Heräätkö 05:00 aamuisin?

Anonyymi-ap

Kuulutko sinä klo 05:00 kerhoon? Kyseessä on jokin amerikkalainen hömpötys siitä, että heräämällä aikaisin aamulla ehtii tehdä omia juttuja ennen työpäivän alkua. Minä laitan tämän homman naurettavuuksien kategoriaan.

"Herää viideltä ja elämäsi paranee" on ollut otsikoissa ja nettikeskusteluissa huomioidun Robin Sharman kirjan 5 AM club – Ota aamut haltuusi, kohenna elämääsi keskeinen ajatus. Sharman keskeinen ajatus on herätä aikaisin ja käyttää aamun ensimmäinen tunti itseensä. Aikaisen aamuherätyksen ja sitä seuraavan rutiinin tarkoitus on mullistaa oma elämä paremmaksi. Sharma neuvoo heräämään klo 4:45 ja käyttämään aamun ensimmäisen tunnin liikuntaan, meditointiin ja itsensä kehittämiseen esimerkiksi lukemalla.

Pitää olla aika erikoinen vuorokausirytmi, että oikeasti saa riittävästi syvää ja hyvää unta, jos herää joka aamu klo 05:00. En keksi syitä, miksi haluaisin herätä klo 05:00 aamulla lukeakseni vaikkapa jotain kirjaa tunnin verran. Yöllä yleensä nukutaan!

Lähes itsestään selvänä riskinä aikaisen aamun rutiineissa on yöunista tinkiminen. Keskittyminen takkuaa, ajatus ei luista ja monimutkainen päättely on vaikeaa. On siis selvää, että jos aikainen aamurutiini tarkoittaa yöunien nipistämistä alle tarvittavaan 7–9 tuntiin, ei elämänlaatusi ainakaan parane. Siksi minun on mahdotonta uskoa, että joku oikeasti menee nukkumaan klo 21:00 illalla ja herää klo 05:00. Voihan sitä kirjaa lukea illalla ennen nukkumaan menoa ja meditoida. Miksi se pitäisi tehdä aamulla klo 05:00? Ilmeisesti siksi, että tästä järjettömyydestä voi kirjoittaa kirjan, joka myy hyvin.

Minä taidan kirjoittaa kirjan aiheesta "nuku pitkään aamula ja elämsi paranee". Kirjani sisältö on käyttää illat lukemiseen, rentoutumiseen ja itsensä kehittämiseen, ja mennä rentoutuneena nukkumaan.

36

383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Joskus herään ja joskus en. Ei luulisi sun persettä kaivelevan. Ei ihmiset ole mikään homogeeninen joukkio. Kaikilla on oma rytminsä, omat tapansa jne.

      >simiti<

      • Anonyymi

        😍😋😍😋😍😋😍😋😍

        ❤️ ­­­N­y­­m­­f­o­­m­­a­­­a­­n­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


      • Anonyymi

        🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒

        🍑 ­­­N­­­y­­m­f­o­m­­a­­­a­­­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#18063352d

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Ei, en kuulu tuohon kerhoon. Minulle on kauhistus, jos jonnekin lennolle lähtöä varten minun pitää herätä 03:00 ja lähteä siinä ajamaan autolla.. Klo 06:00 herätyskin on minulle liian aikainen ja olen silloin herättyäni todella epäsosiaalinen. Minulle ei tartte puhua silloin, kiitos.
      Mieluiten herään työaamuina klo 07:00 - 07:30 ja lepopäivinä vaikka klo 09:00. - Ja silloin nautin erityisesti kiireettömästä heräämisestä, jolloin voin viettää vaikka vielä tunnin vuoteessa ilman, että minun täytyy nousta. 😄

      Minulla on kyllä kollegoita, jotka tekevät "aamuvuoroa" vapaaehtoisesti, koska heräävät tosi aikaisin. Minulle sopii paremmin ninetofive työaikamuoto, jos sen kuuluu olla kiinteä 👍

    • Kuulostaa taas joltain aamuvirkkujen ihmisten itseään muita parempana pitämiseltä tuo..

      • Juuri näin...


      • Anonyymi

        mitä sinä siinä itket


    • Anonyymi

      Herään lähes joka aamu paljon aikaisemmin kuin viideltä. Miten se sua voi haitata?

      xLiner

      • Anonyymi

        Sama, yleensä ennen neljää, ilman herätyskelloa. Tuli sellainen olo, että siinä on nyt jotain pahaa... -sivusta


    • Anonyymi

      Minä menen nukkumaan 8-10 illalla ja herään 4-5 aamulla. Henkioppaanikin kehoittaa minua tuohon aamu 5 rytmiin.
      Ja tosiaan meditointi tai muu ajatusten herättely on hyvä tehdä tuohon aikaan.
      Toisinaan täytyy suoli tyhjentää aamulla kunnolla ja se ei onnistu kiireisellä lähdöllä.
      Jos päivän aikana on tärkeiden ihmisten tapaamisia, niin saatan jopa laittaa aamusaunan ja peseytyä tosi kunnolla.
      Kun herää aikaisin, niin illalla aikaisin nukuttaa.

      • Anonyymi

        Joku salakuvannut mua ennen ekaa kahvituopillista. Kyllä, luit oikein. Tuopillista. (0,5l)

        >simiti<


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joku salakuvannut mua ennen ekaa kahvituopillista. Kyllä, luit oikein. Tuopillista. (0,5l)

        >simiti<

        Mää juon kaks mukillista ja yleensä heti töissä lisää,
        Eikä kiitos mitään palsuja eli paliksia heti aamulla senkin yliluonnolliset ihmishirviöt, eli aamuihmiset.
        Menkää pois ja olkaa hiljaa👍😃

        Noin puoliltapäivin aikaisintaan voidaan palata asiaan,


      • Se vastaus oli varmaan minulle?
        Kyllä, juuri tämä 🤣👍


      • Xena-183 kirjoitti:

        Se vastaus oli varmaan minulle?
        Kyllä, juuri tämä 🤣👍

        Joo, se just😃


    • Työpäivinä joo ja siitä johtuu sitten myös se että silloinkin kun ei tarvis herätä tuppaa ikäväkyllä heräämään myös aivan turhan aikaisin eikä sitten saa unta enää. Joskus ketuttaa äärettömästi mutta joskus tuntuu hyvältäkin herätä aikaisin jos vaan on menny aikaisin nukkumaan. Nyt on jääny viime aikoina noi aikaisin nukkumaan menot vähemmälle ja sen takia on yöunetkin jääny vähän turhan vähiin.🙂.

      • Anonyymi

        Itse trin aikoinaan keskeytymätöntä 5-vuoroa. Silloin valvotaan AINA. Kun vaihdoin keskeytymättömään 2-vuoroon, ei tarvinnut yöllä valvoa. Tienestit pysyivät silti yhtä suurena.

        >simiti<


    • Anonyymi

      Olet oikeassa, varsinkin, että kun kelloja siirettään, se klo 5 aamulla onkin vasta klo 4 yöllä luonnossaan. Aivot tarvivat lepoa. Pimeä on myös silloin. Parempi rauhassa nukkua ja herätä silloin, kun on se aikaa, että on lopulta pakko noustaa. Joskus orjat ennen sähköjen keksimistä noudattivat sääntöä, että aurinkon noustua aloitettin työt. Nykyorjille, ketä kehotettaan vaan entistä enemmän antamaan piiska itselleni, nousevat pimeässä, kun kuu on vasta taivassa. Ei ihme, että mielenvikaisia ja mielenhäirintyneitä on nii paljon ja lisää tulee. Ne eivät osaa omilla aivoilla ajatella, vaan tottelevat orjamaisesti käskyjä, ymmärtämätä, ettei se ole niille hyödyksi, vaan nimenomaann haitaksi, kuten neuvojien tarkoitus onkin ollut. Että ihmiset itse ajaavat itseensä loppuun ja palaavat loppuun. Joillekin sopii aikainen herätys, mutta normaalit ihmiset kyllä nukkuisivat siihen aikana, jos mahdollinen on. Mutta paljon on sadomasokisteja meidän joukossa, niille sopii tämmöinen itsensäkidutus. He ovat onnellisia ja kiitollisia vielä, että joku niile tämmöisen typerän atuksen antoi. Meitä on moneksi. Kyllä jokainen tiedää, minä on parasta hänelle.

    • Pakkohan se on arkiaamuina herätä aikaisin. Ei ole vaihtoehtoja, riippumatta siitä, miten on yönsä nukkunut.

    • Mulla on ollut joitakin työkavereita, jotka herää ihan luonnostaan viideltä. Ja se on tosi ärsyttävää, kun ne on heti aamusta niin virkeinä ja ite oikeastaan herää vasta ensimmäisellä kahvitauolla. Ja mulla kertyy viikolla aina uni velkaa ja perjantaina jo tosi väsyny ja tänäänkin heräsin vasta noin tunti sitten.

    • Anonyymi

      Useimmiten kyllä. Koska nukahdan normaalisti viimeistään kymmeneltä. Kroppani toimii rutinoituneesti ja upeasti.

    • Anonyymi

      Niin. Tuokin on tarkoitettu toimistorotille, joilla työ alkaa siinä klo 8-9 tienoilla. Useat työt alkavat jo klo 6-7 aamulla. Pitääkö heidän sitten herätä jo klo 3 aamuyöstä tekemään omia juttuja. Unikin voi olla oma juttu ja tärkeää terveyden ja henkisen hyvinvoinnin kannalta.

    • Jos on aamuvuoro, herään 5:30. Tykkään siitä että on aikaa aamulla vähän rentoutua ja valmistautua rauhassa. En tosin kyllä saa aamulla mitään kehittävää aikaiseksi :D

    • Anonyymi

      Meikälselle klo 07 herääminen varsikin talvella, kun ulkona on pimeää, pakkasta ja pyryttää lunta tuntuu, kuin heräisi jossain siperian tundralla.
      Meikäläinen herää vasta klo 9 jälkeen, enkä ole silloinkaan pirteä, vaikka olis nukkunut jopa 9 tuntia, en ole koskaan pirteä aamulla.
      Vasta klo 21 jälkeen alkaa oleen pirteä ja jaksais touhuta kaikkea, mut kun tulee yö ja pitää mennä nukkuun.
      Koko yhteiskunta on suunniteltu aamuvirkuille.
      Aamulla klo 05-09 välillä tulee eniten sydänkohtauksia ja veritulppia, ihmisten pitäs olla silloin nukkumassa, eikä ylhäällä kukkumassa.

      • Sama juttu mulla ja uskoisin että aamuvirkkujen määrä on todellisuudessa paljon pienempi. Mä yritin sillon uran alkuvaiheessa kovasti esittää aamuvirkkua ja menin aina muiden mukan jo 20 vaille sinne töihin ja juotiin siinä kahvit ja höpötettiin. Mutta sitten alkoi teatteri ärsyttää ja meen nykyään töihin aina viime tipassa ja pomon eteen ilmestyn siinä viittä sekunttia ennen. Muillahan on siinä vaiheessa jo päivän työt selvitetty. Mutta mikään velvotus ei oo olla yhtään aikaisemmin ja teen nyt ihan samoin kun sillon lapsena koulussa. Muista just kouluaikana kun ei vielä käyttäydytty niin normisti, niin aamuvirkut oli kyllä vähemmistönä. Ja kun ikää tulee lisää niin toi aamuherätys käy tosiaan pumpun päälle ja kaikki hyvät keksinnöt tulee päähän kyllä vasta iltayhdeksän jälkeen.


    • Elämme muutenkin aamuvirkkujen diktatuurissa, eli en kannata tuota.

    • Usein nämä unihäiriöt ja liian aikaisin herääminen liittyvät haitallisten proteiinien kerääntymiseen tiettyihin osiin aivoissa. Solujen proteiinisynteesikoneisto ei ole täydellinen, siinä voi tapahtua erilaisia virheitä, proteiinit laskostuvat, eli niistä muodostuu erittäin sitkeitä kerääntymiä, joita on vaikeaa poistaa. Nämä voivat myös kerääntyä solujen mitokondrioihin, jolloin solujen energiantuotanto myös häiriintyy. Myös stressi lisää proteiinien kerääntymistä soluihin.

      Kahdessa äskettäisessä NIA:n tukemassa tutkimuksessa on havaittu tiettyjen proteiinien - alfa-synukleiinifilamenttien, tau-takkujen ja beeta-amyloidiplakkien - epänormaaleja kerääntymiä sellaisten henkilöiden aivoissa, joilla on ollut unihäiriöitä.

      https://www.nia.nih.gov/news/sleep-disturbances-linked-abnormal-deposits-certain-proteins-brain

      Näihin proteiiniongelmiin saattaa auttaa B-vitamiinit. Niitä nimittäin kuluu paljon näissä solutason prosesseissa, kun haittaproteiinit poistetaan soluista. Niitä pitää uskaltaa vain käyttää tarpeeksi, eli 3 kk:n kuuri ei ole liioiteltua, ja pitää olla vahva B-vitamiini kompleksi (esim. B50-tasoinen). Suurin osa B-vitamiineista eivät varastoidu elimistöön, ja niiden tarve voi moninkertaistua esim. stressin seurauksesta, joten niitä pitää ottaa erikseen.

    • Anonyymi

      En kuulu joukkoon ja huomaan että aamuvirkkujen vastaukset ovat kiivaita, äreitä ja vihaisia 🧐

      • Anonyymi

        Heikohko huomiokyky sulla.


    • Huh miten pitkää tekstiä...
      En herää klo 5, jos ei ole pakko, esim aamuvuoro töissä. Olen aamu-uninen ihminen. Vapailla nousen noin 9-10 aikaan yleensä.

    • Anonyymi

      Mä kun olen ollut kesäkuusta asti kotityöläinen, ei ole mikään pakko ollut herätä aamulla aikaisin. Ellei miksu sitt ole herättänyt, omien tarpeidensa mukaan. Yleensä nukutaan klo 7- 8 asti, aamuisin. Poju pihalle ja Mimmi istuu pottalla, mä pytyllä. Kun aamupissalla ollaan käyty, suoritetaan muut aamupesut, intiimipesujen lisäksi.

      Ja haetaan Poju pihalta aamiaiselle, usein siinä vaiheessa myös vanhempani tulevat aamiaiselle... Silloin kun eivät ole kuitanneet sitä jo kahvilla ja pullalla, jukurtilla tai vispipuurolla; jota heillekin teen säännöllisesti. Kaurapuuron Faijakin osaa keittää tarpeen vaatiessa! Saadaan siis nukkua aamulla pidenpäänkin, jollei Pojua näy ulkona. Me otetaan Mimmin kanssa rennosti aamu nousemiset, jos mitään pakkoa ei ole nousta!

      Niin kauan kun Mimmi pysyy makkarissa, mä saan nukkua -> kun Mimmi menee tuvan puolelle, käy Poju törkkäämässä mua kuonollaan. Eli herättää munt, koska tietää sen olevan luvatonta toimintaa. Muutaman kerran kun ovat viileäkaapia ryöstäneet yhteisvoimin! Ja saaneet multa äänekkäästi moitteita ja sormella heristelyä sekä viittomista viileäkaappia kohden! Poju kyllä ymmärtää syyn ja siksi herättää munt. Pääsee itse pihalle ja hetken kuluttua takaisin sisälle syömään, ihan luvallisesti -> ilman motkotuksia!

      Kyllä mä pyrin nukkumaan 8-9 tuntia per vrk, jos yö unet mulla ovat lyhyemmät, saatetaan torkkua iltapäivällä koko perhe ihan rauhassa, Poju kyllä pitää vartiointia yllä niin Mimmin, kuin pihankin suhteen! Käy tökkimässä mua kuonollaan, jos kokee sen tarpeelliseksi -> jonkin sitä häiritsevän asian/äänen takia!

      Kuten räkätirastaiden ryöstäessä mansikkamaatamme; mä olin päiväunilla Mimmin vieressä, Poju herätti munt hiljaa tökkimällä kuonollaan. Mä en tienyt mistä oli kyse päästin sen pihalle, luullen sen menevän;... se ryntäsikin kohden mansikkamaata!
      Poju pääsi muutaman metrin päähän linnuista, kun parvi nousi siivilleen!
      Vasta silloin mä ymmärsin, ett isompi rosvosakki oli ruokailemassa mun mansikkamaallani, koska mä en liikkunut missään kohtaa pihalla, eikä koirakaan ollut ulkona! Vain pari kattia, mutt ne olivat turvallisesti häkissään; niistä ei ollut linnuille vaaraa! Koiralla on mahtava kuuloaisti, ainakin meidän Pojulla.
      trollikka

    • Olen ehdottomasti iltavirkku, mut käytännön syistä herään 4.30 tai 5.00. Riippuen työvuorosta. Se aikaisin nukkumaan ja ainaisin ylös rytmi on arkirytmiäni ja en oikeastaan pääse valitsemaan.

    • Anonyymi
    • Olen nyt lomalla ja menen nukkumaan joskus 05:00 aikoihin.

    • Herään usein jo ennen 5:ttä. Joskus nukun pidempään, kuten tänään 8.30 möngin ylös, oli niin järkky pissahätä, että tuli uniinikin asti.

    • Anonyymi

      Arkena klo 03.30,viikonloppuisin hieman vaihtelee 03.30-0500.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      3
      1934
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      251
      1631
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      244
      1547
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      54
      1484
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      105
      1378
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      11
      1199
    7. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      156
      1170
    8. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      282
      1162
    9. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1153
    10. Trallalaa kesä on

      Helteinen ja kuuma. Hyvää huomenta. ☀️😊🫶🏼🍍❤️🐦‍⬛
      Ikävä
      190
      909
    Aihe