Miksi kunto laskee vaikka harjoittelen?

Anonyymi-ap

Olen aloitteleva hölkkääjä/juoksija, kävelylenkkiä olen tehnyt aina, mutta vasta nyt keväällä innostuin vaihtamaan osittain juoksuun. Ikää on jo yli 40v.

Kesän aikana urheilukellon mukaan kunto nousi (VO2max), mutta nyt syksyn tullen se on ollut laskussa jo useamman viikon. En tätä kyllä lenkeillä (vielä) itse huomaa, mutta ihmettelen kuitenkin ja hieman tuo yksi kellon luku painaa motivaatiota alaspäin.

Olen käynyt kokoajan säännöllisesti juoksemassa, noin 3 kertaa viikko, harvoin vain 2, tai jopa 4krt/viikko. Aina 30-60min kerrallaan. Yksi lenkki viikossa ollut vähän kovempi.

Osaako kokeneemmat sanoa mistä johtuu? Kello neuvoo keskittymään palautumiseen, ja stressittömään lepäämiseen.

23

821

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miten kellosi mittaa ja laskee tuon VO2max-lukeman? Selvittäisin ensin tämän.

      • Anonyymi

        VO2max luku riippuu sykkeiden ja vauhdin suhteesta. Todennäköisesti vauhtisi ovat syksyllä hieman hidastuneet viileämmän sään ja pukeutumisen vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        VO2max luku riippuu sykkeiden ja vauhdin suhteesta. Todennäköisesti vauhtisi ovat syksyllä hieman hidastuneet viileämmän sään ja pukeutumisen vuoksi.

        Viileässä kulkee paremmin kuin lämpimässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viileässä kulkee paremmin kuin lämpimässä.

        Ilmanvastus nousee kun kahiseva tuulipuku yllä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmanvastus nousee kun kahiseva tuulipuku yllä

        90-luku mäni jo.


    • Anonyymi

      Harjoitteletko liika kovaa? 80% kaikesta harjoittelusta pitäisi olla peruskuntoalueella 50-70% sykereservistä (Karvosen kaava). 20% harjoittelusta sitten pitäisi olla vauhtikestävyys2 alueella 80-90% sykereservistä.

      Sen lisäksi harjoittelet aika harvoin. Kannattaisi lenkkeillä päivittäin, niin kehitystäkin voisi olla odotettavissa.

    • Anonyymi

      Uskotko kelloa vai kilpailutuloksia?

    • Anonyymi

      Kun teet noin pienellä harjoittelumäärällä kerran viikossa vähän kovemman lenkin, niin se tarkoittaa sitä että palauttavat lenkit jää aivan liian vähiin. Kunto nousee palautusvaiheen aikana. Siksi vaan väsytät itseäsi.

    • Anonyymi

      VO2max arvio vaatii laboratorio testin. Hengityskaasuja mitataan rasituksen aikana. Ei kellosta löydy tälläistä luotettavaa toimintoa/laitteistoa haloo! Tee mieluummin oma testijuoksu ja testaa miten vauhdit kehittyvät treenikauden aikana. Tekemisesi näyttää aloittelijan onnettomalta puuhastelulta.

      • Anonyymi

        Ei ne sunkaan tekemisesikään kovin ammattimaiselta vaikuttanut"never easy" Baltsu boy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne sunkaan tekemisesikään kovin ammattimaiselta vaikuttanut"never easy" Baltsu boy.

        130 viikossa never easyllä on Navy Seal meininkiä.


    • Anonyymi

      On ne mun tekemiset aloittelijan onnetonta puuhastelua. Mutta jotain nyt kuitenkin yritetty, ja jatkan yhä yrittämistä. En missään nimessä ala joka päivä juoksemaan, minun aloittelijan kropalle se ei käy vielä ainakaan. Ja kai sitä lepopäivänkin välillä tarttee?

      Vauhti on tosiaan oikeasti hidastunut, olen sitä tehnyt tietoisesti, jotta jaksaisin juosta pidempään, ja olen jaksanutkin.

      Kiitos tiedosta, tuo selittää asian.

      • Anonyymi

        Garmin saattaa heikentää kuntoarviota, jos juokset hitaammin. Minulla ainakin tulee paremmat pisteet juoksemalla kovaa kuin kevyesti hölkkäämällä. Tähän perustuu myös jotlaajan 2.38 maratonennuste.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Garmin saattaa heikentää kuntoarviota, jos juokset hitaammin. Minulla ainakin tulee paremmat pisteet juoksemalla kovaa kuin kevyesti hölkkäämällä. Tähän perustuu myös jotlaajan 2.38 maratonennuste.

        Ja maksimi syke noin 15 pykälää todellista korkeammaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja maksimi syke noin 15 pykälää todellista korkeammaksi.

        Tarkoittaen että Garmin arvioi maksimisykkeen 15 pykälää korkeammaksi kuin se todellisuudessa on? Vai että se on oikeasti korkeampi kuin kello on arvioinut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoittaen että Garmin arvioi maksimisykkeen 15 pykälää korkeammaksi kuin se todellisuudessa on? Vai että se on oikeasti korkeampi kuin kello on arvioinut?

        Eikun Jotlaaja syöttää käsin väärän maksimisykkeen Garminiin jotta saa hyviä ennusteita?


    • Anonyymi

      Pellossa juostaan sillan yli, koska kunto kasvaa, kun harjoittelee ulukomaihla.

    • Anonyymi

      Olet aloittelija ja nyt jo puhut jostakin maxeista, eli olet nyt mennyt asioiden edelle. Ensin lisätään määrää ja sitten vasta myöhemmin tehoa, jos siltä tuntuu.

      • Anonyymi

        Ei, kyllä tehoa pitää olla mukana melkein alusta asti. Vain tehoa juoksemalla juoksijan fysiikka kehittyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, kyllä tehoa pitää olla mukana melkein alusta asti. Vain tehoa juoksemalla juoksijan fysiikka kehittyy.

        80% kevyttä ja 20% tehoa alusta asti tasapainoseen kunnon kohotukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, kyllä tehoa pitää olla mukana melkein alusta asti. Vain tehoa juoksemalla juoksijan fysiikka kehittyy.

        Niin tai sitten tulee ylikunto ja innostus loppuu siihen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin tai sitten tulee ylikunto ja innostus loppuu siihen.

        Pieninä annoksina kovaa juoksua. Niin, että palautuu seuraavaksi päiväksi...


    • Anonyymi

      Juokse kovempaa. Never easyllä ennusteet paranee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11273
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3143
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2994
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2187
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1948
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1795
    7. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1774
    8. 86
      1759
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      19
      1758
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe