Ai niin minun pitää ajatella niin, että olen Petsamon evakko sukuja

Jotka on valtion toimesta asutettu Inarin kuntaan ja olen syntynyt Ivalon kylässä joka on Inarin kunnan kuntakeskus.
Ei heistä kukaan ollut alkuperäinen ivalolainen ja isää kunnioita eli kipittelen hänen jalanjälkiä.

Onneksi minun isä ei ole ollut sentään Valtion omistaman Postiauton kuljettaja vaan ihan vain VAPON sahan sahatyömies.

Postiautolla jos sama homma pitäis tehdä niin kyllä tulis hiki, koska ASIAKKAAT joutu vielä työntämään Postiautoja mäkiä ylös….

Muistaakohan kukaan kuka on Ivalon kylän vanha ja tuttu Postiauto kuljettaja?
Siellä on vielä enemmän rahaa, kuin Peuravuonon sahalla joka oli VAPO!

Postiauton nimi vaihtui ja siitä tuli GOLDLINE ja tuskin on viiminen Postiautokaan vieläkään mennyt vaan se palaa aina edelleen jostain syystä Ivaloon…

Mun äiti ajoi Ruotsissa linja-autoa ja kerran on ajanut, kun muutettiin Ivaloon Eskelisen Lapinlinjaa. En tiedä oliko ensimmäinen nais kuljettaja, koska Suomessa naiset ei vielä siihen aikaan ajaneet raskasta kalustoa.
Tuo oli 1983 kun Suomeen palattiin, mutta olin ensimmäisen kerran kun kaveri sano mulle : Sun äitikö on bussikuski?
Ruotsissa häpesin vaikka äiti oli sielläkin ensimmäisten naisten joukossa ajamassa bussia.
Oli joko 1976, koska kävin eskaria ja sama firma kuskas pitkällä mersulla kouluun ja takas.

Sitä en muista oliko äiti ajamassa haitaribussia, kun pääsin eka kerran kyytiin. Isän kanssa oltiin hakemassa äitiä töistä niin näin haitaribussin ja sanoin äidille, että : Voitas tuolla käydä ajelemassa.
Pääsin jonku ajan päästä, mutta en muista ajoko äiti vai oltiinko vain kyydissä.

Eno ajo rekkaa ympäri Gävlen kaupunkia ja äitini HAASTOI velipoikansa ja vetas bussilla ohi!
Tuolta olen oppinut, että pitää kisata SUVUN miesten kanssa, mutta loppu miehet kesken ja omille lapsille sanoin : Ei teidän tarvi, koska ollaan mummon kanssa tehty kaikki mitä tarvii ja ei ne meille pärjää.
Äitin isä on kaikista paras ja menivät Ruotsiin töihin, kun Ivalosta loppu savotat. Gävlessä on Korsnäsin massatehdas ja saha. Pääs töihin, kävi kielikurssin ja ehti olemaan noin 3 kuukautta töissä ja jäi vanhuseläkkeelle.

Sama vaari oli saanu vasta kortin ja ostanu pösön jolla olivat ajaneet mummon kanssa Ivalosta Norjaan Fredrikstadiin ja hakenu minun äidin siskonsa luota takaisin Ivaloon.
Fredkstadista on noin 100km Osloon ja ei ollu ikinä edes käynyt Helsingissä.

11

335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      tästä kyllä tulee bestselleri...

      • Tosi elämän Bestseller jossa äitini joka oli Kaamasen Neljän Tuulentuvalla itse kesätöissä tiskarina -60luvulla 5pennin palkalla laitto tyttönsä VAPOLLE kesätöihin.
        Tarina jatkui niin, että tyttö teki lapset ja paiski töitä enemmän mitä tarvi.
        En pääse töihin, koska voin tehdä kaikkien työt ohimennessä.
        Äitini siivoaa vielä, koska hänellä on vähemmän töitä tehtynä mitä mulla vaikka on virallisesti jo eläkkeellä.

        Olen tehnyt vain töitä ja työvoimatoimistossa tein -90 luvulla ammatinvalinnantestit niin olis pitänyt mennä niillä tuloksilla suoraan teknilliseen, mutta ei ollut mitään koulutusta joten laittovat töihin. Työ äo oli 20vuotiaana 189 ja en tiedä paljo tuo nykysin on, mutta Diplomi insinöörin älykkyyttä vastaa eli pystysin pyörittään tehdasta.

        Suomalaiset on minun mielestä älykästä väkeä ja oppivat paremmin tekemällä mitä lukemalla.
        Älykkyys perustuu muistiin sekä siihen että innostuu kun tajuaa miten helpoiten oppii.

        Mensan testiin olin menossa joskus, mutta sanottiin työ älykkyys on se jolla suomalaisia on tutkittu.

        En edes ymmärrä mitä mihin Mensan testi perustuu, mutta sain siinäkin 189 kun harjoitustestin tein.

        QUARASSA välillä käyn lukemassa mitä he väittää, mutta en jaksa hakea aiheita jotka kiinnostaa.

        Inarin sivulla ei kukaan kirjoita joten tänne voi kirjoittaa mitä muistaa Inarin kunnan historiasta omalta kohdalta


    • Anonyymi

      Mites ne miesasiat?

      • En tiedä odottaako kukaan enää, että laitan elämäni kuntoon ja voidaan tavata.
        Kaikki jäi facebookkiin, koska oltiin siellä mesen kautta yhteyksissä, mutta en lähde sinne enää.

        Mies on jossain ja en ole välttämättä edes tavannut häntä vielä.

        Tulee kuulemma, kun vähiten odottaa ja aika menettää merkityksen ja voin seisoa hänen kanssa vaikka keskellä kylää ja jutella tunteja koska me ei vaan päästä irti toisistamme.


      • Anonyymi
        Holomanämmä kirjoitti:

        En tiedä odottaako kukaan enää, että laitan elämäni kuntoon ja voidaan tavata.
        Kaikki jäi facebookkiin, koska oltiin siellä mesen kautta yhteyksissä, mutta en lähde sinne enää.

        Mies on jossain ja en ole välttämättä edes tavannut häntä vielä.

        Tulee kuulemma, kun vähiten odottaa ja aika menettää merkityksen ja voin seisoa hänen kanssa vaikka keskellä kylää ja jutella tunteja koska me ei vaan päästä irti toisistamme.

        Puhheista päätellen olet lieksalaisia. Muutappa sinne jonkun mettästysturistin tai rinkkasatiaisen asentopaikalle.


      • Sukupuu on ollut kokoajan meillä kotona olohuoneen seinällä ja EI OLE EDES KYSYNYT saako tonkia minun TSAARIN HOVIIN kuuluvaa sukua!

        Tonkivat ominpäin joten menin väestörekisteriin ja laitoin ruksin kohtaan ” Sukuani ei tarvi tonkia”

        Kyllä minä sukuni tunnen ja minun suvun vanhimmat kyllä minua KUNNIOITTAA sekä ARVOSTAA, koska minä pidän heidänki puolta!

        Eihän noiden PENIKOIDEN kanssa pärjää kukaan, kun menevät ulkomaalaisten sivuille vielä niitä tutkimuksiaan ilman lupaa kirjoittelemaan.

        Olen vain heidän räpöstyksiä lukenu ja tutkinu sekä jeesustellu, että miten noin paljon tyhymiä yhteen sukuun on saatu mahtumaan!

        Petsamosta ihan Viipuriin asti löyty tietoja eli teoriassa kaikki suomalaiset on mulle sukua ja vielä ovat tukkineet minut saamelaistenkin sukukirjoihin.
        Yliopistollakin ovat tutkineet ja Mannerheim oli siinä tutkimuksessa myös.
        Ei Presidenttien ja muiden korkea arvoisten henkilöiden sukuja saa edes tutkia.


      • Minun laskujen mukaa on 11 jotka kunnianloukkaus rikosilmoitukset on saanet läpi.

        Yks oli vetänyt syytteen pois, mutta ei se hänestäkään syytöntä koska minulla on oikeus nostaa syyte aiheettomasta syyttämisestä.
        Kyseeseen tulee törkeä kunnianloukkaus sekä jatkuvaa syrjintää, koska minä en ole hänen äiti ja äitinsä kyllä on osannut opettaa poikaansa miten PETSAMOLAISTA KOHDELLAAN JA EI ISÄ SEN PAREMPI OLE OLLUT!

        Samassa suvussa on ihmisiä joiden kanssa tulin toimeen ja heidän vanhemmat oli alkuperäisiä kuntalaisia ja eronkin jälkeen he kohteli ihmisenä eivätkä edes erotelleet minun lapsia vaan kysyvät : Onko nämä kaikki sinun lapsia?
        Vastasin : On ja vauva on vielä kotona.
        Reippaita ja hyvä käytöksiä olivat sekä äitiinsä tulleet.

        Kyseessä oli yksi Inarin kunnan vanhoja luottamusmiehiä ja isän äidin isä sekä eno oli hänen työkavereita eli kunnan talonmiehiä.

        Eli kyllä Inarin kunnan TYÖMIEHET kuuluu myös porukkaan, koska vanhan luottamusmiehen kanssa oltiin ystäviä ja oltiin me ehditty olla työkavereitakin.

        Olin silloin VANHAINKODILLA jota ei ole enää edes olemassa vaan nykysin tuo on joku helevetin HOIVAKOTI ja en olis ikinä uskonut, että VANHUKSET TUOSTA VAAN TAPETAAN joten minun vanhemmat ei kyllä tuollaisiin TAPPOIHIN lähe vaan he saa olla kotona ihan VANHUKSINA!
        Vanhukset kuuluu VANHAINKOTIIN niin saavat arvoa!
        Hoivakodissa hoidetaan PÄIHDEONGELMAISIA eli PULI NISTEJÄ, koska heitä ei voi päästää yksin edes kylille.


    • Luin Karjalan liiton juttua https://www.karjalanliitto.fi/karjalaisuus/siirtokarjalaisuus/asutustoiminta/siirtovaki.html

      Luki näin ” Siirtoväen sijoittaminen
      Sodan runtelemassa maassa sijoittaminen oli varsin suuri operaatio. Kun sota päättyi, piti jäljelle jääneeseen Suomeen sijoittaa noin 430 000 siirtolaista. Heistä 407 000 oli karjalaisia. Kotiseudultaan pois joutuivat siirtymään myös petsamolaiset sekä osa Sallan ja Kuusamon asukkaista, yhteensä 23 000 henkeä. Siirtolaisia oli 11 % maan kaikista asukkaista. ”

      Ei Petsamosta ei ole muita tullut, kuin minun mummot, vaarit sekä heidän vanhemmat ja minä olen AINUT joka kehtaa tunnustaa että kyllä minunkin isovanhemmat oli syntyneet Petsamoon muuttaneisiin sukuihin ja MEISTÄ tuli SUOMALAISIA Suomen valtion pyynnöstä.

      Kyllä olen Suomen alkuperäisväestöä ja SUOMALAINEN, koska Suomessa ei kuulemma voi olla Ruijan suomalaisia eli kveenejä, mutta olen kaikkea mahdollista SUOMALAISTA mitä SUOMALAINEN vain voi olla!

      • Minut on ihan selvästi kasvatettu kieroon ja valehdeltu syntymästä asti, että Suomessa alkuperäiskansa on suomalaisia ja ulkomaillakin vielä ovat samaa valetta opettaneet!


    • Jotain luin niin hakuun ilmesty oma kuva, mutta ALKUPERÄISKANSAN puolesta eli SUOMALAISTEN puolesta kyllä olen valmis lähtemään vaikka VANKILAAN!

      Kaiken maailman muiden maiden RASISTIT on pilanneet SUOMALAISTEN ALKUPERÄISKANSAN kokonaan ja Suomen valtio on VAATINUT Petsamoa ja petsamolaisia Suomeen sekä sai tahtonsa läpi niin EIVÄT EDES SUOMALAISUUTTA saatana ARVOSTA vaan vielä pitää KUMARTAA MEKKAAN, koska MUSLIMIT ja muiden maiden kansat on niin ESIMERKILLISIÄ SUOMALAISIA!

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3417
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      155
      2057
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      200
      1722
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1633
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      267
      1010
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      125
      959
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      919
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      875
    Aihe