Ostovoima ja viherpesuideologia

Anonyymi-ap

Toisessa avauksessa EV-propagandisti juhlii valheellisia mielikuvia rakennellen täyssähköjen homeopaattiseen 2,7%:n markkiaosuuteen liittyvillä tilastoilla ... maalaillen mielikuvituskuvia siitä miten "suomalaiset" valitsevat lompakollaan EV:n puolesta.

Todellisuudessa vain ani harva tuosta 2,7%:n osuudesta on EV yksityiskäyttöön hankkittu ykkösauto. Valtaosa on yrityksien viherpesua.

Oheinen tilasto puhuu suomalaisten ostovoimasta omaa karua faktaa olevaa kieltään.

"Karmea luku: Kolme neljästä suomalaisesta sinnittelee palkkapäivästä toiseen"

"Intrumin raportin mukaan yli puolet suomalaisista kuluttaa juuri sen verran kuin tienaa, ja 22 prosenttia elää yli varojensa."

- https://www.iltalehti.fi/talous/a/e18fde52-6ef2-4520-84a7-1f098674681f

30

240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikä sua ajaa tuollaiseen kirjaittamiseen? Kukin hankkii sellaisen auton kun parhaaksi näkee ja valtion ohjausta on mukana ja tietenkin EU:n tulevat tiukentuvat määräykset jne....

      • Anonyymi

        Olisin kiinnostunut kuulemaan millä logiikalla osatotuuksinen, valheellinen ja harhaanjohtava EV-ideologimarkkinointi ja lobbaus tulisi olla puolusteltavissa tai miksi siitä tulisi vaieta.

        Olen ottanut aiheeseen kantaa periaatetasolla, en yksilöiden valintoja kommentoiden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisin kiinnostunut kuulemaan millä logiikalla osatotuuksinen, valheellinen ja harhaanjohtava EV-ideologimarkkinointi ja lobbaus tulisi olla puolusteltavissa tai miksi siitä tulisi vaieta.

        Olen ottanut aiheeseen kantaa periaatetasolla, en yksilöiden valintoja kommentoiden.

        "Olisin kiinnostunut kuulemaan millä logiikalla osatotuuksinen, valheellinen ja harhaanjohtava EV-ideologimarkkinointi ja lobbaus tulisi olla puolusteltavissa tai miksi siitä tulisi vaieta."

        Juu, samaa ilmiötä on nämä VIHREÄSTI markkinoitu vetytalous, vetyautot ja synteettiset polttoaineet, joita kovasti myös puolustellaan ja vaikeisiin kysymyksiin on kovin vaikeata uskottavasti vastata jolloin täyttää viherpesun tunnusmerkit.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17241677/tulevaisuuden-vetytalous-on-pitkaan-viherpesua

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17798059/vihreaa-sahkoa-ei-pida-hukata-vetyautoihin-ja-synteettiseen-polttoaineeseen-


    • Anonyymi

      Ja silti niitä täyssähköautoja vain menee kaupaksi joka vuosi monessa eri maassa reilusti enemmän edelliseen vuoteen verrattuna... jopa kaksinkertaistaen edellisen vuoden. Mutta kannattamiasi vetyautoja ei mene monenkaan vuoden jälkeen useassa maassa vaikka olisikin edes suppea vetytankkausverkosto (esim. Ruotsi ja Norja), jolloin se vetyautojen määrä on surullisen kuuluisa pyöreästi 0,0% monen vuoden jälkeen.

      https://www.aut.fi/tilastot/autokannan_kehitys/sahkoautojen_maaran_kehitys

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254273/vetyautojen-maarat-eri-maissa-prosentteina

      Olet huolissasi kuluttajien ostovoimasta mutta unohdat sen sitten kätevästi kun pitäisi se vetyauto ostaa. Hyundai Nexo karvalakkimalli maksaa noin 80 000e uutena Suomessa. Toyota Mirain hintaa ei ole edes julkistettu viitaten siihen että saattaa maksaa hävettävän paljon jopa YLI 90 000e? Sen sijaan kohtuu hyvän täyssähköauton saa jo noin 40 000e hintaan.

      "Todellisuudessa vain ani harva tuosta 2,7%:n osuudesta on EV yksityiskäyttöön hankkittu ykkösauto. Valtaosa on yrityksien viherpesua."

      Mitään faktatietoa linkin muodossa et tietenkään suostunut siihen tarjoamaan että suurin osa sähköautoista myydään yrityksille eikä kansa ole niistä todellisuudesta kiinnostunut. Aina vain väität monessa eri ketjussa että täyssähköautot ovat viherpesua vaikka Greenpece nimenomaan suosittelee ostamaan sähköauton jos jonkin aikoo ostaa. Etkä myöskään ole suostunut aiemminkaan suosittelemaan jotain toista käyttövoimaa mikä ei olisi mielestäsi viherpesua vaikka olen sitäkin jo toistuvasti pyytänyt eri ketjuissa eli auton tarkka merkki ja malli viitaten myös johonkin TUTKIMUKSEEN. Monessa eri ketjussa viljelet uskomuksia että sähköautot ovat "megasaastetta", mutta mitään uskottavaa selitystä et silti useista pyynnöistä huolimatta suostu antamaan miksi Greenpeace on kanssasi eri mieltä joilla toimistoja noin 40 maassa ja satoja tutkijoita.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17241661/greenpeace-ei-nae-sahkoautoja-quotmegasaasteenaquot-

      Samoin nettikeskustelujen aktiivisuudesta kommenttien osalta ja käyttäjämäärissä vety on selvästi hävinnyt kisan. Vety ei yksinkertaisesti kiinnosta ihmisiä. Facebook sähköautot nyt noin 37 500 jäsentä kun facebook vety noin 1100 jäsentä.... melkoinen ero ja millainen hiljaisuus facebook vety on kommenttien osalta toimien lähinnä vain vetytekniikan uutisten mainospalstana. Ulkomaalaisetkin vetyautojen keskustelut jäsenmäärät vain muutamia tuhansia vaikka osallistujia on monesta eri maasta.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17743607/vetytekniikka-ei-kiinnosta-juuri-ketaan-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17250419/missa-muualla-voi-keskustella-vetyautoista

      • Anonyymi

        "Ja silti niitä täyssähköautoja vain menee kaupaksi joka vuosi monessa eri maassa reilusti enemmän edelliseen vuoteen verrattuna... jopa kaksinkertaistaen edellisen vuoden. "

        Nyt sitten yks'kaks siirryttiinkin Suomen tilastoista toisten maiden tilanteisiin.

        Mutta juurihan uutiset kertoivat autoteollisuuden arvioimasta EV-kaupan hyytymisestä EU:ssa tulevina vuosina, samalla kun jo lyhyessä ajassa peruttiin kaksi suurta akkutehdashanketta.

        Mutta pienistä lähtöluvuista sa toki mieltä lämmittäviä kavuprosentteja, jota on auttamassa poliitiset ja alueelliset pakotteet, sekä toisaalta verotuet. Mutta siitäkin huolimatta EV-markkinaosuudet tulevat olemaan hyvin vaatimattomia ja hyvin pitkään tulevaisuudessakin.

        "Urban Access Regulations in Europe"

        - https://urbanaccessregulations.eu/

        "Mitään faktatietoa linkin muodossa et tietenkään suostunut siihen tarjoamaan että suurin osa sähköautoista myydään yrityksille eikä kansa ole niistä todellisuudesta kiinnostunut."

        Avaukseen linkitetty kotitalouksien taloustilanne kertoo faktaa ostovoimasta, kuten myöskin Suomessa populan ostamien autojen matala keskihinta (muistaakseni 5-6 tuhatta?) kuin myös autojen korkea keskiikäkin, suurimpien joukossa EU:ssa.

        Vääristelemätöntä faktaa:

        "Autoala: Suomalaisilla valheellinen kuva sähköautojen myynnistä"

        - https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/855253a0-48e6-44ab-b9d6-5d34753d5268

        Sitten pieni katsaus siihen markkinoituun EV:n "haluttavuuteen":

        * Murskaava kyselytulos: suomalaiset haluavat jatkoa polttomoottoriautoille – ”Täydellistä yksinkertaisuutta”

        - https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/d43027b4-f413-4780-b776-e550038ac32f


    • Anonyymi

      Kuitenkin näistä "palkkapäivästä palkkapäivään" eläjistä moni omistaa polttomoottoriauton hukaten pitkässä juoksussa rahaa.

      Aloittaja voi nyt kertoa millä ajoprofiileilla ei kannata ostaa täyssähköautoa ja kuinka yleinen tämä ajoprofiili on (koska valitsee kuitenkin jonkun marginaaliryhmän profiilin joka ei vastaa keskiarvoa). Kerro millä arvoilla pääsit tiettyyn tulokseen. Pidä huoli myös että valitsemasi vertailuautot ovat rehellisen tasavertaisia. Laskelmaa on myös helppo vääristellä vertaamalla 10 000e käytettyä polttomoottoriautoa uuteen 100 000e täyssähköautoon ja sama toisinpäin otetaan 20 000e käytetty täyssähköauto ja verrataan sitä 70 000e uuteen polttomoottoriautoon.

      Jotta vertailu olisi aidosti tasapuolinen niin sitä pitäisi oikeasti verrata tasantarkkaan samaa autoa jota myydään sekä polttomoottori versiona että
      täyssähköisenä. Esim. Hyundai Kona polttomoottori vs Hyundai Kona täyssähkö. Ja luonnollisesti saman ikäisenä ja samoilla ajokilometreillä sekä lyhyellä että pitkällä omistuksen aikavälillä.

      https://autokalkulaattori.fi/

      https://www.youtube.com/watch?v=whl-iD3lYwg

      • Anonyymi

        Eli tuolla laskurilla kovin optimistista arviota saa. Tässäkin tapauksessa säästöjä tulisi vasta 11 vuotena normaaleilla 14 000 km ajomäärillä. Ja tuossakin on paljon epävarmuutta suuntaan ja toiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli tuolla laskurilla kovin optimistista arviota saa. Tässäkin tapauksessa säästöjä tulisi vasta 11 vuotena normaaleilla 14 000 km ajomäärillä. Ja tuossakin on paljon epävarmuutta suuntaan ja toiseen.

        Toki joissakin malleissa hintaero olisi pienempi vastaavaan autoon, mutta silti. Aika harvasta autosta on täsmälleen sama malli polttomoottoriautona ja sähköautona. Siis ainakaan täyssähköautona ja polttomoottoriautona. Useimmat täyssähköautomallit tehdään jatkossa vain sähköautona, koska täyssähköautoissa on erilainen optimaalinen rakenne.


      • Anonyymi

        "Kuitenkin näistä "palkkapäivästä palkkapäivään" eläjistä moni omistaa polttomoottoriauton hukaten pitkässä juoksussa rahaa."

        Kysymys on ostovoimasta, sekä rajallisen varallisuutensa mielekkäästä käytöstä ja siitä mihin kuukausittaiset tulot ylipäätään riittävät, josta avauksen tilastot kertovat kylmää faktaa.

        Siksi suomalaiset ajavat keskimäärin hyvin halvoilla ja yksillä EU:n vanhimmista autoista.

        Muutaman tonnin auton huolto ja ylläpito on radikaalisti edullismepaa kuin ottaa velkaa (mikäli edes velkaa saisi) johonkin ylihintaiseen ja kalliiseen EV:n.

        Myöskin keskimääräiset vuotuiset kilometrit ovat varsin maltillisia, joilla ajaessa pseudo-ekologisen EV:n _saastetakamatkan kiinni saamiseen_ voi mennä 5-10 vuotta, sillä ehdolla että lataa vain puhtaasta energiasta ja ettei akuja ole tarvinnut vaihtaa.

        Tuossa takamatkassa ei edes ole mukana itse kaivostoiminnan ympäristöllinen tuho ja mega-saastuttavuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli tuolla laskurilla kovin optimistista arviota saa. Tässäkin tapauksessa säästöjä tulisi vasta 11 vuotena normaaleilla 14 000 km ajomäärillä. Ja tuossakin on paljon epävarmuutta suuntaan ja toiseen.

        Niin, ja millä rahalla nuo avauksessa kerrotut kolme neljästä, jo perusarjessaan hyvin tiukoilla olevat kotitaloudet voisivat edes hankkia uuden EV:n.

        Toisaalta, (suuren) velan otto nopeasti arvoansa menettävää autoa varten olisi yksi järjettömimmistä tauloutensa hoitamisen tavoista, mikäli nyt velkaa auton hankintaan edes saisi.

        Avauksen artikkelin konteksti.

        Laskureissa ja rinnastuksissa tulee huomioida rahoituskulut, sekä arvon alenema pelkkien käyttökulujen lisäksi __vs__ pienituloisten muutaman tonnin polttarin kustannukset.

        Taitaisi mennä vanhan, mutta edelleen hyvin palvelevan polttarin hinta jo pelkkiin autolainan korkokustannuksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ja millä rahalla nuo avauksessa kerrotut kolme neljästä, jo perusarjessaan hyvin tiukoilla olevat kotitaloudet voisivat edes hankkia uuden EV:n.

        Toisaalta, (suuren) velan otto nopeasti arvoansa menettävää autoa varten olisi yksi järjettömimmistä tauloutensa hoitamisen tavoista, mikäli nyt velkaa auton hankintaan edes saisi.

        Avauksen artikkelin konteksti.

        Laskureissa ja rinnastuksissa tulee huomioida rahoituskulut, sekä arvon alenema pelkkien käyttökulujen lisäksi __vs__ pienituloisten muutaman tonnin polttarin kustannukset.

        Taitaisi mennä vanhan, mutta edelleen hyvin palvelevan polttarin hinta jo pelkkiin autolainan korkokustannuksiin.

        "Niin, ja millä rahalla nuo avauksessa kerrotut kolme neljästä, jo perusarjessaan hyvin tiukoilla olevat kotitaloudet voisivat edes hankkia uuden EV:n.

        Toisaalta, (suuren) velan otto nopeasti arvoansa menettävää autoa varten olisi yksi järjettömimmistä tauloutensa hoitamisen tavoista, mikäli nyt velkaa auton hankintaan edes saisi.

        Avauksen artikkelin konteksti.

        Laskureissa ja rinnastuksissa tulee huomioida rahoituskulut, sekä arvon alenema pelkkien käyttökulujen lisäksi __vs__ pienituloisten muutaman tonnin polttarin kustannukset.

        Taitaisi mennä vanhan, mutta edelleen hyvin palvelevan polttarin hinta jo pelkkiin autolainan korkokustannuksiin."

        Ja JÄLLEEN KERRAN päätät vain vastata MIEILIKUVILLA, vaikka nimenomaan pyysin kertomaan millä luvuilla pääseet tiettyyn johtopäätökseen kun käyttää laskuria. Etkä suostunut mitään ajoprofiilia kertomaan hyvin selkeästi. Johtuisiko se siitä että VALHEESI paljastuu?


    • Anonyymi

      Vähän yli vuoden vanha artikkeli.

      "Sähkökäyttöisistä henkilöautoista ja ladattavista hybridiautoista 75 prosenttia oli rekisteröity yksityishenkilöille ja 25 prosenttia puolestaan yrityksille. Sähköautoista 60 prosenttia oli rekisteröity miesten käyttöön ja naisille 15 prosenttia.

      Naisten käytössä olevista henkilöautoista sähkökäyttöisiä oli noin puoli prosenttia ja ladattavia puolitoista prosenttia. Miesten käytössä olevista henkilöautoista vastaavat luvut olivat yksi prosentti ja kolme prosenttia. (Kuvio 4.) Miesten käyttöön rekisteröidyille sähköautoille oli kuitenkin keskimääräistä useammin merkitty rekisteriin myös muu käyttäjä.

      Yritysten käytössä olevista henkilöautoista sähkökäyttöisiä oli neljä prosenttia ja ladattavia hybridejä 10 prosenttia (kuvio 4)."

      https://www2.stat.fi/tietotrendit/artikkelit/2022/sahkoautojen-ensirekisteroinnit-kasvussa-mutta-sahkoautoja-viela-harvoilla/

      • Anonyymi

        Tuossa sekoitetaan hybridit (siis perustaltaan polttarit) ja täyssähköt.

        Tuo tilasto ei myöskään kerro työsuhdeautojen osuutta vs. täysin yksityinen hankinta.

        "Kuvio 4. Liikennekäytössä 31.3.2022 olevat henkilöautot käyttövoimittain haltijan mukaan"

        Tuon kohdan tolpissa sähköautoja tuskin edes näkyi ja sen mukaan täyssähköä kuvaavaa harmaata väriä oli eniten yritysten kohdalla.


    • Anonyymi

      "Mutta juurihan uutiset kertoivat autoteollisuuden arvioimasta EV-kaupan hyytymisestä EU:ssa tulevina vuosina, samalla kun jo lyhyessä ajassa peruttiin kaksi suurta akkutehdashanketta. "

      Kyllä korkojen nousu ja yleinen taantuma on aiheuttanut varmasti myös muidenkin kalliimpien tuotteiden myynnin laskua.... kuten myös täyssähköautojenkin. Ylipäätänsä uusia polttomoottoriautoja myös myydään vähemmän, joten ei ole vain täyssähköautojen suosion hiipumisesta kyse vaan ylipäätänsä ihmiset lykkäävät uuden auton ostamista.

      https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/uusien-autojen-rekisterointimaarat-sukeltavat-ensi-vuodesta-tulossa-dramaattisen-matala/

      https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ensirekisteroinnit-kasvussa-mutta-se-ei-ole-koko-totuus-uusia-autoja-tilataan-nyt-historiallisen-nihkeasti/fb8df39e-6676-4483-825e-36c1c30a9235

    • Anonyymi

      "Niin, ja millä rahalla nuo avauksessa kerrotut kolme neljästä, jo perusarjessaan hyvin tiukoilla olevat kotitaloudet voisivat edes hankkia uuden EV:n."

      Ja millä rahalla nuo avauksen kerrotut kolme neljästä ostaa UUDEN halvemman luokan vähintään 20 000e polttomoottoriauton ja pystyy myös ostamaan sen lisäksi polttoainetta ajoihinsa? Tai samalla rahalla voisi ostaa uuden halvemman luokan 30 000e täyssähköauton johon päälle selvästi halvempi sähkölasku, jolloin autoilun kulut kuukaudessa on melko saman kokoinen kuukausierältään kokonaisuutena. Tämän ilmiön ovat kertoneet MONET täyssähköautoilijat ja sen takia se on ollut houkutteleva vaihtoehto polttomoottoriautoilulle. Monet täyssähköautoilijat kertovat myös että ajavat keskimääräistä enemmän (25 000 - 50000km vuodessa) ja pitkässä juoksussa säästävät selvää rahaa kun vertaavat millainen vastaava auto polttomoottoriautona heillä aikaisemmin oli.

      Ja tämähän selviää kyllä laskurilla kun sitä viitsii käyttää ja selvittää totuus ihan vain LUVUILLA eikä vain sananhelinänä. Ja jos ei ole varma luvuista, niin voi aina tarkistuttaa ne kokeneimmilla täyssähköautoilla että menivätkö luvut laskurissa (suuntaa antavasti) oikein.

      http://autokalkulaattori.fi/

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18023154/facebook-quotsahkoautot---nyt!quot-paljon-parempaa-keskustelua-

      • Anonyymi

        "Ja millä rahalla nuo avauksen kerrotut kolme neljästä ostaa UUDEN halvemman luokan vähintään 20 000e polttomoottoriauton ja pystyy myös ostamaan sen lisäksi polttoainetta ajoihinsa?"

        Eivät millään rahalla. Tuossa ylempänä asia väännettiin rautalangasta jo useampaan kertaan, mutta eihän se autokauppiaiden pirtaan sovi.

        Suomeksi, laskurileikkisi ko. kategoriaa koskemaan on täyisin kuutamolla ja epärelevantti.

        Nuo kolme neljästä eivät osta uutta tai edes uudehkoa autoa, vaan ajavat muutaman tonnin polttiksella. Monilla jopa siihenkin on osa lainaa.

        Lisäksi kuten jo mainitsin. Olisi taloudenhoitoaan ajatellen totaalisen järjetöntä tuollaisessa elämäntilanteessa ottaa velkaa (jos edes saisi) kalliseen arvoaan nopeasti pudottavaan autoon kaikkine sen rahoituskuluineen ja kalliimpine vakuutuksineenkin.

        Muutaman tonnin polttaria hyvin pitäen ja huoltaen autoilun kokonaiskulut ovat matalat. Lisäksi, monien vuosittaiset ajetut kilometrit eivät ole suuria.

        Rahan järkevästä käytöstä.

        Sitten mikäli muutama satanen ylimääräistä per kuukausi alkaisi jäädä perusmenojen jälkeen, niin säästöön puskuriksi yllättäviä menoja varten.

        Sitten kun puskuriraha olisi hyvässä kuosissa, niin vaikka kuukausittain, kuluiltaan edullusiin osingot pääomaan maksaviin ETF:n samalla sijoitukselleen hajautusta saaden tuottamaan korkoa koron päälle pitkässä juoksussa.

        Kalliin auton velaksi osto on useimmiten täysin järjetöntä, ellei se ole työkalu jolla hankkii toimentulonsa.


    • Anonyymi

      Aloituksen logiikalla myöskään uusia asuntoja ei kannata ostaa vaan asua ikuisesti vuokralla.

      • Anonyymi

        Jep, ei kannata uutta asuntoa ostaa kun se on kallis eikä mitään hyötyä. :o) Kannattaa vain olla loppu elämänsä vuokralla ja myös eläkkeellä maksaa vuokraa huomattavan isoa osaa tuloistaan. Sama myös autoilussa että kannattaa loputtomiin olla vain polttomoottoriautoilija joka ajaa myös selvästi keskimääräistä enemmän hukaten vain rahaa vuosikymmenien aikana.


      • Anonyymi

        "Aloituksen logiikalla myöskään uusia asuntoja ei kannata ostaa vaan asua ikuisesti vuokralla."

        Järjettömän epärelevantteja ja itseään vastaan käyviä rinnastuksia ja maailmankuvia.

        Ketjussa kerrotulla _siemenperunatkin syövällä logiikalla_ kaulaansa myöten auton vuoksi velkaantuessa se vasta olisikin takuuvarmaa, ettei siihen omaan asuntoon pääsisi lainkaan käsiksi. Harvempi asuu autossaan.

        Toisaalta, nyttemmin on paljon ammatillisesti vakaassakin tilanteessa olevia joilla on suht' hyvät tulot, mutta siltikin putoavat asuntolainan saavien joukosta pois, sillä lainan saamisen vaatimukset ovat kiristyneet ja rahoituskulut korkeat verrattuna nollakorkoaikakuteen.

        Sitten nollakorkojen tilanteeseen nähden niille joille asuntolainan saanti on nyt mahdollista, joutuvat tinkimään neliöistä, laadustakin ja asuinpaikastakin, voidakseen ne velkojen lyhennyksen jälkeiset omat seinät saada.

        Kalliin atolainan sijaan kannattaa laittaa maksimaalisesti säästöön ja sijoituksiin ja sitten myöhemmin voi rahoittaa autonvaihtojaan vaikka saamillaan osingoilla.


      • Anonyymi

        Alati kiemurtelevasta ja limboilevasta EV-propagandistista poiketen, autoteollisuus itse on hyvin huolissaan EV:n haluttavuudesta tulevina vuosina, nyt kun EV:n uutuus ja sen kiinnostavuuden ensikiima on hiipumassa.

        Asiaan vaikuttanee keskiesesti sekin, että ostohuumaa ovat kirittäneet yritykset ja se kapeampi paremman ostovoiman omaava populan osuus.

        Nyt sitten EV-kauppa on törmäämässä avauksen __kolme neljästä-muuriin__, jolla ei edes ole varaa patteriauton hankintaan ja se välimaaston populakin jää odottelemaan muutamaksi vuodeksi tekniikan kehittymistä ja edullisempia malleja.

        Huolena on sekin, että odotusaikana Kiina saattaa kiilata suuresti valtiontuellisilla edullisilla patteriautoillaan eurooppalaisten edelle. Tämän vuoksi EU:ssa on suunniteltu ostotuen poistamista EU:n ulkopuolella valmisteluilta patteriautoilta, mutta riittääkö sekään kiinalaisten polkuhintoja ja volyymejä vastaan. EU-patrioottiset ostajat taitavat olla marginaalissa.

        Kas näin:

        "Euroopan autokaupasta tuli ”kuoleman laakso” – Sähköautojen tilausmäärät romahtaneet "

        "Sähköautojen ensirekisteröintien ja myynnin hyvät luvut saattavatkin osin olla silmän lumetta. Niiden taustalla on komponenttipulan aiheuttaman patoutuneen kysynnän purkautuminen."

        "Ne näyttävät korostuvan, kun ensiaallon asiakkaiden ja yritysten kannattelema sähköautojen kysyntäpiikki loivenee."

        "Myös sähköauton vaikeasti ennakoitava vaihtoarvo saattaa kääntää asiakkaan pään toisaalle. Yksityisten ja yritysten on vaikea arvioida, mikä auton vaihtoarvo on kahden, kolmen vuoden kuluttua, Cox Automotiven analyytikko Philip Nothard huomauttaa."

        "Lisäksi kuluttajat kantavat edelleen huolta sähköautojen toimintamatkasta, turvallisuudesta sekä hinnasta."

        Koko artikkeli:

        - https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/36d792ff-be7a-4144-9e35-99f3b428cb81


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alati kiemurtelevasta ja limboilevasta EV-propagandistista poiketen, autoteollisuus itse on hyvin huolissaan EV:n haluttavuudesta tulevina vuosina, nyt kun EV:n uutuus ja sen kiinnostavuuden ensikiima on hiipumassa.

        Asiaan vaikuttanee keskiesesti sekin, että ostohuumaa ovat kirittäneet yritykset ja se kapeampi paremman ostovoiman omaava populan osuus.

        Nyt sitten EV-kauppa on törmäämässä avauksen __kolme neljästä-muuriin__, jolla ei edes ole varaa patteriauton hankintaan ja se välimaaston populakin jää odottelemaan muutamaksi vuodeksi tekniikan kehittymistä ja edullisempia malleja.

        Huolena on sekin, että odotusaikana Kiina saattaa kiilata suuresti valtiontuellisilla edullisilla patteriautoillaan eurooppalaisten edelle. Tämän vuoksi EU:ssa on suunniteltu ostotuen poistamista EU:n ulkopuolella valmisteluilta patteriautoilta, mutta riittääkö sekään kiinalaisten polkuhintoja ja volyymejä vastaan. EU-patrioottiset ostajat taitavat olla marginaalissa.

        Kas näin:

        "Euroopan autokaupasta tuli ”kuoleman laakso” – Sähköautojen tilausmäärät romahtaneet "

        "Sähköautojen ensirekisteröintien ja myynnin hyvät luvut saattavatkin osin olla silmän lumetta. Niiden taustalla on komponenttipulan aiheuttaman patoutuneen kysynnän purkautuminen."

        "Ne näyttävät korostuvan, kun ensiaallon asiakkaiden ja yritysten kannattelema sähköautojen kysyntäpiikki loivenee."

        "Myös sähköauton vaikeasti ennakoitava vaihtoarvo saattaa kääntää asiakkaan pään toisaalle. Yksityisten ja yritysten on vaikea arvioida, mikä auton vaihtoarvo on kahden, kolmen vuoden kuluttua, Cox Automotiven analyytikko Philip Nothard huomauttaa."

        "Lisäksi kuluttajat kantavat edelleen huolta sähköautojen toimintamatkasta, turvallisuudesta sekä hinnasta."

        Koko artikkeli:

        - https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/36d792ff-be7a-4144-9e35-99f3b428cb81

        Lisäys.

        Sitä hiipuvaa ostohalukuutta ei ole lisäämässä ja edesauttamassa sekään miten EU:n julkinen latausinfra laahaa pahoin tavoitteista jäljessä.

        - https://keskustelu.suomi24.fi/t/18122450/eun-latausinfra-laahaa-pahoin-perassa-tavoitteista


    • Anonyymi

      "Kalliin auton velaksi osto on useimmiten täysin järjetöntä, ellei se ole työkalu jolla hankkii toimentulonsa."

      Jep, ja silti suosittelet ihmisille että ostavat KALLIIN vetyauton monien vetyä ihannoivien keskusteluiden perusteella, joka on selvästi kaikkia muita käyttövoimia kalliimpi vaihtoehto ja suuren arvonalennuksen takia ihmiset häviävät paljon rahaa? Mutta selvästi halvempaa täyssähköautoa et suosittele ostettavaksi, jonka energian hintakin (sähkö) on paljon halvempi kuin vetyauton (vety)? Ja ihmisten pitäisi ottaa myös riski että puheista huolimatta vedyn hinta ei lähde tippumaan vaan hiljakseen nousemaan tehden myös tulevaisuuden autoilusta kallista.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18006801/vetyautosta-tarjotaan-surkeasti-autoliikkeessa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18005410/vetyautoilijoiden-tuska-vedyn-hinta-nousee-sietamattomaksi-

      • Anonyymi

        "Jep, ja silti suosittelet ihmisille että ostavat KALLIIN vetyauton monien vetyä ihannoivien keskusteluiden perusteella, ..."

        Käytöksesi on aivan luokatonta, aina ja toistamiseen, vaikuttaa olevan ADN:ssä.

        Mutta laitapa joutessasi foldaukseltasi edes yksikin viesti jossa suosittelen vetyauton ostoa.

        Toistamiseen olen sanonut seuraavani alan kehitystä ilman kristallipalloa, iman varmoja ennusteluita.

        Samoin olen kommentoinut, että vasta sen EU:n direktiiveihinsä kirjaaman vetyverkon valmistuttua, alkaa olla seuraava etappi arvioida miten vety kumipyöräisissä mahdollisesti etenee.

        Olen myös kommentointut vetya-utojen olevan alkuun kohtuuttoman kalliita, peruspettereiden ulottumattomissa, kuten patteriautotkin ja mikäli niiden kauppa lähtee liikkeelle, niin se alkaa lähinnä ammattikäytöstä subventioineen. Pariisissa on artikkeleiden mukaan jo nyt vetytakseja ja lisää tulossa.

        Vasta hintojen tullessa polttareiden tuntumaan, ne alkavat kiinnostaa laajemmin, mikäli vetykolinhinta on saatu ennusteluiden mukaisesti kuluttajakestävälle tasolle.

        Nuo pseudo-ekologiset patteriautot puolestaan on ajettu alan teollisuudelle, tuotantoon ja markkinoille poliittisella pakolla, ne eivät ole alan teollisuuden oma valinta.

        Mikä tässä on älyllisesti noinkin ylivoimaista sisäistää?


    • Anonyymi

      Kyllä se sähköauto sieltä tulee ja peittoaa muut. Nyt alkaa tulemaan 20ke autoja ja ne riittää isolle osaa käyttäjiä ja kohta niitä saa käytettyinä siihen hintaan, että jokaisella on niihin varaa, joilla on yleensäkin varaa ja mahdollisuus autoilla.
      Näin se kehitys menee väkisin, halusi tai ei.

    • Anonyymi

      Miten on mahdollista että ihan vain pelkästään Suomessa uusia autoja myydään vuosittain pyöreästi 100 000kpl (nyt vain noin 80 000) ja niiden keskihinta uutena on 36 600 euroa? Ja silti uskottelet että kansalla ei ole varaa halvemman luokan noin 30 000e täyssähköautoon (esim. MG4 tai MG5) säästäen myös pitkässä juoksussa energian hinnassa ja korjauksissa?

      "Uuden henkilöauton keskihinta vuonna 2022 oli noin 36 600 euroa.

      Niistä uuden sähköauton hinta oli päälle 50 000 euroa ja ladattavan hybridin 47 000 euroa."

      https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uudet-autot-kallistuivat-vuodessa-lahes-kahdeksan-prosenttia/e96524ff-8417-431d-bff4-f71163607a9c

      https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisterointien_vuosittainen_kehitys

      Ja silti noin puolet uusista autoista on nykyään täyssähköautoja... joihin kansalla ei ole varaa?

      "Autoalalla merkittävä käänne: Uusia sähköautoja rekisteröitiin bensa-autoja enemmän
      Täyssähköisiä henkilöautoja ensirekisteröitiin elokuussa 2 812. Bensa-autoja rekisteröitiin samaan aikaan 2778."

      https://www.hs.fi/talous/art-2000009835626.html

      • Anonyymi

        "Miten on mahdollista että ihan vain pelkästään Suomessa uusia autoja myydään vuosittain pyöreästi 100 000kpl (nyt vain noin 80 000) ja niiden keskihinta uutena on 36 600 euroa? Ja silti uskottelet että kansalla ei ole varaa halvemman luokan noin 30 000e täyssähköautoon (esim. MG4 tai MG5) säästäen myös pitkässä juoksussa energian hinnassa ja korjauksissa? "

        Kuvitellaanko tuossa ihan tosissaan, että ne avauksessa kerrotut vyötään kiristävät ja taloudellisesti hyvin ahtaalla olevat sinnittelijät, kolme neljästä ovat ko. autojen ostajia.

        EV:llä ollaan ajamassa EU geopoliittiseen Kiina-riippuvuuteen ja nyt sitten vielä iloisena kerrotaan kiinalaisten, valtiontuellisesti dumpattujen patteriautujen olevan vastaus suomalaisten heikkoon ostovoimaan.

        Siperia ei ole opettanut.

        Edelleenkin. Nopeasti arvoaan pudottavan kalliin auton velaksi ostaminen on taloudellisesti täysin järjetöntä, ellei se ole työkalu leipänsä tienatakseen.


    • Anonyymi

      Kansalla ei siis ole varaa halvempiin sähköautoihin, mutta selvästi kalliimpiin vetyautoihin on?

    • Anonyymi

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒

      🍒 Tyttö, jolla on hellä kieli ja huulet -> https://cum4.fun/?/fi018120070bu

      🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2324
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2177
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1981
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe