Miksi romantiikan ajalta on eniten tunnettuja säveltäjiä?

Anonyymi-ap

Romantiikka oli toki pidempi aikakausi kuin klassismi, mutta onko kellään mielipidettä, miksi romantiikan aikakausi tuotti noin kymmenenkertaisen määrän suuria säveltäjänimiä kuin klassismi? Klassismista tänä vuonna muistetaan enää Haydn, Mozart, Beethoven ja esiromantikko Schubert, vaivoin lisäksi Gluck. J.S.Bachin poikien teoksia ei juuri esitetä. Johtuiko romantiikan massiivisesti suurempi suurten säveltäjien joukko siitä, että taidemusiikki laajentui maantieteellisesti ja koulutusmahdollisuuksia syntyi uusiin Euroopan kolkkiin? Esimerkiksi Puolasta, Venäjältä, Norjasta ja Suomesta saattoi nyt nousta suurehkoja nimiä. Mitä muita selitysmalleja kuin aikakauden pidempi kesto ja eri valtioiden kykyjen hyödyntyminen uudella tavalla tälle ilmiölle voisi olla? Arvostan mielipiteitänne.

6

161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kannattaa muistaa, ettei kansan&ihmisten maku tarkoita aina sitä että kyseinen kaupallisesti suosittu musanimi on paras tai parhaiden joukossa. Enemmänkin minä katson muihin seikkoihin kuten rakenteet, tunne, taidokkuus ja kokonaisuus &sovitus &esitystapa ja luovuus. En sano että hitti on huonompi kuin teos joka ei ole tunnettu kaupallinen hitti. Beethovveni ainakin osasi panostaa laajaulotteisiin teoksiin joihin pani runsaasti älyä ja tunnetta. Mozart sai kuuntelijat syviin tunnetasoihin. Schubert osasi luoda myös syvällisiä teoksia eikä kovin usein sortunut vetelyyteen ja patetiaan. Rakenteet oli schubertilla myös kunnossa. Sibelius sortui usein patetiaan eikä hänen teosten rakenteet olleet aina laadukkaimmasta päästä paitsi finlandia on kyllä huikea teos. Johan Sebastian Bach oli etenkin etevä kirkkomusan saralla. Rävel oli taidokas. Rimski-Rahmanov. Fanny Mendelssohn. Vivaldi.

    • J.S Bachin pojista kyllä Carl Philip Emmanuel Bachin teoksia on soitettu myöhemminkin. Itsekin aikoinaan tutustuin tähän säveltäjään, kun kuuntelin paljon klassisen musiikin radiokanavaa. Sittemmin lainasin kirjastosta CD-levyjä tai ainakin yhden levyn, jolla säveltäjän musiikkia. Kerran lainasin sellaisenkin, jossa muidenkin J.S Bachin poikien musiikkia. Carl Philip Emmanuel Bach on Bachin pojista tunnetuin säveltäjänä, omana aikanaan oli suositumpi kuin isänsä omana aikanaan. Nykyäänkin vielä soitetaan hänen sävellyksiään.

      Klassismin ajan säveltäjistä Mozart ,Haydn ja Beethoven taitavat olla tunnetuimmat ja ehkä myös J.S Bachin pojista jo mainitsemani Carl Philip Emmanuel Bach.

      Klassismin ajalta ei tunneta nykyaikana kauheasti esim. säveltäjiä, jotka olisivat tehneet opperoita. Ei tule mieleen kuin Mozart. Gluckin oopperoista nykyään taidetaan tietää lähinnä vain "Orfeus ja Eurydike".

      Romantiikan ajalta tunnetaan esim. suuria oopperasäveltäjiä kuten Puccini (esim. Madama Butterfly, Tosca, Turandot, La boheme)ja Wagner (esim. Lentävä hollantilainen, Tannhäuser, Niebelungin sormus, Tristan ja Isolde) sekä erityisesti baleteistaan (esim. Joutsenlampi, Pähkinänsärkijä) tunnettu Tsaikovski . Myös esim. Chopinin pianoteoksia on säilynyt jälkipolville ja Tsaikovskin finfonioita.

      Romantiikan aika taiteen tyylisuuntana, esim. musiikissa kesti kauemmin kuin klassismi, joten siitäkin voidaan jo olettaa, että on enemmän säveltäjiä, jotka jättivät jälkeensä musiikkia.

      Tuolta ajanjaksolta on myös säilynyt enemmän teoksia säveltäjiltä, jotka tulivat monesta eri maasta, kun taas klassismin kaudelta on säilynyt eniten ehkä saksankielisten säveltäjien teoksia (Mozart. Haydn, Beethoven, Carl Philip Emmanuel Bach). Romantiikan aika siis toi kulttuurillisesti esiin enemmän säveltäjiä.

      • Anonyymi

        mitä nää diggaat italialaissäveltäjistä? mä tykkään paljon ja heidän teokset on osittain yksinkertaisia mut toisaalta ei ne ole niin heleppoja soittaa/toteuttaa koska nopea tempo &nopeat rytmit/rytminmuutokset vaatii sorminäppäryyttää soittajilta, ootko samaa mieltä? Italialaisista eniten huomiota saaneet Vivaldi ja verdi, mut rossini ei kauas jää heidän tasostaan ja onhan rossinin eräs ooppera(willhelm tell) yksi maailman parhaimpia ooppera-klassinen teoksia.

        Ootko alkanu perehtyä myös klassisen musan tuntemattomiin nimiin? mä oon kurkannut myös eri klassisen musan muotoihin kuten esim chamber-klassinen tai elektroninen avantgarde klassinen, sekä tonaalinen että atonaalinen musa eli en muista nyt kumpi on melodista musaa, mut joko atonaalinen tai tonaalinen.

        Saksalaissäveltäjät on hyviä mut aika-ajoin osalla saksalaissäveltäjistä pieni ongelma oli siinä että teokset puuroutui pateettisuuteen liikaa, mut ainakin mahler vältti sen paremmin kuin muut saksalaissäveltäjät. Ja fanny mendelssohn niin eikös hänkin ollu saksalainen? Hän teki paljon teoksia pianolle ja jouselle. Hän oli todella lahjakas. Naissäveltäjä joka jäi miesten varjoon koska oli nainen, mut nykyään on hieno asia että naisia arvostetaan paljon enemmän kuin ennen vanhaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        mitä nää diggaat italialaissäveltäjistä? mä tykkään paljon ja heidän teokset on osittain yksinkertaisia mut toisaalta ei ne ole niin heleppoja soittaa/toteuttaa koska nopea tempo &nopeat rytmit/rytminmuutokset vaatii sorminäppäryyttää soittajilta, ootko samaa mieltä? Italialaisista eniten huomiota saaneet Vivaldi ja verdi, mut rossini ei kauas jää heidän tasostaan ja onhan rossinin eräs ooppera(willhelm tell) yksi maailman parhaimpia ooppera-klassinen teoksia.

        Ootko alkanu perehtyä myös klassisen musan tuntemattomiin nimiin? mä oon kurkannut myös eri klassisen musan muotoihin kuten esim chamber-klassinen tai elektroninen avantgarde klassinen, sekä tonaalinen että atonaalinen musa eli en muista nyt kumpi on melodista musaa, mut joko atonaalinen tai tonaalinen.

        Saksalaissäveltäjät on hyviä mut aika-ajoin osalla saksalaissäveltäjistä pieni ongelma oli siinä että teokset puuroutui pateettisuuteen liikaa, mut ainakin mahler vältti sen paremmin kuin muut saksalaissäveltäjät. Ja fanny mendelssohn niin eikös hänkin ollu saksalainen? Hän teki paljon teoksia pianolle ja jouselle. Hän oli todella lahjakas. Naissäveltäjä joka jäi miesten varjoon koska oli nainen, mut nykyään on hieno asia että naisia arvostetaan paljon enemmän kuin ennen vanhaan.

        Ite oon kuunnellu italialaistenkin säveltäjien musiikkia, esim. Vivaldi, Tomaso Albinoni, Luigi Boccherini, Claudio Monteverdi, mutta he on romantiikan aikaa vanhempia säveltäjiä. Esim. Vivaldi ja Albinoni ovat barokkisäveltäjiä ja Monteverdi jostain 1500-luvulta tai 1600-luvun alusta. Näutä herroja uudemmista italialaissäveltäjistä tykkään Rossinin oopperamusiikista, koska se on melko kevyttä.

        Saksalaissäveltäjistä J.S Bach ja Bachin pojista se aiemmin mainitsemani Carl Philip Emmanuel Bach ja myös vaikka Georg Philip Telemann ovat sellaisia, joita aikoinaan kuuntelin aika paljon. Beethoven ei ole koskaan ollut mun ykkössuosikkeja.

        Tykkään enemmän ehkä vanhemmasta klassisesta musiikista kuten renessanssin, barokin ja ehkä vielä klassisminkin musiikista, tosin joskus saattaa mennä uudempikin musiikki kuten vaikka Camille Saint-Saensin orkesteriteos "Eläinten karnevaali".


      • Anonyymi kirjoitti:

        mitä nää diggaat italialaissäveltäjistä? mä tykkään paljon ja heidän teokset on osittain yksinkertaisia mut toisaalta ei ne ole niin heleppoja soittaa/toteuttaa koska nopea tempo &nopeat rytmit/rytminmuutokset vaatii sorminäppäryyttää soittajilta, ootko samaa mieltä? Italialaisista eniten huomiota saaneet Vivaldi ja verdi, mut rossini ei kauas jää heidän tasostaan ja onhan rossinin eräs ooppera(willhelm tell) yksi maailman parhaimpia ooppera-klassinen teoksia.

        Ootko alkanu perehtyä myös klassisen musan tuntemattomiin nimiin? mä oon kurkannut myös eri klassisen musan muotoihin kuten esim chamber-klassinen tai elektroninen avantgarde klassinen, sekä tonaalinen että atonaalinen musa eli en muista nyt kumpi on melodista musaa, mut joko atonaalinen tai tonaalinen.

        Saksalaissäveltäjät on hyviä mut aika-ajoin osalla saksalaissäveltäjistä pieni ongelma oli siinä että teokset puuroutui pateettisuuteen liikaa, mut ainakin mahler vältti sen paremmin kuin muut saksalaissäveltäjät. Ja fanny mendelssohn niin eikös hänkin ollu saksalainen? Hän teki paljon teoksia pianolle ja jouselle. Hän oli todella lahjakas. Naissäveltäjä joka jäi miesten varjoon koska oli nainen, mut nykyään on hieno asia että naisia arvostetaan paljon enemmän kuin ennen vanhaan.

        Tarkoitan siis, että Rossinin oopperamusiikki ei ole raskasta toisin kuin vaikka Wagnerin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      252
      2158
    2. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      2025
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      97
      1740
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      114
      1552
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1181
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1170
    7. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      113
      1008
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      64
      999
    9. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      33
      993
    10. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      58
      935
    Aihe