Ranskan abaya kielto

Anonyymi-ap

Onko palstalaisille herännyt mitään ajatuksia kyseisen aiheen tiimoilta, kun sitä nyt on tässä meillä tiedotusvälineissä pyöritetty? Itse ymmärrän ihan hyvin, että Rnskan tyyppisessä maassa uskonnolliset symbolit on aikanaan kouluissa kielletty. Tämä abaya-keskusteltu ja kielto menee kuitenkin itselläni hieman ohitse. En siis tosiaan aivan täysin tajua tämän kiellon merkitystä. Myönnettäköön, että en minä ihan täysin tajua miten abaya tarkalleen ottaen edes määritellään ja siksipä olenkin miettinyt, että saakohan Ranskassa nyt sitten mennä kouluun löysässä maximekossakaan, jos on muslimi? Tai jos sen vaatteen lapuissa lukee riittävän nimekkään muotitalon (ehkä ransakalaisen) nimi, niin saako siihen pukeutua vapaasti? Tai jos ei ole muslimi, niin saako sitten pukeutua siihen löysään maximekkoon? Minä koen, että tuossa ollaan nyt aika kaltevalla pinnalla ko. vatteen märittelyssä. 🤔

69

539

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On se huvittavaa kuinka etenkin siinä maassa pusketaan väestönvaihdosagendaa. Sitten asetetaan kuitenkin tuollaisia kieltoja 🤣. Hajota ja hallitse. Käännetään eri väestöryhmät toisiaan vastaan, sukupuolet, ikäryhmät, rodut, poliittisten ideologioiden kannattajat jne. Ennen kuin minut leimataan höyrypääksi niin sanon sen että tämä on vain yksi mahdollisuus monista. Eihän massamedia ja poliitikot voi meille koskaan valehdella 🙂? Tuo kielto on väärin siinä suhteessa kuinka merkittävä osuus siellä väestöstä on muita kuin natiiveja ranskalaisia.

    • Anonyymi

      Uskonnolliset vaatteet kielletty.Piste. Myös Suomessa pitää kieltää kouluissa. Ovat työllistymisen este myöhemmin.

      • Anonyymi

        Monissa töissä pitää pää suojata muutenkin ja peittää hiukset jne. Mikä siinä nyt on ongelma?


      • Anonyymi

        Mustat jätesäkit on kiellettävä Suomessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mustat jätesäkit on kiellettävä Suomessa.

        Joillain ihmisillä on pukeutumisellaan tarve korostaa olevansa henkisiltä kyvyiltään kehitysmaa-apinoita. Ihminen voi lähteä viidakosta ja afghanistanista, mutta afghanistan ja viidakko ei lähde ihmisestä.


      • Tarkoita Suomessa ei ennä uskonto vapaa


      • Anonyymi

        Jos tuollainen löysä maksimekko kielletään, niin monikohan ylipainoinen tyttöoppilas tai naisopettaja, joutuu laittamaan garderoobin uusiksi?
        Naisopeilta voisi kyllä samalla kieltää narutopit ja minihameet. Sen verran huvittava näky ovat luokan edessä. :D
        Ymmärrän huivikiellon, mutta en sitä miksei löysää mekkoa saisi pitää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tuollainen löysä maksimekko kielletään, niin monikohan ylipainoinen tyttöoppilas tai naisopettaja, joutuu laittamaan garderoobin uusiksi?
        Naisopeilta voisi kyllä samalla kieltää narutopit ja minihameet. Sen verran huvittava näky ovat luokan edessä. :D
        Ymmärrän huivikiellon, mutta en sitä miksei löysää mekkoa saisi pitää.

        Näinpä. Kaiketi myös pitkät maxikokoiset paidat lienevät kielettyjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mustat jätesäkit on kiellettävä Suomessa.

        Kyllä minä vedän jihabin päälle Silmät jää näkyviin kun menen pankkiin👿 maalaan vielä silmät mustiksi


    • Anonyymi

      Vähän samaa mietin, kun luin tuosta juttua. Jos olisin ranskalainen vaatekauppias, niin hankkisin myyntiin abayalta näyttäviä mekkoja, jotka eivät kuitenkaan ole abayoja.

      • Anonyymi

        Ja jos asuisin Ranskassa ja varsinkin jos kävisin vielä koulua, voisin hyvinkin solidaarisuudesta pukeutua hetken maximekkoihin. Mäkin ihan ymmärrän uskonnollisten symbolien kiellon, mutta mitä olen kuvia katsellut, niin nuo ovat aikalailla tavallisia vaatteita ulkoisesti. En mäkään tiedä mikä tekee abayasta juuri abayan. Ehkä se vain ostetaan sillä nimellä. Sama kun en ole ikinä tajunnut mikä hitto on "paituli". Minusta se on ihan vaan pitkä paita, mutta jotkut kutsuvat niitä paituleiksi. Tai legginsit ja kalsarit, ei niitä tosiaan aina erota toisistaan mitenkään.

        Mutta siis mä en varsinaisesti katso hyvällä sitä, jos naisten pukeutumista aletaan rajoittaa, silloin jos siihen ei ole mitään oikein selkeää syytä. Se tisoaan on mullekin epäselvää, että saako siellä sitten pukea maximekkoja kouluun. Jos saa, niin onhan tuo nyt aika outoa. En mä todellakaan pidä positiivisena, jos vaikka aletaan vaatia niukempaa tai tiukempaa tai jotenkin paljastavampaa pukeutumistakaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja jos asuisin Ranskassa ja varsinkin jos kävisin vielä koulua, voisin hyvinkin solidaarisuudesta pukeutua hetken maximekkoihin. Mäkin ihan ymmärrän uskonnollisten symbolien kiellon, mutta mitä olen kuvia katsellut, niin nuo ovat aikalailla tavallisia vaatteita ulkoisesti. En mäkään tiedä mikä tekee abayasta juuri abayan. Ehkä se vain ostetaan sillä nimellä. Sama kun en ole ikinä tajunnut mikä hitto on "paituli". Minusta se on ihan vaan pitkä paita, mutta jotkut kutsuvat niitä paituleiksi. Tai legginsit ja kalsarit, ei niitä tosiaan aina erota toisistaan mitenkään.

        Mutta siis mä en varsinaisesti katso hyvällä sitä, jos naisten pukeutumista aletaan rajoittaa, silloin jos siihen ei ole mitään oikein selkeää syytä. Se tisoaan on mullekin epäselvää, että saako siellä sitten pukea maximekkoja kouluun. Jos saa, niin onhan tuo nyt aika outoa. En mä todellakaan pidä positiivisena, jos vaikka aletaan vaatia niukempaa tai tiukempaa tai jotenkin paljastavampaa pukeutumistakaan.

        "Mutta siis mä en varsinaisesti katso hyvällä sitä, jos naisten pukeutumista aletaan rajoittaa, "

        Et varmaan katso hyvällä sitäkään, että pikkutyttöjen oikeutta veistellä pissavehkeensä uusiksi aletaan rajoittamaan. Uskomatonta sinisilmäisyyttä kuvitella, että joidenkin kouluikäisten pukeutuminen on vain heidän vapaasta tahdostaan kiinni. Kaikenlainen "patriarkaatin" valta onkin heti kovin suloista kunhan sen kanssa voi kiukutella länsimaisten valkoisten heteromiehien luomia yhteiskuntia vastaan.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        "Mutta siis mä en varsinaisesti katso hyvällä sitä, jos naisten pukeutumista aletaan rajoittaa, "

        Et varmaan katso hyvällä sitäkään, että pikkutyttöjen oikeutta veistellä pissavehkeensä uusiksi aletaan rajoittamaan. Uskomatonta sinisilmäisyyttä kuvitella, että joidenkin kouluikäisten pukeutuminen on vain heidän vapaasta tahdostaan kiinni. Kaikenlainen "patriarkaatin" valta onkin heti kovin suloista kunhan sen kanssa voi kiukutella länsimaisten valkoisten heteromiehien luomia yhteiskuntia vastaan.

        Ööö, moniko pikkutyttö veistelee pissavehkeensä ihan itse uusiksi? Koetas nyt etsiä parempia vertauksia


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ööö, moniko pikkutyttö veistelee pissavehkeensä ihan itse uusiksi? Koetas nyt etsiä parempia vertauksia

        En etsi eikä minulle ole intoa vängätä asiasta. Minua ei sinänsä kiinnosta miten keskiajalla elävät ihmiset elävät. Elävät miten tahtovat. Heillä on ainakin tahtoonsa vapaus.

        Se yhtään abayaan liittynyt kiinnostava asia on valtakunnan verorahoilla rahoitetun yleisradion kiinnostus asiaan. Toivottavasti mahdollisimman moni syöpäorganisaation ihmisistä saa potkut mahdollisimman pikaisesti.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        "Mutta siis mä en varsinaisesti katso hyvällä sitä, jos naisten pukeutumista aletaan rajoittaa, "

        Et varmaan katso hyvällä sitäkään, että pikkutyttöjen oikeutta veistellä pissavehkeensä uusiksi aletaan rajoittamaan. Uskomatonta sinisilmäisyyttä kuvitella, että joidenkin kouluikäisten pukeutuminen on vain heidän vapaasta tahdostaan kiinni. Kaikenlainen "patriarkaatin" valta onkin heti kovin suloista kunhan sen kanssa voi kiukutella länsimaisten valkoisten heteromiehien luomia yhteiskuntia vastaan.

        Ja sehän liittyikin aiheeseen tosi paljon. Niin "paljon", että enpä edes vaivaudu kommentoimaan muutoni, kuin toteamalla, että ko. käytäntöhän ei liity islamiin mitenkään, vaan vain eräien islamilaisten maiden kulttuuriin.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        En etsi eikä minulle ole intoa vängätä asiasta. Minua ei sinänsä kiinnosta miten keskiajalla elävät ihmiset elävät. Elävät miten tahtovat. Heillä on ainakin tahtoonsa vapaus.

        Se yhtään abayaan liittynyt kiinnostava asia on valtakunnan verorahoilla rahoitetun yleisradion kiinnostus asiaan. Toivottavasti mahdollisimman moni syöpäorganisaation ihmisistä saa potkut mahdollisimman pikaisesti.

        Älä sitten kommentoi, kun ei kerta kiinnosta. Joku voi vaikka luulla, että kiinnostaa, kun kommentoit.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Älä sitten kommentoi, kun ei kerta kiinnosta. Joku voi vaikka luulla, että kiinnostaa, kun kommentoit.

        Ehdin jo kommentoida ja vastasin että kiinnostavaa on aiheen pyörittely tiedotusvälineissä.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        Ehdin jo kommentoida ja vastasin että kiinnostavaa on aiheen pyörittely tiedotusvälineissä.

        Todellakin vaikutat olevan aiheesta erittäin kiinnostunut. Ilmeisesti luet ahmien jokaisen siitä kirjoitetun jutun.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Todellakin vaikutat olevan aiheesta erittäin kiinnostunut. Ilmeisesti luet ahmien jokaisen siitä kirjoitetun jutun.

        En lue vaan aamulla syön jomman kumman tai jopa molempien kotimaisten tv-kanavien uutisten kertoessa taustalla mikä arvon toimittajien mielestä on aamupalansyöjäin mielestä oleellista tietää, kuten nyt se miten muutama tuhat Ranskan koululaista saa pukeutua. Samaan aikaan toisaalla aika monta kertaa luokkaa suurempi määrä koululaisia ei sinä päivänä tai koskaan mene kouluun abayassa, pyjamassa tai edes alasti. Voisi sanoa, että aika monella muulla on elämässään oikeita ongelmia. Minä olen tietysti etuoikeutettu, koska voin paitsi päättää mitä syön aamupalaksi, katsonko uutisia vai en, pukeudunko abayaan vai pyjamaan ja menenkö kyseisessä asusteessa töihin vai pysynkö kotona ja millaisista asioista haluan olla kiinnostunut. Woke-hörhöily on kiinnostavaa, koska Hörhö loukkaantuu, jos en jaa käsitystä siitä, että toisten maailmankolkkien pyjamaanpukeutumissäännöt ovat jotenkin tärkeä asia.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        En lue vaan aamulla syön jomman kumman tai jopa molempien kotimaisten tv-kanavien uutisten kertoessa taustalla mikä arvon toimittajien mielestä on aamupalansyöjäin mielestä oleellista tietää, kuten nyt se miten muutama tuhat Ranskan koululaista saa pukeutua. Samaan aikaan toisaalla aika monta kertaa luokkaa suurempi määrä koululaisia ei sinä päivänä tai koskaan mene kouluun abayassa, pyjamassa tai edes alasti. Voisi sanoa, että aika monella muulla on elämässään oikeita ongelmia. Minä olen tietysti etuoikeutettu, koska voin paitsi päättää mitä syön aamupalaksi, katsonko uutisia vai en, pukeudunko abayaan vai pyjamaan ja menenkö kyseisessä asusteessa töihin vai pysynkö kotona ja millaisista asioista haluan olla kiinnostunut. Woke-hörhöily on kiinnostavaa, koska Hörhö loukkaantuu, jos en jaa käsitystä siitä, että toisten maailmankolkkien pyjamaanpukeutumissäännöt ovat jotenkin tärkeä asia.

        Juu juu, ihan varmasti. Tunteisiin on ainakin mennyt ja lujaa.


    • Anonyymi
    • Huomionarvoista on lähinnä se, että YLE nostaa tällaiset muissa maissa tapahtuvat lillukanvarsiasiat suunnilleen valtakunnan ykkösuutiseksi. Woke-hörhöt vauhdissa.

      Meidän ei tarvitse tietää ranskalaisten koulujen käytäntöjen yksityiskohdista tai abaya-kaavuista. Maailmassa erilaisissa paikoissa on miltei aina pukukoodeja eikä niissä välitetä jonkin lumihiutaleen henkilökohtaisista näkemyksistä niitä kohtaan vaan pukeutumisnormeja noudatetaan tai sitten pysytään poissa.

      • Anonyymi

        Enpä ole asiaa vielä valtakunnan ykkösuutisena nähnyt. Hyvä, että sä koet sen noin tärkeäksi. Minusta se on outo kuriositeetti, jolla rajoitetaan taas juuri naisten pukeutumista ja aika höttöisillä perusteilla.


      • Anonyymi

        Sehän kai olisikin ihan ymmärrettävää, jos kielto koskisi vaikka kaikkia mekkoja tai edes kaikki maximekkoja tmv. Jos määritellään kielletyksi samanlainen vaate, vain jos sitä kutsutaan tietyllä nimellä, niin onhan se nyt outoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Enpä ole asiaa vielä valtakunnan ykkösuutisena nähnyt. Hyvä, että sä koet sen noin tärkeäksi. Minusta se on outo kuriositeetti, jolla rajoitetaan taas juuri naisten pukeutumista ja aika höttöisillä perusteilla.

        Jos sinä olet luupäinen puusilmä woke-hörhö itsekin, niin syytön minä siihen olen. Joka arkiaamu sekä MTV3 että YLE näyttävät lyhyet uutislähetykset puolen tunnin välein ja silloin tällöin näiden aiheissa on merkittäviä eroja. Ja aina YLEn tappioksi.

        Kuriositeetti voi pukeutua kirkkoon tai moskeijaan uskonnollisiin kaapuihin.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        Jos sinä olet luupäinen puusilmä woke-hörhö itsekin, niin syytön minä siihen olen. Joka arkiaamu sekä MTV3 että YLE näyttävät lyhyet uutislähetykset puolen tunnin välein ja silloin tällöin näiden aiheissa on merkittäviä eroja. Ja aina YLEn tappioksi.

        Kuriositeetti voi pukeutua kirkkoon tai moskeijaan uskonnollisiin kaapuihin.

        no tuo puheenvuoro kertoikin jo kaiken oleellisen sinusta.


    • Anonyymi

      Onhan tuo nyt kieltämättä vähän outo. En mäkään osaa mitenkään selkeästi jotain vaatetta katsoessani määrittää, että ahaa tuo on abaya. Kyllä mä sen oletuksen teen sen vaatteen kayttäjän ulkoisista ominaisuuksista, eli määritän sen käyttäjänsä etnisyyden tai esim. huivin kautta (jos se on vaikka ihan kantasuomalaisen oloinen ihminen). En minä ainakaan osaa sitä siitä vaatteesta itsestään määrittää, kuten tossakin nyt noita muutamia linkattuja kuvia oli.

      Sillon kun itse olin vielä koulussa, niin meillä oli yläasteella muutama tyttö, jotka käyttivät tosi usein maximekkoja ja lukiossa heitä oli varsin paljon ja muutenkin osa pukeutui hyvinkin peittävästi, vaikka eivät olleet muslimeja ja muutenkaan uskonnollisia yksilöitä. Kyllä tollasen valvominen on varmaan aikamoinen pain in the ass.

      • Anonyymi

        No siis todellakin aikamoinen riesa varmasti tuollaisen kiellon valvominen, varsinkin jos on lämpimiä kelejä. Entä jos oppilas esittää kuitin, että niin tämä on myyntinimeltään vaikkapa kaftaani. 🤣


    • Kuka ei muka haluaisi tukea sitä vapaustaistelua, jota naiset Iranissa ja Afganistanissa yrittävät käydä joka päivä. Tietysti islamin pakottama pukeutuminen pitää kieltää kaikkialla.


      • No Sinulle ei sinä tarkoitin Suomea on oikeus kieltää Suomessa mutta ei Islami maailmasta


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Abaya

        Eikä tuo ole mikään maksimekko.

        No joo, jos abaya on oikeasti noin peittävä, niin ymmärrän kiellon. Valtakunnan uutisissa näytettiin katukuvaa, jossa ranskalaisilla naisilla oli hiukset peittävä päähuivi ja ohut, vaalea pitkähihainen kolttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No joo, jos abaya on oikeasti noin peittävä, niin ymmärrän kiellon. Valtakunnan uutisissa näytettiin katukuvaa, jossa ranskalaisilla naisilla oli hiukset peittävä päähuivi ja ohut, vaalea pitkähihainen kolttu.

        Tutustupa tarkemmin millaisia abayoita nuo käyttävät ja mitä kaikkea sillä nimikkeellä myydään.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Abaya

        Eikä tuo ole mikään maksimekko.

        Abaya on siis vain tuo mekko osa. Huivilla on ihan oma nimensä. Toi on to tollanen, jossa on tuo alusosa, eikä pelkkää huivia. Mä en muista mikä toi on nimeltään, mutta tolla huivilla tosiaan on ihan oma nimensä ja mm. tämä https://commons.wikimedia.org/wiki/File:A_model_in_Abaya3.jpg on myös abaya.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No joo, jos abaya on oikeasti noin peittävä, niin ymmärrän kiellon. Valtakunnan uutisissa näytettiin katukuvaa, jossa ranskalaisilla naisilla oli hiukset peittävä päähuivi ja ohut, vaalea pitkähihainen kolttu.

        Kouluikäiset tytötkin haluavat joskus juosta, pitkä hame kyllä silloin estää luonnollista liikkumisen iloa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kouluikäiset tytötkin haluavat joskus juosta, pitkä hame kyllä silloin estää luonnollista liikkumisen iloa.

        Ja jos on tyttö, joka ei halua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Abyaan ei kuulu huivia.

        Silloin se on islamissa kielletty, sillä yhtään hiusta ei saa näkyä:
        "Jokainen hiussuortuva on tikarinisku marttyyriemme sydämiin"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin se on islamissa kielletty, sillä yhtään hiusta ei saa näkyä:
        "Jokainen hiussuortuva on tikarinisku marttyyriemme sydämiin"

        Tuo on sinun tulkintasi :)


      • Anonyymi

        Kyllä. Koraanissa on vain yksi määräys naisten pukeutumisesta: "Peittäkää se, mikä on muutenkin piilossa." Jos olet joskus nähnyt naisen alasti, niin tiedät mitä tuo "se mikä on muutenkin piilossa"tarkoittaa. Tuon lisäksi Koraani kehottaa (siis nimenomaan KEHOTTAA) naisia peittämään sota-aikana kaulansa ja hiuksensa, jotta heidät tunnistettaisiin ”siveiksi naisiksi”, toisin sanoen muslimeiksi.

        Lisäksi Koraani KEHOTTAA sekä naisia ETTÄ MIEHIÄ pukeutumaan ja käyttäytymään siveellisesti. Siveys on kuitenkin asia, jonka määrittely on jätetty yhteisölle, sillä se muuttuu koko ajan ajassa.

        Kaikki loppu on tulkintaa ja eri kulttuurien mukanaan tuomia aineksia.


      • Anonyymi

        Ja siis tuo otsikkohan kertoo jo kaiken tuosta linkistä. Oletan, että osaat suomentaa sen. Jos käytät hijabia, voit myös jättää käyttämättä (jollei kyseisen maan laki/kulttuuri sitä vaadi).


    • Anonyymi

      Kyllä kristinusko on lempeämpi ,uudistuskykyisempi ja miellyttävämpi!

    • Anonyymi

      Minusta kaikilla pitäisi olla samanlainen koulupuku sukupuoliin, uskontoihin, yms. katsomatta...ja samanlainen reppu...ja samanlainen puhelin...ja läppäri...niin ei kenellekään tule paha mieli. Vapaalla voi pukeutua niin kuin lystää.

      • Anonyymi

        Tuo varmasti olisi toimiva ja tasapuolinen ratkaisu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo varmasti olisi toimiva ja tasapuolinen ratkaisu.

        Se valmentaisi myös lapsia ja nuoria jo valmiiksi työelämään, kun monilla aloilla on kuitenkin työasu...poliiseilla, vartijoilla, ravintola-alan ja eri tuotantolaitosten työntekijöillä jne. jne. Eikä tarvitsisi aamulla pähkäillä sen kanssa että missä vaatteissa kehtaa lähteä kouluun...


    • Tähän yksittäiseen juttuun paha ottaa kantaa, mutta Pariisi on sivistysvaltio ja siksi Pariisissa pitää käyttäytyä sivistyneesti. Mekin voisimme mennä hienoon Pariisilaiseen ravintolaan syömään.

    • Anonyymi

      Minä vähän ihmettelin tuota myös.

      Toisaalta, Ranskan koulut ovat ilmaisia ja uskonnottomia - luin tuon jostain - niin kai kaikki voivat siellä olla ilman uskonnollisia merkkejä. Laittakoot sitten kotimatkalle päälleen, jos on pakko.

      Voiko käydä niin, ettei tyttöjä enää päästetä kouluun?

      Toisaalta tuo voi olla oikein hyväkin juttu. Tytöt saattavat päästä islamin kulttuurin ikeestä.

      Mikä ettei toimisi täälläkin. Saisivat kyllä länsimaistua ja noudattaa meidän maamme tapoja ja lakeja. Pitäis antaa elinkautinen aina, kun vetoavat rikoksissaan islamiin tai tapoihinsa, tai jos näyttää että uskonto on ollut taustalla. (Rasisti-Liner 🤡)

      Äkkiäkös pitkähihaisia löysiä maksimekkoja tulee markkinoille, abayaa mukaillen. Siitä vääntävät seuraavaksi mikä on liian islamilainen "mekko" 😏

      xLiner

      • Anonyymi

        No mutta onko se vaate siis ok, jos sen ostaa "länsimaisia" vaatteita myyvästä liikkeestä nimikkeellä maximekko tai kaftaani? Millä .vetillä tollasta oikeasti voi muka valvoa?


      • Anonyymi

        "Äkkiäkös pitkähihaisia löysiä maksimekkoja tulee markkinoille, abayaa mukaillen. Siitä vääntävät seuraavaksi mikä on liian islamilainen "mekko" 😏"

        Näinpä. Äkkiäkös tuollaisen kiellon kiertää, jos oikeasti haluaa. Sitten voivat tosiaan seuraavaksi vääntää vaikka siitä, että onko jonkun kalliin ranskalaisen muotitalon maximekko liian "islamilainen".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mutta onko se vaate siis ok, jos sen ostaa "länsimaisia" vaatteita myyvästä liikkeestä nimikkeellä maximekko tai kaftaani? Millä .vetillä tollasta oikeasti voi muka valvoa?

        Mä luulen että huivilla on sama ongelma. Missä menee se raja, että se katsotaan uskonnolliseksi.

        Kaiken kanssa on sama ongelma... Täytyy vain etsiä raja.

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä luulen että huivilla on sama ongelma. Missä menee se raja, että se katsotaan uskonnolliseksi.

        Kaiken kanssa on sama ongelma... Täytyy vain etsiä raja.

        xLiner

        Juu, mä olen ihan varma, että huivivirityksiä on jo nyt siellä monenmoisia. Onko vaikkapa tällainen sallittua, jos olet kemoterapiassa tai sulla vaikka on alopecia https://fi.grandado.com/products/naisten-kemoterapiahattu-turbaani-paahuivit-sidottu-paahine-bandana-joustava-nauha-pehmea?variant=UHJvZHVjdFZhcmlhbnQ6MjgwNDA1Nzgw&gclid=Cj0KCQjwxuCnBhDLARIsAB-cq1oZqO32-9Olbua_MrJEQzxefqYY4uLP2gi7ftDENRiEp3-0KRZzc10aAvg1EALw_wcB ? Tarvitaanko huivinkäyttöön lääkärintodistus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, mä olen ihan varma, että huivivirityksiä on jo nyt siellä monenmoisia. Onko vaikkapa tällainen sallittua, jos olet kemoterapiassa tai sulla vaikka on alopecia https://fi.grandado.com/products/naisten-kemoterapiahattu-turbaani-paahuivit-sidottu-paahine-bandana-joustava-nauha-pehmea?variant=UHJvZHVjdFZhcmlhbnQ6MjgwNDA1Nzgw&gclid=Cj0KCQjwxuCnBhDLARIsAB-cq1oZqO32-9Olbua_MrJEQzxefqYY4uLP2gi7ftDENRiEp3-0KRZzc10aAvg1EALw_wcB ? Tarvitaanko huivinkäyttöön lääkärintodistus?

        Mulla on yksi jo peruskouluaikanen ystävä, jolla on juurikin alopecia ja hän käyttää usein huivia, käytti jo silloin kouluaikoina. Ei sekään mun mielestä kauhean asiallista ole, jos sekin on kiellettyä, koska huivikielto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä luulen että huivilla on sama ongelma. Missä menee se raja, että se katsotaan uskonnolliseksi.

        Kaiken kanssa on sama ongelma... Täytyy vain etsiä raja.

        xLiner

        Kuitenkin huivi on käytännössä helpompi valvoa, jos halutaan. Ei mitään kangasta päähän ja piste. Mutta miten eri nimillä myytäviä löysiä mekkoja voi erottaa toisistaan? Kai ne on pakko kieltää kokonaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuitenkin huivi on käytännössä helpompi valvoa, jos halutaan. Ei mitään kangasta päähän ja piste. Mutta miten eri nimillä myytäviä löysiä mekkoja voi erottaa toisistaan? Kai ne on pakko kieltää kokonaan?

        Mä luulen ettei nuo vyölliset abayat mitä linkkasit ole uskonnollisesti sopivia. Ne korostavat vartaloa. Kulttuurillisesti ne varmaan käy.

        Kaipa he sen rajan löytävät. Seuraillaan miten homma toimii 😁

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä luulen ettei nuo vyölliset abayat mitä linkkasit ole uskonnollisesti sopivia. Ne korostavat vartaloa. Kulttuurillisesti ne varmaan käy.

        Kaipa he sen rajan löytävät. Seuraillaan miten homma toimii 😁

        xLiner

        Islamilaisia maitakin on niin monia, että ei ole olemassa mitään yhtenäistä uskonnollista normia. 🙂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä luulen ettei nuo vyölliset abayat mitä linkkasit ole uskonnollisesti sopivia. Ne korostavat vartaloa. Kulttuurillisesti ne varmaan käy.

        Kaipa he sen rajan löytävät. Seuraillaan miten homma toimii 😁

        xLiner

        Esim. Indonesiahan on muslimivaltainen maa. Eikä siellä valtaosa muslimeista kulje missään "muodottomissa mustissa säkeissä". 🙂


    • Anonyymi

      Uskonnolliset vanhemmat voivat "pakottaa" lapsia pukeutumaan uskonnon edellyttämällä tavalla. En ole varma, mutta tuo laki voisi turvata jossain määrin lapsia kiusaamiselta. En ole varma.

      • Anonyymi

        Eiköhän ne samat vanhemmat estä lastaan sitten kokonaan menemästä kouluun, jos tuo muodostuu ongelmaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän ne samat vanhemmat estä lastaan sitten kokonaan menemästä kouluun, jos tuo muodostuu ongelmaksi.

        Lasu ottaa kopin.

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lasu ottaa kopin.

        xLiner

        Suomessa kyllä. Ranskassa tilanne ei taida olla tuossa suhteessa ihan yhtä hyvä tilanne kuin meillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän ne samat vanhemmat estä lastaan sitten kokonaan menemästä kouluun, jos tuo muodostuu ongelmaksi.

        Ranskassa oppivelvollisuus alkaa 6-vuotiaana ja päättyy 16-vuotiaana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ranskassa oppivelvollisuus alkaa 6-vuotiaana ja päättyy 16-vuotiaana.

        Kyllä. Sen verran kuitenkin Ranskaa tunnen, ettei siellä byrokratia ihan samalla tavalla pyöri kuin meillä. Se on ihan ymmärrettävääkin, kun ottaa huomioon sen systeemin.


    • Anonyymi

      Kadehdin Ranskaa, kielto on hyvä linja ja siinä pitää pysyä tiukkana. Jos haluaa pukeutua "uskonnollisesti", menkööt maahan, jossa se on esimerkiksi pakollista.

    • Anonyymi

      ääh väsyttää... noh palstalaisten yhdistelmänimiä jos jotain huvittaa:

      Je-er
      Yosela
      Mihan
      Viimik
      Pasa
      Sana
      Suta
      Minorp
      La-ta
      Ri-sa
      Pass-na
      Ta-mik
      Se-na-cit


      Lata kuin autokin hoh.

    • Anonyymi

      Kyse on uskonnollisen vaatteen kiellosta, ei maxikokoisten hameiden kiellosta.

    • Ranskassa on sen verran levotonta, että ymmärrän heidän pelkäävän terrori-iskuja, jotka usein muslimikulttuureihin liitetään.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      149
      2150
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      118
      1643
    3. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      94
      1460
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      96
      1431
    5. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1312
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      208
      1175
    7. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      214
      1157
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      49
      1141
    9. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      99
      1081
    10. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      249
      942
    Aihe