Väistämisen osoittaminen koskee myös pyöräilijöitä - polkupyörä on ajoneuvo

Anonyymi-ap

Väistämisvelvollinen pitää osoittaa noudattavansa väistämisvelvollisuuttaan. Tämä koskee myös pyöräilijöitä.

"25 §
Väistämisen osoittaminen

Ajoneuvolla ajettaessa on selvästi ja hyvissä ajoin osoitettava aikomus noudattaa väistämisvelvollisuutta nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä."

38

519

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      D4 ja D5 sekä D6 ja on huomioitava myös DDT

      • Anonyymi

        Kiitoksia että tuot huomiota tälle aiheelle ja nostit kirjoitusta alkupään suuntaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitoksia että tuot huomiota tälle aiheelle ja nostit kirjoitusta alkupään suuntaan.

        Sinä sen teit. Puolestani saisi hökötys painua jälleennäkymättömiin…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä sen teit. Puolestani saisi hökötys painua jälleennäkymättömiin…

        Jälleen, on jokin, joka toistetaan, ainakin kerran. Tuo jälleennäkymättömiin on oksymoron.


      • Anonyymi

        😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋

        🍑 ­­N­­­y­m­­f­o­­m­­­a­­a­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#180893196

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      Avauksella saattoi olla tarkoitus. Ehkä.

      • Anonyymi

        Ehkä halutaan kertoa, että kyseinen ajoneuvoja koskeva liikennesääntö koskee myös pyöräilijöitä. Mitä luulet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä halutaan kertoa, että kyseinen ajoneuvoja koskeva liikennesääntö koskee myös pyöräilijöitä. Mitä luulet?

        Avauksen tekijä on idiootti, koska asiayhteys on pelkkää sumua periaatteella että hauki on kala tarkoittaa että hauki on kala....?!

        Jos ulkona sataa, asfaltti on kostea. Jos aurinko paistaa, on päivä. Talvella on pakkaspäiviä. Linnulla on siivet. Ja tätä rataa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avauksen tekijä on idiootti, koska asiayhteys on pelkkää sumua periaatteella että hauki on kala tarkoittaa että hauki on kala....?!

        Jos ulkona sataa, asfaltti on kostea. Jos aurinko paistaa, on päivä. Talvella on pakkaspäiviä. Linnulla on siivet. Ja tätä rataa.

        Miten niin? Perustele paremmin. Tieliikennelakiin liikenne ja liikennesäännöt perustuvat. Miksi se on mielestäsi huonoa tai väärää, tuoda esiin liikennesäännöt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin? Perustele paremmin. Tieliikennelakiin liikenne ja liikennesäännöt perustuvat. Miksi se on mielestäsi huonoa tai väärää, tuoda esiin liikennesäännöt?

        Petos on rikos. Ei tarvitse perustella. Ihminen hengittää ilmaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Petos on rikos. Ei tarvitse perustella. Ihminen hengittää ilmaa.

        Kuka on petoksen tehnyt ja miten?


    • Anonyymi

      On aloituksessa hieman järkeäkin. Monet pyöräilevät vauhdilla suojatien alkuun osoittamatta mitään väistämisaikeita, vaikka paikassa ei olisi mitään, mikä tekisi ajoradan ajoneuvoista väistämisvelvollisia.

      • Anonyymi

        Bingo! Kun pyöräilijä saapuu kohtaan, jossa hän on väistämisvelvollinen, niin hänen pitää liikennesääntöjen mukaan osoittaa aikeensa, että noudattaa omaa väistämisvelvollisuuttaan.


      • Anonyymi

        Vastaa itse itselleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastaa itse itselleen.

        Väärin meni tällä kertaa arvauksesi.


      • Anonyymi

        Et sitten huomannut että aloituksessa mainitussa pykälässä on tai-sana, eli sen voi lukea joko "Ajoneuvolla ajettaessa on selvästi ja hyvissä ajoin osoitettava aikomus noudattaa väistämisvelvollisuutta nopeutta vähentämällä" tai "Ajoneuvolla ajettaessa on selvästi ja hyvissä ajoin osoitettava aikomus noudattaa väistämisvelvollisuutta pysähtymällä".


    • Anonyymi

      ei voi sanoakaan, että pyöräilijä ei ole velvollinen väistämään

      missä tilanteissa väistetään tarkemmin on epäselvää epäselvien pyöräilysääntöjen takia ja säännöt eivät ole selviä yleisessä liikenteessä kuinka autojen, pyörien, jalankulkijoiden kaistat menevät ja aina ne eivät edes jatku minnekään, mutta loppuvat kuin seinään, mikä tarkoittaisi, että olisi jätettävä pyörä sivuun, kun ollaan täysin lain voimaisia ja alettava esimerkiksi kävellä jaloin tai otettava bussi

      kääntämisessä on epäselvyyksiä usein

      toinen asia kun ei tahdo noudattaa lakia
      silloin laki ei ole voimassa koska kyse on rikoksesta

      rikollinen ajaa missä haluaa ja miten haluaa

      • Anonyymi

        pyöräilyliikenne on täynnä oikeaoppisia idiootteja
        vaikka koko pyöräilytieverkosto ei ole yhtään valmis
        liikenteessä on vain sotajalalla liikkeellä olevia oikeassa olevia paskiaisia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        pyöräilyliikenne on täynnä oikeaoppisia idiootteja
        vaikka koko pyöräilytieverkosto ei ole yhtään valmis
        liikenteessä on vain sotajalalla liikkeellä olevia oikeassa olevia paskiaisia

        kilpapyörän vauhtihirmulle vain yksi neuvo - HIDASTA VITTU SAATANA

        sama kuin suksilla ajajat taklavat lapsia tiellä koska ovat kovia hiihtämään

        moottoriajoneuvoja voi hirttää saman tien


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kilpapyörän vauhtihirmulle vain yksi neuvo - HIDASTA VITTU SAATANA

        sama kuin suksilla ajajat taklavat lapsia tiellä koska ovat kovia hiihtämään

        moottoriajoneuvoja voi hirttää saman tien

        liikenneministeriö saatana otti leveät pyöräilykaistat ja jalankulkijoille jäi vain minimaalinen kaistale vaikka koko tie yhteensä on ylisuuri...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        liikenneministeriö saatana otti leveät pyöräilykaistat ja jalankulkijoille jäi vain minimaalinen kaistale vaikka koko tie yhteensä on ylisuuri...

        toisissa kohdin kävelytie loppuu bussipysäkkiin, mikä on järejstelyn virhe, ja kävelijän on astuttava pyöräilytielle, jolloin on vaara tulla pyöräilyfanaatikon tallamaksi

        pieniä kohtia on loputon määrä ja niitä joutuu miettimään kunkin erikseen

        joten täydelliselle pyöräilylaille ei ole tilaa, jossa sakotetaan kuin autoilijoita


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        toisissa kohdin kävelytie loppuu bussipysäkkiin, mikä on järejstelyn virhe, ja kävelijän on astuttava pyöräilytielle, jolloin on vaara tulla pyöräilyfanaatikon tallamaksi

        pieniä kohtia on loputon määrä ja niitä joutuu miettimään kunkin erikseen

        joten täydelliselle pyöräilylaille ei ole tilaa, jossa sakotetaan kuin autoilijoita

        oikeassa olevat paskiaiset on ilmiö erikseen, koska toiset ajavat tahallaan pyörällä, vaikka eivät yleensä edes kulje sillä ja etsivät vikoja vain toisista, se on heidän harrastuksensa - vittuilla ihmisille minkä kerkeävät - oikeassa olemisen tahto heillä on suurta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        oikeassa olevat paskiaiset on ilmiö erikseen, koska toiset ajavat tahallaan pyörällä, vaikka eivät yleensä edes kulje sillä ja etsivät vikoja vain toisista, se on heidän harrastuksensa - vittuilla ihmisille minkä kerkeävät - oikeassa olemisen tahto heillä on suurta

        yksi aihe on ylikirkkaat lamput, jotka sokaisevat
        niitä on pyöräilijoillä ja jalankulkijoilla


      • Anonyymi

        Mielestäni pyöräilijöitä koskevat liikennesäännöt ovat ihan selkeät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kilpapyörän vauhtihirmulle vain yksi neuvo - HIDASTA VITTU SAATANA

        sama kuin suksilla ajajat taklavat lapsia tiellä koska ovat kovia hiihtämään

        moottoriajoneuvoja voi hirttää saman tien

        Kilpapyöräilijät ajavat kilpailuissa. Eivät niitä kilpailuja missä tahansa pidetä. Yleensä reitit suljetaan muulta liikenteeltä, kun kilpaillaan.


    • Anonyymi

      kirjoittaja ei ole velvollinen myös arvaamaan aloittajan ajatuksia, että tarkoittiko hän tilannetta kun pyöräilijä väistää autoilijan...aloittajan pitää tuoda tilanne esille

      terve järki on sellainen, että autojenkin on päästävä ajamaan...ei voi koko ajan pyöräily jatkua

      jolloin yhden pyöräilyn perässä harvassa välissä seuraa toinen, jolloin auto ei pääse ajaa

      silloin jonkun pyöräilijan on annettava vuoro kun autokin antoi vuoron pyöräilijälle

      sitä vuoroantoa voi esimerkiksi pitää pieni pyöräilijoiden ryhmä per yksi auto...

      siis voiko ajatella paljonko pyöräilijöitä ovat verrannollisia yhden auton verraksi

      • Anonyymi

        hyvin usein näkee kuinka iso autoletka odottaa yhtä kävelijää
        kävelijältäkään tunnu mukavalta olla silmätikku


        kävelijän neuvo kävelijälle, että kun voit odottaa ja ohittaa hetken päästä, niin kannattaa päästä autoletka vittuun ajamaan pois häiritsemästä kävelijän kulkua...

        sitten vihastuttavat autoilijat jotka jarruttavat autoletkaa ja pakottavat kävelijän kävelemään kaikkien silmien edessä ja kenties pakottavat kävelijän kävelemään nopeammin, mikä joskus on joko vaikea tai vittumaista autojen takia....koska kävelijä tahtoisi kävellä hitaasti oman rytminsä mukaan syystä tai toisesta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hyvin usein näkee kuinka iso autoletka odottaa yhtä kävelijää
        kävelijältäkään tunnu mukavalta olla silmätikku


        kävelijän neuvo kävelijälle, että kun voit odottaa ja ohittaa hetken päästä, niin kannattaa päästä autoletka vittuun ajamaan pois häiritsemästä kävelijän kulkua...

        sitten vihastuttavat autoilijat jotka jarruttavat autoletkaa ja pakottavat kävelijän kävelemään kaikkien silmien edessä ja kenties pakottavat kävelijän kävelemään nopeammin, mikä joskus on joko vaikea tai vittumaista autojen takia....koska kävelijä tahtoisi kävellä hitaasti oman rytminsä mukaan syystä tai toisesta

        merkityksellistä on mistä vauhdista auto joutuu jarruttamaan
        jos kävelytie on 100 km/h alueella
        niin autojen pysäyttäminen on helvettiä liike energian takia
        olkoon se liikennevaloinen ylityspaikka tai ilman


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        merkityksellistä on mistä vauhdista auto joutuu jarruttamaan
        jos kävelytie on 100 km/h alueella
        niin autojen pysäyttäminen on helvettiä liike energian takia
        olkoon se liikennevaloinen ylityspaikka tai ilman

        jos määritetään montako polkupyöräilijää vastaa yhtä autoa
        niin seuraava merkityksellinen asia on polkupyöräilijoiden välit
        jos heidän ryhmänsä rikkoutuu jollakin isommalla välillä
        silloin autoilijalla olisi tavallista isompi mahdollisuus ellei oikeus päästä läpi
        ja seuraavan pyöräilijän päästä auto ohitse

        samoin kuin autoilijoiden, niin myös pyöräilijöidenkin kannattaa pitää pienet turvavälit toisiinsa, jotta ryhmässä ylittäisi risteyksen


      • Anonyymi

        Kirjoittaja on se aloituksen tekijäkin. Hänhän se aloituksen kirjoitti. Jonkun yksittäisen henkilön mielipiteet eivät muuten merkitse mitään. Suomessa asuva ja oleskeleva on velvollinen noudattamaan Suomen lakeja. Tieliikennelaki on yski niiden kaikkien lakien joukossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        merkityksellistä on mistä vauhdista auto joutuu jarruttamaan
        jos kävelytie on 100 km/h alueella
        niin autojen pysäyttäminen on helvettiä liike energian takia
        olkoon se liikennevaloinen ylityspaikka tai ilman

        Kävelytietä ei ole olemassa. On suojatie ja on jalkakäytävä. Jos tarkoitat suojatietä, niin sellaista ei saa olla sellaisella tiellä, jonka nopeusrajoitus on 100 km/h.

        Milloin tien nopeusrajoitus on yli 50 kilometriä tunnissa, suojatie tulee varustaa liikennevaloin. Liikennevaloa saa käyttää, jos suurin sallittu nopeus on enintään 70 kilometriä tunnissa. Suojatiellä liikennevaloa saa käyttää, jos suurin sallittu nopeus on enintään 60 kilometriä tunnissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävelytietä ei ole olemassa. On suojatie ja on jalkakäytävä. Jos tarkoitat suojatietä, niin sellaista ei saa olla sellaisella tiellä, jonka nopeusrajoitus on 100 km/h.

        Milloin tien nopeusrajoitus on yli 50 kilometriä tunnissa, suojatie tulee varustaa liikennevaloin. Liikennevaloa saa käyttää, jos suurin sallittu nopeus on enintään 70 kilometriä tunnissa. Suojatiellä liikennevaloa saa käyttää, jos suurin sallittu nopeus on enintään 60 kilometriä tunnissa.

        Eli tuosta voi päätellä, että suojatietä ei saa olla tiellä, jonka nopeusrajoitus nousee yli 60 km/h. Silloin pitää myös käyttää liikennevaloja suojatien kohdalla, jos tien nopeus nousee yli 50 km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        merkityksellistä on mistä vauhdista auto joutuu jarruttamaan
        jos kävelytie on 100 km/h alueella
        niin autojen pysäyttäminen on helvettiä liike energian takia
        olkoon se liikennevaloinen ylityspaikka tai ilman

        Missäs suojatie on satasen alueella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missäs suojatie on satasen alueella?

        Hyvä kysymys. Itse tiedän yhden paikan, jossa suojatie ja pyörätien jatke sijaitsevat 70 km/h alueella.

        https://maps.app.goo.gl/HLuyXMXCzBkqiX9BA

        Tuota risteystä on Googlen kuvan ottamisen jälkeen muutettu, mutta taitaa edelleen olla 70 km/h alueella kyseinen suojatie ja pyörätien jatke. Lain vastainen asia, jos ja kun niin on.


    • Anonyymi

      Tieliikennelaki koskee liikennettä tiellä. Tieliikennelaista kaikki liikennesäännöt löytyvät. Vaatii toki luetun ymmärtämisen osaamista.

      • Anonyymi

        Tieliikennelaissa tarkoitetaan: tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta.


      • Anonyymi

        Autoilijoilla tuo luetun ymmärtäminen ainakin on hukassa.

        Tieliikennelaki 98 §
        Teknisen laitteen käyttäminen

        Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja tai raitiovaunun kuljettaja ei saa ajon aikana käytää viestintälaitetta siten, että pitää sitä kädessään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilijoilla tuo luetun ymmärtäminen ainakin on hukassa.

        Tieliikennelaki 98 §
        Teknisen laitteen käyttäminen

        Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja tai raitiovaunun kuljettaja ei saa ajon aikana käytää viestintälaitetta siten, että pitää sitä kädessään

        Tämä samassa pykälässä oleva koskee myös pyöräilijöitä.

        "Ajoneuvossa ja raitiovaunussa ei saa ajon aikana käyttää teknistä laitetta tai järjestelmää siten, että sen käyttäminen haittaa tai vaarantaa ajamista."

        Tuossa ei eritellä moottoriajoneuvoa, vaan asia koskee kaikkia ajoneuvoja. Pyöräillessään ei siis saa käyttää mitään teknistä laitetta tai järjestelmää siten, että sen käyttäminen haittaa tai vaarantaa ajamista.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      2091
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      81
      2000
    3. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1347
    4. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      121
      1126
    5. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      77
      1067
    6. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      8
      1002
    7. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      170
      842
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      60
      770
    9. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      59
      731
    10. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      237
      695
    Aihe