Miten rasvaat pyörän ketjut?

Anonyymi-ap

Miten palstalaiset rasvaa/öljyää polkupyörän ketjut ja kuinka usein?
Minäpä sitten kerron oikean tavan, kunhan ensin palstalaiset kertoo omansa!

30

304

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En tiedä mutta ajattelisin, että pyörä seisoo väärinpäin ja polkimesta liikutetaan kettinkiä. Joku rätti on siinä käsissä ja kettinki pyöriessä sitten rasvaan tuu...
      Haluan vielä, sanoa: Pyörän huolto ongelmissa kääntykää puoleeni.olen parasta mitä pyöräsi voi saada. .. T. Pj överi

    • Moottoripyörän ketjusprayllä ketjun sisäpinnalle satunnaisesti

    • Anonyymi

      En edes omista pyörää, eli ihan sama.

    • Anonyymi

      Millä tahansa ruiskuteltavalla öljkylläkin, AT-ketjuspraqy on ainqakin.

      Jos ajat talven ,niin kannattaa ruiskutella myös jarruvairit sisältä, jotta eivät jäädy jumiin umpijäähän jos ja kun mene vettä sisälle.

      Lukkokin on hyvä öljytä samasta syystä.

      MUTTA: ei ehkä vielä kannata talvihuoltoon ryhtyä, marraskuun loppupuolella vasta, samalla jos/kun vaihdat talvirenkaat.

    • Anonyymi

      TAkapyörä ilmaan jonkin pö´llin päälle vaikka ja pyörä poljinta.
      Ja ruiskuta putelista öljyä suihkuta samalla siihen.

    • Anonyymi

      Uus matka pyörä en laita ketjuihin mitään

    • Anonyymi

      Joskus harvoin suhautan ketjuspraytä ja se on siinä, ei kannata tehdä asioista vaikeita.

      -harmiseikirj-

      • Anonyymi

        No älä sitten tee niistä vaikeita😝miks naisen tulen teko on sulle vaikee asia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No älä sitten tee niistä vaikeita😝miks naisen tulen teko on sulle vaikee asia

        Eihän e ole vaikeaa muuta kun naisille kun viikon ovat ilman tulta :)

        -harmiseikirj-


    • Anonyymi

      Aina tankkauksen yhteydessä O-rengasketjuille soveltuvaa ketjusprayta sekä sisä- että ulkopinnalle. Lopuksi rätin kautta pyörittäen ylimääräiset pois.
      Hommassa auttaa pyörän oma keskiseisontatuki, niin takarengas on ilmassa vapaasti pyöritettävänä.

      Joo, tiedän että automaatti ketjurasvari olisi näppärämpi.
      Mutta ne "tosimiehethän" ajaa pyörillä joissa ei edes ole ketjua. Pitää olla hihna tai kardaani.

      -keinovaginamies-

      • Tolleen mäkin tein seisonta tuen varassa. Mutta talvella pakkasessa vapaaratas meni jumiin eikä pyörä kulkenu, niin kuin kerroin jo vuosia sitten, mutta ei sitä täällä tajuttu. Mazdassa nokka-akselin ketju taas likos moottoriöljyssä, eikä sitä tarvinnu siis rasvata. Siinä ei ollu siis sitä riskiä että menis hihna poikki, kuin näissä uusissa autoissa.


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Tolleen mäkin tein seisonta tuen varassa. Mutta talvella pakkasessa vapaaratas meni jumiin eikä pyörä kulkenu, niin kuin kerroin jo vuosia sitten, mutta ei sitä täällä tajuttu. Mazdassa nokka-akselin ketju taas likos moottoriöljyssä, eikä sitä tarvinnu siis rasvata. Siinä ei ollu siis sitä riskiä että menis hihna poikki, kuin näissä uusissa autoissa.

        Nykyketjut tahtoo venyä, ja aiheuttaa ongelmia .


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nykyketjut tahtoo venyä, ja aiheuttaa ongelmia .

        Oisko tässäkin se kiina juttu taas takana. Sama kuin työkaluissa. Mä ostin 10 vuotiaana Japanilaisen hylsysarjan ja se on mulla vieläkin kun taas noita kiinalaisia on menny monet tässä välissä. Mä en vaan yksinkertaisesti löydä niitä parempilaatuisia enää.


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Oisko tässäkin se kiina juttu taas takana. Sama kuin työkaluissa. Mä ostin 10 vuotiaana Japanilaisen hylsysarjan ja se on mulla vieläkin kun taas noita kiinalaisia on menny monet tässä välissä. Mä en vaan yksinkertaisesti löydä niitä parempilaatuisia enää.

        Kunnollisia Trox avaimia on vaikea löytää, ne on niin huonosta materiaalista tehty, että päät pyöristyvät, eikä niillä tee sitten mitään.


    • Minulla on sellainen kätevä pyöräkorjaamo Tampereella, minne vien polkupyöräni huoltoon ainakin kerran vuodessa 👍

    • Anonyymi

      Toisinaan käytän vanhaa sukkaa, jolla vedän ketjut sukan läpi, et irtolika irtoaa ketjuista (ketjun putsaus). Putsaan rattaat myös harjalla (joka tuli pyörän puhdistussetissä mukana) irtoliasta (hiekka ym. kokkareet). Sen jälkeen spraytä ketjuun pakittaen (taluttaen pyörää) jolloin rattaat liikkuvat pakittaessa.

    • Anonyymi

      No niin, vastauksia on tullut.
      Oikeaoppinen pyörän ketjujen huoto menee näin.
      Pyörä laitetaan pyöränhuolto pukille ja sen jälkeen otetaan rätti käteen ja rättiin rasvanpoisto ainetta.
      Siksi rättiin, ettei pyörään mene rasvanpoistoainetta.
      Tai käytetään sellaista laitetta, johon rasvanpoisto aine laitetaan, siinä on harjat, jotka pyörii, kun polkimia pyöritetään ja laite puhdistaa ketjut kaikesta pölystä ja liasta, jotka ketjuihin kertyy.
      Sen jälkeen ketjut pyhitään kuivalla rätillä, jonka jälkeen ketjut voidellaan.
      Itse käytän T2 teflon pohjaista voiteluainetta, jota pullon mukana tullee pillin kanssa suihkutetaan ketjuun, ei koko ketjull, vaan ketjun lenkkien niveliin.
      Annentaan jonkun aikaa imeytyä ja sen jälkeen kuivlla rätillä pyyhitään koko ketju läpi, että liiat voiteluaineet lähtee pois, eikä jää keräämään pölyä ja muuta roskaa.
      Ketjua ei ole tarkoitus pitää öljyisinä, koska ne likaantuu paljon nopeammin.
      Kun ainetta ruiskitaan, niin on hyvä pitää rättiä takana, ettei pyörän rungolle mene voiteluainetta ja erityisesti jos on hiilikuitupyörä.

      Nämä pvat oikeaoppiset ohjeet.

    • Anonyymi

      Tämä on taas näitä asioita, että he joilla on hommaan "oikeaoppiset" ohjeet, tehköön homman ihan itse. Itselleni riittää vähempikin oikeaoppisuus ja se, että matka jatkuu sutjakasti.

      • Anonyymi

        Niinpä. aina löytyy heitä, joilla on oikeaoppinen tapa tehdä milloin mitäkin. Jos ei kelpaa, niin sitten voi hoitaa homman itse. Niin helppoa se on.


    • Anonyymi

      Moottori tarvitsee öljyä eli 24 olutta niin moottori tykkää mut jostakin luin että ketjujen öljyäminen ei vaikuta ketjujen ikään mitenkään eli öljys taikka ei

      • Anonyymi

        Kuulepas, oletko nähnyt öljyämättömiä ketjuja, ne ovat ruosteen ruskeat.
        Ketjut ruostuu, jollei niitä öljyä,


    • Anonyymi

      Kaadan pullosta ketjuöljyä ketjuille ja rattaille ja pyöritän ketjuja

      • Anonyymi

        LIIKAA ÖLJYÄ tuolla tavalla. sitten ihmettelet, ketju on musta ja likainen.
        Ketju tulee olla ennemminkin kosketettaessa kuivan tuntoinen, kuin että siitä jää öljyä sormiin.
        Tiedätkös sitä, että pyöräillessä renkaat nostattavat ilmaan pölyä ja se tarttuu öljyiseen ketjuun,


      • Anonyymi kirjoitti:

        LIIKAA ÖLJYÄ tuolla tavalla. sitten ihmettelet, ketju on musta ja likainen.
        Ketju tulee olla ennemminkin kosketettaessa kuivan tuntoinen, kuin että siitä jää öljyä sormiin.
        Tiedätkös sitä, että pyöräillessä renkaat nostattavat ilmaan pölyä ja se tarttuu öljyiseen ketjuun,

        Moottoripyörän ketjut saa liota öljyssä vadissakin yön yli. 😁


    • Nääh, ajelen ilman ketjuja. 😜

    • Anonyymi

      Ketjujen huolto kuuluu säännöllisiin toimenpiteisiin.
      Huolellinen ptöräilijä pyyhkii ketjut aina pyöräilyn päätteeksi, eikä vain kerran pari vuodessa ja levittää sen jälkeen öljyn ketjuille,

      • Anonyymi

        Mikäs siinä, jos ei ihmisellä mitään muuta tekemistä ja ajattelemista elämässään ole.


    • Anonyymi

      Pyörän ketjuihin vain vähän öljyä. Jos öljyä on liikaa, kerää se kaiken moskan ja lian. Kohtuudella siis.
      Nimimerkki: Kerran koettu

    • Anonyymi

      N. 10 vuotta tuo asia kiinnosti niin että perehdyin ja yhden kerran huolsin koko pyörän itse. Sittemmin olen vienyt keväsin huoltoon, siellä putsataan ja rasvataan. Viime keväänä oli uusi yrittäjä joka velotti vain 30 e, on ollut 80 euroakin. Jäi mieleen itse huoltamisesta, että pitää varoa ettei siihen pyörän keskellä oleviin rattaisiin saa laittaa öljyä. Syykin oli vaan enpä muista. Säilytän yhtiön lämpimässä tilassa. Ei näytä ketjut ruosteisilta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      154
      3094
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      96
      1643
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      143
      1587
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      124
      1465
    5. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      380
      1459
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1275
    7. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      16
      999
    8. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      48
      882
    9. Mitä ajattelit silloin kun

      Löysit hänet?
      Ikävä
      59
      862
    10. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      260
      842
    Aihe