Jehovat eivät usko kolminausuuteen, piste!

Anonyymi-ap

Kolminaisuusoppia pidetään tavallisesti yhtenä kristinuskon vähimmäisvaatimuksista: ne yhteisöt, jotka eivät hyväksy kolminaisuusoppia, lasketaan kuuluviksi kristillisen uskon ulkopuolelle.
Jäsenmäärältään suurimpia kolminaisuusopin kieltäviä liikkeitä ovat ykseyshelluntailaiset, Jehovan todistajat ja mormonit.

106

763

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

En ole tuollaisesta "ykseyshelluntailaisuudesta" ennen kuullutkaan. Onko niitä Suomessa?

• Anonyymi

Mielenkiintoista. Onko hellareissakin jokin haara, joka ymmärtää Raamatun siten kuin se tarkoitettu?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mielenkiintoista. Onko hellareissakin jokin haara, joka ymmärtää Raamatun siten kuin se tarkoitettu?

Miten se on tarkoitettu?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joitakin yksittäisiä uskovia olen tavannut, liekö sitten hellareita,mutta uskovat vain Jeesukseen, eivät siis koko kolminaisuuteen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joitakin yksittäisiä uskovia olen tavannut, liekö sitten hellareita,mutta uskovat vain Jeesukseen, eivät siis koko kolminaisuuteen.

Ei voi uskoa aidosti vain Jeesukseen ilman kolminaisuutta. Muuten se on hyvin erilainen jeesus, kuin se Jeesus, jota Raamatussa kuvataan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei voi uskoa aidosti vain Jeesukseen ilman kolminaisuutta. Muuten se on hyvin erilainen jeesus, kuin se Jeesus, jota Raamatussa kuvataan.

Niin, antikristuksia on paljon liikenteessä, varoitettiinhan siitä jo Raamatun aikaan!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse olen hellari ja kyllä me uskomme kolminaisuusoppiin. Isä, poika ja Pyhä Henki.

• Anonyymi

Olet oikeassa.

• Anonyymi

Kyllä, olen tutkinut heidän kanssaan.

• Anonyymi

Selkeästi sanottu.

• Anonyymi

Kuten mummomuori ei usko kolminaiseen Jumalaan.

• Anonyymi

Olikohan mummomuori kun eräs äkäinen mummo soitti TMV-ohjelmassa viime yönä vähän ennen 24 ja yritti lanseerata äärimmäisen vihaisesti Jehovien oppeja että Jeesus ei ole Jumala eikä Pyhä henki ole Jumala? Mummo tuli jo melkein lankoja pitkin ja kun vastaajina olivat luterilaiset papit niin mahdotontahan oli mummon saada Jehovan todistajien oppejaan läpi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olikohan mummomuori kun eräs äkäinen mummo soitti TMV-ohjelmassa viime yönä vähän ennen 24 ja yritti lanseerata äärimmäisen vihaisesti Jehovien oppeja että Jeesus ei ole Jumala eikä Pyhä henki ole Jumala? Mummo tuli jo melkein lankoja pitkin ja kun vastaajina olivat luterilaiset papit niin mahdotontahan oli mummon saada Jehovan todistajien oppejaan läpi.

Tämän palstan mummomuori on kirjoitustyyliltään niin viilipyttymäisen rauhallinen, että on vaikea uskoa hänen olevansa äkäinen muuallakaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämän palstan mummomuori on kirjoitustyyliltään niin viilipyttymäisen rauhallinen, että on vaikea uskoa hänen olevansa äkäinen muuallakaan.

Ei hän mustamaalaisi niin innokkaana ja käyttäisi kaikenmaailman asiattomia leimakirveitä kanssaan eri tavoin ajattelevista, jos hänellä olisi rauha sisällään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei hän mustamaalaisi niin innokkaana ja käyttäisi kaikenmaailman asiattomia leimakirveitä kanssaan eri tavoin ajattelevista, jos hänellä olisi rauha sisällään.

Mummomuori ja yksi.uskis ovat palstan asiallisimmat ja parhaimmat kirjoittajat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mummomuori ja yksi.uskis ovat palstan asiallisimmat ja parhaimmat kirjoittajat.

Vain Yksi.uskis. Mummomuori on kaukana hänestä.
        Mummomuorin käyttämät asiattomat nimittelyt, leimat, tahallinen väärinymmärrys ja asioiden vääristely on kaukana asiallisesta tyylistä ja hyvistä tavoista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vain Yksi.uskis. Mummomuori on kaukana hänestä.
        Mummomuorin käyttämät asiattomat nimittelyt, leimat, tahallinen väärinymmärrys ja asioiden vääristely on kaukana asiallisesta tyylistä ja hyvistä tavoista.

”Mummomuorin käyttämät asiattomat nimittelyt, leimat, tahallinen väärinymmärrys ja asioiden vääristely”

Laita jokaisesta yksi esimerkki muuten yrität vain aiheettomasti mustamaalata häntä.

• Anonyymi

Eikös tämä ole kaikille selvä?

• Anonyymi

Noin minäkin sen ymmärrän.

• Anonyymi

Minä olen ollt joskus kastetta vaille Jehova.

• Anonyymi

Väärä palsta!!

• Anonyymi

Selkeä komentti.

• Anonyymi

Määrittele oikea oppi kolminaisuudesta.

• Anonyymi

Mahdoton tehtävä, sillä sellaista ei ole.

• Anonyymi

ei-vä-tkä e-es jo-u-lupuk-kiin ihan si-te tyh-miä

• Anonyymi

Siksi Jehovan todistajilla onkin oma kannattajaryhmänsä. He jotka seuraavat Raamatun sanomaa eivätkä juokse enemmistön perässä. Enemmistö ei ole tässäkään tapauksessa oikeassa.

• Anonyymi

Kukin on vapaa uskomaan mitä tahansa. Jotkut uskovat sokeasti muiden mallin mukaan. Harvemmat valitsevat uskonsa oman harkintansa perusteella. Kristityn kriteeritkin voi kukin määritellä ihan itse.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kukin on vapaa uskomaan mitä tahansa. Jotkut uskovat sokeasti muiden mallin mukaan. Harvemmat valitsevat uskonsa oman harkintansa perusteella. Kristityn kriteeritkin voi kukin määritellä ihan itse.

Ei voi!

• Anonyymi
      • Anonyymi

Mutta kolminaisuus löytyy muuten selkeästi kuvattuna Raamatussa ja on oleellinen osa kristinuskoa. Ilman kolminaisuuteen uskomista ei ole kristitty.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta kolminaisuus löytyy muuten selkeästi kuvattuna Raamatussa ja on oleellinen osa kristinuskoa. Ilman kolminaisuuteen uskomista ei ole kristitty.

Hyvä huomio että tuo sana "kolminaisuus" on tiivistelmä muutamalle kymmenelle Raamatun kohdalle, joista järisyttävimmät ovat "Isä ja minä olemme yhtä (ja samaa)" ja "Ja Sana oli Jumala".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä huomio että tuo sana "kolminaisuus" on tiivistelmä muutamalle kymmenelle Raamatun kohdalle, joista järisyttävimmät ovat "Isä ja minä olemme yhtä (ja samaa)" ja "Ja Sana oli Jumala".

Toki tuo "Isä ja minä olemme yhtä " sopii Raamatun mukaan muihinkin ihmisiin, koska "kaikki ja kaikessa on kristus"

Efesolaiskirje: "Hän hallitsee kaikkea, vaikuttaa kaikessa ja on kaikessa"

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Selkeästi kuvattuna :-)

Ps ei muuten löydy, ei edes epäselvästi.

• Anonyymi

On se niin vaikeaa...

• Anonyymi

Kun selitän, että

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun selitän, että

Mikä ero on

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä ero on

Paavalin evankeliumilla

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paavalin evankeliumilla

Ja Jeesuksen julistamaksi käskemällä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja Jeesuksen julistamaksi käskemällä

Evankeliumilla, niin sensuuri paukkuu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Evankeliumilla, niin sensuuri paukkuu

Muttavkun harradtan van muutamaa.sanaa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muttavkun harradtan van muutamaa.sanaa

Niin kirjoittaa voi näin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin kirjoittaa voi näin.

Kaksi evsnkeliumia. Ja kaksi oppia - usko Jeesukseen ja uskoa Jeesusta.

• Anonyymi

Itse olen Raamattuun perustuen päätynyt muun muassa seuraaviin tuloksiin:

- Jeesus ei ole jumala eikä varsinkaan Jumala,
      - jumalia on vain yksi, eli Jumala itse,
      - Raamatussa on kerrottu kaikki oleellinen suoraan, se ei sisällä "piilotettuja" viestejä.

Luotan itseeni ja Raamattuun enkä epäröi em. totuuksien suhteen.

• Anonyymi

"Jeesus ei ole jumala eikä varsinkaan Jumala,"

Eli irrottaudut kristillisyydestä poispäin.

KTS

• Anonyymi

Kun joku vielä selittäisi ymmärrettävästi tuon opin, mutta siitä on niin montaa tulkintaa etteivät kaikki voi olla oikeassa?

• Anonyymi

Älä ajattele liian monimutkaisesti. Raamatussa Jeesun sanoo useampaan kertaan olevansa Jumalan poika. Isä ja poika on eri asioita, eikä siinä ole mitään ongelmaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älä ajattele liian monimutkaisesti. Raamatussa Jeesun sanoo useampaan kertaan olevansa Jumalan poika. Isä ja poika on eri asioita, eikä siinä ole mitään ongelmaa.

Ihmisen poika on ihminen, leijonan pentu on leijona, kissan poika on kissa, apinan pentu on apina ... ja Jumalan poika on Jumala.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihmisen poika on ihminen, leijonan pentu on leijona, kissan poika on kissa, apinan pentu on apina ... ja Jumalan poika on Jumala.

Vertauksesi mukaan Jeesuksen isä on yksi jumala muiden jumalien joukossa. Vai tarkoititko, että Matin poika on Matti?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vertauksesi mukaan Jeesuksen isä on yksi jumala muiden jumalien joukossa. Vai tarkoititko, että Matin poika on Matti?

Jumala on eri kuin ihminen. Jumala voi tulla ihmiseksi maan päälle tai ihan miksi haluaa.

• "Kun joku vielä selittäisi ymmärrettävästi tuon opin..."

Oikeasti oppi on lähellä filosofiaa ja sitä ei voi todellakaan yksinkertaisesti selittää.
        Äärimmilleen yksinkertaistettuna se voisi olla näin:
        Jumala on yksi, mutta samalla kolme eri persoonaa.
        Ei varmaan auta ymmärtämään.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

"Kun joku vielä selittäisi ymmärrettävästi tuon opin..."

Oikeasti oppi on lähellä filosofiaa ja sitä ei voi todellakaan yksinkertaisesti selittää.
        Äärimmilleen yksinkertaistettuna se voisi olla näin:
        Jumala on yksi, mutta samalla kolme eri persoonaa.
        Ei varmaan auta ymmärtämään.

"Jumala on yksi, mutta samalla kolme eri persoonaa."

Parhaiten Jumalan olemuksen ymmärtää kun tottelee Raamattua missä todetaan että "Jumala on ykseys!".

Tämä ykseys ilmenee ihmisille kolmessa eri muodossa eli persoonassa. Jokaisella Jumalan ominaisuudessa on eri tehtävä, on Isä ja Poika joka sovitti ihmiset (vain Jumala voi parantaa ja antaa syntejä anteeksi) ja on Pyhä henki mikä nyt edustaa maanpäällä sekä Jeesusta että Jumalaa.

• Anonyymi kirjoitti:

"Jumala on yksi, mutta samalla kolme eri persoonaa."

Parhaiten Jumalan olemuksen ymmärtää kun tottelee Raamattua missä todetaan että "Jumala on ykseys!".

Tämä ykseys ilmenee ihmisille kolmessa eri muodossa eli persoonassa. Jokaisella Jumalan ominaisuudessa on eri tehtävä, on Isä ja Poika joka sovitti ihmiset (vain Jumala voi parantaa ja antaa syntejä anteeksi) ja on Pyhä henki mikä nyt edustaa maanpäällä sekä Jeesusta että Jumalaa.

"Tämä ykseys ilmenee ihmisille kolmessa eri muodossa eli persoonassa. Jokaisella Jumalan ominaisuudessa on eri tehtävä..."

Tuo käy myös oikein hyvin.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

"Tämä ykseys ilmenee ihmisille kolmessa eri muodossa eli persoonassa. Jokaisella Jumalan ominaisuudessa on eri tehtävä..."

Tuo käy myös oikein hyvin.

No mutta silloin Jumala ei ole kyllä Raamatun mukainen Jumala, joka on yksi, ei ykseys. On se kumma miten ei voida uskoa raamattua vaan tehdä väkisin Jumalastamme joku molekyyliepäjumala.

• Anonyymi

Aloittajalle tiedoksi jos et satu tietämään. Kysymys on Jehovan todistajista eikä Jehovista. Olisi sinunkin aika oppia käyttämään oikeita nimiä.

• Anonyymi

Syytä olisi myös vihdoin opetella kirjoittamaan ketjun otsikko kerrankin oikein :D

• Anonyymi

Kyllä kyse on Jehovista mikä on lyhenne. Sana Jehovahan on juutalaisten keksimä kiertoilmaisu Jumalan persoonanimelle, mikä on Suomessa Jahve. Juutalaiset kirjurit keksivät tämän kiertoilmaisun kun Jumalan oikeaa nimeä ei saa sanoa turhaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä kyse on Jehovista mikä on lyhenne. Sana Jehovahan on juutalaisten keksimä kiertoilmaisu Jumalan persoonanimelle, mikä on Suomessa Jahve. Juutalaiset kirjurit keksivät tämän kiertoilmaisun kun Jumalan oikeaa nimeä ei saa sanoa turhaan.

Koska kirjoitat tuon Nimen isolla, viittaat suoraan tuon nimiseen Henkilöön.

Pienellä kirjoitettuna selityksesi, että tarkoitat sillä ihmisjoukkoa, voisi nippa nappa päteä, mutta isolla kirjaimella: alennat Jumalan Pyhää Nimeä.

Nuo todistajathan itse eivät kutsu itseään tuolla nimellä, että he itse olisivat "J*ia", vaan nimevät itsensä Hänen todistajikseen.

Joten, niin tai näin, sivistymätön suomalainen "some" voi sanoa asioita miten sen motiiveihin kulloinkin sopii, mutta kukin itse valitsee, mitä kirjoittaa.

Jeesuksen mukaan meidät jokainen tuomitaan kerran meidän käyttämiemme sanojen mukaan.

Matt. 12: 35-37
        35 Hyvä ihminen tuo hyvän runsaudesta esille hyvää, ja paha ihminen tuo pahan runsaudesta esille pahaa.
        36 Mutta minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä.
        37 Sillä sanoistasi sinut julistetaan vanhurskaaksi, ja sanoistasi sinut tuomitaan syylliseksi."
        *

• Anonyymi

Aloituksen otsikko pilkkaa Jumalaa.
      On olemassa vain Yksi JHWH, eli "Jehova", ei monta.

Mainitun uususkonnon nimi on "Jehovan todistajat", ei "Jehovat". Itse käytän aina nimitystä j.todistajat, jottei Jumalan Nimi tulisi turhaan lausutuksi.

Aloittaja, kuten muutkin tuota pilkkanimeä käyttävät, tässä mielessä, on jo kadottanut sielunsa.

• Anonyymi

Lyhenne Jehovat ovat aika oikea näin somemaailmassa. Sana Jehovahan on juutalaisten keksimä kiertoilmaisu Jumalan persoonanimelle, mikä on Suomessa Jahve. Juutalaiset kirjurit keksivät tämän kiertoilmaisun kun Jumalan oikeaa nimeä ei saa sanoa turhaan. Eivät voineet käyttää edes tetragrammia JHWH ja näin keksivät tämän Jehova-sanan.

Koska Jehova ei ole oikea Jumalan persoonanimi niin voimme käyttää tätä ihan vapaasi monikkomuodossa "Jehovat" Jehovan todistajista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lyhenne Jehovat ovat aika oikea näin somemaailmassa. Sana Jehovahan on juutalaisten keksimä kiertoilmaisu Jumalan persoonanimelle, mikä on Suomessa Jahve. Juutalaiset kirjurit keksivät tämän kiertoilmaisun kun Jumalan oikeaa nimeä ei saa sanoa turhaan. Eivät voineet käyttää edes tetragrammia JHWH ja näin keksivät tämän Jehova-sanan.

Koska Jehova ei ole oikea Jumalan persoonanimi niin voimme käyttää tätä ihan vapaasi monikkomuodossa "Jehovat" Jehovan todistajista.

Mikäs se sinun porukkasi on , nimetään sekin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikäs se sinun porukkasi on , nimetään sekin.

Olen Jeesuksen todistaja, en siis Jehovan todistaja!!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen Jeesuksen todistaja, en siis Jehovan todistaja!!

Kiellät siis kristillisen kolminaisuusopin, Yhden Pyhän Kolmiyheisen Jumalan, jonka Nimi On tuo JHWH.

Et ole ainakaan kristitty.

Tietysti: kukapa muu kuin "Jeesus-yksin" helluntailais-areiolaista harhaoppia tunnustava!

(Miten taas eksyinkin tälle jumalanpilkkaajien ykkösfoorumille. S24 harhauttavasti laittanut Kristinusko-osion alle.)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiellät siis kristillisen kolminaisuusopin, Yhden Pyhän Kolmiyheisen Jumalan, jonka Nimi On tuo JHWH.

Tietysti: kukapa muu kuin "Jeesus-yksin" helluntailais-areiolaista harhaoppia tunnustava!

(Miten taas eksyinkin tälle jumalanpilkkaajien ykkösfoorumille. S24 harhauttavasti laittanut Kristinusko-osion alle.)

Himskati, on sittenkin Luterilaisuus-foorumi.
        Mitä tänne kuuluu toisten uskontojen oppikiistat?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Olen Jeesuksen todistaja, en siis Jehovan todistaja!!

Kiellät siis kristillisen kolminaisuusopin, Yhden Pyhän Kolmiyheisen Jumalan, jonka Nimi On tuo JHWH."

Olen siis Jeesuksen todistaja ja seuraaja ja uskon että Isä ja Jeesus ovat yhtä ja samaa ja että Sana oli Jumala ja että Jeesus lähetti Pyhän hengen edustamaan itseään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Olen Jeesuksen todistaja, en siis Jehovan todistaja!!

Kiellät siis kristillisen kolminaisuusopin, Yhden Pyhän Kolmiyheisen Jumalan, jonka Nimi On tuo JHWH."

Olen siis Jeesuksen todistaja ja seuraaja ja uskon että Isä ja Jeesus ovat yhtä ja samaa ja että Sana oli Jumala ja että Jeesus lähetti Pyhän hengen edustamaan itseään.

Tuossahan on jo neljä persoonaa, Isä,Jeesus,Sana ja Pyhä Henki. Mistä tämä Sana-jumala on tuohon ympätty, eihän se edes ole osa kolminaisuutta?

• Anonyymi kirjoitti:

Tuossahan on jo neljä persoonaa, Isä,Jeesus,Sana ja Pyhä Henki. Mistä tämä Sana-jumala on tuohon ympätty, eihän se edes ole osa kolminaisuutta?

"Mistä tämä Sana-jumala on tuohon ympätty, eihän se edes ole osa kolminaisuutta?"

Johanneksen evankeliumi:
        1:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
        1:2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
        1:3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.

1:14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.
        1:15 Johannes todisti hänestä ja huusi sanoen: "Tämä on se, josta minä sanoin: se, joka minun jälkeeni tulee, on ollut minun edelläni, sillä hän on ollut ennen kuin minä."

Tässä Sana tarkoittaa Jeesusta.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Jeesus ei ole yhtä kuin kolminaisuus.

• ”Jäsenmäärältään suurimpia kolminaisuusopin kieltäviä liikkeitä ovat ykseyshelluntailaiset, Jehovan todistajat ja mormonit.”

Totta. Tuo ykseyshelluntailaisia on suomessa useammalla paikkakunnalla nimellä ”Uudet alut seurakunta”.

Heillä näyttää olevan käsitys missä Jumala on jakamaton persoona ja tuo itsensä ilmi tai julki maailmassa eri tavoin, eli Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä.

Jehovan todistajien näkemys puolestaan on, että Jumala loi ensin Jeesuksen ja vasta sitten kaiken muun, PH on Jumalan tapa ilmentää itseään maailmassa.

Kolminaisuusoppi puolestaan lähtee siitä, että Jumalasta syntyi Jeesus ja Pyhä Henki, vaikka ne ovat kolme eri persoonaa ne yhdessä muodostavat yhden persoonan eli Jumalan.

Kun 300 luvulla hyväksyttiin kristinuskon perustaksi juuri tuo kolminaisuusoppi, on sen jälkeen tilastollisesti määritelty uskonnot kristinuskoon ja kristinuskon kaltaisiin uskontoihin.

• Anonyymi

"Kolminaisuusoppi puolestaan lähtee siitä, että Jumalasta syntyi Jeesus ja Pyhä Henki, vaikka ne ovat kolme eri persoonaa ne yhdessä muodostavat yhden persoonan eli Jumalan."

Minulle on selitetty että kolme persoonaa, yksi hahmo. Eli Jumala ei ole yksi persoona. Eikä persoonat ole oikeasti persoonia, vaan enemmänkin ominaisuuksia tai luonteenpiirteitä. Eli koko Jumala on aikamoinen sekasotku..

• Anonyymi kirjoitti:

"Kolminaisuusoppi puolestaan lähtee siitä, että Jumalasta syntyi Jeesus ja Pyhä Henki, vaikka ne ovat kolme eri persoonaa ne yhdessä muodostavat yhden persoonan eli Jumalan."

Minulle on selitetty että kolme persoonaa, yksi hahmo. Eli Jumala ei ole yksi persoona. Eikä persoonat ole oikeasti persoonia, vaan enemmänkin ominaisuuksia tai luonteenpiirteitä. Eli koko Jumala on aikamoinen sekasotku..

”Minulle on selitetty että kolme persoonaa, yksi hahmo. Eli Jumala ei ole yksi persoona. Eikä persoonat ole oikeasti persoonia, vaan enemmänkin ominaisuuksia tai luonteenpiirteitä.”

Niin, koska tämä kolminaisuusoppi on oikeasti vaikea, niin selityksetkin voivat kovasti poiketa toisistaan. Kun tätä filosofiaa yritetään ymmärtää, on aivan luonnollista että näin käy.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

”Minulle on selitetty että kolme persoonaa, yksi hahmo. Eli Jumala ei ole yksi persoona. Eikä persoonat ole oikeasti persoonia, vaan enemmänkin ominaisuuksia tai luonteenpiirteitä.”

Niin, koska tämä kolminaisuusoppi on oikeasti vaikea, niin selityksetkin voivat kovasti poiketa toisistaan. Kun tätä filosofiaa yritetään ymmärtää, on aivan luonnollista että näin käy.

Varokaa tätä Mummomuoria. Hän on todellisuudessa itse Jehovan todistaja, joka yrittää pitää tämän uskonsa salassa, mutta on monta kertaa jäänyt kiinni Jehovan todistajien oppien kannattamisesta.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/18067018/mummomuori-osoittautui-jehovan-todistajaksi-joka-kirjoittelee-tanne-ahkerasti-vaaria-oppejaan

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Varokaa tätä Mummomuoria. Hän on todellisuudessa itse Jehovan todistaja, joka yrittää pitää tämän uskonsa salassa, mutta on monta kertaa jäänyt kiinni Jehovan todistajien oppien kannattamisesta.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/18067018/mummomuori-osoittautui-jehovan-todistajaksi-joka-kirjoittelee-tanne-ahkerasti-vaaria-oppejaan

"Varokaa tätä Mummomuoria. "

Ainakin hänen kirjoituksensa tulee uskovien ohittaa, antaa vain liberaalien ja ateistien niitä lukea joille taasen kristilliset kirjoitukset eivät merkkaa mitään.

Jehovan todistajista sen verran että he ohittavat ja vääristävät ne Raamatun kohdat missä tulee kolminaisuus-käsite esiin. Muutenkaan Jehovan todistajat eivät lue tavallaan koko Raamattua, vaan joku ihme porukka USAssa poisselittää ne ja Jehovat uskovat mieluummin USAsta tulevaa aineistoa kuin sitä mitä Raamatussa lukee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Varokaa tätä Mummomuoria. "

Ainakin hänen kirjoituksensa tulee uskovien ohittaa, antaa vain liberaalien ja ateistien niitä lukea joille taasen kristilliset kirjoitukset eivät merkkaa mitään.

Jehovan todistajista sen verran että he ohittavat ja vääristävät ne Raamatun kohdat missä tulee kolminaisuus-käsite esiin. Muutenkaan Jehovan todistajat eivät lue tavallaan koko Raamattua, vaan joku ihme porukka USAssa poisselittää ne ja Jehovat uskovat mieluummin USAsta tulevaa aineistoa kuin sitä mitä Raamatussa lukee.

Kerro mitä tarkoittaa Kristuksen jumaluus? Miten se eroaa kolminaisuusopista?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kerro mitä tarkoittaa Kristuksen jumaluus? Miten se eroaa kolminaisuusopista?

On olemassa yksi Jumala, joka ikarnoituu ihmiseksi, mikä tarkoittaa, että Jumala syntyy ihmiseksi, jota kutsutaan Jumalan Pojaksi. Kolminaisuusoppiin kuuluu, että Isä Jumala syntyy poikalapseksi ja elää tavallisen ihmisen elämän Ihmisen Poikana.

Jesaja 9:
        6 Sillä lapsi on syntynyt meille, poika on annettu meille. Hän kantaa valtaa harteillaan, hänen nimensä on Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas.

Jesaja kertoo, miten Isä Jumala syntyy poikalapseksi, jota kutsutaan Jumalan Pojaksi. Jeesus selittää tämän asian opetuslapsilleen, että joka on nähnyt hänet, on nähnyt Isän. Isä on Pojassa ja POIKA ON ISÄSSÄ.

Johannes 14
        9 Jeesus vastasi: "Etkö sinä, Filippus, tunne minua, vaikka olen jo näin kauan ollut teidän seurassanne? Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän. Kuinka voit sanoa: 'Anna meidän nähdä Isä'?
        10 Etkö usko, että minä olen Isässä ja Isä on minussa? Kun puhun teille, en puhu omissa nimissäni: Isä on minussa, ja minun tekoni ovat hänen tekojaan.

Isä ja Poika ovat yksi Jumala. Poika istuu valtaistuimella Isän oikealla puolella, koska Isä johtaa maailmaa Poikansan kautta.

Johannes 10 (STLK)
        30 Minä ja Isä olemme yksi."

Apostolien teot 7
        55 Mutta Pyhää Henkeä täynnä Stefanos nosti katseensa taivasta kohti ja näki Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen, joka seisoi Jumalan oikealla puolella.
        56 Hän sanoi: "Taivaat ovat avoinna minun silmieni edessä, ja Ihmisen Poika seisoo Jumalan oikealla puolella!"

Sen lisäksi Raamattu opettaa, että Jumala on Henki. On siis olemassa yksi Jumala, joka ilmaisee itseään Isän, Pojan ja Pyhän Hengen kautta.

2. Korinttolaiskirje 3
        17 Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siellä on vapaus.

1. Mooseksen kirja 1
        2 Mutta maa oli autio ja tyhjä, pimeys oli syvyyden päällä, ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä.

Jumalan enkeli eli Jumalan lähettiläs on Vanhassa testamentissa Jumalan Poika, jolla on Isän kanssa yhteinen nimi Jehova. Palavasta pensaasta puhui Jumalan lähettiläs, joka oli Jumalan Poika. Vanhassa testamentissa Jehova on Isän ja Pojan yhteinen nimi.

2. Mooseksen kirja 3
        2 Silloin Herran enkeli ilmestyi hänelle tulen liekissä keskellä orjantappurapensasta; ja hän näki, että pensas paloi ilmitulessa, mutta pensas ei kuitenkaan kulunut.
        3 Niin Mooses sanoi: "Minä käyn tuonne ja katson tätä suurta näkyä, miksi ei pensas pala poroksi".
        4 Kun Herra näki hänen tulevan katsomaan, huusi hän, Jumala, hänelle pensaasta ja sanoi: "Mooses, Mooses!" Hän vastasi: "Tässä olen".
        5 Hän sanoi: "Älä tule tänne! Riisu kengät jalastasi, sillä paikka, jossa seisot, on pyhä maa."
        6 Ja hän sanoi vielä: "Minä olen sinun isäsi Jumala, Aabrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala". Ja Mooses peitti kasvonsa, sillä hän pelkäsi katsoa Jumalaa.

2. Mooseksen kirja 23
        20 Katso, minä lähetän enkelin sinun edellesi varjelemaan sinua tiellä ja johdattamaan sinua siihen paikkaan, jonka minä olen valmistanut.
        21 Ole varuillasi hänen edessään ja kuule häntä äläkä pahoita hänen mieltänsä. Hän ei jätä teidän rikoksianne rankaisematta, sillä minun nimeni on hänessä.

Johannes 17 (STLK)
        11 En ole enää maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun luoksesi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka olet minulle antanut, että he olisivat yksi kuten mekin.

Jumalan Sana löytyy myös Vanhasta testamentista. Jumalan Sana tuli puhumaan Samuelille, joka näki vierellään miehen puhumassa hänelle. Samuelin vieressä seisoi Jumalan Poika, jonka nimeksi sanotaan Jehova.

1. Samuelin kirja 3
        7 Mutta Samuel ei silloin vielä tuntenut Herraa, eikä Herran sana ollut vielä ilmestynyt hänelle.
        8 Ja Herra kutsui Samuelia vielä kolmannen kerran; niin hän nousi ja meni Eelin tykö ja sanoi: "Tässä olen, sinä kutsuit minua". Silloin Eeli ymmärsi, että Herra oli kutsunut poikasta.
        9 Ja Eeli sanoi Samuelille: "Mene ja pane maata; ja jos sinua vielä kutsutaan, niin sano: 'Puhu, Herra; palvelijasi kuulee'". Samuel meni ja pani maata sijallensa.
        10 Niin Herra tuli ja seisoi ja huusi niinkuin edellisilläkin kerroilla: "Samuel, Samuel!" Samuel vastasi: "Puhu, palvelijasi kuulee".
        ....
        21 Ja Herra ilmestyi edelleenkin Siilossa; sillä Herra ilmestyi Samuelille Siilossa Herran sanan kautta. Ja Samuelin sana tuli koko Israelille.

• Anonyymi 2023-11-15 09:48:33 :
      ”Muutenkaan Jehovan todistajat eivät lue tavallaan koko Raamattua, vaan joku ihme porukka USAssa poisselittää ne ja Jehovat uskovat mieluummin USAsta tulevaa aineistoa kuin sitä mitä Raamatussa lukee.”

He ovat siis fundamentalisteja, jotka lukevat sanatarkkaan Raamattua. Aivan samalla tavalla tekevät muutkin fundamentalistit – myös suomessa. Noukitaan sieltä täältä jotain, ja sitten seuraa monimutkaisia selityksiä.

Tavallaan hupaisaa on se, miten eri fundamentalistit päätyvät tulkinnoissaan ei johtopäätöksiin, vaikka kaikki väittävät lukevansa sanatarkkaan :D

Näin siis huomaa, ettei Raamattu voi lukea sanatarkkaan – se on yksinkertaisesti mahdotonta!

• Anonyymi

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Huokaus sinun kanssasi. Ajojahti ei liene oikea ratkaisu siihen, ettet ymmärrä lukemaasi, etkä ehkä osaa keskustella asioista?

Onko Jeesus Jumala? Entä Pyhä Henki?

• Anonyymi kirjoitti:

Onko Jeesus Jumala? Entä Pyhä Henki?

On Isä, Poika ja Pyhä Henki. Entä miten itse ymmärrän kolminaisuusopin?

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

On Isä, Poika ja Pyhä Henki. Entä miten itse ymmärrän kolminaisuusopin?

Mikset vastannut kysymykseen? Onko Jeesus Jumala?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikset vastannut kysymykseen? Onko Jeesus Jumala?

Hän vastasi, että on. Oletko lukutaidoton vai vaan väittelynhaluinen?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hän vastasi, että on. Oletko lukutaidoton vai vaan väittelynhaluinen?

Hän vastasi ympäripyöreästi että on (olemassa) Isä, Poika ja Pyhä Henki,
        mikä voi edustaa hyvin muuta ajattelua.
        Ei sanonut suoraan, että Jumala on Isä, Poika ja Pyhä Henki.

• Anonyymi

Sinusta on hauskaa seurata silkkaa mielikuvituksesi tuotetta, josta keksit syytellä muita huvin vuoksi.. Jos se ärsyyntynyt olisitkin sinä, jos et pysty asiallisempiin viesteihin, kuin keksimään valheita muista? Tai sitten keksit niitä vain trollataksesi huviksesi, et erityisen ärsyyntyneenä, vaikea sitä tietää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinusta on hauskaa seurata silkkaa mielikuvituksesi tuotetta, josta keksit syytellä muita huvin vuoksi.. Jos se ärsyyntynyt olisitkin sinä, jos et pysty asiallisempiin viesteihin, kuin keksimään valheita muista? Tai sitten keksit niitä vain trollataksesi huviksesi, et erityisen ärsyyntyneenä, vaikea sitä tietää.

En ole syytellyt ketään. 😂

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ole syytellyt ketään. 😂

Väitit toista ärsyyntyneeksi mielikuvituksesi pohjalta,
        vaikka mummomuorin viesti ei ollut nähtävästi ärsyttävä, eikä tuo viesti ollut mummomuorille, vaan huomio Anonyymille 2023-11-23 12:22:5 koskien mummomuorin vastausta, jota hän kommentoi. Tämä on keskustelupalsta ja täällä saa keskustella. Pieni huomio ja vastaväite toiselle ei tarkoita, että olisi ärsyyntynyt ja siksi kommentoisi, vaan yksinkertaisesti siksi, että siinä on jotain huomioitavaa. Ja kaikki anonyymit samassa keskustelussa eivät ole samoja. En ole se, joka on nimitellyt mummomuoria Jehovan todistajaksi, jos siksi luulit.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Väitit toista ärsyyntyneeksi mielikuvituksesi pohjalta,
        vaikka mummomuorin viesti ei ollut nähtävästi ärsyttävä, eikä tuo viesti ollut mummomuorille, vaan huomio Anonyymille 2023-11-23 12:22:5 koskien mummomuorin vastausta, jota hän kommentoi. Tämä on keskustelupalsta ja täällä saa keskustella. Pieni huomio ja vastaväite toiselle ei tarkoita, että olisi ärsyyntynyt ja siksi kommentoisi, vaan yksinkertaisesti siksi, että siinä on jotain huomioitavaa. Ja kaikki anonyymit samassa keskustelussa eivät ole samoja. En ole se, joka on nimitellyt mummomuoria Jehovan todistajaksi, jos siksi luulit.

Niin, kirjoitin toiselle henkilölle, en sinulle. En ole syytellyt ketään, kunhan toiselle totesin.

• Ihmisten pitäisi pikkuhiljaa myöntää, että lomittuminen kuuluu todellisuuteen vaikka sitä ei ole helppo ymmärtää.

• Anonyymi

Lomittuminen on kvanttiteorian oudoimpia käsitteitä, jotenkin tulee mieleen että Jumala on siinä asialla.

• Anonyymi

Jumala ei ole mitään kvanttifysiikkaa tai matematiikkaa, kuka ikinä tämänkin on keksinyt, on täysin epäuskoinen ihminen. Lapsenmielisille on Jumala sanansa avannut ja salannut sen tämän maailman viisailta.!!!

• Piti ihan käydä vilkaisemassa, mitä tuo lomittuminen on. Myönnän, oli jo niin vaikea selkoista asiaa kvanttimenkaniikasta, jotta tuskin sillä on tämän asian kanssa tekemisät.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jumala ei ole mitään kvanttifysiikkaa tai matematiikkaa, kuka ikinä tämänkin on keksinyt, on täysin epäuskoinen ihminen. Lapsenmielisille on Jumala sanansa avannut ja salannut sen tämän maailman viisailta.!!!

"Jumala ei ole mitään kvanttifysiikkaa tai matematiikkaa, ...."

Itse olen aina mietiskellyt että kvanttifysiikkaa torjoaa hyvän väylän Jumalan toimia tässä maailmassa - samoin pimeä aine ja pimeä energia ja pimeä jokin mitä ei vielä edes tiedetä ovat eräänlaisia Jumalalle toimia tämänkaltaisessa universumissa. Universumeitahan Jumalalla mahdollisesti on käytössä miljardeja eikä tämä meidän käsittämä ole mitenkään ainoa. Tuosta pimeästä jokin senverran että liittyy kosmologiseen havaintoon, että äärimmäisen kaukana olevat galaksien nopeudet kiihtyvät kun niiden nopeuksien pitäis hidastua. Pimeä jokin sen aiheuttaa, mutta mitä se on niin ei tiedetä.

• Anonyymi

No ei tietenkään kukaan järkevä uskova usko mihinkään kolminaisuus hömppää joka on täysin epäraamatullinen opetus ja paholaisen ovela juoni.
      Raamatussa ei ole olemassakaan sanaa kolminaisuus.
      Lukekaa milloin kolminaisuuskäsite puettiin nykyisin tunnettuun muottiin. Se tapahtui 325 jkr Nikean kirkolliskokouksessa, jossa päätettiin puolueellisesti Jeesuksen jumaluudesta. Miksi edes tälläinen kokous ja päätös tehtiin? Selvästi joku halusi aiheuttaa hämmennystä Jumalan persoonasta ja hämmennyksen takana oli selvästi paholainen.
      En edes viitsi vaivautua kirjoittamaan näin selvästä asiasta enempää. Jeesus totesi aina että hänet on lähetetty maanpäälle tiettyä,tehtävää ja tarkoitusta varten ja että lähettäjä on joku muu persoona kuin hän. Lisäksi Jeesus totesi että Isä Jumala n häntä suurempi ja väkevämpi ja Paavali todistaa, että Kristukselle on alku eli hänet on luotu luomakunnan esikoiseksi. Jokainen vaivautukoot etsimään kyseiset Raamatun kohdat itse.

• Anonyymi

"Raamatussa ei ole olemassakaan sanaa kolminaisuus."

Juuri näin ja siksi tuo sana on vain lyhennys asiakokonaisuudelle mikä tulee esiin suoraan ja epäsuoraan Jumalan sanassa, että Isä, Poika ja Pyhä henki ovat yhtä ja samaa.

• "Lukekaa milloin kolminaisuuskäsite puettiin nykyisin tunnettuun muottiin. Se tapahtui 325 jkr Nikean kirkolliskokouksessa, jossa päätettiin puolueellisesti Jeesuksen jumaluudesta."

Totta, tosin tuosta puolueellisuudesta olen eri mieltä. Toiset kannat vain eivät saaneet riitävästi hyväksyntää.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

"Lukekaa milloin kolminaisuuskäsite puettiin nykyisin tunnettuun muottiin. Se tapahtui 325 jkr Nikean kirkolliskokouksessa, jossa päätettiin puolueellisesti Jeesuksen jumaluudesta."

Totta, tosin tuosta puolueellisuudesta olen eri mieltä. Toiset kannat vain eivät saaneet riitävästi hyväksyntää.

""Lukekaa milloin kolminaisuuskäsite puettiin nykyisin tunnettuun muottiin. Se tapahtui 325 jkr Nikean kirkolliskokouksessa, jossa ..."

Tuolloin raamatullinen tosiasia, että Isä, Poika ja Pyhä henki ovat yhtä ja samaa tosiaan kiteytettiin yhteen sanaan. Kätevää että yhdellä sanalla näin voitiin ilmaista monitahoinen Jumalan olemusta käsittävä asia, mikä tulee esiin suoraan ja epäsuoraan lukemattomissa eri Raamatun kohdissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

""Lukekaa milloin kolminaisuuskäsite puettiin nykyisin tunnettuun muottiin. Se tapahtui 325 jkr Nikean kirkolliskokouksessa, jossa ..."

Tuolloin raamatullinen tosiasia, että Isä, Poika ja Pyhä henki ovat yhtä ja samaa tosiaan kiteytettiin yhteen sanaan. Kätevää että yhdellä sanalla näin voitiin ilmaista monitahoinen Jumalan olemusta käsittävä asia, mikä tulee esiin suoraan ja epäsuoraan lukemattomissa eri Raamatun kohdissa.

Juu, niin on ristille kirottuna (Gal.3:13), teurastettuna uhrilampaana (1.Kor.5:7) ja tulivuorenjumalan ylipapin ateriana syötynä (1.Kor.11:23) Herran kuoleman julistamiseksi - siis Jeesuksen opettaman Israeilin Jumalan, taivasten valtakunnan isän.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

"Lukekaa milloin kolminaisuuskäsite puettiin nykyisin tunnettuun muottiin. Se tapahtui 325 jkr Nikean kirkolliskokouksessa, jossa päätettiin puolueellisesti Jeesuksen jumaluudesta."

Ei ole mitään muita kantoja, kuin Raamatun kanta, kun Paavali kertoo palvelleensa isiensä uhrikulttijumala Baalia (myös JHWH, Jahve, Jehova, Allah), kun tämä määrää ihmeidentekijän tappamisen, joka houkuttelee toisen Jumalan luo.

Löytyy 5.Moos.13

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole mitään muita kantoja, kuin Raamatun kanta, kun Paavali kertoo palvelleensa isiensä uhrikulttijumala Baalia (myös JHWH, Jahve, Jehova, Allah), kun tämä määrää ihmeidentekijän tappamisen, joka houkuttelee toisen Jumalan luo.

Löytyy 5.Moos.13

Ja jos Jeesus ei olisi kolminaisuusopilla ollut myös opettamansa jumaluus, niin ei tuo toinen Jumala olisi kadonnut mihinkään..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja jos Jeesus ei olisi kolminaisuusopilla ollut myös opettamansa jumaluus, niin ei tuo toinen Jumala olisi kadonnut mihinkään..

Molemmat oli tuhottava, että juutalaiset saivat tulivuoren uhrikulttijumalansa syntikiristyksin Israelin Jumalan nimiin laitettuun temppeliin (Jeremia 7). Ettehän te muuten olisi uskoneet, että uhrikulttijumala on Israelin Jumala?!

• Anonyymi

Ihan sama uskovatko Jehovat kolminaisuusoppiin ja siihen, että Jeesus tosi Jumalana, Israelin Jumalana, on teurastettu lammasuhri tulivuorenjumalalke, kun jo nimenkin, Jehovan todistajat, mukasn palvovat tulivuorta jumalanaan.

• Anonyymi

Ja tässä - edelleenkin - teidän Jumalanne, Mooseksen Jumala, antaa 10 käskyään kahdessa kivitaulussa:

5.Moos. 4:10 alkaen.

• Anonyymi

Välillä jotain oikeaakin. Luin niin paljon palturia, että on pakko jo päivittää omakin uskonelämä Jeesus-keskeisyyteen.

Raamatussa ei ole kolminaisuusoppia, vaikka opetetaankin selvästi Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä.
      Kolminaisuusoppi kehiteltiin apostolisen ajan jälkeen 200 luvun lopulta alkaen. Se on siis kirkkoisien opetus, ei Raamatun.
      Mutta jehovantodistajat eivät ole vähääkään lähempänä Jumalaa Jeesuksen jumaluuden kieltävällä opillaan. Jeh.todistajat eivät ole uskossa, eivätkä edes opeta, että ihmisen pitää syntyä uudesti ylhäältä, jos aikoo päästä ikuiseen elämään. Ja luterilaiset eivät ole heitä lähempänä Jumalaa niin kauan kuin uskovat pelastuneensa lapsikasteessa.
      Vain Jeesuksen veren kautta synnit anteeksisaanut ja Pyhästä Hengestä uudestisyntynyt uskoon tullut ihminen pääsee taivaaseen.

• Anonyymi

Kolminaisuus-sanaa ei tarvi pelätä kristinuskossa, uskossa Jeesukseen ei ole pelkoa, mutta on raamatullinen tosiasia, että Isä, Poika ja Pyhä henki ovat yhtä ja samaa tosiaan kiteytettiin yhteen sanaan. Kätevää että yhdellä sanalla näin voitiin ilmaista monitahoinen Jumalan olemusta käsittävä asia, mikä tulee esiin suoraan ja epäsuoraan lukemattomissa eri Raamatun kohdissa.

• Anonyymi

Ei tietenkään .

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko valmis? Meidän tarinaan

Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      84
      1622
    2. Nainen, huomasitko kun muutin sinua?

Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/
      Ikävä
      88
      878
    3. Misä tulipalo?

Mikä palaa Haapavedellä?
      Haapavesi
      8
      842
    4. IS Viikonloppu 12.-13.7.2025

Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko
      Sanaristikot
      56
      829
    5. Jumankauta sä olet hyvännäköinen

Ihan mun miehen näköinen 😍
      Ikävä
      53
      822
    6. Tämä kesä ei ollut vielä meidän

Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos
      Ikävä
      58
      773
    7. Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä

Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html
      Maailman menoa
      189
      749
    8. Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit

Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.
      Ikävä
      80
      715
    9. Teet tämän niin

Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸
      Ikävä
      41
      700
    10. Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan

Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      172
      680
    Aihe