alla oleva osuus olisi kiinnostanut kun käytetty paku itseäni kiinnostaa, enkä ole vielä merkkiä ja mallia lyönyt lukkoon. No, EURO 6-luokkaista toki katselen.
" ... kauanko olet sen omistanut, millä koneella, millaisella kulutuksella ja onko mennyt hyvin tekniikan kestävyyden puolesta?"
Mutta kyllähän Trafin tulee voida antaa kiinteäkalusteisesta retkipakumuutoksesta verotuksen ennakkoarvio auton mallin ja iän perusteella (vaikuttaneeko ajetut kilometritkin?), sillä eihän se voi heille tähtitiedettäkään olla.
Olisihan se kuluttajansuojaakin ajatellen kohtuutonta jos ensin tulisi toteuttaa kaikki haluamansa kiinteiden kalusteiden asennukset ja muutokset ja vasta joskus sen jälkeen saisi tiedoksen peruuttamattomat verosuraamukset. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ok. Myös alla oleva osuus olisi kiinnostanut kun käytetty paku itseäni kiinnostaa, enkä ole vielä merkkiä ja mallia lyönyt lukkoon. No, EURO 6-luokkaista toki katselen.
" ... kauanko olet sen omistanut, millä koneella, millaisella kulutuksella ja onko mennyt hyvin tekniikan kestävyyden puolesta?"
Mutta kyllähän Trafin tulee voida antaa kiinteäkalusteisesta retkipakumuutoksesta verotuksen ennakkoarvio auton mallin ja iän perusteella (vaikuttaneeko ajetut kilometritkin?), sillä eihän se voi heille tähtitiedettäkään olla.
Olisihan se kuluttajansuojaakin ajatellen kohtuutonta jos ensin tulisi toteuttaa kaikki haluamansa kiinteiden kalusteiden asennukset ja muutokset ja vasta joskus sen jälkeen saisi tiedoksen peruuttamattomat verosuraamukset.Auto on ollut minulla vasta vuoden, mutta omistus- ja huoltohistoria on hyvin tiedossa. Kone on ”perus” 1,9 TDi ja hyvin on pelannut. Itse asiassa auto on ollut todella huoleton muutenkin. Kokenut VW mies sanoi, että tämä kone on yksi parhaista VAG konsernin moottoreista. Kulutusta en ole kovin tarkasti seurannut, mutta maltillinen sekin on ollut. Huomenna soittelen taas Trafiin ja kyselen asiasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Auto on ollut minulla vasta vuoden, mutta omistus- ja huoltohistoria on hyvin tiedossa. Kone on ”perus” 1,9 TDi ja hyvin on pelannut. Itse asiassa auto on ollut todella huoleton muutenkin. Kokenut VW mies sanoi, että tämä kone on yksi parhaista VAG konsernin moottoreista. Kulutusta en ole kovin tarkasti seurannut, mutta maltillinen sekin on ollut. Huomenna soittelen taas Trafiin ja kyselen asiasta.
Tuo on ilmeisesti T5: https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Transporter
Ilmeisesti EURO 4: https://fi.wikipedia.org/wiki/Euro-päästöluokitukset
Paras tilanne jos löytää hyvin pidetyn ja huolletun käytytyn, jonka historian tuntee.
Käytetty paku noin yleensä on melko haastava ostettava, sillä liki kaikki tulevat erilaisesta ammattikäytöstä ja niillä on voinut olla ties millaisia palkallisia huolettomia kuskeja / kengittäjiä.
Tuossa artikkelissa kerrotaan, että tuo 1.9 TDI on ollut VW kestävimmän maineessa ja sitten kerotaan millaisia murheitä sen kanssa saattaa ilmetä.
- https://www.thetransporterlife.com/1-9-engine-problems/
Tuliko Trafista selkeämpää veroinfoa?
- Anonyymi
28 Kuutioinen paku saa asunnon tehtyy myös alle 40 000 eur
- Anonyymi
Mahtoikohan avaaja aloittaa pakun muutostyöt ...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272870Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332525- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542239Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241860Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901696Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041642- 3091548
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446