Miksi kunto laskee vaikka harjoittelen?

Anonyymi-ap

Olen aloitteleva hölkkääjä/juoksija, kävelylenkkiä olen tehnyt aina, mutta vasta nyt keväällä innostuin vaihtamaan osittain juoksuun. Ikää on jo yli 40v.

Kesän aikana urheilukellon mukaan kunto nousi (VO2max), mutta nyt syksyn tullen se on ollut laskussa jo useamman viikon. En tätä kyllä lenkeillä (vielä) itse huomaa, mutta ihmettelen kuitenkin ja hieman tuo yksi kellon luku painaa motivaatiota alaspäin.

Olen käynyt kokoajan säännöllisesti juoksemassa, noin 3 kertaa viikko, harvoin vain 2, tai jopa 4krt/viikko. Aina 30-60min kerrallaan. Yksi lenkki viikossa ollut vähän kovempi.

Osaako kokeneemmat sanoa mistä johtuu? Kello neuvoo keskittymään palautumiseen, ja stressittömään lepäämiseen.

23

2050

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Miten kellosi mittaa ja laskee tuon VO2max-lukeman? Selvittäisin ensin tämän.

• Anonyymi

VO2max luku riippuu sykkeiden ja vauhdin suhteesta. Todennäköisesti vauhtisi ovat syksyllä hieman hidastuneet viileämmän sään ja pukeutumisen vuoksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

VO2max luku riippuu sykkeiden ja vauhdin suhteesta. Todennäköisesti vauhtisi ovat syksyllä hieman hidastuneet viileämmän sään ja pukeutumisen vuoksi.

Viileässä kulkee paremmin kuin lämpimässä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Viileässä kulkee paremmin kuin lämpimässä.

Ilmanvastus nousee kun kahiseva tuulipuku yllä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ilmanvastus nousee kun kahiseva tuulipuku yllä

90-luku mäni jo.

• Anonyymi

Harjoitteletko liika kovaa? 80% kaikesta harjoittelusta pitäisi olla peruskuntoalueella 50-70% sykereservistä (Karvosen kaava). 20% harjoittelusta sitten pitäisi olla vauhtikestävyys2 alueella 80-90% sykereservistä.

Sen lisäksi harjoittelet aika harvoin. Kannattaisi lenkkeillä päivittäin, niin kehitystäkin voisi olla odotettavissa.

• Anonyymi

Uskotko kelloa vai kilpailutuloksia?

• Anonyymi

Kun teet noin pienellä harjoittelumäärällä kerran viikossa vähän kovemman lenkin, niin se tarkoittaa sitä että palauttavat lenkit jää aivan liian vähiin. Kunto nousee palautusvaiheen aikana. Siksi vaan väsytät itseäsi.

• Anonyymi

VO2max arvio vaatii laboratorio testin. Hengityskaasuja mitataan rasituksen aikana. Ei kellosta löydy tälläistä luotettavaa toimintoa/laitteistoa haloo! Tee mieluummin oma testijuoksu ja testaa miten vauhdit kehittyvät treenikauden aikana. Tekemisesi näyttää aloittelijan onnettomalta puuhastelulta.

• Anonyymi

Ei ne sunkaan tekemisesikään kovin ammattimaiselta vaikuttanut"never easy" Baltsu boy.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ne sunkaan tekemisesikään kovin ammattimaiselta vaikuttanut"never easy" Baltsu boy.

130 viikossa never easyllä on Navy Seal meininkiä.

• Anonyymi

On ne mun tekemiset aloittelijan onnetonta puuhastelua. Mutta jotain nyt kuitenkin yritetty, ja jatkan yhä yrittämistä. En missään nimessä ala joka päivä juoksemaan, minun aloittelijan kropalle se ei käy vielä ainakaan. Ja kai sitä lepopäivänkin välillä tarttee?

Vauhti on tosiaan oikeasti hidastunut, olen sitä tehnyt tietoisesti, jotta jaksaisin juosta pidempään, ja olen jaksanutkin.

Kiitos tiedosta, tuo selittää asian.

• Anonyymi

Garmin saattaa heikentää kuntoarviota, jos juokset hitaammin. Minulla ainakin tulee paremmat pisteet juoksemalla kovaa kuin kevyesti hölkkäämällä. Tähän perustuu myös jotlaajan 2.38 maratonennuste.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Garmin saattaa heikentää kuntoarviota, jos juokset hitaammin. Minulla ainakin tulee paremmat pisteet juoksemalla kovaa kuin kevyesti hölkkäämällä. Tähän perustuu myös jotlaajan 2.38 maratonennuste.

Ja maksimi syke noin 15 pykälää todellista korkeammaksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja maksimi syke noin 15 pykälää todellista korkeammaksi.

Tarkoittaen että Garmin arvioi maksimisykkeen 15 pykälää korkeammaksi kuin se todellisuudessa on? Vai että se on oikeasti korkeampi kuin kello on arvioinut?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tarkoittaen että Garmin arvioi maksimisykkeen 15 pykälää korkeammaksi kuin se todellisuudessa on? Vai että se on oikeasti korkeampi kuin kello on arvioinut?

Eikun Jotlaaja syöttää käsin väärän maksimisykkeen Garminiin jotta saa hyviä ennusteita?

• Anonyymi

Pellossa juostaan sillan yli, koska kunto kasvaa, kun harjoittelee ulukomaihla.

• Anonyymi

Olet aloittelija ja nyt jo puhut jostakin maxeista, eli olet nyt mennyt asioiden edelle. Ensin lisätään määrää ja sitten vasta myöhemmin tehoa, jos siltä tuntuu.

• Anonyymi

Ei, kyllä tehoa pitää olla mukana melkein alusta asti. Vain tehoa juoksemalla juoksijan fysiikka kehittyy.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei, kyllä tehoa pitää olla mukana melkein alusta asti. Vain tehoa juoksemalla juoksijan fysiikka kehittyy.

80% kevyttä ja 20% tehoa alusta asti tasapainoseen kunnon kohotukseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin tai sitten tulee ylikunto ja innostus loppuu siihen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin tai sitten tulee ylikunto ja innostus loppuu siihen.

Pieninä annoksina kovaa juoksua. Niin, että palautuu seuraavaksi päiväksi...

• Anonyymi

Juokse kovempaa. Never easyllä ennusteet paranee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5190
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2315
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1504
    4. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      92
      1446
    5. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      204
      1406
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1396
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1145
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      8
      1090
    9. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      1027
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      267
      1025
    Aihe