Joulu pelastaa...

Anonyymi-ap

Possua pöytään.

Joulu on sähköuunien hehkuttamisen kulta-aikaa. Onneksi tulee Joulu, muuten sähköyhtiöt eivät tietäisi mihin sähkönsä tunkisivat.
Suomessakin on jo sähkön ylikapasiteettia, sähkön hinta on vaarassa pudota.

Paras Joulu olisi pakkassää -28 C, kansalaiset keskittyisivät olennaiseen, lomailemaan lomautettuina, mutustelemaan karjalanpiirakkaa, päälle kinkkua.

Huolettaako tulevaisuus? Teollisuuden uudet tilaukset -30 %, asuntorakentamisessa Euroopan huonoimmat luvut. Onko Suomi menossa kohti tietä, jossa korkeakoulutuksesta ei olisikaan mitään kansallista hyötyä maan menestymisen suhteen?

Tulevaisuutta ei rakennetakkaan enää osaamisella tai tietotaidolla, vaan supistamalla ja karsimalla. Onko usko suomalaisiin koulutettuihin romahtanut, liikaa etätöitä kahvikuppi kädessä sinkut palstalla. Tehkäähän töitä välillä jolla on kansantaloudellista merkitystä.

Muuten koko Suomelle voi toivottaa hyvää ja rauhallista Joulua, nyt siihen rauhaisaan Jouluun on todellinen mahdollisuus.

AV

84

499

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei meillä ole sähkön ylikapasiteettia vaan alikapasiteettia välineistä, joilla ajoittainen ylimäärä pystytään varastoimaan käytettäväksi siellä, missä vielä käytetään fossiilienergia.

• Anonyymi

Onhan ylikapasiteettia, viime vuonna teollisuus käytti 20 % enemmän sähköä ja sähkö riitti, miten nyt ei riittäisi?

AV

• Anonyymi kirjoitti:

Onhan ylikapasiteettia, viime vuonna teollisuus käytti 20 % enemmän sähköä ja sähkö riitti, miten nyt ei riittäisi?

AV

Ei vuosittaisella käytöllä ole merkitystä sen kannalta voiko yksittäisellä hetkellä olla pulaa sähköstä.

Toisaalta yksittäisellä hetkellä sähkö voi olla ilmaista, kun kukaan ei ole ostamassa ja varastoimassa sillä hetkellä vaikka se olisi ilmaista.

• Minä huolehdin sekä ostamisesta että palkansaajan ostovoiman ylläpitämisestä, jotta kansantalous pyörisi sujuvasti.
      Mitä sinä teet omalta osaltasi?

• Anonyymi

Autoteollisuuden ostotoiminnoissa todennäköisesti ostetaan sieltä mistä saa halvimmalla(mikäli olen oikein ymmärtänyt)?
        Miten paljon osia ostetaan Suomesta?
        Made in kasaamistyö Suomi. Muuta ei paljon tehdä?

Uutta ja vanhaa, työkuva on monimuotoinen.

AV

• Anonyymi kirjoitti:

Autoteollisuuden ostotoiminnoissa todennäköisesti ostetaan sieltä mistä saa halvimmalla(mikäli olen oikein ymmärtänyt)?
        Miten paljon osia ostetaan Suomesta?
        Made in kasaamistyö Suomi. Muuta ei paljon tehdä?

Uutta ja vanhaa, työkuva on monimuotoinen.

AV

Jopa olet salaperäinen. Voisi luulla, että sinulla on jotakin salattavaa. 😁

Suomessa on erittäin hyviä alihankkijoita, joita tuemme mielellämme. 👍Ainahan toki pyritään tekemään edullisia hankintoja, mutta kokonaisedullisuus kattaa muutakin kuin pelkän osan hinnan.

• Anonyymi

Xena-183...
        Antaisin sullekkin jos ois vain mahdollista?
        Mitä väliä jos kaverisi/naapurisi vain puhuu lämpimikseen ostamisesta tai ylläpit...
        Mie voin antoo, eip tarvihe ostella?
        PP

• Anonyymi

Ei huoleta tulevaisuus. Talouden luonteeseen kuuluu vaihtelu. Ikuinen kasvu ei ole mahdollista.

Alkuviikosta pienensin taas Suomen kansantaloutta. Tein lumityöt itse enkö ostanut palvelua ulkopuolelta.

Jouluuni ei ole koskaan kuulunut kulutusjuhla tai rälläys. Kyllä paksumpinakin aikoina on keskitytty piirakkaan ja lämpöön.

-keinovaginamies-

• Tuli 900€ sähkölasku ei sossu aijo maksaa😔 edellisessä laskussa oli hyvitys ja maksoi sen tässä ei ollut hyvitystä .
      Onko niille jotenkin vaikea ymmärtää tämä on 11 ihmisen asunto.

• Meidän vika ei ole esim sähkön nousu🤦🏻‍♀️

• valtakunta kirjoitti:

Meidän vika ei ole esim sähkön nousu🤦🏻‍♀️

Ollaan esim eteiseenkin pistetty itse syttyvät laput patterilla ettei kokoajan lamput pala. Jännä pyysivät selvitystä ja pistettiin selvitys viime lasku oli mukana hyvitystä. Ilmastointi oli koko kesän tottakai päällä paitsi ei yöllä.
        Eikä se vaihtaminen auta kun sama firma vetää saman summan sähkön siirrosta. 😔

• Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

Ollaan esim eteiseenkin pistetty itse syttyvät laput patterilla ettei kokoajan lamput pala. Jännä pyysivät selvitystä ja pistettiin selvitys viime lasku oli mukana hyvitystä. Ilmastointi oli koko kesän tottakai päällä paitsi ei yöllä.
        Eikä se vaihtaminen auta kun sama firma vetää saman summan sähkön siirrosta. 😔

Tuota siirtoa meinasinkin kommentoida. Vaikka ostankin eko-sähköä joka on hieman kalliimpi, ei se energian hinta ole mitään verrattuna siirton.

Varmaan ne tuo sitä sähköä kultaisilla ämpäreillä limusiinin kyydissä.

>simiti<

• Anonyymi kirjoitti:

Tuota siirtoa meinasinkin kommentoida. Vaikka ostankin eko-sähköä joka on hieman kalliimpi, ei se energian hinta ole mitään verrattuna siirton.

>simiti<

Sänköhintoja kun nostettiin meillä 400-500€ meidän sähkö oli ennen 3kk, nyt ne nostiin noin tuonne 900€ /3kk viime laskussa oli hyvitys jännä. Onko ne unohtanut järkyttävään nousuun on sähkölaitos?

• Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

Sänköhintoja kun nostettiin meillä 400-500€ meidän sähkö oli ennen 3kk, nyt ne nostiin noin tuonne 900€ /3kk viime laskussa oli hyvitys jännä. Onko ne unohtanut järkyttävään nousuun on sähkölaitos?

Tuuli ei ole ilmaista vaikka kasvoille osuessa se voi tuntua siltä.
        Hinta on tuulesta temmattu:)

AV

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

AV

Tuuli on ilmaista. Tuulen muuttaminen sähköksi ei kuitenkaan ole ilmaista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuuli on ilmaista. Tuulen muuttaminen sähköksi ei kuitenkaan ole ilmaista.

Ai, kilpailuttaminen unohtunut, harmi sinänsä.

AV

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ai, kilpailuttaminen unohtunut, harmi sinänsä.

AV

Sähkötuottajilla vai? Eivätköhän he ole myllyjensä rakentamiset ja huollot ja muut vastaavat pääosin ihan lain vaatimusten mukaan kilpailuttaneet.

• Anonyymi kirjoitti:

AV

Äläs muuta sano se on vain poissa lapsilta.

• Anonyymi kirjoitti:

>simiti<

Mieskin vastaavaa sano noilla rahoilla ostaa ne ostaa Teslansa.

• Anonyymi

En syö kinkkua. Se on ihan hiton pahaa ja jo se hajukin kuvottaa mua. Muksulle ostan muutaman palan valmista kinkkua, jos hän sattuu sitä haluamaan. Mä en halua sitä oksettavaa käryä asuntooni.

• Anonyymi

Ai niin ja tulevaisuus ei huoleta. Omalla alallani menee hyvin ja suosittelen muillekin miettimään mille alalle voisivat uudelleen kouluttautua, jos huonosti käy. Meillä on aloja, joilla om työvoimapula!!! Ylipäänsä meidän kaikkien kannattaisi miettiä sitä, että onko kuluttamisen pakko olla vain pelkkää luonnonvarojen kuluttamista. Voisiko talouttamme miettiä jotenkin muutenkin ja miettiä miten luoda toimeentuloa tuhoamatta koko planeettaa.

Mitä rakennusteollisuuteen tulee, niin siellä ei kauheasti korkeakoulutettuja yleensä töissä näy. Suurempi ongelma on ammattitaidon puute, jota rakennuksilla enemmän näkee, että hyvä jos siellä näkee ylipäänsä edes koulutettua työvoimaa. Muutoinkan tuo meidän rakennusteollisuutemme ei ole rehellisesti sanoen ollut hirveän terveellä pohjalla. Monissa paikoissa tuotetaan isoja määriä sellaisia asuntoja, jotka eivät oikeastaan edes vastaa tarpeeseen, mutta joiden pointti on se, että saadaan asuntosijoittajille mahdollisimman edullisia kohteita, joita asuntoa tarvitsevien on sitten pakko vuokrata, vaikka asunto itsessään ei edes vastaa asukkaidensa tarpeita. Esimerkkinä tuosta vaikkapa miniasunnot ja tällä hetkellä yleiset hyvin kummalliset pohjaratkaisut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ai niin ja tulevaisuus ei huoleta. Omalla alallani menee hyvin ja suosittelen muillekin miettimään mille alalle voisivat uudelleen kouluttautua, jos huonosti käy. Meillä on aloja, joilla om työvoimapula!!! Ylipäänsä meidän kaikkien kannattaisi miettiä sitä, että onko kuluttamisen pakko olla vain pelkkää luonnonvarojen kuluttamista. Voisiko talouttamme miettiä jotenkin muutenkin ja miettiä miten luoda toimeentuloa tuhoamatta koko planeettaa.

Mitä rakennusteollisuuteen tulee, niin siellä ei kauheasti korkeakoulutettuja yleensä töissä näy. Suurempi ongelma on ammattitaidon puute, jota rakennuksilla enemmän näkee, että hyvä jos siellä näkee ylipäänsä edes koulutettua työvoimaa. Muutoinkan tuo meidän rakennusteollisuutemme ei ole rehellisesti sanoen ollut hirveän terveellä pohjalla. Monissa paikoissa tuotetaan isoja määriä sellaisia asuntoja, jotka eivät oikeastaan edes vastaa tarpeeseen, mutta joiden pointti on se, että saadaan asuntosijoittajille mahdollisimman edullisia kohteita, joita asuntoa tarvitsevien on sitten pakko vuokrata, vaikka asunto itsessään ei edes vastaa asukkaidensa tarpeita. Esimerkkinä tuosta vaikkapa miniasunnot ja tällä hetkellä yleiset hyvin kummalliset pohjaratkaisut.

Kerro toki ala jossa ei ole valtion rahoitusta, tai muutakaan tukirahoitusta verovaroin jota EU tuki myös on, ja jolla on työvoimapula.

AV

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kerro toki ala jossa ei ole valtion rahoitusta, tai muutakaan tukirahoitusta verovaroin jota EU tuki myös on, ja jolla on työvoimapula.

AV

En lähde sanomaan. Etsivä löytää, jos haluaa. Meidän alalla ei oikein ole tarjolla mitään valtion tukia. Tavalliset tukityökalut eivät ota meitä lainkaan huomioon. Rahoitus on siis pakko hakea yksityisiltä, jos sellaista tarvitsee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

AV

Myöskään EU tuet eivät ota tätä alaa huomioon. Ikävä kyllä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

AV

Ja kyllä, meillä on työvoimapula. Itseasiassa valtaosa huippuosaajista on pakko hakea ulkomailta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En lähde sanomaan. Etsivä löytää, jos haluaa. Meidän alalla ei oikein ole tarjolla mitään valtion tukia. Tavalliset tukityökalut eivät ota meitä lainkaan huomioon. Rahoitus on siis pakko hakea yksityisiltä, jos sellaista tarvitsee.

Tyhmä, mitään sanomaton kommentti jota en haluaisi edes nähdä. Poistu ketjusta kiitos!

AV

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tyhmä, mitään sanomaton kommentti jota en haluaisi edes nähdä. Poistu ketjusta kiitos!

AV

Tyhmää olisi lähteä yksilöimään. En mä lähde ilmaisemaan itseäni, vaikka yrität kalastella tietoja. Jos sinua tuo asia oikeasti kiinnostaa, niin varmasti osaat itsekin noita tietoja hakea.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tyhmää olisi lähteä yksilöimään. En mä lähde ilmaisemaan itseäni, vaikka yrität kalastella tietoja. Jos sinua tuo asia oikeasti kiinnostaa, niin varmasti osaat itsekin noita tietoja hakea.

SUOMI, KOKO SUOMI TARVITSEE TÄTÄ TIETOA!
        Ole hyvä ja jaa se!!!

AV

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

SUOMI, KOKO SUOMI TARVITSEE TÄTÄ TIETOA!
        Ole hyvä ja jaa se!!!

AV

He eivät kuitenkaan tarvitse minkäänlaista yksilöintitietoa minuun liittyen. Kuten sanoin jo, niin etsivä ja tiedonhaluinen löytää nuo tiedot kyllä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

He eivät kuitenkaan tarvitse minkäänlaista yksilöintitietoa minuun liittyen. Kuten sanoin jo, niin etsivä ja tiedonhaluinen löytää nuo tiedot kyllä.

Ja, kommenttisi arvo oli tasan nolla. Poistu ole hyvä!

AV

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja, kommenttisi arvo oli tasan nolla. Poistu ole hyvä!

AV

Samoin sinun kysymyksesi arvo oli täysi nolla. Aloit kalastelemaan tietoja, sen sijaan että olisit keskutellut aiheesta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Samoin sinun kysymyksesi arvo oli täysi nolla. Aloit kalastelemaan tietoja, sen sijaan että olisit keskutellut aiheesta.

Meneppä nyt Vit...n.

Ole hyvä ja kiitos.

AV

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Meneppä nyt Vit...n.

Ole hyvä ja kiitos.

AV

Sä voit ihan itse ratkaista itse luomasi ongelman olemalla kirjoittamatta minulle. Minä en alkanut sinun tietojasi kalastalla. Tuolla ylempänä sinulta kyllä yritettiin vähän kalastella, mutta etpä itsekään siihen selkeästi vastannut. Minä en suostu edes tuollaisella epämääräisellä tasolla vastaamaan. Kyseessä on tällä hetkellä Suomessa henkilöstömäärällä mitaten sen verran pieni ala, että jos on varomaton, on hyvinkin helposti jopa yksilöitävissä. Mun toimenkuvassani toimivia ei ole kuin muutama kourallinen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sä voit ihan itse ratkaista itse luomasi ongelman olemalla kirjoittamatta minulle. Minä en alkanut sinun tietojasi kalastalla. Tuolla ylempänä sinulta kyllä yritettiin vähän kalastella, mutta etpä itsekään siihen selkeästi vastannut. Minä en suostu edes tuollaisella epämääräisellä tasolla vastaamaan. Kyseessä on tällä hetkellä Suomessa henkilöstömäärällä mitaten sen verran pieni ala, että jos on varomaton, on hyvinkin helposti jopa yksilöitävissä. Mun toimenkuvassani toimivia ei ole kuin muutama kourallinen.

Juu, pidä tämä ketju, teen uuden.
        Kun kerran takerruit, pidä siitä huolta.

AV

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu, pidä tämä ketju, teen uuden.
        Kun kerran takerruit, pidä siitä huolta.

AV

Et säkään kyllä ihan täysillä käy. 😀

• Olen ihan vakavissani harkinnut kinkun sijaan kalkkunaa. Jouluksi olisi kiva saada jotain muuta, kuin aina niitä perinteisiä ruokia. Kaipaan vaihtelua. Kalkkuna (riippuen koosta) paistuu n. 2-3 tunnissa. Isoa kinkkua joutuu paistamaan koko yön. Olen ennenkin paistanut kalkkunaa, en tosin jouluksi. Se on kevyenpää syötävää kuin kinkku. Voihan siinä mukana tarjota perunoita ja joululaatikoita, jos tykkää. Jään pohtimaan asiaa .. 🤔

Kysyn palstalaisten neuvoja? Mitä mieltä joulukalkkunasta? Onko kokemuksia? Ajatuksia ...?? 😊🦃🍗

• Anonyymi

Mä ajattelin taas paistaa ihan vain joulubroilerin. Syöjiä ei meillä ole koko armeijaa ja mä en jaksa puputtaa jouluruokaa vielä välipäivinä ja uuden vuoden jälkeenkin ja sitten vielä pakkasesta. itselläni on jouluruokakiintiö joka vuosi täynnä jo tapaninpäivänä. 🤣

• Kyllä meillä on jo 10 vuotta (tyttären toivomuksesta) ollut sekä kalkkunaa että (pojan vaatimuksesta) kinkkua 😁
        Tosin en ole aina paistanut niitä itse. Riippuu vähän siitä, kuinka paljon joulun aikaan on syöjiä. - Viime joulunakin ostin kumpaakin parin sadan gramman paketit valmiina siivuina 👍

• Anonyymi

Ei ole kokemusta kokonaisesta kalkkunasta. Kokonaisen broilerin maustoin ja paistoin. Hyvää tuli.

Kuitenkin muistaakseni kalkkuna on rasvatonta lihaa? Ehkäpä siihen voisi laittaa jotain pekonisiivuja varuilta?

Niistä sisälle työnnettävistä täytteistä en osaa sanoa. Kyllä varmaan marttojen sivusto auttaa. Luultavasti se täytetään ruokasoodalla. 😁

>simiti<

• Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

Kyllä meillä on jo 10 vuotta (tyttären toivomuksesta) ollut sekä kalkkunaa että (pojan vaatimuksesta) kinkkua 😁
        Tosin en ole aina paistanut niitä itse. Riippuu vähän siitä, kuinka paljon joulun aikaan on syöjiä. - Viime joulunakin ostin kumpaakin parin sadan gramman paketit valmiina siivuina 👍

What?
        Itse syön kinkkua noin 1,5-2 kg joulun aikana.
        Iso mies, suuri vatsa.

AV

• Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

Kyllä meillä on jo 10 vuotta (tyttären toivomuksesta) ollut sekä kalkkunaa että (pojan vaatimuksesta) kinkkua 😁

Juu, munkin lapseni halusi ainakin vielä vielä viime vuonna kinkkua. Ostan sen hänelle valmiina ja hyvin on maistunut. Itse en kaipaisi joulupöytään välttämättä mitään lihaa. Tykkään enemmän kaloista. Viime vuonna mulla ei siis ollut itseåni varten mitään lihaa varattuna, mutta tänä vuonna tosiaan mietin tuota kanaa, joka on tullut muutamina aiempina vuosina tehtyä. Muksuna mun isä teki mulle usein poronpaistin joulupöytään, me kun asuttiin silloin Lapissa. Mä en itse voi sietää kinkkua, joten siksi noin.

• Anonyymi kirjoitti:

Mä ajattelin taas paistaa ihan vain joulubroilerin. Syöjiä ei meillä ole koko armeijaa ja mä en jaksa puputtaa jouluruokaa vielä välipäivinä ja uuden vuoden jälkeenkin ja sitten vielä pakkasesta. itselläni on jouluruokakiintiö joka vuosi täynnä jo tapaninpäivänä. 🤣

Sekin on hyvää ja kevyttä syötävää. Broilerista on moneksi. Jos broiskua jää jäljelle, eikä jaksa raskaita jouluruokia, lopusta voi tehdä salaatin. 😄

• Anonyymi
        tosi.typy kirjoitti:

Sekin on hyvää ja kevyttä syötävää. Broilerista on moneksi. Jos broiskua jää jäljelle, eikä jaksa raskaita jouluruokia, lopusta voi tehdä salaatin. 😄

Rehellisesti, kun se tekee hyvin, niin ei siinä maullisesti ja rakenteellisesti ole juurikaan eroa kalkkunaan.

• Xena-183 kirjoitti:

Tuo on hyvä ratkaisu. Kaikkien toivomuksia kuunnellaan. Itse olen paistanut muutaman kerran kalkkunan. Valitsen aina pienimmän mahdollisen. Ei meillä tarvita mitään jättiläistipua. Yleensä ne ovat jäisiä, suoraan pakkasesta. Sulatan, puhdistan ja maustan kalkkunan. Paistan sen paistopussisa. Isken paistomittarin sen kylkeen ja annan muhia. Hyvää tulee. 😀

• Anonyymi kirjoitti:

Ei ole kokemusta kokonaisesta kalkkunasta. Kokonaisen broilerin maustoin ja paistoin. Hyvää tuli.

Kuitenkin muistaakseni kalkkuna on rasvatonta lihaa? Ehkäpä siihen voisi laittaa jotain pekonisiivuja varuilta?

Niistä sisälle työnnettävistä täytteistä en osaa sanoa. Kyllä varmaan marttojen sivusto auttaa. Luultavasti se täytetään ruokasoodalla. 😁

>simiti<

Pekooninsiivut olisi hyvä idea. Kalkkunasta tulisi varmasti mehukas. Itse en laita kalkkunan sisälle täytettä, Maustan ja paistan kalkkunan paistopussissa. Laitan muut tarjottavat erikseen. Mielestäni kalkkuna ei välttämättä tarvitse täytettä. 😊

• Anonyymi kirjoitti:

Rehellisesti, kun se tekee hyvin, niin ei siinä maullisesti ja rakenteellisesti ole juurikaan eroa kalkkunaan.

Ei ole suurtakaan eroa. Kun lihasta onnistuu saamaan mehukkan, se maistuu melkein samalle. Eikä niistä välttämättä edes jää mitään yli. Kaikki menee. 😊

• Anonyymi kirjoitti:

What?
        Itse syön kinkkua noin 1,5-2 kg joulun aikana.
        Iso mies, suuri vatsa.

AV

No me kävimme aattona tyttären kanssa veljensä perheen luona syömässä. Joulupäivänä söimme kotona vain kaksin tyttären kanssa ja Tapaninpäivänä tytärkin söi isänsä luona, joten ruokailin yksin. - Ei siinä paljon jouluruokaa kulunut 😄

• Anonyymi kirjoitti:

Juu, munkin lapseni halusi ainakin vielä vielä viime vuonna kinkkua. Ostan sen hänelle valmiina ja hyvin on maistunut. Itse en kaipaisi joulupöytään välttämättä mitään lihaa. Tykkään enemmän kaloista. Viime vuonna mulla ei siis ollut itseåni varten mitään lihaa varattuna, mutta tänä vuonna tosiaan mietin tuota kanaa, joka on tullut muutamina aiempina vuosina tehtyä. Muksuna mun isä teki mulle usein poronpaistin joulupöytään, me kun asuttiin silloin Lapissa. Mä en itse voi sietää kinkkua, joten siksi noin.

Poronpaisti on kyllä harvinaista herkkua täällä! - Minusta jouluna voi syödä juuri sellaista ruokaa, mistä pitää. Ei mitään tarvitse laittaa vain siksi, koska niin on tapana. 🙂
        Muistan kuinka minulla oli joskus tapana ostaa punaviinipullo jouluruoalle, kun olin jostakin saanut päähäni, että jouluna pitää olla punaviiniä (mistä en siis itsekään pidä).
        Avasin pullon jouluaattona ja kaadoin itselleni lasillisen. Tytär suostui ottamaan puoli desiä ja poika ruokalusikallisen. (Olivat silloin vielä alaikäisiä) Suljin pullon uudelleen ja avasin joulupäivänä, jolloin äitinikin oli meillä syömässä. - Hän kieltäytyi ottamasta punaviiniä lainkaan, eikä lapsetkaan suostuneet enää maistamaan, koska mummukaan ei ottanut. - Join vähän irvistellen ruoan kanssa yhden vielä lasillisen viiniä ja kaadoin loput puoli pulloa viemäriin. 😁 Siitä asti olen muistanut, että meillä ei tarvitse olla jouluna punaviiniä. 👍

- Tosin poika on kai oppinut siitä jo pitämään tai ainakin maistaa. 🙂

• Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

Poronpaisti on kyllä harvinaista herkkua täällä! - Minusta jouluna voi syödä juuri sellaista ruokaa, mistä pitää. Ei mitään tarvitse laittaa vain siksi, koska niin on tapana. 🙂
        Muistan kuinka minulla oli joskus tapana ostaa punaviinipullo jouluruoalle, kun olin jostakin saanut päähäni, että jouluna pitää olla punaviiniä (mistä en siis itsekään pidä).
        Avasin pullon jouluaattona ja kaadoin itselleni lasillisen. Tytär suostui ottamaan puoli desiä ja poika ruokalusikallisen. (Olivat silloin vielä alaikäisiä) Suljin pullon uudelleen ja avasin joulupäivänä, jolloin äitinikin oli meillä syömässä. - Hän kieltäytyi ottamasta punaviiniä lainkaan, eikä lapsetkaan suostuneet enää maistamaan, koska mummukaan ei ottanut. - Join vähän irvistellen ruoan kanssa yhden vielä lasillisen viiniä ja kaadoin loput puoli pulloa viemäriin. 😁 Siitä asti olen muistanut, että meillä ei tarvitse olla jouluna punaviiniä. 👍

Olet siis punaviinin ystävä:)

AV

• tosi.typy kirjoitti:

Tuo on hyvä ratkaisu. Kaikkien toivomuksia kuunnellaan. Itse olen paistanut muutaman kerran kalkkunan. Valitsen aina pienimmän mahdollisen. Ei meillä tarvita mitään jättiläistipua. Yleensä ne ovat jäisiä, suoraan pakkasesta. Sulatan, puhdistan ja maustan kalkkunan. Paistan sen paistopussisa. Isken paistomittarin sen kylkeen ja annan muhia. Hyvää tulee. 😀

Kyllä, kun riittävästi malttaa, niin tulee jopa suussasulavaa 👌

• Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

Meillä se oli silloin ihan perusruokaa. Isälläni oli itselläänkin aikanaan jokunen poro, mutta ei niitä tainnut koskaan mun elinaikanani enää olla. Hän myö poromerkkinsäkin jossain kohtaa pois. Mutta poromieskavereita oli, että poroa sai tosiaan ihan kohtuuhintaa. Nyt en ole enää vuosikausiin raaskinut poroa ostaa. Pitäis mennä Lappiin hakemaan, että sais edes siedettävällä hinnalla.

• Anonyymi kirjoitti:

Olet siis punaviinin ystävä:)

AV

No jaa. Enpä tiedä 😄 Valkkaria tai kuoharia mieluummin ja niitäkin ehkä muulloin kuin jouluna. 🙂

• Anonyymi kirjoitti:

Meillä se oli silloin ihan perusruokaa. Isälläni oli itselläänkin aikanaan jokunen poro, mutta ei niitä tainnut koskaan mun elinaikanani enää olla. Hän myö poromerkkinsäkin jossain kohtaa pois. Mutta poromieskavereita oli, että poroa sai tosiaan ihan kohtuuhintaa. Nyt en ole enää vuosikausiin raaskinut poroa ostaa. Pitäis mennä Lappiin hakemaan, että sais edes siedettävällä hinnalla.

Minun ystäväni ostaa aina jouluksi poron(vasan?) puoliksi tuttavansa kanssa ja he käyvät tosiaan hakemassa ostoksensa pohjoisesta. - Onhan se hyvää.

• Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

No jaa. Enpä tiedä 😄 Valkkaria tai kuoharia mieluummin ja niitäkin ehkä muulloin kuin jouluna. 🙂

Suosittelen yhtä kuumaa jouluglögiä terästettynä sopivassa mielentilassa, sopivassa seurassa ja ympäristössä.
        Sen aina voi itselleen suoda, vaikka ei aina maku miellytä:)

AV

• Xena-183 kirjoitti:

Punaviini on seurustelu- ja ruokajuoma. Itse en ole punaviiniä juonnut enää vuosiin. Siinä on taniineja, jotka laukaisevat migreenin. En muutenkaan pidä punaviinin mausta. Jätän punkut suosiolla ostamatta.
        En yhtään ihmettele, kun kaadoit puoli pulloa viemäriin. Olisin toiminut samoin. 😊

• Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

Minun ystäväni ostaa aina jouluksi poron(vasan?) puoliksi tuttavansa kanssa ja he käyvät tosiaan hakemassa ostoksensa pohjoisesta. - Onhan se hyvää.

Poro on itselleni oikeastaan se ainoa punainen liha, josta voin vilpittömästi sanoa pitäväni. Riistalihastakin osa menee, mutta osa on sitten taas jo liiankin riistaisen makuista. Mä syön nykyään todella vähän punaista lihaa, kun maku ei tosiaan miellytä ja koen ihan tyhmäksi syödä jotain, jonka joudun sitten totaalisesti ylimaustamaan, että saisin sen syötyä. 🙂

• Anonyymi kirjoitti:

Suosittelen yhtä kuumaa jouluglögiä terästettynä sopivassa mielentilassa, sopivassa seurassa ja ympäristössä.
        Sen aina voi itselleen suoda, vaikka ei aina maku miellytä:)

AV

Kyllä olen joskus Joulutorilla sellaisen nautiskellutkin, hyvässä seurassa, kun ei ole kiire minnekään. 🙂
        Ja itse asiassa Sangria kuuluu kyllä lähes lempijuomiini kesällä. 👍 Siitäkin olisi tarina, mutta toisella kertaa 😄

• Anonyymi kirjoitti:

Poro on itselleni oikeastaan se ainoa punainen liha, josta voin vilpittömästi sanoa pitäväni. Riistalihastakin osa menee, mutta osa on sitten taas jo liiankin riistaisen makuista. Mä syön nykyään todella vähän punaista lihaa, kun maku ei tosiaan miellytä ja koen ihan tyhmäksi syödä jotain, jonka joudun sitten totaalisesti ylimaustamaan, että saisin sen syötyä. 🙂

Minä pidän suomalaisen riistan mausta, koska olen lapsuudesta asti siihen tottunut. 🙂
        - Onneksi punaiselle lihalle on paljon vaihtoehtoja, niin löydät varmaan helposti makuusi paremmin sopivan 👍

• Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

Poro on kyllä hyvää, vähän sipulia ja paprikaa kaipaa, ei paljon muuta.

AV

• Anonyymi kirjoitti:

AV

Minulle riittää vaikka suola ja pippurikin, mutta kyllä nuokin kuulostavat hyviltä siinä lisänä. 🙂 Ehkä vähän katajanmarjaa tai jotain yrttejä.
        Lapsuudenkodin pihassa kasvoi katajia ja niiden marjoja käytettiin kyllä maustamiseen.

• Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

Minä pidän suomalaisen riistan mausta, koska olen lapsuudesta asti siihen tottunut. 🙂
        - Onneksi punaiselle lihalle on paljon vaihtoehtoja, niin löydät varmaan helposti makuusi paremmin sopivan 👍

Niin minäkin olen siihen pienestä asti tottunut, siis riistan makuun. Silti osa on sellaista, että menee jo ylitse. Vanhan hirven liha on esimerkiksi usein mulle sellaista ja villisikaan en yksinkertaisesti kykene syömään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

AV

Paprikaa poroon, kaikkea sitä kuulee. Jokainen tietenkin makunsa mukaan. Itselleni ei tulisi mieleenkään laittaa poroon paprikaa. Ei sopisi lainkaan mun makunystyilleni. Suolaa ja pippuria, sipulia voi laittaa seuraksi ja jos tekee pataruokaa, niin kotimaisia juureksia. 👍

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paprikaa poroon, kaikkea sitä kuulee. Jokainen tietenkin makunsa mukaan. Itselleni ei tulisi mieleenkään laittaa poroon paprikaa. Ei sopisi lainkaan mun makunystyilleni. Suolaa ja pippuria, sipulia voi laittaa seuraksi ja jos tekee pataruokaa, niin kotimaisia juureksia. 👍

Jep, olenkin asunut ulkomailla, on ehkä jo erilaiset makutottumukset mitä maito ja riisi:)

AV

• Anonyymi kirjoitti:

Niin minäkin olen siihen pienestä asti tottunut, siis riistan makuun. Silti osa on sellaista, että menee jo ylitse. Vanhan hirven liha on esimerkiksi usein mulle sellaista ja villisikaan en yksinkertaisesti kykene syömään.

En itse asiassa muista olenko maistanut villisikaa 🙂 Ei sitä varmaan meillä kotona ainakaan ole ollut. - Hirveä, peuraa ja riistalintuja, lähinnä, olen syönyt. Joskus vähän harvinaisempiakin.
        Vanhempaa hirveä pitää riiputtaa kauemmin. Kyllä sitäkin voi syödä. 🙂

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jep, olenkin asunut ulkomailla, on ehkä jo erilaiset makutottumukset mitä maito ja riisi:)

AV

Niin minäkin ja sukujuuriakin on ulkomailla. Mä en juo maitoa ja syön riisiäkin todella vähän.

• Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

En itse asiassa muista olenko maistanut villisikaa 🙂 Ei sitä varmaan meillä kotona ainakaan ole ollut. - Hirveä, peuraa ja riistalintuja, lähinnä, olen syönyt. Joskus vähän harvinaisempiakin.
        Vanhempaa hirveä pitää riiputtaa kauemmin. Kyllä sitäkin voi syödä. 🙂

Kyllä sitä syömään pystyy, mutta musta se ei ole hyvää. Siihen pätee sama, että en näe mitään syytä syödä, jos en tykkää. Jos olisi järjetön nälkä, niin sitten menee mikä vaan. Samaten tosi myöhäisellä syksyllä pyydetyt kanalinnut on jo turhan pihkaisen makuisia mun mielestä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

AV

Sulla on aina tollanen "jännä" tapa yrittää esittää vähän parempaa kuin oletkaan, jos sun kanssasi ei ole samaa mieltä. Kyllä täällä muutkin ovat ulkomailla asustelleet ja eläneet. Tosta sun tyylistäs tulee aina mieleen sellanen teini, joka käy vähän kielikurssilla ulkomailla ja "unohtaa miten puhutaan suomea".

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä sitä syömään pystyy, mutta musta se ei ole hyvää. Siihen pätee sama, että en näe mitään syytä syödä, jos en tykkää. Jos olisi järjetön nälkä, niin sitten menee mikä vaan. Samaten tosi myöhäisellä syksyllä pyydetyt kanalinnut on jo turhan pihkaisen makuisia mun mielestä.

Minä en muista tuollaista makueroa vuodenajan mukaan. Äiti oli varmaan niin hyvä ruoanlaittaja, etten huomannut sitä.

Toisaalta, sitä syötiin, mitä oli tarjolla. - Välillä perunaa ja kastiketta, sitten taas kastiketta ja perunaa. 🙂

• Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

Minä en muista tuollaista makueroa vuodenajan mukaan. Äiti oli varmaan niin hyvä ruoanlaittaja, etten huomannut sitä.

Toisaalta, sitä syötiin, mitä oli tarjolla. - Välillä perunaa ja kastiketta, sitten taas kastiketta ja perunaa. 🙂

Metso syö havuja talviaikaan ja aika usein oli lumi jo maassa ennen kun metsästysaika loppui. Mä en tiedä miten se etelämpänä menee ja ovathan nuo pyyntiajatkin muuttuneet siitä.

• Anonyymi kirjoitti:

Metso syö havuja talviaikaan ja aika usein oli lumi jo maassa ennen kun metsästysaika loppui. Mä en tiedä miten se etelämpänä menee ja ovathan nuo pyyntiajatkin muuttuneet siitä.

Niin tosiaan. Metsästysajat vaihtelevat eri puolella Suomea. Metsoa varmaan saa pohjoisessa metsästää pidemmälle talveen kuin Pirkanmaalla. - Pyytä muistelen olleen meillä pöydässä enemmän kuin metsoa koskaan. Ja tietenkin vesilintuja.

• En ole juuri syönyt kalkkunaa, mutta muistan kun joskus jouluna kauan sitten tädin luona oli sitä jouluna tarjolla. Ei ollut erityisen hyvää, vähän kuivaakin. Lieneekö ollut oikein tehty, en tiedä. Nämä ovat kuitenkin makuasioita. Usein syön kuitenkin tavallista kinkkua jouluksi - joululimpun kanssa kinkkuviipaleet ovat myös hyviä, mukaan voi laittaa vielä juustoviipaleen ja suolakurkkua.

Nyt sain kuitenkin idean, grillattu kana kaupan lihatiskiltä ja samppanjaa jouluksi, niistä ainakin pidän. Ja jotain hyvää klassista musiikkia:

https://m.youtube.com/watch?v=Z3ffgvn5XIg&t=1m09s
        https://m.youtube.com/watch?v=NCPM8DEsvmc&t=19m33s

• m36-intj kirjoitti:

En ole juuri syönyt kalkkunaa, mutta muistan kun joskus jouluna kauan sitten tädin luona oli sitä jouluna tarjolla. Ei ollut erityisen hyvää, vähän kuivaakin. Lieneekö ollut oikein tehty, en tiedä. Nämä ovat kuitenkin makuasioita. Usein syön kuitenkin tavallista kinkkua jouluksi - joululimpun kanssa kinkkuviipaleet ovat myös hyviä, mukaan voi laittaa vielä juustoviipaleen ja suolakurkkua.

Nyt sain kuitenkin idean, grillattu kana kaupan lihatiskiltä ja samppanjaa jouluksi, niistä ainakin pidän. Ja jotain hyvää klassista musiikkia:

https://m.youtube.com/watch?v=Z3ffgvn5XIg&t=1m09s
        https://m.youtube.com/watch?v=NCPM8DEsvmc&t=19m33s

Kalkkuna kuivuu nopeasti, jos sitä paistetaan liian kauan. Itse olen paistanut kalkkunan paistopussissa. Mehukkuus säilyy. Mittari kyljessä kertoo kypsyyden.
        Kypsästä kalkkunasta saa myös hyviä voileipiä.
        Silti, olisiko tuo liian radikaalia vaihtaa joulukinkku kalkkunaan? Tietysti voin hankkia molemmat, mutta yritän välttää turhia ruokia, jotka jäisivät vaan syömättä.
        Täytyy vielä harkita.

Kaunista klassista musiikkia.

~ Vivaldi Four Seasons- Winter ~
        https://youtu.be/ZPdk5GaIDjo?si=KYctL149RIObmyOX

• Anonyymi

Kyllä se on ihan sähkönkäyttäjien oma syy korkea sähkön hinta, mitä vähemmän käytät, sitä halvemmalla saat, tavallista markkinatalouttahan tuo on.

Sterassi

• Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

Aino Arnoidienkin on syytä keskittyä tulevaan enemmän kuin muinaishistoriaan eli edelliseen kokemaansa minuuttiin.

Anomies & Anoman & Anowoman.

• Anonyymi

Annatteko lahjaksi jotain sähkötöntä?

• Anonyymi

tottakai koivuhalko ja tulitikkuaski on aina hyvä lahja.

• Anonyymi

... mutta niin jos on ahne miljonääri joka lahjoittaa koivuhalon, niin on tietysti itse kuorinut päältä itselleen kaiken tuohen hähääää

• Anonyymi

No totta kai. Tuohet omaan jemmaan ;)

-keinovaginamies-

• Anonyymi

Joulu on vuoden rasittavin päivä. Ei sitä aina ilolla odota.

• Anonyymi

Joulu pelastaa, jesus ei pelasta.

• Anonyymi

Me ollaan jo vapaassa pudotuksessa. Ketju on kuitenkin pitkä, se ei ole kiskaissut vielä jokaista mukaansa, mutta vuoro tulee kyllä. Kohta romisee.

Niin, joulu? Se on peruttu tänäkin vuonna. En vietä.

xLiner

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      66
      5944
    2. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      52
      2994
    3. Mikä ihme sai sut käyttäytymään

Niin helvetin törkeästi mua kohtaan, jos kerta olet ihastunut?
      Ikävä
      31
      2183
    4. Tiedät etten tiedä

Mitä pitäisi tehdä.
      Ikävä
      13
      1797
    5. Osuuspankki Kuhmo!

Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto
      Kuhmo
      19
      1773
    6. Voi helvetti

Mihin olet mut ajanut.
      Ikävä
      18
      1730
    7. hyvää yötä.

toivottavasti sulla oli kiva jouluaatto. 🤍
      Ikävä
      18
      1519
    8. Rakkaalleni!

Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus
      Tunteet
      12
      1506
    9. Työttömyys kasvaa

Onneksi persujen kannatus ei kasva.
      Perussuomalaiset
      48
      1486
    10. Hyvää joulua!

Naiselle. Tänä vuonna tutustuttiin ❤️
      Ikävä
      9