Nykyajan jarrupalat kuluu nopeasti

Anonyymi-ap

Sain perintönä yli 20 vuotta sitten suomessa valmistetun polkupyörän.
Etupyörässä on noin 35 millimetrin pituiset jarrupalat joita ei välttämättä ole koskaan vaihdettu ja kulutuspintaa on silti enemmän kuin nykyajan jarrupaloissa.

Omassa noin 10 vuotta vanhassa pyörässäni jarrupalojen vaihto vie aikaa ja
jätettä syntyy kun uusissa jarrupaloissa on aina mukana samat mutterit ja välilevyt.
Kulutuspintaa niissä on vähän suhteessa jarrupalojen muuhun massaan.

Onko mitään ekologista vaihtoehtoa?
Jarrupaloja joissa paksumpi tai kovempi kulutuspinta?
Pakkauksia joissa yhden parin sijasta useampi pari?

27

516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ratkaisu on että hankit polkupyörän jarrulevyillä ja nestejarruilla. Niissä kun nuo jarrupalat tuppaavat kestämään pitkään. Lisäksi ne ovat nopeasti vaihdettavissa.

      • Anonyymi

        Tyypillinen ehdotus ongelman ratkaisuun näillä palstoilla. Tuollaisen ajattelutavan vuoksi taloyhtiöiden pyörävarastot on tupaten täynnä käyttämättömiä polkupyöriä ja kaatopaikoille menee valtavat määrät polkupyöriä ja samaan aikaan kulutusluottojen aiheuttamat maksuvaikeudet lisääntyy.
        Kysyin että onko ekologista vaihtoehtoa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tyypillinen ehdotus ongelman ratkaisuun näillä palstoilla. Tuollaisen ajattelutavan vuoksi taloyhtiöiden pyörävarastot on tupaten täynnä käyttämättömiä polkupyöriä ja kaatopaikoille menee valtavat määrät polkupyöriä ja samaan aikaan kulutusluottojen aiheuttamat maksuvaikeudet lisääntyy.
        Kysyin että onko ekologista vaihtoehtoa?

        Jos tuo että vaihtaa jarrupaloja (ajosuoritteesta riippuen) 2-5vuoden välein on liian "ei ekologista" niin sitten ei kyllä varmaankaan ole vaihtoehtoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyypillinen ehdotus ongelman ratkaisuun näillä palstoilla. Tuollaisen ajattelutavan vuoksi taloyhtiöiden pyörävarastot on tupaten täynnä käyttämättömiä polkupyöriä ja kaatopaikoille menee valtavat määrät polkupyöriä ja samaan aikaan kulutusluottojen aiheuttamat maksuvaikeudet lisääntyy.
        Kysyin että onko ekologista vaihtoehtoa?

        Ekologinen vaihtoehto on oikea tilannenopeus, ennakointi ja maltillinen jarrujen käyttö. Jos taajamassa ajaa kovaa ja joka risteykseen joutuu jarruttamaan voimakkaasti niin jarrukomponentit kuluvat nopeasti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ekologinen vaihtoehto on oikea tilannenopeus, ennakointi ja maltillinen jarrujen käyttö. Jos taajamassa ajaa kovaa ja joka risteykseen joutuu jarruttamaan voimakkaasti niin jarrukomponentit kuluvat nopeasti.

        Liikenteessä tulee välillä ennakoimattomia tilanteita joissa nopea pysähtyminen (hyvät jarrut tässä luonnollisesti isossa osassa) on ensiarvoisen tärkeää.

        Pitää vielä muistaa että 20vuodessa kumin ominaisuudet ovat vielä muuttuneet siitä mitä valmistaja alunperin on paloille määritellyt, joten jo senkin puolesta kumiset jarrupalat tulisi vaihtaa aika-ajoin vaikka ne ei olisi vielä jarrumateriaalin puolesta loppuun kuluneet.

        Mutta kokonaisuudessaan kun jää kotiin eikä liiku mennekkään, niin se on varmastikkin vielä ekologisempaa.


      • Anonyymi

        Mitenkäs se, onko nestejarrut tai vaijerivetoiset, vaikuttaa palojen kulumiseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenkäs se, onko nestejarrut tai vaijerivetoiset, vaikuttaa palojen kulumiseen?

        Sanothaan näin jotta nesteletkut, varmatoimisuuden lisäksi, aiheuttavat nopeammin suuremman paineen jolloin jarrupaloja kuluttava vaikutus jää lyhyemmäksi koskapa palat rahnaa lyhyemmän aikaa per capita silloin. Kuinka vaijerikäyttöinen sitten kuluttaapi enempi kun lähempi tarkasteleepi niin tuskin ero suuren suuri ompi vehnäleipee versus ohraleipee.


      • Anonyymi
        UUSI

        😋😍😋😍😋😍😋😍😋

        😋 ­­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#180449480

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Jarrupalojen kulumisessa pitää ottaa huomioon se lähtökohta, että mitä mitä kovempi palan kulutuspinta on, niin sitä huonompi jarrutusteho sillä on saavutettavissa, siis mikäli palan muut ominaisuudet ovat identtiset.

      Tietysti jos jarrutustehon sijasta se että jarrupala kestää yli 20vuotta vaihtamatta, niin sekin on valintakysymys. Itse pidän jarrujen tehoa ja käytöstä tärkeämpänä asiana, kuin niiden ylipitkää kulutuskestävyyttä, mutta jokainen tietysti arvottaa asioita omalta näkökannaltaan.

      • Etenkin märällä kelillä voi kovilla paloilla olla huomattavaa hankaluutta saavuttaa kunnollista pysähtymistehoa.


      • Anonyymi

        Kiireiset kovaa vauhtia pyöräteillä ja risteyksissä polkupyörillä kaahaavat tarvitsevat hyvää jarrutustehoa.
        Minä ajan rauhallisesti ja sovitan tilannenopeuteni huomioiden kaahaajat joten en tarvitse suurempaa jarrujen tehoa kuin mitä oli ensimmäisissä käsijarruilla varustetuissa retkeilypyörissä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiireiset kovaa vauhtia pyöräteillä ja risteyksissä polkupyörillä kaahaavat tarvitsevat hyvää jarrutustehoa.
        Minä ajan rauhallisesti ja sovitan tilannenopeuteni huomioiden kaahaajat joten en tarvitse suurempaa jarrujen tehoa kuin mitä oli ensimmäisissä käsijarruilla varustetuissa retkeilypyörissä.

        Eli koska sinä et tarvitse mielestäsi (hyvää jarrutustehoa), niin silloin sitä ei tarvitse muutkaan? Tämäkö on perustelusi?
        Jarrut nyt kuitenkin on yksi polkupyörän tärkeimpiä turva"varusteita" joiden merkitystä ei voi millään aliarvioida. Ja nyt kun puhe vannejarruista niin keskimääräisen vannejarrun teho ei muutenkaan ole mikään erityisen hyvä (etenkään märällä ajaessa, vai onko niin ettet ikinä aja myös sateessakaan?).

        Jarrujen kulutuspinta-osat eli jarrupalat (on sitten kyseessä vanne- taikka levyjarru) on sunniteltu nimenomaan kulutusosiksi jotka uusitaan aina aika-ajoin ja kummankaan jarrumallin palojen vaihtoon ei tarvitse mitään kovin ihmeellisiä erikoistyökaluja ja jos niiden vaihtoon menee vaikka 15min/kpl 2-4vuoden välein, niin en näe tuota mitenkään erityisen ongelmallisena asiana, vaikka vaihdon joutuisi teetättämään liikkeessä, puhutaan yhä muutamien kymmenien eurojen kustannuksesta joka on turvallisuudesta pieni hinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiireiset kovaa vauhtia pyöräteillä ja risteyksissä polkupyörillä kaahaavat tarvitsevat hyvää jarrutustehoa.
        Minä ajan rauhallisesti ja sovitan tilannenopeuteni huomioiden kaahaajat joten en tarvitse suurempaa jarrujen tehoa kuin mitä oli ensimmäisissä käsijarruilla varustetuissa retkeilypyörissä.

        Noissa pyörissä oli usein teräsvanteet, tehottomuus johtui siitä. Aluvanne toimii hyvin ja kestää pitkään.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Eli koska sinä et tarvitse mielestäsi (hyvää jarrutustehoa), niin silloin sitä ei tarvitse muutkaan? Tämäkö on perustelusi?
        Jarrut nyt kuitenkin on yksi polkupyörän tärkeimpiä turva"varusteita" joiden merkitystä ei voi millään aliarvioida. Ja nyt kun puhe vannejarruista niin keskimääräisen vannejarrun teho ei muutenkaan ole mikään erityisen hyvä (etenkään märällä ajaessa, vai onko niin ettet ikinä aja myös sateessakaan?).

        Jarrujen kulutuspinta-osat eli jarrupalat (on sitten kyseessä vanne- taikka levyjarru) on sunniteltu nimenomaan kulutusosiksi jotka uusitaan aina aika-ajoin ja kummankaan jarrumallin palojen vaihtoon ei tarvitse mitään kovin ihmeellisiä erikoistyökaluja ja jos niiden vaihtoon menee vaikka 15min/kpl 2-4vuoden välein, niin en näe tuota mitenkään erityisen ongelmallisena asiana, vaikka vaihdon joutuisi teetättämään liikkeessä, puhutaan yhä muutamien kymmenien eurojen kustannuksesta joka on turvallisuudesta pieni hinta.

        Et tainnut lukea ja ajatella ennenkuin vastasit.
        Kovaa vauhtia kiitävät tarvitsevat pehmeämpiä jarrupaloja kuin hitaammin ja varovaisemmin ajavat.
        Pyöräilyonnettomuustutkimuksissa ei mainita mitään jarrupaloista sillä niiden kunto
        ei ole onnettomuuksien syynä vaan pyöräilijät pääasiassa kaatuvat ja loukkaantuvat.
        Pointtini on se että jarrupaloissa pitäisi olla vaihtoehtoja kovuuden suhteen.
        Jos etupyörä menee lukkoon niin syntyy pyöräiljälle tyypillinen kaatumisonnettomuus.
        50 kiloinen pyöräilijä pysähtyy tarpeeksi nopeasti perinteisillä kovilla jarrupaloilla.
        80-100 kiloisen pitää kiinnittää enemmän huomiota jarrujen ja jarrupalojen toimivuuteen.

        Pyöräilijöitä huijataan myös sillä että jarrupaloissa on vähän kulutuspintaa.
        Keskustelun varsinainen aihe on kuitenkin alussa eli mistä löytyy jarrupaloja joissa on kulutuspintaa niinkuin oli perinteisissä jarrupaloissa?
        Mistä saisi jarrupaloja suuremmissa pakkauksissa ilman turhia metalliosia joita ei tarvitse jatkuvasti vaihtaa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et tainnut lukea ja ajatella ennenkuin vastasit.
        Kovaa vauhtia kiitävät tarvitsevat pehmeämpiä jarrupaloja kuin hitaammin ja varovaisemmin ajavat.
        Pyöräilyonnettomuustutkimuksissa ei mainita mitään jarrupaloista sillä niiden kunto
        ei ole onnettomuuksien syynä vaan pyöräilijät pääasiassa kaatuvat ja loukkaantuvat.
        Pointtini on se että jarrupaloissa pitäisi olla vaihtoehtoja kovuuden suhteen.
        Jos etupyörä menee lukkoon niin syntyy pyöräiljälle tyypillinen kaatumisonnettomuus.
        50 kiloinen pyöräilijä pysähtyy tarpeeksi nopeasti perinteisillä kovilla jarrupaloilla.
        80-100 kiloisen pitää kiinnittää enemmän huomiota jarrujen ja jarrupalojen toimivuuteen.

        Pyöräilijöitä huijataan myös sillä että jarrupaloissa on vähän kulutuspintaa.
        Keskustelun varsinainen aihe on kuitenkin alussa eli mistä löytyy jarrupaloja joissa on kulutuspintaa niinkuin oli perinteisissä jarrupaloissa?
        Mistä saisi jarrupaloja suuremmissa pakkauksissa ilman turhia metalliosia joita ei tarvitse jatkuvasti vaihtaa?

        Kaikki tarvitsevat hyviä jarruja, ajaa sitten kovaa taikka hiljaa. jotenkin outo ajatus että jos ajaa hiljaa niin sitten pitäisi olla kovat palat, kun jos kovemmat jarrutukset ovat harvassa, niin ei ne jarrupalat silloinkaan kauheasti kulu vaikka olisi pehmeämmätkin...

        Hyvä jarru on jarrutusteholtaan ennustettava ja "tunnokas", ja jarrutustehon vaihtelu pitää olla tasainen, ei äkkinäinen. Ja kuskin tehtävä on sitten tällä jarrujen antamalla "palautteella" annostella jarrutusvoima oikein, tämähän on ihan pyörän hallinnan perustaa.
        Aikahuonoissa kantimissa pitää olla jos tahallaan halutaan huonon jarruvoiman omaavia jarruja siksi ettei vain kävisi niin että jarruttaa vaikkapa etupyörän lukkoon ja kaatuu sen takia. Kyllä sen jarruvoiman "säädin"v on siinä kuskin sormissa.

        En tiedä aloittajan jarruja enkä niistä ole nyt niin paljoa kiinnostunutkaan (kun nuo vannejarrut alkavat olemaan mennyttä aikaa ), mutta onhan noita eri valmistajilla eri jarrupaloja eri käyttöön
        Tuossa esimerkiksi Maguran samasta palamallista neljä eri vaihtoehtoa eri spekseillä:
        https://www.bike24.com/p2786.html

        Tuossa muutenkin +200 paria erilaisia jarrupaloja eri jarrumalleihin ja erilaisiin käyttötarkoituksiin, luulisi haluamansa löytävän (se että jostain Prisman pyöräosastolta ei löydy kuin 1-2 mallia ei tarkoita sitä että niitä ei olisi saavilla. Useissa paloissa toimitussisältö sen 2paria eli etu ja takapäähän omansa.
        https://www.bike24.com/rim-brake-pads.html?sort=price_asc

        kelpaisiko 25parin tukkapakkaus?
        https://www.bikester.fi/elvedes-rim-brake-pads-for-v-brake-25-pairs-M1141326.html#cgid=37089

        Eli jos tänäpäivänä ei löydä haluamaansa, niin kyllä vika enemmän on itsessä.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kaikki tarvitsevat hyviä jarruja, ajaa sitten kovaa taikka hiljaa. jotenkin outo ajatus että jos ajaa hiljaa niin sitten pitäisi olla kovat palat, kun jos kovemmat jarrutukset ovat harvassa, niin ei ne jarrupalat silloinkaan kauheasti kulu vaikka olisi pehmeämmätkin...

        Hyvä jarru on jarrutusteholtaan ennustettava ja "tunnokas", ja jarrutustehon vaihtelu pitää olla tasainen, ei äkkinäinen. Ja kuskin tehtävä on sitten tällä jarrujen antamalla "palautteella" annostella jarrutusvoima oikein, tämähän on ihan pyörän hallinnan perustaa.
        Aikahuonoissa kantimissa pitää olla jos tahallaan halutaan huonon jarruvoiman omaavia jarruja siksi ettei vain kävisi niin että jarruttaa vaikkapa etupyörän lukkoon ja kaatuu sen takia. Kyllä sen jarruvoiman "säädin"v on siinä kuskin sormissa.

        En tiedä aloittajan jarruja enkä niistä ole nyt niin paljoa kiinnostunutkaan (kun nuo vannejarrut alkavat olemaan mennyttä aikaa ), mutta onhan noita eri valmistajilla eri jarrupaloja eri käyttöön
        Tuossa esimerkiksi Maguran samasta palamallista neljä eri vaihtoehtoa eri spekseillä:
        https://www.bike24.com/p2786.html

        Tuossa muutenkin 200 paria erilaisia jarrupaloja eri jarrumalleihin ja erilaisiin käyttötarkoituksiin, luulisi haluamansa löytävän (se että jostain Prisman pyöräosastolta ei löydy kuin 1-2 mallia ei tarkoita sitä että niitä ei olisi saavilla. Useissa paloissa toimitussisältö sen 2paria eli etu ja takapäähän omansa.
        https://www.bike24.com/rim-brake-pads.html?sort=price_asc

        kelpaisiko 25parin tukkapakkaus?
        https://www.bikester.fi/elvedes-rim-brake-pads-for-v-brake-25-pairs-M1141326.html#cgid=37089

        Eli jos tänäpäivänä ei löydä haluamaansa, niin kyllä vika enemmän on itsessä.

        Onko santulla huono päivä kun kommentoidaan mitä sattuu ja välillä ohi kommentoitavan asian? Kukaan ei ole väittänyt että tehokkaat jarrut olisivat huono asia. Mekaanisissa vannejarruissa on muutama asia jotka vaikuttavat jarrutustehoon. Eniten vaikuttaa puristusvoima omissa käsissä. Vanteen , jarrulevyn ja jarrupalojen puhtaus on toinen merkittävä asia kuten jarruissa yleensäkin. Jos on sattunut pesemään pyöränsä autoshamppoolla jossa on mukana vahaa niin jarruosat ovat tavallaan saastuneet ja kitka pienentynyt. Huollon yhteydessä voi myös tuhria vanteen ja palat rasvaisilla sormilla tai spray ketjuöljyllä. Huomionarvoinen asia on myös se että alumiini ja teräsvanteille on olemassa omat jarrupalansa ja yleensä on myös määritelty asennussuunta. Lähtökohtaisesti kova tai pehmeä jarrupala ei välttämättä määritä jarrutuksen tehokkuutta tai palojen kestävyyttä. Eri materiaaleilla on erilaisia ominaisuuksia joten mitään yleispäteviä sääntöjä asiasta ei voi antaa vaikka olisi jokin mielikuva asiasata. Fysiikan lait eivät mielipiteistä piittaa. Onhan olemassa myöskin metallisia jarrupaloja tosin levyjarruihin ja niitä pidetään parempina kuin resin paloja myös märällä kelillä. On kuitenkin selvä asia että muovisten jarrupalojen ominaisuudet heikkenevät ajan myötä. Aloittaja kysyi ekologista vaihtoehtoa. Toinen puoli asiassa oli se että mukana tulee turhaan ylimääräiset mutterit ja prikat kun alkuperäisiäkin voisi käyttää. Asia voi tuntua pieneltä ongelmalta mutta kun miljoonat pyöräilijät vaihtaa jarrupalat niin se tarkoittaa miljoonia turhia muttereita ja prikkoja. No sinähän et ole ekologiasta kiinnostunut joten asiaa voi olla vaikea ymmärtää. Käytännön tasolla ajotavalla on suuri merkitys kuluvien osien kestoon. Nyt ei nimetty mitään erityistä pyöräilymuotoa joten sen suhteen mennään arvailujen varassa. Fakta on kuitenkin se että mitä agressiivisempi ajotapa sitä enemmän kuluvat osat kuluu oli pyöräilymuoto mikä tahansa.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kaikki tarvitsevat hyviä jarruja, ajaa sitten kovaa taikka hiljaa. jotenkin outo ajatus että jos ajaa hiljaa niin sitten pitäisi olla kovat palat, kun jos kovemmat jarrutukset ovat harvassa, niin ei ne jarrupalat silloinkaan kauheasti kulu vaikka olisi pehmeämmätkin...

        Hyvä jarru on jarrutusteholtaan ennustettava ja "tunnokas", ja jarrutustehon vaihtelu pitää olla tasainen, ei äkkinäinen. Ja kuskin tehtävä on sitten tällä jarrujen antamalla "palautteella" annostella jarrutusvoima oikein, tämähän on ihan pyörän hallinnan perustaa.
        Aikahuonoissa kantimissa pitää olla jos tahallaan halutaan huonon jarruvoiman omaavia jarruja siksi ettei vain kävisi niin että jarruttaa vaikkapa etupyörän lukkoon ja kaatuu sen takia. Kyllä sen jarruvoiman "säädin"v on siinä kuskin sormissa.

        En tiedä aloittajan jarruja enkä niistä ole nyt niin paljoa kiinnostunutkaan (kun nuo vannejarrut alkavat olemaan mennyttä aikaa ), mutta onhan noita eri valmistajilla eri jarrupaloja eri käyttöön
        Tuossa esimerkiksi Maguran samasta palamallista neljä eri vaihtoehtoa eri spekseillä:
        https://www.bike24.com/p2786.html

        Tuossa muutenkin 200 paria erilaisia jarrupaloja eri jarrumalleihin ja erilaisiin käyttötarkoituksiin, luulisi haluamansa löytävän (se että jostain Prisman pyöräosastolta ei löydy kuin 1-2 mallia ei tarkoita sitä että niitä ei olisi saavilla. Useissa paloissa toimitussisältö sen 2paria eli etu ja takapäähän omansa.
        https://www.bike24.com/rim-brake-pads.html?sort=price_asc

        kelpaisiko 25parin tukkapakkaus?
        https://www.bikester.fi/elvedes-rim-brake-pads-for-v-brake-25-pairs-M1141326.html#cgid=37089

        Eli jos tänäpäivänä ei löydä haluamaansa, niin kyllä vika enemmän on itsessä.

        Se hyvä noissa oli että v-jarrupala meni aina v-jarruihin mutta levyjarrupala ei mene levyjarruihin. Täytyy olla oikea malli ja merkki. Jokaisella valmistajalla omansa. Lensi standardit romukoppaan tässäkin ja asiat vaikeutuivat omaa pyörää huoltavilla.


    • Anonyymi

      Aja hiljempaa ja jarruta vähemmän ja niin maailma pelastuu.

    • Anonyymi

      Ketjun aloittaja on siinä mielessä oikeassa, että V-jarrujen peruspaloissa on kyllä ärsyttävän vähän kulutuspintaa. (Oletan näistä olevan kysymys).
      Itse olen muuttanut esim. renkaanvaihdon yhteydessä palojen kulmaa, tai jopa kääntänyt 180-astetta, saadakseni pajat kulumaan tasaisemmin loppuun.

    • Anonyymi

      Typerä aloitus, typerät kommentit.

      Aivan kuin aloittaja kertoisi: Minun 20 vuotta sitten ostamani talvikengät ovat vieläkin täysin kulumattomat. Nykyisten talvikenkien pohjat kuluvat sileäksi alle neljässä vuodessa. Missä vika🤪

      Mikään autorengas, mikään polkupyörä, mikään jarrupala, mikään hehkulamppu, mikään öljy moottorissa, mikään avioliitto, mikään maailman rauha, mikään orgasmi, mikään jarrupala, mikään jakohihna, mikään polkupyörä, mikään asia tarvitse kestää kahtakymmentä vuotta.

      Vanhan ajan vannejarrut olivat tosi heikkotehoisia. Jarrupalojen vanhetessa niin muuttuvat koviksi ja jarrutehot hiiouvat.

      • Anonyymi

        En minäkään odota 20-vuoden kestävyyttä. Olisi kuitenkin rehellistä kertoa myytävissä jarrupalapakkauksissa kulutuspinnan paksuus ja jotain materiaalin kovuudesta/pehmeydestä.
        Valmistajat muuttavat pyöränosien koostumusta ja pyöräilijät hyväksyy kaikki muutokset mikä on todella tyhmää ja pyuörän huolto vie aina vain enemmän aikaa.


    • Anonyymi

      Hiipuvat kuten järki päästä. Tässä todiste aivosolujen kestävyydestä.

    • Anonyymi
      • Ei kelpaa aloittajalle, hänelle ei käy mikään "mikä ei ole kuten ennen", hänelle ei käy nuo vaihdettavat palat (missä ei siis mitään muuta kuin vain se kuminen jarrumateriaali), kun eivät kestä sitä 20000km. mitä ovat ennen kestäneet, eihän se käy jos palat joutuu vaihtamaan vaikka 5000km. välein, eihän se nyt miillä käy (vaikka jarrupintojen vaihto on helppo operaatio ja uudet pinnat maksaa alle 10€ molempiin päihin yhteensä).


    • Anonyymi

      Aika ei kuluta jarrupaloja vaan käyttö. Jos nykyajan vannejarrullisen jättää nojaamaan räystään alle on jarrupalat aivan kunnossa 20 vuoden päästä.

    • Anonyymi

      Tunkekaa nyt jo ne mankelit sinne varastoon Suomessa talvella ajetaan maastureilla

      • Anonyymi

        Ei ole vielä talvi


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      6083
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3685
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1955
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1939
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1758
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      76
      1619
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1532
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      1435
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1428
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      27
      1345
    Aihe