Lasten elatusasiat

Anonyymi-ap

Hei, pohdiskelen tuota elatusasiaa miten olisi reiluin. Erottiin tuossa keväällä pitkästä avioliitosta ja meillä kolme ala-ikäistä lasta. Lapset harrastavat ja maksut suhteellisen suuria. Mietin nyt näitä elatusasioita kun ex-miehellä on paremmat tulot kuin minulla. Itse teen kolmivuorotyötä jotta tuloerot eivät niin suuret olisi. Silloin kun lapset minulla, teen pelkkää aamuvuoroa, koska lasten isä ei harrastekuljetuksiin omalla vapaaviikolla halua osallistua, näin ollen teen sitten lapsivapailla viikoilla kaikki yö-ilta ja viikonloppuvuorot. Minulla ei jää omaa aikaa kuin max 1vapaapäivä viikossa silloin kun lapset isällään ja viikonloput teen töitä tällöin myös. Olin ajatellut että tuolla tavalla säästytään siltä, että kummankaan taloutta alettaisiin heikentämään ja elatusmaksuja vaatimaan. Lisäksi minulla tulee työmatkaa 30km suuntaansa ja maksan kulut itse, ex-miehen työmatkakustannukset maksaa työnantaja. Nyt lasten isä on alkanut vaatia vaikka minulla heikompi palkka (vuorolisät toki hieman nostaa tuloja), hankalat työajat ja työmatkakustannuksia että lasten harrastekulut maksetaan niin, että minä laitan kokonaisuudessaan lapsilisät harrastemaksuihin ja se summa, mitä lapsilisät ei kata laitetaan puoleksi. Jotenkin tuntuu että meneeköhän tämä oikein? Itse olen yrittänyt välttää kaikkia riitelyitä rahasta ja ajatellut että maksetaan kaikki puoleksi. Nyt kokoajan tulee puheluita että minun pitää maksaa sitä ja tätä. Ex-miehellä kaikki illat ja viikonloput vapaana. Ei se minua haittaa, mutta jos hän edes joskus voisi jeesiä lasten harrastekuskauksissa (joihin hän on itse lapset välttämättä halunnut laittaa) ja minä voisin joskus vaikka tehdä jonkun iltavuoron silloin kun lapset minulla, saattaisin saada joskus lapsivapaaviikolla edes pari vapaapäivää jotta ehdin hieman hengähtää.

En tiedä, voihan tämä olla hieman tyhmä kysymys, mutta pohdinpahan vain.

15

522

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Juuri tuosta syystä se, mitä ikinä sovitaankaan, kannattaa laittaa kunnolla ja virallisesti paperille. Kun aikaa kuluu ja tilanne elää, niin ihmiset alkavat usein soveltamaan ja miettivät monenmoista kommervenkkiä.

      Mieti omaa jaksamistasi. Montako vuotta sä jaksat tuollaista kuviota, jos sen syy on se " Olin ajatellut että tuolla tavalla säästytään siltä, että kummankaan taloutta alettaisiin heikentämään ja elatusmaksuja vaatimaan". Mä ymmärrän hyvin, jos se on taloudellisesti välttämätöntä, mutta antamasi syy kuulostaa vähintään erikoiselta. Pohdi ensiksi omassa mielessäsi, että mikä sinusta on reilua ja tasapuolista, kaikilta osin, myös sen sun jaksamisesi kannalta. Selvitä ensiksi itsellesi mitä sinä asiasta ajattelet, niin sitten on helpompi keskustella. Menette tarvittaessa sinne lastenvalvojan luo keskustelemaan. Sitä varten he ovat olemassa.

      Mitä noihin lapsilisiin tulee, niitä ei ole tarkoitettu lasten harrastuskuluihin, vaan arjen kustantamiseen. Se niiden tarkoitus on. Jos menette sinne lastenvalvojalle keskustelemaan, niin mieskin näkee mihin ne lasketaan. Ne tosiaan lasketaan sinulle tuloksi ja ne vähentävät mahdollista elatusmaksua, mutta eivtä tuolla tavalla kuin miehen esittämässä mallissa. Jaksamista sinne.

      • Anonyymi
        UUSI

        😍😋😍😋😍😋😍😋😍

        😍 ­­­N­y­­­m­f­o­­­m­­a­a­­­n­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Anonyymi

      Näyttää siltä, että ex-miehesi alkaa pikkuhiljaa vaatimaan sitä sun tätä, pidä puolesi. Jostain syystä parempituloinen vaatii toiselta aina enemmän. Liekö ahneita. Unohda reiluus, kun näköjään Exäskin on sen unohtanut.

    • Anonyymi

      Lasten etu on että asiat sovitaan virallisesti. Vähentää myös riitelyä.

    • Anonyymi

      "lasten harrastekulut maksetaan niin, että minä laitan kokonaisuudessaan lapsilisät harrastemaksuihin ja se summa, mitä lapsilisät ei kata laitetaan puoleksi."

      Tuo on oikeudellinen ja reilu menettely. Lapsilisät tottakin pitää kuluttaa lasten tarpeisiin.

      • Anonyymi

        Lapsilla on yleensä muitakin tarpeita kuin harrastukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapsilla on yleensä muitakin tarpeita kuin harrastukset.

        Yhteishuoltajuudessa kaikki lapsista aiheutuvat kulut laitetaan puoliksi, sen jälkeen kun ensin kaikki lapsilisät on ohjattu kyseisiin kuluihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhteishuoltajuudessa kaikki lapsista aiheutuvat kulut laitetaan puoliksi, sen jälkeen kun ensin kaikki lapsilisät on ohjattu kyseisiin kuluihin.

        Eipä tuo käytännössä toimi. Lapset siinä vielä välikädessä vanhempien riidellessä kumpi maksaa mitäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhteishuoltajuudessa kaikki lapsista aiheutuvat kulut laitetaan puoliksi, sen jälkeen kun ensin kaikki lapsilisät on ohjattu kyseisiin kuluihin.

        Ei se mene noin. Lapsilisät lasketaan ne saavan vanhemman tuloiksi ja sitten tehdään laskennallinen tasaus. Lapsilisäthän eivät todellisuudessa riitä yleensä kattamaan lasten pakollisia kuluja.


    • Anonyymi

      Olin laskenut näin, että minun tulot+ lapsilisät vastaa aikalailla lasten isän tuloja. Tuossa laskussa olin ajatellut ettei tarvitse kummankaan alkaa maksamaan toisille mitään, vaan puoleksi maksetaan lasten kulut. Tosin minulla menee useita satoja kuukaudessa viel työmatkakustannuksiin.
      Voinhan toki tehdä kuten hän ja alkaa tekemään päivätyötä. Sillä ainakin minun arjessa jaksaminen olisi turvattu. Tarkoittaisi kuitenkin sitä että minun elatuskyky heikentyisi. Silloin pitää miettiä onko vara antaa lasten harrastaa heille rakkaita lajeja. Nämä on hankalia juttuja.

      • Anonyymi

        Tuollaista oikeuskäytäntöä ei ole olemassa.


      • Anonyymi

        Noihan se aina on, ei edes vain erotessa. Oma jaksaminen kannattaa aidosti miettiä, sillä sitten jos sun jaksaminen loppuu, niin se ei ainakaan paranna tilannetta.


    • Anonyymi

      Sinuna sopisin jo lastenvalvojan välityksellä eipä tartti kummankaan si sen enempiä miettiä siihen nähden mitä lasten isä joustaa sun suuntaan sä joustat jo liiaksi toki varmaan ensisijaisesti ajattelet lastenne etua mu onko oikein että lopulta se olet kuitenkin sinä joka tuosta joutuu eniten kärsimään

    • Anonyymi

      Olen samaa mieltä edellisen kommentoijan kanssa.

      Menkää tekemään virallinen sopimus lastenvalvojalle. Voitte edelleen jatkaa ilman elatusmaksuja jos haluatte. Elatussopimuksessa muuten otetaan myös huomioon tuömatkakulut yms.

      Nyt kaikki on epävirallista ja jos jompi kumpi haluaa riitauttaa asian jälkikäteen, toinen voi joutua maksamaan puuttuvia maksuja takautuvasti.

    • Anonyymi

      Lastenvalvojalle tekemään elatussopimus. Tuo asenne "en halua tapella rahasta" tarkoittaa että et aja lastesi ja itsesi etua. Ei ole lasten etu että näännyt. Joskus on myös pakko tinkiä niistä menoista, kun ei ole enää kahta aikuista tienaamassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      105
      7371
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2802
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2382
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2093
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1789
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1359
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe