Vapaaehtoisesta lapsettomuudesta

Miten täällä suhtaudutaan naisiin, joilla ei ole ja jotka eivät myöskään tulevaisuudessakaan halua hankkia lapsia? Eihän muiden mielipiteillä väliä ole, mutta kiinnostaa tietää koska täällä kuitenkin vaikuttaa jonkinlainen osuus naisista melko konservatiivisilla tavalla ajattelevia miehiä, niin mietin ulottuuko heidän konservatiivisuutensa myös tähän suvunjatkamisasiaan.

72

510

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Konservointi on aivan perseestä. Sillä tavalla ajaudutaan vaan muumioksi.
      Hyvä sinä! Olet järkimiehiä.

      -keinovaginamies-

      • Anonyymi

        Varsinkin patriarkaalinen konservointi, vähän on ns ylifermentoitunutta


    • Mielestäni jokainen nainen on vapaa tekemään oman valintansa mukaan. Onneksi siihen on mahdollisuus. Tämä on naisen yksityisasia, johon ei kenelläkään ole oikeutta painostaa, eikä naisilla ole mitään velvollisuutta nöyrtyä ja totella paineen alla.
      En tuomitse, enkä syyllistä ihmisten oman elämän ratkaisuja. En muutenkaan puutu ihmisten yksityiselämään. Se on aluetta, joka ei kuulu ulkopuolisille.

      Valitettavasti muualla maailmassa naisilla ei ole oikeutta päättää omista asioistaan. Sellaisia pakotteita en voi hyväksyä.

    • Anonyymi

      Eihän kukaan järkevä, nainen tai mies halua hankkia lapsia tulevaisuuden Suomeen. Tiedossa on kriisiä kriisin perään ja olojen kurjistumista, miksi semmoista riesaa lapselle haluaisi.

      -harmiseikirj-

    • Anonyymi

      Vela-mies heissan. Ei ulotu. Oli jo nuorena tehty päätös, mikä on kestänyt aikaa.

      • Anonyymi

        Joo siis, jatkan, naisista kyse. Eli mielestäni nainen(kin) päättää tuon itse mutta sitten ei pitäisi liian myöhään enää tulla katumapäälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo siis, jatkan, naisista kyse. Eli mielestäni nainen(kin) päättää tuon itse mutta sitten ei pitäisi liian myöhään enää tulla katumapäälle.

        Ihan sama se on miehilläkin. Mahdollisuudet saada lapsi, ja erityisesti mahdollisuudet saada terve lapsi, pienenevät sitä mukaa kuin mies vanhenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo siis, jatkan, naisista kyse. Eli mielestäni nainen(kin) päättää tuon itse mutta sitten ei pitäisi liian myöhään enää tulla katumapäälle.

        Niin, että pääsee niinku jälkiviisastelemaan?


    • Ymmärrän, että se voi pohdituttaa haluaako lapsia vai ei. - Voi olla monta syytä, miksi se ei ole ajankohtaista nyt tai tulevaisuudessakaan. - Moni voi miettiä ihan arkensa ja aikataulujensa muuttumista, taloudellista tilannetta, asumista, terveysasioita, tai jos ei vaan ole sopivaa kumppania. Toivottavaa tietenkin olisi, että jos on parisuhteessa, niin myös kumppani ajattelee samalla tavoin lapsista.
      Surullista on se, jos ei voi saada lapsia, vaikka haluaisikin.

      Ei siis voi sanoa, että lasten hankkiminen/saaminen tai hankkimatta jättäminen olisi täysin oma valinta, mutta ketään ei pitäisi painostaa sellaiseen, mitä itse ei tahtoisi.

    • Anonyymi

      Näin on asia. Naisen pitää saada päättää itse haluaako lapsia vai ei.
      Lapsia ei pidä tehdä vain tavan vuoksi vaan pitää olla tahto rakastaa ja kasvattaa lasta täysi-ikäiseksi saakka.

    • Anonyymi

      Lapsettomuus taitaa häiritä enemmän lapsettomia?
      Kukin tavallaan.

      AV

      • Anonyymi

        Ei vaan lapselliset vaatii että heillekin tulisi tarjota sinkkujen seuraa. En todellakaan tarjoa


      • Anonyymi

        Jaa-a. En mä ainakaan vielä ole kuullut yhdenkään lapsettoman kyselevän sellaisilta, joilla on lapsia, että koska he aikovat hankkiutua lapsistaan eroon. En ole ole myöskään kuullut vielä kertaakaan sellaista lausetta, että "kyllä sullakin ajan myötä mieli muuttuu ja hankkiudut lapsestasi eroon".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa-a. En mä ainakaan vielä ole kuullut yhdenkään lapsettoman kyselevän sellaisilta, joilla on lapsia, että koska he aikovat hankkiutua lapsistaan eroon. En ole ole myöskään kuullut vielä kertaakaan sellaista lausetta, että "kyllä sullakin ajan myötä mieli muuttuu ja hankkiudut lapsestasi eroon".

        Naisilta kysytään seuraavaa.
        1. Nimi
        2. Ikä
        3. Onko lapsia vai ei

        Lapsettomat kyselevät eniten tulisiko olla vapaus valita onko lapsia vai ei?
        Tuo osoittaa jo sen, että koko asia häiritsee heitä enemmän mitä sellaisia henkilöitä, joilla jo lapsia on.

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naisilta kysytään seuraavaa.
        1. Nimi
        2. Ikä
        3. Onko lapsia vai ei

        Lapsettomat kyselevät eniten tulisiko olla vapaus valita onko lapsia vai ei?
        Tuo osoittaa jo sen, että koko asia häiritsee heitä enemmän mitä sellaisia henkilöitä, joilla jo lapsia on.

        AV

        Harvoinhan valkoisetkaan kärsivät rasismista tai heterot kokevat syrjintää seksuaalisen suuntautumisensa vuoksi. Miksi siis vapaaehtoisesta lapsettomuudesta huomauttelu häiritsisi niitä, joilla on lapsia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvoinhan valkoisetkaan kärsivät rasismista tai heterot kokevat syrjintää seksuaalisen suuntautumisensa vuoksi. Miksi siis vapaaehtoisesta lapsettomuudesta huomauttelu häiritsisi niitä, joilla on lapsia?

        Koko aihe on huuhaata, ihminen joka on valinnut tietoisesti lapsettomuuden on varmasti ylpeä valinnastaan. Ei loukkaannu siitä jos vanhat mummot kyselevät miksi lapsia ei ole vielä siunaantunut. Nykyaikana sitä ei pidetä enää terveysongelmana, historiassa oli toisin kun maataloon tuli saada jatkaja, tai kuninkaallisille perillinen.

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koko aihe on huuhaata, ihminen joka on valinnut tietoisesti lapsettomuuden on varmasti ylpeä valinnastaan. Ei loukkaannu siitä jos vanhat mummot kyselevät miksi lapsia ei ole vielä siunaantunut. Nykyaikana sitä ei pidetä enää terveysongelmana, historiassa oli toisin kun maataloon tuli saada jatkaja, tai kuninkaallisille perillinen.

        AV

        Moni pitää myös rasismia huuhaana, varsinkin moni valkoinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moni pitää myös rasismia huuhaana, varsinkin moni valkoinen.

        Outoa että rasismia pidetään vain valkoisten ongelmana, samaa rasismia esiintyy yleisesti muun ihonvärin tuottamana valkoista ihonväriä kohtaan. Tuo on jopa yleisempää maissa, joissa pääväestö ei omaa valkoista ihonväriä.

        Tietysti jos katsoo kapealla katseella, saa aikaan vääristyneitä mielikuvia.

        Rasismiin kun liittyy yleensä se tausta, miten erilaiset ihmiset käyttäytyvät eri ympäristössä. Moni pitää rasismina sitä mikä on normaalia kritiikkiä, normaali kritiikki tulee hyväksyä ettei käy kuin Ruotsissa.

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moni pitää myös rasismia huuhaana, varsinkin moni valkoinen.

        Eikö se oo aina paras näkemys, että emmää ainakaan oo sillai kokenu jos on valkoinen siis ja sitä myöten joka asian suhteen


      • Anonyymi kirjoitti:

        Moni pitää myös rasismia huuhaana, varsinkin moni valkoinen.

        Ei ole rasismi huuhaata ja pahimpia rasisteja nykyään ovat juuri ns. rasismin kohteet


    • Omasta mielestäni se on aina ollut naisen vapaus valita haluaako vai eikö halua lasta, ja siihen vapauteen kuuluu myös oikeus muuttaa myöhemmin mieltään, vaikka useastikin, toki mieluiten ei enää jos on halunnut ja myös saanut lapsen.

    • Ei mulla oo kokemusta naisista. Mutta ainakin miehistä, lapsettomalla ei oo minkäänlaista organisointi kykyä. Parhaimmat pomot on kyllä aina olleet perheellisiä mun työpaikalla. Että jos on lapseton ja ymmärtää sen aiheuttamat haasteet, niin eihän se muille sillon kuulu. Mä ite tiedostan omat puutteet ja pyrin välttään sellaset tehtävät missä tarvitaan organisointikykyä ja ajan hallintaa. Mä suoraan sanoen vihaan kelloo. Vaikka mun mielestä on tärkeetä tukee perheitä ja mun mielestä vois tehdä tulonsiirtojakin sinkuilta perheille. Niin sen verta vois sinkkuja armahtaa, että vapautetaan kellon käytöstä ja mieluummin vaikka kalenterinkin. Sehän on ihan sama pitääkö joulun vaikka kesällä.

    • Anonyymi

      Toisaalta nykyajan naiset eivät ole kelvollisia lasten äidiksi tai avioliittoon, joten vapaaehtoinen lapsettomuus sopii siihen kuin nenä päähän. FWB voisi korvata koko virallisesti avioliiton. Se olisi hauskaa kun pappi vihkisi FWB-suhteeseen, ja siitä saisi myös viihdyttäviä tosi-tv sarjoja kuten: "Alastomat FWB:t alttarilla".

      • Anonyymi

        No nii, ei tarvi sitten sinunkaan suotta sitten panostaa kelvottomiin👍


    • Jokaisella yksilöllä on oikeus päättää itse, haluaako vanhemmaksi vai ei. Asia ei sinänsä kuuu muille (vaikka ymmärrettävästi esim lähipiiriä kiinnostaa), eikä yksilö ole kenellekään tilivelvollinen tekemästään päätöksestä.

      Minulla on muutamakin vapaaehtoisesti lapseton ystävä enkä ajattele asiasta oikein mitään. Se on ollut heidän päätöksensä ja he ovat olleet kaikin puolin tyytyväisiä tekemäänsä päätöksen. Asia ei vaikuta ystävyyteemme millään tavalla.

      Silloin, kun lapsettomuus ei ole oma valinta, asia voi olla äärimmäisen kipeä ja traaginen yksilön kannalta. Tahaton lapsettomuus tuntuu niin epäreilulta ja julmalta. Eritoten tämän takia en koskaan utele ihmisiltä heidän lapsihaaveistaan tms. Ihminen kyllä kertoo itse, kun ja jos haluaa.

    • Anonyymi

      Ilmastonmuutos: eikö nyt jokainen tekemätön lapsi ole pelastamassa maapallon ilmastonmuutosta ja luonnonvarojentuhlausta?
      Väkeä pitää vähentää jos aiotaan pelastaa maapallo, väen jakaminen ympäri maailmaa ei auta kuin hetken jos järjetön siittäminen ei lopu.

      • Anonyymi

        On totta, että näkemyksissä mm ilmastonmuutoksen suhteen on merkittäviä eroja sukupolvien välillä ja se kannattaa hyväksyä


    • Anonyymi

      Mä suhtaudun heihin ihan samalla tavalla kuin miehiin, joilla on samanlaisia ajatuksia. Jokainen elää elämänsä kuten itse haluaa. Jos ei lapsia halua, niin paras mahdollinen asia, jonka voi tehdä, on olla tekemättä lapsia. Tai oikeastaan paras mahdollinen asia on pitää aina ehkäisystä huoli, ettei tarvitse turvautua keskeytykseen.

      • Anonyymi

        Suhtaudut siis ihmisiin siten, että heillä voi ola samankaltaisia ajatuksia tai ylipäätään ajatuksia? Good for u


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suhtaudut siis ihmisiin siten, että heillä voi ola samankaltaisia ajatuksia tai ylipäätään ajatuksia? Good for u

        Erikoinen tulkinta. Kannattaa petrata tota luetun ymmärtämistä. 👍


    • Anonyymi

      Älypuhelin menee lapsesta. Siinä ollaan kiinni 24/7. Se nukkuu yöt vieressämme. Aamulla ensimmäiseksi silmät avattuamme tarkistamme, että hengittääkö tuo älylapsemme. Paijaamme sitä päivän mittaan tiuhaan. Ahdistumme ja huolestumme, jos älylapsellamme ei ole kaikki hyvin. Älylapsemme känkkäränkkäpäivä nostaa stressitasomme huimiin lukemiin. Älylapsemme osaa ilahduttaakin meitä. Leikimme ja nauramme sen kanssa. Älylapsi vie huomiomme niin arkena kuin sunnuntaina, niin kotona, työpaikalla kuin liikenteessä. Älylapsi saadaan jo hyvin nuorena eikä lapsettomaksi jää enää kukaan.

    • Anonyymi

      Niin kauan kuin taivaallisen hallinnon oikeudenmukaisuuden valvonnan resurssit ovat puutteelliset, on aivan oikein protestoida taivaallista hallintoa vastaan, ja kieltäytyä saattamasta ihmistä keskelle kärsimysten taivalta.

      • Anonyymi

        No mikä jottei näinkin ilmaistuna


    • Anonyymi

      Se on jokaisen naisen oma asia. Vapaaehtoinen lapsettomuus on aivan yhtä hyväksyttävää kuin lapsen haluaminen/saaminen.

      xLiner

    • Minusta on vain hyvä, jos he jotka ei syystä tai toisesta koen pystyvänsä olemaan hyvä ja vastuullinen äiti tai iskä jättää lapset tekemättä. Myös kaikki hunnigolla elävät voisi päättää olla tekemättä lapsia. Joilla ei kapasiteetti piisaa pitämään heistä kunnolla huolta.

      Eri asia tilapäiset takapakit, kun elämäntapa hölmöys ja kyvyttömyys kunnolliseen arkeen, mitä lapset tarvii tasapainoa.

      • Anonyymi

        Suomessa on erittäin hyvät olosuhteet antaa lapsille tasapainoiset olosuhteet.
        Toisin se on nyt monessa paikassa maailmalla, maissa joissa syntyvyys on korkea.

        AV


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on erittäin hyvät olosuhteet antaa lapsille tasapainoiset olosuhteet.
        Toisin se on nyt monessa paikassa maailmalla, maissa joissa syntyvyys on korkea.

        AV

        Siksi mainitsin syystä tai toisesta ei koe pystyvänsä. Joku kokee ettei tähän maailmaan tarvita kärsijöitä, enempää ihmisiä, ei ole varaa tai resursseja ja haluja hyysätä ketään pikkuista 18 vuotta plus.

        Kaikki ei myöskään ole lapsirakkaita vaan tuhoisia lapsille aikuisina. Käyttää valtaansa väärin lapsiin. Joten kyllä mä koen, että lapsen täytyy olla todella merkittävän tärkeä ihmiselle, joka niitä alkaa maailmaan puskea. Muuten ei kannata.


      • Huitale kirjoitti:

        Siksi mainitsin syystä tai toisesta ei koe pystyvänsä. Joku kokee ettei tähän maailmaan tarvita kärsijöitä, enempää ihmisiä, ei ole varaa tai resursseja ja haluja hyysätä ketään pikkuista 18 vuotta plus.

        Kaikki ei myöskään ole lapsirakkaita vaan tuhoisia lapsille aikuisina. Käyttää valtaansa väärin lapsiin. Joten kyllä mä koen, että lapsen täytyy olla todella merkittävän tärkeä ihmiselle, joka niitä alkaa maailmaan puskea. Muuten ei kannata.

        Ja aikuisen tulee olla ihminen joka kykenee kasvamaan äidiksi ja isäksi. Eikä vain rahanteko sammoksi, se ei riitä yhdellekkään ipanalle, pieleen menee.


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Siksi mainitsin syystä tai toisesta ei koe pystyvänsä. Joku kokee ettei tähän maailmaan tarvita kärsijöitä, enempää ihmisiä, ei ole varaa tai resursseja ja haluja hyysätä ketään pikkuista 18 vuotta plus.

        Kaikki ei myöskään ole lapsirakkaita vaan tuhoisia lapsille aikuisina. Käyttää valtaansa väärin lapsiin. Joten kyllä mä koen, että lapsen täytyy olla todella merkittävän tärkeä ihmiselle, joka niitä alkaa maailmaan puskea. Muuten ei kannata.

        Ihmisten elämä ei ole kärsimystä.
        Verrataan sitä vaikka villieläimien elämään jotka joutuvat tappamaan ruokansa, tai joutuvat syödyksi jonkun toisen ruokana.

        Outo vääristynyt käsitys ihmisistä ja ihmiselämästä, jos tuntee ihmisillä olevan vaikeaa?
        Pitäisikö nyt kysyä miksi villieläimet haluavat lisääntyä, kun heidän elämähän on ihmisnäkökulmasta ihan przziistä:)

        AV


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihmisten elämä ei ole kärsimystä.
        Verrataan sitä vaikka villieläimien elämään jotka joutuvat tappamaan ruokansa, tai joutuvat syödyksi jonkun toisen ruokana.

        Outo vääristynyt käsitys ihmisistä ja ihmiselämästä, jos tuntee ihmisillä olevan vaikeaa?
        Pitäisikö nyt kysyä miksi villieläimet haluavat lisääntyä, kun heidän elämähän on ihmisnäkökulmasta ihan przziistä:)

        AV

        Aika moni kokee ahdistusta maailmanmenosta. Sotia, riistoa, epävarmuutta vähän kaikesta. Kaikille ne ei ole vain elämää, vaan uhkia joihin ei halua asettaa läheisiään.

        Ihminen on yhteiskunnan myötä nk. sivistynyt ja sivistyksen mukana kulkee yhä ihmisen alkukantaiset ominaisuudet. Niitä ei ole saatu karsittua kokonaan pois. Eikä saada.


      • Huitale kirjoitti:

        Aika moni kokee ahdistusta maailmanmenosta. Sotia, riistoa, epävarmuutta vähän kaikesta. Kaikille ne ei ole vain elämää, vaan uhkia joihin ei halua asettaa läheisiään.

        Ihminen on yhteiskunnan myötä nk. sivistynyt ja sivistyksen mukana kulkee yhä ihmisen alkukantaiset ominaisuudet. Niitä ei ole saatu karsittua kokonaan pois. Eikä saada.

        Minulla kyllä piisaa rakkautta mielin ja määrin usealle ihmislapselle ja eläimille. Muttei mullakaan myötätunto riitä kaikille aikuisille. Ihmisestä tulee aikuisena usein vitun tyhmä, kadottaa aitoutensa ja elämänilonsa johonkin helvetin kuuseen.

        T. 2 ihmisen ja 7 karvaisen lapsen emo. 🥰💗


      • Huitale kirjoitti:

        Minulla kyllä piisaa rakkautta mielin ja määrin usealle ihmislapselle ja eläimille. Muttei mullakaan myötätunto riitä kaikille aikuisille. Ihmisestä tulee aikuisena usein vitun tyhmä, kadottaa aitoutensa ja elämänilonsa johonkin helvetin kuuseen.

        T. 2 ihmisen ja 7 karvaisen lapsen emo. 🥰💗

        Aika oleellinen ominaisuus vanhemmuudessa on stressinsietokyky, joustavuus ja kasvuherkkyys. Pitää kasvaa lastensa mukana ja ohessa, eikä jämähtää. Jäykkikset alkaa stressata ja vituikshan se silloin lähtee menee...


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Minulla kyllä piisaa rakkautta mielin ja määrin usealle ihmislapselle ja eläimille. Muttei mullakaan myötätunto riitä kaikille aikuisille. Ihmisestä tulee aikuisena usein vitun tyhmä, kadottaa aitoutensa ja elämänilonsa johonkin helvetin kuuseen.

        T. 2 ihmisen ja 7 karvaisen lapsen emo. 🥰💗

        Tuo ihmisten moraalinen kasvu on meistä jokaisesta kiinni.
        Ihmisiä koko maailmassa tulee arvostaa samalla tavalla, kunnioittaa myös erilaisuutta jos siitä ei itselle tule mitään ylitsepääsemätöntä ongelmaa, harvoin sitä mistään tulee.
        Kuka on oikeassa ja kuka väärässä? Oletko koskaan tavannut viisasta miestä? Minä en.

        AV


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ihmisten moraalinen kasvu on meistä jokaisesta kiinni.
        Ihmisiä koko maailmassa tulee arvostaa samalla tavalla, kunnioittaa myös erilaisuutta jos siitä ei itselle tule mitään ylitsepääsemätöntä ongelmaa, harvoin sitä mistään tulee.
        Kuka on oikeassa ja kuka väärässä? Oletko koskaan tavannut viisasta miestä? Minä en.

        AV

        Olen tavannut monia viisaita ihmisiä, älykkäitä vähemmän. Moni on ihan maailman aivopesemä ja se ei ole älykkyyttä, se on apinoimista. Matkimista.


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Olen tavannut monia viisaita ihmisiä, älykkäitä vähemmän. Moni on ihan maailman aivopesemä ja se ei ole älykkyyttä, se on apinoimista. Matkimista.

        Ihanin asia elämässä on se kun lentokone laskeutuu, ja vastassa kädet ojossa odottaa se oma lapsi. Elämä on silloin merkityksellistä.

        AV


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihanin asia elämässä on se kun lentokone laskeutuu, ja vastassa kädet ojossa odottaa se oma lapsi. Elämä on silloin merkityksellistä.

        AV

        Ihaninta on ottaa oma lapsi mukaan, eikä ikävöidä etäältä. Näin mulle, lähellä on hyvä, kaukana on ikävä. Levoton olo.


      • Huitale kirjoitti:

        Ihaninta on ottaa oma lapsi mukaan, eikä ikävöidä etäältä. Näin mulle, lähellä on hyvä, kaukana on ikävä. Levoton olo.

        Mä en pystyisi lähtemään työn perässä ulkomaille, en myöskään huvimatkoille lasten ollessa lapsia, ilman heitä. Aikuusena toinen asia, kun lapset ovat omillaan pärjääviä.


      • Huitale kirjoitti:

        Mä en pystyisi lähtemään työn perässä ulkomaille, en myöskään huvimatkoille lasten ollessa lapsia, ilman heitä. Aikuusena toinen asia, kun lapset ovat omillaan pärjääviä.

        Mulle ei riitä edes se, että tiedän heidän olevan hyvissä käsissä, kun olen itse pois. Haluan olla itse läsnä koko lapsuuden, en menettää yhtään hienoa päivää ellei ole pakko olla sairaalassa tjns.

        Ihmiset ollaa erilaisia. 🙂


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Mulle ei riitä edes se, että tiedän heidän olevan hyvissä käsissä, kun olen itse pois. Haluan olla itse läsnä koko lapsuuden, en menettää yhtään hienoa päivää ellei ole pakko olla sairaalassa tjns.

        Ihmiset ollaa erilaisia. 🙂

        Varmasti ihmiset ovat erilaisia, muutenhan miehesi ei voisi edes käydä töissä?
        Tulisi olla kotona koko ajan, ei vain taida olla mahdollista.

        Elämä on tasapainoilua, ja juuri se tekee siitä myös mielenkiintoisen ja ihanan.

        AV


      • Anonyymi kirjoitti:

        Varmasti ihmiset ovat erilaisia, muutenhan miehesi ei voisi edes käydä töissä?
        Tulisi olla kotona koko ajan, ei vain taida olla mahdollista.

        Elämä on tasapainoilua, ja juuri se tekee siitä myös mielenkiintoisen ja ihanan.

        AV

        Kotoa käsin voi tehdä töitä, ei tosin hänen töitään. 🙂

        Elämä on valintoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihanin asia elämässä on se kun lentokone laskeutuu, ja vastassa kädet ojossa odottaa se oma lapsi. Elämä on silloin merkityksellistä.

        AV

        Pikkulapsi tulee kentälle iskää vastaan,ei varmaankaan yksin. No joo kaikki tyylillään.


    • Anonyymi

      JOHAN SITÄ NÄLÄNHÄTÄÄ ON TARPEEKSI

      • Anonyymi

        Hyvä AIVOPIERU:)

        AV


    • Anonyymi

      On täysin yhtä hyväksyttävää olla hankkimatta kuin hankkia lapsia, mutta se että valitsee ilman todella pätevää syytä olla huolehtimatta lapsistaan kun on näitä kerran hankkinut, on halveksittavaa.

      • Vaihdevuodet ovat toella pätevä syy. Siksikin tytön kannattaa hankkia lapset nuorella iällä, he ovat sitten jo aikuisia kun vaihdevuosien ensioireet iskevät päälle.


      • Anonyymi
        Bangingman kirjoitti:

        Vaihdevuodet ovat toella pätevä syy. Siksikin tytön kannattaa hankkia lapset nuorella iällä, he ovat sitten jo aikuisia kun vaihdevuosien ensioireet iskevät päälle.

        Älä vastaa minulle likainen lapsiinsekaantuja.


      • Mutta ei lapsettomankaan tarvi olla tyhjä pää.


      • Anonyymi
        Bangingman kirjoitti:

        Vaihdevuodet ovat toella pätevä syy. Siksikin tytön kannattaa hankkia lapset nuorella iällä, he ovat sitten jo aikuisia kun vaihdevuosien ensioireet iskevät päälle.

        Ja millaisia ne ensioireet siis on?


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Mutta ei lapsettomankaan tarvi olla tyhjä pää.

        Mihin tämä liittyi?


    • Vastaan vaikka en olekaan konservatiivinen vaan evolutiivinen. Wanhat munasarjakkaat eivät ole luonnollisella tavalla hedelmällisiä tai ovat erittäin heikosti hedelmällisiä. Tyttöjen puolestaan kannattaa hankkia lapset varhaisella iällä, se on sekä tytön että lapsen etu.

      • Anonyymi

        Tutkimukset eivät tue väitettäsi, vaan tutkimusten mukaan lapsen etu on syntyä yli kolmekymppisille vanhemmille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tutkimukset eivät tue väitettäsi, vaan tutkimusten mukaan lapsen etu on syntyä yli kolmekymppisille vanhemmille.

        Linkkejä tutkimuksiin, kiitos.

        Lapsen terveyden kannalta, mitä vanhemmat munat, sen heikommat jälkeläiset. Munasarjakkaalla on kaikki munat syntyessään, ikääntyminen rappeuttaa niitä.

        Äidin kannalta, ikä rappeuttaa eli nuorena on paljon enemmän terveydellistä vahvuutta ponnisteluun sekä palautumiseen.


      • Anonyymi
        Bangingman kirjoitti:

        Linkkejä tutkimuksiin, kiitos.

        Lapsen terveyden kannalta, mitä vanhemmat munat, sen heikommat jälkeläiset. Munasarjakkaalla on kaikki munat syntyessään, ikääntyminen rappeuttaa niitä.

        Äidin kannalta, ikä rappeuttaa eli nuorena on paljon enemmän terveydellistä vahvuutta ponnisteluun sekä palautumiseen.

        Sä osaat oikein hyvin itse käyttää googlea omien linkkiesi etsimiseen. Et siis tarvitse apua noidenkaan löytämiseen. Ihan perustietoa jo. Nuorten vanhempien perheissä on paljon ebemmän kasvatusongelmia jne. ja tarvivat enfmmän tukitoimia yhteuskunnalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sä osaat oikein hyvin itse käyttää googlea omien linkkiesi etsimiseen. Et siis tarvitse apua noidenkaan löytämiseen. Ihan perustietoa jo. Nuorten vanhempien perheissä on paljon ebemmän kasvatusongelmia jne. ja tarvivat enfmmän tukitoimia yhteuskunnalta.

        Juuri noin se menee. Lasten ei kannata alkaa tekemään lapsia, vaan ensiksi kasvetaan itse aikuiseksi ja sitten vasta tehdään omia lapsia. Asia korostuu erityisesti tuolla kehitysmaissa, joissa yhteiskunnan tukitoimia ei samalla tavalla ole. Nuorten vanhempien lasten kuolleisuuskin on siellä reilusti korkeampaa, jopa riippumatta siitä onko kyseessä ensimmäinen lapsi vai onko jo kokemusta. Meillä taas korostuu paljon oman tukiverkon merkitys.

        Tämä ei tietenkään tarkoita, että nuoret vanhemmat olisivat automaattisesti ongelmissa. Tilastodata on vain todennäköisyyksiä ja ihmiset yksilöitä. Monilla menee hyvinkin ja toisaalta nykyään vahinkoja sattuu vain vähän. Kun lapsen syntymä on järjellä suunniteltu, eikä vahinko, niin onnistumisen mahdollisuuskin on parempi. Liian pitkälle ei kannata lykätä, muuta kannattaa ensiksi kasvaa itse henkisesti aikuiseksi, se on kaikkien etu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri noin se menee. Lasten ei kannata alkaa tekemään lapsia, vaan ensiksi kasvetaan itse aikuiseksi ja sitten vasta tehdään omia lapsia. Asia korostuu erityisesti tuolla kehitysmaissa, joissa yhteiskunnan tukitoimia ei samalla tavalla ole. Nuorten vanhempien lasten kuolleisuuskin on siellä reilusti korkeampaa, jopa riippumatta siitä onko kyseessä ensimmäinen lapsi vai onko jo kokemusta. Meillä taas korostuu paljon oman tukiverkon merkitys.

        Tämä ei tietenkään tarkoita, että nuoret vanhemmat olisivat automaattisesti ongelmissa. Tilastodata on vain todennäköisyyksiä ja ihmiset yksilöitä. Monilla menee hyvinkin ja toisaalta nykyään vahinkoja sattuu vain vähän. Kun lapsen syntymä on järjellä suunniteltu, eikä vahinko, niin onnistumisen mahdollisuuskin on parempi. Liian pitkälle ei kannata lykätä, muuta kannattaa ensiksi kasvaa itse henkisesti aikuiseksi, se on kaikkien etu.

        Huomionarvoista on myös se, että vaikka usein sanotaan, että nuori vanhempi jaksaisi paremmin lapsen kanssa, niin tutkimusten mukaan tuo nenee aivan toisinpäin. Nuorten vanhempien jaksaminen lastensa kanssa on keskimäärin heikompaa ja juuri he ovat useammin jaksamisensa äärirajoilla. Reilu kolmikymppiset jaksavat ne yövalvomisetkin paljon paremmin kuin parikymppiset. Luontohan on oikeasti, silloin kun ihminen vielä eli luonnon julmien viidakon lakien mukaan, suunnitellut asian niin että ensimmäiset lapset ovat harjoituskappaleita, jotka kuolevat pois.


    • Anonyymi

      Äidillisyyteen tai äitiyteen liittyy monenlaista tabua ja ongelmallista asennetta, kaikki ei kuulemma esim näytä äideiltä- eli eli, omaasiko pitäisi muistuttaa vai kuinka syvälle tai syvälliseksi tämä menee vai meneekö se?

    • Anonyymi

      Elämänkatsomus lähtee liikkeelle heti oman syntymän jälkeen, jatkuu ja vahvistuu vuosi vuodelta johonkin suuntaan. Ne, jotka katsovat elämän rajoittuvan vain omaan lyhyeen hetkeen maapallolla, on oma lukunsa.
      Normaalisti ihmiset lisääntyvät jo luonnollisista syistä, muutenhan ihmiset olisivat kuolleet sukupuuttoon jo aikoja sitten.

      Asenne jota suomalaisille nyt tuputetaan on tekemässä Suomesta vanhaikodin. Kuka tuollaista ajaa takaa ja miksi, syytä on vaikea löytää. Poliittiset tahot ajavat sitä takaa, se näkyy jo säästöpäätöksissä.

      Harmaantuvat mummot ja ukot johtavat itsekkäästi maata, näin kai se on nähtävä.

      AV

      • Poliitikkkoja ei kiinnosta muu kuin oma äänimenestys ja siksi lapsilta on helpompi leikata, vaikka eläkkeiden leikkaamisella saataisiin suuremmat säästöt. Mutta se pelottaa poliitikkoja että menettää eläkeläisten äänet. Ja eläkeläisiä tulee tällä menolla koko ajan lisää, ja kierre jatkuu. Sitä en tajua, miksi nää ns. Vapaa ehtoisesti lapsettomat narisee koko ajan. Sinkuilla on kuitenkin suomessa hyvät oltavat. Ja mä ite oon lapseton ja IKINÄ ei kukaan oo kysyny, että miksi mulla ei oo lapsia. Lapsettomilla taitaa kumista pään sisällä toi kysymys. Ja se johtuu omasta tyhjyydestä joka jää kun näkee ympärillä lapsiperheitä. Mutta siinä tilanteessa ei pidä marista, vaan etsiä hyödyllinen harrastus ja sen myötä saa oman jälkensä myös tuleville sukupolville. Vapaa ehtoisesti lapsettomat naiset taitaa olla ihan samanlaisia narisijoita kuin nämä ns. Ätmit. Molemmilla huono olo ja vikaa etsitään muista.


      • JeroP kirjoitti:

        Poliitikkkoja ei kiinnosta muu kuin oma äänimenestys ja siksi lapsilta on helpompi leikata, vaikka eläkkeiden leikkaamisella saataisiin suuremmat säästöt. Mutta se pelottaa poliitikkoja että menettää eläkeläisten äänet. Ja eläkeläisiä tulee tällä menolla koko ajan lisää, ja kierre jatkuu. Sitä en tajua, miksi nää ns. Vapaa ehtoisesti lapsettomat narisee koko ajan. Sinkuilla on kuitenkin suomessa hyvät oltavat. Ja mä ite oon lapseton ja IKINÄ ei kukaan oo kysyny, että miksi mulla ei oo lapsia. Lapsettomilla taitaa kumista pään sisällä toi kysymys. Ja se johtuu omasta tyhjyydestä joka jää kun näkee ympärillä lapsiperheitä. Mutta siinä tilanteessa ei pidä marista, vaan etsiä hyödyllinen harrastus ja sen myötä saa oman jälkensä myös tuleville sukupolville. Vapaa ehtoisesti lapsettomat naiset taitaa olla ihan samanlaisia narisijoita kuin nämä ns. Ätmit. Molemmilla huono olo ja vikaa etsitään muista.

        Valtiohan ei suurinta osaa eläkkeistä maksa, joten ei se niistä myöskään voi omia menojaan leikata. Sellainen kiertotie tietenkin on, että valtio voi verottaa eläkkeitä entistä ankarammin ja siten lisätä tulopuolta. Tuon tekeminen sitten taas herättäisi eläkemaksujen maksajissa kysymyksen miksi he ylipäänsä maksavat eläkemaksuja, jos poliitikot kuitenkin tulevaisuudessa kuppaavat ne omaan käyttöönsä.


    • Ihan samalla tavalla kuin muihinkin naisiin se on vain yks elämänvalinta siinä missä mikä tahansa muukin ja he ovat aivan yhtä arvokkaita, naisellisia, kiinnostavia ja haluttavia kuin naiset jotka lapsia tahtovat.🙂.

    • Oma valinta. Jotain menetät ja jotain saavutat

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      66
      5187
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      54
      3451
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      147
      2577
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      105
      2106
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      87
      1774
    6. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1257
    7. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1229
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      194
      1182
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      90
      1179
    10. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1126
    Aihe