Ärsyynnyn ja turhaudun

Täällä on isäni suunnittelema lämmityssysteemi, joka toimii kuten Rube Goldberg-tyyppiset vempeleet:

https://www.youtube.com/watch?v=X3vXwWfEfGM

Ja nyt yksi kuljetinhihna on revennyt ja se tarkoittaa sitä, että huomenna sitä kursitaan kokoon lumessa kontaten. Viideksi päiväksi on ehkä vielä polttoainetta, mutta sitten pitää olla uusi kuorma siilon vieressä.

Pöh jne.

68

344

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Teemme mm. tuollaisia systeemileikkejä kehityspäivillä, helpottaa kuulemma ryhmäytymistä..

      - Sheena

      • Täkäläinen ryhmämme on yhdessä sitä mieltä, että tämä järjestelmä sisältää ihan liikaa liikkuvia osia ja se lienee sitä ryhmäytymistä.


      • Anonyymi

        😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋

        🍒 ­N­­y­­­m­­­f­­­o­m­­­a­­­a­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#18134552O

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Ei mitään käryä, mikä systeemi sulla siellä on, mutta jos isäsi on sitä hartaudells tehnyt, niin se on simppeli. 😁

      Mulla oli aika hyvä systeemi pelletillä... en olis halunnut sitä purkaa pois, vaan kun pelletin saaminen estyi liki vuodeksi, piti panostaa pelkkään puulämmitykseen.

      Prosessi on ihan toinen. Työläämpi, mut sikahalpa, vaikka ostopuulla. Alkuun kannoin puukasseilla ja kantokoreilla puuta pannuun. Nyt valjastin nokkakärrit. Ja on helpompaa.

      Tuota pitää jalostaa vuosia...aina voi helpottaa ja ideoida.

      Ykdi vielä tuohon tulee...nimittäin joku 2500w aurinkopaneelihässäkkä. En myy energiaa mihkään huijareille (sähköyhtiöille) vaan käytän itse. Kevät, kesä, sekä syyskuukaudet kelin mukaan lämmitän niillä saunaosaston ja lämpimän käyttöveden... talvellahan ne ei varaile juuri mitään..

      2000w sähkövaraajasn ensisijaisesti lämmöt ja loput tuonne isoon varaajaan.... ja jos löylyä riittää, voi jonkun akun hommata yöajoille lämpimän veden lämpimänä pitoon. 😊

      Näillä Eurokeleillä liki 1/3 vuotta luonto hoitaa kaiken ja mä poika viiletän sit. 😎

      Niin eikä sähköyhtiöiden markkinat järin vaikuta talouteen...😁

      • Ei ole yhtään yksinkertainen, vaan ihan päin vastoin ja varsinkin siksi, että kaikkien siihen kuuluvien osien pitää pysyä kunnossa.
        Eikä se kuljetin edes suostu toimimaan kovalla pakkasella ja pienemmilläkin sitä on pakko sulatella.

        (ikinä ei kuunnella mitä minä sanon ja siksi systeemeissä on ihan liikaa työtä lisääviä aukkoja)

        Joku tämän tyyppinen systeemi siihen pitäisi saada:
        https://ala-talkkari.fi/pellettilammitys-veto-duo/#gallery/3696/373


      • buddy-love kirjoitti:

        Ei ole yhtään yksinkertainen, vaan ihan päin vastoin ja varsinkin siksi, että kaikkien siihen kuuluvien osien pitää pysyä kunnossa.
        Eikä se kuljetin edes suostu toimimaan kovalla pakkasella ja pienemmilläkin sitä on pakko sulatella.

        (ikinä ei kuunnella mitä minä sanon ja siksi systeemeissä on ihan liikaa työtä lisääviä aukkoja)

        Joku tämän tyyppinen systeemi siihen pitäisi saada:
        https://ala-talkkari.fi/pellettilammitys-veto-duo/#gallery/3696/373

        Eli onks isäsi virlä elossa ja vaikuttaa lämmityssysteemiin jotenkin?


      • Disseisback kirjoitti:

        Eli onks isäsi virlä elossa ja vaikuttaa lämmityssysteemiin jotenkin?

        Elossa on, mutta liikkuu kehnosti.
        (ja haluaa edelleen sanoa viimeisen sanan kun asioista päätetään)


      • buddy-love kirjoitti:

        Elossa on, mutta liikkuu kehnosti.
        (ja haluaa edelleen sanoa viimeisen sanan kun asioista päätetään)

        Mutta sä hoidat hommat?

        Sä voit miettiä varmaan miten, ja millätavalla homman sais helpommaks, toimivammaksi ja miten maksetaan jne?

        Haasta se isäsi. Mieti ja esitä eriäviä mielipiteitä. Jos aina vaan myötäilet, etkä esitä mitään muuta kuin nurinaa, niin mitä siitä kukaan saa?

        Osaat kai laskea, miettiä ja ottaa roolia...sanoa eriäviä mielipiteitä?


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Eli onks isäsi virlä elossa ja vaikuttaa lämmityssysteemiin jotenkin?

        Ihana kysymys :)


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Mutta sä hoidat hommat?

        Sä voit miettiä varmaan miten, ja millätavalla homman sais helpommaks, toimivammaksi ja miten maksetaan jne?

        Haasta se isäsi. Mieti ja esitä eriäviä mielipiteitä. Jos aina vaan myötäilet, etkä esitä mitään muuta kuin nurinaa, niin mitä siitä kukaan saa?

        Osaat kai laskea, miettiä ja ottaa roolia...sanoa eriäviä mielipiteitä?

        Vanhaa isää ei rääkätä. Ole hiljaa.


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Mutta sä hoidat hommat?

        Sä voit miettiä varmaan miten, ja millätavalla homman sais helpommaks, toimivammaksi ja miten maksetaan jne?

        Haasta se isäsi. Mieti ja esitä eriäviä mielipiteitä. Jos aina vaan myötäilet, etkä esitä mitään muuta kuin nurinaa, niin mitä siitä kukaan saa?

        Osaat kai laskea, miettiä ja ottaa roolia...sanoa eriäviä mielipiteitä?

        Me ulkopuoliset ei puututa nyt tähän Disse. Isä-poika- suhteen pitää pysyä kunnossa. Ja myös sen manuaalisysteemin.


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Elossa on, mutta liikkuu kehnosti.
        (ja haluaa edelleen sanoa viimeisen sanan kun asioista päätetään)

        Se on selvää. Näin mennään sukupolvien kanssa aina. Minullakin on tästä kokemusta. Turha inttää vanhoille tietäjille vastaan. Eli huomenna konttaavat myötämielisesti siellä lumessa ja olet onnellinen tilanteesta :)


      • Disseisback kirjoitti:

        Mutta sä hoidat hommat?

        Sä voit miettiä varmaan miten, ja millätavalla homman sais helpommaks, toimivammaksi ja miten maksetaan jne?

        Haasta se isäsi. Mieti ja esitä eriäviä mielipiteitä. Jos aina vaan myötäilet, etkä esitä mitään muuta kuin nurinaa, niin mitä siitä kukaan saa?

        Osaat kai laskea, miettiä ja ottaa roolia...sanoa eriäviä mielipiteitä?

        Meillä on täällä näissä asioissa melko italialaistyyppinen kommunikaatiotapa.
        Eli kyllä sanotaan, eikä myötäillä, mutta ei siitä juuri apua ole.

        Löytyi naapurikyliltä kuitenkin parempikuntoinen kuljetin ja ehkä se hankitaan tuon repaleisen tilalle. Huomenna katson sitä hihnaa tarkemmin kun on taas valoisaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se on selvää. Näin mennään sukupolvien kanssa aina. Minullakin on tästä kokemusta. Turha inttää vanhoille tietäjille vastaan. Eli huomenna konttaavat myötämielisesti siellä lumessa ja olet onnellinen tilanteesta :)

        Konttaan, mutta en kyllä onnellisena.
        (är ja mur)


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Konttaan, mutta en kyllä onnellisena.
        (är ja mur)

        Höps. Kunnon vahvat kahvit alle ja ilon kautta!


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Meillä on täällä näissä asioissa melko italialaistyyppinen kommunikaatiotapa.
        Eli kyllä sanotaan, eikä myötäillä, mutta ei siitä juuri apua ole.

        Löytyi naapurikyliltä kuitenkin parempikuntoinen kuljetin ja ehkä se hankitaan tuon repaleisen tilalle. Huomenna katson sitä hihnaa tarkemmin kun on taas valoisaa.

        Kyllä, se siihen tilalle (tosi hyvä, että löytyi) ja eikun kone raklattamaan.

        Eikä se kova ääni hallaa tee, pääasia, että molemmat saavat kantansa ilmoille

        - ja systeemi pysyy vireessä.

        Onpa ihanaa, arvostan!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Höps. Kunnon vahvat kahvit alle ja ilon kautta!

        Kahvi ei sovi minulle.
        Teetä juon liikaakin.


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Kahvi ei sovi minulle.
        Teetä juon liikaakin.

        Laita jo illalla termariin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Laita jo illalla termariin.

        Enkä, sillä sen pitää olla tuoretta ja keittiö on vieressä.


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Enkä, sillä sen pitää olla tuoretta ja keittiö on vieressä.

        :D (yrität jo nyt harjoitella vastaan sanomista).


      • Anonyymi kirjoitti:

        :D (yrität jo nyt harjoitella vastaan sanomista).

        Enpäs.
        ;)


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Enpäs.
        ;)

        Nyt voi, mutta huomenna pitää se ylpeys niellä :)


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Ei ole yhtään yksinkertainen, vaan ihan päin vastoin ja varsinkin siksi, että kaikkien siihen kuuluvien osien pitää pysyä kunnossa.
        Eikä se kuljetin edes suostu toimimaan kovalla pakkasella ja pienemmilläkin sitä on pakko sulatella.

        (ikinä ei kuunnella mitä minä sanon ja siksi systeemeissä on ihan liikaa työtä lisääviä aukkoja)

        Joku tämän tyyppinen systeemi siihen pitäisi saada:
        https://ala-talkkari.fi/pellettilammitys-veto-duo/#gallery/3696/373

        Aukkohan ei ikinä lisää työtä, se vaan hukkaa sitä.
        Ihan sama kuinka paljon sitä työstät, niin ei se aukko siitä miksikään muutu tai minnekään häviä.

        -keinovaginamies-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vanhaa isää ei rääkätä. Ole hiljaa.

        Mä vanhana isänä olisin otettu, jos mun systeemit tehtäis mun jälkfläisten puolesta paremmuks

        Tietäisin, että on munaa haastaa...kyetä...

        Tarkoitushsn olisi lämmittää joku tila, ei miellyttää minua?


      • buddy-love kirjoitti:

        Meillä on täällä näissä asioissa melko italialaistyyppinen kommunikaatiotapa.
        Eli kyllä sanotaan, eikä myötäillä, mutta ei siitä juuri apua ole.

        Löytyi naapurikyliltä kuitenkin parempikuntoinen kuljetin ja ehkä se hankitaan tuon repaleisen tilalle. Huomenna katson sitä hihnaa tarkemmin kun on taas valoisaa.

        Tyydy sut hiljaa siihen, eläkä sano mitään...ainakaan tänne...


    • Aika jättää esi-isiemme hilavitkuttimet ja hankkia pienreaktori takapihalle.
      Niissäkin tapahtuu vallattomia ketjureaktioita, kun vähän namikoita vääntelee.

      • Minun oli aikoinaan suunnitteilla suorittaa isotooppitekniikan kurssi, mutta sitten sen tarve häipyi, eli en mennyt sille (todettiin, että tutkimuksessani tulisi niin suuri määrä säteilevää tavaraa, ettei siihen haluttu lähteä).

        Periaatteessa tuon kurssin jälkeen olisi ollut oikeus tilata säteileviä aineita, mutta reaktorin rakentamisesta ne kyllä olisivat suuttuneet.
        (tosin Toriumista on väitetty löytyneen uusia ominaisuuksia, joiden avulla on helppo tehdä reaktori, mutta siitä ei ole kuulunut mitään uutta. Sen verran vakavasti otettava asia kuitenkin oli, että Usa ryhtyi ostamaan maailmalla liikkuvia Torium-eriä varastoon)


      • Anonyymi

        Höpö höpö. Vanhaa ei vaihdeta.


      • buddy-love kirjoitti:

        Minun oli aikoinaan suunnitteilla suorittaa isotooppitekniikan kurssi, mutta sitten sen tarve häipyi, eli en mennyt sille (todettiin, että tutkimuksessani tulisi niin suuri määrä säteilevää tavaraa, ettei siihen haluttu lähteä).

        Periaatteessa tuon kurssin jälkeen olisi ollut oikeus tilata säteileviä aineita, mutta reaktorin rakentamisesta ne kyllä olisivat suuttuneet.
        (tosin Toriumista on väitetty löytyneen uusia ominaisuuksia, joiden avulla on helppo tehdä reaktori, mutta siitä ei ole kuulunut mitään uutta. Sen verran vakavasti otettava asia kuitenkin oli, että Usa ryhtyi ostamaan maailmalla liikkuvia Torium-eriä varastoon)

        Mikä tuo isotooppikurssi on? Yleensähän fysiikan opiskelijat joutuvat suorittamaan säteilysuojelun kurssin, koska säteilylähteitä käytetään joskus laboratoriotöissä (mm. neutroniaktivointi). Mutta olen kyllä niin epäpätevä näissä säteilyjutuissa, että en noita säteilylähteitä halua käsitellä.

        Toimivaa reaktoria tuskin pystyy itse rakentamaan. Tai netissä näkyy olevan joku DIY fuusioreaktori, mutta eihän siitä oikeasti saa mitään hyötyenergiaa irti, jota voisi käyttää johonkin.

        https://www.instructables.com/Build-A-Fusion-Reactor/


      • m36-intj kirjoitti:

        Mikä tuo isotooppikurssi on? Yleensähän fysiikan opiskelijat joutuvat suorittamaan säteilysuojelun kurssin, koska säteilylähteitä käytetään joskus laboratoriotöissä (mm. neutroniaktivointi). Mutta olen kyllä niin epäpätevä näissä säteilyjutuissa, että en noita säteilylähteitä halua käsitellä.

        Toimivaa reaktoria tuskin pystyy itse rakentamaan. Tai netissä näkyy olevan joku DIY fuusioreaktori, mutta eihän siitä oikeasti saa mitään hyötyenergiaa irti, jota voisi käyttää johonkin.

        https://www.instructables.com/Build-A-Fusion-Reactor/

        Isotooppeja käytetään esimerkiksi biologisten materiaalien leimaukseen.
        Tuossa omassani olisi ollut kyse bioreaktorissa käsiteltävän sellumateriaalin tutkimisesta, mutta sitä oli tosiaan niin paljon, että pelkäsivät säteilevien hiukkasten leviämistä ympäristöön (siis yliopiston tiloihin ja opiskelijoiden keuhkoihin). Parin litran pulloihin olisin saanut suostumuksen, mutta tässä tutkittiin teolliseen mittakaavaan siirtymistä (jossa ei lopulta ollut mitään järkeä, sillä prosessin läpimenoaika oli aivan liian pitkä ja systeemiin pesiytyi helposti trichoderma-homeita, jotka pilasivat koko erän).


      • buddy-love kirjoitti:

        Isotooppeja käytetään esimerkiksi biologisten materiaalien leimaukseen.
        Tuossa omassani olisi ollut kyse bioreaktorissa käsiteltävän sellumateriaalin tutkimisesta, mutta sitä oli tosiaan niin paljon, että pelkäsivät säteilevien hiukkasten leviämistä ympäristöön (siis yliopiston tiloihin ja opiskelijoiden keuhkoihin). Parin litran pulloihin olisin saanut suostumuksen, mutta tässä tutkittiin teolliseen mittakaavaan siirtymistä (jossa ei lopulta ollut mitään järkeä, sillä prosessin läpimenoaika oli aivan liian pitkä ja systeemiin pesiytyi helposti trichoderma-homeita, jotka pilasivat koko erän).

        Ahaa, joku bioreaktori, luulin jo että olit rakentamassa jotain ydinreaktoria, kun puhuit toriumista. 😄

        "Toriumia on tutkittu käytettäväksi uraanille vaihtoehtoisena ydinpolttoaineena uudenlaisissa ydinreaktoreissa. "


      • m36-intj kirjoitti:

        Ahaa, joku bioreaktori, luulin jo että olit rakentamassa jotain ydinreaktoria, kun puhuit toriumista. 😄

        "Toriumia on tutkittu käytettäväksi uraanille vaihtoehtoisena ydinpolttoaineena uudenlaisissa ydinreaktoreissa. "

        Muutama vuosi sitten oli outo tutkimustulos, jossa Torium olis saatu hajoamaan röntgensäteilyn avulla. Ilmeisesti ei pitänyt paikkaansa, mutta Toriummarkkinat se sotki ja varsinkin kun Usassa säikähdettiin, että sitä voisi käyttää mahdollisesti sodankäynnissä (ilmeisesti kuitenkin vain energianlähteenä, eikä pommeissa).


    • Anonyymi

      Ihanaa! Kuulostaa ihanan vanhanaikaiselta manuaalisysteemiltä! Ole hyvä ihminen iloinen siitä!

      • Se ensimmäinen versio toimi saaveilla kuskattavan hakkeen varassa, mutta ilmoitin, että jos tämä jatkuu, niin olen lakossa.
        Kerran päivässä raahata jostain pihalta pressun alta haketta ja kuskata se monen oven kautta lämmityskattilan viereiseen pieneen siiloon. Ei siitä mitään tullut ja varsinkaan siksi, että sen pressun päällä oli lapiointia vaativaa lunta.
        Tuonne nykyvarastoon menee sentään kuukauden polttoaineet ja siellä on akkukäyttöinen ajettava kuormaaja, mutta nyt se ongelma on saada se polttoaine siirtymään lavalta sinne varastoon (ja se on yläkerrassa).

        Jos minua olisi silloin kauan sitten kuunneltu, niin olisi tullut erillinen rakennus lämpökeskukselle ja sen viereen iso siilo, jonka saa täytettyä kesällä ja siellä siilossa olisi koko talveksi polttoainetta.

        Ärhennän tässä nyt tarpeeksi, niin ehkä huomenna ei tarvitse.


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Se ensimmäinen versio toimi saaveilla kuskattavan hakkeen varassa, mutta ilmoitin, että jos tämä jatkuu, niin olen lakossa.
        Kerran päivässä raahata jostain pihalta pressun alta haketta ja kuskata se monen oven kautta lämmityskattilan viereiseen pieneen siiloon. Ei siitä mitään tullut ja varsinkaan siksi, että sen pressun päällä oli lapiointia vaativaa lunta.
        Tuonne nykyvarastoon menee sentään kuukauden polttoaineet ja siellä on akkukäyttöinen ajettava kuormaaja, mutta nyt se ongelma on saada se polttoaine siirtymään lavalta sinne varastoon (ja se on yläkerrassa).

        Jos minua olisi silloin kauan sitten kuunneltu, niin olisi tullut erillinen rakennus lämpökeskukselle ja sen viereen iso siilo, jonka saa täytettyä kesällä ja siellä siilossa olisi koko talveksi polttoainetta.

        Ärhennän tässä nyt tarpeeksi, niin ehkä huomenna ei tarvitse.

        Onhan teillä tuossa systeemiä. Ymmärrän kyllä. Mutta onhan tuossakin jo vähän menty eteenpäin. Loppu aikanaan. Hyvin olet jaksanut :D Enimmät kiukut nyt ja huomenna uusi päivä (vaan on se ihanaa, että teillä on yhteistä ähräämistä:)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onhan teillä tuossa systeemiä. Ymmärrän kyllä. Mutta onhan tuossakin jo vähän menty eteenpäin. Loppu aikanaan. Hyvin olet jaksanut :D Enimmät kiukut nyt ja huomenna uusi päivä (vaan on se ihanaa, että teillä on yhteistä ähräämistä:)

        Eikä ole, sillä vaika korjaan mielelläni koneita, niin niitä on nykyään liikaa jatkuvasti rikki.

        (är ja mur)


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Eikä ole, sillä vaika korjaan mielelläni koneita, niin niitä on nykyään liikaa jatkuvasti rikki.

        (är ja mur)

        Höps pientä hassua :)
        Se vaan nyt tänä iltana tuntuu siltä. Mieti huomenna mielessäsi kuinka minä kannustan henkisesti just pahimmalla hetkellä kun ruuvit siellä lentää. Ajattele, se on vanha kone. Se pysyy elossa, koska just sinä laitat sitä! Olisit ylpeä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Höps pientä hassua :)
        Se vaan nyt tänä iltana tuntuu siltä. Mieti huomenna mielessäsi kuinka minä kannustan henkisesti just pahimmalla hetkellä kun ruuvit siellä lentää. Ajattele, se on vanha kone. Se pysyy elossa, koska just sinä laitat sitä! Olisit ylpeä.

        Kun menee vähän aikaa, niin teen siitä koneesta ympäristötaidetta, mutta räjähteiden hankinta on nykyään hankalaa. Ehkä upotan sen vain suohon.
        (är)


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Kun menee vähän aikaa, niin teen siitä koneesta ympäristötaidetta, mutta räjähteiden hankinta on nykyään hankalaa. Ehkä upotan sen vain suohon.
        (är)

        Suo uusiintuu - se pomppaa sieltä ylös

        On ollut hauskaa lukea suhteestasi tähän systeemiin ja siihen kuuluviin ihmisiin.

        Siitä mäkin huomaan, miten me kaikki ihmiset ollaan lopulta samanlaisia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suo uusiintuu - se pomppaa sieltä ylös

        On ollut hauskaa lukea suhteestasi tähän systeemiin ja siihen kuuluviin ihmisiin.

        Siitä mäkin huomaan, miten me kaikki ihmiset ollaan lopulta samanlaisia.

        Täällä on kyllä ihan erityisen hankala hoitaa asioita, sillä kaikki ovat aina eri mieltä ja kaikki ovat silti aina oikeassa.


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Täällä on kyllä ihan erityisen hankala hoitaa asioita, sillä kaikki ovat aina eri mieltä ja kaikki ovat silti aina oikeassa.

        :) mikä paradoksi.


    • Anonyymi

      Arvostakaa esi-isiänne ja heidän systeemejään.

      • Arvostaisin vaarini systeemeitä enemmän, sillä hän oli parempi suunnittelemaan.
        Tuo kolossi on kuitenkin tehty kokonaan vaarini jälkeen ja hän olisi varmasti ollut asiasta samaa mieltä kuin minä, eli liikaa kriittisiä liikkuvia osia.


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Arvostaisin vaarini systeemeitä enemmän, sillä hän oli parempi suunnittelemaan.
        Tuo kolossi on kuitenkin tehty kokonaan vaarini jälkeen ja hän olisi varmasti ollut asiasta samaa mieltä kuin minä, eli liikaa kriittisiä liikkuvia osia.

        Ne saattavat tuoda turvaa virittäjän mielestä.
        Isäsi aikana älä tee mitään radikaalia. Sitten vasta vuosien perästä omana aikanasi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ne saattavat tuoda turvaa virittäjän mielestä.
        Isäsi aikana älä tee mitään radikaalia. Sitten vasta vuosien perästä omana aikanasi.

        Pakko tätä on jotenkin muuttaa, sillä tämä on liian epävarma.
        Katsotaan nyt miten asia etenee.


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Pakko tätä on jotenkin muuttaa, sillä tämä on liian epävarma.
        Katsotaan nyt miten asia etenee.

        No perustelu pitää olla sitten vedenpitävä jos muutat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No perustelu pitää olla sitten vedenpitävä jos muutat.

        Ensimmäinen perustelu on se, ettei parempaa kuljetinta tarvitse talvella pitää lämpöpressun alla päiväkausia, että sen saa sulaksi ja liikkeelle.


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Ensimmäinen perustelu on se, ettei parempaa kuljetinta tarvitse talvella pitää lämpöpressun alla päiväkausia, että sen saa sulaksi ja liikkeelle.

        Kyllä hän kuuntelee. Näytät edeltä. Sitten se voi jäädäkin niin :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä hän kuuntelee. Näytät edeltä. Sitten se voi jäädäkin niin :)

        Aina on ollut niin, että kaikkiin tekemiini muutoksiin tulee runsaasti rähinää ennen ja jälkeen, mutta se loppuu jossain vaiheessa. Ei se silti tyytyväinen ole, että olen muuttanut systeemeitä.

        Eikä tuo varsinaisesti isästäni johdu, vaan ilmeisesti periytyy isovaarini isältä.
        Itse neuvottelen enemmän, enkä ole ihan niin jääräpäinen (paitsi jos homma on menossa todella pahasti pieleen).


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Aina on ollut niin, että kaikkiin tekemiini muutoksiin tulee runsaasti rähinää ennen ja jälkeen, mutta se loppuu jossain vaiheessa. Ei se silti tyytyväinen ole, että olen muuttanut systeemeitä.

        Eikä tuo varsinaisesti isästäni johdu, vaan ilmeisesti periytyy isovaarini isältä.
        Itse neuvottelen enemmän, enkä ole ihan niin jääräpäinen (paitsi jos homma on menossa todella pahasti pieleen).

        Ehkä hänkin on neuvotellut nuorempana. Samanlaisia te olette. Siksi se on noin. :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä hänkin on neuvotellut nuorempana. Samanlaisia te olette. Siksi se on noin. :)

        Olen kuulemma tullut enemmän äitini sukuun ja sen puolen vaarissani oli kuulemma hyvin paljon samaa kuin minussa.
        Tarvittaessa saan kyllä komennusvaihteenkin päälle, mutta se on luontevaa vain silloin kun joku alkaa olla hengenvaarassa.


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Olen kuulemma tullut enemmän äitini sukuun ja sen puolen vaarissani oli kuulemma hyvin paljon samaa kuin minussa.
        Tarvittaessa saan kyllä komennusvaihteenkin päälle, mutta se on luontevaa vain silloin kun joku alkaa olla hengenvaarassa.

        :)


    • Anonyymi

      Älä hätäile. Kaikki on hallinnassa.

    • Anonyymi

      Ukko tiesi mitä teki, pysyy poika kunnossa kun saa vähän liikuntaa :) Sitäpaitsi, jos pojantolvana olisi tuonkin huomioinut jo kesällä ja huoltanut systeemin pomminvarmaksi talven varalle nyt ei tarvitsisi kontata, oppiipahan :D

      -harmiseikirj-

      • No se on jo kerran kursittu kokoon ja toimi vuoden verran.
        Se liimaamani ja neulomani paikka on kuitenkin ottanut johonkin kiinni ja sen etureuna on nyt revennyt jonkin matkaa ja kun se on nyt mutkalla, niin remmi ei enää mahdu telojen välistä ja se jumiutui kokonaan.
        Huomenna todennäköisesti lyhennän sitä paikkaa ja neulon sen uudelleen kiinni.
        Se siis tehdään niin, että porataan remmeihin rivi reikiä ja sitten tikataan se niiden läpi paksulla pauloituslangalla ja liimataan vielä lanka paikalleen sikaflexillä.
        Ja homman perusvika on se, että aikoinaan se remmin tehtaalla liittänyt tohelo on levittänyt liiman huonosti ja se jatkopaikka petti sen takia.


      • Anonyymi

        Älä sinäkään puutu tähän. Huomenna heillä on varmasti jo asiat mallillaan ja hyvä mieli. Kukaan ei ole suuttunut ja pakkanen tekee punaiset posket.


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        No se on jo kerran kursittu kokoon ja toimi vuoden verran.
        Se liimaamani ja neulomani paikka on kuitenkin ottanut johonkin kiinni ja sen etureuna on nyt revennyt jonkin matkaa ja kun se on nyt mutkalla, niin remmi ei enää mahdu telojen välistä ja se jumiutui kokonaan.
        Huomenna todennäköisesti lyhennän sitä paikkaa ja neulon sen uudelleen kiinni.
        Se siis tehdään niin, että porataan remmeihin rivi reikiä ja sitten tikataan se niiden läpi paksulla pauloituslangalla ja liimataan vielä lanka paikalleen sikaflexillä.
        Ja homman perusvika on se, että aikoinaan se remmin tehtaalla liittänyt tohelo on levittänyt liiman huonosti ja se jatkopaikka petti sen takia.

        Wau! Osaatko tuon kaiken? Ei noilla kädentaidoilla mikään systeemi voi vaikea olla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Wau! Osaatko tuon kaiken? Ei noilla kädentaidoilla mikään systeemi voi vaikea olla.

        Asiat eivät välttämättä ole vaikeita, mutta ne voivat silti olla hyvin työläitä.


      • buddy-love kirjoitti:

        Asiat eivät välttämättä ole vaikeita, mutta ne voivat silti olla hyvin työläitä.

        ja tuon liimaushomma olisin mieluummin tehnyt vulkanoimalla, mutta en löytänyt helposti vulkanoituvaa kumilevyä (paitsi jos olisin tilannut sitä yli tonnilla), joten hankin kaksikomponenttista kumiliimaa. Vulkanointi olisi pitävämpi, mutta se olisi ollut sikäli työläämpi, että olisi pitänyt kehittää kuumennuslevyt, jolla se remmi saadaan riittävän kuumaksi samalla kun sitä puristetaan.

        (vaihtoehtona olisi tietysti ollut käyttää todella paljon aikaa siihen, että sen remmin saa kuljettimesta pois ja kuskata se asiaan erikoistuneeseen firmaan korjattavaksi, mutta niitä purettavia telarullia on siinä paljon ja siihen olisi mennyt useampi päivä aikaa (ruosteisia pultteja ja painavia osia hankalissa paikoissa))


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        ja tuon liimaushomma olisin mieluummin tehnyt vulkanoimalla, mutta en löytänyt helposti vulkanoituvaa kumilevyä (paitsi jos olisin tilannut sitä yli tonnilla), joten hankin kaksikomponenttista kumiliimaa. Vulkanointi olisi pitävämpi, mutta se olisi ollut sikäli työläämpi, että olisi pitänyt kehittää kuumennuslevyt, jolla se remmi saadaan riittävän kuumaksi samalla kun sitä puristetaan.

        (vaihtoehtona olisi tietysti ollut käyttää todella paljon aikaa siihen, että sen remmin saa kuljettimesta pois ja kuskata se asiaan erikoistuneeseen firmaan korjattavaksi, mutta niitä purettavia telarullia on siinä paljon ja siihen olisi mennyt useampi päivä aikaa (ruosteisia pultteja ja painavia osia hankalissa paikoissa))

        Wauuuuuu se on nyt näköjään ihan sama onko siellä pellettilämmitin vai avaruussuppilo, niin ei huolta!

        Ehkä sä olet muuten vain äkäinen ja pässinpää isällesi ja systeemille, mutta kuitenkin näppärä suoriutumaan kaikesta.

        Siihen se isäsikin nojaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Wauuuuuu se on nyt näköjään ihan sama onko siellä pellettilämmitin vai avaruussuppilo, niin ei huolta!

        Ehkä sä olet muuten vain äkäinen ja pässinpää isällesi ja systeemille, mutta kuitenkin näppärä suoriutumaan kaikesta.

        Siihen se isäsikin nojaa.

        Isäni mielestä kaikki mitä teen on ihan pieleen.
        Paitsi että hitsausasioista ei enää sano mitään, sillä tajusi ettei ikinä saa sellaista jälkeä aikaan kuin itse teen.


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Isäni mielestä kaikki mitä teen on ihan pieleen.
        Paitsi että hitsausasioista ei enää sano mitään, sillä tajusi ettei ikinä saa sellaista jälkeä aikaan kuin itse teen.

        Kuvauksesi perusteella isäsi on vanhankansan mies; he kaikki ovat juuri tuollaisia.

        Toisaalta vanhenemisessa on myös se ettei enää niin itse pysty ja ei kai siinä nyt vielä mennä myöntämään, että jälkikasvu tekee paremmin. Moni asia voi ikäihmistä harmittaa. Siks se(kin) kiukkuu sulle. Omat voimat vähenee, ja pitäs luottaa lapseen ja sitten ne vaan meinaa ajaa suvun ikikannosta yli mielipiteineen.

        Ajatteles tätä.


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        No se on jo kerran kursittu kokoon ja toimi vuoden verran.
        Se liimaamani ja neulomani paikka on kuitenkin ottanut johonkin kiinni ja sen etureuna on nyt revennyt jonkin matkaa ja kun se on nyt mutkalla, niin remmi ei enää mahdu telojen välistä ja se jumiutui kokonaan.
        Huomenna todennäköisesti lyhennän sitä paikkaa ja neulon sen uudelleen kiinni.
        Se siis tehdään niin, että porataan remmeihin rivi reikiä ja sitten tikataan se niiden läpi paksulla pauloituslangalla ja liimataan vielä lanka paikalleen sikaflexillä.
        Ja homman perusvika on se, että aikoinaan se remmin tehtaalla liittänyt tohelo on levittänyt liiman huonosti ja se jatkopaikka petti sen takia.

        En ala neuvomaan ku en tarkemmmin tunne kohdetta mutta kullankaivuusarjassa korjasivat joskus hihnaa niin niillä oli joku korjaussarja ja vain niiteillä vetelivät kiinni.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        En ala neuvomaan ku en tarkemmmin tunne kohdetta mutta kullankaivuusarjassa korjasivat joskus hihnaa niin niillä oli joku korjaussarja ja vain niiteillä vetelivät kiinni.

        -harmiseikirj-

        Tuo oli harkinnassa, mutta se liitoskohta ei välttämättä kestä vanhassa hihnassa riittävästi, sillä rasitus tulee niin lyhyelle matkalle. Se paikkapalani on yli metrin pitkä ja jakaa kuormaa siksi hyvin.
        Oli tuokin menetelmä harkinnassa, mutta niitä hihnahakoja olisi pitänyt tilata ja samalla myös hankkia vauriokohdan verran uutta hihnaa. Kotimainen firma pyysi niistä 800 euroa, jota pidin kohtuuttomana. Ulkomailta olisi saanut halvemmalla, mutta olisi kulunut liikaa aikaa ja joka tapauksessa se paikkapala on periaatteessa kestävämpi (paitsi että nyt pitää etsiä onko siellä kuitenkin jokin levyn nurkka, johon se pääsee törmäämään).


    • Ymmärrän turhautumisesi. Meidänkin isällä oli kaikenlaisia juttuja ns. "virityksen päässä" ja niiden kanssa joutui joskus tappelemaan. Hänen omasta mielestään ne vanhat olivat tietysti toimivia juttuja, mutta kun teknologia menee eteenpäin ja pitäisi etsiä toimivampia ratkaisuja, ne eivät kiinnostaneet. Edesmennyt isäni ei koskaan lämmennyt uusille ja helpommin toimiville ratkaisuille. Tietysti isääni vaivasi myös saituus, eikä se mielellään suostunut maksamaan mistään mitään.

      Silloin aikoinaan sinun sinun isäsi varmasti keksi ihan kätevän lämmityssysteemin. Ehkä se ei enää ole niin käytännöllinen ja toimiva? Ikäihmisillä on tarve arvostella nuorempaa sukupolvea, eivätkä he suostu päivittämään omia toimintamallejaan.
      Siinä on sukupolven mentävä kuilu.

      Miten voit? Vieläkö yskittää?

      • Pakkasessa olo alkaa yskittää ja poskionteloissakin on vikaa (mutta se menee itsekseen ohi).
        Kummallista kun ei ole moneen vuoteen edes pienessä flunssassa, niin nyt sitten kahdesti peräkkäin ja sitkeissä versioissa.

        Lämmityssysteemi olisi edelleen toimiva, jos siinä olisi jo alussa ohitettu ne hommaa hankaloittavat osuudet, mutta on se kyllä toisaalta totta, että sen varassa on jo toimittu monta kymmentä vuotta ja kattilakin on pitänyt vaihtaa kerran uuteen, sillä entinen kului puhki (ja se entinen oli myös vaarallinen, sillä sähkökatkon aikana se ylikuumeni ja ylipaineventtiileistä tuli höyryä niin paljon kuin vain mahtui (sähkölaitokselta soitettiin meille aina silloin kun tiesivät katkon tulevan ja aloittivat tuon kun kerroin, että täällä on höyryräjähdysvaara - niillä on siis soittokierros kaikkiin kriittisiin paikkoihin). Kerran oli selvästi yli sata-asteista vettä jo pattereissakin asti, mutta systeemi kesti silti sen. Silloin hirvitti kyllä tavallista enemmän mennä sulkemaan niitä kattilan vetoluukkuja ja syöttämään kylmää vettä kiertoon.


      • buddy-love kirjoitti:

        Pakkasessa olo alkaa yskittää ja poskionteloissakin on vikaa (mutta se menee itsekseen ohi).
        Kummallista kun ei ole moneen vuoteen edes pienessä flunssassa, niin nyt sitten kahdesti peräkkäin ja sitkeissä versioissa.

        Lämmityssysteemi olisi edelleen toimiva, jos siinä olisi jo alussa ohitettu ne hommaa hankaloittavat osuudet, mutta on se kyllä toisaalta totta, että sen varassa on jo toimittu monta kymmentä vuotta ja kattilakin on pitänyt vaihtaa kerran uuteen, sillä entinen kului puhki (ja se entinen oli myös vaarallinen, sillä sähkökatkon aikana se ylikuumeni ja ylipaineventtiileistä tuli höyryä niin paljon kuin vain mahtui (sähkölaitokselta soitettiin meille aina silloin kun tiesivät katkon tulevan ja aloittivat tuon kun kerroin, että täällä on höyryräjähdysvaara - niillä on siis soittokierros kaikkiin kriittisiin paikkoihin). Kerran oli selvästi yli sata-asteista vettä jo pattereissakin asti, mutta systeemi kesti silti sen. Silloin hirvitti kyllä tavallista enemmän mennä sulkemaan niitä kattilan vetoluukkuja ja syöttämään kylmää vettä kiertoon.

        Tuo kyllä kuulostaa vaaralliselta. Eikö sitä ylikuumenemista voisi estää jollain tapaa? Tuossa voi sattua oikea katastrofi, jos sitä ei jatkuvasti pidä silmällä. Jo ajatuksena hyvin pelottava tilanne.

        Olehan varovainen niiden vempeleiden kanssa.

        Voisitko hakea apteekista itsellesi yskänlääkettä, se vähän helpottaisi ulkona touhuamista ja hengittämistä?


      • tosi.typy kirjoitti:

        Tuo kyllä kuulostaa vaaralliselta. Eikö sitä ylikuumenemista voisi estää jollain tapaa? Tuossa voi sattua oikea katastrofi, jos sitä ei jatkuvasti pidä silmällä. Jo ajatuksena hyvin pelottava tilanne.

        Olehan varovainen niiden vempeleiden kanssa.

        Voisitko hakea apteekista itsellesi yskänlääkettä, se vähän helpottaisi ulkona touhuamista ja hengittämistä?

        Höyryräjähdysvaara poistui kun se kattila vaihdettiin toisen tyyppiseen, eli siitä ei onneksi ole enää huolta. Tuon tyyppisissä alapalokattiloissa se oli yleinen ongelma, eli muutkin joutuivat varomaan sähkökatkoja. Meillä on sen verran korkea savupiippu, että sen hyvän vedon takia täällä ongelma oli kuitenkin tavallista vakavampi.

        Kyllä tämä tauti on kuitenkin jo sen verran hyvin lähdössä, että sen kanssa pärjää.
        Ja ne nykyiset yskänlääkkeet ovat aika tehottomia muutenkin (väärinkäytön takia niitä on jatkuvasti huononnettu).


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      115
      1649
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      60
      1056
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      134
      972
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      73
      857
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      95
      856
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      20
      828
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      36
      812
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      739
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      60
      725
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      701
    Aihe