Suomeen pitää pudottaa päästöjä 60% vuoteen 2030 mennessä. Miten polttikset saa pois liikenteestä?

Anonyymi-ap

-60% ja aikaa enää rapiat kuusi vuotta! :O
Vuonna 2035 Suomen pitää olla hiilineutraali. Tämä on kirjattu lakiin mikä ei jätä tilaa selittelyille ja vetkuttelulle.

Tavoitteen saavuttaminen vaatii tieliikenteen sähköistämistä. Suomessa ongelmaksi on osoittautunut autokannan hidas sähköistyminen mikä osaltaan johtuu suomalaisten persaukisuudesta joka taasen johtuu huonosta kouluttautumisesta ja urakehityksestä ja jopa työn vieroksumisesta. Joillakin syynä on jääräpäiset, jämähtäneet periaatteet mikä taas johtuu pohjalaisesta luonteesta.

Mutta eipäs jäädä haukkumaan fossiileja vaan mietitään millä ihmeen keinolla saadaan nuo kasvihuonekaasuja puskevat polttomoottoriautot paaliin?

Keinot ovat tunnetusti keppi ja porkkana, mutta valtion taloustilanteen tuntien ei ole muut mahdollisuutta kuin antaa fossiileille keppiä oikein kunnolla eli polttoaineiden ja polttomoottoriautojen verot ja käyttömaksut vuosi vuodelta korkeammaksi.

Viime kädessä polttomoottoriautot voidaan kieltää lailla. Pitääkö tähän mennä, sen käytännössä päättävät polttomoottoriautoilijat itse omalla toiminnallaan.

21

233

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Polttikset saa pois liikenteestä tuomalla sähköauton jolla pääsee yli 400 km latailematta 4 tuntia välillä ja hinta max. 40 k€.

      • Anonyymi

        Valtakunnassa pitää vielä liikkua joustavasti lyhyempiä ja pidempiä matkoja. Sähköautot eivät tähän pysty. Sähköautot valitettavasti ovat vielä yhteiskunnallisen kehityksen jarruja. Mielellämme näkisimme, että sähköautot palvelisi ihmiskuntaa eikä päinvastoin.


      • Anonyymi

        On paljon asioita jotka on kirjattu lakeihin. Esim oikeus asuntoon työhön hyvinvointiin ja vaikka mitä. Mutta eivät kaikki toteudu 2035 asti myydään polttomoottori autoja ja niillä ajetaan vielä pitkään sen jälkeen .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On paljon asioita jotka on kirjattu lakeihin. Esim oikeus asuntoon työhön hyvinvointiin ja vaikka mitä. Mutta eivät kaikki toteudu 2035 asti myydään polttomoottori autoja ja niillä ajetaan vielä pitkään sen jälkeen .

        " 2035 asti myydään polttomoottori autoja ja niillä ajetaan vielä pitkään sen jälkeen ."

        Pitkin Eurooppaa on jo nyt pilvin pimein kaupunkeja joissa on vuosi vuodelta kiristyviä polttarikieltoja, jossa aina yksi EURO-luokka putoaa pois sallittujen joukosta. Tasaiseen tahtiin tulee uusia kieltoalueita.

        Tuo todellinen piina koskee mijoonia ja miljoonia autoilijoita noiden kaupunkien vaikutusalueella ja koskee myös ulkolaisia autoja.

        Mikäli Suomi alkaa apinoida tuota politiikkaa, niin tilanne muuttuu kotimaassaakin.

        Urban Access Regulations in Europe: https://urbanaccessregulations.eu/

        Low Emission Zone: https://www.brussels.be/lez

        "Barcelona Low Emission Zone: Everything You Need To Know"

        - https://barcelonalowdown.com/barcelona-low-emission-zone/


      • Anonyymi

        Tuohan onnistuu jo nyt, päivitä tietosi.


    • Anonyymi

      Voitaisiin aloittaa vaikkapa koettamalla laittaa asioita niiden oikeisiin mittasuhteisiin.

      "Parista tehtaasta pahemmat päästöt kuin koko Suomen yksityisautoilusta"

      - https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006121914.html

      Kuitenkin yksi yllä olevista "pahiksista" SSAB on aloittamassa terästutannon vihreällä vedyllä, eli siitä on pidemmän ajan kanssa tulossa omassa lajissaan aikas mallioppilas.

      Patteriautoilla niiden kokonaissaastekuormaa ollaan siirtämässä paikallisesta vain kauemmaksi kotiovelta.

      Mitä ostovoimaan tulee, niin kotimaista vastaava kaava toistuu toisaallakin EU:ssa ja siksi patteriautojen kysyntä on hiipumassa / hidastumassa tulevina vuosina.

      - https://keskustelu.suomi24.fi/t/18120070/ostovoima-ja-viherpesuideologia

      Samaan aikaan on poliitikkojen taholta järjetöntä odotella ideologihurskaina patteritaivaita tähyillen sormet ristissä patteriautojen hypöteettisiä markkinaosuuksia joskus vuodelle 2050, kun tulisi toimia viipymättä.

      Mikäli bio-polttoaineita tuettaisiin niin, että niiden hinta saataisiin karvan alle perinteisten, niin siinä olisi EU-poliitikoilta aito eko-teko, jolla saataisiin vanhojenkin polttareiden päästöt laskettua radikaalisti jo lyhyellä aikajanalla.

      Edellisene jos lisättäisiin EURO 6-luokkaiin siirtymisen tukea, niin tilanne kohnetuisi vieläkin nopeammin.

      Vuonna 2020 Nesteen My Diesel maksoin vain noin 20 centtiä perinteistä enempi.

      "Täysin uusiutuvista raaka-aineista valmistetun, vähähiilisen Neste MY uusiutuva diesel™-tuotteen käytöllä voidaan saavuttaa jopa 90 prosenttia pienemmät kasvihuonekaasupäästöt polttoaineen koko elinkaaren aikana fossiiliseen dieselin käyttöön verrattuna."

      - https://www.neste.fi/vastuulliset-ratkaisut/ratkaisut/uusiutuvat-polttoaineet/pienemmat-paastot

      Lisäksi:

      "Yllättävä japanilaistutkimus: Vanhan polttomoottoriauton loppuunajaminen on ympäristöteko"

      "Vanhoja autoja pidetään yleisesti varsinaisina bensasyöppöinä ja sellaisten omistajia ilmastotalkoiden belsebuubeina."

      "Japanilaistutkimuksen mukaan ajaminen riittävän pitkään vanhalla polttomoottoriautolla voi olla jopa isompi ilmastoteko kuin uuden sähköauton hankkiminen."

      - https://www.apu.fi/artikkelit/yllattava-japanilaistutkimus-vanhan-polttomoottoriauton-loppuunajaminen-on-ymparistoteko

      ps.

      Mikäli vihreän vedyn vetyautoista olisi tulossa pidemmällä aikajanalla yksi vaihtoehto, niin yksi niiden etu on .... puhdistaa ilmaa .... kahden dieselin verran.

      Myös vihreä e-fuel voisi olla yksi vaihtoehto, mutta sen (-kin) tuotanto on tällä hetkellä hyötysuhteeltaan epäideaali ja autoteollisuus on ajamasa poliittisen pakon myötä massatuotannon polttareita alas.

      Kuitenkin vihreä vety ja vihreä e-fuel on (tämän hetken hyötyuihteestaan riippumatta) jo teknistä todellisuutta .... sen sijaan vihreitä eko-akkuja ei ole edes olemassa, eikä valitettavasti edes horisontissa.

      • Anonyymi

        Kiitokset hyvistä ja asiallisesta kommentista. Sähköautot ovat suuressa määrin poliittista viherpesua. Totuutta kierretään kuin kissa kuumaa puuroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitokset hyvistä ja asiallisesta kommentista. Sähköautot ovat suuressa määrin poliittista viherpesua. Totuutta kierretään kuin kissa kuumaa puuroa.

        Sähköautoilijan mielestä on suuri ekoteko, jos hänen autonsa suuret CO2 päästöt jää valmistusmaihin ja sitten ajelee kotinurkillaan mukamas päästöttömästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitokset hyvistä ja asiallisesta kommentista. Sähköautot ovat suuressa määrin poliittista viherpesua. Totuutta kierretään kuin kissa kuumaa puuroa.

        Patteriautojen ympäristöongelma on niiden saaste-akut, joiden mineraaleja ollaan nyttemmin menossa ruoppaamaan jopa merten syvyyksien herkkiä ekosysteemejä tuhoten.

        Lisäksi EV:llä ajetaan EU:ta geopoliittiseen Kiina-riippuvuuten, sillä 80% mineraaleista sijaitsee Kiinassa ja lisäksi Kiina on dominoimassa Afrikankin kaivoksia.

        Myös noiden suurten akkujen kallis ja ympäristöä saastuttava kierrätys on jotakin aivan muuta kuin sen vihermarkkinointi maalailee. On myös edullisempaa kaivaa uusia mineraaleja kuin saada niitä kierätyksestä.

        Sitten tuolla pseudo-ekologisella autolla tulee ajaa, olosuhteista ja latausenergiasta riippune, noin 50 000:sta kilometristä jopa liki 200 000 kilometriin, jotta se saisi pelkän hiilitakamatkansa kiinni vs. perinteisillä likaisilla polttoaineilla ajettu polttari. Bio-polttoaineilla ajaessa EV:n takamatka vain kasvaisi lisää.

        Vuosittaisesta ajosuoritteesta ja latausenergista riippuen EV voi olla jo paalutusiässä ennen takamatkansa saavuttamista.

        Pienten ajojen kakkosauto EV-kauppakasseilla taitaisi latausenergista riippumatta takamatka jäädä saavuttamatta ennen kuin auto olisi paalutettavassa iässä.

        Tuohon sitten päälle itse mineraalikaivostoiminnan todella mittava ympäristöllinen tuho ja saastuttaminen.

        Sitten tuollaista eko-sutta jo syntyessään, vihermarkkinoidaan kaikkialla autoilun pahuuden pelastavana eko-messiaana.

        Ongelma on se kuinka poliittisella pakolla autoteollisuus sidosryhmineen on pakotettu laittamaan suunnilleen kaikki voimavaransa tuolle yhdelle ainoalle pseudo-ekologiselle hevoselle ja sittemmin tullaan torppaamaan kaikki mahdolliset eko-aidot tai radikaalisti eko-aidommat vaihtoehdot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoilijan mielestä on suuri ekoteko, jos hänen autonsa suuret CO2 päästöt jää valmistusmaihin ja sitten ajelee kotinurkillaan mukamas päästöttömästi.

        Perinteisilä likapolttoaineilla ajetun polttarin päästöistä 30% tulee renkaista ja jarruista.

        EV tuottaa nuo vastaavat paikallispäästöt ja painavempana enempi renkaita sekä bitumia kuluttavana ilmeisemmin vielä jonkin verran enempikin. Ajotavasta riippuen jarruista ehkä jonkin verran vähemmän.


    • Anonyymi

      Aloittaja voisi näyttää esimerkkiä ja pienentää niitä omia päästöjä. Lopeta se saaatanan piereskely ja hengittäminen.!

      • Anonyymi

        Poliitikot ovat pakottaneet autoteollisuuden keskittymään sähköautoihin ja luopumaan polttomoottoriautoista. E- polttoaineita kehittelevät sitten kokonaan muut tahot. Poliitikot toivovat heidän epäonnistuvan.


    • Anonyymi

      Suomen ei tarvitse pienentää päästöjä lainkaan, Kiina se on joka ilmaston pilaa.

    • Anonyymi

      Ei polttomoottoriautoja kielletä 2030, koska niitä saadaan myydä EU:n sääntöjen mukaan vuoteen 2035 loppuun ja sen jälkeen niillä saa varmasti ajaa vähintään 10-15 vuotta.

      • Anonyymi

        Ajetaan missä ajetaan, sillä jo nyt on pitkin EU:ta polttareille alati kiristyviä kieltoalueita niiden EURO-luokasta riippuen. Asiasta enempi tuossa hieman ylempänä.

        Merkittävä osa autonvalmistajista on ajamassa kokonaan alas massatuotannon polttareitaan, eli saa sitten nähdä moniko, vaiko yksikään tuo edelleen markkinoille polttareita juuri ennen vuotta 2035.

        Ferrarit & Co ja rajallisemman tuotannon e-fuel on sitten ihan oma lukunsa, mutta se ei koske perusautoilijoita.


      • Anonyymi

        Saa ajaa laillisesti tottakai. Se vaan että kuinka monen perse kestää maksaa niitä kaikkia veroja ja käyttömaksuja.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      "Ongelma on se kuinka poliittisella pakolla autoteollisuus sidosryhmineen on pakotettu laittamaan suunnilleen kaikki voimavaransa tuolle yhdelle ainoalle pseudo-ekologiselle hevoselle ja sittemmin tullaan torppaamaan kaikki mahdolliset eko-aidot tai radikaalisti eko-aidommat vaihtoehdot."

      Kysyn JÄLLEEN KERRAN että mikä auto olisi se mitä kaikkien pitäisi ostaa, jotta se olisi ekoteko. Tarkka merkki ja malli? Mihin tutkimukseen väitteesi nojaa?

    • Anonyymi

      Sähköautojen mustamaalaus jatkuu:

      "Professori Shigemi Kagawan tutkimusryhmän mallinnuksen mukaan hiilidioksidipäästöjä on mahdollista vähentää ajamalla autolla pitempään. Jos vanha auto on vähäpäästöinen, sen parempi (Tekniikan Maailma 28.9.2021). Japanilaistutkimuksen heikkous on, että JAPANISSA sähköä tuotetaan enimmäkseen FOSSIILISELLA polttoaineilla, toisin kuin Suomessa, missä ydinvoiman, vesivoiman ja tuulivoiman osuus sähköntuotannosta on suuri. Vaan ekologinen jalanjälki niilläkin on, jokaisella."

      https://www.savonsanomat.fi/paakirjoitus-mielipide/5789333

      Tähän selitykseen uskon eniten miksi moni vastustaa sähköautoja. Pelätään omien etujen vaarantuvan ja sähköautojen suosiota pyritään jarruttamaan.

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/asiantuntija-kertoo-miten-sahkoautojen-paastoja-yritetaan-vaaristella-ihmisia-ja-yrityksia-joilla-on-menossa-bisnes-alta/8196370#gs.0resvi

    • Anonyymi

      Rahalla siitä selviää kuten useista muistakin ongelmista. Valtio maksaa 60 te suuruisen polttomoottoriautosta luopumistuen. Ja se on siinä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      308
      3137
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      222
      1967
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1602
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      4
      1404
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      81
      1288
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      272
      1213
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1064
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1051
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      991
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      145
      867
    Aihe