HS oli tänään juttu, jossa referoidaan Keltikangas-Jörvistä aiheesta tempperamentti ja parisuhde. Samaa voisi hyvin laajentaa ihmissuhteisiin, kollegoiden kanssa tehtävään yhteistyöhön sekä lasten kasvatukseen (kun he ovat erilaisia kuin sinä itse). Omasta hyllystä löytyy Tempperamentti-aiheinen kirja juuripa Keltikangas-Jörvistä. Pitänee varmaan kaivaa se esiin.
Suosittelen lukemaan HS-jutun, jos aihe kiinnostaa tai ratkaisut mitä tarjotaan. Huom! ainakin itse sain kuukauden ilmaisen lukuoikeuden, joka loppuu automaattisesti (juuri nyt en ole tilaaja).
Tässä muutamia pätkiä ajatuksia herättämään :
”Kukaan ei valitse kumppaniaan temperamentin perusteella. Mutta moni on eronnut sen vuoksi – usein ihan turhaan”. ”Ihminen voi aina päättää käyttäytyä hyvin – silloinkin, kun mielessä kuohahtaa suuri tunnereaktio, Keltikangas-Järvinen korostaa. ”Aikuinen hallitsee temperamenttiaan, ei toisinpäin.”
”Temperamentti vaikuttaa siihen, millaiset ärsykkeet herättävät mielenkiinnon ja miten voimakkaasti ärsykkeisiin reagoi.”
Artikkeliin on valittu 4 parisuhteen kannalta tempperamenttipiirrettä, jotka esitetään konkreettisesti esimerkein. Ohessa lainaus selityksistä ennen esimerkkejä:
Rytmisyys
Korkea rytmisyys tarkoittaa järjestelmällisyyttä, joka ilmenee sekä biologisten rytmien säännöllisyytenä että kaikinpuolisena järjestelmällisyytenä. Ihmisen unirytmi on säännöllinen, ja hän on aina tiettyyn aikaan nälkäinen. Hänen kodissaan jokaisella tavaralla on paikkansa. Hänen aikataulunsa ja suunnitelmansa pitävät. Matalarytminen puolestaan voi valvoa ilman suurempia ongelmia yön ja jättää ateriat väliin, jos työprojekti sitä vaatii. Hän ei mielellään noudata viikkojen työsuunnitelmia, vaan hoitaa työtehtävät sitä mukaa, kun ne tulevat vastaan. Hänet tunnetaan usein myöhästelijänä.
Sopeutuminen
Ihmisen on helppoa mukautua muutoksiin, jos hänen sopeutumisensa on korkea. Isotkin elämänmuutokset ovat tällaiselle ihmiselle verrattain helppoja. Jos sopeutuminen on matala, jokainen muutos on vaikea ja vie aikaa. Muutos sinänsä on vaikea riippumatta siitä onko se positiivinen vai negatiivinen. Hän haluaa säilyttää kaiken ennallaan.
Intensiivisyys
Intensiivisyys tarkoittaa tunteiden ilmaisemisen tyyliä ja voimakkuutta. Jos ihmisen intensiivisyys on korkea, hänelle on luontevaa ilmaista niin negatiiviset kuin positiivisetkin tunteet räiskyvästi. Vähemmän intensiivinen ihminen on hillitympi tunteiden ilmaisussaan. Hänen tunteensa eivät samalla tavoin näy ulospäin.
Sosiaalisuus
Korkea sosiaalisuus tarkoittaa sitä, että ihminen nauttii muiden seurasta ja asettaa aina seurassa olemisen yksinolon edelle. Hän ei jätä käyttämättä yhtään tilaisuutta tavata ihmisiä. Hänelle on tärkeää, että hänestä pidetään, ja hän kaipaa koko ajan sosiaalista palautetta. Hän pelkää konflikteja ja on siksi varmuuden vuoksi aina samaa mieltä enemmistön kanssa. Hän ei ole mielipiteissään itsenäinen eikä riippumaton. Hänellä on tarve kertoa tunteistaan muille ja jakaa kokemuksensa muiden kanssa. Jos sosiaalisuus on matala, ihminen viihtyy yksin. Ystävyyden laatu on hänelle on tärkeämpää kuin ystävien suuri määrä. Hänelle ei ole yhtä paljon merkitystä sillä, onko hän pidetty, eikä hän pelkää konflikteja, joita syntyy, jos on eri mieltä muiden seurueen jäsenten kanssa.
Tunnetko itsesi ja miten arvioisit itseäsi kutakin neljää tenpperamenttipiieerettä esim. asteikolla:
erittäin heikko- heikko-hieman heikko- tasapaksu-hieman vahva-vahva- erittäin vahva ?
Mietin omaa itseänikin kohta noiden tenpperamenttien kautta. Osa esimerkeistä oli kuin suoraan edellisen parisuhteen kipukohdista. 😂 Itse uskon, että vaikka kaikkien kanssa voi tulla toimeen, elämä on paremoaa kun kaksi ihmistä ei ole kuin yö ja päivä, vaan eroja on mutta ne ei ole kaksi ääripäätä ainakaan kaikissa asioissa. Jutun ehdotus miten erot temperamenteissa pitäisi ratkaista oli erilainen, ja luultavasti toimivampi kuin perinteinen kompromissi.
Jutun linkki:
https://www.hs.fi/perhe/art-2000009864217.html
Millaisia me olemme ja miten sen näkyy ihmissuhteissa
43
598
Vastaukset
Jos joku kiinnostuu lukemaan HS-jutun kiinnostaa erityisesti mitä mieltä olette jutun ratkaisehdotuksista?
Tässä ”itseanalyysini”:
Rytmisyys
Olen sekä että. Kotona on isompi kaaos, mutta työt hoidan järjestyksessä. Itsestäni tuntuu, että käytän rytmisyyttä avuksi töissä, jotta saan asiat hoidettua ja luotua toimivat prosessit. Se on siis työkalu sisäiselle epäjärjestykselle. 😂
Sopeutuminen
Tämä on helpoin arvioitava. Olen selkeästi korkea sopeutuja..
Intensiivisyys
Intensiivisyys tarkoittaa tunteiden ilmaisemisen tyyliä ja voimakkuutta. Tunnen voimallaammin mitä näkyy usein ulospäin. Hillitsen varsinkin virallisessa ympäristössä tunneilmaisua suhteellisen vakuuttavasti. Siis taidan olla sekä että. 😂
Sosiaalisuus
Minussa on molempia piirteitä olen kuitenkin varmaan hieman sosiaalisen puolella. Personaalisuustesteissä tosin olen selvästi eksovertti, mutta silti minulla ei ole kuvattua miellyttämisen halua ja valitsen mielummin syviä suhteita kuin paljon höttöä.- Anonyymi
😋😍😋😍😋😍😋😍😋
💋 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#18114022V
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
- Anonyymi
Väitän tuntevani itseni jo tähän ikään.
Rytmisyys on melko heikko. Oikeastihan olen täysi taiteilijaluonne ja teen kaiken silloin kun siltä tuntuu. Olen myös siitä etuoikeutetussa asemassa että voin näin tehdä. Myöhästely on tuttua. Toisaalta jos johonkin innostun, niin tekemisessä on kyllä looginen järjestys ja työkalut pysyy tallessa ja ojennuksessa.
Sopeutuminen on melko vahva. Koskaan ei ole tuntunut siltä että maailma kaatuu.
Intensiivistä tunneilmaisua ei ole kyllä tällä tontilla nähtykään. Kierrän kilahtelijat kaukaa.
Sosiaalisuus tuollaisessa mainitussa muodossaan ei ole arvojeni mukaista. Vedän aina omaa linjaa. Minusta olisi tullut hyvä etelänapamantereen tutkija. Lukisin lämpömittarin kerran päivässä ja painuisin takaisin omaan korsuun. Kyllä ainakin vuosi menisi heittämällä.
-keinovaginamies-Itsekin ihmettelin hieman miten sosiaalisuus oli määritelty. Jos otsikko olisi ollut sosiaalisuuden tarve, teksti ja sisältö olisi kohdannut. Lukematta Keltikangas-Järvinen kirjaa ei voi tietää mitä termiä sitaatattu professori käyttää tekstissään. Joskus journalistitkin oikoo.
- Anonyymi
Ihmettelen tuota väitettä, että ”Kukaan ei valitse kumppaniaan temperamentin perusteella". KYllä minä ainakin valitsen. En tosin nimitä sitä niin, että valitsisin temeperamentin perusteella, mutta mm. kaikki ovat äärimmäisen tärkeitä kriteerejä minulle. Sosiaalisuuden nyt ainakin luulisi olevan isolle osalle ihan tietoinen kriteeri, ainakin kuvittelen niin.
- Anonyymi
Siis kaikki tuossa mainitut "rytmisyys, sopeutuminen, intensiivisyys ja sopeutuminen".
Itse muuten liittäisin tuohon myös ominaisuuden, josta en ole ihan varma, että menisikö se sitten tuohon intensiivisyyden alle. Tuossa puhutaan pelkästään "räiskähtelevyydestä" ja "rauhallisuudesta". Itselleni kuitenkin äärimmäisen tärkeää ylipäänsä kiinnostumisessa on ihmisen oma "rytmi", sen voisi vähän määrittää vilkkaudeksi, mutta kun ei se ole ihan sitäkään. Tai innostuvuutta, mutta kun ei se ole oikein sitäkään. Se on tietynlaista nopeutta, joka voi näkyä "nopeina hoksottimina, joskus se voi näkyä puhenopeudessa, mutta ei aina, se on sellaista yleistä nopeutta, joka voi ilmetä hyvin monella tavalla, mutta joka ei lainkaan tarkoita impulsiivisuutta tmv. Mä en tiedä mihin temeperamenttipiirteeseen tuo sisältyy, sillä mikään kuvauksista ei suoran osu siihen mitä tarkoitan. Anonyymi kirjoitti:
Siis kaikki tuossa mainitut "rytmisyys, sopeutuminen, intensiivisyys ja sopeutuminen".
Itse muuten liittäisin tuohon myös ominaisuuden, josta en ole ihan varma, että menisikö se sitten tuohon intensiivisyyden alle. Tuossa puhutaan pelkästään "räiskähtelevyydestä" ja "rauhallisuudesta". Itselleni kuitenkin äärimmäisen tärkeää ylipäänsä kiinnostumisessa on ihmisen oma "rytmi", sen voisi vähän määrittää vilkkaudeksi, mutta kun ei se ole ihan sitäkään. Tai innostuvuutta, mutta kun ei se ole oikein sitäkään. Se on tietynlaista nopeutta, joka voi näkyä "nopeina hoksottimina, joskus se voi näkyä puhenopeudessa, mutta ei aina, se on sellaista yleistä nopeutta, joka voi ilmetä hyvin monella tavalla, mutta joka ei lainkaan tarkoita impulsiivisuutta tmv. Mä en tiedä mihin temeperamenttipiirteeseen tuo sisältyy, sillä mikään kuvauksista ei suoran osu siihen mitä tarkoitan.Tuohon HS juttuun oli valittu vain neljä jolla on iso merkitys parisuhteissa. Siis muitakin on. Se selviää, jos HS jutun lukee.
- Anonyymi
Citrinella kirjoitti:
Tuohon HS juttuun oli valittu vain neljä jolla on iso merkitys parisuhteissa. Siis muitakin on. Se selviää, jos HS jutun lukee.
😀 Aika erikoinen kommentti sulta. Et tainnut nyt ihan ymmärtää mitä sanoi. No mutta eipä se mitään.
Anonyymi kirjoitti:
😀 Aika erikoinen kommentti sulta. Et tainnut nyt ihan ymmärtää mitä sanoi. No mutta eipä se mitään.
Tunnistan kyllä piirteen mitä kuvaat. Se vaan ei oikein livahda mihinkään noista neljästä tenpperamenttipiirteestä omasta mielestäni, vaan on enemmän joku muu kuin mikään noista juttuun valitusta.
- Anonyymi
Ihmissuhteet voivat olla aika monimuksia.
- Anonyymi
Sitä olemme mitä syömme eli jos syöt vihanneksia olet vihannes, jos syöt naudan lihaa olet härkä, jos syöt kinkkua olet possu.
Rytmisyys
Pysyn rytmissä jos on pakko.
Sopeutuminen
Sopeutuminen ei onnistu ilman stressiä. Stressi on kuitenkin positiivista ja rakentavaa, koska hyväksyn muutoksen.
Intensiivisyys
Ilon näytän kaikille. Kivun ja surun näkee ainoastaan kumppani.
En halua, että muut ihmiset ahdistuvat minun takia.
Sosiaalisuus
Osallistun keskusteluihin harvoin. Myötäilen joskus muiden mielipiteitä, vaikka en olisi samaa mieltä. Syynä on keskustelurauhan säilyttäminen.
Jos joku selvästi ahdistuu mielipiteestäni, olen toiminut väärin.Taidat olla aika kiltti mies? Siis mies, joka ei halua pahoittaa muiden mieltä. Se ei ole huonoa asia, kunhat muistat pitää myös itsestäsi huolta.
Citrinella kirjoitti:
Taidat olla aika kiltti mies? Siis mies, joka ei halua pahoittaa muiden mieltä. Se ei ole huonoa asia, kunhat muistat pitää myös itsestäsi huolta.
Kiltti sanana yhdistetään yleensä lapsiin, mutta täytyy myöntää, että minusta löytyy lapsenomaista kiltteyttä. Olen kuitenkin liian laiska, jotta joku voisi minusta hyötyä. 😊
Gattino kirjoitti:
Kiltti sanana yhdistetään yleensä lapsiin, mutta täytyy myöntää, että minusta löytyy lapsenomaista kiltteyttä. Olen kuitenkin liian laiska, jotta joku voisi minusta hyötyä. 😊
Olen myös usein liian kiltti. Kuitenkin olen saman aikaan paljon jämäkämpi kuin 90% ihmisistä. Jos huomaan, että kiltteyttä hyväksikäytetään ja ensin olen sanonut, että tässä on raja, jota ei hypitä yli ja jos toiminta jatkuu, vedän kyllä liinat kiinni aika vauhdilla. Sen jälkeen kiltteys on mennyt. 😂
- Anonyymi
Alkoi jo siinä määrin ärsyttämään tuo eräs näppäimistö että koko USB-konfikuraatio sokeana lähes uusiki näppiksen vaihto jne...
- Anonyymi
Citrinella olet ehkä ajatusten pohjalla: empatiaan kyvymyys ja ahneus ne varmaankin mitä ... niin nooh
Pohdiskelin vähän minkälainen tempperamenttini on niin nämä nyt aika hyvin osuu kohdilleen🤔- jotain pientä eroavaisuutta. Mutta tunnistan itseni näistä.
-Rytmisyys-
Matalarytminen puolestaan voi valvoa ilman suurempia ongelmia yön ja jättää ateriat väliin, jos työprojekti sitä vaatii. Hän ei mielellään noudata viikkojen työsuunnitelmia, vaan hoitaa työtehtävät sitä mukaa, kun ne tulevat vastaan. Hänet tunnetaan usein myöhästelijänä.
-sopeutuminen-
Jos sopeutuminen on matala, jokainen muutos on vaikea ja vie aikaa. Muutos sinänsä on vaikea riippumatta siitä onko se positiivinen vai negatiivinen. Hän haluaa säilyttää kaiken ennallaan.
-intensiivisyys-
Intensiivisyys tarkoittaa tunteiden ilmaisemisen tyyliä ja voimakkuutta. Jos ihmisen intensiivisyys on korkea, hänelle on luontevaa ilmaista niin negatiiviset kuin positiivisetkin tunteet räiskyvästi.
En ehkä kumminkaan näytä räiskyvästi negatiivisia tunteitani🤔
-Sosiaalisuus-
korkea Hänellä on tarve kertoa tunteistaan muille ja jakaa kokemuksensa muiden kanssa.
Jos sosiaalisuus on matala, ihminen viihtyy yksin. Ystävyyden laatu on hänelle on tärkeämpää kuin ystävien suuri määrä. Hänelle ei ole yhtä paljon merkitystä sillä, onko hän pidetty, eikä hän pelkää konflikteja, joita syntyy, jos on eri mieltä muiden seurueen jäsenten kanssa.En itse ollut ajatellut ihmisen tempperamenttia ihan siltä kantilta kuin tuossa HS jutussa oli esitetty.
Jutussa sanottiin, että yleensä keskialueen ihmisillä on helpompaa kuin ääri-ihmisillä. Varmaan totta. Ja jutussa olitiin sitä mieltä, että kompromissi harvoin toimii jos ihmiset on liian erilaisia. Totta myös, kumpikin on silloin tyytymätön, sen sijaan ratkaisu oli, että se kenen on helpompi muuttua pitää muuttaa toimintaansa. Esimerkkinä oli, että heikosti rytmisen pitää yrittää sopeutua rytmiseen suuntaan, koska se on hänelle helpompaa kuin vahvasti rytmiselle. Itse, vaikka olen keski-alueella rytmisyydessä ja aina ollut se joka sopeuttaa rytmisyyden toisen toimintaan (oli se toinen kumoaa tahansa suuntaa), silti tiedän että herne menisi helposti nenään ääripään jos pitäisi sopeutua pedanttisen ihmisen sotilaskuriin. Samoin olen ollut 7v suhteessa ääri-heikon sopeutujan kanssa ja itse olen toisesta ääripäästä, ja tuossakin kohtaa se enemmän sopeutuja. Tulin toimeen ja tuokaan ei ollut ongelma, mutta silti se vei ylimääräistä energiaa kun piti siirtää vaikka nojatuolin ostoa kuukaudella (omilla rahoillani), että toinen tottuu ajatukseen että oh tulee muutos. 😳 Tuolista tuli kuitenkin ex suosikki ja jätin sen hänelle erossa. Tuolista luopuminen olisi ollut kova pala. Pelkkä uuden sohvan ostaninen mukana ottamani omani tilalle kesti vuoden. Siis käytännön arjen sujumisen kannalta kahden ääripään yhteiselo on taatusti haastavampaa kuin enemmän samankaltaisen.
Siis erot ihmisten välillä ei haittaa, ja erilaisuus tuo tarvittavaajännitettä, mutta liian iso ero tekee arjesta kuminauhamaista. Ainakin itselläni, koska olen aina ollut se jonka on helpompi sopeutua. Huomaan siis toimineeni intuitiivisesti juuri niin kuin tuo artikkeli neuvoo ja tiedän, että siinä on myös kääntöpuolensa. Nyt toivoisin jo puolisoa, jonka kanssa en ole aina se kuminauha ja sopeutuja, vaan että kaksi ihmistä sopisi paremmin yhteen jo lähtökohtaisesti, niin että arki onnistuu kummakin siedettävällä alueella.
P.s. Jossain kohtaa sanoit, että sinulla on edelleen mahdollisesti tunteita sitä jotain miestä kohtaan, jonka kanssa menit lukkoon. Sanoin silloin sinulle, että heitä oikealta tuntuvia ei tule ihan joka päivä vastaan…. ja sinuna ottaisin vielä yhteyttä ja kertoisin mitä tunnet ja ajattelet. Älä vastaa tähän ja pidä asia yksityisenä! Mutta silti kysyn sinulta oletko ottanut yhteyttä? Ja jos et, pitäisikö? Voisin lyödä satasesta vetoa, että 5v päästä kadut, jos et voita itseäsi ja edes yritä (vaikka joudut toimimaan tietoisesti sopeutumis-tempperqmenttiasi vastaan). Muista sanoa minulta terveisiä, että hitaasti hyvää tulee. 😉 Matka on aina tärkeämpi kuin pääseekö lopulta perille. Ihminen ei voi muuta kuin yrittää ja toivoa, että se riittää. Niin ja hoida asia 100% yksityisesti…Citrinella kirjoitti:
En itse ollut ajatellut ihmisen tempperamenttia ihan siltä kantilta kuin tuossa HS jutussa oli esitetty.
Jutussa sanottiin, että yleensä keskialueen ihmisillä on helpompaa kuin ääri-ihmisillä. Varmaan totta. Ja jutussa olitiin sitä mieltä, että kompromissi harvoin toimii jos ihmiset on liian erilaisia. Totta myös, kumpikin on silloin tyytymätön, sen sijaan ratkaisu oli, että se kenen on helpompi muuttua pitää muuttaa toimintaansa. Esimerkkinä oli, että heikosti rytmisen pitää yrittää sopeutua rytmiseen suuntaan, koska se on hänelle helpompaa kuin vahvasti rytmiselle. Itse, vaikka olen keski-alueella rytmisyydessä ja aina ollut se joka sopeuttaa rytmisyyden toisen toimintaan (oli se toinen kumoaa tahansa suuntaa), silti tiedän että herne menisi helposti nenään ääripään jos pitäisi sopeutua pedanttisen ihmisen sotilaskuriin. Samoin olen ollut 7v suhteessa ääri-heikon sopeutujan kanssa ja itse olen toisesta ääripäästä, ja tuossakin kohtaa se enemmän sopeutuja. Tulin toimeen ja tuokaan ei ollut ongelma, mutta silti se vei ylimääräistä energiaa kun piti siirtää vaikka nojatuolin ostoa kuukaudella (omilla rahoillani), että toinen tottuu ajatukseen että oh tulee muutos. 😳 Tuolista tuli kuitenkin ex suosikki ja jätin sen hänelle erossa. Tuolista luopuminen olisi ollut kova pala. Pelkkä uuden sohvan ostaninen mukana ottamani omani tilalle kesti vuoden. Siis käytännön arjen sujumisen kannalta kahden ääripään yhteiselo on taatusti haastavampaa kuin enemmän samankaltaisen.
Siis erot ihmisten välillä ei haittaa, ja erilaisuus tuo tarvittavaajännitettä, mutta liian iso ero tekee arjesta kuminauhamaista. Ainakin itselläni, koska olen aina ollut se jonka on helpompi sopeutua. Huomaan siis toimineeni intuitiivisesti juuri niin kuin tuo artikkeli neuvoo ja tiedän, että siinä on myös kääntöpuolensa. Nyt toivoisin jo puolisoa, jonka kanssa en ole aina se kuminauha ja sopeutuja, vaan että kaksi ihmistä sopisi paremmin yhteen jo lähtökohtaisesti, niin että arki onnistuu kummakin siedettävällä alueella.
P.s. Jossain kohtaa sanoit, että sinulla on edelleen mahdollisesti tunteita sitä jotain miestä kohtaan, jonka kanssa menit lukkoon. Sanoin silloin sinulle, että heitä oikealta tuntuvia ei tule ihan joka päivä vastaan…. ja sinuna ottaisin vielä yhteyttä ja kertoisin mitä tunnet ja ajattelet. Älä vastaa tähän ja pidä asia yksityisenä! Mutta silti kysyn sinulta oletko ottanut yhteyttä? Ja jos et, pitäisikö? Voisin lyödä satasesta vetoa, että 5v päästä kadut, jos et voita itseäsi ja edes yritä (vaikka joudut toimimaan tietoisesti sopeutumis-tempperqmenttiasi vastaan). Muista sanoa minulta terveisiä, että hitaasti hyvää tulee. 😉 Matka on aina tärkeämpi kuin pääseekö lopulta perille. Ihminen ei voi muuta kuin yrittää ja toivoa, että se riittää. Niin ja hoida asia 100% yksityisesti…Osaan myös tarvittaessa joustaa, silti tuntuu, että itsekin olen ollut aina se joka on tullut enemmän vastaan, kuin muut. Sen takia siis juuri itsekin arvostaisin enemmän jos tuleva kumppani olisi edes jokseenkin kanssani samaa maata.🤔
Toki olen jääräpäisesti tehnyt ratkaisuja siinä vaiheessa, kun olen tiennyt, että tämä suhde menee kyllä muutenkin metsään.(kummallakin omat elämät vaikka asuttiin yhdessä).Sen jälkeenhän se sitten menikin lopullisesti. Tässä tapauksessa koiran hankinta meni miehen edelle. Toinen ei siis hyväksynyt tätä. muutenkin hoidin perheemme koirat, toinen ei niitä lenkittänyt saatikka hoitanut. Vaikka silloin alle 30v. Mietin että en halua lapsia. Niin kyllä se oli enemmän tämä kumppani joka niitä ei halunnut. 😬 eli toisin sanoen sitten, kun ei ole enää hauskaa, niin toden teolla laitan vastaan.
Ei onnistuisi minultakaan pedanttisen ihmisen kanssa elely.. oltais kuin yö ja päivä.. tai siis itse olen vähän huithapeli kaiken tekemisen suhteen. Teen asioita jos ne tuppaa huvittamaan😄 toki jälkikasvu pitää hoitaa, mutta noin muilla alueilla. Toki työni hoidan tunnollisesti.
Perhe piirissä on myös yksi jolle muutokset ovat kamalan vaikeita. Eli ei ihme että sinun ex meni niin kauan että hyväksyi uuden tuolin. En ehkä ihan näin ääripään tyyppi ole mutta muutokset ovat vaikeita..
Näinhän se varmasti on…. Jos en tee mitään…Haaveilija39 kirjoitti:
Osaan myös tarvittaessa joustaa, silti tuntuu, että itsekin olen ollut aina se joka on tullut enemmän vastaan, kuin muut. Sen takia siis juuri itsekin arvostaisin enemmän jos tuleva kumppani olisi edes jokseenkin kanssani samaa maata.🤔
Toki olen jääräpäisesti tehnyt ratkaisuja siinä vaiheessa, kun olen tiennyt, että tämä suhde menee kyllä muutenkin metsään.(kummallakin omat elämät vaikka asuttiin yhdessä).Sen jälkeenhän se sitten menikin lopullisesti. Tässä tapauksessa koiran hankinta meni miehen edelle. Toinen ei siis hyväksynyt tätä. muutenkin hoidin perheemme koirat, toinen ei niitä lenkittänyt saatikka hoitanut. Vaikka silloin alle 30v. Mietin että en halua lapsia. Niin kyllä se oli enemmän tämä kumppani joka niitä ei halunnut. 😬 eli toisin sanoen sitten, kun ei ole enää hauskaa, niin toden teolla laitan vastaan.
Ei onnistuisi minultakaan pedanttisen ihmisen kanssa elely.. oltais kuin yö ja päivä.. tai siis itse olen vähän huithapeli kaiken tekemisen suhteen. Teen asioita jos ne tuppaa huvittamaan😄 toki jälkikasvu pitää hoitaa, mutta noin muilla alueilla. Toki työni hoidan tunnollisesti.
Perhe piirissä on myös yksi jolle muutokset ovat kamalan vaikeita. Eli ei ihme että sinun ex meni niin kauan että hyväksyi uuden tuolin. En ehkä ihan näin ääripään tyyppi ole mutta muutokset ovat vaikeita..
Näinhän se varmasti on…. Jos en tee mitään…👍👍👍
Rytmisyys, sekä että tapaus
Sopeutuminen, tjaa tässä mennään jo 75%
Intensiivisyys, hyvinkin hillitty siihen asti kun en enää ole 🙂, tai ei huvita olla
Sosiaalisuus, pystyn, vaan koen aika väsyttäväksi
En harrasta minimalismia, mutta useimmiten filosofiani mukaan vähemmän on enemmän 🙂.E-Lukka kirjoitti:
😁 kiitos kysymästä, valitan ettei vastaukseni jättänyt tilaa analysoinnille.
Tuo oli aika selvää mitä kirjoitat, myönnetään.
Vähän tuo arkielämä välillä häiritsee pahasti palstailua….Nimimerkit, jotka on tuttuja pitkältä ajalta, on helpompia kommentoida nopeasti, koska heistä tietää jo jotain.E-Lukka kirjoitti:
😁 kiitos kysymästä, valitan ettei vastaukseni jättänyt tilaa analysoinnille.
Yleensä aloitan ilman kirjautumista, koska aika ei riitä ammattimaiseen vastaamiseen. Ketjut voi kasvaa pitkiksi ja vastailua riittää viikoiksi.
- Anonyymi
tämä on todella erikoista että jotenkin lämmittäneet sydäntäni tunteisiin, koska olin joskus kkk:n lohikäärmeitä, alue komentajia....
siis... tuo varmaankin aivan sama jotenkin sydän siitä julmuudesta ja kylmyydestä että kenen va4qwllisuus tietää on mennyttä tuon miehen varallisuus... Rytmisyys.
Tämä taitaa olla se verenkierrossa oleva ainoa rytmi. Ennen kaikki meni normaalin viikkorytmin mukaan mutta nykyään 5-vuorotyö määrittää vuorokausirytmin ohella milloin käyn harrastuksissa, milloin siivoan tai teen muut kotityöt tai käyn kavereilla kahvilla. Yhdistys- tai kuntapuolen kokoukset voivat hieman muuttaa kellonaikoja mutta perusrytmin pyrin aina pitämään.
Sopeutuminen.
Lähtökohtaisesti haluan asioiden pysyvään ennallaan. Poikkeuksena toimenpiteet jotka parantavat asioiden tilaa. Muutoksissa on usein jotakin hyvää ja jotakin huonoa mutta kokonaismäärällisesti pitää lopputulos olla positiivinen jotta muutosta kannatan.
Intensiivisyys.
Tätä ehkä kuvaa parhaiten virkamiesmäisyys. Työelämässä hyvä ominaisuus mutta parisuhteen näkökulmasta hieman haastava. Toki on tunnustettava että kotona yksin ollessa saattaa esim kynelkanavat olla herkemmässä kuin toisten läsnäollessa.
Sosiaalisuus.
Tämä on aika matala. Toki aina olen yhteistyön merkitystä korostanut.Rytmisyys
Olen järjestelmällinen niissä asioissa, missä se on tärkeää. Esim. opiskelussa, työssä. Siivoaminen voi taas jäädä vähemmälle.
Sopeutuminen
Lähtökohtaisesti pidän sellaisia muutoksia tervetulleina, jotka parantavat jollakin tapaa elämänlaatua. Vaikka niistä olisi enemmän vaivaa. Hyväksi todettuja vanhoja asioita ei ole syytä muuttaa, jos ne ajavat edelleen asiansa.
Intensiivisyys
Matala - en ole räiskyvä persoona, mutta tiettyjä intohimoja on.
Sosiaalisuus
Matala - viihdyn yksinkin. Mielipiteissäni olen itsenäinen ja riippumaton. Ystävyyden laatu on tärkeämpää kuin ystävien suuri määrä.Myös sinussa näkyy luontaisesti olevan molempia piirteitä, jotka tulevat esiin vaihtelevasti ympäristön mukaan. Oletan, että se mahdollista vain jos ihminen on aika lähellä keskialuetta.
"Tunnetko itsesi ja miten arvioisit itsesi kutakin neljää tempperamenttipiirrettä esim. asteikolla:
erittäin heikko- heikko-hieman heikko- tasapaksu-hieman vahva-vahva- erittäin vahva ?"
Rytmisyys
Minä: Riippuu paikasta (erittäin vahva tai heikko)
Uni- tai ruokarytmini eivät todellakaan ole erityisen säännölliset. Kodissani kuitenkin jokaisella tavaralla on oma paikkansa, mutta en välttämättä aina itsekään palauta joka tavaraa heti paikalleen. - Matkalaukun puran heti ja tiskikoneen sisällönkin asettelen paikalleen.
- Töissä olen tyypillisesti erittäin järjestelmällinen. Pystyn tarvittaessa keskeyttämään 6-7 tekeillä olevaa asiaa kiireisempien asioiden tieltä ja sitten palaamaan niihin takaisin. - Tällä hetkellä, kun työni on enemmänkin kuin tulipalojen sammuttamista, eikä minun ole mahdollista palata kesken jääneisiin tehtäviin, tunnen itseni hyvin stressaantuneeksi ja uupuneeksi.
- En yleensä myöhästele enkä ole etuajassakaan, vaan olen tyypillisesti paikalla klo 00:00 aikataulussa.
Sosiaalisuus
Minä: Useammin matala kuin korkea. - Nautin etätyöstä ja tarvitsen muutenkin paljon omaa tilaa. Kaipaan silti sosiaalista palautetta ja sitä, että tunnen itsestäni pidettävän. - Inhoan konflikteja. - Haluan, että tilaisuuksissa mukanani oleva kumppani tai seuralainen osaa käyttäytyä ja voin olla hänen sosiaalisuudestaan iloinen. - Minua ei haittaa olla hiljaa, jos en ole toisen kanssa samaa mieltä asiassa, mikä ei ole minulle merkittävä. Toisaalta, minua ei myöskään haittaa ilmaista mielipidettäni pontevasti, vaikka olisin ryhmässä yksin eri mieltä jostakin sydäntäni lähellä olevasta asiasta.
Minun on myös helppo kertoa omista asioistani; iloista ja murheista melko vieraillekin ihmisille.
Sopeutuminen
Minä: sanoisin, että korkea. En ole kiintynyt sohvaani. 🙂 Minä kyllä suunnittelen esimerkiksi ryhmien matkat minuuttiaikataululla etukäteen. Olisin iloinen, jos joku ehtisi suunnitella myös minun omat reissuni, mutta ymmärrän hyvin, jos suunnitelmiin tulee muutoksia.
Intensiivisyys
Minä: Käsittelin tätä jo hieman Sosiaalisuudessa. Vaihtelee heikosta vahvaan
Useimmiten olen hyvin rauhallinen, joskus jopa kylmä. Tämä on piirre, joka saattaa minussa hämmentää uutta ihmistä. - Toisaalta voin erittäin kiihkeästi puolustaa kantaani, minkä tunnen olevan oikea. Voin tuossa kiihkeydessäni olla jopa pelottava, kun taas siihen saakka olisin ollut hyvin rauhallinen, tasainen ja välittävä kumppani, kuin muumimamma.😄Sinussakin näkyy olevan paljon vaihtelua temperamentissa tilanteen ja ympäristön mukaan, Ja onhan se osa ammattitaitoa ettei vaikka töissä kilju samalla tavalla kuin mitä pahimmillaan kotona.
Tuo jatkuva palon sammuttaja on raskas rooli. Koettu on edellisessä työssä. Välillä paloi joka puolella, niin että piti pysyä tosi viileäpäisenä ja vaan hoitaa asioita yksi kerrallaan pois ja aina kun sai yhden asian rullaamaan edes alkuun, tuli siirto seuraavaan tulipaloon ja tiimi jatkoi työtä, pääsi stressialueelta pois, koki onnistumiseen ja sai myös levätä kun homma alkoi sujua. Itse taas veti ongelmanratkaisusta toiseen vain kriittisiä vaiheita. Ei tuota olisi jaksanut ikuisesti. Siksi sanon, että pidä itsestäsi huolta.Citrinella kirjoitti:
Sinussakin näkyy olevan paljon vaihtelua temperamentissa tilanteen ja ympäristön mukaan, Ja onhan se osa ammattitaitoa ettei vaikka töissä kilju samalla tavalla kuin mitä pahimmillaan kotona.
Tuo jatkuva palon sammuttaja on raskas rooli. Koettu on edellisessä työssä. Välillä paloi joka puolella, niin että piti pysyä tosi viileäpäisenä ja vaan hoitaa asioita yksi kerrallaan pois ja aina kun sai yhden asian rullaamaan edes alkuun, tuli siirto seuraavaan tulipaloon ja tiimi jatkoi työtä, pääsi stressialueelta pois, koki onnistumiseen ja sai myös levätä kun homma alkoi sujua. Itse taas veti ongelmanratkaisusta toiseen vain kriittisiä vaiheita. Ei tuota olisi jaksanut ikuisesti. Siksi sanon, että pidä itsestäsi huolta.Kiitos Citrinella. Juuri nyt on tosiaan vähän raskasta. - Saadaan tiimiin uusi jäsen vuodenvaihteen jälkeen, joten toivon, että keväällä helpottaisi jo hieman. 👍
- Anonyymi
Mjoo
Musta toi paperiversio oli parempi kuin nämä nettiläpyskät.
Sanomat rapisevat, jättävät sormenpäät painomusteeseen. Rätti käteen. Lisäksi lehdetvoi kiikuttaa yhtiön pönttöön - noin sanonnan päätteeksi.
(hihitystä) - Anonyymi
Kumpi on parempi kyxsymyx vai vastaus kysymykseen.
- Anonyymi
joo huomasin että tympää kun Funeaqa rikkoi... sinän kai haittaa
Mutta mikä on feromonin ja omikronin ero?- Anonyymi
☺️😄🙂
- Anonyymi
Yhdellä p-kirjaimella temperamentti, sitruuna!!!
Tällä Citriksellä on lukihäiriö, ja noita ja paljon muitakin mm. yhdyssanavirheitä tulee, jos ei hio tekstiä ajatuksella ja kirjoittaa nopeasti. Juurisyy virheisiin on, etten koe tätä alustaa niin tärkeäksi, että jaksaisin kirjoittaa muuta kuin ajatuksen virtaani. Se on mitä on. 🤣
Ymmärrän kyllä oikein kirjoittamisen tärkeyden, ja ihailen hyvin kirjoittavia, mutta sillä mitä on saanut, on pärjättävä. Sorry, mutta ei auta kuin kestää tai ohittaa lukematta, äikän maikka.
- Anonyymi
Jaaha. Narsisti aloitti taas nämä yöavautumiset. Ei voisi vähempää kiinnostaa.🥱
- Anonyymi
Temperamentti. Yksi P.
- Anonyymi
Luin saman jutun ja mietiskelin.
Rytmisyys
Olen ehdottomasti korkea rytminen. Ainoastaan kiihkeimmissä työ- ja harrastusasioissa astuu kuvioon matalarytmisyydestä; unirytmi sekaantuu, nälkä unohtuu, muu saa jäädä kun työ/harrastus vie mennessään. Tästä harvoin seuraa mitään kovin hyvää, täydellinen uppoutuminen vie energiat, vaikka siitä saakin vaihtariksi toisenlaisia energioita. Pahimmillaan tulee uupumus, parhaimmillaan saatu energia korvaa moninkertaisesti menetetyn energian. Aikataulut pitävät aina.
Sopeutuminen
Tämäkin tapissa. Inhoan muutoksia, mutta ymmärrän niiden välttämättömyyden. Joskus sopeudun sellaiseenkin mihin ei pitäisi "kaikkeen tottuu, myös löyhään hirteen".
Intensiivisyytenikin on korkea. Tietyissä elämänvaiheissa olen alkanut hillitä tunneilmaisua viilipyttymäisempään eli rauhallisempaan suuntaan. Jos kamalan usein puhkuu intoa, hyppii tasajalkaa riemusta ja ärisee kiukusta, se kuluttaa paitsi omaa fysiikkaa myös läheisiä. Läheisiä siitä huolimatta, vaikka hekin olisivat korkea intensiivisiä. Juuri tuon edellisen johdosta olen ymmärtänyt hieman hillitä itseäni intensiivisyydessä.
Sosiaalisuus
Tämä on ainoa, jossa minulla on korkea/matala sosiaalisuus 50/50. En nauti kenen tahansa, enkä jatkuvasti saman yhden ihmisen seurasta. Mielenkiintoinen vaihteleva seura läheisten seuran lisäksi ja yksinoloa tarpeen mukaan. Joskus yksinolon tarve on suuri , joskus pienempi.
En ole varsinaisten kompromissien puolesta. Parisuhteissakin on lähdetty siitä, ettei esimerkiksi toisen arvostamiin sosiaalisiin tilanteisiin tarvitse lähteä mukaan, etenkään kokoajaksi, ellei ne toista kovin kiinnosta.
- Sheena - Anonyymi
minkälainen slp dinä olet, oletko Ooll ,---
hmoo laitan tuon jutun tekemään muu6aman nimen...
Lukmies
Musxe
Taviivovei
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1333373Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen382653Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302485Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631192376Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .322150- 1151800
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1741458Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3141452Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.3121341- 661198