Ikäsyrjintä, siihen liittyvät tabut ja kaksinaismoralismi

Anonyymi-ap

Olen yli 50-vuotias neljän korkeakoulututkinnon omaava hyvässä fyysisessä ja henkisessä kunnossa oleva henkilö. Teen osa-aikatöitä freelancerinä mediaan, mikä ei elätä. Olen ollut myös sijaisopettaja, saan vain lyhyitä sijaisuuspätkiä. Yksikään rehtori ei ole vielä tähän mennessä avannut minulle väylää pidempiaikaiseen mahdollisuuteen sen niin salliessa. He kilpailuttavat toimen avautuessa eli joudun ihan samalle viivalle kaikkien muiden alokkaiden kanssa.
Kahdesta koulusta minut on poistettu Whattsapp listalta sekavien perusteluiden jälkeen. Valitin toisessa tapauksessa kaupungin johtoon, sieltä tuli byrokraattista sanahelinää. Toisessa tapauksessa soitin suoraan apulaisrehtorille, joka meni aivan paniikkiin ja alkoi änkyttämään. Oli jo aiemmin käyttäytynyt kummallisesti. Mitä olen huomannut niin monet organisaatioiden hierarkioissa oppivat virkamiesmäisen kylmiksi ja etäisiksi. Puhuvat kapulakieltä, teeskentelevät ja opettajienhuoneessa eivät puhu sijaisille. Aivan kuin he pelkäisivät olla liian luonnollisia. Kovettaako elämä vai kovettaako ammatti?
Siis kun soitin tälle koulun apulaisrehtorille jän sönkötti (takelteli, änkytti ja oli aivan epävarma) minua toistakymmentävuotta nuorempi. Hän väitti, että hänen oli tarkoitus soittaa minulle. Uskon, että hän valehteli. Syyt poistamiseeni Whattsapp-listalta liittyvät ikääni. Ensimmäisessä tapauksessa soittelin koulun rehtorille ja enkä koskaan saanut selkeätä vastausta syrjimiseeni.
Koulutukseni ovat olleet kalliita. Mutta, yhteiskuntaa ei kiinnosta tai sen osasia se, että olen uhrannut yli 10-vuotta neljään korkeakoulututkintoon. Elämä on julmaa.
Media-alalla tilanne on kaiken kaikkiaan aika huono. Lehtiä on lopettanut viimeisen 20-vuoden aikana ja työpaikkoja on lähinnä syntynyt sähköisen median puolelle, mutta ei niin paljon jotta ne korvaisivat menetettyä bulkkia.
Nyt olen aloittanut kyllästyttäni TE-toimistojen teeskentelyyn, turhauttaviin avoimiin hakuihin, lyhytaikaisiin hyväksikäyttösijaisuuksiin (jo yhä eteneviin kouluista syrjäyttämisiin) ja jo siihen, että en saa enää edes töitä matalapalkka-aloilta. Kauppoihin ja vartijaksi olen hakenut yli 10-vuotta, eivät ota (vartijakoulutukseen).
Miten olen kehittynyt media-alalla ja opettajana yliopisto- ja korkeakouluopiskelijasta?
Joskus ammattikorkeaopinnoissa ohjaani kommentoi väitettäni yliopisto-opettajien huonoista sosiaalisista taidoista puolustelemalla heitä tutkijoiksi! Itsekin oli entinen tutkija. Toisin sanoen yliopisto-opettajien ei tarvitse olla hyviä sosiaalisilta taidoiltaan.
Olen kehittynyt aivan helkutisti!! Itseluottamuksen ja itsetunnon taso on noussut aivan mielettömästi. Sosiaaliset taidot olivat opintojen aikana ihan jumissa ja jännitin sosiaalisia tilanteita ja oli paniikkihäiriö. Ei ole enää.
Syntyi sarja itseoivalluksia töitä tehdessäni. Ymmärsin kuka ole, mikä olen ja mihin kykenen.
Olen ollut koulukiusattu ja syrjitty joskus kauan sitten. Kärsin postraumaattisesta stressireaktiosta vuosikymmenet. Eheydyin media-alalla ja oppetustehtävissä tehdessäni asioita käytännössä vaikka minua kiusattiin opetuskoulutuksessakin. Olen eksentrikko, todella omalaatuinen filosofi, jota pidetään pehmona.
Nyt siirryin toisen asteen koulutukseen, koska olen turhautunut. Siellä sanottiin suoraan, että alaa vaivaa ikärasismi. Eli taas sudenkuoppa.
Alanko kirjailijaksi?
Sitten en halua kommentteja opportunistilta toimittajilta jotka etsivät juttuideoita täältä.

7

340

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Juu. Ala kirjailijaksi. Edellytyksiä olisi. Heti aluksi voisit kirjoittaa Sanna Marinin elämänkerran.

      Ja, kyllä. Ikärasismi on totta. Olen toisella alalla, mutta täysin kouluttamaton, jolla suhteita tai hlö, jolla puoli vuotta työkokemusta, menee viiskymppisen ohi.

    • Anonyymi

      Elämä on täyttä hulluutta. Näissä ammattikoulutason tutkinnoissa ymmärtää kuinka paljon kusetetaan.
      Ihan silkkaa kyynistä rahastusta. Sama on ylemmässä korkeakoulutuksessakin. Tehtaillaan kuorma-autokonteittain hölynpölytodistuksia naiiveille ihmisille, samaan aikaan TE-toimiston virkailijat saavat suojatyöpaikoistaan leibän, kaiken maailman konsulttifirmojen asiantuntijat tekevät fyrkkaa sekä tehtaillaan matalapalkka-aloille vimmaisesti kauppisten ja AKK-koulutusten kautta bulkkiosaajia (jotka eivät osaa itse asiassa yhtään mitään). Kaikkea hallitsee pelko oman hölynpöly ammatinsa huijari-instituutioissa ansaitsevana opportunistina, omahyväisyys, manipulointi, laskelmointi ja ihmisten kohteleminen pelkkinä hyödyn välikappaleina.

    • Kuten aloittajan itsekin toteaa, hän on eksentrikko. Siinähän ei sinänsä ole mitään ongelmaa, mutta työpaikoille halutaan yleensä ihmisiä, työntekijöitä, joiden kanssa mahdollisimman monen on helppo tulla toimeen. Eksentrisyys ei siis ole mikään etu työtä hakiessa ja harvassa työssä se auttaa työsuorituksessa minkään vertaa.

      • Anonyymi

        Itse asiassa omslla kohdalla se ei mitenkään haittaa. Kykenen jutrelemaan kaikille. Eksentrisyys ei ole introvertiyttä. En kättäydy kulttuurisidonnaisesti.
        "Kouluja käyneeltä ihmiseltä" hah!!


    • Anonyymi

      Harvinaisen sekavaa kirjoittamista kouluja käyneeltä? Kirjoitustapa myös yhteen putkeen on järjetöntä!
      Kokeile jaotella teksti jotta se on sujuvasti luettavissa ja lopeta se puppugeneraattorin käyttö.

      Ohjeiden noudattaminenkin on mitä sattuu, koska asia esitettävä lyhyesti!

    • Anonyymi

      Olen omille lapsillenikin sanonut että opinnot eivät takaa mitään jos ei osaa soveltaa saamiaan oppeja.
      Myös kyky tulla toimeen muiden kanssa on iso asia.
      Olen myös sanonut lapilleni että pitää kyseenalaistaa saamiaan oppeja, jos opetuksessa opetetaan että 2+2=5 niin kyseenalaista ja tee testi vaikka palikoilla ja totea itse.

      Opetusputkesta tulee ulos niin kyvyttömiä "ammattilaisia" että pikkuisenkaan välkympi normi koulut käynyt osaa toimia paremmin.
      Esimerkkinä rakennusala, koulunpenkiltä tullutta mestaria ei laiteta yksin johonkin projektiin, hänen kaveriksi laitetaan aina kokenut rakennusalan ammattilainen joka opettaa sitten tuolle "koulujakäyneelle" miten oikeasti hommat tehdään.

      Eli vaikka taskussa olisi 10 korkeakoulutodistusta niin se ei tee ihmisestä välttämättä hyvää työntekijää.

    • Anonyymi

      Kukaan ei sellaista väittänytkään, että ne yksinään ratkaisisivat mitään. Mutta, varmaan kyse on mahdollisuksista. Ne kun vähenevät neljänkympin jälkeen. Työharjoiteluissa lähinnä hyväksikäytetään kylmästi.
      Voihsn niitä tietoja ja piilosssolevia taitoja soveltaa, jos saa näytönpaikan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      702
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      701
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe