Sain perintönä yli 20 vuotta sitten suomessa valmistetun polkupyörän.
Etupyörässä on noin 35 millimetrin pituiset jarrupalat joita ei välttämättä ole koskaan vaihdettu ja kulutuspintaa on silti enemmän kuin nykyajan jarrupaloissa.
Omassa noin 10 vuotta vanhassa pyörässäni jarrupalojen vaihto vie aikaa ja
jätettä syntyy kun uusissa jarrupaloissa on aina mukana samat mutterit ja välilevyt.
Kulutuspintaa niissä on vähän suhteessa jarrupalojen muuhun massaan.
Onko mitään ekologista vaihtoehtoa?
Jarrupaloja joissa paksumpi tai kovempi kulutuspinta?
Pakkauksia joissa yhden parin sijasta useampi pari?
Nykyajan jarrupalat kuluu nopeasti
31
838
Vastaukset
- Anonyymi
Ratkaisu on että hankit polkupyörän jarrulevyillä ja nestejarruilla. Niissä kun nuo jarrupalat tuppaavat kestämään pitkään. Lisäksi ne ovat nopeasti vaihdettavissa.
- Anonyymi
Tyypillinen ehdotus ongelman ratkaisuun näillä palstoilla. Tuollaisen ajattelutavan vuoksi taloyhtiöiden pyörävarastot on tupaten täynnä käyttämättömiä polkupyöriä ja kaatopaikoille menee valtavat määrät polkupyöriä ja samaan aikaan kulutusluottojen aiheuttamat maksuvaikeudet lisääntyy.
Kysyin että onko ekologista vaihtoehtoa? Anonyymi kirjoitti:
Tyypillinen ehdotus ongelman ratkaisuun näillä palstoilla. Tuollaisen ajattelutavan vuoksi taloyhtiöiden pyörävarastot on tupaten täynnä käyttämättömiä polkupyöriä ja kaatopaikoille menee valtavat määrät polkupyöriä ja samaan aikaan kulutusluottojen aiheuttamat maksuvaikeudet lisääntyy.
Kysyin että onko ekologista vaihtoehtoa?Jos tuo että vaihtaa jarrupaloja (ajosuoritteesta riippuen) 2-5vuoden välein on liian "ei ekologista" niin sitten ei kyllä varmaankaan ole vaihtoehtoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tyypillinen ehdotus ongelman ratkaisuun näillä palstoilla. Tuollaisen ajattelutavan vuoksi taloyhtiöiden pyörävarastot on tupaten täynnä käyttämättömiä polkupyöriä ja kaatopaikoille menee valtavat määrät polkupyöriä ja samaan aikaan kulutusluottojen aiheuttamat maksuvaikeudet lisääntyy.
Kysyin että onko ekologista vaihtoehtoa?Ekologinen vaihtoehto on oikea tilannenopeus, ennakointi ja maltillinen jarrujen käyttö. Jos taajamassa ajaa kovaa ja joka risteykseen joutuu jarruttamaan voimakkaasti niin jarrukomponentit kuluvat nopeasti.
Anonyymi kirjoitti:
Ekologinen vaihtoehto on oikea tilannenopeus, ennakointi ja maltillinen jarrujen käyttö. Jos taajamassa ajaa kovaa ja joka risteykseen joutuu jarruttamaan voimakkaasti niin jarrukomponentit kuluvat nopeasti.
Liikenteessä tulee välillä ennakoimattomia tilanteita joissa nopea pysähtyminen (hyvät jarrut tässä luonnollisesti isossa osassa) on ensiarvoisen tärkeää.
Pitää vielä muistaa että 20vuodessa kumin ominaisuudet ovat vielä muuttuneet siitä mitä valmistaja alunperin on paloille määritellyt, joten jo senkin puolesta kumiset jarrupalat tulisi vaihtaa aika-ajoin vaikka ne ei olisi vielä jarrumateriaalin puolesta loppuun kuluneet.
Mutta kokonaisuudessaan kun jää kotiin eikä liiku mennekkään, niin se on varmastikkin vielä ekologisempaa.- Anonyymi
Mitenkäs se, onko nestejarrut tai vaijerivetoiset, vaikuttaa palojen kulumiseen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitenkäs se, onko nestejarrut tai vaijerivetoiset, vaikuttaa palojen kulumiseen?
Sanothaan näin jotta nesteletkut, varmatoimisuuden lisäksi, aiheuttavat nopeammin suuremman paineen jolloin jarrupaloja kuluttava vaikutus jää lyhyemmäksi koskapa palat rahnaa lyhyemmän aikaa per capita silloin. Kuinka vaijerikäyttöinen sitten kuluttaapi enempi kun lähempi tarkasteleepi niin tuskin ero suuren suuri ompi vehnäleipee versus ohraleipee.
- Anonyymi
Joo niissäkin on suuttitelu lyhentänyt kättöikää
Jarrupalojen kulumisessa pitää ottaa huomioon se lähtökohta, että mitä mitä kovempi palan kulutuspinta on, niin sitä huonompi jarrutusteho sillä on saavutettavissa, siis mikäli palan muut ominaisuudet ovat identtiset.
Tietysti jos jarrutustehon sijasta se että jarrupala kestää yli 20vuotta vaihtamatta, niin sekin on valintakysymys. Itse pidän jarrujen tehoa ja käytöstä tärkeämpänä asiana, kuin niiden ylipitkää kulutuskestävyyttä, mutta jokainen tietysti arvottaa asioita omalta näkökannaltaan.Etenkin märällä kelillä voi kovilla paloilla olla huomattavaa hankaluutta saavuttaa kunnollista pysähtymistehoa.
- Anonyymi
Kiireiset kovaa vauhtia pyöräteillä ja risteyksissä polkupyörillä kaahaavat tarvitsevat hyvää jarrutustehoa.
Minä ajan rauhallisesti ja sovitan tilannenopeuteni huomioiden kaahaajat joten en tarvitse suurempaa jarrujen tehoa kuin mitä oli ensimmäisissä käsijarruilla varustetuissa retkeilypyörissä. Anonyymi kirjoitti:
Kiireiset kovaa vauhtia pyöräteillä ja risteyksissä polkupyörillä kaahaavat tarvitsevat hyvää jarrutustehoa.
Minä ajan rauhallisesti ja sovitan tilannenopeuteni huomioiden kaahaajat joten en tarvitse suurempaa jarrujen tehoa kuin mitä oli ensimmäisissä käsijarruilla varustetuissa retkeilypyörissä.Eli koska sinä et tarvitse mielestäsi (hyvää jarrutustehoa), niin silloin sitä ei tarvitse muutkaan? Tämäkö on perustelusi?
Jarrut nyt kuitenkin on yksi polkupyörän tärkeimpiä turva"varusteita" joiden merkitystä ei voi millään aliarvioida. Ja nyt kun puhe vannejarruista niin keskimääräisen vannejarrun teho ei muutenkaan ole mikään erityisen hyvä (etenkään märällä ajaessa, vai onko niin ettet ikinä aja myös sateessakaan?).
Jarrujen kulutuspinta-osat eli jarrupalat (on sitten kyseessä vanne- taikka levyjarru) on sunniteltu nimenomaan kulutusosiksi jotka uusitaan aina aika-ajoin ja kummankaan jarrumallin palojen vaihtoon ei tarvitse mitään kovin ihmeellisiä erikoistyökaluja ja jos niiden vaihtoon menee vaikka 15min/kpl 2-4vuoden välein, niin en näe tuota mitenkään erityisen ongelmallisena asiana, vaikka vaihdon joutuisi teetättämään liikkeessä, puhutaan yhä muutamien kymmenien eurojen kustannuksesta joka on turvallisuudesta pieni hinta.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiireiset kovaa vauhtia pyöräteillä ja risteyksissä polkupyörillä kaahaavat tarvitsevat hyvää jarrutustehoa.
Minä ajan rauhallisesti ja sovitan tilannenopeuteni huomioiden kaahaajat joten en tarvitse suurempaa jarrujen tehoa kuin mitä oli ensimmäisissä käsijarruilla varustetuissa retkeilypyörissä.Noissa pyörissä oli usein teräsvanteet, tehottomuus johtui siitä. Aluvanne toimii hyvin ja kestää pitkään.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Eli koska sinä et tarvitse mielestäsi (hyvää jarrutustehoa), niin silloin sitä ei tarvitse muutkaan? Tämäkö on perustelusi?
Jarrut nyt kuitenkin on yksi polkupyörän tärkeimpiä turva"varusteita" joiden merkitystä ei voi millään aliarvioida. Ja nyt kun puhe vannejarruista niin keskimääräisen vannejarrun teho ei muutenkaan ole mikään erityisen hyvä (etenkään märällä ajaessa, vai onko niin ettet ikinä aja myös sateessakaan?).
Jarrujen kulutuspinta-osat eli jarrupalat (on sitten kyseessä vanne- taikka levyjarru) on sunniteltu nimenomaan kulutusosiksi jotka uusitaan aina aika-ajoin ja kummankaan jarrumallin palojen vaihtoon ei tarvitse mitään kovin ihmeellisiä erikoistyökaluja ja jos niiden vaihtoon menee vaikka 15min/kpl 2-4vuoden välein, niin en näe tuota mitenkään erityisen ongelmallisena asiana, vaikka vaihdon joutuisi teetättämään liikkeessä, puhutaan yhä muutamien kymmenien eurojen kustannuksesta joka on turvallisuudesta pieni hinta.Et tainnut lukea ja ajatella ennenkuin vastasit.
Kovaa vauhtia kiitävät tarvitsevat pehmeämpiä jarrupaloja kuin hitaammin ja varovaisemmin ajavat.
Pyöräilyonnettomuustutkimuksissa ei mainita mitään jarrupaloista sillä niiden kunto
ei ole onnettomuuksien syynä vaan pyöräilijät pääasiassa kaatuvat ja loukkaantuvat.
Pointtini on se että jarrupaloissa pitäisi olla vaihtoehtoja kovuuden suhteen.
Jos etupyörä menee lukkoon niin syntyy pyöräiljälle tyypillinen kaatumisonnettomuus.
50 kiloinen pyöräilijä pysähtyy tarpeeksi nopeasti perinteisillä kovilla jarrupaloilla.
80-100 kiloisen pitää kiinnittää enemmän huomiota jarrujen ja jarrupalojen toimivuuteen.
Pyöräilijöitä huijataan myös sillä että jarrupaloissa on vähän kulutuspintaa.
Keskustelun varsinainen aihe on kuitenkin alussa eli mistä löytyy jarrupaloja joissa on kulutuspintaa niinkuin oli perinteisissä jarrupaloissa?
Mistä saisi jarrupaloja suuremmissa pakkauksissa ilman turhia metalliosia joita ei tarvitse jatkuvasti vaihtaa? Anonyymi kirjoitti:
Et tainnut lukea ja ajatella ennenkuin vastasit.
Kovaa vauhtia kiitävät tarvitsevat pehmeämpiä jarrupaloja kuin hitaammin ja varovaisemmin ajavat.
Pyöräilyonnettomuustutkimuksissa ei mainita mitään jarrupaloista sillä niiden kunto
ei ole onnettomuuksien syynä vaan pyöräilijät pääasiassa kaatuvat ja loukkaantuvat.
Pointtini on se että jarrupaloissa pitäisi olla vaihtoehtoja kovuuden suhteen.
Jos etupyörä menee lukkoon niin syntyy pyöräiljälle tyypillinen kaatumisonnettomuus.
50 kiloinen pyöräilijä pysähtyy tarpeeksi nopeasti perinteisillä kovilla jarrupaloilla.
80-100 kiloisen pitää kiinnittää enemmän huomiota jarrujen ja jarrupalojen toimivuuteen.
Pyöräilijöitä huijataan myös sillä että jarrupaloissa on vähän kulutuspintaa.
Keskustelun varsinainen aihe on kuitenkin alussa eli mistä löytyy jarrupaloja joissa on kulutuspintaa niinkuin oli perinteisissä jarrupaloissa?
Mistä saisi jarrupaloja suuremmissa pakkauksissa ilman turhia metalliosia joita ei tarvitse jatkuvasti vaihtaa?Kaikki tarvitsevat hyviä jarruja, ajaa sitten kovaa taikka hiljaa. jotenkin outo ajatus että jos ajaa hiljaa niin sitten pitäisi olla kovat palat, kun jos kovemmat jarrutukset ovat harvassa, niin ei ne jarrupalat silloinkaan kauheasti kulu vaikka olisi pehmeämmätkin...
Hyvä jarru on jarrutusteholtaan ennustettava ja "tunnokas", ja jarrutustehon vaihtelu pitää olla tasainen, ei äkkinäinen. Ja kuskin tehtävä on sitten tällä jarrujen antamalla "palautteella" annostella jarrutusvoima oikein, tämähän on ihan pyörän hallinnan perustaa.
Aikahuonoissa kantimissa pitää olla jos tahallaan halutaan huonon jarruvoiman omaavia jarruja siksi ettei vain kävisi niin että jarruttaa vaikkapa etupyörän lukkoon ja kaatuu sen takia. Kyllä sen jarruvoiman "säädin"v on siinä kuskin sormissa.
En tiedä aloittajan jarruja enkä niistä ole nyt niin paljoa kiinnostunutkaan (kun nuo vannejarrut alkavat olemaan mennyttä aikaa ), mutta onhan noita eri valmistajilla eri jarrupaloja eri käyttöön
Tuossa esimerkiksi Maguran samasta palamallista neljä eri vaihtoehtoa eri spekseillä:
https://www.bike24.com/p2786.html
Tuossa muutenkin +200 paria erilaisia jarrupaloja eri jarrumalleihin ja erilaisiin käyttötarkoituksiin, luulisi haluamansa löytävän (se että jostain Prisman pyöräosastolta ei löydy kuin 1-2 mallia ei tarkoita sitä että niitä ei olisi saavilla. Useissa paloissa toimitussisältö sen 2paria eli etu ja takapäähän omansa.
https://www.bike24.com/rim-brake-pads.html?sort=price_asc
kelpaisiko 25parin tukkapakkaus?
https://www.bikester.fi/elvedes-rim-brake-pads-for-v-brake-25-pairs-M1141326.html#cgid=37089
Eli jos tänäpäivänä ei löydä haluamaansa, niin kyllä vika enemmän on itsessä.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Kaikki tarvitsevat hyviä jarruja, ajaa sitten kovaa taikka hiljaa. jotenkin outo ajatus että jos ajaa hiljaa niin sitten pitäisi olla kovat palat, kun jos kovemmat jarrutukset ovat harvassa, niin ei ne jarrupalat silloinkaan kauheasti kulu vaikka olisi pehmeämmätkin...
Hyvä jarru on jarrutusteholtaan ennustettava ja "tunnokas", ja jarrutustehon vaihtelu pitää olla tasainen, ei äkkinäinen. Ja kuskin tehtävä on sitten tällä jarrujen antamalla "palautteella" annostella jarrutusvoima oikein, tämähän on ihan pyörän hallinnan perustaa.
Aikahuonoissa kantimissa pitää olla jos tahallaan halutaan huonon jarruvoiman omaavia jarruja siksi ettei vain kävisi niin että jarruttaa vaikkapa etupyörän lukkoon ja kaatuu sen takia. Kyllä sen jarruvoiman "säädin"v on siinä kuskin sormissa.
En tiedä aloittajan jarruja enkä niistä ole nyt niin paljoa kiinnostunutkaan (kun nuo vannejarrut alkavat olemaan mennyttä aikaa ), mutta onhan noita eri valmistajilla eri jarrupaloja eri käyttöön
Tuossa esimerkiksi Maguran samasta palamallista neljä eri vaihtoehtoa eri spekseillä:
https://www.bike24.com/p2786.html
Tuossa muutenkin 200 paria erilaisia jarrupaloja eri jarrumalleihin ja erilaisiin käyttötarkoituksiin, luulisi haluamansa löytävän (se että jostain Prisman pyöräosastolta ei löydy kuin 1-2 mallia ei tarkoita sitä että niitä ei olisi saavilla. Useissa paloissa toimitussisältö sen 2paria eli etu ja takapäähän omansa.
https://www.bike24.com/rim-brake-pads.html?sort=price_asc
kelpaisiko 25parin tukkapakkaus?
https://www.bikester.fi/elvedes-rim-brake-pads-for-v-brake-25-pairs-M1141326.html#cgid=37089
Eli jos tänäpäivänä ei löydä haluamaansa, niin kyllä vika enemmän on itsessä.Onko santulla huono päivä kun kommentoidaan mitä sattuu ja välillä ohi kommentoitavan asian? Kukaan ei ole väittänyt että tehokkaat jarrut olisivat huono asia. Mekaanisissa vannejarruissa on muutama asia jotka vaikuttavat jarrutustehoon. Eniten vaikuttaa puristusvoima omissa käsissä. Vanteen , jarrulevyn ja jarrupalojen puhtaus on toinen merkittävä asia kuten jarruissa yleensäkin. Jos on sattunut pesemään pyöränsä autoshamppoolla jossa on mukana vahaa niin jarruosat ovat tavallaan saastuneet ja kitka pienentynyt. Huollon yhteydessä voi myös tuhria vanteen ja palat rasvaisilla sormilla tai spray ketjuöljyllä. Huomionarvoinen asia on myös se että alumiini ja teräsvanteille on olemassa omat jarrupalansa ja yleensä on myös määritelty asennussuunta. Lähtökohtaisesti kova tai pehmeä jarrupala ei välttämättä määritä jarrutuksen tehokkuutta tai palojen kestävyyttä. Eri materiaaleilla on erilaisia ominaisuuksia joten mitään yleispäteviä sääntöjä asiasta ei voi antaa vaikka olisi jokin mielikuva asiasata. Fysiikan lait eivät mielipiteistä piittaa. Onhan olemassa myöskin metallisia jarrupaloja tosin levyjarruihin ja niitä pidetään parempina kuin resin paloja myös märällä kelillä. On kuitenkin selvä asia että muovisten jarrupalojen ominaisuudet heikkenevät ajan myötä. Aloittaja kysyi ekologista vaihtoehtoa. Toinen puoli asiassa oli se että mukana tulee turhaan ylimääräiset mutterit ja prikat kun alkuperäisiäkin voisi käyttää. Asia voi tuntua pieneltä ongelmalta mutta kun miljoonat pyöräilijät vaihtaa jarrupalat niin se tarkoittaa miljoonia turhia muttereita ja prikkoja. No sinähän et ole ekologiasta kiinnostunut joten asiaa voi olla vaikea ymmärtää. Käytännön tasolla ajotavalla on suuri merkitys kuluvien osien kestoon. Nyt ei nimetty mitään erityistä pyöräilymuotoa joten sen suhteen mennään arvailujen varassa. Fakta on kuitenkin se että mitä agressiivisempi ajotapa sitä enemmän kuluvat osat kuluu oli pyöräilymuoto mikä tahansa.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Kaikki tarvitsevat hyviä jarruja, ajaa sitten kovaa taikka hiljaa. jotenkin outo ajatus että jos ajaa hiljaa niin sitten pitäisi olla kovat palat, kun jos kovemmat jarrutukset ovat harvassa, niin ei ne jarrupalat silloinkaan kauheasti kulu vaikka olisi pehmeämmätkin...
Hyvä jarru on jarrutusteholtaan ennustettava ja "tunnokas", ja jarrutustehon vaihtelu pitää olla tasainen, ei äkkinäinen. Ja kuskin tehtävä on sitten tällä jarrujen antamalla "palautteella" annostella jarrutusvoima oikein, tämähän on ihan pyörän hallinnan perustaa.
Aikahuonoissa kantimissa pitää olla jos tahallaan halutaan huonon jarruvoiman omaavia jarruja siksi ettei vain kävisi niin että jarruttaa vaikkapa etupyörän lukkoon ja kaatuu sen takia. Kyllä sen jarruvoiman "säädin"v on siinä kuskin sormissa.
En tiedä aloittajan jarruja enkä niistä ole nyt niin paljoa kiinnostunutkaan (kun nuo vannejarrut alkavat olemaan mennyttä aikaa ), mutta onhan noita eri valmistajilla eri jarrupaloja eri käyttöön
Tuossa esimerkiksi Maguran samasta palamallista neljä eri vaihtoehtoa eri spekseillä:
https://www.bike24.com/p2786.html
Tuossa muutenkin 200 paria erilaisia jarrupaloja eri jarrumalleihin ja erilaisiin käyttötarkoituksiin, luulisi haluamansa löytävän (se että jostain Prisman pyöräosastolta ei löydy kuin 1-2 mallia ei tarkoita sitä että niitä ei olisi saavilla. Useissa paloissa toimitussisältö sen 2paria eli etu ja takapäähän omansa.
https://www.bike24.com/rim-brake-pads.html?sort=price_asc
kelpaisiko 25parin tukkapakkaus?
https://www.bikester.fi/elvedes-rim-brake-pads-for-v-brake-25-pairs-M1141326.html#cgid=37089
Eli jos tänäpäivänä ei löydä haluamaansa, niin kyllä vika enemmän on itsessä.Se hyvä noissa oli että v-jarrupala meni aina v-jarruihin mutta levyjarrupala ei mene levyjarruihin. Täytyy olla oikea malli ja merkki. Jokaisella valmistajalla omansa. Lensi standardit romukoppaan tässäkin ja asiat vaikeutuivat omaa pyörää huoltavilla.
- Anonyymi
Aja hiljempaa ja jarruta vähemmän ja niin maailma pelastuu.
- Anonyymi
Ketjun aloittaja on siinä mielessä oikeassa, että V-jarrujen peruspaloissa on kyllä ärsyttävän vähän kulutuspintaa. (Oletan näistä olevan kysymys).
Itse olen muuttanut esim. renkaanvaihdon yhteydessä palojen kulmaa, tai jopa kääntänyt 180-astetta, saadakseni pajat kulumaan tasaisemmin loppuun. - Anonyymi
Typerä aloitus, typerät kommentit.
Aivan kuin aloittaja kertoisi: Minun 20 vuotta sitten ostamani talvikengät ovat vieläkin täysin kulumattomat. Nykyisten talvikenkien pohjat kuluvat sileäksi alle neljässä vuodessa. Missä vika🤪
Mikään autorengas, mikään polkupyörä, mikään jarrupala, mikään hehkulamppu, mikään öljy moottorissa, mikään avioliitto, mikään maailman rauha, mikään orgasmi, mikään jarrupala, mikään jakohihna, mikään polkupyörä, mikään asia tarvitse kestää kahtakymmentä vuotta.
Vanhan ajan vannejarrut olivat tosi heikkotehoisia. Jarrupalojen vanhetessa niin muuttuvat koviksi ja jarrutehot hiiouvat.- Anonyymi
En minäkään odota 20-vuoden kestävyyttä. Olisi kuitenkin rehellistä kertoa myytävissä jarrupalapakkauksissa kulutuspinnan paksuus ja jotain materiaalin kovuudesta/pehmeydestä.
Valmistajat muuttavat pyöränosien koostumusta ja pyöräilijät hyväksyy kaikki muutokset mikä on todella tyhmää ja pyuörän huolto vie aina vain enemmän aikaa.
- Anonyymi
Hiipuvat kuten järki päästä. Tässä todiste aivosolujen kestävyydestä.
- Anonyymi
On olemassa ns. kasettijarrupaloja, joihin vaihdetaan vain se kuluva jarrupinta.
Tuossa eräs V-jarruihin https://www.bike-discount.de/en/shimano-xt-s70c-cartridge-brake-shoes-for-br-m770
ja vaihtogummit https://www.bike-discount.de/en/shimano-s70c-brake-pads-for-cartridge-brake-shoes.
Eihän noilla maailmaa pelasteta, mutta eivät ne metalliosat maan uumenista meille tänne ihan viattomastikaan siirry. Mihin se omien valintojen raja pitäisi vetää, auton ostoon vai avaruusmatkailuun?Ei kelpaa aloittajalle, hänelle ei käy mikään "mikä ei ole kuten ennen", hänelle ei käy nuo vaihdettavat palat (missä ei siis mitään muuta kuin vain se kuminen jarrumateriaali), kun eivät kestä sitä 20000km. mitä ovat ennen kestäneet, eihän se käy jos palat joutuu vaihtamaan vaikka 5000km. välein, eihän se nyt miillä käy (vaikka jarrupintojen vaihto on helppo operaatio ja uudet pinnat maksaa alle 10€ molempiin päihin yhteensä).
- Anonyymi
Aika ei kuluta jarrupaloja vaan käyttö. Jos nykyajan vannejarrullisen jättää nojaamaan räystään alle on jarrupalat aivan kunnossa 20 vuoden päästä.
- Anonyymi
Tunkekaa nyt jo ne mankelit sinne varastoon Suomessa talvella ajetaan maastureilla
- Anonyymi
Ei ole vielä talvi
- Anonyymi
Heitä mereen se pyörä ja osta chevy van
- Anonyymi
Eikä kesäkään tule. Jos fillarin ostaa hyötykäyttöön niin se pitää osata huoltaa.
Jos hupikäyttöön niin fillari huolto huoltaa.
Mielenkiinnon puute tai tyhmä pää = älä osta edes polkupyörää. - Anonyymi
HEH, taas turhanpyöräilijät meuhkaa typerästä faktasta.
Ennen polkupyörä tehtiin oikeaksi arkiliikunnan välineeksi. Nykyään kaupoissa olevilla pyörillä ei kulje täydet marjaämpärit eikä polttopuut. Niillä kulkee vain turha pää, huollosta huiltoon.
Oma 1950-luvulta perittyyn pyörään ei ole IKINÄ tehty minkäänlaista jarruremonttia. Renkaat ostin aikoinaan, mutta sain vielä Nokian nimellä myydyt. Niillä mennään yhä. Yhden ulkorengas paikan laitoin, leikattu sudennahasta. Sisuritkin kestää yhä.- Anonyymi
Tuonaikaiset rumpujarrut vaikuttavat ikuisilta etenkin varovaisessa ajossa. Ja toimivat ihan riittävästi.
Nykyiset hydraulisekoilut ovat kyllä tehokkaat, mutta vaativat ylläpitoa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1424615- 932189
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152081Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi801978Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1431566Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541542VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1081428- 1011337
- 751336
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1201119