Tällaiset mittavälineet ovat jo arkipäivää autoliikkeissä ja jokaisen käytetyn sähköauton akkujen kunnosta saa luotettavaa tietoa.
Mittausten mukaan tyypillisessä 200.000km ajetussa kotiladatussa sähköautossa on akun kapasiteetista käytössä vielä 90% alkuperäisestä. Tuo vastaa noin 15 vuoden ajokilometrejä.
Ja mikä parasta, käytetyn auton ostaja saa tarkan tiedon akkujen kunnosta. 15 vuotta vanhan polttiksen voimalinjan kunto on täysin arpapeliä. Siellä voi olla vaikka millaista piilovikaa mikä ei tule esiin edes kuntotarkastuksessa.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/3513bdb4-3310-4de6-97f9-1e4e17ca35a6
Akun kunto on helppo mitata. 200.000km ajetussa vielä 90% jäljellä
45
1503
Vastaukset
- Anonyymi
"Esimerkiksi 180 000-200 000 kilometriä ajetuissa sähköautoissa pelkkää pikalatausta käyttäneen ja vain hidaslatauksella ladatun auton akun SoH:n ero on keskimäärin 17 prosenttiyksikköä. Tämän ryhmän autot ovat käytännössä pelkästään Tesla Model S:ää. Esimerkkidatassa liki pikalataamattoman auton akusta saattoi olla käytettävissä yli 90 prosenttia ja enimmäkseen pikaladatulla 71-75 prosenttia."
Jos unohtaa ilmaisten pikatauksien varassa ajetut Teslat niin hyvältähän tuo näyttää sähköautojen pitkän aikavälin kestävyyden kannalta. 200.000km ajettu on käytännössä kuin pakasta vedetty.- Anonyymi
Tuohan tarkoittaa, että 200.000 km ajetulla Testalla pystyy ajamaan talvikelillä vain 200 km yhdellä latauksella. Omalla 200.000 km ajetulla TDI:llä ajelen vielä kovassakin talvikelissä yli 1300 km yhdellä tankkauksella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuohan tarkoittaa, että 200.000 km ajetulla Testalla pystyy ajamaan talvikelillä vain 200 km yhdellä latauksella. Omalla 200.000 km ajetulla TDI:llä ajelen vielä kovassakin talvikelissä yli 1300 km yhdellä tankkauksella.
Et näytä tietävän Tesloista yhtään mitään. No ajele sinä vaan nokivasarallasi ja maksa moninkertaisia kilometrikustannuksia jos sulle 1.300 range yhdeltä istumalta on jotenkin tärkeä asia.
Sähköautolla ajelee yhdellä eurolla sata kilsaa ja talvellakin Helsingistä Saariselälle sujuu suurinpiirtein samaan tahtiin kuin polttiksella. Kuski tarvitsee pitkällä matkalla enemmän taukoja kuin sähköauto.
https://www.youtube.com/watch?v=9oJbIdr1lTU&t - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuohan tarkoittaa, että 200.000 km ajetulla Testalla pystyy ajamaan talvikelillä vain 200 km yhdellä latauksella. Omalla 200.000 km ajetulla TDI:llä ajelen vielä kovassakin talvikelissä yli 1300 km yhdellä tankkauksella.
Miula on 2 20 litran jerryä venäjän dieseliä, niin mie ajan ilman huoltoasemakäyntiä melekein 2000 kilometriä.
Mitäs siihen sanot häh? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miula on 2 20 litran jerryä venäjän dieseliä, niin mie ajan ilman huoltoasemakäyntiä melekein 2000 kilometriä.
Mitäs siihen sanot häh?Mitäkö sanoisin? Sanon ettet osaa ainakaan laskea!
- Anonyymi
Tuo ei koske Tesloja, Tesla on noissakin ominaisuuksissa muita parempi.
https://electrek.co/2023/08/29/tesla-battery-longevity-not-affected-frequent-supercharging-study/- Anonyymi
Vain sähköautoilija ajattelee, että TDI: llä on ajettava yhtäsoittoa 1300 km. Tämä tietysti johtuu siitä, että sähköauton toimintamatka on monelle jokapäiväinen ongelma. Itselläni 1300 km toimintamatka tarkoittaa, että käyn tankkaamasssa noin yhden kerran kuukaudessa. Sähköauto hallitsee autoilijansa tekemisiä liikaa. TDI antaa kuskilleen elämän vapauden ilman kaapelikahleita. Mitä enemmän sähköautolla ajetaan, sitä enemmän se kahlitsee. TDI: llä menee lähes päinvastoin eli auto on todellinen elämän helpottaja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vain sähköautoilija ajattelee, että TDI: llä on ajettava yhtäsoittoa 1300 km. Tämä tietysti johtuu siitä, että sähköauton toimintamatka on monelle jokapäiväinen ongelma. Itselläni 1300 km toimintamatka tarkoittaa, että käyn tankkaamasssa noin yhden kerran kuukaudessa. Sähköauto hallitsee autoilijansa tekemisiä liikaa. TDI antaa kuskilleen elämän vapauden ilman kaapelikahleita. Mitä enemmän sähköautolla ajetaan, sitä enemmän se kahlitsee. TDI: llä menee lähes päinvastoin eli auto on todellinen elämän helpottaja.
"Itselläni 1300 km toimintamatka tarkoittaa, että käyn tankkaamasssa noin yhden kerran kuukaudessa."
Tavallinen sähköautolla ajava pulliainen käy tankkaamassa 2-4 kertaa vuodessa. Kaikki muu ajaminen tapahtuu kotona ladatulla erittäin halvalla sähköllä eikä rangea tarvitse oikeastaan koskaan ajatella. Akussa on joka aamu noin 4-5 päivän ajoon tarvittava sähkö.
Se on sitä mukavuutta ja kun se sähkön pirulainen ei edes maksa juuri mitään.
Mukava, halpa - Mitä muuta voisi ihminen enää pyytää? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Itselläni 1300 km toimintamatka tarkoittaa, että käyn tankkaamasssa noin yhden kerran kuukaudessa."
Tavallinen sähköautolla ajava pulliainen käy tankkaamassa 2-4 kertaa vuodessa. Kaikki muu ajaminen tapahtuu kotona ladatulla erittäin halvalla sähköllä eikä rangea tarvitse oikeastaan koskaan ajatella. Akussa on joka aamu noin 4-5 päivän ajoon tarvittava sähkö.
Se on sitä mukavuutta ja kun se sähkön pirulainen ei edes maksa juuri mitään.
Mukava, halpa - Mitä muuta voisi ihminen enää pyytää?Nuin puhui paikallispyörittelijä sähköautoilija, joka kaapeloi autoaan joka päivä. Jos ajaisit TDI : llä kävisit ilmeisesti tankkaamassa kerran vuodessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Itselläni 1300 km toimintamatka tarkoittaa, että käyn tankkaamasssa noin yhden kerran kuukaudessa."
Tavallinen sähköautolla ajava pulliainen käy tankkaamassa 2-4 kertaa vuodessa. Kaikki muu ajaminen tapahtuu kotona ladatulla erittäin halvalla sähköllä eikä rangea tarvitse oikeastaan koskaan ajatella. Akussa on joka aamu noin 4-5 päivän ajoon tarvittava sähkö.
Se on sitä mukavuutta ja kun se sähkön pirulainen ei edes maksa juuri mitään.
Mukava, halpa - Mitä muuta voisi ihminen enää pyytää?Mistä sitä erittäin halpaa sähköä saa , kun sopimus on katkolla ja halvin tarjous on yli 2 kertaa kalliimpi kuin vanha ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vain sähköautoilija ajattelee, että TDI: llä on ajettava yhtäsoittoa 1300 km. Tämä tietysti johtuu siitä, että sähköauton toimintamatka on monelle jokapäiväinen ongelma. Itselläni 1300 km toimintamatka tarkoittaa, että käyn tankkaamasssa noin yhden kerran kuukaudessa. Sähköauto hallitsee autoilijansa tekemisiä liikaa. TDI antaa kuskilleen elämän vapauden ilman kaapelikahleita. Mitä enemmän sähköautolla ajetaan, sitä enemmän se kahlitsee. TDI: llä menee lähes päinvastoin eli auto on todellinen elämän helpottaja.
Maksat hurjaa hintaa polttoaineesta ja käyttömaksun noin pienillä ajoilla, todella typerää tai taloudellinen pakko?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä sitä erittäin halpaa sähköä saa , kun sopimus on katkolla ja halvin tarjous on yli 2 kertaa kalliimpi kuin vanha ?
Pörssisähkö on halpaa kun auto on yöllä latauksessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuin puhui paikallispyörittelijä sähköautoilija, joka kaapeloi autoaan joka päivä. Jos ajaisit TDI : llä kävisit ilmeisesti tankkaamassa kerran vuodessa.
Sähköautolla ajaa helposti 200-300km päivässä pelkällä kotilatauksella.
Tekee 70.000-100.000km vuodessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pörssisähkö on halpaa kun auto on yöllä latauksessa.
Nykyisillä sähkönhinnoilla sata kilometriä maksaa noi yhden euron. Polttiksella se maksaa 10-14 euroa.
Kyllä voi aiheesta sanoa että sähkö on halpaa
- Anonyymi
Tämä ei kuitenkaan päde esimerkiksi Leafiin, joiden akusta on usein jo 100 000 km jälkeen kadonnut 30% alle 10 vuodessa
Eikä tämä kovin vakuuttava ollut. Hän ei esittänyt yhtäkään oikeaa todistetta siitä, että akut kestäisivät noin hyvin. Itse asiassa päätelmäsi oli vedetty hatusta, koska tuossa ei väitetty tuota yhtäkään kertaa. Annettiin esimerkkinä vain kuvitteellisia tilanteita.
Ja edelleenkin tuossa unohtuu se, että akut menettävät kapasiteettiaan myös silloin kun niitä ei käytetä. Jos vaikka laitat sähköauton autotalliin yli 15 vuodeksi niin akku on kulunut paljon enemmän kuin 10% vaikka et olisi ajanut autolla metriäkään. Pelkästä kilometrimäärästä puhuminen on valheellista tuotteessa joka menettää kapasiteettiaan jopa ilman ajamista.- Anonyymi
Lisään... Tämähän on sama kannettavissa ja kännyköissä. Jos kaapissa on ikivanha kännykkä tai läppäri niin se ei välttämättä käynnisty. Ja todellisuudessa kannettavan ja sähköauton akut eivät paljon eroa toisistaan. Ensimmäisissä Tesloissakin käytettiin samoja akkukennoja kuin kannettavissa.
- Anonyymi
Ajaako joku noin vanhoilla autoilla?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisään... Tämähän on sama kannettavissa ja kännyköissä. Jos kaapissa on ikivanha kännykkä tai läppäri niin se ei välttämättä käynnisty. Ja todellisuudessa kannettavan ja sähköauton akut eivät paljon eroa toisistaan. Ensimmäisissä Tesloissakin käytettiin samoja akkukennoja kuin kannettavissa.
Katkeria, sanoi kettu pihlajanmarjoista.
:-) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisään... Tämähän on sama kannettavissa ja kännyköissä. Jos kaapissa on ikivanha kännykkä tai läppäri niin se ei välttämättä käynnisty. Ja todellisuudessa kannettavan ja sähköauton akut eivät paljon eroa toisistaan. Ensimmäisissä Tesloissakin käytettiin samoja akkukennoja kuin kannettavissa.
Riippuu onko pitänyt kannettavasta tai kännykästä hyvää huolta vai ei.
Helposti kestää vaikka miten kauan akku hyvänä, kunhan ei koskaan mene yli 80% tai alle 10% akun varaus. 11 vuotta vanha läppäri on yhä kuin uusi akun osalta, harmi että laskentateho ei vain enää riitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisään... Tämähän on sama kannettavissa ja kännyköissä. Jos kaapissa on ikivanha kännykkä tai läppäri niin se ei välttämättä käynnisty. Ja todellisuudessa kannettavan ja sähköauton akut eivät paljon eroa toisistaan. Ensimmäisissä Tesloissakin käytettiin samoja akkukennoja kuin kannettavissa.
"Ensimmäisissä Tesloissakin käytettiin samoja akkukennoja kuin kannettavissa."
Tämä kommentti paljastaa kuinka pihalla tämä kaveri on tekniikasta.
Akkujen kestoiän kannalta tärkeimmät asiat ovat latauksen ja purkamisen hallinta, lämpötilan hallinta ja latausasteen hallinta.
Jos edes pikkaisen ymmärtää aiheesta niin tietää että sähköauto ja kannettava ovat täysin eri maailmoista näiden suhteen.
Olisi hyvä jos lukisit vähän asiasta ja hankkisit sitä kautta ymmärrystä aiheesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ensimmäisissä Tesloissakin käytettiin samoja akkukennoja kuin kannettavissa."
Tämä kommentti paljastaa kuinka pihalla tämä kaveri on tekniikasta.
Akkujen kestoiän kannalta tärkeimmät asiat ovat latauksen ja purkamisen hallinta, lämpötilan hallinta ja latausasteen hallinta.
Jos edes pikkaisen ymmärtää aiheesta niin tietää että sähköauto ja kannettava ovat täysin eri maailmoista näiden suhteen.
Olisi hyvä jos lukisit vähän asiasta ja hankkisit sitä kautta ymmärrystä aiheesta.On yksi paskan hailee mitä höpötät. On monessa paikassa dokumentoitu asia, että Tesla Roadsterin akut on suoraan napattu normaaleista kannettavista. Jopa Tesla on todennut tämän asian. On yksi paskan hailee mitä on latauksen ja purkamisen hallinta, lämpötilan hallinta tai latausasteen hallinta. Tesla käytti silti kannettavien akkuja Tesla Roadsterin rakentamiseen.
On itsensä pettämistä väittää rääkyen, että sähköautojen akut jotenkin eroaa merkittävästi muista tuotteista. Ei todella eroa, vaan kännyköiden ja sähköautojen akuissa ei ole yhtäkään eroa. Normaalissa kännykässä ja sähköautossa on täsmälleen samanlaiset akut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On yksi paskan hailee mitä höpötät. On monessa paikassa dokumentoitu asia, että Tesla Roadsterin akut on suoraan napattu normaaleista kannettavista. Jopa Tesla on todennut tämän asian. On yksi paskan hailee mitä on latauksen ja purkamisen hallinta, lämpötilan hallinta tai latausasteen hallinta. Tesla käytti silti kannettavien akkuja Tesla Roadsterin rakentamiseen.
On itsensä pettämistä väittää rääkyen, että sähköautojen akut jotenkin eroaa merkittävästi muista tuotteista. Ei todella eroa, vaan kännyköiden ja sähköautojen akuissa ei ole yhtäkään eroa. Normaalissa kännykässä ja sähköautossa on täsmälleen samanlaiset akut.Kylläpä osaa inttäjä sotketua todella pahasti lillukanvarsiin kun jankuttaa Tesla Roadsterista joita ei Suomessa taida olla ensimmäistäkään yksilöä. Todella noloa.
Ja kuten sanottu niin vaikka läppäriin ja autoon laitettaisiin täsmälleen sama akkukenno niin siltikin kestävyysvertailu olisi täysin idioottimaista. Johtuen näistä asioista jotka on kerrottu ylempänä.
Kannataisi vähän panostaa tekniikan opiskeluun sen sijaan että tarrautuisi kaksin käsin omiin huuhaa-uskomuksiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kylläpä osaa inttäjä sotketua todella pahasti lillukanvarsiin kun jankuttaa Tesla Roadsterista joita ei Suomessa taida olla ensimmäistäkään yksilöä. Todella noloa.
Ja kuten sanottu niin vaikka läppäriin ja autoon laitettaisiin täsmälleen sama akkukenno niin siltikin kestävyysvertailu olisi täysin idioottimaista. Johtuen näistä asioista jotka on kerrottu ylempänä.
Kannataisi vähän panostaa tekniikan opiskeluun sen sijaan että tarrautuisi kaksin käsin omiin huuhaa-uskomuksiin.Ja sen verran ymmärrän tekniikkaa, että sähköauto on idioottimainen keksintö. Se ei ole ekologinen vaan koska sähköauton valmistaminen on erittäin saastuttavaa niin sähköauto oikeasti tuhoaa ympäristöä enemmän kuin vanha polttomoottoriauto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sen verran ymmärrän tekniikkaa, että sähköauto on idioottimainen keksintö. Se ei ole ekologinen vaan koska sähköauton valmistaminen on erittäin saastuttavaa niin sähköauto oikeasti tuhoaa ympäristöä enemmän kuin vanha polttomoottoriauto.
Miksi sitten ympäristöjärjestö Greenpeace kehoittaa ostamaan sähköauton jos se on "ekokatastrofi"? Et ole varmaankaan tutustunut öljyteollisuuden ympäristön saastuttamiseen ollenkaan?
Olen MONTA KERTAA pyytänyt USKOTTAVIA TUTKIMUKSIA että sähköautot ovat erittäin saastuttavia LUKUINA kerrottuna, mutta sellaisia raportteja ei ole minulle toimitettu. Vain VALHEELLISILLA MIELIKUVILLA halutaan uskotella sähköautojen olevan "megasaastetta", koska vihataan sähköautoja.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17241661/greenpeace-ei-nae-sahkoautoja-quotmegasaasteenaquot-
Tässä videossa on sentään kerrottu LUKUINA miksi öljyteollisuus on todella saastuttavaa. Se on vain "näkymätöntä" meille länsimaalaisille.
https://www.youtube.com/watch?v=-wGO241g52U&
- Anonyymi
Itse pihvi asiassa on se että kun ostaa käytetyn sähköauton niin on erittäin helppo mitata kuinka paljon kapasiteetista on jäljellä. Ei jää mitään arvaamisen varaan niinkuin vanhassa polttiksessa on.
Ketkut jobbarit virittelee 15 vuotta vanhojen polttiksien voimalinjoja sellaisen oloiseksi että kaikki on jees, mutta oikeasti ne voivat levitä totaalisesti seuraavana päivänä.
Akun ikääntyminen on hidas ja hyvin ennustettuvissa oleva prosessi. Ostaisin paljon mieluummin 15 vuotta vanhan sähkiksen jonka akku on testattu kuin samanikäisen polttiksen.- Anonyymi
Sähköautossa paljon muutakin kuin akku. Oikeastaan akkua ja moottoria lukuun ottamatta sähköautot ja polttikset ovat ihan samanlaisia.
Eikä tuo täysin pidä paikkaansa. Akussa voi olla kapasiteettia 90% ja sekin voi levitä silti seuraavana päivänä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautossa paljon muutakin kuin akku. Oikeastaan akkua ja moottoria lukuun ottamatta sähköautot ja polttikset ovat ihan samanlaisia.
Eikä tuo täysin pidä paikkaansa. Akussa voi olla kapasiteettia 90% ja sekin voi levitä silti seuraavana päivänä.Miten se voisi muka levitä? Ei siinä ole mitään liikkuvia osia joka voisi hajota.
Yksittäinen kenno voi toki lopettaa toimintansa kokonaan mutta sitäkään ei edes huomaa käytännössä mitenkään. Ja sellaine kennon hajoaminen on oikeassa maailmassa hyvin harvinaista.
Akun saa päivässä hajalle vain ajamalla se ronskisti kiveen. Ja paino sanalla ronskisti. Akut on hyvin suojattu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten se voisi muka levitä? Ei siinä ole mitään liikkuvia osia joka voisi hajota.
Yksittäinen kenno voi toki lopettaa toimintansa kokonaan mutta sitäkään ei edes huomaa käytännössä mitenkään. Ja sellaine kennon hajoaminen on oikeassa maailmassa hyvin harvinaista.
Akun saa päivässä hajalle vain ajamalla se ronskisti kiveen. Ja paino sanalla ronskisti. Akut on hyvin suojattu.Ei se noin mene. On ollut monia tapauksia, joissa sähköauton akku vain yhtäkkiä lopettaa kokonaan toimintansa, vaikka auto on vain pari vuotta vanha. Suomessakin on paljon sähköautoja joiden akku on vaihdettu takuussa jo parin vuoden jälkeen. Ja jos tuota tapahtuu takuun aikana niin sitä tulee tapahtumaan takuuajan päättymisen jälkeenkin.
Väite siitä, että akut aina vain menettää hitaasti kapasiteettia on todistettavasti valetta. Akku voi hajota kerralla vaikka akkukapasiteettia jäljellä 90%.
Ja muuten, pelkkä virran epätasapaino akussa tekee koko akun käyttökelvottomaksi. Riittää, että muutama kenno ei toimi kunnolla ja koko akku ei toimi niin kuin pitäisi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se noin mene. On ollut monia tapauksia, joissa sähköauton akku vain yhtäkkiä lopettaa kokonaan toimintansa, vaikka auto on vain pari vuotta vanha. Suomessakin on paljon sähköautoja joiden akku on vaihdettu takuussa jo parin vuoden jälkeen. Ja jos tuota tapahtuu takuun aikana niin sitä tulee tapahtumaan takuuajan päättymisen jälkeenkin.
Väite siitä, että akut aina vain menettää hitaasti kapasiteettia on todistettavasti valetta. Akku voi hajota kerralla vaikka akkukapasiteettia jäljellä 90%.
Ja muuten, pelkkä virran epätasapaino akussa tekee koko akun käyttökelvottomaksi. Riittää, että muutama kenno ei toimi kunnolla ja koko akku ei toimi niin kuin pitäisi.Älä mene ulos, kun salama saattaa tulla kirkkaalta taivaalta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä mene ulos, kun salama saattaa tulla kirkkaalta taivaalta.
Tekniikan alalla leipänsä hankkiva ymmärtää mikä ero on salamalla ja komponentin rikkoutumisella. Ilman ulkopuolista tekijää komponetin rikkoutuminen voi tapahtua vain tietyillä tavoilla jotka on valmistajalla ja kunnossapidolla tiedossa
Teknisesti tumpelot elävät uskomusten ja taikauskon alistamina. Kuvittelevat kaikenlaista humpuukia. Ammattilaiset katselevat asiaa pragmaattisesti.
- Anonyymi
Mutta kun minä haluan päästä bensikselle ainakin kerran kuussa likaamaan käteni ja paleltumaan. Mikään ei ole mukavampaa kuin tankkaaminen huoltoasemalla talven pakkasilla. eikä se kestäkään kuin 30 minuuttia kun ajan lähimmällä bensikselle ja pitelen letkua siellä sen pakollisen 3 minuuttia. Voi teitä surkimuksia kun joudutte kerran viikossa laittamaan latauspistokkeen autoon kiinni kotipihassa. Sehän kestääkin jo yhteensä 2 minuuttia kuukaudessa.
- Anonyymi
Sähköauto on kuin Nykäsen Matti.
Ihan sama mitä tapahtuu, niin lööpissä... - Anonyymi
Onko näitä vain kotiladattuja 15 vuotiaita sähköautoja jossain muualla kuin sinun päässä ?
- Anonyymi
Ei sellaisia ole eikä tule olemaan. Tekniikka romahtaa ja talous romahtaa.
- Anonyymi
Nyt sinulta puuttuu täysin maalaisjärki. Sähköautoja ostavat 95% sellaiset joilla on kotilataus. Ja he lataavat autonsa käytännössä aina kotona.
Se että lataa neljä kertaa vuodessa mummolassa käydessä pikalatauksella ei muuta akun vanhenemiprosessia mitenkään.
Menikö jakeluun vai tarvitsetko lisää rautalankaa?
- Anonyymi
Turhaan mittailetta..
- Anonyymi
Oikea kotilataaja ei ota sähköä valtakunnan verkosta. Säköautoilu on erakoituvien puuhastelua. He eivät halua ottaa vastuuta yhteiskunnan velvollisuuksien jaosta. He eivät halua maksaa autoilustakaan mitään. He olettavat, että vain polttariautoilijat huolehtivat tiestöstämme.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikea kotilataaja ei ota sähköä valtakunnan verkosta. Säköautoilu on erakoituvien puuhastelua. He eivät halua ottaa vastuuta yhteiskunnan velvollisuuksien jaosta. He eivät halua maksaa autoilustakaan mitään. He olettavat, että vain polttariautoilijat huolehtivat tiestöstämme.
Sähköautoilija maksaa sen mitä valtio on määrännyt maksettavaksi. Polttiksien suuret maksut ovat täysin perusteltuja ja on oletettavaa että kustannustaakan siirtäminen sähköautoille alkaa joskus siinä vaiheessa kun niitä on yli puolet. Siihen menee vielä vähintään 15 vuotta.
Eli maksamisen iloa vaan, tankatkaa ahkerasti niin valtio saa fyffeä kassaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautoilija maksaa sen mitä valtio on määrännyt maksettavaksi. Polttiksien suuret maksut ovat täysin perusteltuja ja on oletettavaa että kustannustaakan siirtäminen sähköautoille alkaa joskus siinä vaiheessa kun niitä on yli puolet. Siihen menee vielä vähintään 15 vuotta.
Eli maksamisen iloa vaan, tankatkaa ahkerasti niin valtio saa fyffeä kassaan.Hyvä perustelu autoilulle on, että pitää tuottaa valtion kassaan eikä olla sitä tyhjentämässä. Sähkärit ovat tyhjentämässä valtion kassaa. Se ei ole kovin suomalaista. Ei pitäis ajella kansan kustannuksella, kun kuitenkin kuuluu hyvin toimeentulevaan kansanosaan. Sähkäriautoilijat ovat välistävetäviä luihuja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä perustelu autoilulle on, että pitää tuottaa valtion kassaan eikä olla sitä tyhjentämässä. Sähkärit ovat tyhjentämässä valtion kassaa. Se ei ole kovin suomalaista. Ei pitäis ajella kansan kustannuksella, kun kuitenkin kuuluu hyvin toimeentulevaan kansanosaan. Sähkäriautoilijat ovat välistävetäviä luihuja.
"Sähkäriautoilijat ovat välistävetäviä luihuja."
Se nyt on vaan tyhmä maksaa liikaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Sähkäriautoilijat ovat välistävetäviä luihuja."
Se nyt on vaan tyhmä maksaa liikaa.Vastuun kantaminen yheiskunnan taloudesta ei ole tyhmää. Se on tyhmää, ettei kanna vastuuta. Sähköautoilijat retostavat sillä, etteivät kanna vastuuta. Aika edesvastuutonta porukkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vastuun kantaminen yheiskunnan taloudesta ei ole tyhmää. Se on tyhmää, ettei kanna vastuuta. Sähköautoilijat retostavat sillä, etteivät kanna vastuuta. Aika edesvastuutonta porukkaa.
Oikeastaan on ihan sama mistä veroista nuo rahat valtion kassaan tulevat. Jos on hyvätuloinen ja maksaa paljon ansio- ja pääomatuloveroja niin on jo hoitanut vastuunsa. Lisäksi uudesta autosta maksetaan suuri määrä veroja, myös sähköautosta. Sähköautosta ei makseta autoveroa, mutta ALV menee kuten muistakin autoista. Sähköautot ovat keskimäärin kalliimpia joten niistä maksetaan enemmän veroja. Ja tietenkin auton käyttämästä sähköstä menee vero. Jopa siinä tapauksessa, että tuottaisi sähkön omilla paneeleilla niin paneeleista on mennyt vero kun ne on ostettu.
Edelleenkin veroja ei ole oikeasti korvamerkitty tiettyyn käyttötarkoitukseen. Bensaa verotetaan paljon, mutta samaan kasaan nekin rahat menevät eikä rahoja laiteta pelkästään tien kunnostamiseen tai vastaavaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vastuun kantaminen yheiskunnan taloudesta ei ole tyhmää. Se on tyhmää, ettei kanna vastuuta. Sähköautoilijat retostavat sillä, etteivät kanna vastuuta. Aika edesvastuutonta porukkaa.
Sähkökuski maksaa kaikki maksut mitä valtio on määrännyt eli hoitaa hänelle määrätyn osuuden.
Polttiskuskit eivät kanna vastuuta maailman tulevaisuudesta vaan tuhoaa päästöillä maapallon ilmaston ja tappaa meidät kaikki. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkökuski maksaa kaikki maksut mitä valtio on määrännyt eli hoitaa hänelle määrätyn osuuden.
Polttiskuskit eivät kanna vastuuta maailman tulevaisuudesta vaan tuhoaa päästöillä maapallon ilmaston ja tappaa meidät kaikki.Sähköautoilija näyttää harhailevan rikollisilla asenteilla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244636- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483095- 542667
- 512599
- 2052597
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522328
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081529